Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 59
    Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Fallskjermjeger 2015

Etter flere uker med tungt arbeid, lite søvn og lite mat kommer fallskjermjegerrekruttene seg i mål etter et krevende pakningsløp.
    Foto: Forsvaret.

Starter tråd for dere som satser mot FJ-opptak 2015.
    admin

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2014
    Pondusfaktor
    0
    Skal søke opptak 2015 og lurer på om noen som allerede har vært på opptak kunne ført opp de ulike resultatene de hadde fra sesjon del 2. Hadde vært greit å vite litt mer om hva de krever fra sesjon del 2 for å velge deg videre til grovuttaket Mulig dette er feil tråd å publisere i, første gang på forumet..

Menig
    Ble medlem
    Jan 2014
    Pondusfaktor
    0
    Bumper for deg

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2014
    Pondusfaktor
    0
    har cøliaki, det vil si at man ikke tåler hvetemel. reagerer ikke veldig til maten og har spist normalkost i nesten et år. Blir fallskjermjeger i førstegangstjeneste mulig for en motivert godt trent ski-ungdom med denne alergien (selv om jeg ikke reagerer noe særlig) i 2015?

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    0
    er det noen fra stavanger som ønsker å trene sammen ?

Menig
    Ble medlem
    Dec 2012
    Pondusfaktor
    0
    Hei,

Allergier generelt, som cøliaki er noe de ikke liker spesielt godt. Per dags dato vil allergien din stoppe en eventuell fremtidig tjeneste i forsvaret. Det er også høyst sannsynlig at du allerede blir luket ut på sesjon del 1, og blir ikke videre innkalt til del 2. Selvfølgelig er de klar over at det finnes ulike grader, og hvor hardt hver enkelt person er rammet av allergien.

Blir du dermed innkalt videre til sesjon del 2, og du blir stridsdyktig der, vil det være opp til sesjonslegen til FSK og selv finne ut om de vil ha deg eller ei. En tlf kan være verdt å ta i nærmeste framtid.

Edit: I følge vurderingsskjemaet som brukes på SESJON del 2, vil en person med cøliaki ikke få mer enn karakter 4 på helse. Dette utelukker all spesialstyrketjeneste. Navn:		lkkljkl.PNG
Visninger:	472
Størrelse:	17,3 KB
    Sist endret av eidissenberg; 13-10-14 kl 18:26 Begrunnelse: Tillegg av informasjon.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    3
    Følger med her! Legg gjerne ut litt info om dere sitter på noe som kan være av interesse for de som har/skal søke Fallskjermjeger opptaket 2015.

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Til dere som skal søke FJ opptak i 2015 har dere her et krasjkurs i hvordan komme seg gjennomrekruttperiode og opptak. Du trenger som kjent ikke være noen supermann, men du bør ha oppøvd en robust og utholdende form.

Først og fremst må dere komme dere gjennom grovseleksjon. Her forventes det at dere klarer minstekravene for styrke, svømming og pakningsløp. Det er likevel nødvendig å ha noen repetisjoner å gå på - har du en dårlig dag eller får repetisjoner underkjent pga ukorrekt utførelse er løpet kjørt. Du blir sendt direkte hjem. Øvelsene som siler ut flest er rygghev og pakningsløp. Treningsprogrammet som ligger på www.fallskjermjeger.no er et fint sted å starte, men ingen nødvendighet. Det som er viktig er:
    1. Løp jevnlig (flere ganger i måneden) med sekk (5-15kg) på grus/sti eller løpebane. Sørg for å ha MINST 5 minutter å gå på.
    2. Tren variert styrke, pushups/situps/hangups/rygghev. Du MÅ ha noen repetisjoner å gå på.
    3. Svøm ukentlig. Teknikk er valgfri, du trenger ikke å kunne crawl. Sørg for å ha minst 30 sekunder å gå på - du svømmer ikke under ideelle forhold på grovseleksjonen. Tren også mye på å svømme under vann. Stup forlengs, baklengs og sidelengs.
    4. Løp gjerne flere ganger i uka 3-7km. Klarer du 5km på 25 minutter er du innafor.

Til slutt noen veldig gode og konkrete råd:
    1. Pass TIL EN HVER TID på tingene dine!
    2. Pass klokka. Pass til helvette på klokka!
    3. Ha alltid vann med deg! Se forøvrig punkt 1.
    4. Ha alltid matpakke med deg! Se forøvrig punkt 1.
    5. Tren jevnlig på å stå i hockystilling - bli seig som faen.
    6. Tren jevnlig på å stå i ferdigstilling - bli seig som faen.
    7. Blir du bedt om noe - gjør det skikkelig! Det går ut over alle andre + deg selv om du sluntrer med barbering, hocky etc.

For å klare resten av rekruttperioden og opptaket må du ha gått mye med sekk i variert terreng. Kjøp en god sekk og gå med 10-30kg belastning på sti, fjell og skog. Det er ingen ulempe å ha kjent på hvor tung en 30kg sekk blir i en laaaang oppoverbakke heller. Lån eller kjøp deg et telt, sov ute noen netter. Kjøp deg et kart over nærområdet samt et kompass og tren litt på orientering. Gå på ski. Fyr opp et par bål. Gjør som du blir fortalt og gjør det skikkelig.

Til slutt: ikke, jeg gjentar IKKE, gi deg. Det sitter KUN i ditt eget hode. Ikke sammenlign deg med alle andre som klarer 50 pushups på rappen og springer pakningsløp på 35 minutter. Gled deg over de som gir seg (færre om beinet), men ta samtidig vare på sidemannen.

Lykke til!
    Sist endret av HansMarius; 20-11-14 kl 14:53

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    3
    Hei! Masse gode tips du kom med der HansMarius! Jeg skal definitivt ta i bruk noen av de!
    Tenkte å begynne å gå med sekk nå med 20-30 kg (skal begynne med litt mindre vekt og så øke etterhvert). Hva anbefales å fylle sekken opp med for å få ønsket vekt (10-15-20-25-30kg)?

Menig
    Ble medlem
    May 2012
    Pondusfaktor
    0
    Jeg pleier å stappe ned ett par soveposer uten trekk for fyllmasse, og så peise på med 1.5 L flasker med vann til du oppnår ønsket vekt.

Rekrutt
    Ble medlem
    Dec 2014
    Pondusfaktor
    0
    Hi. Lurer på hvordan det er med opptak for en som er plattfot? Har hørt mange forskjellige synspunkter på det. Er selv ganske plattfot, men har ikke vært plaget nevneverdig av det. Er vant til lange dager i fjellet med full sekk (20-25kg), bruker ikke spesielle såler i fjellskoa mine. Er ellers ganske aktiv med jogging og sykling om sommer og ski om vinteren. Spiller også en del golf (mye gåing med tyngre 10+ kg bag i ullent terreng).

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hvis du er plattfot så er ikke det eksluderende og heller ikke hemmende på noen måte med mindre du overpronerer i så stor grad at du skeivtråkker alt du har av sko. Jeg vil imidlertid anbefale deg å gå til innkjøp av innleggssåler (f.eks SOLE eller tilsvarende eller går til en ortoped) da det hjelper en del på trøtthet/smerter i fotbladet/ankler under lange marsjer. Jeg vil vel gå så langt som å si at slike såler er anbefalt uansett om man er plattfot eller ikke. M77 er helt flate og tilbyr ingen støtte under fotbuen.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    3
    Noen her som vet om FJ grovuttaket også er i Juli, eller om grovuttaket er en stund før selve rekrutten?
    Sist endret av Alex96; 18-12-14 kl 20:47

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    3
    Gikk til innkjøp av nye Alfa M77 støvler idag som jeg har planer om gå inn + bruke en del før FJ opptaket, for å slippe unødig gnagsår. Vurderer å gå til innkjøp av SOLE-Ultra såler, men burde jeg kjøpe sålene i samme størrelse som støvlene er i, eller burde jeg gå opp/ned en størrelse?

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Alex96 Vis post
    Gikk til innkjøp av nye Alfa M77 støvler idag
    hvor kjøpte du de?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    3
    Kjøpte de på en villmark og fritid butikk
    http://www.villmark-fritid.no/

Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0
    Hei!
    Første innlegget mitt på forumet. Skal ikke på opptak i 2015 heller så jeg aner ikke om jeg kan ''poste'' her eller ikke.

Jeg har hatt veldig veldig svak gressallergi, eller timotei allergi som det kalles. Jeg har ikke kjent noe spesielt til det de siste årene men man har det vel alltid selv om man ikke reagerer sterkt? Jeg håper ikke denne type allergi kan påvirke noen fremtid for meg i FSK. Setter stor pris på svar...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    3
    Sitat Opprinnelig skrevet av atllok Vis post
    Hei!
    Første innlegget mitt på forumet. Skal ikke på opptak i 2015 heller så jeg aner ikke om jeg kan ''poste'' her eller ikke.

Jeg har hatt veldig veldig svak gressallergi, eller timotei allergi som det kalles. Jeg har ikke kjent noe spesielt til det de siste årene men man har det vel alltid selv om man ikke reagerer sterkt? Jeg håper ikke denne type allergi kan påvirke noen fremtid for meg i FSK. Setter stor pris på svar...
    Vil anbefale deg å ta kontakt med FSK (også de som har med fallskjermjeger opptaket å gjøre), da de faktisk kan gi deg konkret svar på det du lurer på!

Kontakt FSK:

Rekrutteringsoffiser:
    Tlf: 48 88 33 63/64
    E-post: info@fallskjermjeger.no
    Sist endret av Alex96; 09-01-15 kl 23:04

Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0
    Den er grei! Setter stor pris på svar.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    0
    Kjøpte de på en villmark og fritid butikk
    http://www.villmark-fritid.no/
    takk for svar

Menig
    Ble medlem
    Dec 2012
    Pondusfaktor
    0
    Anbefaler deg å gå en størrelse opp på sålen. Så jeg har M77 str 44 og sole ultra såler i str 45. Perfekt.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2012
    Pondusfaktor
    0
    Gikk til innkjøp av nye Alfa M77 støvler idag som jeg har planer om gå inn + bruke en del før FJ opptaket, for å slippe unødig gnagsår. Vurderer å gå til innkjøp av SOLE-Ultra såler, men burde jeg kjøpe sålene i samme størrelse som støvlene er i, eller burde jeg gå opp/ned en størrelse?
    Anbefaler deg å gå en størrelse opp på sålen. Så jeg har M77 str 44 og sole ultra såler i str 45. Perfekt.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    3
    Okay! Takk for svar

Menig
    Ble medlem
    Sep 2014
    Pondusfaktor
    0
    Skulle søke til FJ15 her om dagen og så at innpå søknadskjemaet måtte jeg fylle ut tidene mine på 5000 meter og 400m svømming, selv om det ikke er noe krav til dette ved FJ-opptak såvidt jeg vet. Fikk selvsagt litt sjokk og ble litt stresset da jeg så dette. Dette er nok fordi søknadsskjemaet til alle avdelingene i Forsvarets Spesialkommando er det samme, men er det noen andre som ikke visste om dette? Gikk ikke videre i skjemaet etter dette da jeg gikk ut ifra at det er obligatorisk å fylle ut tidene, og tenkte at jeg da måtte teste meg i dette først. Noen tanker rundt dette?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78
    Ja, test deg og fyll ut.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    0
    er det noe øvre aldersgrense på opptaket? Finner ingenting på nettsidene om det

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20
    http://www.fallskjermjeger.no/index.php?page=faq-2

Finnes det noe øvre aldersgrense?
    Vi har en ingen øvre aldersgrense. Det vil bli tatt en individuell vurdering i forhold til din militære bakgrunn. Kontakt rekrutteringsoffiser om du er i tvil.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    http://www.fallskjermjeger.no/index.php?page=faq-2

Finnes det noe øvre aldersgrense?
    Dette er fra "spesialjeger" og ikke "fallskjermjeger", som jeg er ute etter

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20
    Ring eller send mail, få svar, post svar.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78
    Tjeneste som fallskjermjeger er vanlig førstegangstjeneste, og er regulert av vernepliktsloven ( https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1953-07-17-29 ).

Et par utdrag:
    Sitat Opprinnelig skrevet av §11
    Førstegangstjenesten skal avtjenes uten unødig opphold. Den skal om mulig være avsluttet innen utløpet av det år den vernepliktige fyller 22, med mindre utsettelse med avgjørelsen om tjenestedyktighet etter § 30 første ledd, eller vedkommendes eget forhold har vært til hinder for det.
    For vernepliktig med sivil opplæring av betydning for Forsvarets behov, herunder vernepliktige som nevnt i § 10 annet ledd, kan Kongen gi særregler om oppdeling av den samlede ordinære tjenestetid. Likeledes kan Kongen bestemme at utskrivning eller innkalling til tjeneste av enhver som er under slik opplæring skal utstå i inntil 2 år.
    og
    Sitat Opprinnelig skrevet av §12
    Plikt til førstegangstjeneste i fred bortfaller når den ikke er påbegynt innen utløpet av det år den vernepliktige fyller 28.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Rekrutt
    Ble medlem
    Mar 2014
    Pondusfaktor
    0
    Kommer alle som består minstekravene inn på rekruttskolen, eller velger de ut de beste?

Ellers litt om treningen min, går hver dag til og fra skolen (ca 6 km hver vei) med oppakning (25kg) og trener stort sett hver dag på noe, men varierer forskjellige muskelgrupper. Trener også spesifikt på testene til grovvutak og går lange turer i helgene. Begynner å gå inn m77 så fort jeg får hentelapp på posten. Består foreløpig alle testene, men føler jeg må ha større margin.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    3
    Av alle søkerne som består kravene er det mellom 200-450 stk av de med best resultater på testene og de FSK ser de kan jobbe videre med (i forhold til psyken osv) som kommer inn på rekrutten (slik jeg har forstått ihvertfall).

Til resten av de som har planer om å prøve seg på fallskjermjeger opptaket nå til sommeren. Hvordan ligger dere an i forhold til de fysiske testene?

Slik jeg ligger an (alle styrke testene gjennomført slik de skal gjennomføres på opptak):
    Pushups: 30 (Skal klare før opptak: 45-50 stk)
    Situps på 2 min: 54 (Skal klare før opptak: 60-65 stk)
    Rygghev: 23 (Skal klare før opptak: 25-30 stk)
    Hang-ups: 7 (Skal klare før opptak: 10-15 stk)
    200m svømming: 03:17 m (Skal klare før opptak: 2,5 min)
    25m under vann: Godkjent (klarte 30m)
    7 km m/15kg sekk: Ikke testet enda (Skal klare før opptak: 40 min)
    Sist endret av Alex96; 27-01-15 kl 22:01

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Christ3103 Vis post
    Kommer alle som består minstekravene inn på rekruttskolen, eller velger de ut de beste?
    Alle som klarer minstekravene, består helsesjekk og er noenlunde oppegående kommer videre.

Rekrutt
    Ble medlem
    Feb 2015
    Pondusfaktor
    0
    Hei! Regner med at alle søkere har gjennomført 5000m og 400m svømming. Hvilke tider fikk dere på disse øvelsene?

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    0
    6 min på svømminga(med briller), ikke gjort 5000 enda

Rekrutt
    Ble medlem
    Dec 2014
    Pondusfaktor
    0
    Andy95: spør du oss må du først dele dine egene tider!

Hadde selv 19:58 og 7:25.

Random guy: 6 minutter på svømming er bra!

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    0
    Takk, det er en helt grei tid. Svømming er veldig mye teknikk. Ser mange i bassenget som hadde knust tiden hadde de greid å flyte ordentlig og lat seg gli på hvert tak. Er nok mange som har vokst opp med Hasselhoffens svømmeteknikk
    Jeg er bekymret for vendinda uten briller. Men det får stå til, har ikke noe valg på opptaket..
    Løpinga er en annen sak. Jeg kan gå langt og bære tungt, men løping på tid er ikke noe kjekt.

Rekrutt
    Ble medlem
    Feb 2015
    Pondusfaktor
    0
    Nitram: Ja, beklager det! Såg først på søknaden i dag, og visste derfor ikke at vi måtte ha med egentester. Er desverre litt forkjølet i dag, så resultatene ble ikke på langt nær like gode som deres... Men fikk 22:03 på 5000m og 9-10min på svømmingen (gikk litt i surr med tidtakingen)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    3
    Svømme 400m: 08:13 (uten briller)
    5000m: 23:09 sist jeg testa (1/2 år siden cirka)
    7 km (m/15kg sekk): 41 min og 37sec

Rekrutt
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    0
    Noen som vet sånn noenlunde hvor tung sekken er på opptaket? Regner med tyngden vil øke under utdanningen i takt med antall timer man får med sekk på ryggen. Men under opptaket er den v

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter