Side 9 av 10 FørsteFørste ... 78910 SisteSiste
Viser resultatene 321 til 360 av 365
    Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    258
    Liker (mottatt)
    125
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    81 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    8

Sv: Første verdenskrig - innspill og diskusjon

Følges med stor interesse ja. Tommel opp!

Ved kølle skal ondt fordrives!
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    51
    Liker (mottatt)
    188
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    144 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    11

Veldig spennande å følgje med på.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    201
    Liker (mottatt)
    1208
    Nevnt
    104 innlegg
    Sitert
    246 innlegg
    PONDUS
    39

@Makaan, @Kdo_Under - har vi nå kontroll på Russland i 1917?
    Beidh a lá leo

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    495 innlegg
    PONDUS
    33

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    @Makaan, @Kdo_Under - har vi nå kontroll på Russland i 1917?
    Har en del på Endex Romania de neste ukene.
    Panserbiler
    Og selfølelig Riga.
    Har noen løse tråder om økonomien til Russland og hvorfor alt går til hundene.
    Død ved Kølle!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    201
    Liker (mottatt)
    1208
    Nevnt
    104 innlegg
    Sitert
    246 innlegg
    PONDUS
    39

Ok, bra. Jeg er fullstendig avhengig av at noen andre dekker Russland gjennom 1917. 1917 er ganske rolig de første månedene, men fra mars/april smeller det på vestfronten, og da er det fullt kjør så å si kontinuerlig ut året. Jeg klarer ikke å dekke Russland samtidig som jeg dekker det. Har vi nå noen som kan ta ansvaret for å dekke Russland fra de første revolusjonene i februar/mars, og ut året?
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    13
    Liker (mottatt)
    48
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    35 innlegg
    PONDUS
    8

Jeg kan ta den russiske Revolusjonen.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    201
    Liker (mottatt)
    1208
    Nevnt
    104 innlegg
    Sitert
    246 innlegg
    PONDUS
    39

Supert! Ta imot litt ryktepoeng!
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1084
    Liker (mottatt)
    2456
    Nevnt
    258 innlegg
    Sitert
    1218 innlegg
    PONDUS
    67

Jeg kan nok fortsatt se på hendelser i USA, Norge og muligens andre plasser som er perifere i forhold til de sentrale krigshandlingene.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    201
    Liker (mottatt)
    1208
    Nevnt
    104 innlegg
    Sitert
    246 innlegg
    PONDUS
    39

Ok, det er bra. Jeg har forberedt noe mtp ubåtkrigen i månedsskifte januar/februar, og noe oppfølgning frem til juli. Men da har du kontroll på Zimmermann?
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1084
    Liker (mottatt)
    2456
    Nevnt
    258 innlegg
    Sitert
    1218 innlegg
    PONDUS
    67

For så vidt, men det er vel ikke før om en måned. Tenkte å starte om et par dager med en eksplosjon.

på Twitter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Liker (gitt)
    163
    Liker (mottatt)
    370
    Nevnt
    70 innlegg
    Sitert
    629 innlegg
    PONDUS
    13

Er det noen her som har tenkt å skrive om SMS Seeadler?
    "Det er vel omtrent som om det hadde stått i den norske grunnloven: Det bør være et heimevern".
    -F. Aarebrot.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1084
    Liker (mottatt)
    2456
    Nevnt
    258 innlegg
    Sitert
    1218 innlegg
    PONDUS
    67

Ikke jeg, i hvert fall, @yamaha.

For øvrig klarte jeg å blingse med Kingsland-eksplosjonen og poste den en dag for tidlig. Håper det går bra. Ellers tenker jeg å ha noen korte innlegg om den politiske utviklingen i USA frem mot krigsutbruddet, inkludert Zimmermann-telegrammet (som jeg nå ser jeg allerede er én dag for sent ute med; skal ordne det straks).

Jeg kan skrive noe om den ubegrensede ubåtkrigen også, men hvis du vil ta det selv, @Bestefar, er det helt OK.

For øvrig er det noen interessante saker med spionasje og sabotasje i Norge i løpet av året. Jeg kan eventuelt se på dem, men dersom @pioff vil fortsette sin fine serie er det flott.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1084
    Liker (mottatt)
    2456
    Nevnt
    258 innlegg
    Sitert
    1218 innlegg
    PONDUS
    67

Jeg ble nødt til å skrive litt generelt om ubåtkrigføring for å få frem konteksten rundt Zimmermann-telegrammet, men det er rom for å skrive mye mer om bakgrunn og konsekvenser, for den som ønsker.

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    51
    Liker (mottatt)
    161
    Nevnt
    50 innlegg
    Sitert
    155 innlegg
    PONDUS
    12

@Rittmester hvis du kan gi meg et lite hint om hva du tenker på, så skal jeg kikke på det.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    495 innlegg
    PONDUS
    33

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg ble nødt til å skrive litt generelt om ubåtkrigføring for å få frem konteksten rundt Zimmermann-telegrammet, men det er rom for å skrive mye mer om bakgrunn og konsekvenser, for den som ønsker.
    Jeg tenkte å komme med en oppfølging på denne ang. kodeknekking og krypto. det blir også en liten post om det senere, til høsten.

Regner med at det kommer litt om østfronten og Romania til helgen.
    Død ved Kølle!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    201
    Liker (mottatt)
    1208
    Nevnt
    104 innlegg
    Sitert
    246 innlegg
    PONDUS
    39

Jeg kan skrive noe om den ubegrensede ubåtkrigen også, men hvis du vil ta det selv, @Bestefar, er det helt OK.
    Du kan gjerne ta det, om så. Det jeg hadde planlagt var et innlegg til den 31. jan/1. feb, hvor bakgrunnen for beslutningen blir redegjort for - det vil i tillegg til situasjonen ved fronten si studien fra 1916, med estimerte tonnasjer og konsekvenser for Storbritannia. Så tenkte jeg å følge opp faktisk senket tonnasje måned for måned frem til ihvertfall juli (når det, uten å spoile, skjer ting). Greit om det i så fall blir dekket opp.
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1084
    Liker (mottatt)
    2456
    Nevnt
    258 innlegg
    Sitert
    1218 innlegg
    PONDUS
    67

Sitat Opprinnelig skrevet av pioff Vis post
    @Rittmester hvis du kan gi meg et lite hint om hva du tenker på, så skal jeg kikke på det.
    Du kan sannsynligvis allerede mer om temaet enn jeg, og du har jo allerede skrevet noe om det. Tenkte bare på den serien hendelser som blant annet er beskrevet på wiki: https://no.wikipedia.org/wiki/Spiona...te_verdenskrig

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1084
    Liker (mottatt)
    2456
    Nevnt
    258 innlegg
    Sitert
    1218 innlegg
    PONDUS
    67

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Jeg tenkte å komme med en oppfølging på denne ang. kodeknekking og krypto. det blir også en liten post om det senere, til høsten.
    Jeg hadde tenkt å skrive om Room 40 og de omveiene det tyske telegrammet tar før det er helt fremme i Mexico - først 16 januar når det blir sendt, så 19 januar når det går frem til endelig mottaker. Deretter hendelsene 1 og 3 februar, og så hvordan telegrammet blir brukt i februar og endelig publisert, samt effekten på opinionen. Det jeg kommer til å skrive om Room 40 blir sannsynligvis ganske overfladisk, så hvis du vil ta et dypdykk i dekrypteringens finesser er det bare bra.

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    51
    Liker (mottatt)
    161
    Nevnt
    50 innlegg
    Sitert
    155 innlegg
    PONDUS
    12

Du kan sannsynligvis allerede mer om temaet enn jeg, og du har jo allerede skrevet noe om det. Tenkte bare på den serien hendelser som blant annet er beskrevet på wiki: https://no.wikipedia.org/wiki/Spiona...te_verdenskrig
    Jeg kan ta litt om Alfred Hagn og vinkle det hele mot MI5s kontraspionasje under krigen, de var ganske frempå der. Jeg en del interessante nedgraderte MI5-rapporter som omhandler 1914-18-perioden jeg kan ta utgangspunkt i.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    51
    Liker (mottatt)
    161
    Nevnt
    50 innlegg
    Sitert
    155 innlegg
    PONDUS
    12

Mens jeg kikket gjennom de nevnte MI5-dokumentene så fant jeg en del interessant om organiseringen av den tyske militære efterretningstjenesten utenfor Tyskland. Men dette er generell informasjon man ikke kan knytte til noen dato. Er dette allikevel av interesse?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    201
    Liker (mottatt)
    1208
    Nevnt
    104 innlegg
    Sitert
    246 innlegg
    PONDUS
    39

Definitivt
    Beidh a lá leo

Sersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    51
    Liker (mottatt)
    161
    Nevnt
    50 innlegg
    Sitert
    155 innlegg
    PONDUS
    12

OK. Da skriver jeg 3 artikler. Den første om tysk efterretning i utlandet, den andre om MI5s TTP når det gjelder kontraspionasje og i mai en artikkel om Alfred Hagn hvor jeg prøver å vektlegge "tradecraften" han benyttet.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    201
    Liker (mottatt)
    1208
    Nevnt
    104 innlegg
    Sitert
    246 innlegg
    PONDUS
    39

Veldig bra!

Til info, mine egne planer for den kommende tiden er som følger:

Det kommer et innlegg om luftkrigen neste helg, med fokus på von Richthofen. I februar blir det litt om Kut/Mesopotamia, og om bevegelser og utvikling på Vestfronten. Hvis noen planlegger å skrive om noe som berører dette, er det fint om vi kan koordinere her inne først. Ellers skjønner jeg det slik at @Rittmester dekker USA, samt ubåtkrigføringen, så jeg slipper da det.
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1084
    Liker (mottatt)
    2456
    Nevnt
    258 innlegg
    Sitert
    1218 innlegg
    PONDUS
    67

Da har jeg lyst til å bedrive litt kildekritt på dagens og gårsdagens innlegg om Zimmermann-telegrammet. Kildene mine er wikipedia og andre nettsteder, og jeg har ikke lest noen mer vitenskapelig funderte bøker om temaet. Dersom noen har det, kommenter gjerne.

Det er to saker jeg finner litt underlig:

1) Telegrammet skal altså ha blitt sendt fra Berlin med én kode (kryptering), og deretter dekryptert og kryptert med en eldre kode på ambassaden i Washington, før det ble sendt videre til Mexico. Her er det et par tvilsomme saker, dersom jeg har oppfattet det riktig. Man svekker konfidensialiteten ved at noen på den tyske ambassaden i Washington fikk rede på noe de strengt tatt ikke behøvde å vite på dette tidspunktet. Og mer alvorlig, man bryter med en av grunnsetningene hvis man sender identisk samme melding to ganger med forskjellig kryptering - dette gjør det mye lettere å dekryptere. (Dersom man vet om at det er samme melding, selvsagt, men man ville ikke trenge å være rakettforsker for å finne ut at en melding mottatt og en annen melding sendt ut et par dager senere, omtrent like stor, ville kunne være identisk i innhold.) Meldingen kom altså inn til amerikansk UD i Washington og ble sannsynligvis overlevert på papir til den tyske ambassaden der. Hvorfor kunne ikke de bare taste inn de samme sifrene og sende den videre til den tyske ambassaden i Mexico?

2) Hvis man sammenligner tallene i dagens innlegg med de fra gårsdagens, vil man se at de samme gruppene går igjen. Men dagens innlegg viser altså det som ble sendt med Western Union fra Washington til Mexico, mens gårsdagens angivelig skal ha vært originalen, slik dekryptert i Room 40. En mulig forklaring er at kilden til gårsdagens var feil, f eks kunne det vært en senere dekryptering av det videresendte telegrammet utført av amerikanere, eller briter bare for å verifisere at innholdet var lik originalen. Alternativt kan det vise at det faktisk var samme kryptering som ble brukt både for transmisjonen over Atlanteren og den videre transmisjonen til Mexico.

på Twitter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Liker (gitt)
    163
    Liker (mottatt)
    370
    Nevnt
    70 innlegg
    Sitert
    629 innlegg
    PONDUS
    13

Kanskje litt sent, men sjekk denne boka fra ca side 114 og utover: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008092604068

Rettelse, ny feil følger; side 116 på slideren, side 102(eller 104) i boka.
    "Det er vel omtrent som om det hadde stått i den norske grunnloven: Det bør være et heimevern".
    -F. Aarebrot.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1084
    Liker (mottatt)
    2456
    Nevnt
    258 innlegg
    Sitert
    1218 innlegg
    PONDUS
    67

Ja, det var oppklarende. Ambassadøren i Washington måtte gjøre noen mindre endringer med adressering og instrukser før han sendte et nytt telegram videre.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    201
    Liker (mottatt)
    1208
    Nevnt
    104 innlegg
    Sitert
    246 innlegg
    PONDUS
    39

Update: Det viser seg at Makaan likevel ikke kan dekke den russiske revolusjonen, og vi har dermed et behov for noen som kan dekke dette. Det begynner å dra seg til i februar/mars. Er det noen som kan si seg villig til å håndtere dette?
    Beidh a lá leo

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    495 innlegg
    PONDUS
    33

Tidsmessig så er jeg ganske stappet om dagen så det blir bare random fra meg dessverre.
    Død ved Kølle!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    201
    Liker (mottatt)
    1208
    Nevnt
    104 innlegg
    Sitert
    246 innlegg
    PONDUS
    39

Ok, da får jeg ta det. Februar-revolusjonen bør gå bra, siden mars ikke er så hektisk, og jeg uansett ligger ca to måneder på forskudd. Interludet frem til november og oktoberrevolusjonen kan bli verre, da er det ganske hektisk på Vestfronten også. Så om noen er villig til å overta etterhvert, er det fint.
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    201
    Liker (mottatt)
    1208
    Nevnt
    104 innlegg
    Sitert
    246 innlegg
    PONDUS
    39

Du kan gjerne ta det, om så. Det jeg hadde planlagt var et innlegg til den 31. jan/1. feb, hvor bakgrunnen for beslutningen blir redegjort for - det vil i tillegg til situasjonen ved fronten si studien fra 1916, med estimerte tonnasjer og konsekvenser for Storbritannia. Så tenkte jeg å følge opp faktisk senket tonnasje måned for måned frem til ihvertfall juli (når det, uten å spoile, skjer ting). Greit om det i så fall blir dekket opp.
    Da begynner det å nærme seg, @Rittmester. Er disse punktene dekket av innlegget du planlegger?
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1084
    Liker (mottatt)
    2456
    Nevnt
    258 innlegg
    Sitert
    1218 innlegg
    PONDUS
    67

Da begynner det å nærme seg, @Rittmester. Er disse punktene dekket av innlegget du planlegger?
    La meg få komme tilbake til saken når jeg får gransket det litt nøyere, men tror jeg dekker det meste.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    201
    Liker (mottatt)
    1208
    Nevnt
    104 innlegg
    Sitert
    246 innlegg
    PONDUS
    39

Jeg kan om så sende over det jeg har på pm
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1084
    Liker (mottatt)
    2456
    Nevnt
    258 innlegg
    Sitert
    1218 innlegg
    PONDUS
    67

Mottatt. Og rett skal være rett - mesteparten av grunnlagsarbeidet til dagens innlegg var gjort av @Bestefar. Jeg følger opp med mer om Zimmermann-telegrammet og dets effekt i USA, samt oversikter over resultater av ubåtkrigen måned for måned, og hvilken virkning det har på de allierte.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    201
    Liker (mottatt)
    1208
    Nevnt
    104 innlegg
    Sitert
    246 innlegg
    PONDUS
    39

Ting begynner nå å skje i Russland (hvor det i 1917 fremdeles er februar). Jeg har planer om å dekke dette over den kommende uken. Hvis noen andre skulle ønske å skrive noe om dette, er det fint om det avklares her inne, så vi slipper dobbeltbehandling.
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1084
    Liker (mottatt)
    2456
    Nevnt
    258 innlegg
    Sitert
    1218 innlegg
    PONDUS
    67

Kommer du til å si noe om dagen i dag? (Petrogradkvinnenes demonstrasjonsdag - grunnlaget for 8 mars som kvinnedag)

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    201
    Liker (mottatt)
    1208
    Nevnt
    104 innlegg
    Sitert
    246 innlegg
    PONDUS
    39

Ja - men har i utgangspunktet ikke tatt med at dette førte til en forskyvning av den internasjonale dagen. Det kan jeg forsåvidt få med
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    201
    Liker (mottatt)
    1208
    Nevnt
    104 innlegg
    Sitert
    246 innlegg
    PONDUS
    39

Om jeg skulle ha oversett noe i dagens innlegg er det bare å komme med innspill, evt supplerende innlegg. Jeg kommer til å følge opp dette temaet over de neste dagene, etterhvert som situasjonen utvikler seg, så fint om vi holder oss på en dag for dag-basis pr nå.
    Beidh a lá leo

Sersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    51
    Liker (mottatt)
    161
    Nevnt
    50 innlegg
    Sitert
    155 innlegg
    PONDUS
    12

Snart ferdig med artikkelen om Alfred Hagn som kommer i mai. Et tema som dukket opp i forbindelse med dette, som godt kunne være en egen artikkel, er tysk agentkommunikasjon med vekt på usynlig skrift. Eller blir det for sært?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    201
    Liker (mottatt)
    1208
    Nevnt
    104 innlegg
    Sitert
    246 innlegg
    PONDUS
    39

Høres absolutt interessant ut
    Beidh a lá leo

Sersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    51
    Liker (mottatt)
    161
    Nevnt
    50 innlegg
    Sitert
    155 innlegg
    PONDUS
    12

Da blir det to artikler i mai.

Side 9 av 10 FørsteFørste ... 78910 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier