Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 2 av 2

Tråd: Forsvarets Høgskole: stabs/masterstudiet

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Forsvarets Høgskole: stabs/masterstudiet

Jeg har et lite spørsmål om stabsstudiet:

Før i tiden hadde man de forsvarsgrenvise stabsskoler, som var delt i stabsskole I på 3 måneder som man tok som kaptein og som var obligatorisk for opprykk til major, og stabsskole II som tok 9 måneder og hvor elevene var majorer (det var vel obligatorisk for opprykk til oberstløytnant).

Stabsskole I var så vidt jeg forsto praktisk rettet mot stabsmetodikk og tjeneste i brigadestab og høyere staber.

Disse er så vidt jeg ser nå erstattet av stabs- og masterstudiet ved Forsvarets Høgskole, enten et ettårig stabsstudium eller et toårig masterstudium, der førsteåret er det samme som stabsstudiet, og andreåret er arbeid med en masteroppgave og videregående valgfrie kurs.

Så vidt jeg har sett er studentene på masterstudiet i gradnivå major/oberstløytnant.

Det jeg lurer på er: Hvor og på hvilket nivå får offiserene i dag den utdannelse som før ble gitt på stabsskole I, dvs. som grunnlag for praktisk arbeid som stabsoffiser i f.eks. en brigadestab el.l., en tjeneste som egentlig ofte er den typiske for en major?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56
    OJT og diverse kortvarige kurs. Det er et kjempegap i systemet i dag mellom KSene og Stabsskolen.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •