Viser resultatene 1 til 17 av 17
    Menig
    Ble medlem
    May 2013
    Pondusfaktor
    0

Spesialjeger (FSK) 2014

Tråden for de som planlegger å delta på opptak FSK 2014

Navn:		FSK-HJK-logo.gif
Visninger:	958
Størrelse:	2,5 KB

La oss prøve å holde denne tråden ryddig. Dette er en tråd der man kan komme i kontakt med andre som trener mot samme mål og stille spørsmål som man kanskje ikke får svar på FSK/HJKs hjemmeside.
    Der står egentlig det meste angående krav, utdannig, tjeneste osv.
    Hadde vert genialt hvis flere fra samme område hadde kommet sammen og gått felles turer, trent sammen, delt erfaring og blitt kjent før opptak

Selv holder jeg til i nærheten av Jessheim. Jeg er stadig vekk ute i skogen nord i akershus/sør i oppland hvis noen trenger makker

Sist endret av KJK13; 25-08-13 kl 21:22

Rekrutt
    Ble medlem
    Sep 2013
    Pondusfaktor
    0
    Hei,

Bra inch (kjk13). Slenger meg på tråden her ettersom jeg vurderer sterkt å gi gass mot 2014 eller 2015.
    Brieft om meg selv; 27 år gammel fra Oslo omegn. Fullførte grovuttaket på Rena i 2007, men brakk tåen
    før jeg skulle inn på hoveduttaket. Fullførte derfor en sivil utdannelse og er for tiden i jobb. Har spurt om
    det er mulighet for aldersdisp, noe som bør gå bra forbeholdt omstendighetene.

Greit å få oversikt over folk som virkelig er motiverte til å satse frem mot opptaket, så kan man pushe hverandre best mulig.

Snakkes.

qs

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5
    Har du mulighet til å si noe mer om hvordan dette med aldersdisp fungerer, hvis det er sånn at du har vært i kontakt med FSK? Hvilke kriterier er det som ligger til grunn, og hvilke muligheter og eventuelle begrensninger fører det med seg?

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    0
    Såvidt jeg vet, og hva jeg har fått opplyst av rek.off, så har di en veiledende grense på 25 år og avtjent førstegangstjeneste ikke senere enn 3 år siden. Ringte inn å spurte pga jeg har vært hypp på å søke ett par år nå men har ikke fått gjort det pga noen personlige ting som har kommet i"veien". Men det er som sagt VEILEDENe og ikke final er sjøl 25 (blir 26) og kommer til å søke til året, OM dekommer til å haopptak, hørt noen rykter om at de begynner å få fylt opp deforskjellige skvadronene, ta dette med en klype salt, som sagt, rykte jeg har hørt, jeg trener uansett
    jeg bor selv i moss, så om det er noen som er hypp på treningsmakker rundt disse traktene så er jeg game!

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    3
    På fallskjermjeger.no står det at FSK har en løpstest på kortbane (15m x 7m x 15m x 7m). 32 runder på 10 min er kravet. Forstår jeg dette feil eller er det bare snakk om å løpe litt under 1,5km på 10min? Dette er jo latterlig lett!

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20
    Spiller det noen rolle?

Sent from my LT25i using Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Spesialjeger (FSK) 2014

Sitat Opprinnelig skrevet av opptilnord Vis post
    På fallskjermjeger.no står det at FSK har en løpstest på kortbane (15m x 7m x 15m x 7m). 32 runder på 10 min er kravet. Forstår jeg dette feil eller er det bare snakk om å løpe litt under 1,5km på 10min? Dette er jo latterlig lett!
    Denne testen involverer såvidt jeg vet at man på en langside av banen må stanse og legge seg ned på magen helt flatt før man spretter opp og løper videre, og på den andre langsiden må man stanse og legge deg ned på ryggen flatt osv. Også kalt 'politi-testen' ettersom den er brukt i årevis på opptaket til Politihøyskolen.
    As you wish.

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    3
    Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Spiller det noen rolle?

Sent from my LT25i using Tapatalk
    Det spiller en rolle hvis jeg tror jeg har kontroll men det viser seg at selve testen er mye jævligere enn jeg trodde.

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    3
    Sitat Opprinnelig skrevet av PF Vis post
    Denne testen involverer såvidt jeg vet at man på en langside av banen må stanse og legge seg ned på magen helt flatt før man spretter opp og løper videre, og på den andre langsiden må man stanse og legge deg ned på ryggen flatt osv. Også kalt 'politi-testen' ettersom den er brukt i årevis på opptaket til Politihøyskolen.
    Det høres litt mer logisk ut ja. Takk!

Rekrutt
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    0
    Er det noen her som vet om det faktisk blir Spesialjeger opptak 2014? Har sett på det nye søke oppleget til jeger 2014.. Men FSK/HJK- fullført førstegangstjeneste er ikke der. Bare Fallskjermjeger førstegangs..

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lommelusker Vis post
    Er det noen her som vet om det faktisk blir Spesialjeger opptak 2014? Har sett på det nye søke oppleget til jeger 2014.. Men FSK/HJK- fullført førstegangstjeneste er ikke der. Bare Fallskjermjeger førstegangs..
    Ryktet som går på Rena nå er at det muligens ikke blir opptak spesialjeger 2014 pga man har nå har fylt alle slike stillinger med den gjengen som kom inn i år. Nå utsatte vel FSK/HJK publisering av søknadskjemaet deres til igår, 1. nov - men en rask titt på fj.no gir intet nytt, så du kan vel forvente info til uka på den siden vil eg tro.
    As you wish.

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    3
    Søknadsskjema ble lagt ut i dag. Det avkrefter vel hvertfall eventuelle rykter om at det ikke blir opptak neste år.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    6
    Du skal legge deg ned på ryggen på en langside og magen på andre langsiden. Da blir intensiteten en litt annen. ;-)

Rekrutt
    Ble medlem
    Sep 2013
    Pondusfaktor
    0
    jeg tok denne testen sist gang på grovuttaket, og det er en grunn til at det står en søppelkasse ved siden av banen

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    3
    Til å kaste søppel? *fnis*

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    4
    En liten artikkel om hvilke lidelser som venter den håpefulle:http://www.gd.no/magasiner/article6986743.ece

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80
    Denne er verdt å gjenta, fra et intervju med sjef FSK, oberst Eirik Kristoffersen:
    − Hva ser dere etter hos søkerne?
    − Vi ser etter jegerånden, den enkeltes innbitte vilje til å løse oppdraget, uavhengig av forutsetningene. Det viktigste for øvrig er evnen til å jobbe i lag, selvironi, fleksibilitet til å takle uventede hendelser, glimt i øyet, initiativ og kreativitet. Det eneste vi er veldig bekymret for, er egoisme. De som eventuelt viser feil holdninger, tas ut av i løpet av den ettårige grunnutdanningen.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter