Spørreundersøkelse: Tror du konflikten i Ukraina er starten på en storkonflikt mellom stormaktene?

Viser resultatene 1 til 16 av 16
    Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1810
    Liker (mottatt)
    529
    Nevnt
    156 innlegg
    Sitert
    441 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    22

Question Poll: Tror du konflikten i Ukraina er starten på en storkonflikt mellom stormaktene?

Tror du konflikten i Ukraina er starten på en storkonflikt mellom stormaktene?

Kom gjerne med kommentarer.

Hovedtråd om teama finner du her.
    admin
    Milforum

Kryptert e-post mottak: milforum@protonmail.com

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Liker (gitt)
    390
    Liker (mottatt)
    77
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    66 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    7
    Slik det ser ut i fra min synsvinkel så tror jeg at det vil komme til en topp snart på politisk nivå, der øst og vest atter en gang står nese mot nese med knyttede never, men bare på det politiske nivået som sagt. Kanskje litt mer styrkebygging i baltikum og de diverse nærliggende havområder og luftrom som nevnt av NATO i dag. Tviler på at Putin gjør noe mer enn det han allerede har gjort (hvis han står bak da..) og hvis han skulle gå over streken med å involvere militærmakt i synlig grad så tror jeg det blir for å ta kontroll over sørøstlige halvdelen av Ukraina. Og selv da tror jeg ikke vi får noe annet enn en ny kald krig. Det vil nok merkes godt på verdensøkonomien, men slikt endrer seg jo til stadig.

Dette er mitt syn på det basert på det jeg har fulgt med på i denne konflikten, men er åpen for ny lærdom
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    574
    Liker (mottatt)
    1474
    Nevnt
    232 innlegg
    Sitert
    698 innlegg
    PONDUS
    49
    Den største forskjellen fra 1938-1939 er at den gangen hadde man ikke termonukleære våpen. Men ordbruken og handlemåten til Russland i dag har enorme likheter med Hitlers overtagelse av Østerrike og Sudetenland i 1938, noe som også var begrunnet i at den tyske majoritet ønsket det og ble undertrykket av ikke-tyskere. Og det hadde han også litt rett i. Men det var altså bare begynnelsen.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    574
    Liker (mottatt)
    1474
    Nevnt
    232 innlegg
    Sitert
    698 innlegg
    PONDUS
    49
    Les om Tsjekkoslovakias historie ca. 1920-1939 her. Det er en del som ligner på Ukraina og andre land i Russlands periferi: http://snl.no/Tsjekkoslovakias_historie
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    836
    Liker (mottatt)
    471
    Nevnt
    63 innlegg
    Sitert
    488 innlegg
    PONDUS
    18
    Det lukter lebensraum lang vei.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Liker (gitt)
    243
    Liker (mottatt)
    182
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    134 innlegg
    PONDUS
    9
    Om vi ikke lever i en verden hvor tinfoil-gutta har hatt rett hele tiden og vi deterministisk er på vei mot en apokalyptisk nostradamus gog/magog-greie som ender med at Russland invaderer jerusalem, så står jeg fremdeles fast på at krig mellom stormaktene er nesten helt usannsynlig, på grunn av at vi fremdeles har atomvåpen i spill.

Men det ser helt klart ut som om Putin er fast bestemt på å gjenetablere en russisk interessesfære og større buffersone mot vesten, og han er fullstendig villig til å ofre de siste års gode forhold på det, OG ta en stor økonomisk hit.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    574
    Liker (mottatt)
    1474
    Nevnt
    232 innlegg
    Sitert
    698 innlegg
    PONDUS
    49
    Ganske utrolig hvordan Putin i dag ligner mer og mer på Hitler på 1930-tallet. Se dette: http://www.haaretz.com/jewish-world/...-news/1.585897

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Liker (gitt)
    56
    Liker (mottatt)
    75
    Nevnt
    20 innlegg
    Sitert
    125 innlegg
    PONDUS
    0
    Putin likner like mye på Hitler som vi får han til å likne. Jeg tror ikke på den historiske parallellen. Hvis man skal snakke om Lebensraum må man også snakke om økonomiske forutsetninger og sosiale strukturer. Den gang da var fortsatt majoriteten av befolkningen sysselsatt i jordbruket.

Russland har ikke problemer med jordbruksareal. Ikke vesten heller. Jeg tror det er rimelig klart at denne konflikten handler om framtiden, ikke fortiden. Da bør man analysere ut i fra hva som er eksisterende og kommende utfordringer, allianser, muligheter og konkurrenter.

Jeg tipper økonomisk makt, konsumpsjonsmakt, produksjonsmakt, råvaremakt inovasjonsmakt og evne til politisk utvikling er sentrale aspekt. Kort sagt: Markedsmakt. Øst-Asia er ett stikkordet. Forutsetningene for økonomisk utvikling i USA og EU det andre.

Jeg tror ikke dette er starten på en væpnet konflikt. At det er del av en økonomisk konflikt er det ikke tvil om etter mitt syn.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    519
    Liker (mottatt)
    842
    Nevnt
    75 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    PONDUS
    36
    Akkurat den meldingen om registrering av jøder tror jeg ikke Putin personlig kan klandres for.

Hva han måtte tenke privat vet jeg selvfølgelig ikke, men hele den offentlige retorikken hans handler jo om hvordan Russland er et unikt harmonisk multietnisk samfunn. Det der må være et lokalt initiativ.
    Sist endret av Lille Arne; 16-04-14 kl 23:34
    The man who does not read has no advantage over the man who cannot read

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Liker (gitt)
    390
    Liker (mottatt)
    77
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    66 innlegg
    PONDUS
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Putin likner like mye på Hitler som vi får han til å likne. Jeg tror ikke på den historiske parallellen. Hvis man skal snakke om Lebensraum må man også snakke om økonomiske forutsetninger og sosiale strukturer. Den gang da var fortsatt majoriteten av befolkningen sysselsatt i jordbruket.

Russland har ikke problemer med jordbruksareal. Ikke vesten heller. Jeg tror det er rimelig klart at denne konflikten handler om framtiden, ikke fortiden. Da bør man analysere ut i fra hva som er eksisterende og kommende utfordringer, allianser, muligheter og konkurrenter.

Jeg tipper økonomisk makt, konsumpsjonsmakt, produksjonsmakt, råvaremakt inovasjonsmakt og evne til politisk utvikling er sentrale aspekt. Kort sagt: Markedsmakt. Øst-Asia er ett stikkordet. Forutsetningene for økonomisk utvikling i USA og EU det andre.

Jeg tror ikke dette er starten på en væpnet konflikt. At det er del av en økonomisk konflikt er det ikke tvil om etter mitt syn.
    Veldig enig med deg her, men vil også tilføye at det er mest sannsynlig viktig for Russland å ha kontroll geografisk over Ukraina, selv om det sånn sett er et lite land, så ligger det veldig bra til med tanke på maktbalansen i området.

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Liker (gitt)
    16
    Liker (mottatt)
    18
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    17 innlegg
    PONDUS
    4
    Meldingen om registrering av jøder kan, som artikkelen nevner, være en provokasjon. F.eks. fra noen som ønsker å forsterke parallellen med mellomkrigstiden. At noen ønsker å registrere jøder og truer med deportasjon høres rett og slett for fjernt ut.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    12
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    34 innlegg
    PONDUS
    8
    Russland kan gjøre hva de vil, verden og FN skriver vel ned noen advarsler på en gul lapp og livet går videre.

Om to år er alt glemt.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1810
    Liker (mottatt)
    529
    Nevnt
    156 innlegg
    Sitert
    441 innlegg
    PONDUS
    22

Sv: Poll: Tror du konflikten i Ukraina er starten på en storkonflikt mellom stormakte

1,5 år etter....

admin - Milforum
    Sjekk vår nettbutikk Nettbutikk Milforum - det militære nettsamfunnet
    admin
    Milforum

Kryptert e-post mottak: milforum@protonmail.com

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    499
    Liker (mottatt)
    249
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    237 innlegg
    PONDUS
    8

Sv: Poll: Tror du konflikten i Ukraina er starten på en storkonflikt mellom stormakte

Russerne fortsetter å bruke makt, ikke i Ukraina men i Syria, om Putin oppnådde det han ville eller ble hindret av sanksjoner vet jeg ikke, men det er blidt roligere i Ukraina. Kanskje noen har et forslag?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Liker (gitt)
    243
    Liker (mottatt)
    182
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    134 innlegg
    PONDUS
    9

Sykt. Vi har klart å lande på det matematisk nærmeste 50/50 fordeling vi er mulig etter 39 stemmer.

Mann nummer 40 inn får avgjøre det hele. Akkurat nå klokker vi inn på pessimistisk side med kjønnshårfin margin.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Liker (gitt)
    390
    Liker (mottatt)
    77
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    66 innlegg
    PONDUS
    7

Godt mulig at Putin vil bruke Syria som en slags lekeplass for å teste nytt utstyr i praksis, litt på samme måte om USA gjorde i gulfkrigene?

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier