Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 21 av 21

Trd: Ske befalsskole med karakter 1 p teoritesten fra sesjon (Hjelp)

Menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    0

Ske befalsskole med karakter 1 p teoritesten fra sesjon (Hjelp)

Hei!

i tre r har jeg trent og jobbet mot et bestemt ml, nemlig befalsskole(forsvarets etterretnings hg skole) (FEH). skulle p sesjon idag, noe som skulle vre en stor og bra dag for meg. mtte opp klokka 10:00 idag tidlig, fullfrte legesjekk og fysiske tester med stil, fikk faktisk topp karakter i alt der. s kom jeg til det teoretiske.... da klarte jeg klumse til absolutt alt p grunn av stress og drlig tid, og endte opp med en karakter 1, den store grunnen var absolutt matematikk, jeg er kjempe drlig i matte. Jeg har ogs tatt og vd mye fysisk og lite om den IQ-test.

Snakket med sesjonsoffiser om dette, og han sa at ikke absolutt alt hp var borte. han mente jeg burde ringe forsvaret og sprre om hvis det var noen andre muligheter eller ta prven p nytt. Han mente ogs at mine karakterer fra videregende kunne ha noe si, og kunne kanskje overveie fireren, men ville ikke love meg noenting. Han mente ogs at dersom jeg fullfrte frstegangstjeneste frst, og klarte utmerke meg der, hadde strre sjanser til eventuell befalsskole etterp, men med karakter 1 i teoritesten s er jeg ikke noe tjeneste dyktig, (ikke noe frstegangstjeneste) selv om jeg gjorde det bra fysisk.
    Alt gikk i dass, hele den harde treningen og hp om en bedre fremtid i forsvaret. Jeg fler at jeg har mistet alt og har ingenting, da han sa at jeg var ikke tjeneste dyktig var det som en buss traff meg, jeg vist ikke hva jeg skulle si 0 kontroll!!

Er det noen her inne som har noen mirakelhistorier? eller er det kanskje noen som har klarte dette selv, med en karakter 1? er det hp for meg?

Tror aldri jeg har vrt s knust i hele mitt liv. kan ikke huske sist jeg grt, men p oslo S ista mens jeg ventet p bussen klarte jeg faktisk ikke holde trene tilbake.

Hper virkelig p hjelp her. framtiden ser veldig sort ut n!

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2011
    Pondusfaktor
    4
    Vet om enkelte som har ftt tatt det p nytt. De tok prven p nytt p FOS, som er opptaket til befalsskolen, alts etter sesjon. S ikke la alt hpet forsvinne
    First to fire

Menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    0
    Ok, ahh godt vite, men hva skal jeg gjre da ringe og hva skal jeg si har du noen peiling??

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Dette har jeg vanskelig for helt tro. 1 er et niv hvor du fungerer svrt drlig, og jeg tror rlig talt ikke en ener ville klart poste et innlegg p internett.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2011
    Pondusfaktor
    4
    Sk FOS, hvis fr du avslag, ring og spr begrunnelse. Er det pga sesjons test, spr om f ta ny p opptaket, henvis til skolekarakterer. Det er mitt rd. Om det er riktig mte, eller om det fungerer kan jeg ikke love.
    First to fire

Menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    0
    Takk for det, men jeg gr p Vgs fortsatt jeg skal ske om tre til fire r, men som det er s m man klare seg i sesjon del 2 med 5-5 bde fysisk og IQ- testen, for kunne ske utdanning i forsvaret. Jeg klarte bedre en 5 fysisk, men 1 i IQ-testen, fordi jeg har aldri hatt en slik prve fr, og jeg hadde problemer snn at jeg fikk sove drlig om natten, og jeg var litt stresse! Drlig tid og snt i sesjon dagen ble jeg helt sliten etter de fysiske testene.

Jeg har jo veldig lyst i FEH utdanningen, jeg er jo veldig glad i fossvaret. Mange av de som var med meg, nesten alle sa nei, men jeg har lyst og fr ikke g videre nei azz jeg gir ikke opp.

Kommandrsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56
    N er det en forutsetning at du greier prestere ogs under press om du skal ta utdanning i Forsvaret.

Hvordan er karaktersnittet ditt p Videregende?
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    0
    Vet ikke n, fordi frste termin er ikke over, men i fjor s var den 4,6 i snitt

Kommandrsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56
    Det er da et anstendig snitt, om enn noe i underkant av det som historisk har vrt ndvendig for komme inn p BSES (~5). Merkelig at du skrer s katastrofalt drlig p testen p evneniv med spass brukbare karakterer. Jeg ville fulgt rdet fra Roleg her oppe, sk FOS, prv ta testen p nytt med henvisning til karakterer (som du selvflgelig jobber knallhardt med de neste tre-fire rene).

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    N er det en forutsetning at du greier prestere ogs under press om du skal ta utdanning i Forsvaret.
    Det er jo forsvidt et godt poeng, men n er det jo ogs slik at man kan ha drlige dager/perioder i livet. Det blir feil imo. at det skal bety at drmmer knuses av den grunn. Det er jo feks. en stor andel av skermassen til medisinstudiet som har pyntet p karakterkortet sitt etter videregende, og med det i bakhodet, kan jeg ikke se hvorfor man ikke ogs skal kunne f en ny sjanse p Forsvarets tester.

Testen p sesjon er jo ogs en IQ-test (eller evnetest som er PK-uttrykket i disse dager), og slike kan normalt gjennomfres p nytt hvert andre r uten at resultatene da forstyrres av noen lringseffekt fra forrige testrunde. Det er i hvert fall slik det fungerer med Raven og Weschler-testene, som er de mest brukte IQ-testene blant psykologer.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    81
    Sesjonstesten for alminnelig evneniv, som er vist ha meget sterk korrelasjon med WAIS-testen (Wechsler Adult Intelligence Scale), er normalisert som en stanine-skala (dvs. en skala fra 1 til 9 der de laveste 4% fr 1, de neste 7% fr 2, de neste 12% fr 3, den neste 17% fr 4, de neste 20% fr 5, de neste 17% fr 6, de neste 12% fr 7, de neste 7% fr 8 og de siste 4% fr 9). Den har vrt gitt uendret siden frste halvdel av 1950-tallet. Dvs. at hvis man fr 1 har minst 96% gjort det bedre.
    Sist endret av hvlt; 15-11-13 kl 13:37 Begrunnelse: presisering
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Jeg har fremdeles vondt for tro at trdstarter bde fikk 1 p evnetest og klarte oppn 4,6 i snitt ved sist karaktersetting i skolen. Jeg lukter troll.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10
    Interessant. Det vil med andre ord si at karakterene 4-6 (54%) ligger godt innenfor det som klassifiseres som normalomrdet (68%) i Wechsler-testene. Normalomrdet tilsvarer en IQ p 85-115, mens 4-6 dermed (grov regnet) blir 90-110. Karakteren 1 tilsvarer (hvis jeg regner riktig) en IQ p 73 eller lavere. Grensa for psykisk utviklingshemming ligger, til sammenlikning, p 70. En 1'er vil med andre ord favne om den delen av befolkningen som strever med betydelige generelle lrevansker og/eller ulike grader av psykisk utviklingshemming. Dette er normalt ikke folk man finner p VGS, og er de der har de egne tilrettelagte lp med fritak fra karakterer. Det er i hvert fall ikke elever som ligger p over 4 i snitt.

Med mindre TS lyver om karakterene sine og har ftt noen andre til skrive innleggene her, tror jeg alts vi rolig kan konkludere med at 1'eren ikke er representativ for hans reelle evneniv

hvlt: Litt p siden, men vet du om normene for sesjonstesten har blitt oppdatert siden den ble tatt i bruk?

Menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    0
    Dette var en feil og alle tar feil i livet, jeg feiler ikke s mye, det er en feil som jeg ikke har gjrt for lenge siden. Jeg har sendt en klage n. Hvis jeg fr en ny sjanse s kommer jeg til gjre s godt jeg kan! og det lover jeg.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    0
    Her s ber jeg om hjelp hvis jeg lyver om karakterene mine da fr jeg ingen hjelp , s hvorfor skal jeg lyve eller f noen andre til skrive dette her?? jeg fikk 4,6 i snitt og jeg er flink, men i denne prven veit jeg ikke hva som skjedde (jernteppe fikk jeg)!!

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10
    Bare for presisere, s tror jeg ikke at du lyver. Skrev det siste der for understreke i hvor liten grad jeg tror 1'eren stemmer med hvor du egentlig ligger.

Kan for vrig legge til at jeg har erfart at det klage p vedtak i Forsvaret faktisk kan fungere. Ble selv kjent tjenesteudyktig for int.ops. pga. allergi (anafylaksi). Fastlege ble bedt om en uttalelse og hadde slurvet med vurderingen. Ble to ankerunder, men gikk til slutt

Menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    0
    Kan jeg ta lre tiden min i forsvaret i forhold til dette her??

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    81
    Sitat Opprinnelig skrevet av EivindM Vis post
    Interessant. Det vil med andre ord si at karakterene 4-6 (54%) ligger godt innenfor det som klassifiseres som normalomrdet (68%) i Wechsler-testene. Normalomrdet tilsvarer en IQ p 85-115, mens 4-6 dermed (grov regnet) blir 90-110. Karakteren 1 tilsvarer (hvis jeg regner riktig) en IQ p 73 eller lavere. Grensa for psykisk utviklingshemming ligger, til sammenlikning, p 70. En 1'er vil med andre ord favne om den delen av befolkningen som strever med betydelige generelle lrevansker og/eller ulike grader av psykisk utviklingshemming. Dette er normalt ikke folk man finner p VGS, og er de der har de egne tilrettelagte lp med fritak fra karakterer. Det er i hvert fall ikke elever som ligger p over 4 i snitt.

Med mindre TS lyver om karakterene sine og har ftt noen andre til skrive innleggene her, tror jeg alts vi rolig kan konkludere med at 1'eren ikke er representativ for hans reelle evneniv

hvlt: Litt p siden, men vet du om normene for sesjonstesten har blitt oppdatert siden den ble tatt i bruk?
    Selve sesjonstestene har vrt uendret i over 55 r, men de renormeres hvert r. Den norske sesjonstesten for alminnelig evneniv er internasjonalt spesiell ved at den samme testen har blitt gitt til en tilsvarende kohort hvert r over meget lang tid, og er derfor internasjonalt mye brukt i forskning p intelligens. Man har her sett, som i andre land, at testscorene hvis man ikke renormaliserer dem gr opp nr utdanningsnivet ker, men de siste ti-tyve rene har dette stoppet i Norge og den delen som gr p regneferdighet har gtt ned (testen har jo tre deler, en p verbal ferdighet (synonymer), en p regning/matematikk og en p figurrekkeflger, disse midles for den enkelte for gi alminidelig evneniv, men rdataene lagres jo).

Du har regnet helt riktig. Stanine-fordelingen er en tilnrmet normalfordeling (men kun med heltall) med standard avvik p 2. S vidt jeg husker har WAIS standard avvik p 15 IQ-poeng (ja, det stemmer med det du skrev). Dvs. at ett trinn i allment evneniv tilsvarer et sprang i IQ p 7,5.

Dermed tilsvarer 5 at IQ er mellom 96,25 og 103,75
    4 er IQ mellom 88,75 og 96,25
    3 er IQ mellom 81,25 og 88,75
    2 er IQ mellom 73,75 og 81,25
    1 er IQ lavere enn 73,75

og p opp-siden:
    6 er IQ mellom 103,75 og 111,25
    7 er IQ mellom 111,25 og 118,75
    8 er IQ mellom 118,75 og 126,25
    9 er IQ over 126,25

I og med at testen over en meget lang periode er gjort p stort sett alle norske menn i alder 18-19 r er det svrt mye interessant forskere har trukket ut. Det er meget god korrelasjon mellom testresultatet og hvilken utdannelse folk har totalt nr de er 30 (og ogs inntekt i en alder av 30 tror jeg at jeg s). S var det denne tidseffekten som viste at hvis man ikke normaliserer, gikk testscorene opp fra 1950-tallet til 1980-tallet, men ikke etter det. Det siste jeg har lagt merke til var en underskelse av mannlige lrere: Der var det en antikorrelasjon med tid: De som ble lrere ca. 1960 hadde scoret vesentlig hyere i alminnelig evneniv da de var p sesjon enn de som ble lrere ca. 2000 (det har sikkert sammenheng med hvor mange skolepoeng man mtte ha for komme inn p lrerutdannelse).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    0
    Hei Veldig viktig jeg klarte komme meg ut av det 1 i IQ-testen , og klagen jeg sendte er tatt opp. Jeg ble innkalt til frstegangstjeneste i Rekruttskole (sjforsvaret) Madla, men jeg er ikke ferdig p Vgs og vil utdannet meg i forsvaret etter at jeg er ferdig p, s skal jeg rett ta studiekompetanse og ske rett i FSES, men jeg vet ikke hva eg skal gjre n siden eg har ftt dette brevet jeg har tenkt ringe dem, men kva eg skal si??

Kommandrsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56
    Si at du trenger utsette frstegangstjenesten p grunn av utdanning (fullfre VGS). Det tror jeg skal vre ganske rutinemessig. Det skal vel vre en rdgiver eller noe p skolen din som kan hjelpe deg med riktig dokumentasjon.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sv: Ske befalsskole med karakter 1 p teoritesten fra sesjon (Hjelp)

Relatert til diskusjonen i denne trden om sesjonsresultater: https://www.uis.no/om-uis/nyheter-og...5464-8108.html

Her er det alts funnet korrelasjon mellom sesjonsresultater og om en blir arbeidsledig i lpet av livet.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •