Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 62

Tråd: PLIVO

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

PLIVO

Det har komme ut nye retningslinjer for innsats når det er meldt pågåande livstruande vold PLIVO, ordet PLIVO er noko som innsatspersonnell i brann, helse og politi kan merke seg med ein gang. Det ordet skal brukast i meldingar der det er snakk om slik innsats.
    Rettninslinjene tar for seg korleis innsats skal organiserast og korleis dei forskjellige etatar skal forhalde seg til kvarandre og korleis ein slik situasjon skal leiast. Mykje av dette ar for så vidt vore praktisert i lenger tid, og skal vere kjent, men det var ein del ting som er vært å tenke over. Kanskje spesielt for dei som kan komme i den situasjonen at dei må lede i ein slik situsjon.

Ein ting som vart spesifsert er at leiarane i dei forskjellige etatar ikkje kan beordre nokon frå ein annan etat i innsats. Det vil sei at politiet ikkje kan beordre ein ambulansearbeidar eller brannmann inn i eit område. Den beordringa må komme frå leiar helse eller leiar brann. Det politiet kan gjere er å nekte nokon å gå inn i eit farleg område. Men er det snakk om å redde liv og det ikkje er snakk om skytevåpen der politiet ikkje er framme enda så kan ikkje politet nekte helse/brann å gripe inn, men skal over samband gi råd om korleis ein skal overmanne gjerningsmannen.

http://helsedirektoratet.no/Om/hoyri...%20endelig.pdf
    Sist endret av Rittmester; 17-06-15 kl 13:16 Begrunnelse: Slått sammen tråder

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    8
    Syns dette ser meget bra ut!

Legger spesielt merke til at det blant annet fokuseres mye på felles risikoforståelse, sambandsdisiplin og forståelse for konsept og system.
    Jeg har erfart at det har vært ymse tolkninger av disse temaene rundtom i dette landet og vil påstå at dette er nøkkelverdier som absolutt må være på plass i alle ledd for at ting skal gå mer sømløst for seg.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Er dette uansett nivå? Det er jo alltid en leder på stedet fra hver etat som er kommet frem, men det kan jo feks være en politimester og en ambulansesjåfør som er leder for hver sin etats innsats....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Er dette uansett nivå? Det er jo alltid en leder på stedet fra hver etat som er kommet frem, men det kan jo feks være en politimester og en ambulansesjåfør som er leder for hver sin etats innsats....
    Ikkje sikker på at forsto deg.
    Det er politiet som er den som har leiinga på staden, då repensentert med Innsatsleiar. Om det er ein politimester eller ein annan politimann har i grunn ikkje noko å sei. Heilt ærleg så har eg ikkje heilt kontroll over korleis politiet bestemme kven som leiar, regnar med at det er enten mest erfarne eller bestemt av operasjonssentralen.
    På helsesida så er det som regel den mest erfarne på første bil som har leiinga, Er det ein meir erfaren like bak vil vel ofte den få leiinga viss den første føle at han ikkje strekke til i jobben.
    Og slik eg forsto det kan då ikkje Innsatsleiar beordre leiar helse til å sende inn mannskap, at det er leiar helse som er ansvarleg for helseressursane.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Veldig fornøyd med at det skrives i klartekst at brann og helse kan, på eget selvstendig grunnlag, gripe inn og ta kontroll på gjerningspersonen(e) dersom de er først på stedet. Det har forsåvidt alltid vært mulig Jf. Strpl 176. men det er bra man kan gjøre insatspersonell mer bevist dette. Bussdrapene på vestlandet er et dystert eksempel på dette.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    På helsesida så er det som regel den mest erfarne på første bil som har leiinga, Er det ein meir erfaren like bak vil vel ofte den få leiinga viss den første føle at han ikkje strekke til i jobben.
    Som du sier.. I Norge generelt er det dessverre tilfeldighetsprinsippet som gjelder ved innsats på hendelser som krever fler ressusser. Med unntak av Oslo/Akershus.
    Slik jeg ser det må resten av Ambulansenorge utdanne egne operativeledere som har kompetanse til å lede ambulanseinnsatsen ved større hendelser.
    I dag er det dessverre slik at det kan bli en fersk ambulansefagarbeider som får rollen som operativleder helse.. fordi han/hun var første ledige ressurs på stedet.
    Selvfølgelig vanskelig å gjennomføre ved små tjenester men, det må det jo kunne gjøres noe med..
    What happens in the garage, stays in the garage

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19
    Sitat Opprinnelig skrevet av 84mm Vis post
    Som du sier.. I Norge generelt er det dessverre tilfeldighetsprinsippet som gjelder ved innsats på hendelser som krever fler ressusser. Med unntak av Oslo/Akershus.
    Slik jeg ser det må resten av Ambulansenorge utdanne egne operativeledere som har kompetanse til å lede ambulanseinnsatsen ved større hendelser.
    I dag er det dessverre slik at det kan bli en fersk ambulansefagarbeider som får rollen som operativleder helse.. fordi han/hun var første ledige ressurs på stedet.
    Selvfølgelig vanskelig å gjennomføre ved små tjenester men, det må det jo kunne gjøres noe med..

Heilt einig. No vil nok dei fleste ferske gi leiinga vidare til ein meir erfaren med glede, men det er absolutt ein svakheit i systemet. Her i området hadde vi tidlegare at dei som hadde systemvakt skulle rykke ut å ta leiinga, men det er eit stort fylkje og sete systemvakta i ein del av fylket vil det heile vere over før systemvakta når fram. Det som skjer no er at ein av områdeleiarane rykke ut viss det er snakk om noko stort, men desse har som regel heller ingen oprativ utdanning og fleire av dei er ikkje aktive i ambulansen lenger. Dei tar ikkje nødvendigvis ikkje over den operative leiinga, men tar seg av det administarative.
    Mi meinign er at ein blant erfarne ambulansearbeidarar må utdanne operative leiarar som er spreide rundt om på stasjonane og ein får ei ordning der det vise seg at ingen av dei er på vakt innan eit vist område at ein har ei bakvaktordning. Vanskeleg å få til og vil koste ein del, men eg trur det er nødvendig.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    8
    Mi meinign er at ein blant erfarne ambulansearbeidarar må utdanne operative leiarar som er spreide rundt om på stasjonane og ein får ei ordning der det vise seg at ingen av dei er på vakt innan eit vist område at ein har ei bakvaktordning. Vanskeleg å få til og vil koste ein del, men eg trur det er nødvendig.
    Helt enig!
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22
    Ambulansekommandosoldatar.

Det er langt mellom politifolka i Norge. Me løyser ikkje det problemet ved å senda ut ambulansepersonell i staden for.

http://www.nrk.no/ytring/ambulanseko...tar-1.11908668
    Odd objects attract fire. You are odd.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Flisespikkeri, men hvorfor plutselig engelsk i soneindelingen?
    Minsk, det nye Utopia

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av armyduden Vis post
    Veldig fornøyd med at det skrives i klartekst at brann og helse kan, på eget selvstendig grunnlag, gripe inn og ta kontroll på gjerningspersonen(e) dersom de er først på stedet. Det har forsåvidt alltid vært mulig Jf. Strpl 176. men det er bra man kan gjøre insatspersonell mer bevist dette. Bussdrapene på vestlandet er et dystert eksempel på dette.
    Overhode ikke fornøyd. Helsepersonell skal hjelpe - intet annet. Å ha tillit når man kommer som helsepersonell er alfa og omega for enhver pasient, men særlig der hvor kriminelle handlinger har foregått slik at den kriminelle som har kommet til skade ikke vegrer seg for eller unnlater å ta kontakt med helsevesen enten det er promillekjørere, overdoser eller hva som helst. Derfor skal (normativt) ikke helsevesenet ha felles nødnummer med politi, benytte felles helikoptertransport eller pågripe personer. Dersom det er overhengende fare for ny livstruende vold bør enhver kunne finne på å gripe inn uavhengig av profesjon - ikke som følge av profesjonen (forstått som at publikum ikke bør sitte å vente på gjerdet til det kommer en ambulansearbeider eller brannkonstabel som kan gripe inn). Enhver har juridisk alltid hatt muligheten til å gripe inn.

Bussdrapene, repsonstiden og pågripelsen der er ikke eksempel på noe annet enn altfor dårlig hverdagsberedskap i politiet.

Sitat Opprinnelig skrevet av 84mm Vis post
    Nesten hele Norge er små steder det ikke vil ha noe for seg. Hvordan skal man få operative ledere ut? Fly dem ut med egne helikoptere? Så stor er nemlig avstandene i Norge. Skulle det fungert måtte jo så godt som enhver ambulansearbeider vært utdannet operativ leder, men fortsatt ville vedkommende mangle erfaring fordi er så langt mellom hendelsene. Ja, en 19-åring er ferdig utdannet (jeg skrev ikke ferdig utlært) til å jobbe i yrket og da må vedkommende også kunne inngå i en slik rolle. Alt. er å fokusere mer på operativ ledelse i utdanningen som vil gå på bekostning av andre fagemner.

For øvrig kan den som måtte være interessert lese mer om nærpoliti og politireform i min kronikk i Dagbladet 27. august som jeg har lagt ved som vedlegg.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    Sist endret av Simplex; 01-09-14 kl 23:11 Begrunnelse: Vedlegg
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Er det tapatalk som gjør at kvaliteten blir uleselig på min mobil?

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19
    Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    Overhode ikke fornøyd. Helsepersonell skal hjelpe - intet annet. Å ha tillit når man kommer som helsepersonell er alfa og omega for enhver pasient, men særlig der hvor kriminelle handlinger har foregått slik at den kriminelle som har kommet til skade ikke vegrer seg for eller unnlater å ta kontakt med helsevesen enten det er promillekjørere, overdoser eller hva som helst. Derfor skal (normativt) ikke helsevesenet ha felles nødnummer med politi, benytte felles helikoptertransport eller pågripe personer. Dersom det er overhengende fare for ny livstruende vold bør enhver kunne finne på å gripe inn uavhengig av profesjon - ikke som følge av profesjonen (forstått som at publikum ikke bør sitte å vente på gjerdet til det kommer en ambulansearbeider eller brannkonstabel som kan gripe inn). Enhver har juridisk alltid hatt muligheten til å gripe inn.

Bussdrapene, repsonstiden og pågripelsen der er ikke eksempel på noe annet enn altfor dårlig hverdagsberedskap i politiet.

Nesten hele Norge er små steder det ikke vil ha noe for seg. Hvordan skal man få operative ledere ut? Fly dem ut med egne helikoptere? Så stor er nemlig avstandene i Norge. Skulle det fungert måtte jo så godt som enhver ambulansearbeider vært utdannet operativ leder, men fortsatt ville vedkommende mangle erfaring fordi er så langt mellom hendelsene. Ja, en 19-åring er ferdig utdannet (jeg skrev ikke ferdig utlært) til å jobbe i yrket og da må vedkommende også kunne inngå i en slik rolle. Alt. er å fokusere mer på operativ ledelse i utdanningen som vil gå på bekostning av andre fagemner.

For øvrig kan den som måtte være interessert lese mer om nærpoliti og politireform i min kronikk i Dagbladet 27. august som jeg har lagt ved som vedlegg.
    Førstedelen er eg einig i, ikkje den siste. Operative leiarar er ikkje noko problem å utdanne. Heller ikkje noko problem å ha nok på jobb. Jobbar sjølv i grisgrent område, men det går fort å forflytte seg. Og ja, kvifor ikkje bruke helikopter? Alt no brukar vi helikopter for å få ut reservemannskap.

Når den nye akuttforeskrifta kjem på plass må ein vere minst 20 år for å jobbe i ambulansen som fagarbeidar. For det vil bli eit krav om 160 koden i førarkortet, og ein må ha hatt førarkort i minst 2 år før ein kan ta det.

Sent fra min GT-N8000 via Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9
    Heller ikkje noko problem å ha nok på jobb. Jobbar sjølv i grisgrent område, men det går fort å forflytte seg.
    Jeg har jobba lenge nok i samme foretak som deg så jeg kjenner til utfordringene. Problemet er bare at ingen vil ta kostnaden knytta til å ha egne helikopter definert for formålet. Ergo står man igjen med å ha så små geogrfiske enheter at man kan komme seg dit med bil og ferje før det hele er over. Kanskje man må ned på de gamle åtte områdene med hver sin områdeleder slik man hadde før, men problemet er fortsatt at man minst må tre stk. operative ledere per distrikt for å få det til å gå turnusmessig. Og som man skjønner blir ferdighetene små da oppdragene blir få.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19
    Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    Jeg har jobba lenge nok i samme foretak som deg så jeg kjenner til utfordringene. Problemet er bare at ingen vil ta kostnaden knytta til å ha egne helikopter definert for formålet. Ergo står man igjen med å ha så små geogrfiske enheter at man kan komme seg dit med bil og ferje før det hele er over. Kanskje man må ned på de gamle åtte områdene med hver sin områdeleder slik man hadde før, men problemet er fortsatt at man minst må tre stk. operative ledere per distrikt for å få det til å gå turnusmessig. Og som man skjønner blir ferdighetene små da oppdragene blir få.
    No er det to helikopter i beredskap, luftambulansen i Førde og redningshelikopter i Florø. I tillegg har ein nordsjøhelikoptera i Florø, og Airlift i Førde, sist nemnte er ofte brukt av både helse og politi. Ein har og luftambulansar kort flytid utanfor fylket.
    Og startar ein med å gi dei med lengst erfaring litt meir kompentanse så kjem ein langt. Om den kompetansen er i første ambulanse så er det stor sjanse for at den vil vere i 2 eller andre. Før den tid vil ein ikkje ha nokon å leie heller.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9
    No er det to helikopter i beredskap, luftambulansen i Førde og redningshelikopter i Florø. I tillegg har ein nordsjøhelikoptera i Florø, og Airlift i Førde, sist nemnte er ofte brukt av både helse og politi. Ein har og luftambulansar kort flytid utanfor fylket.
    Og startar ein med å gi dei med lengst erfaring litt meir kompentanse så kjem ein langt. Om den kompetansen er i første ambulanse så er det stor sjanse for at den vil vere i 2 eller andre. Før den tid vil ein ikkje ha nokon å leie heller.

Gidder ikke å la det blir en diskusjon om ledelse og transportkapasitet, men jeg er ikke enig med deg.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Men det er i høyeste grad interessant å diskutere at det må på plass en bedre utdanning av operative ledere i ambulansetjenestene rundt om i Noreg.. Tilfeldighetsprinsippet er avleggs spør du meg.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    2

PLIVO

I denne tråden kan vi diskutere "PÅGÅENDE LIVSTRUENDE VOLD" PLIVO

http://www.dsb.no/Global/Brannvern/D...ld%20PLIVO.pdf

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    2

Sv: PLIVO

Rett i angrep for å «ta» terroristen - osloby

Mandag øvet politiet på å evakuere flere statsråder. Onsdag var det pågående livstruende vold (PLIVO) som sto i fokus på Nakholmen, og i neste uke er Regjeringskvartalet åstedet for en PLIVO-øvelse.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    2

Rett i angrep for å «ta» terroristen - osloby

Mandag øvet politiet på å evakuere flere statsråder. Onsdag var det pågående livstruende vold (PLIVO) som sto i fokus på Nakholmen, og i neste uke er Regjeringskvartalet åstedet for en PLIVO-øvelse.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9

Plivo er også debattert her; http://milforum.net/brann-amk-annet/...ande-vold.html
    Trenger vel ikke enda flere tråder om samme emne..

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

To tråder om pågående livstruende vold (PLIVO) slått sammen.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Det er en hel del utfordringer for helse vedrørende opplæring. Det gjelder ikke minst dem som ikke har prehospital akuttvirksomhet som hovedarbeid.
    Minsk, det nye Utopia

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Hvor godt rustet er norsk politi til å håndtere en alvorlig terrorsituasjon lik den som har rammet Europa?

http://politiforum.no/no/nyheter/201...2REOI.facebook
    Odd objects attract fire. You are odd.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Det vet vi vel egentlig ikke før det skjer...
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Noen tanker om PLIVO og hva slags type kroppspansring ambulansepersonell skal ha?

NIJ IIIA tenker jeg at ikke er tilstrekkelig i forhold til at den ikke gir beskyttelse mot "long guns"

Ruger mini 14 feks?

Nå er jeg helt blank på dette feltet, men kanskje noen mer kvalifiserte synsere kan komme med noen inputs?
    Godkjent sansoldat

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

Jeg tenker at ambulansepersonell bør holde seg på trygg avstand dersom skyting pågår, og at heller politiets sanitetspersonell kan ta seg av initial behandling. Jeg har ikke vært mye borti PLIVO, men tenker at prinsippene for CUF er overførbart. Om en slask går rundt og skyter folk, er hovedpri å stoppe dette. Selv om man skulle hatt platevest vil ikke ambulansepersonell ha skytevåpen, og da er man på en måte like langt. Delta, eventuelt FSK/MJK er nok de som må ta seg av dette.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

@8A1 Veilederen finner du her, den tar for seg den nye tilnærmingen til PLIVO.

Som du selv sier, skal politiets resursser brukes til å "nøytralisere" slasken(e) og derfor skal ambulansepersonell raskere og tidligere inn.

Skal man operere i "Warm zone" som per definisjon ikke er klarert mener nå iallefall jeg at man bør ha en NIJ III vest som gir noe beskyttelse mot noe annet en kun 9mm

http://www.dsb.no/Global/Brannvern/D...ld%20PLIVO.pdf

HOT-zone – Område med høyest risiko, det vil si et område hvor det pågår livstruende
    voldshandlinger og/eller hvor det anses som sannsynlig at gjerningspersonen(e) oppholder
    seg. Som hovedregel skal kun politi med nødvendig verneutstyr og våpen oppholde seg i en
    HOT-zone ved PLIVO-aksjoner.

WARM-zone – Område med økt risiko, det vil si et område hvor det ikke pågår livstruende
    voldshandlinger, som er gjennomsøkt, men ikke finsøkt, av politiet. Brann- og helsepersonell
    kan drive innsats i denne sonen når det besluttes av politiets innsatsleder. Dette vil som
    hovedregel kreve politiposter som sikrer mellom HOT- og WARM-zone.

Politiets søk etter gjerningsperson(er) i HOT-zone og for å få foreløpig oversikt
    over hvor det er skadde personer.

Politiets grovsøk kan foregå parallelt med at helse og
    brann foretar evakuering av skadde i WARM-zone.

Så..

Er det noen som har tanker i forhold til kroppspansring? Beskyttelse vs mobilitet osv?
    Godkjent sansoldat

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

Det dukka noko opp på FB i dag. https://www.facebook.com/photo.php?f...levant_count=2

Dette er påstått dette om denne:
    SKUDDSIKKER AMBULANSEVEST ER KOMMET
    Hei alle sammen. Etter ulykken har jeg hatt alt for lite å gjøre, så jeg har designet en helt ny ambulansevest til tjenesten. Vesten er kun 5mm tykk og har multifunksjonell beskyttelse som inkluderer skuddsikkerhet, beskyttelse mot stikk, kutt, slag, spark samt fragmenter, alt i en vest. Den er utrolig myk og bevegelig. Vesten er utviklet i samarbeid med Jack Ellis som er anerkjent for sin kvalitet. Vesten blir produsert i Storbritannia. Selskapet er ISO 9001 og ISO 14001 godkjent.

Skal vere den same som denne:
    http://armour.no/index.html

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Det dukka noko opp på FB i dag. https://www.facebook.com/photo.php?f...levant_count=2

Dette er påstått dette om denne:
    SKUDDSIKKER AMBULANSEVEST ER KOMMET
    Hei alle sammen. Etter ulykken har jeg hatt alt for lite å gjøre, så jeg har designet en helt ny ambulansevest til tjenesten. Vesten er kun 5mm tykk og har multifunksjonell beskyttelse som inkluderer skuddsikkerhet, beskyttelse mot stikk, kutt, slag, spark samt fragmenter, alt i en vest. Den er utrolig myk og bevegelig. Vesten er utviklet i samarbeid med Jack Ellis som er anerkjent for sin kvalitet. Vesten blir produsert i Storbritannia. Selskapet er ISO 9001 og ISO 14001 godkjent.

Skal vere den same som denne:
    http://armour.no/index.html

Det var denne jeg hadde i bakhodet da jeg tenkte at NIJ IIIA ikke er tilstrekkelig da M.O på "PLIVO" situasjoner ofte har vært bruk av rifle...

Utøya
    Paris
    Brussel
    Godkjent sansoldat

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Beskyttelse vs mobilitet er ikke et relevant argument i denne sammenhengen, all den tid ambulansepersonell ikke skal drive offensive aksjoner mot gjerningsmenn.

For øvrig, NIJ IIIA kommer i to varianter - 04 og 06.
    04 testes mot 9mm og .44 mag, 06 testes mot .357 SIG og 44 mag.

Man har og en tilleggstest mot splinter, som kalles MIL-STD-662F V50. Den er det ikke alle som har.

Er det rifle som er definert som trussel, så er Level III eller Level IV aktuelt. Level III testes mot e NATO 7.62 M80 Ball ammunisjon, Level IV mot 7.62x63mm M2 AP.

Merk at NIJ har ingen standard som tester beskyttelse mot .223/5.56. Verken Level III eller Level IV er gitt at stopper det.
    Hvis det er definert som mest sannsynlige trusselen, så må man ha en plate som er designet for å stoppe .223/5.56, og med testrapporter som viser protokoller og testresultater.

Hvilken rolle er det ambulansepersonell skal ha? Hvis det er å gå inn for å hente såret personell, med gjerningsmann fortsatt aktiv, så er det vel bare å turtle opp. Full vest med tilleggsmoduler og sideplater.

Dog klarer jeg ikke å skjønne hvorfor ikke politiet kan besørge evakuering av skadde ut til samleplass.
    It's not about surviving, it's about winning.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

I følgje PLIVO instruksen (som ikkje er ein instruks, men ei føring) skal ambulansepersonell inn i warmsone for å evakuere såra. Hotsone skal kun politi inn i. Warmsone er eit område der politiet har grovsøkt i situsjonar der ein antar ein veit kor mange gjerningsmenn det er snakk om og ein veit at antatte gjerningsmenn er ein annan plass.

Ja, det hadde vore kjekt viss politiet kunne evakuert pasientane til oss, men i praksis er det ikkje mulig i mesteparten av landet. Mange plassar vil det ta lang tid før ein har politiet på plass, og enda lenger tid før ein har meir enn 2-4 politimenn på plass. I natt hadde eg bruk for politi på grunn av ein vanskeleg pasient. Frå vi varsla til politiet var på plass tok det over 1 time. Det var ei heimevaktpatrulje i den bygda vi var i. Nærmaste patrulje som var vakne vr enda lenger vekke.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

Det som kanskje er den viktigaste grunnen til at mange i ambulansemiljøet vil ha ein vest er for dei gangane ein snublar inn i ein situasjon. Ein rykke ut til noko som skal vere eit normalt oppdrag, når ein kjem så er det ein heilt annan situasjon.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

Her er det fare for at det blir et for diffust skille på hvem som gjør hva. Om helsepersonell skal gå inn i et miljø hvor det er fare for at de skytes på, bør de nytte samme beskyttelsesutstyr som politiet, herunder skuddsikker med plater, hjelm med visir, og pistol på låret. Jeg er vel neppe den eneste som ser problem(er) med det.
    Skille
    Dersom målet er noe man kun nytter i spesielle situasjoner, samt at vesten tåler rifleskudd er plater veien å gå. Skal disse vestene være med på ambulansen 24/7? Skal politiet stille vester?

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Ettersom jeg har ganske lang erfaring med å bruke skuddbeskyttende verneutstyr, så er min anbefaling at man i ambulanser har vester tilgjengelig som kan tas på ved behov. Det har vært vår anbefaling til det ambulansedistriktet vi har diskutert dette med. Der har det til nå kun vært snakk om kniv/stikk/slagbeskyttelse - ikke ballistisk beskyttelse.

Å la ambulansepersonell ha på seg vest hele tiden på vakt, er ikke å anbefale grunnet komfortbetraktninger. Det tar på å bære dette i timevis, spesielt når man sitter i kjøretøy.

Spesielt hvis det er snakk om riflebeskyttelse i tillegg.

Jeg har stor respekt for ambulansearbeidere, men det er ikke alle som er topptrente 20-25 åringer....

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av 8A1 Vis post
    Her er det fare for at det blir et for diffust skille på hvem som gjør hva. Om helsepersonell skal gå inn i et miljø hvor det er fare for at de skytes på, bør de nytte samme beskyttelsesutstyr som politiet, herunder skuddsikker med plater, hjelm med visir, og pistol på låret. Jeg er vel neppe den eneste som ser problem(er) med det.
    Skille
    Dersom målet er noe man kun nytter i spesielle situasjoner, samt at vesten tåler rifleskudd er plater veien å gå. Skal disse vestene være med på ambulansen 24/7? Skal politiet stille vester?
    Det ein tenke er at i warmsone skal ein teoretisk sett vere trygg.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Ettersom jeg har ganske lang erfaring med å bruke skuddbeskyttende verneutstyr, så er min anbefaling at man i ambulanser har vester tilgjengelig som kan tas på ved behov. Det har vært vår anbefaling til det ambulansedistriktet vi har diskutert dette med. Der har det til nå kun vært snakk om kniv/stikk/slagbeskyttelse - ikke ballistisk beskyttelse.

Å la ambulansepersonell ha på seg vest hele tiden på vakt, er ikke å anbefale grunnet komfortbetraktninger. Det tar på å bære dette i timevis, spesielt når man sitter i kjøretøy.

Spesielt hvis det er snakk om riflebeskyttelse i tillegg.

Jeg har stor respekt for ambulansearbeidere, men det er ikke alle som er topptrente 20-25 åringer....
    Det var nøyaktig dette jeg mente, dersom det var noen tvil. At ambulansearbeidere skal gå med platevest, eller kun kevlar for den saks skyld, hele tiden de er på jobb, er ikke å anbefale. Det er vel heller ikke noen som etterspør dette, slik jeg tolker det er ønsket å kunne kitte opp med relevant beskyttelsesutstyr før man går inn i det man på forhånd vet er en farlig situasjon.

Dersom man skal begynne å nytte vest i daglig bruk, er dette i tillegg en kraftig eskalering som man må begrunne for sivilbefolkningen. Noen som vet om politiet bruker håndvåpenbeskyttende vest til daglig?
    Sist endret av 8A1; 16-05-16 kl 22:16 Begrunnelse: Typo

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Ja, politiet bruker beskyttelsesvest daglig.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    7

Det ein tenke er at i warmsone skal ein teoretisk sett vere trygg.
    Ja, det skal vel være vakthold mellom HOT og WARM.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

Ja, i teorien skal det vere det.

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •