Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 20 av 20

Tråd: Bostedsløse veteraner

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Bostedsløse veteraner

Som nevnt i nyhetstråden, har det kommet en rapport som viser at det er 98 veteraner blant de bostedsløse i Norge:
    http://www.dagbladet.no/2013/08/27/n...lose/28911358/

Dette har fått ganske stor oppmerksomhet hos blant annet Norsk Veterannettverk og NVIO:
    https://www.facebook.com/groups/intopsvet/?fref=ts
    https://www.facebook.com/Norgesveteranforbund?fref=ts

Spørsmålene er:
    - Er dette et stort tall i forhold til den totale befolkningen?
    - Sier rapporten noe om at deltakelse i internasjonale operasjoner har forårsaket problemene, eller kan det ha vært noe som den enkelte hadde med seg på forhånd, f eks ved å være disponert for alkoholisme?

Rapporten i sin helhet kan finnes her:http://www.regjeringen.no/upload/KRD...port2013-5.pdf

Der kan vi blant annet se at det er 6.161 bostedsløse som ikke er veteraner, så kan jo statistikerne her på milforum se om de finner svar på det første spørsmålet over.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Jeg heller mot predisponert. Uten at jeg kan gi noe annen forklaring enn mitt personlige inntrykk.
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Jeg er ikke statistiker, men rapporter har jeg vant tol å lese. Tror ikke det er mulig å besvare dine spørsmål med denne som kilde.

Etter en veldig rask kikk er det bare to moment som stikker ut for meg. I 2008 var det ikke registrert hjemløse som oppga å være veteraner. I perioden 2008-2012 sank andelen rusavhengige remarkabelt (5%) Det er selvfølgelig umulig å påvise sammenheng mellom disse.
    Når det gjelder veteraner er en mulig forklaring at spørsmålet ikke ble stilt. Hvis det derimot inngikk i faktainnsamlingen i 2008, er det en betydelig økning. Øvrige sammenhenger kan ikke utleses av rapporten så vidt jeg kan se, men databasen vil nok kunne gi svar på spørsmålene du stiller.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6
    Fra rapportens side 19 (sammendraget):

Veteraner. Som veteran regnes personer som har tjenestegjort militært i internasjonale operasjoner i FN eller NATO-regi etter 1945 og til dags dato. Bostedsløshet blant veteraner ble kartlagt for første gang i 2012. Gruppa veteraner vi finner blant bostedsløse er liten, nøyaktig 98 personer, men det er en svært utsatt gruppe. Her er menn overrepresentert (84 prosent). De aller fleste er født i Norge. Ni av ti er enslige og 42 prosent har passert 45 år. Vi finner en overrepresentasjon av personer i institusjon, fengsel og natthjem/som sover ute. 84 prosent er avhengig av rusmidler, over halvparten har en psykisk lidelse og mer enn en av fire (27 prosent) har en fysisk sykdom/ funksjonshemming. 73 prosent har hatt bostedsløshet som tilbakevendende problem i flere år eller vært bostedsløs lenger en seks måneder (langvarig bostedsløs).
    Iflg. tabell 7.3 på side 169: Menn der 42 % er født i 1967 eller tidligere (og ville hatt sin militærtjeneste senest ultimo 80-tallet) mot 23 % generelt, 15 % er født 1968-1977 mot 23 % generelt, 26 % mellom 1978-1987 mot 30 %, og 16 % etter 1987 mot 23 % generelt. Enslig-faktoren er ikke stor nok til at "enslig veteran" er mer iøynefallende enn "enslig ikke-veteran" (90 % mot 87 %, hhv). Aldersfordelingen er derimot ganske iøynefallende. 45+-veteranene ligger mye høyere enn befolkningen for øvrig, mens yngre veteraner ligger langt under.

Rapporten sier ingenting om hvorfor disse veteranene er bostedsløse, ut over å peke på at de er overrepresentert innen andre grupper som også er hyppig bostedsløse. Det kom en bemerkning om at internasjonale operasjoner var en stor belastning på generelt grunnlag, men ikke mer.

For min del heller jeg mot at det er en kombinasjon av predisponible forhold og belastning. Men det er en ukvalifisert gjetning.
    Would you, Quintus? Would I?

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Tok en kikk til. Det ble klart at veteraner ikke er kartlagt i 2008.

Andelen psykisk syke er relativt høy blant de som oppgir at de er veteraner. Alderen er også høy 42% over 45 år. Derfor vurderer forfatterne at det kan være en feilkilde; en del kan ha sett seg som veteran blant de hjemløse, ikke veteran i den militære betydningen av ordet.

En annen forklaring, som ikke vurderes så vidt jeg kunne se, er at mange er veteraner fra Libanon. Det er jo også atskillig flere veteraner fra NORBATT.

Predisponering er vanskelig å diskutere, men andelen psykiske lidelser er høy.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Derfor vurderer forfatterne at det kan være en feilkilde; en del kan ha sett seg som veteran blant de hjemløse, ikke veteran i den militære betydningen av ordet.

.
    Svært vesentlig poeng. Hvis de bare er spurt om de er veteran uten at ordet er gitt innhold så vil jeg tro det er en svært vesentlig feilkilde.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Svært vesentlig poeng. Hvis de bare er spurt om de er veteran uten at ordet er gitt innhold så vil jeg tro det er en svært vesentlig feilkilde.
    Ingen ting er umulig, men det høres merkelig ut. Regner med det var flere spørsmål om tjenesten enn det. Hvis ikke er jo dette en parodi.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Meldingstjeneste, kommunikasjon og leseforståelse er en mildt sagt komplisert øvelse når man henvender seg til store, sammensatte grupper.

Glemte å si at en undersøkelse av veteraner fra 2009(?), på sett og vis bekrefter de negative tallene. Funnene omtales som så negative, at det foreslås en egen undersøkelse rettet mot veteraner, selv om gruppen er liten.

Jeg synes det er merkeligere at det ikke reflekteres over tidsperspektiv og alder i sammenheng med tjeneste i Libanon. Mange libanonveteraner er over 45 år. Systemet for forberedelse og oppfølging var atskillig dårligere enn dagens. (Med forbehold om svært rask gjennomgang av rapporten.)

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Forberedelser og oppfølging var ikke ekstisterende i store deler av UNIFIL perioden. De heldigste fikk tre uker forkurs før utreise og 6-12 timer på norsk jord før de var ute av porten etter endt tjeneste.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

Bostedsløse veteraner

Til NORBATT I møtte vi opp tirsdag og reiste fredag. Da vi kom hjem gikk det under 3 timer fra flyet landet til jeg var ute av porten. Og det var også siste gang jeg hørte noe fra Forsvaret angående min deltagelse i NORBATT I, inntil jeg i år fikk invitasjon til 35-årsjubileet.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Til NORBATT I møtte vi opp tirsdag og reiste fredag. Da vi kom hjem gikk det under 3 timer fra flyet landet til jeg var ute av porten. Og det var også siste gang jeg hørte noe fra Forsvaret angående min deltagelse i NORBATT I, inntil jeg i år fikk invitasjon til 35-årsjubileet.
    Men...du er da hverken hjemløs, alkoholiker eller trygda!! Dette må være feil, du skulle jo ha slitt med både PTSD og medaljemangel (en særdeles skummel tilstand!)
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2012
    Pondusfaktor
    4
    Konvoibyen i Risør,som fra 60 tallet og frem til nylig huset krigsseilere og krigsveteraner har 28 boligenheter som nå blir stående tomme.de har hvert i kontakt med forsvaret,ommå huse "nyere" veteraner,men møtt laber interesse.

Dette måtte vel ha hvert noe for hjemløse veteraner?

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Uten å forsvare den tidens system, kan man slå fast at mobhæren på 70 og 80-tallet hadde utmerket reaksjonstid og utholdenhet.

Hvis jeg ikke husker feil har landet fostret ca 100 000 intopsveteraner etter 2.VK. Vil tippe at ca 25 000 tjenestegjorde i UNIFIL, mener å huske ca 50 000 i Tysklandsbrigaden.
    De siste 15 000 kan da fordeles på de i underkant av 40, øvrige intops Norge har vært involvert i.

Jeg tror ikke man skal være for ivrig etter å felle dommer over fortiden. Det var en helt annen tankegang om individuelt ansvar før. Et godt eksempel er reaksjonen fra konstruktøren av den opprinnelige Morris Mini da noen foreslo at det skulle monteres sikkerhetsbelter i bilen:
    Hvis noen skader seg i en bil med så utmerkede kjøre-og bremseegenskaper, er det deres egen feil. Det var noen få år før NORBATT 1
    Til sammenlikning var det noen som kritisk spurte om det var lov å røyke på Galdhøpiggen da jeg tok mine døtre dit for 5-6 år siden….

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Eh! siste 25 000 så klart…

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75
    Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Men...du er da hverken hjemløs, alkoholiker eller trygda!! Dette må være feil, du skulle jo ha slitt med både PTSD og medaljemangel (en særdeles skummel tilstand!)
    Ja, det er noe galt her. Jeg har ikke PTSD, jeg er ikke alkoholiker og jeg har fast fulltidsjobb med god lønn. Attpåtil bor jeg i eget hus i Holmenkollåsen.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17
    Har du medaljemangel? Vi finner nok noe galt med deg, skal du vite. Vi må bare leite med lys og lykter.

Ok. Jeg skal slutte å være flåsete. At enkelte sliter kan jeg gå med på, men de store mørketallene stiller jeg meg tvilende til. Jeg tror andre er inne på noe når de nevner predisponert. Dersom man reist ut gang på gang og gitt faan i det man fra før av sleit med på hjemmebane, så har man skapt seg sitt eget problem. Når det er sagt, så kjenner jeg masse "mission junkies" som ikke sliter, men de var kanskje ikke predisponerte...

Sitter med inntrykket at det fort blir hausa opp at " staten Norge ikke tar vare på oss som sliter".

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Dersom man reist ut gang på gang og gitt faan i det man fra før av sleit med på hjemmebane, så har man skapt seg sitt eget problem.
    Eller, kanskje like sannsynlig, på grunn av det man slet med på hjemmebane.
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Denne rapporten kan ikke benyttes til å argumentere hverken for eller mot mørketall etter mitt syn.

Jeg er skeptisk til å benytte predisponert. Det er et temmelig intetsigende samlebegrep som ikke inviterer til ytterligere forskning.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17

Re: Bostedsløse veteraner

Hva inviterer til videre forskning da?

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Å tenke i retning av behov, nytte og kunnskap.

Staten har behov for å vite mer om problemstillingen grunnet arbeidsgiveransvar og sosialt ansvar gjennom trygdesystemet. Staten bør ha så god innsikt i ulempene ved arbeidet som mulig.
    Forsvaret har nytte av større innsikt for å tilpasse og forbedre trening og selektering.
    Forskning leder til ny kunnskap, noen ganger utilsiktet, men svært nyttig.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •