Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 33 av 33

Tråd: Hellas, hva nå?

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    4

Exclamation Hellas, hva nå?

Hellas, hva nå?
    Da ser det ut som det meget venstreorienterte partiet Syriza stikker av med valgseieren i Hellas med drøye 36% mens det forrige regjeringspartiet Nytt Demokrati ligger rundt 26% Nynazist partiet Golden Dawn ligger på 6-7% Syriza har gått hardt ut mot EU, men hva jeg lurer på er hvordan den nye regjeringen vil påvirke forhold i NATO.

Kjør debatt!

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Og nå er i tillegg Demis Roussos død
    http://www.nrk.no/kultur/demis-rouss...dod-1.12172550
    Det ser ut til å gå lugt åt helvete for Hellas.

Fra spøk til alvor, nå har også disse sosialistene inngått koalisjon med det høyreorienterte partiet 'Uavhengige Grekere' (Independent Greeks, ANEL), som også er sterkt mot finanstiltakene som Hellas har gått inn for/blitt påtvunget.
    Det virker for meg som om deler av Hellas bare gir helt eff i hva som foregår rundt dem.

Kjenner selv en utvandret greker som kommenterte følgende, da en rekke land ble enige om å hjelpe Hellas økonomisk i denne resesjonen:
    'They are throwing their money into a bottomless black hole'

Mtp NATO og slikt blir det spennende å se. Spesielt nå som et høyrevendt parti er i koalisjon med dette venstrepartiet. Det virker for meg som om de egentlig bare har vunnet valget på lovnader om lettelser i disse finanstiltakene, og lite annet. Slik vinkles det i alle fall i media.
    As you wish.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    De som har vunnet valget har i valgkampen lite forholdt seg til realpolitiske rammebetingelser, så nå blir det mye skuffelser og kompromisser. Det er jo ikke så bra, men ærlig talt kan ikke Hellas melde seg ut av verden eller noe som helst. De har ikke handlingsrom.

Det må fortsette med enda strammere belte, IQ-drain ved utvandring etc. Det er lett å bli rikere (se på oss) men beinhardt å bli fattigere.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    "Since the EU is a consensus-based organization, imposing or tightening sanctions against Russia requires all the Member States to agree to such moves. Hence, the issue of sanctions may become a negotiating point for the new Greek authorities when they meet with more influential EU players to renegotiate the terms of the bailout programme for Greece. SYRIZA and ANEL are “anti-austerity” parties in the first place, so their pro-Russian sentiments may increase the cost, rather than contribute to lifting, of the EU sanctions against Russia."

http://www.interpretermag.com/greek-...lin-far-right/

Blir uten tvil spennende hvordan ting utvikler seg. Populister har heldigvis en rask læringskurve.
    Minsk, det nye Utopia

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Leste at Rødt er SYRIZAs søsterparti, kommunistjævler tar over, det er skremmende...
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak Vis post
    Leste at Rødt er SYRIZAs søsterparti, kommunistjævler tar over, det er skremmende...
    Det er jo ikke noe galt med kommunisme, det er bare det at det er helt ugjennomførbart i praksis. Feltstudie kan gjøres ved å observere 3 toåringer i en sandkasse i 5 minutter.

Sosialdemokrati ser vi jo er mulig, i hvert fall i samfunn med en viss rikdom. Men kommunismen frister når folk mener de er blitt lurt i en rettferdig fordeling.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7
    Enda et problem er hvordan sosialdemokrati og kommunisme (med eller uten viten og vilje kan jo diskuteres) forveksles så til de grader. Spesielt i Vest-Europa har man for eksempel i mange bransjer et forvrengt bilde av hvordan sosialdemokrati=kommunisme=fyfy, mens kapitalisme og frie markedskrefter er den beste løsningen. Det er jo først i de senere år (og kanskje mer de siste tre årene) at man har begynt å anerkjenne sosialdemokrati for dens evne til å håndtere ulikhet og bygge på kollektiv verdiskapning uten for mye intervensjon fra det offentlige apparatet. World Economic Forum er et prakteksempel på akkurat det, med bakgrunn i for eksempel forskning og måling av levestandard. Ikke akkurat et sjokk at noe begynner å synke inn når man først demonstrerer det ved å måle det...

Når folk ikke vil se at ulike former for sosialisme/demokrati/kommunisme kan moderniseres i en mer forsiktig og gjennomtenkt versjon, så nytter det ikke å fortelle dem at det funker. De vil ikke anerkjenne det uansett. Sånn sett er Vesten like ille som Østen.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Det er jo ikke noe galt med kommunisme, det er bare det at det er helt ugjennomførbart i praksis. Feltstudie kan gjøres ved å observere 3 toåringer i en sandkasse i 5 minutter.

Sosialdemokrati ser vi jo er mulig, i hvert fall i samfunn med en viss rikdom. Men kommunismen frister når folk mener de er blitt lurt i en rettferdig fordeling.
    Enig at grunnideen til kommunismen er en fin tanke, men et av de største problemene(Etter mitt syn) med det og i stor grad sosialisme er at man som enkeltindivid ikke har en personlig vinning av å skape verdier. F.eks, hvis jeg som butikkarbeider har lyst til å starte en bilfabrikk, hvorfor skal jeg det når jeg ikke tjener noe på det selv? Er en kynisk tankegang, men grådigheten til mennesket er en del av regnestykket.

Anyways. On-topic:
    http://www.telegraph.co.uk/finance/n...a-victory.html

Den Europeiske sentralbanken trekker ut store verdier av greske banker etter valget, siden den nye regjeringen viser liten vilje til å betale tilbake gjelden.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    4
    Admin! Kanskje flytte denne tråden til EU?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Utført! (psst rød farge er kun for admin/moderator)
    What happens in the garage, stays in the garage

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    4
    Oj, mottatt! Refs iverksatt.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2010
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av KaizerOle Vis post
    Enig at grunnideen til kommunismen er en fin tanke, men et av de største problemene(Etter mitt syn) med det og i stor grad sosialisme er at man som enkeltindivid ikke har en personlig vinning av å skape verdier. F.eks, hvis jeg som butikkarbeider har lyst til å starte en bilfabrikk, hvorfor skal jeg det når jeg ikke tjener noe på det selv? Er en kynisk tankegang, men grådigheten til mennesket er en del av regnestykket.

Anyways. On-topic:
    http://www.telegraph.co.uk/finance/n...a-victory.html

Den Europeiske sentralbanken trekker ut store verdier av greske banker etter valget, siden den nye regjeringen viser liten vilje til å betale tilbake gjelden.
    Forsåvidt enig, men dette forutsetter at du kun bruker matrielle goder som personlig vinning. Vis den matrielle standarden er over et vist nivå har undersøkelser vist at det å få bruke kreativitet og skaperevner er mer tilfredstillende en mer penger Litt utopisk kanskje...

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
    Enda et problem er hvordan sosialdemokrati og kommunisme (med eller uten viten og vilje kan jo diskuteres) forveksles så til de grader. Spesielt i Vest-Europa har man for eksempel i mange bransjer et forvrengt bilde av hvordan sosialdemokrati=kommunisme=fyfy, mens kapitalisme og frie markedskrefter er den beste løsningen. Det er jo først i de senere år (og kanskje mer de siste tre årene) at man har begynt å anerkjenne sosialdemokrati for dens evne til å håndtere ulikhet og bygge på kollektiv verdiskapning uten for mye intervensjon fra det offentlige apparatet.

Når folk ikke vil se at ulike former for sosialisme/demokrati/kommunisme kan moderniseres i en mer forsiktig og gjennomtenkt versjon, så nytter det ikke å fortelle dem at det funker. De vil ikke anerkjenne det uansett.
    Har inntrykk av at frykt for misbruk av velferdsgoder med netto tap for staten er noe som går igjen hos flere motstandere/skeptikere. Er selv positiv til sosialdemokrati i norsk/nordisk sammenheng, men samtidig forventer jeg ikke at dette er direkte overførbart til alle slags land og samfunn til en hver tid. Statlig evne og vilje og en passende nasjonal kultur er kanskje viktige forutsetninger for en fungerende velferdsstat på sikt. Et viktig politisk mål slik jeg ser det er god håndtering av sosial ulikhet innenfor demokratiske rammer. Hvilke ideologier som til forskjellige tider passer best til dette formålet er jeg ikke sikker på, men jeg holder en knapp på sosialdemokratiet for flere land.

Blind hyllest til minimal statlig inngripen har jeg generelt lav forståelse for. Ser blant annet hvordan en økt grad av deregulering kan ha bidratt til økende problemer med arbeidsforhold innen kommersiell luftfart i Europa. Fritt marked er én ting og har sine fordeler, men det bør balanseres på flere områder (f.eks. kommersielt press vs. sikkerhet). En utvikling mot redusert sikkerhet kan komme "krypende" over lengre tid.

Ble kanskje en smule OT..

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    4
    Markets tumble as Greek government begins to backtrack on austerity

Greek borrowing costs jump and markets tumble as Alexis Tsipras, Greece's new prime minister, vows never to blindly submit to European creditors and government blocks sale of state assets

http://www.telegraph.co.uk/finance/e...austerity.html
    "Det vil helst gå godt"

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak Vis post
    Leste at Rødt er SYRIZAs søsterparti
    Da er det vel bare et spørsmål om tid før Hellas melder seg ut av NATO, da?

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Da er det vel bare et spørsmål om tid før Hellas melder seg ut av NATO, da?
    Skulle tro at det kan være en eventualitet.

Men nå er jo erkefienden Tyrkia også med i NATO, vet ikke om det har en tiltrekkende eller frastøtende effekt. Tyrkia har jo et betydelig større militære, sånn sett er det jo en fordel å holde seg i det gode selskap.
    "Det vil helst gå godt"

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    4
    Den nye statsministeren vil ha slutt på "All-inclusive" turisme, der alt av drikke og alle måltider er inkludert i prisen på oppholdet. Dette for å stimulere lokal næringsvirksomhet.

http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...me/a/23383493/
    "Det vil helst gå godt"

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18
    Den nye statsministeren vil ha slutt på "All-inclusive" turisme, der alt av drikke og alle måltider er inkludert i prisen på oppholdet. Dette for å stimulere lokal næringsvirksomhet.

http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...me/a/23383493/
    Også kjent som en fin måte å redusere antall turister til landet... Blir spennende å se når og hvor hardt realiteten i hvor problemer egentlig ligger slår inn. Deler er at Grekerne har ett håpløst utdatert skattesystemet med store huller og høy grad unnasluntring pluss ett offentlige forbruk som langt overgår statens inntekter..

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Også kjent som en fin måte å redusere antall turister til landet... Blir spennende å se når og hvor hardt realiteten i hvor problemer egentlig ligger slår inn. Deler er at Grekerne har ett håpløst utdatert skattesystemet med store huller og høy grad unnasluntring pluss ett offentlige forbruk som langt overgår statens inntekter..
    Er ikke umiddelbart enig der, tror akkurat det forslaget der har noe for seg. Det gjør at turistpengene får et større nedslagsfelt og får turistene ut av hotellet.
    "Det vil helst gå godt"

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18
    Er ikke umiddelbart enig der, tror akkurat det forslaget der har noe for seg. Det gjør at turistpengene får et større nedslagsfelt og får turistene ut av hotellet.

Det er korrekt som du sier at "all-inclusive" er negativt for de lokale butikkene da turistene holder seg inne på hotell området.
    På lik måte som Telegrafien var negativt for pony expressen..

Problemet er jo at dette er en trend som er veldig sterk i noen av de største turist markededene som England, Russland og tildels også i Tyskland. Det er sjeldent positivt å prøve å presse forbrukerene til å like noe når d egentlig ønsker noe annet; da stikker de heller til tyrkia, spania osv.

Så kan en stille spørsmålet hva har ført til hva. Helt klart er det ønskelig for reiselivs selskapene å få kontroll på hele feriebudsjettet, og dette er grunnen til at de har fasilitert for dette, men hvorfor har så mange turister akseptert å gå med på en slik løsning. Kan jo ha noe med at de enkelte lokale områdene rundt turist sentrene ikke har klart å tilby de tjenestene og grad av service som turistene har etterspurt som igjen fører til at når de får alt servert på ett sted så preferere de denne løsningen vs. alternativet.

Ikke tolk dette som ett forsvar for "all-inclusive" men heller ett innlegg om forbruker mentalitet og at undertegnede er skeptisk til at en kan presse forbrukerene til å akseptere en løsning de har styrt bort fra når det finnes likeverdige substituter på markedet.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    4
    Ja, spørsmålet er jo om de drar til Hellas fordi de får All-inclusive, eller om dette bare er en bonus. Noen turister faller nok av, men jeg tror det kommer til å ha en positiv effekt for Hellas. Man kan jo også spørre seg om det er bedre med 100 turister som sitter inne på hotellet og spiser hver dag, eller 50 som er ute og bruker penger på det lokale tilbudet.
    "Det vil helst gå godt"

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18
    Jeg tror ikke de flyr inn maten og arbeidskraften til hotellene så at All-inclusive er ett økonomisk svart hull er nok å ta litt hardt i. Og så er det jo plenty med alternativer for de som ikke ønsker All-inclusive så det er jo nærliggende å tro at dette er ett bevisst valg og ønske fra ett veldig stort volum av turistene og ikke bare noe som en tilfeldigvis får med på kjøpet.

Men det er jo mulig å snu det rundt og det er jo å tilrettelegge turist vennlig fasiliteter og tilby noe som trigger behovene til turisten. Bedre ankomsten til restauranter slik at en får inn barnevogner, tilby god gresk mat og ikke bare fryste industri gyros, guider og turer som treffer på turistenes vilkår. Sier ikke at det ikke eksisterer i dag men erfaringer tilsier at det er bedre om en klarer å friste turistene over med å øke attraktiviteten vs. å presse de over til noe som ikke innfrir ønskene.

Det er også en risiko da det har hvert dårlige tider en del år nå at det en skal loke turistene med ikke nødvendigvis er i ship shape og klarer å levere. Det blir litt høna eller egget problematikk..

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7
    Spørsmålet i utgangspunktet er om turistnæringen er den riktige næringen å fokusere på. Såvidt jeg har blitt fortalt (mange år siden jeg var i Hellas sist, så dette er med forbehold) går det særdeles godt med turistnæringen ute på Kykladene, mens det heller er andre næringer som sliter. At Hellas er en del av EMU er heller ikke til hjelp for industrien generelt, hvor man ellers kunne dratt nytte av en svak gresk drakme, selvfølgelig gitt konkurranseevne.

Men for å dra det inn på topic (selv om jeg foretrekker temaet vi er inne på nå i de siste innleggene), så er jeg litt usikker på hva slags virkninger dagens politiske situasjon i Hellas har på deres forhold til NATO. Derfor velger jeg å stille noen spørsmål til de som eventuelt sitter med oversikt over følgende:

1. Er Hellas en aktiv eller passiv deltaker i NATOs operasjoner og øvelser? Hvordan er ellers tilstanden i det greske forsvaret for tiden mtp. stridsevne og øvingsaktivitet?

2. Hvilke andre NATO-land har eventuelt opplevd et lignende politisk skifte som har påvirket dets forhold til NATO? Det kan jo være at ingen av NATO-landene har opplevd det, men det ville vært interessant å se hvorvidt det har skjedd tidligere, og hva konsekvensen har vært?

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    4
    "Det vil helst gå godt"

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Jeg har vært på all inklusiv anlegg men uten å ha den tjenesten. Maten består stort sett av div buffet, så standarden er ikke slltid like bra. Kø og kø til alle måltider. Drikke som er inkludert er dårlig øl og dårlig vin på dispenserer, billigste variant. Skjønner ikke st folk finner seg i det ;-)

Synes det er trist å se hvordan lokale resturanter og butikker dør ut rundt slike anlegg, til slutt så er det ikke noe tilbud igjen utenfor og da holder folk seg inne 100 % av tiden. Så gidder de ikke reise tilbake til stedet fordi det ikke er noe lokal samfunn igjen der. En ond sirkel.

Så at det er så mye bedre mat og service stemmer ihverfall ikke med de anleggene jeg har vært på i Hellas og Spania, både maten og servicen har vært mye bedre på lokale resturanter i området rundt enn inne på anlegg. Jeg har kun erfaring fra Sunwing ;-)

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Kjernen i denne delvise avsporingen er vel at det at innenlandske politikere skal bestemme hva utenlandske turister skal velge av tjenestetilbud er noe populistisk og blåøyd. Blir spennende å se hvor mye realpolitikk (lur eller dum) Hellas sin nye regjering kommer med.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Kjernen i denne delvise avsporingen er vel at det at innenlandske politikere skal bestemme hva utenlandske turister skal velge av tjenestetilbud er noe populistisk og blåøyd. Blir spennende å se hvor mye realpolitikk (lur eller dum) Hellas sin nye regjering kommer med.
    Vil no heller sei det på ein annan måte. At det er eit forsøk av hellenske politikkarar å bestemme kva utanlandske turistar skal ha å velje i mellom. Det er vel omtrent det same politikkarar gjere heile tida.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Når enkelte lokalsamfunn går i oppløsning pga store internasjonale kjeder sien all inkluciv hoteller så er det ikke noe rart at landets regjering prøver å dempe dette. Lest et sted at Hellas hadde mistet 300 000 små bedrifter de siste årene. Mange steder hvor de største anleggene finnes så er landsbyen eller byene som tidligere har levd av turister nærmest som spøkelsesbyer å regne. Mens steder hvor det ikke er slike anlegg er det et yrende folkeliv.

Så de folkevalgte må jo jobbe for de som har stemmerett i landet ikke for alle turister. De store selskapene i Norge sier at all inklusiv ligger stabilet på 12-15 prosent av de som reiser charter fra Norge, det har vært stabilt de siste årene.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18
    Det er ikke Norge som er de store turist markedene, vi utgjør en brøkdel sammenlignet med England, Russland og Tyskland for å nevne de største.

Dette er en avsporing men viser noe av de utfordringene Hellas står ovenfor. Det er helt korrekt at all-inclusive er ødeleggende for nærområdet. Men på lik måte som de store havgående fiske trålere med filletering og frys ombord har ødelagt for levebrødet for mange små lokale fiskere i hele Middelhavet, store internasjonale matprodusenter har gjort det vanskelig for de lokale bakkeriene og mat produsenten osv. Osv.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    http://www.truth-out.org/news/item/2...nd-reparations

Et av de bedre vedrørende tvistesak mellom Hellas og Tyskland. Kort sammenfattet.

Tyskland: "Dere må skjerpe dere, de skylder oss masse penger som dere har sløst bort. Hvis dere skal få mer hjelp må dere være lydige."
    Hellas: "Det er dere som skylder oss masse penger. Dels de penger som Hitler tvang seg til som "lån" som dere ikke har betalt tilbake, dels krigsskadestand."
    Tyskland: "Det er komplisert, men de pengene kommer dere ikke få, men dere må betale." PS "Ja, Tyskland gjorde mye jævlig, og vi tar det moralske ansvar."

I linken argumenterer forfatteren for at Tyskland vil gå under økonomisk om alt dem skylder etter andre verdenskrig (Hitlers tvangslån), og krigsskadestand skal betales. Så av den grunn kan ikke Tyskland betale. Samtidig kan det virke litt rart at Hellas skal betale tilbake sine lån (som man ikke har evne til å betale), hvis ikke Tyskland må det.
    Minsk, det nye Utopia

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18
    Jo mer jeg leser om Hellas og Tyskland, jo mer usikker blir jeg på hva som egentlig er saken.

Se f.eks denne saken: http://www.forbes.com/sites/timworst...obably-not-no/

Does Germany Really Owe Greece A €trillion In War Reparations? Probably Not, No
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Forbes kommentaren leste jeg tidligere idag. Bærer preg av slurv da han feks linker til fredsavtalen fra 1947, som ikke er en fredsavtale mellom Hellas og Tyskland. Hvorfor denne linken er lagt opp til en angitt som som Tyskland skal ha betalt Hellas vet jeg ikke.

Til de spesielt interesserte legger jeg til denne linken. Noen sier at Tyskland ikke trenger å betale grunnet denne avtalen. Men da har man oversett 5.2 i avtalen.

http://therealnews.com/media/trn_201...o%20follow.pdf
    Minsk, det nye Utopia

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18
    Er ikke Nazityskland sitt tvangs lån fra Hellas som er grunnen til Hellas er i den økonomiske hengemyren de er i. Da får de heller legge skyld på overgangen til EUR som over natten gjorde at Greske statsobligasjoner ble vurdert like sikkert som Tyske (og resten av EUR sonen). Dette gjorde jo at greske politikere, som alt før overgangen svidde av mer penger den de hadde for å demme opp for ekstrem populistiske tiltak (de måtte jo koke bøken for å klare å lure seg inn i Euroen, i utgangspunktet var de ett stykke unna kravet til økonomisk styring) nå kunne låne mye mer til en vesentlig lavere rente..

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •