Side 1 av 11 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 438
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    49

Første verdenskrig - innspill og diskusjon

Starter en innspill og diskusjonstråd her, før ting begynner å dra seg til om noen uker. Om noen har innspill til det som står (eller burde stå) i hovedtråden, kan det legges inn her. Det kan være alt fra å påpeke feil i skrevne innlegg, etterlyse tema for nye innlegg (om man da ikke vil skrive dem selv), legge inn linker til nyttige kilder, eller bare generell diskusjon, synsing og kontrahistorisk spekulasjon.
    Beidh a lá leo

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7
    Eller ros. Fantastisk initiativ, spesielt fordi første verdenskrig er noe som har en tendens til å havne i skyggen av nummer to, også for undertegnede. Tusen takk for at du orker!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78
    Enig. Veldig bra initiativ!
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    49
    Åh, etter det forbildet Rittmester har satt med 2VK-tråden skulle det bare mangle at vi ikke fikk til en om 1VK også! Men jeg takker for godordene
    Beidh a lá leo

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Kjempetiltak! Jeg har lært utrolig mye av 2.vk-tråden og kommer til å følge nøye med på denne også.

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9
    Leste en bok om 1vk som handlet om opptakten til konflikten, husker ikke hva den het.

Den handlet mye om økonomi/handelsbalanse, mistenksomhet mellom stormaktene. Spesielt for Tyskland som var redd for å bli utelukket av enkelte marked noe som var bakgrunnen for trippel alliansen. Jeg tror alliansen ble opprettet i begynnelsen av 1880.

Gleder meg til å følge tråden

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    9
    Er det ikke The guns of august som er en klassiker om starten på krigen?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78
    I kveld slukkes lysene:

BritishMonarchy (@BritishMonarchy)

Buckingham Palace will turn the #LightsOut between 10-11pm on Monday 4th August to mark the centenary of the outbreak of #WW1 #LestWeForget

(Fra Twitter)

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55
    Bestefar: Jeg rettet feil i overskriften din ved å gå til avansert modus.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    49
    Gull!
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    49
    Hvis noen ønsker å bidra i første verdenskrig-tråden, men ikke vet helt hva de skal skrive om, så går det an å skrive innlegg om mer generelle tema som er passende for den aktuelle tidsperioden. For eksempel kan innlegg om de ulike styrkenes bevæpning og utrustning være nyttige.
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78
    I kveld på NRK2 kl 2130: Dagbøker frå første verdskrig, del 2 (første del gikk i går). Tysk dokumentarserie.

Samme kanal, kl 2220: 37 dagar til krig. Britisk dramaserie om tiden fra skuddene i Sarajevo frem til Storbritannia ble med i krigen.

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10
    Sitter og kikker på Geert Mak's "Europa - en reise gjennom det 20. århundret" på NRK.no om dagen. Der kommer det frem at det i Belgia årlig graves opp ca. 250 tonn med eksplosiver fra 1.vk - et arbeid som har pågått siden 1920! Siste offer for 1. vk var en belgisk bonde som ble drept av en blindgjenger på 80-tallet.

Serien anbefales. Den trekker de store linjene, men forteller også svært mange av de små historiene - herunder skjebnen til enkeltmennesker - som ikke fremkommer i typisk skolepensum.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    49
    Interessen for hovedtråden er en del lavere enn jeg håpet, så den ser ikke ut til å være levedyktig i spesielt mye lengre tid. Jeg gjør enkelte endringer for å se om vi klarer å holde liv i den litt til.

Jeg kommer til å angi hva som bør dekkes her i denne tråden ca en uke før ting må dekkes i hovedtråden. Så er målet å fordele de temaene som er listet opp her på flere brukere, slik at vi får fordelt arbeidsbelastningen.
    Jeg kommer til å si hva jeg planlegger å skrive om (hvis andre ønsker å ta det temaet, er det bare å si fra, så kan vi bytte). Dersom det da gjenstår noen tema som ingen har "callet" når tidspunktet kommer, vil temaet kun bli dekket med en ren henvisning til den relevante wiki-artikkelen, uten noen forklaring eller bilder.

Målet er altså å prøve å få inn litt mer deltakelse enn det har vært de siste ukene, slik at jeg slipper å dekke alt. Jeg tenker å prøve dette i et par uker, og dersom det fører til at vi får flere bidrag fra andre, så har vi forhåpentligvis redda tråden. Hvis ikke, så får vi legge tråden død.
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    49
    Ting til neste uke:

VESTFRONTEN
    - Slaget ved Aisne (begynner 13. sept). Kilde HER: http://en.wikipedia.org/wiki/First_Battle_of_the_Aisne
    - Moltke går av den 15., Falkenhayn overtar

SJØKRIGEN
    - U-9 senker tre krigsskip den 22. sept.

Jeg kommer til å dekke senkingen av de tre krigsskipene. Kan noen andre dekke slaget ved Aisne?
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    49
    Magisk!
    Beidh a lá leo

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    Magisk!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    49
    Hovedtema for neste helgs innlegg: Vestfronten, og det såkalte "race to the sea". Hovedpoeng: Ettersom fronten øst for Paris nå er fastlåst, prøver begge sider å utflankere hverandre vest for Paris. Dette kommer til å pågå i noen uker.
    Hovedkilden er her: http://en.wikipedia.org/wiki/Race_to...0.93_4_October
    Den dekker flere uker frem i tid - det eneste som er nødvendig å ta i neste helgs innlegg er oversiktsforklaringen som fremgår av de første setningene i dette innlegget, og slagene om Picardy og Albert. (Det er henvisninger til wiki-artikler i hovedkilden over)

Noen som har lyst til å skrive om dette?
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    49
    Neste helg:
    VESTFRONTEN
    Slaget om Arras. Alt man trenger for å skrive om dette står her:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Arras_(1914)

ØSTFRONTEN
    Beleiring av Przemysl starter (egentlig forrige uke). Info her: http://en.wikipedia.org/wiki/Siege_of_Przemy%C5%9Bl
    Slaget om Wisla: http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_..._Vistula_River

Kan noen ta noe av dette? Jeg reiser bort neste helg. Dersom ingen påtar seg noe her, blir det ihvertfall ingen innlegg om situasjonen på østfronten. Hvorvidt det blir noe om vestfronten avhenger av hvor mye tid jeg får.
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    49
    Gull, Safari!
    Beidh a lá leo

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Fikk plutselig tid..
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    49
    Da begynner en travel arbeidsperiode for min del, som kommer til å vare inn i november. (Kommende helg er også stappa fra torsdag til søndag) Jeg er derfor avhengig av at dere andre kan følge opp hovedtråden en stund. De neste par ukene er fortsatt preget av "Race to the sea", så der er wiki-artikkelen dekkende: http://en.wikipedia.org/wiki/Race_to_the_Sea
    Det betyr også at det ikke kreves nevneverdig forhåndskunnskap - så lenge man har tid og ork til å lese gjennom og skrive et kort sammendrag av det mest sentrale i wiki-artikkelen, så er man berga.

For østfronten bør denne artikkelen kunne gi et greit utgpkt: http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_..._Vistula_River
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    49
    Neste uke: Slaget ved Yser og første slaget ved Ypres innledes. Noen som kan ta dette? Jeg har gjester neste helg, så det er trangt med tid.

All nødvendig info kan finnes her:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_the_Yser
    http://en.wikipedia.org/wiki/First_Battle_of_Ypres
    Beidh a lá leo

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Om noen har mulighet er det bare å slå seg løs. Ellers skal jeg prøve å få det gjort i morgen.
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Sv: Første verdenskrig - innspill og diskusjon

Solid innsats av Bestefar i dagens innlegg. Interessant!
    Også fascinerende å se kartet i det nest siste innlegget med ekstremt smale frontbreddene for brigader og divisjoner. En norsk bataljon ville nok breiet seg mer i dag.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    49

Og ikke minst forberedelsene....tre dagers forbekjempning for å rykke fram 1 km...og dette er nesten for "småtrefninger" å regne i forhold til slagene som kommer om et års tid!
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Angående Mesopotamia: Jeg kjenner meget godt den kjente britiske astrofysikeren Donald Lynden-Bell. Hans far Lachlan Arthur Lynden-Bell var ung offiser under første verdenskrig og deltok bl.a. i Meopotamia. Han var født i 1897 og gjennomførte Sandhurst som 17-åring i 1914 og ble utnevnt til fenrik i the Seaforth Highlanders i november. Han sloss med 1st Battalion i Frankrike før bataljonen ble sendt til Mesopotamia. Som midlertidig kaptein deltok han i 1916 i slaget om Kut, og senere var han med i Palestina under Allenby og var med på innmarsjen i Jerusalem. Etter krigen ble han etter hvert oberstløytnant og var en tid britisk militærguvernør i Nablus på Vestbredden. Han var en ivrig fortograf og Imperial War Museum har en fotografisamling fra 1. verdenskrig fra ham som man kan se her: Collections listing for "part of "LYNDEN-BELL L A (COLONEL)"" | Imperial War Museums
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Muligens et dumt spørsmål, men hva er bakgrunnen for tittelen Fokker Scourge i siste innlegg?

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Jeg vil anta at den ovrskriften er ment for et annet innlegg, og går ut ifra at overskriften vil bli endret når han oppdager det?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    49

Startet på et innlegg om fokker scourge som strengt tatt pågår "nå", men fant ut at jeg ville dekke ferdig gallipolli først, siden jeg var så godt i gang. Tar meg den frihet å avslutte gallipolli mot neste uke med et eget avslutningsinnlegg - så blir det fokker scourge. På et eller annet sted har jeg tydeligvis knota litt slik at overskrift ble feil

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    49

Hmm, innleggsoverskrifter lar seg ikke redigere nå. Det mener jeg har gått an på enkelte tidspunkter ila de siste ukene. Antar at man har endret til en forumløsning som innebærer at den løsningen forsvant.
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Eh, jo. I avansert modus.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    49

OMG! Jeg var ikke en gang klar over at den modusen eksisterte
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    49

Jeg avslutter Gallipolli-felttoget med et eget innlegg om noen dager, evt om en ukes tid. Hvis noen føler for å bidra på tampen, vennligst koordiner her først!
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Noe som er litt verdt å tenke på fra dagens innlegg: Rittmester er ganske klar på at doktrine og teknologi henger sammen, og det er det ikke alle som er. Eksempelet fra Frankrike er spesielt verdt å legge merke til: Før 1. verdenskrig hadde franske offiserer (kanskje særlig Foch) konstruert en ekstremoffensiv militær filosofi (culte de l'offensive eller l'offensive à outrance): I enhver situasjon og under alle forhold var det kun en ting som skulle gjøres, å angripe tvert. Offensiv ånd og mot og "élan" ville alltid gå seirende ut. Forsvar var bortkastet møye. Men i 1914 var det forsvareren som hadde det teknologiske overtaket, mitraljøsen og indirekte artilleriild stoppet stort sett ethvert angrep av infanteri med meget store tap, og det var rett og slett ikke teknisk mulig å utmanøvrere fienden. Og franskmennene som bare stormet og stormet i starten av krigen fikk de største tapene og vant ikke noe på det. Selv om Frankrike til slutt kom seirende ut av krigen, var det ikke på grunn av det ene stormangrepet etter det andre mot fiendens sperreild.

Tyve år senere var det snudd om. Etter erfaringene fra 1. verdenskrig hadde Frankrike nå en temmelig defensiv doktrine, men nå var det angriperen som hadde det tekonologiske overtaket, som ble utnyttet av tysk doktrine.

Min tolkning (men det kan sikkert diskuteres) er at det er ikke noen evige sannheter, og det er ikke noen doktrine som alltid er den rette. Doktrine må alltid bygge på det som teknologien støtter til enhver tid, til en tid kan det være offensiven, til en annen defensiven. Det sies at kriger ikke kan vinnes på annen måte enn ved angrep, men det er ikke helt riktig, det er en god del tilfeller i krigshistorien (svært interessant i Trøndelag i 1718) på at en angriper angriper seg selv til døde mot en defensiv fiende, hvis de teknologiske og terrengmessige forholdene akkurat da har foretrukket forsvar.
    Fra den andre tråden men relevant her, og jeg vil gjerne stille spørsmålet: Hvordan burde man ha utkjempet første verdenskrig, gitt tilgjengelig teknologi og i etterpåklokskapens klare lys? Det enkle svaret er selvsagt at man ikke burde ha utkjempet første verdenskrig, men det blir for lettvint.

på Twitter

Moderator/Årets milforumist 2016

Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    25

Prøver meg.

Tyskland overvurderte Russland, og Russland overvurderte seg selv.

I tillegg borde de anakronistiske monarkiene ha akseptert at Europas fremtid var nasjonalstatene.

Mitt forslag til Tysk strategi:

Mål = De ulike østeuropeiske nasjonene som savnet egne stater, som:

Polen
    De baltiske statene
    Ukraina
    Hvitrussland
    Georgia
    Taterer (ikke Krimtatarene, men de andre)

Blir "befriet" av Tyskland, og koblet til en tysk intressesfere (vasallstater).

Finland? Kanskje mann kunde ha gjort en deal med Svenskene, eller blåst i Sverige å lagt til Finland i listen.

Frankrike borde man la prøve seg, hvis dem ønsket, men fokus borde vært mot øst fra starten.

Det store flattlandet i øst gjorde det som vi vet mulig å føre mer av "manøverkrig" der.

Russland var grunnleggende ustabilt ved starten av første verdenskrig.

Vet ikke om dette var svar på spørsmålet, eller på siden.
    Minsk, det nye Utopia

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Fra den andre tråden men relevant her, og jeg vil gjerne stille spørsmålet: Hvordan burde man ha utkjempet første verdenskrig, gitt tilgjengelig teknologi og i etterpåklokskapens klare lys? Det enkle svaret er selvsagt at man ikke burde ha utkjempet første verdenskrig, men det blir for lettvint.
    Tja, en bok jeg leste hevdet at i de fleste kriger etter den industriele revolusjon, så hadde forsvareren hatt fordelen. Dvs at angriperen stort sett hadde tapt sine kriger.

For å eksemplifisere; på vestfronten hadde man jo det som blir kalt the race to the sea, og der var det av og til slik at smarte sjefer prøvde å bryte igjennom motstanderens linjer(selv om det var x antall divisjoner på marsj, var det jo fortsatt store høl i "forsvarslinja"), men ofte kommer man til at avdeling X rykket fram til punkt Y, så at motstanderen hadde satt opp 1 miltrajøse/maskingevær, og trakk seg tilbake.

Den defensive ildkraften fra et slikt våpen i en forberedt stilling var rett og slett så stor at infanteriet ikke hadde mulighet til å storme rett på, uten å ta store tap.

Man kan jo lure på om de ikke burde ha studert den amerikanske borgerkrigen litt nøyere.
    "Det va bare en gang, så æ kan umulig ha skylda førr begge..."

Moderator/Årets milforumist 2016

Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    25

Kjenner ikke boken, men vi må vel skille mellom det å vinne en krig, og vinne et slag? Andre verdenskrig ble vunnet ved å anfalle, som de fleste kriger som jeg kommer på. Hadde ikke England, Frankrike, og USA klart å gjennomføre vellykket anfallsstrid i 1918, da hadde ikke Tyskland tapt kriget (kriget på østfronten hadde mann vunnet klart, med egen fredsavtale som må være en av de hardeste fredsavtalene som noen Europeisk stormakt noensinne har undertegnet. Tenker på de enorme landområdene som Russland mistet.
    Minsk, det nye Utopia

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Angriperen blir i dette tilfellet den agressive staten, dvs den som starter krigen.
    "Det va bare en gang, så æ kan umulig ha skylda førr begge..."

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Det var flere grunner til at forsvareren hadde den store fordelen i slag i 1. verdenskrig: Mitraljøsen (og hurtig geværild med både hurtighet og rekkevidde mye større enn 100 år tidligere) var en hovedsak, det var også bruk av artilleriet indirekte som var temmelig nytt (tidligere hadde man kun skutt mot mål som kunne sees fra der artilleriet sto). Manglende sambandsmidler var en annen stor ulempe i angrep. Samband til fremste linjer gikk med telefonlinje, og angriperen måtte rulle ut telefonlinje bak seg (det var alt for store avstander til at generalene kunne ri rundt til avdelingene, observere ved selvsyn hva som skjedde og gi direkte muntlige ordrer, som de hadde gjort f.eks. ved Waterloo). Men denne ble raskt skutt i stykker av artilleri, og generalene hadde ikke kontroll på hva som skjedde i fremste linje og kunne ikke påvirke slagets gang etter at det startet. Rollen til høyere offiserer var i planleggingen, når startlinjen for angrepet ble passert hadde generalene stort sett ikke annet å gjøre enn å trekke seg tilbake til sitt rekvirerte chateau, innta en bedre middag og vente på rapport om resultatene.

Selvfølgelig prøvde de intensivt å finne måter å bryte gjennom og lage skikkelige gjennombrudd som kunne rive opp fiendens styrker, og noe kom jo på slutten av krigen og like etter: Stridsvogner og andre pansrede kjøretøy er viktig, det samme er flystøtte og selvdrevet artilleri som kunne følge og gi ildstøtte til raskt fremrykkende egne (panser)styrker som rykket fram raskere enn tradisjonelt artilleri kunne følge. Og transportabel og bærbar radio ga lederne en helt annen mulighet til å kontrollere slaget.

Men hva skulle f.eks. Frankrike og Storbritannia gjort i 1914 uten å ofre enorme mengder soldater i nytteløse motangrep? Jeg har ingen fasit, men en hovedsak måtte være å forsøke noe indirekte, hvordan kunne man svekke Tysklands og Østerrike-Ungarns kampevne og motstandskraft tilstrekkelig til å vinne krigen uten å kaste seg inn i det ene motangrepet etter det andre? Det var sikkert nok av intelligente folk som prøvde å finne ut det, uten å lykkes før de hadde fått teknologiske fremskritt.

Fra Norge har vi jo et eksempel på at en fiende ble slått med rent defensive midler: Den 25. august 1718 gikk den Jemtländska Armeen under generalløytnant Carl Gustaf Armfeldt over riksgrensen ved Stjørdal for å erobre Trøndelag og Trondheim. Noe senere (i november) gikk som kjent Carl XII med den svenske hovedhæren over grensen i Østfold for å beleire Fredriksten. Jemtlandska armeen besto av 10.000 soldater, de hadde med seg 6800 hester og som proviant hadde de med mellom 2500 og 3300 slaktenaut (beregnet til å holde som proviant i 30 dager, som skulle være mer enn tilstrekkelig til å nedkjempe de små norske styrkene i Trøndelag). Terrenget fra Duved i Jemtland til Meråker var nærmest veiløst (i dag kjører man der på E14) og gikk i stor grad gjennom myrer der de måtte legge kavlebroer for å få fram hæren, og hærens marsj ødela fullstendig det som var, så etterforsyninger fra Sverige var nærmest umulig.

Den kommanderende general i nordenfjellske Norge, generalmajor Vincent Budde, hadde til sin rådighet 4000 norske soldater, til dels lite trenede. Budde var en meget erfaren kriger som hadde ledet norske styrker i Nord-Tyskland og senere i Sør-Norge i 1716. Det berettes at han stadig var speidingstokter i grensetraktene mot Sverige, og at han vinterstid grov seg ned i snøfonner for overnatting med sine soldater.

Hans krigføring ble sterkt kritisert i samtiden, særlig av byborgerne i Trondheim, men jeg mener nå han var en meget smart mann. For byborgerne var det nok ikke så farlig hvem som vant, så lenge krigen ikke gikk for mye ut over det sivile samfunnet og en avgjørelse kom raskt. Budde derimot ville unngå nederlag for enhver pris, også hvis det gikk hardt utover samfunnet. Han unngikk enhver større og avgjørende kamp, og søkte å sinke fienden mest mulig ved ødeleggelse av kommunikasjoner, "brent jord" med fjerning av matforsyninger fra gårdene og stadige geriljaaktige angrep i fiendens rygg. Omkring Trondheim brente han ned all bebyggelse utenfor Nideleven (Bakklandet var alt da bymessig, men all bebyggelse ble fullstendig fjernet). To bataljoner fra Østlandet marsjerte over fjellet til Trondheim og med ytterligere mobilisering kom Buddes styrke etter hvert opp i 8000 mann. Han konsentrerte et meget sterkt forsvar av Trondheim by (befestet det området som nå heter Skansen, den trange landtungen ved Ila) og samlet alle forsyninger i byen (krigsskip på havnen ble også lagt så de kunne bruke kanonene mot land), men opererte ellers kun med "gerilja" og unngikk alle avgjørende trefninger.

Ved å bli tvunget til mange omveier for å plyndre mat og for, tok det faktisk den svenske hæren over to måneder å komme fram til Trondheim, som den nådde i begynnelsen av november. Der innså Armfeldt straks at de ikke hadde en sjanse til å innta byen, i hvert fall så lenge ikke Nidelva var frosset. Og han hadde heller ikke forsyninger som gjorde det mulig for hæren å bli værende i Trondheims omgivelser der alle hus og mennesker og mat og for var borte, så en beleiring var heller ikke mulig. Armfeldt marsjerte da hele hæren sørover mot Melhus for å skaffe mat og for (neppe mer å hente nordover i Trøndelag). Hæren befant seg stadig i Melhus da Armfeldt den 7. januar mottok meldingen om at Carl XII hadde falt ved Fredriksten den 11. desember og han bestemte å marsjere tilbake til Sverige. Men da var alt, uten å ha kjempet noe større slag, Jemtlandska Armeen redusert på grunn av sult, sykdom og geriljaangrep fra 10.000 mann til 5.800 mann, som stort sett var temmelig svekkede. Det var faktisk en slagen hær som startet retretten via Tydal mot Handöl i Jemtland. Og som kjent ble de overfalt av uvær slik at over halvparten frøs ihjel under marsjen over fjellet, og bare 2800 mann av Armfeldts en gang så stolte Jemtlandska Arme kom levende tilbake til Sverige. Minst 600 av dem var uføre for livet på grunn av frostskader. Budde hadde (med god hjelp av værgudene) tilintetgjort en større hær uten å utkjempe et eneste større slag.

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 11 123 ... SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter