Side 10 av 12 FørsteFørste ... 89101112 SisteSiste
Viser resultatene 361 til 400 av 471
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    53

Sv: Første verdenskrig - innspill og diskusjon

Nå nærmer også messines seg
    Beidh a lá leo

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    15

Det kommer en sak om minene ved Messines 7. juni.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    53

Britene starter snart sin offensiv mot Palestina. Om det er noen som har lyst til å dekke det er de hjertelig velkomne, jeg tviler på at jeg får tid. Wiki bør være en bra kilde
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

Man kan sikker mene mangt og mye om profilen zulufucxs på Instagram, men han poster en del dagboknotater skrevet av soldater ved fronten under 1.vk om dagen. Sterk lesning.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    53

Under utarbeidelsen av dagens innlegg fant jeg også endelig et kart som viste angrepet mot Infantry Hill den 14. april, så innlegget om 14. april er nå oppdatert med kart!
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    53

@Rittmester, usikker på om du hadde tenkt å ta med Pershing i dag, siden du pleier å dekke USA ganske godt, men jeg tok det med siden det ikke lå ute enda.
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Flott, jeg har vært litt travel. Skal se om jeg får til noen oppfølging til helgen.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    53

Kildene til innleggene om våroffensiven som nå er over har (utover wikipedia) i det vesentlige vært:

Slaget ved Arras (Vimy + 3 slag ved Scarpe)
    - Cheerful Sacrifice, Jonathan Nichols
    - Bloody April, Peter Hart
    - Aces High, Alan Clark

Nivelle-offensiven:
    - Breaking Point of the French Army, David Murphy
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    53

Sitat Opprinnelig skrevet av pioff Vis post
    Det kommer en sak om minene ved Messines 7. juni.
    Jeg kommer til å begynne opptakten til dette snart. Tenker du å fokusere mest på minene, eller også på å skrive noe om operasjonen?
    Beidh a lá leo

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    Jeg kommer til å begynne opptakten til dette snart. Tenker du å fokusere mest på minene, eller også på å skrive noe om operasjonen?
    Det blir hovedfokus på minene, ja. Dvs. tunnelgraving, plassering av ladninger, mottiltak osv. Jeg kommer ikke til å ta for meg det som skjedde over bakken før eller efter smellene. Bortsett fra et oversiktskart.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    53

Ok, passer veldig bra - da har vi en fin ansvarsdeling
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Til dagens innlegg av @pioff og @Bestefar: Knall!

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    53

Selve angrepet dekkes nærmere senere, forhåpentligvis i kveld
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Den med Pershing hadde jeg misset, @Bestefar, neste gang jeg har noe amerikansk på kalenderen er 26 juni. Si fra om jeg har oversett noe.

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Sv: FØRSTE VERDENSKRIG 100 ÅR ETTER

C&Arsenal er forresten en fantastisk kanal for alle som vil vite mer om Første verdenskrigvåpen generelt. 50+ kvalitetsvideoer om enkeltvåpen. Våpensmedepisodene er også av høy kvalitet.

https://www.youtube.com/channel/UClq...0SiSDOQ/videos

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Jeg mener svakt å huske at noen, kanskje @pioff, @hvlt eller @Bestefar, en eller annen gang, på enten 1VK eller 2VK-tråden, skrev noe om organisering av divisjoner, spesielt med tanke på triangulære kontra firkantete, eller hva man skal kalle dem på norsk. Noen som husker noe? I motsatt fall er det noe jeg kan ta som et generelt innlegg på et passende tidspunkt.

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg mener svakt å huske at noen, kanskje @pioff, @hvlt eller @Bestefar, en eller annen gang, på enten 1VK eller 2VK-tråden, skrev noe om organisering av divisjoner, spesielt med tanke på triangulære kontra firkantete, eller hva man skal kalle dem på norsk. Noen som husker noe? I motsatt fall er det noe jeg kan ta som et generelt innlegg på et passende tidspunkt.
    Organisering av divisjoner og brigader, samt hva betegnelsen regiment egentlig brukes om i det enkelte tilfelle (varierer mye, kan være alt fra en liten bataljon til mye mer) er alltid interessant - og de fleste kilder jeg har sett sier lite om dette.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    53

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Ja, det skal ligge noen innlegg fra meg i VK1-tråden om det. Men det er ingenting i veien for at det blir skrevet nye innlegg om samme tema , det er alltid nye ting å ta med, og ting går fort i glemmeboken
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Jeg tror ikke jeg skrev noe om dette, kanskje noe med norske hær da man med "Brigade 90" gikk fra 3 til 4 geværkompanier i hver infanteribataljon, og også fra 3 til 4 kanonbatterier i hver feltartilleribataljon (begge deler bare gjennomført for en del av mob-hæren). Eller om "femkant" ("pentomic")-divisjonen som US Army innførte på slutten av 1950-tallet og som visstnok var det motsatte av suksess og forsvant etter noen få år (den skulle gi større spredning for å gi større overlevelsesevne på et slagfelt dominert av bruk av taktiske atomvåpen, hver divisjon skulle bestå av 5 kampgrupper, hver med størrelse på ca. 2000 mann, bestående av 5 manøverkompanier samt taktiske og administrative støtteavdelinger [det var altså hverken bataljoner, regimenter eller brigader, men kampgruppene var i en mellomstørrelse mellom bataljon og regiment]). Men jeg tror altså ikke jeg skrev noe om organisering under 1. eller 2. verdenskrig.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    53

24. juni 1917 dannes altså JG 1, den aller første Jagdgeschwaderen, en Geschwader som i løpet av første verdenskrig offisielt kommer til å bære navnet til sin første sjef: Jagdgeschwader 1 "Richthofen". Richthofens navn ble også videreført under andre verdenskrig, hvor det også opererte en Jagdgeschwader Richthofen. Grundig tysk reorganisering i mellomkrigstiden har imidlertid sørget for at det under andre verdenskrig ikke er JG 1 som bærer Richthofens navn - men JG 2. JG 1 blir i stedet kalt Oesau, etter en av sine sjefer under andre verdenskrig.
    Beidh a lá leo

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    15

I 1917 utviklet britene sin første pålitelige hornmine efter å ha kopiert avfyringsmekanismen til en tysk mine. Kan det være tema for en liten artikkel?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Absolutt! Hvis noen minner meg om det kan jeg forresten til høsten (i forbindelse med at Nordsjøsperringen ble vedtatt av de allierte 5. september 1917) skrive noe om den amerikanske Mark 6 sjøminen som faktisk utgjorde mesteparten av minene Sjøforsvaret (det norske) hadde frem til man omkring 2000 bestemte at noen sjøinvasjon aldri vil ramme Norge igjen.....
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    15

Ikke glem masse tekniske detaljer (jeg har EOD-håndboken og kommer til å sjekke).

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    15

Forfremmelsen min forsterket prestasjonspresset, så jeg tenkte en liten sak om minefeller og sånt. Noe av interesse?

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22

Vi er vel alltid interessert i ting som sier bang?

Sent from my iPhone using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    53

Kjør på! Hadde passet veldig bra ifm op Alberich
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

"Spesielt interesserte kan gå inn i det amerikanske nasjonalarkivet og finne mye interessant: https://www.archives.gov/research/gu...0.html#120.9.3"

Som en liten kuriositet kan nevnes at de oppgir skriftene de har omhandlende AEF til å fylle 26 016 kubikkfot. Det er sånn ca 736 kubikkmeter. En god del er på mikrofilm, så lykke til med letingen de som ønsker å skrive en doktorgrad om temaet...

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    53

Hvis noen med kjennskap til CBRN har lyst til å skrive et innlegg om sennepsgass i hovedtråden er dette en gyllen anledning!
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    14

Hvis ingen har planer om å skrive om dette så kan jeg godt lage en post om dette ufyselige svineriet. Ikke at jeg er ekspert i noe CBRN, men dette dritet "bør" det nesten skrives om.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    53

@Makaan - du har gjort en veldig bra jobb med å dekke Italia så langt. Har du planer om å følge opp dette utover høsten? Dette blir jo en begivenhetsrik periode
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    4

Spørsmål fra salen. I innlegget om organisering av divisjoner ser man at et infanteriregiment har underlagt bataljoner, mens artilleriregimentet kun har underlagt batterier. Hvilken grad ville sjefen for artilleriregimentet holde? Lavere enn sjefen for et infanteriregiment? Hvis ikke, hva kunne være en typisk karriere for en artillerioffiser, for at han skulle kunne nå graden nødvendig for å bli regimentsjef?

Har fått inntrykket at våpenartene/grenene var i mye større grad isolerte enn det dem er idag, og man ikke hoppet like mye frem og tilbake som man kanskje gjør idag. Stemmer dette inntrykket?
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Første verdenskrig - innspill og diskusjon

Den ene skissen er litt misvisende. Artillerienheten har regimentstegn (3 loddrette strek) og -navn, men det er i britisk tradisjon, så det er egentlig en bataljon i vår terminologi. De underlagte enhetene er batterier, men har feilaktig fått bataljonstegn (2 streker) der de skulle bare hatt én strek.

Sjefen for et slikt regiment av bataljonsstørrelse er i anglo-tradisjonen en oberstløytnant; tyskerne ville brukt en major og kalt det bataljon.

Infanteriregimentene var 'ekte' regimenter, som hos briter og amerikanere ville hatt en oberst som sjef.

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    14

@Makaan - du har gjort en veldig bra jobb med å dekke Italia så langt. Har du planer om å følge opp dette utover høsten? Dette blir jo en begivenhetsrik periode
    Jada det har jeg, neste post kommer om ikke alt for lenge.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    53

Sitat Opprinnelig skrevet av Makaan Vis post
    Jada det har jeg, neste post kommer om ikke alt for lenge.
    Veldig bra! Da får vi også dekning av Caporetto og Hutier når den tid kommer? Så kan jeg konsentrere meg om Ypres og Russland, som også rocker ganske bra i den perioden.
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Angående betegnelser som regiment: Det er fremdeles slik i Storbritannia, et "artillery regiment" tilsvarer en f.eks. norsk artilleribataljon. Så er det (også i dag) en stor forskjell på amerikanske og britiske betegnelser når det gjelder kavaleri. I Storbritannia tilsvarer en "squadron" en norsk eskadron og er delt i "troops" som igjen tilsvarer en norsk tropp. Og regimentet kommer rett over "squdons". Men i USA tilsvarer en "squadron" en norsk bataljon, mens en "troop" tilsvarer en norsk eskadron og er igjen delt i flere "platoons".

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    14

Veldig bra! Da får vi også dekning av Caporetto og Hutier når den tid kommer? Så kan jeg konsentrere meg om Ypres og Russland, som også rocker ganske bra i den perioden.
    Yes, Caporetto og alt i hop som skjer både før og etter så den fronten skal du ikke bekymre deg over. Bånn gass

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Spørsmål fra salen. I innlegget om organisering av divisjoner ser man at et infanteriregiment har underlagt bataljoner, mens artilleriregimentet kun har underlagt batterier. Hvilken grad ville sjefen for artilleriregimentet holde? Lavere enn sjefen for et infanteriregiment? Hvis ikke, hva kunne være en typisk karriere for en artillerioffiser, for at han skulle kunne nå graden nødvendig for å bli regimentsjef?

Har fått inntrykket at våpenartene/grenene var i mye større grad isolerte enn det dem er idag, og man ikke hoppet like mye frem og tilbake som man kanskje gjør idag. Stemmer dette inntrykket?
    Uten å kjenne alle detaljer her - jeg antar en artillerioffiser hadde en variert tjeneste mellom batteri og stab, før han til slutt ble NK og deretter sjef for bataljonen (regimentet).

Jeg vet ikke om de hopper så mye frem og tilbake mellom avdelingstyper i dag, du finner ikke en artillerist som sjef for en infanteribataljon like lite som du finner en infanterist som sjef for en artilleribataljon. (Dog har forskjellen på infanteri og tungt kavaleri blitt mindre, slik at man finner en del krysspollinering.) I dag tilbringer likevel en offiser en god del av tiden sin i fellesstaber, muligens mer enn før. Til og med graden brigader tilhører man våpengrenen, selv om det for praktiske formål i Norge i dag er bataljonen, og dermed graden oberstløytnant, som er høyeste enhet som tilhører ett våpen.

på Twitter

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    15

I 1918 skjedde det en del endringer i tysk doktrine når det gjaldt offensiv og defensiv bruk av kjemiske våpen. Er det noen som har planer om å skrive noe om dette? Eller skal jeg ta det (hvis det er av interesse, selvfølgelig)?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    53

Sitat Opprinnelig skrevet av pioff Vis post
    I 1918 skjedde det en del endringer i tysk doktrine når det gjaldt offensiv og defensiv bruk av kjemiske våpen. Er det noen som har planer om å skrive noe om dette? Eller skal jeg ta det (hvis det er av interesse, selvfølgelig)?
    Fint om du kan ta det!
    Beidh a lá leo

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    15

Da gjør jeg det.

Tilpasset MILFORUM søk

Side 10 av 12 FørsteFørste ... 89101112 SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter