Side 3 av 62 FørsteFørste 123451353 ... SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 2466
    Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46
    Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Det er en litt for dramatisk tolkning tolking tror jeg. Både for Russland og befolkningen som er pro-russiske i øst, vil det bli et delikat og potensielt farlig problem dersom fly pakket med demonstranter lander på flyplassene.
    Nettopp - hele den forestillingen om at Krim skal invaderes av ukrainske demonstranter/terrorister er en myte som separatister/prorussiske på Krim nærer seg på. De ønsker selvfølgelig å sette situasjonen på spissen og skape et behov for sikkerhet for befolkningen fra den nye ukrainske regjeringen. Som i deres øyne er illegitim, fascistisk og farlig for folk på Krim. Sikkerhet kan bare finnes med en stor grad av autonomi, selvstendighet eller til og med tilbakeføring til Russland. Dette er en utvikling som minner meg veldig om opptakten til krigene i Bosnia og Kosovo :-(

Til dels lykkes de nå med å løfte dette fra sivile uroligheter til en sikkerhetspolitisk krise: Fungerende innenriksminister i Ukraina Arsen Avakov har i dag bedt om at ansvaret for situasjonen må overføres til Forsvarsdepartementet, og det ukrainske nasjonale sikkerhetsrådet vil vurdere innføring av unntakstilstand.
    Disiplin er å gjøre ting skikkelig selv om ingen ser på.

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Dere har fått med dere at den Ukrainske marinebasen i Sevastopol er beleiret av russiske styrker, og at 10 russiske (kamp?)helikoptre sirkler over Krim?
    two to the heart, one to the mind...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    8
    Har en ukrainsk nabo, hun heier på russisk invasjon. Ikke fått diskutert det noe videre med henne, noen språkutfordringer.

Janukovitsj kan vel med russisk støtte gjeninnsettes med makt? Russland gir militærstøtte til ukrainske regjeringsstyrker, får lammet opprøret og gjeninnsetter Janukovitsj. Med unntakstilstand vil vel det være mulig. Hvor tilknyttet Russland er Janukovitsj? Han mener jo selv at han fortsatt er president, og at statskuppet er ulovelig, som igjen gjør det legalt med unntakstilstand hvis regjeringsstyrkene er med på hans side.

http://www.nrk.no/verden/janukovitsj...tet-1.11575704
    "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46
    Det ligner mer og mer på utilslørt eller veldig dårlig tilslørt direkte russisk støtte til krim-separatistene.

Janukovitsj' pressekonferanse har begynt. Han har så langt understreket at han ikke vil se noen deling av Ukraina. Krim vil han beholde som en del av Ukraina med "bred autonomi".

Janukovitsj vil ikke be om militær støtte - han sier at han er kategorisk mot en hver russisk innblanding, men han ber Russland "handle" og lurer på hvorfor Putin er så taus offentlig. (Det gjør jeg også.) Han har ikke møtt Putin, men har snakket med ham på telefonen - mest om økonomi (wtf?)

Han regner de nye makthaverne i Ukraina som illegitime protofascister, og skylder på vesten og USA.

Han refererer flere ganger til de undertegnede avtalen med opposisjonen fra 21. februar som løsningen på konflikten.

Spørsmålet er nå litt om det er noen som helst som lytter til Janukovitsj. Putin har alltid vært skeptisk til ham, og kjører antagelig et helt eget løp.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46
    http://itar-tass.com/politika/1011472

Her er fullstendig referat fra Janukovitsj' pressekonferanse, for de som kan språket eller orker å pløye gjennom google-translate-kaudervelsk.

Han advarer mot oppstand i Øst-Ukraina når pengene tar slutt

Han har ingen opplysninger om russiske spesialstyrker, men sier at han har hørt rykter om at de har vært ute for å ta ham også.

Han ber ganske tynt om å få møte Putin personlig.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46
    http://en.itar-tass.com/russia/721438

Itar-tass har anstendig engelsk referat. Riktignok ikke av hele pressekonferansen enda, men det er bare å trykke F5 utover..

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Dere har fått med dere at den Ukrainske marinebasen i Sevastopol er beleiret av russiske styrker, og at 10 russiske (kamp?)helikoptre sirkler over Krim?
    Nja, har fått med meg en halv notis om at noen mente at det muligens hadde passert noen helikoptre i ukjent retning en eller annen plass på krim-halvøya.
    "Det va bare en gang, så æ kan umulig ha skylda førr begge..."

Banned
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Nettopp - hele den forestillingen om at Krim skal invaderes av ukrainske demonstranter/terrorister er en myte som separatister/prorussiske på Krim nærer seg på. De ønsker selvfølgelig å sette situasjonen på spissen og skape et behov for sikkerhet for befolkningen fra den nye ukrainske regjeringen. Som i deres øyne er illegitim, fascistisk og farlig for folk på Krim. Sikkerhet kan bare finnes med en stor grad av autonomi, selvstendighet eller til og med tilbakeføring til Russland. Dette er en utvikling som minner meg veldig om opptakten til krigene i Bosnia og Kosovo :-(

Til dels lykkes de nå med å løfte dette fra sivile uroligheter til en sikkerhetspolitisk krise: Fungerende innenriksminister i Ukraina Arsen Avakov har i dag bedt om at ansvaret for situasjonen må overføres til Forsvarsdepartementet, og det ukrainske nasjonale sikkerhetsrådet vil vurdere innføring av unntakstilstand.
    Det er vel litt mer enn sivile uroligheter å først inngå en avtale om nyvalg, div politiske løsninger og maktfordeling etter lange, voldelige demonstrasjoner, og så de facto styrte en demokratisk valgt president.

Jeg tror ikke det er en reell frykt for ukrainsk invasjon med det første. At ivrige demonstranter kunne ta seg til krim er nok mer sannsynlig. Og dét kan være gnisten som tenner lunten som få ønsker skal ta fyr. Da er det kanskje like bra å forsikre seg om at de ikke kommer. Det var mitt resonnement.

Ellers er jeg enig, det er noen som forsøker å dytte denne konflikten utfor stupet, men jeg tror ikke russerne ser seg tjent med det.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46
    @takkatt: I min verden er uroligheter sivile så lenge de håndteres av politiet og militære styrker ikke griper inn. Omfang og konsekvenser har ikke med saken å gjøre.

Når det gjelder frykt for ukrainsk "invasjon" så vet jeg ikke om vi snakker rundt hverandre? Jeg tror absolutt ikke det er noen reell fare for det, men hvis du leser uttalelser og blogger fra separatister og prorussisk hold så er det det spøkelset som blir malt på veggen og brukt for å rettferdiggjøre okkupasjonene av offentlige bygg og flyplasser.

Når det gjelder russiske interesser så er det ikke sikkert at Putin deler vår oppfatning av dem. Hvis han faktisk vurderer en "Sør-Ossetisk" løsning for Krim mener jeg at det har rablet for ham og at han kommer til helt unødig forsure forholdet til flere av sine viktigste naboer og hele "den frie verden" om det er lov å si det lenger. Dessverre synes jeg den åpenbare militære støtten til separatistene og ignoreringen av Janukovitsj tyder på at han i hvert fall holder en slik mulighet åpen.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18458601.ab

En kolonn av ryska arméfordon har setts rulla mellan städer på Krim.
    Rysslands utrikesdepartement säger att stridsvagnarna satts in av "säkerhetsskäl".
    – Jag kan bara se det här som en militär invasion och ockupation, skriver Arsen Avakov, Ukrainas nye inrikesminister, i ett uttalande.
    ------

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    6
    Jeg tror vi kan risikere noe sånt som dette:

Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    Kan hende vi får se noen utbryterrepublikker i Ukraina, etter modell av bandittstaten Transdniestr eller Transnistria.
    -en annen ting er at Ukraina kan komme til å havne i en åpen væpnet konflikt med Russland om kontrollen over Krim. Med referanse til Georgia, lurer jeg på hvordan NATO vil forholde seg til dette. Men i verste fall, kan dette bli mye større konflikt enn i Georgia, der kontrollen over Krim vil ha strategisk betydning for begge land.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    "Russia wants, Russia takes."

Sist sett i Georgia, nå også i Ukraina.

Tror man bør kjøpe aksjer i forsvarsindustrien fremover.
    Lille Adolf begynte også sånn, med å annektere landområder som hadde tysktalende befolkning, men som tilhørte andre land. Som unnskyldning ble det vel sagt at de tysktalende ble diskriminert, utsatt for overgrep osv.

Putin framstår som en diktator som mange russere ser opp til og hvem vet hva som er hans endelige mål? Vestlige politikere som ikke hører alarmklokkene nå er like hjernevasket som politikerne på 30 tallet.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av tiurleik Vis post
    Lille Adolf begynte også sånn, med å annektere landområder som hadde tysktalende befolkning, men som tilhørte andre land. Som unnskyldning ble det vel sagt at de tysktalende ble diskriminert, utsatt for overgrep osv.

Putin framstår som en diktator som mange russere ser opp til og hvem vet hva som er hans endelige mål? Vestlige politikere som ikke hører alarmklokkene nå er like hjernevasket som politikerne på 30 tallet.
    Som jeg skulle sagt det selv...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    Jeg tror vi kan risikere noe sånt som dette:

-en annen ting er at Ukraina kan komme til å havne i en åpen væpnet konflikt med Russland om kontrollen over Krim. Med referanse til Georgia, lurer jeg på hvordan NATO vil forholde seg til dette. Men i verste fall, kan dette bli mye større konflikt enn i Georgia, der kontrollen over Krim vil ha strategisk betydning for begge land.
    Mulig... Men vil ikke store deler av den Ukrainske hæren desertere pga mange russisk sympatisører i rekkene. Iraq hadde også en stor og solid hær i 2003. Men viljen til å gå i strid var ikke til stede. Mulig det samme vil hende hvis det her utvikler seg til en væpnet konflikt.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46
    Jeg tror dessverre din_laban har veldig rett i at det er sterke krefter i sving for å gjøre Krim til en ny slik kvasi-stat a la Transdnestr, Sør-Ossetia eller Abkhazia.

Nå er angivelig lokalene til det største telekomselskapet på Krim, Ukrtelekom også okkupert av "selvforsvarsgrupper". 80% av befolkningen i Simferopol er uten fasttelefon, mange uten internett, og fiberoptiske kabler er ødelagt slik at kommunikasjonen mellom Krim og fastlandsukraina er brutt.

Jeg tittet på russiske UDs svar til Ukraina, og det var en diplomatisk versjon av "at vi later som om vi ikke har noe med dette å gjøre - føkk åff!"
    Sist endret av Lille Arne; 28-02-14 kl 20:52

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46
    http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/samhalle-och-politik/article35288.ab

Interessante kommentarer fra Generalmajor Karlis Neretnieks og Carl Bildt.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    6
    Hva mener Carl Bildt med: ”Jag tror att det finns ett intresse för alla att hantera detta med stor försiktighet”? Mener at det er best at vi andre som står og ser på dette er litt forsiktige..?

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Jeg tror dessverre din_laban har veldig rett i at det er sterke krefter i sving for å gjøre Krim til en ny slik kvasi-stat a la Transdnestr, Sør-Ossetia eller Abkhazia.

Nå er angivelig lokalene til det største telekomselskapet på Krim, Ukrtelekom også okkupert av "selvforsvarsgrupper". 80% av befolkningen i Simferopol er uten fasttelefon, mange uten internett, og fiberoptiske kabler er ødelagt slik at kommunikasjonen mellom Krim og fastlandsukraina er brutt.

Jeg tittet på russiske UDs svar til Ukraina, og det var en diplomatisk versjon av "at vi later som om vi ikke har noe med dette å gjøre - føkk åff!"
    Russerne vet at dersom de får opprettet slike bandittstater, kan de være brohoder i fremtiden for fremtidige operasjoner som leder mot gjenopprettelse av "Stor-Russland", hvilket jeg tror er Putin m.fl. russiske lederes agenda. En annen ting er at slike "satelittstater" vanskelig lar seg kontrollere og hva som foregår der er ikke alltid like gjennomsiktig. Mildt sagt.

De baltiske stater kan være sikre på at det er i deres interesse å forankre forsvaret solid i NATO. Russern evet også at amerikanerne ikke har like god økonomi som før og at Kina har et betydelig fokus fra amerikansk side. Hvis vi bruker litt spillteori, er det interessant å tenke seg et scenario der "noen" foretar seg noe som destabiliserer balansen ett eller annet sted. Da igjen, er det ikke sikkert at Ukraina har like stor betydning for NATO/USA som at kineserne skulle finne på noe, f.eks i spørsmålet om havområder.
    Sist endret av Din_Laban; 28-02-14 kl 22:45
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Banned
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Jaha, interessant retorikk fra deg også. Hva er grensene for Stor-Russland?

Jeg tror vi ser to makter kjempe om innflytelse over et ganske stort land som står framfor et veiskille. Hvis man skal se en smule objektivt på det hele, så er det faktisk EU/vesten som ekspanderer offensivt, og Russland som forsøker å berge restene av sine interesser. Fabling om Stor-Russland er bare tull.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    6
    At russerne ikke ser seg som en del av Europa er vel ikke noe nytt. Grensen for Stor-Russland..? -hva var Sovjets grenser? Er det noen som betviler at man fra russiske myndigheters side ønsker å utvide Russland? Russland for russere..? -eller alle russere innenfor Russland..? Kanskje det mine finske aner som naturlig slår inn i min skepsis her..?

Banned
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    I den aktuelle situasjonen er dette totalt unødig paranoia etter min mening.

Lille –Arne, statskupp er litt mer enn sivile uroligheter. Man pleier faktisk å kalle det for det når statsoverhoder styrtes. Om vi nå liker det eller ikke, så er det det statskupp som er den objektive virkeligheten. Så kan vi jo støtte våre vestlige, men det dummeste vi gjør er å henfalle til propagandaens virkelighetsforståelse når det gjelder vold. Om vi ønsker å unngå krig vel å merke.

Og siden ”Den frie verden” minnet meg om en gamme Neil Young låt så tillater jeg meg litt musikk i tråden:

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9
    Så på CNN at Russland har okkupert hele krim.

I 2008 inngikk Ukraina en av tale med Russland og Nato en beskyttelse avtale for at de skulle gi fra seg sine atom våpen. Dette er en blåkopi av konflikten av krigen i Georgia sier presidenten i Georgia på CNN i natt.

Så min mening:for en timing av russerne å begynne bråket tidlig vår så det blir en sommer krig

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    4
    http://www.theguardian.com/world/201...-russia-crimea

Ukraina muligens ingen kasteball rent militært. Tartarene kan skape trøbbel for russerne etter en okkupasjon.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    6
    Den svenske utenriksministeren Carl Bildt på Twitter i følge TV2:

«Jeg frykter vi har sett det før, det scenarioet som utspiller seg på Krim nå. Russland etablerer nye gråsoner og en fryst konflikter.»
    http://www.tv2.no/2014/03/01/nyheter...2#.UxHV6_l5N8E

Russerne har stengt luftrommet over Krim, og i følge den ukrainske utenriksministeren har russerne sendt inn flere tusen soldater i området. Det ryktes også at en Ukrainsk rakettbase er forsøkt tatt av russerne:

http://www.dagbladet.no/2014/03/01/n...krim/32091253/

Samtidig virker det som om Ukrainas myndigheter er blitt bedt om å ikke foreta seg noe;

De nye myndighetene har etter all sannsynlighet fått beskjed fra EU og USA om ikke å gjøre noen militære framstøt, og i virkeligheten er de nye myndighetene i Kiev et veldig begrenset handlingsrom.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    9
    På mpphotos snakkes det om at intervensjonsstyrkene har tenkt å avvæpne ukrainske styrker på krim

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Banned
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Da kan de jo skru skiltene på bilene og sy flaggene på uniformene igjen...

Styresmaktene på Krim har framskyndet datoen for folkeavstemning om større autonomi. Den var planlagt til samme dag som presidentvalget i Ukraina.

Dumaen har også endret lover for å kunne innlemme territorier fra andre land i Russland under forutsetning av at befolkningen ønsker dette.

Fungerende president i Ukraina hevder at styresmaktene på Krim ikke har legitimitet. Det kan han nok si så mange ganger han orker etter avsettingen av Janukovitj.

Da er resultatet rimelig klart tror jeg; Russland og EU blir større, og Ukraina mindre. Så får vi håpe det skjer på mest mulig fredelig vis.

Det blir spennende å se om pressede Euroland blar opp kapital for å ordne opp i den økonomiske krisen i Ukraina, eller om de kommer til å låne fra Russland. Uansett har Ukraina en gassregning som skal betales. Framtidige leveranser blir sikkert ikke billige.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    7
    http://www.bt.no/nyheter/utenriks/Gr...l#.UxILHfl5Py0

Grønt lys for militærmakt i Ukraina

Ser ut til at ting kan gå til å gå til helvete for Ukraina....

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    At et såpass delt land som Ukraina blir delt opp når de er i dette vakumet var vel ingen overraskelse. Det begynte med at deler av Ukraina ville retning EU og mer russiskdominerte og -orienterte deler ikke ville det. At russerne heller ikke var villige til å gi i fra seg kontrollerende innflytelse på Krim trenger man heller ikke være rakettforsker for å forstå.

Det er ikke første gang grenser i Europa flytter seg, og ikke siste gang heller.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    6
    Ja her er det duket for interessante begivenheter.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    9
    Krim har vel nesten ingen strategisk viktighet for ukraina. Men hvor mye av de østlige deler av landet kan Ukraina leve med å miste? Er de to delene like adskilte som Tsjekkia og slovakia?

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    11
    På TV2 ble det nå meldt at det ukrainske forsvaret er i kampberedskap. Har ikke funnet noen skriftlige kilder på dette enda..

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    "Ukraine's acting President Olexander Turchynov said he had put the army on full alert but urged people to remain calm."

Kilde: http://www.bbc.com/news/world-europe-26400035

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    9
    Neste steg her er prorussiske opptøyer i østukraina, regjeringstro elementer om de nå er motdemonstranter, milits, politi eller militære slår tilbake, og Den Nye Røde Arme rykker inn for å beskytte russiske statsborgere. Den ukrainske hæren med sitt 50% innslag av etniske russere er i sin nåværende form ingen troverdig avskrekkende faktor for Putin.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Denne mannen (Mr Sutyagin fra Royal United Services Institute) tror lojaliteten i den ukrainske hæren er større enn det du gir uttrykk for.

Many of the soldiers fighting in the Ukrainian army are ethnic Russians but it would be a mistake to assume they might desert or turn on their officers rather than take on Russian forces. Sutyagin said loyalty to the idea of an independent Ukrainian state would top their ethnicity.

"The entry of Russian troops would be a deep humiliation for Ukraine. Ukrainians do not want to be occupied. It is a mistake by Russian politicians who think ethnic Russians are Russian," Sutyagin said.

Kilde: http://www.theguardian.com/world/201...-russia-crimea

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Obama har i alle fall ikke fremstått som noen stor statsmann.

Han som har blitt fremhevet som en stor taler, fremstod som stotrete og svak under talen han holdt i går.

Bortsett fra talen, så har han vært helt usynlig.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    9
    Om problemet ikke lar seg løse med en bombedrone trenger man nok ikke å forvente seg all verden fra den kanten, synd å si det.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Men, har ikke Russland strengt tatt brutt krigens regler ved ikke å bruke flagg eller lett gjenkjennelig merking på uniformer og kjøretøy under de innledende fasene av invasjonen?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Om problemet ikke lar seg løse med en bombedrone trenger man nok ikke å forvente seg all verden fra den kanten, synd å si det.

Jeg savner personlig W, men ikke kompisene hans.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    9
    Ingen kan protestere på at en del av crewet til dubya var helt katastrofe.

Aftenposten støtter meg i at krim i sin natur må sees på som en annen materie enn resten av østukraina.
    http://mobil.aftenposten.no/nyheter/...l#.UxJUXtOUnFo

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19
    Er ikke noe krav til flagg eller liknende merking; en uniform i et kamomønster holder.
    It's not about surviving, it's about winning.

Tilpasset MILFORUM søk

Side 3 av 62 FørsteFørste 123451353 ... SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter