Støtt Milforum på Vipps #587 879

Bostedsløse veteraner

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Rittmester
    Trådstarter
    OF-2 Rittmester
    Pers.off. (S-1)


    Sponsor
    Veteran
    • 2006
    • 31355

    Bostedsløse veteraner

    Som nevnt i nyhetstråden, har det kommet en rapport som viser at det er 98 veteraner blant de bostedsløse i Norge:
    Nesten 100 norske soldater som har deltatt i internasjonale operasjoner for Norge er i dag bostedsløse.


    Dette har fått ganske stor oppmerksomhet hos blant annet Norsk Veterannettverk og...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
    Moderator
  • Safariland
    Veteran
    RESERVEBEFAL
    • 2007
    • 10998

    #2
    Jeg heller mot predisponert. Uten at jeg kan gi noe annen forklaring enn mitt personlige inntrykk....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • Takkatt
      • 2007
      • 1873

      #3
      Jeg er ikke statistiker, men rapporter har jeg vant tol å lese. Tror ikke det er mulig å besvare dine spørsmål med denne som kilde.

      Etter en veldig rask kikk er det bare to moment som stikker ut for meg. I 2008 var det ikke registrert hjemløse som oppga å være veteraner. I perioden 2008-2012 san...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • krikkert
        RESERVEBEFAL
        • 2006
        • 1105

        #4
        Fra rapportens side 19 (sammendraget):

        Veteraner. Som veteran regnes personer som har tjenestegjort militært i internasjonale operasjoner i FN eller NATO-regi etter 1945 og til dags dato. Bostedsløshet blant veteraner ble kartlagt for første gang i 2012. Gruppa veteraner vi finner blant bo...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Would you, Quintus? Would I?

        Kommentér

        • Takkatt
          • 2007
          • 1873

          #5
          Tok en kikk til. Det ble klart at veteraner ikke er kartlagt i 2008.

          Andelen psykisk syke er relativt høy blant de som oppgir at de er veteraner. Alderen er også høy 42% over 45 år. Derfor vurderer forfatterne at det kan være en feilkilde; en del kan ha sett seg som veteran blant de hjemløse, ikk...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • Sofakriger
            OR-7 Stabssersjant


            Sponsor
            Veteran

            • 2005
            • 24427

            #6
            Opprinnelig skrevet av Takkatt
            Derfor vurderer forfatterne at det kan være en feilkilde; en del kan ha sett seg som veteran blant de hjemløse, ikke veteran i den militære betydningen av ordet.

            .
            Svært vesentlig poeng. Hvis de bare er spurt om de er veteran uten at ordet er gitt innhold så vil jeg ...
            [/QUOTE]
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            "Gjør Ret, Frygt Intet"

            Kommentér

            • isak
              Veteran
              RESERVEBEFAL
              • 2005
              • 10799

              #7
              Opprinnelig skrevet av Sofakriger
              Svært vesentlig poeng. Hvis de bare er spurt om de er veteran uten at ordet er gitt innhold så vil jeg tro det er en svært vesentlig feilkilde.
              Ingen ting er umulig, men det høres merkelig ut. Regner med det var flere spørsmål om tjenesten enn det. Hvis ikke er jo...
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

              Kommentér

              • Takkatt
                • 2007
                • 1873

                #8
                Meldingstjeneste, kommunikasjon og leseforståelse er en mildt sagt komplisert øvelse når man henvender seg til store, sammensatte grupper.

                Glemte å si at en undersøkelse av veteraner fra 2009(?), på sett og vis bekrefter de negative tallene. Funnene omtales som så negative, at det foreslås en eg...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • isak
                  Veteran
                  RESERVEBEFAL
                  • 2005
                  • 10799

                  #9
                  Forberedelser og oppfølging var ikke ekstisterende i store deler av UNIFIL perioden. De heldigste fikk tre uker forkurs før utreise og 6-12 timer på norsk jord før de var ute av porten etter endt tjeneste....
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

                  Kommentér

                  • hvlt
                    OF-2 Kaptein
                    Planoff. (S-5)


                    Sponsor
                    Veteran
                    • 2006
                    • 22443

                    #10
                    Bostedsløse veteraner

                    Til NORBATT I møtte vi opp tirsdag og reiste fredag. Da vi kom hjem gikk det under 3 timer fra flyet landet til jeg var ute av porten. Og det var også siste gang jeg hørte noe fra Forsvaret angående min deltagelse i NORBATT I, inntil jeg i år fikk invitasjon til 35-årsjubile...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                    Moderator

                    Kommentér

                    • jaffar
                      OR-6 Oversersjant
                      Veteran

                      • 2006
                      • 12532

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av hvlt
                      Til NORBATT I møtte vi opp tirsdag og reiste fredag. Da vi kom hjem gikk det under 3 timer fra flyet landet til jeg var ute av porten. Og det var også siste gang jeg hørte noe fra Forsvaret angående min deltagelse i NORBATT I, inntil jeg i år fikk invitasjon til 35-årsjubileet.[/...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      mathematical analysis does not matter in high risk decision making

                      Kommentér

                      • jcvold
                        Veteran
                        RESERVIST
                        • 2012
                        • 227

                        #12
                        Konvoibyen i Risør,som fra 60 tallet og frem til nylig huset krigsseilere og krigsveteraner har 28 boligenheter som nå blir stående tomme.de har hvert i kontakt med forsvaret,ommå huse "nyere" veteraner,men møtt laber interesse.

                        Dette måtte vel ha hvert noe for hjemløse veteraner?...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Takkatt
                          • 2007
                          • 1873

                          #13
                          Uten å forsvare den tidens system, kan man slå fast at mobhæren på 70 og 80-tallet hadde utmerket reaksjonstid og utholdenhet.

                          Hvis jeg ikke husker feil har landet fostret ca 100 000 intopsveteraner etter 2.VK. Vil tippe at ca 25 000 tjenestegjorde i UNIFIL, mener å huske ca 50 000 i Tysklandsb...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • Takkatt
                            • 2007
                            • 1873

                            #14
                            Eh! siste 25 000 så klart…...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • hvlt
                              OF-2 Kaptein
                              Planoff. (S-5)


                              Sponsor
                              Veteran
                              • 2006
                              • 22443

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av jaffar
                              Men...du er da hverken hjemløs, alkoholiker eller trygda!! Dette må være feil, du skulle jo ha slitt med både PTSD og medaljemangel (en særdeles skummel tilstand!)
                              Ja, det er noe galt her. Jeg har ikke PTSD, jeg er ikke alkoholiker og jeg har fast fulltidsjobb med god ...
                              [/QUOTE]
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                              Moderator

                              Kommentér

                              • jaffar
                                OR-6 Oversersjant
                                Veteran

                                • 2006
                                • 12532

                                #16
                                Har du medaljemangel? Vi finner nok noe galt med deg, skal du vite. Vi må bare leite med lys og lykter.

                                Ok. Jeg skal slutte å være flåsete. At enkelte sliter kan jeg gå med på, men de store mørketallene stiller jeg meg tvilende til. Jeg tror andre er inne på noe når de nevner predisponert. Derso...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                mathematical analysis does not matter in high risk decision making

                                Kommentér

                                • Safariland
                                  Veteran
                                  RESERVEBEFAL
                                  • 2007
                                  • 10998

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av jaffar
                                  Dersom man reist ut gang på gang og gitt faan i det man fra før av sleit med på hjemmebane, så har man skapt seg sitt eget problem.
                                  Eller, kanskje like sannsynlig, på grunn av det man slet med på hjemmebane....
                                  [/QUOTE]
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • Takkatt
                                    • 2007
                                    • 1873

                                    #18
                                    Denne rapporten kan ikke benyttes til å argumentere hverken for eller mot mørketall etter mitt syn.

                                    Jeg er skeptisk til å benytte predisponert. Det er et temmelig intetsigende samlebegrep som ikke inviterer til ytterligere forskning....
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • jaffar
                                      OR-6 Oversersjant
                                      Veteran

                                      • 2006
                                      • 12532

                                      #19
                                      Re: Bostedsløse veteraner

                                      Hva inviterer til videre forskning da?...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      mathematical analysis does not matter in high risk decision making

                                      Kommentér

                                      • Takkatt
                                        • 2007
                                        • 1873

                                        #20
                                        Å tenke i retning av behov, nytte og kunnskap.

                                        Staten har behov for å vite mer om problemstillingen grunnet arbeidsgiveransvar og sosialt ansvar gjennom trygdesystemet. Staten bør ha så god innsikt i ulempene ved arbeidet som mulig.
                                        Forsvaret har nytte av større innsikt for å tilpasse og forbed...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        Googleannonse

                                        Collapse

                                        Forumstruktur

                                        Collapse

                                        Working...