Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: Tjenestestillinger som infanterist

Menig
    Ble medlem
    May 2013
    Pondusfaktor
    0

Question Tjenestestillinger som infanterist

Hei!
    Da er snart tiden kommet for å tjene kongeriket, men jeg har noen spørsmål om tjenestestillinger.
    Jeg skal i 2. Bataljon i August og har kommet til den beslutning at KpB eller KpC er kompaniet for meg. Når det er sagt så vet jeg ingenting om hva slags stillinger man kan få i kompaniet og stillingenes oppgaver.

På forsvaret sine sider står det hva de forskjellige kompaniene driver med, har også fått masse relevant informasjon ut over det her på forumet. Tusen takk for svar, men jeg er sulten på mer (Kall meg gjerne overivrig)

Jeg viser til denne linken: http://forsvaret.no/verneplikt/mulig...ormsoldat.aspx
    Forsvaret har skrevet en detaljert oversikt over hvilke tjenestestillinger som tilbys som stormsoldat i panserbat, men ikke i 2.bataljon.

Spørsmålene mine lyder som følger:
    -Er det noen her som vet hvilke stillinger man kan få som infanterist i
    2. Bataljon?
    -Kan eventuelt de som har informasjon om dette skrive en oversikt over hva slags stillinger jeg kan søke meg til på, etter rekrutten?
    -Får man spesielle oppgaver i rekrutten? Eller er det ikke før etter rekrutten at man får slike stillinger?

Jeg spør fordi jeg gjerne kunne tenkt meg å bli nest-lagfører, eller iallefall få litt mer ansvar, sambandsmann frister også. Bruker forresten sambandssoldater i Hæren den samme radioen (ANPRC-77) vi bruker i HVU?
    Tusen takk :-)
    Sist endret av ronder; 01-04-14 kl 10:40 Begrunnelse: Skrivefeil

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    2.bn var så og si en ren vernepliktsenhet med veldig få faste stillinger utenom befal da jeg var inne, de fleste stillinger, inkludert smabandsmann, sanitet, og nestlagsførere er vernepliktige. man velger kompani på innrykksdagen og får som regel det man ønsker.

Under rekrutten får de fleste den samme utdannelsen og etter beretløpet får man tildelt stilling, I KPB/KPC er man enten i en av lagene eller i staben.

I lagene har man enten stilling som nestlagsfører, geværmann 1,2,3,4 (4 er også reservevognfører), Mg 1, MG 2 og vognfører. 1-papa har også en av geværmennene som troppssanitet.

Stab består av de som overser utstyr, depotansvarlig, kompanisanitetsmann, lastebilsjåfør osv. Det er som regel ikke mulighet til å fortsette i disse stillingene etter endt tjeneste.

MEN, TMBN har en tendens til å rekrutere mye av deres personell fra geværkompaniene i 2.bn så har du kompetanse får du garantert mulighet til å søke deg inn der som grenader etter endt fg tjeneste.

Var selv geværmann i 2.bn og anbefaler det på det varmeste om du faktisk vil gjøre noe.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8
    AN/PRC-77 tror jeg er utfaset i hæren. Idag bruker man multirolleradio (Forkortet MRR).

http://www.kongsberg.com/en/kds/prod...ultiroleradio/

Menig
    Ble medlem
    May 2013
    Pondusfaktor
    0
    Tusen hjertelig takk for svar
    Stab høres ikke særlig fristende ut for min del da, men nestlagfører, sambandsmann eller geværmann i ett av lagene i geværkompaniene stør høyt på ønskelisten :-D

TMBN er faktisk en bataljon jeg har svært lyst til å komme meg inn i etter endt fgtj, så dette var gode nyheter. Skal trene hardt mot August nå, så skal jeg forsøke å komme meg dit jeg vill. Igjen takk for svar

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Gode Infanterister står høyt på TMBNs liste, men gode stabs folk står enda høyere!

Ronder, hvis du havner i en stabsstilling, så ikke depp. Gjør en bra jobb og sats på TMBN likevel. Du vet aldri hvor du havner, selv stabsfolk kan bli Infanterist i TMBN.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Støttevåpen som BK og Javelin (bortsett fra at Javelin er tungt) er absolutt ikke å forakte!!
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Menig
    Ble medlem
    May 2013
    Pondusfaktor
    0
    Hehe, ja jeg vil gjøre mitt beste uansett hva som skjer. Kanskje har jeg til og med ett skjult talent for stabsarbeid, men vi får se Jeg gleder meg iallefall noe helt sykt

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    det er bare en sambandsmann i kompaniet og jobben hans består i å følge etter kapteinen med en radio på ryggen. Anbefaler at du går for sanitet eller MG i stedet om du er hypp på litt mer aktiv tjeneste.

MG er satans tungt men etter at dem har fått minimi så har det vel blitt litt lettere. Sanitet er generelt sett veldig interessant og.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •