Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 10 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 365

Tråd: Vi diskuterer Sci-Fi.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Vi diskuterer Sci-Fi.

Som sagt: Sci-fi filmer og serier.

Hva er den beste serien? Har Battlestar Gallactica som en av mine favoritter

Her er IMBDs høyest rangerte serier:
    http://www.imdb.com/search/title?gen...er_rating,desc
    Odd objects attract fire. You are odd.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    11
    Firefly blåser alle av banen, dessverre ville ikke BIG MEDIA ha en regissør som ikke ville lage en A4 "alle skal like alle" serie.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Dummeste jeg har sett. Sette "2001: A Space Odyssey" på 20. plass. Den er og vil alltid være nr. 1. Over alle andre.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Som sagt: Sci-fi filmer og serier.
    Hva er den beste serien?
    Vil vel holde både ST The Next Generation og Dr. Who (både den klassiske eraen og den nye eraen) som soleklare favoritter, Dr. Who et hestehode foran ST. Og Battlestar Galactica på en god tredjeplass

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49
    Spørsmål til dere som liker såpeopera i nylondresser.

Rundt 1998-2000 gikk det en serie på sent kveld Nrk eller TV2 som var noe alla Battlestar Galactica men hadde noe av den underliggende facismen fra Starship Troopers totalt blottet for ironi.
    En gruppe piloter som også var spesialsnipersuperduper osv.

Noen som husker hva serien het? Ønsker egentlig bare å lese litt om serien.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    8
    Tenker du på babylon 5? som vel gikk på TV 2 rundt den tiden du nevner!

Og såpeopera blir definitivt bedre med nylondresser og tonnevis med pappmarsje
    Sist endret av cwo-kp4; 16-01-14 kl 00:40

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49
    Sitat Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    Tenker du på babylon 5? som vel gikk på TV 2 rundt den tiden du nevner!

Og såpeopera blir definitivt bedre med nylondresser og tonnevis med pappmarsje
    Nei Babylon 5 husker jeg, dette var mer likt Battlestar Galactica, men langt mer crappy.
    Død ved Kølle!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post
    Firefly blåser alle av banen, dessverre ville ikke BIG MEDIA ha en regissør som ikke ville lage en A4 "alle skal like alle" serie.
    Enig! En fantastisk serie og filmen Serenity ga det hele en verdig avslutning.
    Babylon 5, Firefly og Stargate Atlantis må vel sies å være mine favoritter på seriefronten. Av filmer så er det nok Star Wars som troner øverst, ilag med Serenity.

En litt merkelig, men dog fascinerende variant (med lite romkrig) er en serie jeg snublet over på Netflix; Odyssey 5. Kanskje ikke noen Emmy-kandidater alle skuespillerene, men ble litt fengslet av den serien.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Dummeste jeg har sett. Sette "2001: A Space Odyssey" på 20. plass. Den er og vil alltid være nr. 1. Over alle andre.
    Enig med du, 2001 er legendarisk.
    Ikke helt enig i den listen for å si det forsiktig...

Og de to første Alien filmene kommer ganske langt opp.

Og Star Trek TNG har alltid fascinert meg, med sine ofte etiske dilemmaer.

Sent from my LT25i using Tapatalk

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Her på forumet må vi jo ha en slik liste som nevnt i innlegg 1, men basert på mer militærfaglige faktorer. Jeg vil mene at interessant våpenkonsepter (selv om de har noe utviklingsbehov....), interessante strategiscenarier og helhetsbilde i forhold til spesielt firer-ting er viktig. Såpeopera i ener-domenet er kun interessant i en kommandostruktur setting. Toer-ting blir jeg aldri klok på i disse seriene.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18
    Når det gjelder krig og fred og sånt så er jo Star Trek Deep Space Nine i en klasse for seg selv, selv om Babylon 5 har en del slåssing, for å si det mildt.
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    8
    For å begynne på en slik liste:
    I Firer-domenet så vel som i et strategisk øyemed så vil jeg nå si at star trek scorer høyt med transporter-modulen sin, som med litt R&D kan bli et viktig redskap for maktprojeksjon. Selv om rekkevidden og transportkapasiteten til modulen slik det kommer frem i seriene/filmene er noe begrenset så vil jeg påstå at den er lovende - rekkevidden er mellom 30000 og 40000 km i ST universet - og jeg vil anta at men i første omgang kunne hatt en operasjonell modul med en rekkevidde på 3000-4000 km.

I og med at man med transporter-modulen kan transportere personell og en begrenset mengde utstyr til XYZ koordinat i real time, så vil dette være en glimrende innsettingsmetode for SOF.
    Ulempen er vel fortsatt at man ikke kan transportere noen inn eller ut gjennom et elektromagnetisk skjold (ie. et kunstig faradaybur, jamming etc.), så dersom FI får slike kapasiteter så

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    8
    Litt artig å se hvilke våpen de bruker i seriene/filmene.
    Her er en side som har en grei oversikt: http://www.imfdb.org/wiki/Main_Page

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    må si at mass effect har blitt min favoritt i de senere år med BSG og firefly som solide andre og tredjeplasser.

Star wars er fra fra barndommen og kan ikke bedømmes objektivt, men vil altid ha en spesiell plass.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Spørsmål til dere som liker såpeopera i nylondresser.

Rundt 1998-2000 gikk det en serie på sent kveld Nrk eller TV2 som var noe alla Battlestar Galactica men hadde noe av den underliggende facismen fra Starship Troopers totalt blottet for ironi.
    En gruppe piloter som også var spesialsnipersuperduper osv.

Noen som husker hva serien het? Ønsker egentlig bare å lese litt om serien.
    Space: Above and Beyond ? http://en.wikipedia.org/wiki/Space:_Above_and_Beyond
    Den beste historie skrivaren vinn krigen.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49
    Sitat Opprinnelig skrevet av Psyops Vis post
    Thats the badger!
    Død ved Kølle!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18
    Forøvrig, ingen slår B5 når det kommer til taler.

“while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2008
    Pondusfaktor
    14
    Ooooooh, en tråd hvor jeg OPPFORDRES til å nerde om militær Sci-Fi! Be still my heart! Forgive them father, for they know not what they have done! Mohahahahaha! *Giggity*

Skille (pille...!)

Anyway.

Jeg tør kalle meg selv en blodfan av Babylon 5. Møte skuespillere, delta på cons (1 gang, men likevel!) osv.

Det jeg alltid har likt er scopet - det er så mange aktører, så mange plots på gang - og den nitti-gritty realismen (i den grad en sci-fi kan være realistisk.) Selvsagt, det knirker og knaker i både plot, action og innhold av og til, men i det store og hele syns jeg det er et spennende univers. Spesielt appellerer dette til meg som statsviter og litt sånn amatør "militærviter."

En god kilde for denne "realismen" er denne siden her: http://efni.org/

Fan-basert, men stort sett "canon" - mye bra info om materiell, teknologi og historikk (!).

Blant høydepunktene i det militære spektrumet i serien er selvsagt denne slagscenen:

Mener dette er en av de beste Sci-Fi rom-slagscenene som har gått på TV, bare sammenlignbart med ett og annet fra BSG. Videoen over yter slaget ikke helt rettferdighet, er noe redigert (det var noen infanteritrefninger om bord på stasjonen mellom bordingslag og sikkerhetststyrker) men den gir likevel et godt inntrykk. Den viser også noen av begrensningene de hadde på grafikk den gang, dvs midt på nittitallet. Dette ble stort sett laget i Lightwave på Amiga og andre tidligere plattformer. Av den grunn bruker den vanligste fighter-typen her, Starfury, bare to av fire kanoner. (legg merke til hvordan disse launches - sentrifugalkraft fra rotasjonen av stasjonen.) Av samme grunn bruker de veldig lite missiler i serien generelt, til tross for at både stasjonen og de store fartøyene er utstyrt med mengder av missilsiloer (se etter røde firkanter med et kryss over langs sidene) - det var i de fleste tilfeller for utfordrende rent grafisk sett å ha en mengde små prosjektiler som gikk i annet enn rette baner!
    Kommunikasjonsdirektør, Nammo

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Det må bli Babylon 5 generelt, for min del. Det er ikke "kun" sci-fi med mye futuristisk teknisk dilldall, men også mye fokus på mennesker (fattigdom, alkoholisme, stoffmisbruk, rasisme, sykdomsepidemier osv.), mye politikk, ikke utelukkende happy endings, et visst fokus på teknisk realisme (f.eks. bruk av styreraketter på romfartøy), taktikk osv. Enormt bra skrevet, noe humor og gode skuespillere i hovedrollene, men skulle kanskje gjerne hatt større budsjett.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2008
    Pondusfaktor
    14
    Her er en annen god scene - også litt avkortet - fra TV-filmen "In the beginning". Et jord-skip er uten fremdrift, driver i et asteroidebelte etter å ha blitt angrepet. Litt tidligere her så du blod som drev rundt i store "kuler" da dette er et fartøy uten roterende seksjoner, altså mannskapet er vektløse.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2008
    Pondusfaktor
    14
    Et tredje og siste eksempel, så skal jeg gi meg i denne omgang - storpolitikken, hvordan individuelle valg får store konsekvenser. Her ser en av hovedpersonene på mens hans valg får forferdelige konsekvenser.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Kunne egentlig bare føyd meg til Endre, ser jeg..

Missiler, ja. Unntaket er vel forsvarsplattformene som går i bane rundt jorda (Endgame) og angrepet på Mars i Severed Dreams? Har også sett på nett i senere tid at enkelte har synset om at stort sett alle aktørene i serien muligens disponerer mottiltak som gjør missiler mer eller mindre ubrukelige i romkamp, men det stemmer jo ikke med slaget i Endgame..

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gnist Vis post
    Det må bli Babylon 5 generelt, for min del. Det er ikke "kun" sci-fi med mye futuristisk teknisk dilldall, men også mye fokus på mennesker (fattigdom, alkoholisme, stoffmisbruk, rasisme, sykdomsepidemier osv.), mye politikk, ikke utelukkende happy endings, et visst fokus på teknisk realisme (f.eks. bruk av styreraketter på romfartøy), taktikk osv. Enormt bra skrevet, noe humor og gode skuespillere i hovedrollene, men skulle kanskje gjerne hatt større budsjett.
    Føleri trekker ned, ikke opp. Vi er da krigere og ikke lesere av Isfolket
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Jeg er jo en meget konservativ person, men det er ikke bare på grunn av konservatisme at jeg synes boken "Starship troopers" er ekstremt mye bedre enn filmen "Starship troopers".
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18
    Star trek vs star wars, who wins?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18
    Det som virkelig får Babylon 5 til å stå ut for meg, er hvordan plottet er snudd.

Her er jorda bad guys, og faktisk deler av aliensa good guys.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2008
    Pondusfaktor
    14

#nerdkred ;-)

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2008
    Pondusfaktor
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Jeg er jo en meget konservativ person, men det er ikke bare på grunn av konservatisme at jeg synes boken "Starship troopers" er ekstremt mye bedre enn filmen "Starship troopers".
    Er jo nesten ufrivillig morsom da :-P

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18
    Du er vel med i #freebabylon5 ?

Forøvrig; http://claudiachristian.net/2014/01/....H2dnO7Ri.gbpl

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2008
    Pondusfaktor
    14
    Er med på Facebook, men føler den er litt merkelig - B5 går jo fortsatt flere steder. Beste hadde vært å få det på Netflix!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    For å begynne på en slik liste:
    I Firer-domenet så vel som i et strategisk øyemed så vil jeg nå si at star trek scorer høyt med transporter-modulen sin, som med litt R&D kan bli et viktig redskap for maktprojeksjon. Selv om rekkevidden og transportkapasiteten til modulen slik det kommer frem i seriene/filmene er noe begrenset så vil jeg påstå at den er lovende - rekkevidden er mellom 30000 og 40000 km i ST universet - og jeg vil anta at men i første omgang kunne hatt en operasjonell modul med en rekkevidde på 3000-4000 km.

I og med at man med transporter-modulen kan transportere personell og en begrenset mengde utstyr til XYZ koordinat i real time, så vil dette være en glimrende innsettingsmetode for SOF.
    Ulempen er vel fortsatt at man ikke kan transportere noen inn eller ut gjennom et elektromagnetisk skjold (ie. et kunstig faradaybur, jamming etc.), så dersom FI får slike kapasiteter så
    Her har man jo også en fin mulighet for hæren: Vi kan la soldatene få leve sosialt i Oslo, men når russerene kommer teleporterer vi dem bare til forsvarslinja i nord. Easypesy.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22
    Pics Chewbacca took on the set of Star Wars.

http://leenks.com/gallery2234.htm

*Sukk* Må ha vært magisk å ha vært med på innspillingen av SW filmene.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18
    Dette bildet, om nå ikke hukomelsen min spiller meg et puss, er vel tatt ikke så langt unna znuddel og andre vestfolk sin posisjon?
    http://leenks.com/gallery2234-66.htm

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Føleri trekker ned, ikke opp. Vi er da krigere og ikke lesere av Isfolket
    Slapp av. Det er nok (?) av digre romfartøy som moser hverandre og div. planeter. Jeg tror bl.a. Shadows vil falle i smak.

Sitat Opprinnelig skrevet av endrelunde Vis post

#nerdkred ;-)
    Hvem har mest botox?

Neida, kul hun. Men det må være lov å si at hun har sett bedre dager.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2008
    Pondusfaktor
    14
    Hun har det - hatt en lei runde med alkohol, og så har hun en fantastisk historie for hva som har skjedd med ansiktet som jeg kanskje ikke tror helt på...:-P

Og om du er redd for at det skal bli for mye føleri - neida, plenty av action ;-)

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Ingen som har nevnt Starship Troopers?

SKILLE

Gruer meg til Episode VII
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22
    https://en.wikipedia.org/wiki/Episode_VII

Det er en film/triologi som aldri burde vært lagd.

Det sagt, så er nok J. J. Abrams en bedre regissør her enn f.eks Michael Bay.

Ser ut som de har tenkt å la skuespillerne fra originalserien medvirke.
    Den eneste jeg har troen på som kan gjøre en god jobb, er Harrison Ford.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18
    Star wars består bare av tre filmer. Resten er parodier...

Kebabtraume.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22
    Støtter den.

Side 1 av 10 123 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •