Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 49 av 49

Tråd: Mob-hæren under den kalde krigen: avdelinger over brigadenivået

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

Sv: Mob-hæren under den kalde krigen: avdelinger over brigadenivået

På grunn av et par saker i de andre nyere trådene her (særlig http://milforum.net/militaerhistorie...vdelinger.html og http://milforum.net/militaerhistorie...nbataljon.html), er det interessant å trekke fram denne tråden igjen.

Mens de fleste kjenner avdelingene som inngikk i brigader, var det mange mer spesielle avdelingstyper som ble satt opp av Hærens oppsettende avdelinger på høyere nivå, og som inngikk i forsvarsdistrikt/landforsvar eller distriktskommando. Mange er nevnt tidligere i denne tråden (la oss holde oss til tiden ca. 1970-1995). Jeg regner med at det også har vært fastsatte KOPer for alle. Noen er nevnt tidligere i denne tråden, andre har jeg sett i andre sammenhenger. Skulle vært artig med mest mulig opplysninger om de som ikke har fått nærmere omtale over.

Noen eksempler:

Selvstendig beltetraktortropp (Ingeniørvåpenet)
    BLO/FOTOL-lag (Bakkeliaisonoffiserlag/Fotoleselag, Artilleriet)
    Sperreskytstropp og selvstendig sperreskytslag (Artilleriet)
    Arbeidskompani (Infanteriet)
    Oppsamlingssenter (Infanteriet)
    Sykebilkompani (Hærens sanitet)
    Sanitetstog (Hærens sanitet)
    Tungt feltsykehus (Hærens sanitet, det var omtrent identisk med amerikansk MASH, ca. det dobbelte av Lett Feltsykehus
    Reservesykehus (Forsvarets sanitet, større stasjonære, men jeg vet ikke hvor mange som var i oppsetningen)
    Rekonvalesent- og sykeleir (Infanteriet)
    FDI-stabskompani
    Ammunisjonskompani (Hærens våpentekniske korps)
    Skøytetropp (med fiskeskøyter, Hærens transportkorps)

Noe som undret meg i det jeg skrev over var krigsfangeleir oppsatt av Forsyingsregimet nr. 3 med oppsetningssted Gilja i Dirdal. Det står at denne skulle ha 28 befal og 29 menige/korporaler. Hvorfor i all verden så mange befal for å holde vakt over krigsfanger? Det burde da holde med noen få befal og en større mengde vaktsoldater?????
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Om det ikke fantes arbeidskompanier andre steder enn i Infanteriet, så fantes det i hvert fall arbeidstropper (omfang ukjent, alt jeg vet er at det var en i AR 6).
    Erstatningstropper fantes også, med fremmøtested ved oppsamlingssentre.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11

er ikke arbeidskompaniene de som var innkalte til tjeneste i FGTJ som mannskap men ble erklært ikke stridende, da ?

Dvs "trillebårkompaniet", "gressklipperkompaniet" og andre mer eller mindre flatterende betegnelser. IÖ-III hadde ett og de gjorde forefallende arbeid som å sikre at kantsteiner lå på linje (kom jo biler overalt, noen steiner flytta seg og da måtte noen legge steinn på plass for det gjør jo ikke en bilist).
    De klipte gressplener, luket bed og vannet blomster i sommervarmen.

Tilsvarende enhet på GSV dengang den var underlagt Finnmark landforsvar hadde lignende oppgaver. Brannvakta i leiren, skytebaneadministrasjonens mannskaper e.l var alle tilhørende samme kompani som het Arbeidskompani. Brøyting av vei, mindre vedlikehold på samme den tid forsvaret ga bort klasse 2 til mannskap.

Det var også slikt personell i Harstad, mulig de var underlagt Åsegarden (var kun innom flystripa ved Åsegarden i min tid i byen/omegn).

Ikke stridende inntil striden kom, vil jeg anta.
    Beyond is where I learn

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

Dette gjaldt arbeidskompanier i mob-oppsetningene, ikke leiravdelingen i fredstid.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11

Det med utbedring av vei m.v. De ble vel innkalt, de også, om Fritz eller Ivan sto på døra.

Men glem hva jeg sier.
    Beyond is where I learn

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Soldater i den mob arbeidstroppen jeg kjenner til ble tidvis innkalt til støttefunksjoner ifm større repøvelser.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    5

God lesing dette for alle som ikke har sety tråden før. Vet noen hvordan et ammunisjonskomani var organisert?
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

Mob-hæren under den kalde krigen: avdelinger over brigadenivået

Det kan man lese noe om i tobindsverket «Ammunisjonstjenesten i Hæren etter 1945». Bind 1 kan leses fra Nasjonalbibliotekets hjemmeside. Stort sett var ammunisjonskompaniene oppsatt for å betjene stasjonære ammunisjonslagre i krig.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    5

God knall! Skal søke det opp ikveld.
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •