Viser resultatene 1 til 32 av 32
    Menig
    Ble medlem
    Sep 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0

Militær livvaktavdeling

Er det noen inne her som har erfaringer med Militær livvaktavdeling?

tenkte på hva de brukes til, om det er mest innland eller utlandsoppdrag, og hva de trener på?

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2006
    Liker (gitt)
    100
    Liker (mottatt)
    203
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    238 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    14

Re: Militær livvaktavdeling

Sitat Opprinnelig skrevet av meidal Vis post
    Er det noen inne her som har erfaringer med Militær livvaktavdeling?

tenkte på hva de brukes til, om det er mest innland eller utlandsoppdrag, og hva de trener på?
    Her

http://m.forsvaret.no/utdanning-karr...erlivvakt.aspx
    Bli mental med best trening - Lars Bertrand Erikssen

Menig
    Ble medlem
    Sep 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    joda, har lest det som står der, men tenke om noen hadde litt mer utfyllende enn det som står der, evt har egen erfaringer fra avdelingen eller kjenner noen som har det

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2006
    Liker (gitt)
    100
    Liker (mottatt)
    203
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    238 innlegg
    PONDUS
    14

Da bør du lese en gang til, for det som står der er brukbart utfyllende

Menig
    Ble medlem
    Sep 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Da bør du lese en gang til, for det som står der er brukbart utfyllende
    joda, står jo grovt hva man gjør som fast ansatt da, veldig grovt men

tenkte mer på om noen hadde kjennskap til avdeligen som de kunne dele litt, er litt nyskjerrig på det

Vurderer kanskje å søke, for å senere gå videre!

Også lurer jeg på om man får befalskurs eller om man blir feks grenader?

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2006
    Liker (gitt)
    100
    Liker (mottatt)
    203
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    238 innlegg
    PONDUS
    14

" Faste ansatte: Faste ansatte:

Som fast ansatt står man normalt på beredskap. Som fast ansatt står man normalt på beredskap. Dersom man ikke løser oppdrag brukes store deler Dersom man ikke løser oppdrag brukes store deler av tiden på utdanning, øvelse og trening. Mye av av tiden på utdanning, øvelse og trening. Mye av arbeidshverdagen går ut på å utvikle og arbeidshverdagen går ut på å utvikle og vedlikeholde ferdigheter individuelt og som en del vedlikeholde ferdigheter individuelt og som en del av en enhet, innenfor bl.a taktikk, våpenhåndtering, av en enhet, innenfor bl.a taktikk, våpenhåndtering, nærkamp, kjøring og sanitet. Den enkelte jobber nærkamp, kjøring og sanitet. Den enkelte jobber også med prosjekter og fungerer som instruktører også med prosjekter og fungerer som instruktører innen de ulike fagdisiplinene."

For grovt?

I og med at avdelingen stiller som krav at man har gjennomført førstegangstjeneste for å søke, så bør man anta at de, som de fleste profesjonelle avdelinger består av vervede og befal.

Regner og med at de, dersom man duger tilbyr plass på GBK/U etter en periode som vervet.

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2006
    Liker (gitt)
    100
    Liker (mottatt)
    203
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    238 innlegg
    PONDUS
    14

Oop, hva skjedde der? Ble litt mye tekst...

meidal, skulle ikke du hit?

http://m.forsvaret.no/utdanning-karr...m%C3%B8te.aspx

Menig
    Ble medlem
    Sep 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Det jeg tenkte at de består av vervede og befal, siden man måtte ha FGTJ.
    Lurer på om det er på en måte samme ordning som FSK har, med at de som består utdanning, blir sendt på GBK

jo, jeg søkte og håpet jeg skulle dit, men fikk avslag som bare sa "nådde ikke opp" som begrunnelse, så ble svært skuffet siden jeg har trent hver dag i over et år nå, får å klare kravene og være fysisk skikket til forsvaret!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    129
    Liker (mottatt)
    832
    Nevnt
    131 innlegg
    Sitert
    219 innlegg
    PONDUS
    28
    Det kan fort ha noe å gjøre med at en større del av søkermassen dit gjerne har en del mer ballast enn kun gjennomført førstegangstjeneste. Få deg noen år ellers i systemet og prøv så igjen på ML siden.
    Elite Som En Trensoldat

Menig
    Ble medlem
    Sep 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Det kan fort ha noe å gjøre med at en større del av søkermassen dit gjerne har en del mer ballast enn kun gjennomført førstegangstjeneste. Få deg noen år ellers i systemet og prøv så igjen på ML siden.
    Det var FOS jeg fikk avslag på nå, og opptaket der starter på søndag.

Har enda ikke søkt militær livvakt, siden jeg er litt i tankeboksen enda! Men det virker fristende, særlig siden jeg vurderer å bli politi, eller yrkessoldat! Er derfor jeg har trent så mye som jeg har gjort

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    129
    Liker (mottatt)
    832
    Nevnt
    131 innlegg
    Sitert
    219 innlegg
    PONDUS
    28
    Ok, skjønner. Da går du isåfall førstegangstjenesten, eventuelt søker verving nå om du har gjort unna førstegangstjenesten, og tar deg en del år. Så søker du ML når du føler deg klar for dette.
    Konkurransen er svært stor og nåløyet svært trangt der, så om den eneste ballasten du har med deg når søknaden sendes avgårde er f.eks. drivstoffsoldat i CSS-bataljonen fra førstegangstjenesten, så tror jeg at selvinnsikt nok til å se ens begrensninger er gull ja, og så heller eventuelt prøve på nytt siden når man har mer kjøtt på beinet.
    Elite Som En Trensoldat

Menig
    Ble medlem
    Sep 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Ok, skjønner. Da går du isåfall førstegangstjenesten, eventuelt søker verving nå om du har gjort unna førstegangstjenesten, og tar deg en del år. Så søker du ML når du føler deg klar for dette.
    Konkurransen er svært stor og nåløyet svært trangt der, så om den eneste ballasten du har med deg når søknaden sendes avgårde er f.eks. drivstoffsoldat i CSS-bataljonen fra førstegangstjenesten, så tror jeg at selvinnsikt nok til å se ens begrensninger er gull ja, og så heller eventuelt prøve på nytt siden når man har mer kjøtt på beinet.
    Ja, det er det jeg tenker på, jeg har FGTJ fra vakt og skring liksom, så har jo kanskje et par relevante kurs med tanke på ML, men soldatferdighetene er jo ikke å banke i bordet med på Vakt og sirking.

Jeg vil inn i forsvaret igjen, men har ikke kommet med på noe opptak nå som jeg har trent utrolig mye får å komme inn igjen!

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    3
    Du får vite mer om hva de holder på med når du er en del av avdelingen.
    Informasjonen som det er henvist til, er mer enn nok utfyllende for almenheleten

/pF

Menig
    Ble medlem
    Feb 2014
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Militær livvakt

Hei! skal inn til førstegangstjeneste neste sommer og lurte på om folk har noen formening om hva man burde gå før man søker seg til opptak som militær livvakt?

Egne erfaringer eller meninger tas imot med stor takk! Brenner for dette så vil gjøre alt jeg kan for å være best mulig rustet og ha den erfaringen og tyngden de søker etter.

Driver nå med boksing, skytetrening og styrke. Satset tidligere på hard kondisjonsidrett så har god kapasitet.
    Sist endret av Rittmester; 07-01-17 kl 16:13

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1042
    Liker (mottatt)
    2338
    Nevnt
    248 innlegg
    Sitert
    1163 innlegg
    PONDUS
    64
    På dette underforumet finner du en tråd som heter Militær livvaktavdeling. Har du lest hva som står der?
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    3
    Etter en kort gjennomlesing av rekrutteringssiden til militær livvakt, ser jeg noen eksempler på aktuelle løp hvis du vil bli militær livvakt - jeg har ikke erfaring fra noen av dem, så tar forbehold om misforståelser:

1: Verv deg til Telemark bataljon i en kampfunksjon, og ta befalsskolen - du bestemmer rekkefølgen. Så drar du på noen utenlandsoppdrag for å få erfaring.

2: Luftforsvarets befalsskole, linje: Vakt og sikring.
    Fagutdanningen på Rygge gir deg en bred plattform innen vakt- og sikringstjeneste, og inneholder blant annet: eskorte, objektsikring, nærkamp, patruljetjeneste, massetjeneste, strid i bebygd område, og våpenkjennskap.
    Søk deg så til internasjonal tjeneste innen "force protection"-relevant tjeneste i Basesett 1, evt. Luftkrigsskolens utdanning.

3: Gjennomfør førstegangstjenete, kanskje med UB-utdanning som HVUB Jeger, eller ta BS MP, og gå så rett over på Politiskolen og få jobb i livvakttjenesten i politiet, beredskapstroppen eller PST i noen år?

Det ser ut som at avdelingen ønsker seg stødige og erfarne folk med flere år operativ erfaring i militæret eller politiet, så jeg vet ikke om kun førstegangstjeneste kommer til å rekke opp langt på søkerlista.

red: og det som Rittmester sa.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    71 innlegg
    Sitert
    433 innlegg
    PONDUS
    18
    Søk litt på forumet, dette har vært oppe før. Men ett hett tips er nok militærpoliti.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Feb 2014
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    .

Menig
    Ble medlem
    Feb 2014
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    På dette underforumet finner du en tråd som heter Militær livvaktavdeling. Har du lest hva som står der?
    Jepp!

Menig
    Ble medlem
    Feb 2014
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tusseladd Vis post
    Etter en kort gjennomlesing av rekrutteringssiden til militær livvakt, ser jeg noen eksempler på aktuelle løp hvis du vil bli militær livvakt - jeg har ikke erfaring fra noen av dem, så tar forbehold om misforståelser:

1: Verv deg til Telemark bataljon i en kampfunksjon, og ta befalsskolen - du bestemmer rekkefølgen. Så drar du på noen utenlandsoppdrag for å få erfaring.

2: Luftforsvarets befalsskole, linje: Vakt og sikring.

Søk deg så til internasjonal tjeneste innen "force protection"-relevant tjeneste i Basesett 1, evt. Luftkrigsskolens utdanning.

3: Gjennomfør førstegangstjenete, kanskje med UB-utdanning som HVUB Jeger, eller ta BS MP, og gå så rett over på Politiskolen og få jobb i livvakttjenesten i politiet, beredskapstroppen eller PST i noen år?

Det ser ut som at avdelingen ønsker seg stødige og erfarne folk med flere år operativ erfaring i militæret eller politiet, så jeg vet ikke om kun førstegangstjeneste kommer til å rekke opp langt på søkerlista.

red: og det som Rittmester sa.
    Takk for utfyllende svar, er Telemark bataljonen som er mest fristende.
    Da går jeg førstegangstjeneste også søke meg som grenader i Telemark bataljonen? Kan falskjermjeger i førstegangstjenesten være et pluss?
    Kan man ta befalsskolen samtidig som man er ansatt som grenader?

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    3
    Fra Forsvaret.no:
    Er det mulig for grenaderer i TMBN å bli befal?

Ja, etter minimum to år som grenader og et kontingent i internasjonale operasjoner kan du søke på Grunnleggende befalskurs (GBK) på Hærens Befalsskole (HBS). Dersom du blir tatt opp som elev fortsetter du å tjenestegjøre i TMBN i utdanningsåret, men gjennomfører en modulbasert utdanning ved HBS. Utdanningen ved HBS varer i ca 8 uker. Ved fullført utdanning og beståtte eksamener beskikkes du til sersjant. Du skal da avtjene et års plikttjeneste. Denne tjenesten avtjenes normalt i en annen avdeling enn TMBN. Etter fullført plikttjeneste kan du søke på ledige befalsstillinger i TMBN eller i andre avdelinger i Forsvaret.
    Kan falskjermjeger i førstegangstjenesten være et pluss?
    Klart det, men jeg tviler på at du slipper inn rett fra fallskjermjeger til militær livvakt, hvis det som sies om konkurransen om disse stillingene stemmer. Noen år som marinejeger eller spesialjeger etterpå (det gir også befalsutdanning) eller befalsskole med oppklaring/manøver, MP, eller "force protection" med noen utenlandsoppdrag på baken vil nok få deg mer opp på nivå med dem du konkurrerer med. Det er et godt hint her at imens mange befalsutdanninger har en 30 års øvre aldersgrense, så finnes det ikke noen øvre aldersgrense for militær livvakt.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2016
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Militær Livvakt

Heisann. Jeg har noen få spørsmål, som jeg håper at noen kan besvare. Er 25 år, og utdannet prosessteknikker. Hadde førstegangstjeneste i 2013, i luftforsvaret. Vil det med disse få opplysningene jeg kom med, være vits i det hele tatt å søke? Samt, noen som vet om dette er en populær utdanning? - Altså, mange som søker?

Håper at noen kan gi meg svar

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    836
    Liker (mottatt)
    471
    Nevnt
    63 innlegg
    Sitert
    488 innlegg
    PONDUS
    18

Sv: Militær Livvakt

Det er bare å søke, i verste fall får du et nei.

karriere/utdanning/tjenesteutdanning

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Liker (gitt)
    111
    Liker (mottatt)
    266
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    249 innlegg
    PONDUS
    14

De er en liten avdeling, og det er beinhardt opptak. Om ingen har brukt ordet "maskin" om deg så er det ingen vits å søke.

Din alder og utdanning er bare positiv.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Liker (gitt)
    308
    Liker (mottatt)
    345
    Nevnt
    40 innlegg
    Sitert
    307 innlegg
    PONDUS
    12

Er ikke umulig å komme inn men krever at en har motivasjon, grunntrening og fandenivoldsken nok til å komme igjennom seleksjon. Ofte er fasiten til slike opptak å ikke ha noen exit plan.. dersom du i hodet har en alternativ plan for "dersom dette ikke går så gjør jeg heller dette" så vil seleksjonen sette motivasjonen din på prøve og den exit løsningen kan plutselig bli veldig fristene.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Menig
    Ble medlem
    Oct 2016
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Takker så mye for gode svar. Får nok søke, og håpe på det beste!

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Liker (gitt)
    81
    Liker (mottatt)
    123
    Nevnt
    9 innlegg
    Sitert
    26 innlegg
    PONDUS
    5

Hei!

Hvis du har noen konkrete spørsmål, kan du sende meg en PM. ML tilhører min avdeling.

Mvh
    Steinar Baar
    Kommandérsersjant/Mestersersjant MP

Menig
    Ble medlem
    Oct 2016
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2016
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

..

Menig
    Ble medlem
    Feb 2014
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Erfaring som militær livvakt?

Hei!
    Noen som har erfaring som militær livvakt som kan si noe om hva opptaket går ut på? Hvordan trente dere til opptak, og hvilken erfaring hadde dere før dere søkte fra Forsvaret?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Liker (gitt)
    41
    Liker (mottatt)
    40
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    PONDUS
    9

Sv: Erfaring som militær livvakt?

Tenker nok at du ikke vil få så mye info om hva som foregår på opptak/seleksjon. Vedlegger link fra forsvarets sider om militær livvakt.
    https://forsvaret.no/karriere/utdann...litaer-livvakt
    Sist endret av 84mm; 07-01-17 kl 16:28 Begrunnelse: skrivefeil
    The older i get, the better i was..

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1042
    Liker (mottatt)
    2338
    Nevnt
    248 innlegg
    Sitert
    1163 innlegg
    PONDUS
    64

Sv: Militær livvakt

Tre tråder om samme tema slått sammen.
    -Mod
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier