Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 76 av 76

Tråd: Nye politijakker i 2015

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0

Sv: Nye politijakker i 2015

Skjønar at skinnjakka vart designa og teke i bruk som eit ledd i ein moderniseringsprosess av politiet. Men ein burde vel hatt nokre tankar om at jakka burde vere praktisk i bruk også.

Korleis kunne ei slik jakke bli vald dersom den fungerer dårleg både når det er varmt og sol, eller kaldt og vind?

Den er då trass alt berekna for utandørs bruk.....

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Må ikke glemme at politidamer løp rundt i skjørt og heler for ikke mange år siden, og at politiet fortsatt bruker plagg som hverken er praktiske eller funksjonelle i tjeneste daglig. "Fashion before function" lever i beste velgående. Men det er en gradvis endring i positiv rettning kan det se ut til.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av armyduden Vis post
    Må ikke glemme at politidamer løp rundt i skjørt og heler for ikke mange år siden, og at politiet fortsatt bruker plagg som hverken er praktiske eller funksjonelle i tjeneste daglig.
    Etter kva eg har funne ut vart forbodet mot bukser for kvinnelege politibetjentar oppheva i 1973. Det byrjar å bli ei stund sidan. Skinnjakka har vore ein deil av politiets uniform sidan 1994. Skjønar korkje at jakka vart teke i bruk, eller har vore der i heile 23 år, dersom den fungerer svært dårleg i ulike typer ver og når det bles.

"Fashion before function" lever i beste velgående. Men det er en gradvis endring i positiv rettning kan det se ut til.
    Ein kan ikkje få til begge deilar då. Synest ikkje var mykje fashion over dei nye jakkene. Men for all deil, at dei fungerer godt i arbeidskvardagen er det viktigaste.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Mike20 Vis post
    Etter kva eg har funne ut vart forbodet mot bukser for kvinnelege politibetjentar oppheva i 1973. Det byrjar å bli ei stund sidan. Skinnjakka har vore ein deil av politiets uniform sidan 1994. Skjønar korkje at jakka vart teke i bruk, eller har vore der i heile 23 år, dersom den fungerer svært dårleg i ulike typer ver og når det bles.

Ein kan ikkje få til begge deilar då. Synest ikkje var mykje fashion over dei nye jakkene. Men for all deil, at dei fungerer godt i arbeidskvardagen er det viktigaste.
    Ja 1973 begynner å bli en stund siden, men det at man i det heletatt mente at damer skulle drive operativ tjenste i skjørt er ganske utrolig, men det var muligens et utrykk for holdninger ovenfor damer på den tiden, som er en annen debatt.

Når det gjelder de nye jakken syntes jeg de både er stilige og funksjonelle, så her syntes jeg politiet har gjort en god jobb.

Når du skriver "skjønner korkje", betyr det da "skjønner ikke"? Jeg tenker at politiet klarer helt utmerket fint å kjøpe inn en jakke som er kald om vinteren og varm om sommeren, og som er en vits å ha på seg under tung vernevest. Men for all del, hvis du skal ligge å rulle i grusen hver helg i Storgata og slåss med slask, så gjør den nytten. Men som en helårs jakke er den helt ubrukelig.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Neste blir vel en diskusjon om den blå skjorta og slips, var et innlegg om det på politiforum for en liten stund siden. Ser veldig "ordentlig" ut men kan vel ikke sies å være spesielt funksjonell for patrulje/ordenstjeneste. De fleste jeg kjenner i politiet er svært glad i å dra på seg den kortermede mørkeblå skjorta når sjef/vær tillater det...

http://politiforum.no/no/meninger/le...25-T2RHU12.ips
    As you wish.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    10

Det jobbes visst med et alternativ av typen "arbeidsskjorte" i samme stoff som den nye buksa. Noe tykkere og mørkere. Den skal bytte ut blåskjorta og slipset, som skal bli beholdt som kontorskjorte.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0

Når du skriver "skjønner korkje", betyr det da "skjønner ikke"?
    Skjønar korkje = skjønner hverken.

På bokmål blir setninga du siktar til: "Skjønner hverken at jakka ble tatt i bruk, eller har vært der i hele 23 år, dersom den fungerer svært dårlig i ulike typer vær og når det blåser."

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Skjønar korkje = skjønner hverken.

På bokmål blir setninga du siktar til: "Skjønner hverken at jakka ble tatt i bruk, eller har vært der i hele 23 år, dersom den fungerer svært dårlig i ulike typer vær og når det blåser."
    Takk, da lærte jeg noe nytt i dag også.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0

Dersom er ei utfordring å skjøne kva eg meiner når skriv nynorsk, så kan eg godt gå over til bokmål.
    Synest ikkje det er vanskeleg å skrive bokmål. Trur taklar begge målformene omtrent like godt.

Nynorskprosenten er imidlertid ikkje særleg høg på Milforum, derfor byrja eg å skrive nynorsk her.
    Men vil jo gjerne bli forstått også.

No kan det jo tenkast at ein deil her inne synest det er like vanskeleg å forstå resonnementa mine, uavhengig av om dei er skreve på nynorsk eller bokmål :-)

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Jeg synes du skal fortsette med nn, godt med variasjonen!
    Ad astra per aspera

Menig
    Ble medlem
    Jun 2016
    Pondusfaktor
    0

Den overlevde fordi det ikke fantes et godkjent alternativ (grunnet i økonomi og manglende fokus). Ja den virker som et plagg, men det gjør faktisk vadmelsuniformer uten at man ønsker det tilbake.

Det er et steg i riktig retning. De gamle GAMLE uniformene smeltet dersom man var for nær varme. Slips og dresskjorte ser flott ut, og føles kjempedeilig hver gang det kommer i kontakt med lik, oppkast, blod og tiss.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    7

Ser jeg feil, eller er Arc'teryx-logoen synlig på armen på den nye jakka? Hvis den faktisk er det, så kan jeg ikke akkurat si at jeg får en god følelse av det. En kommersiell bedrift så symbolsk tett knyttet til statens utøvelse av maktmonopol?

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

Vel..Berganslogoen er greit synelig på feltuniformen deres.Norønnalogoen har vært med på både forsvarsuniformer og bæreutstyr.
    Hva mener du problemet er??
    When in doubt,empty your magazine.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Det neste blir vel at vi må ta vekk mercedesstjerna fra politibilene....
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    10

Du finner ingen berganslogo synlig nei. Første og forrige generasjon feltuniform med goretex er fra Helly hansen og nyeste fra Oskar Pedersen.

At logoen til arcteryx er synlig ser jeg ikke på som noe problem.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Serr? Mener du at politiet skal gå rundt med en HODESKALLE på uniformen? Hva slags signaler sender det?? Tenk på de stakkars byduene!
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Rabagast Vis post
    Du finner ingen berganslogo synlig nei. Første og forrige generasjon feltuniform med goretex er fra Helly hansen og nyeste fra Oskar Pedersen.

At logoen til arcteryx er synlig ser jeg ikke på som noe problem.

Mottatt. Trodde det var Bergans siden modellen faktisk lå på en av hjemmesidene deres.Ser etter litt googling at den er levert til tyskerne samt Norske redningshunder.
    When in doubt,empty your magazine.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Ledetekst Vis post
    Den overlevde fordi det ikke fantes et godkjent alternativ (grunnet i økonomi og manglende fokus).
    Den overlevde lenge. 23 år er nesten eit kvart hundreår.

Det er et steg i riktig retning. De gamle GAMLE uniformene smeltet dersom man var for nær varme.
    Tvilar ikkje på at dei nye jakkene er meir funksjonelle. Dei kjem vel også i tre ulike utgåver. Men synest nok at skinnjakka er hakket meir stilig. Og så er det synd at tusenvis av dei blir destruert.

Slips og dresskjorte ser flott ut, og føles kjempedeilig hver gang det kommer i kontakt med lik, oppkast, blod og tiss.
    Slips og dressskjorte kjennest nok ikkje veldig deilig å ha på når kjem i kontakt med lik, oppkast, blod og tiss. Slipset og skjorta ser nok ikkje særleg bra ut etterpå heller.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Den overlevde lenge. 23 år er nesten eit kvart hundreår.
    Før du glorifiserer skinnjakka enda mer, så må du huske at det ikke er den eneste jakka i bruk av politet i nyere tid. Scooterjakka og feltuniformen (Goretex lik forsvarets M02) blir brukt i varierende grad, og i hvertfall på vestlandet er det ikke uvanlig å se en politimann med goretexjakke + refleksvest istedet for skinnjakka.

Edit: Glemte å nevne regnjakka
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Før du glorifiserer skinnjakka enda mer, så må du huske at det ikke er den eneste jakka i bruk av politet i nyere tid.
    Skal forsøke å hugse på det.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
    Ser jeg feil, eller er Arc'teryx-logoen synlig på armen på den nye jakka? Hvis den faktisk er det, så kan jeg ikke akkurat si at jeg får en god følelse av det. En kommersiell bedrift så symbolsk tett knyttet til statens utøvelse av maktmonopol?
    Da i motsetning til Norrøna-logoen på sekkene våre? Arc'teryx-logoen på jakkene som brukes i Forsvaret? Crye-logoene på uniformene til FS? Garm-logoen på combatshirtene våre?
    Tror ikke noen tenker over det altså. ;-)
    "Excellence leads to not being Force-choked"

Menig
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    0

Personlig gleder jeg meg til å få den nye jakka, selv om jeg helt sikkert ikke får den før 2018 eller 2019. På den andre siden, så syntes jeg ikke skinnjakka var så aller verst, hvertfall til bruk på vestlandet. Irriterende med knapper som åpner seg hele tiden, og at den veier så mye, men jeg tviler sterkt på at de nye jakkene er like holdbare som skinnjakka.

Vel vel, blir spennende å se.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

. Men synest nok at skinnjakka er hakket meir stilig.
    Hver sin smak, men jeg tipper at når de nye jakkene blir vanlig og synlig for publikum en liten stund, så vil skinnjakka etterhvert se utdatert ut. Litt som den nye uniformeringen på bilene. Tok litt tid før jeg syntes den så bra ut, men nå virker den gamle uniformeringen veldig utdatert.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Dores Vis post
    Irriterende med knapper som åpner seg hele tiden, og at den veier så mye, men jeg tviler sterkt på at de nye jakkene er like holdbare som skinnjakka.
    Det er jo litt som man ser det da. Fôret har hatt en lei tendens til å løsne både i armene og nede i ryggen spesielt. I tillegg er knappene helt ubrukelige og de ryker ganske fort. Glidelåsen er heller ikke mye å skryte av. Glideren knekker lett, og det er mange som har erstattet håndtaket med nøkkelring eller stor binders. Også låsen er dårlig og blir fort skadd med det resultat at du enten ikke får opp glidelåsen eller at den løsner nedenfra midt i et oppdrag.

Når det er sagt, skinnet er bra. Det er geiteskinn fra Pakistan som er tykt og slitesterkt. Det er jo bevist flere ganger at flere lag av skinnet kan stanse en kniv. (Krage med skinn brettet over skinn). Det er likevel ikke stikksikkert i seg selv.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0

Hver sin smak, men jeg tipper at når de nye jakkene blir vanlig og synlig for publikum en liten stund, så vil skinnjakka etterhvert se utdatert ut.
    Du har truleg rett.

Litt som den nye uniformeringen på bilene. Tok litt tid før jeg syntes den så bra ut, men nå virker den gamle uniformeringen veldig utdatert.
    Bra perspektiv.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Og da ser det ut til at vi i Oslo plutselig får nye jakker læll.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    10

Får? Eller får kjøpe?

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Får? Eller får kjøpe?

Håper ikke de trekker det fra ferielønna, iallefall. I første omgang er det vel snakk om orden og forebyggende som skal få.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    10

Tenkte på at distriktet kjøper ja, som hos andre.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Må politiet betale for egen uniform?

Dette står i stor kontrast til feks. HV der vi får utlevert og leverer inn ubrukte uniformer, aldri tatt ut av plasten, og beholder resten av rælet til fri benyttelse uten at noen ansatt i HV har sett Visa-kortet. Selv vurderer jeg å føre utgiftene til kennel på reiseregninga, da det er jobben som har bestemt at jeg skal reise, men jeg har bytta fra Staten til privat arbeidsgiver for mange år siden.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    10

Nei. Det er distriktet som kjøper. Grunnen til at jeg spør er at det kom en sleivete kommentar fra noen i et departement på tur nord i landet nylig om at "når alle andre har kjøpt må vel de siste bare få jakkene". 4000 pr. Pax er et solid innhopp i budsjetter som allerede er strippet for frie midler til innkjøp.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0

Synest de burde tvihalde på skinnjakka, Rabagast og nettbank.
    Tenk kor mykje meir stilige de er i den...hehe.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Nei. Det er distriktet som kjøper. Grunnen til at jeg spør er at det kom en sleivete kommentar fra noen i et departement på tur nord i landet nylig om at "når alle andre har kjøpt må vel de siste bare få jakkene". 4000 pr. Pax er et solid innhopp i budsjetter som allerede er strippet for frie midler til innkjøp.

Nå skal jeg ikke si det for sikkert hvor regninga havner, men tror ikke vedkommende bomma så mye på skiva.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    7

Vel vel, de nye jakkene virker å være mottatt med nærmest universell entusiasme fra alle kanter, inkludert fotfolket:

https://www.nrk.no/hordaland/bergens...ine-1.13574311

For en gangs skyld har de tilsynelatende gjort noe helt riktig i toppen av politiet!

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Det var betryggende at jakkene får stårkarakter av motepolitiet i KK. Sender varme tanker til journalistene som har gjort en grundig research, og fått dette med i artikkelen.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Det jobbes visst med et alternativ av typen "arbeidsskjorte" i samme stoff som den nye buksa. Noe tykkere og mørkere. Den skal bytte ut blåskjorta og slipset, som skal bli beholdt som kontorskjorte.

Kanskje ‘feil tråd’ nå, men for ordens skyld:
    Nå ligger anbudskonkurransen til neste batch lyseblå skjorter ute på Doffin. Noterer meg at det er opsjon på mørkere arbeidskjorte.

https://www.doffin.no/Notice/Details/2018-561423

Ser for meg at man skal ligne svenskene etterhvert.

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •