Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 51
    Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2011
    Pondusfaktor
    3

Det frivillige skyttervesen

"Stopper meningsløse soldatoppgaver"

http://www.osloby.no/nyheter/Stopper...l#.UefqgY1A0pk

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    3
    Sitat Opprinnelig skrevet av vemmi Vis post
    "Stopper meningsløse soldatoppgaver"

http://www.osloby.no/nyheter/Stopper...l#.UefqgY1A0pk
    Bare nesten, HV må forsatt dille med landsskytterstevne..

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19
    Det er ærlig talt litt mer relevant enn Holmenkollstafett og snømåking.
    It's not about surviving, it's about winning.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55
    Enig med AGR416. Det har vært så mange klager over HVs støtte ved Landsskytterstenet, men DFS er en organisasjon med et helt spesielt forhold til Forsvaret og spesielt HV, og det er også mange år mellom hver gang Landsskytterstevnet er samme sted. DFS' formålsparagraf er: "Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar". Da bør Forsvaret og HV også kunne støtte dem med innsats.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    3
    Det er forsatt etter min mening sløsing med ressurser, enn så lenge man kaller folk inn på grunnlag av "årlig trening".

Men vi trenger ikke å være enige. :-)

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    15
    Jeg lurer mest på hvor mange HV folk som får noen faktisk relevant trening gjennom DFS, og hvordan det stiller seg opp mot antall HV gubbs brukt som parkeringsvakter etc.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55
    Hvis HV virkelig hadde hatt årlig trening, synes jeg ikke det ville være noe galt at et område en sjelden gang (sikkert mer sjeldent enn hvert tiende år) brukte årets trening til å støtte Landsskytterstevnet. Hvis derimot dette er den eneste "årlige treningen" dette HV-området har på over 3-4 år er jeg mer skeptisk. Men DFS støtter forresten også godt om HVs skyteinstruktørkurs og stiller instruktører der.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55
    De aller fleste som skyter i AG3-klassen i DFS er HV-soldater. Og spesielt de som bruker AG3 til Stang-skytingen. Det er mange utenom de mest urbane strøk.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Enig med AGR416. Det har vært så mange klager over HVs støtte ved Landsskytterstenet, men DFS er en organisasjon med et helt spesielt forhold til Forsvaret og spesielt HV, og det er også mange år mellom hver gang Landsskytterstevnet er samme sted. DFS' formålsparagraf er: "Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar". Da bør Forsvaret og HV også kunne støtte dem med innsats.
    Det handler tross alt ikke bare om hva som er relevant for trening/utdanning, men mer generelt om å ha et bevisst forhold til hva man bruker ressurser på. Sivile skiklubber bør ikke kunne bruke forsvaret til å spare penger, men DFS er ikke en tilfeldig sivil skiklubb, og det er rimelig at forsvaret støtter DFS. Selv om det innebærer oppgaver som for den enkelte soldat ikke er veldig givende eller relevante.

Edit: Det sagt, er det ikke gitt at dette er riktig bruk av "årets trening", nei...
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun Vis post
    Det handler tross alt ikke bare om hva som er relevant for trening/utdanning, men mer generelt om å ha et bevisst forhold til hva man bruker ressurser på. Sivile skiklubber bør ikke kunne bruke forsvaret til å spare penger, men DFS er ikke en tilfeldig sivil skiklubb, og det er rimelig at forsvaret støtter DFS. Selv om det innebærer oppgaver som for den enkelte soldat ikke er veldig givende eller relevante.

Edit: Det sagt, er det ikke gitt at dette er riktig bruk av "årets trening", nei...
    Dersom Forsvaret ønsker å støtte DFS med parkeringsvakter kunne de leid inn tjenesten fra f.eks. EuroPark. Det å kalle inn mannskaper har også en kostnad for bl.a. arbeidsgivere. Å bruke f.eks. ingeniører, sykepleiere eller tømmermenn til å dille som parkeringsvakter er sløsing.
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78
    DFS får en betydelig pengestøtte (25 mill) over forsvarsbudsjettet.

Denne linken fra i fjor er interessant: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/...html?id=707433

Her blir DFS i klare ordelag bedt om å kutte ned på driftsutgiftene, samt:
    (...) Men i dag har vi ikke lenger et forsvar basert på massemobilisering av en hel befolkning. Det er ikke lenger behov for at «det norske folk» skal kunne skyte. Forsvaret har tilpasset seg den nye tiden. Det samme må DFS gjøre dersom organisasjonen fortsatt skal være relevant nok til å motta betydelig støtte over forsvarsbudsjettet.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14
    Er det kun jeg som ikke ser noen motsetning i mellom at det norske folk faktisk kan håndtere et våpen, og den nye tiden for forsvaret?
    "Det va bare en gang, så æ kan umulig ha skylda førr begge..."

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9
    DFS er en viktig del for å bygge en sun våpenkultur blant sivile, samtidig så vedlikeholder de mange baner som HV benytter når de har øvelser, så bidraget de får fra forsvare tror jeg er fornuftig bruk av penger. Vi må ikke bli så fokusert at vi sparer oss til fant. Jeg er ikke med i DFS men jeg ser det lokale engasjement og den jobben de frivillige legger ned i å opprettholde en god standard lokalt på skytebanene.

Når det gjelder bruk av HV til ski nm osv så synes jeg det er feil, årets øvelse burde være rep og utdanning. Men samfunnet har behov for den ressursen HV er og så lenge det er vanskelig å stille folk til dugnad vill HV være den enkle løsningen. Vi har blidt mer egoistiske og gjør lite hvis det ikke gavner den enkelte for vi vill ha men ikke gi.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46
    Jeg er offiser i HV, og får kanskje to-tre timer på pistolbanen i forbindelse med årlig øving.

Når jeg fortsatt er (litt) farligere for fienden enn for meg selv med en rifle er det fordi jeg trener og konkurrerer på DFS-drevne baner.

Jeg vet ikke hvor mange det er som meg rundt omkring, og om det er verdt pengene å støtte DFS. Det hadde vært verdt å regne på hva det koster å leie Europark til LS. Kolleger som er beordret dit som årlig øving er kjempefrustrerte.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    Hvis det er mest fokus på skytebaneledelse og sanitet, så ser jeg det som relevant. Parkeringsvakt? Ikke så mye, men jeg ser klart verdien av DFS fremdeles. Samspillet mellom jegere, HV og skytterlag burde ikke legges vekk.

Hvis Regjeringen ikke vil at alle skal kunne skyte, så kan de kanskje sende millionene til et elitelandslag i IPSC eller noe sånt mer ninjasquirrel-aktig.
    Sist endret av Tusseladd; 20-07-13 kl 18:47

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    4
    nå er det vel ikke så mange av HV-soldatene som brukes som p-vakter men heller dugnad av skytterlagets medlemmer.

i fjor var jeg på Voss og fikk gå litt "behind the scenes". HV-09 Satte opp 5 områder iløpet av en uke. 1,5 område inne til enhver tid.
    Distriktstaben flyttet fra Bergen til Voss og fikk testet ut mobilitet og hva som krevdes av IT-systemer for å fortsatt kunne være på nett.
    stabsområdet lagde fremskutt Depot og områdene som var inne byttet inn gammelt og utgått utstyr og hentet ut nyere materiell..

treningsmessig så var det befalene som fikk mest utbytte, de fikk bli kjent med gutta og fikk oppfrisking i lederskap og organisering.

dette er en samlet oppfatning som jeg fikk med meg fra HV09 sine egne og det jeg så selv.
    Jeg er selv DFS skytter

tallene på deltakere i fjor:
    HK416 : 62
    AG3 : 114

EDIT: endret HV område
    Sist endret av Holtern; 20-07-13 kl 19:20
    -~-~-~-~-ஜ۩۞۩ஜ-~-~-~-~-

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46
    http://www.regjeringen.no/upload/FD/Dokumenter/Det-frivillige-Skyttervesens-rolle_Solli-utvalget_web.pdf

Denne uka la det såkalte "Solli-utvalget" fram sin rapport om det frivillige skyttervesen. De fremhever at DFS fortsatt har en rolle å spille for Forsvaret bl.a. gjennom
    -å være en rekrutteringsarena, spesielt for ungdom som alt har sunne vaner og holdninger til våpen
    -å være en kompetansepool på grunleggende skyteteknikk
    - å opprettholde desentraliserte skytebaner for trening og oppsetting av HV-områder som ligger langt fra garnisonene
    -å være en arena hvor reservepersonell kan vedlikeholde grunnleggende skyteferdigheter

Vanskelig å være uenig i det, spørsmålet er om effektene er så store at det er verdt pengene?
    Disiplin er å gjøre ting skikkelig selv om ingen ser på.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    5
    Det var helt klart verdt det i 1940 da mange skyttere møtte opp ved mobilisering og noen steder var med veldig aktivt! Eks midtskogen. synnes rapporten er veldig bra!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55
    I dag får DFS et tilskudd på 28 mill. pr år fra FD, som er omtrent det samme som betales i medlemskontingent. I tillegg mottar DFS en del tippemidler på linje med annen idrett. Så er det neppe tatt med tilskudd til DFS ved at HV stiller som regel ett HV-område som funksjonærer hvert år til Landsskytterstevnet, dvs. i relaiteten en mill. eller så i tillegg.

DFS har 142.000 aktive medlemmer, det er bare Norges Fotballforbund og Norges Skiforbund (og det siste bare såvidt) som har flere aktive medlemmer av idrettsforeninger/særfobund i Norge.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Sv: Generell nyhetstråd om Politiet

OT, men HV brukes allerede i dag på landsskytterstevnet, som bare er marginalt mer relevant for forsvaret, og på diverse skiarrangement. Og nei, jeg mener ikke det er fornuftig bruk hverken av politi eller soldater.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Digresjon: Det er forferdelig mye syting og klaging om HVs bidrag til Landsskytterstevnet. Jeg må minne om at DFS har en helt spesiell formell statlig tilknytning, spesielt til Forsvaret. DFS ble opprettet ved Stortingsvedtak i 1892. Endring i DFS' grunnregler må godkjennes av Forsvarsdepartementet, vesentlige endringer i grunnreglene må godkjennes av Stortinget. Grunnreglenes paragraf 1-1, etter endring godkjent ved Stortingsvedtak 19. desember 2016, er: "Det frivillige Skyttervesens formål er å fremme god våpenkultur og praktiske skyteferdigheter, samt sikre tilgang til en desentralisert skytebanestruktur, til nytte for Forsvaret og samfunnet for øvrig." Paragraf 1-3 setter ganske sterke begrensninger på hvem som kan være medlem av et skytterlag: "Norske statsborgere som vil støtte landets forsvar og som respekterer gjeldende lover og bestemmelser, kan være medlemmer av et tilsluttet skytterlag. Den som er fradømt retten til tjeneste i landets forsvar, kan ikke være medlem av et slikt skytterlag." Videre er et av de 8 medlemmene av Norges Skytterstyre oppnevnt av Forsvarsdepartementet og paragraf 1-11 i grunnreglene sier: "Forsvaret, og spesielt Heimevernet, skal så langt som mulig gis anledning til å benytte skytterlagenes baner, etter avtale med det enkelte skytterlag".

Det er derfor åpenbart at DFS har et helt spesielt forhold til Staten og Forsvaret, spesielt til HV, og er en del av Totalforsvaret. At det dermed er en oppgave for HV å støtte DFS' største arrangementer synes jeg er en selvfølge som det ikke er noen grunn til å være sur over.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    14

Er i grunnheilt einig med @hvlt her.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Digresjon: Det er forferdelig mye syting og klaging om HVs bidrag til Landsskytterstevnet. Jeg må minne om at DFS har en helt spesiell formell statlig tilknytning, spesielt til Forsvaret. DFS ble opprettet ved Stortingsvedtak i 1892. Endring i DFS' grunnregler må godkjennes av Forsvarsdepartementet, vesentlige endringer i grunnreglene må godkjennes av Stortinget. Grunnreglenes paragraf 1-1, etter endring godkjent ved Stortingsvedtak 19. desember 2016, er: "Det frivillige Skyttervesens formål er å fremme god våpenkultur og praktiske skyteferdigheter, samt sikre tilgang til en desentralisert skytebanestruktur, til nytte for Forsvaret og samfunnet for øvrig." Paragraf 1-3 setter ganske sterke begrensninger på hvem som kan være medlem av et skytterlag: "Norske statsborgere som vil støtte landets forsvar og som respekterer gjeldende lover og bestemmelser, kan være medlemmer av et tilsluttet skytterlag. Den som er fradømt retten til tjeneste i landets forsvar, kan ikke være medlem av et slikt skytterlag." Videre er et av de 8 medlemmene av Norges Skytterstyre oppnevnt av Forsvarsdepartementet og paragraf 1-11 i grunnreglene sier: "Forsvaret, og spesielt Heimevernet, skal så langt som mulig gis anledning til å benytte skytterlagenes baner, etter avtale med det enkelte skytterlag".

Det er derfor åpenbart at DFS har et helt spesielt forhold til Staten og Forsvaret, spesielt til HV, og er en del av Totalforsvaret. At det dermed er en oppgave for HV å støtte DFS' største arrangementer synes jeg er en selvfølge som det ikke er noen grunn til å være sur over.
    Det er bare synd at militær deltagelse og skytemessig relevans er helt rasert i DFS......

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Det er bare synd at militær deltagelse og skytemessig relevans er helt rasert i DFS......
    Militær NM er del av landsskytterstevnet, både i Stang-skytingen og i hurtigfelt er deltagelsen meget stor fra militære, med militære våpen. Og hurtigfelt ble i år vunnet av en militær deltager med HK416. Stang og stupern, og også den vanlige feltskytingen, har da absolutt militære relevans. Tidskravene i den vanlige baneskytingen gjør den også ganske relevant. "Grunnlaget" (10-skudden) for eksempel gir krav til både hurtighet og presisjon (i motsetning vil jeg si til rifleskyting i NSF) med tre skudd stående, tre skudd knestående og 4 skudd liggende på 3 minutter.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Pondusfaktor
    0

Litt mer upraktisk at som vanlig HV soldat er det omtrent umulig å få være med det lokale DFS å få skyte med tjenestevåpen. Har gjort flere seriøse forsøk på å få kontakt med de lokale uten svar.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Sv: Det frivillige skyttervesen

Joda, jeg er fullt klar over det, @hvlt.

Jeg er og meget klar over hva som er relevant skyting for strid, og DFS kan ikke være lengre unna. Bare se beskrivelse her om hvordan ting MÅ gjøres under skyting:

https://www.dfs.no/globalassets/glob...efte-hk416.pdf

Det var registrert 122 HK416 skyttere og 62 AG skyttere på Mil NM, uvvist om alle møtte, og 4600 påmeldte på LS totalt.

Jeg har fått tillatelse til å poste dette av en kompis som deltok på LS i år:

Nå som det er Skytterting på Landsskytterstevnet er det et tema som må tas tak i...selv om det er en mulig brannfakkel...

Militært NM må revideres!

Mil NM synker år for år i deltakere og med AG3 på en all time low må det gjøres noe grep om dette ikke skal dø helt ut. Innad HV er det enorme forskjeller mellom distrikter, fra de som vasser i våpen og ammunisjon til de som knapt får bruke sitt våpen, ikke får noe ammunisjon til hverken trening eller konkurranse og langt mindre noen form for støtte til deltakelse.

Ellers i forsvaret synes mesterskapet uinteressant fordi det innebærer øvelser som ikke er relevante for dagens virke. Med det resultat at vi har ikke lag fra alle HV distrikt, og knapt noen stående avdelinger som stiller. Da er det i mine øyne ikke noe Militært Norgesmesterskap, det er mer et distrikts mesterskap for spesielt interesserte skyttere samt skyttere som uansett skal skyte det sivile Landsskytterstevnet.

Så jeg har 2 oppfordringer, den første til Tor Rune Raabye om å utarbeide et likt rammeverk (spesielt slik at man får lik ammunisjons mengde, våpentilgang og økonomisk støtte) for alle distrikt, og dertil pålegge alle distrikt å følge dette – slik at vi som et absolutt minimum får et lag (3 pers) pr. distrikt representert på Mil NM. Om så ikke skjer, blir det bare et lite utvalg av skyttere fra noen få distrikter med ildsjeler som stiller, og det er vel ikke noe Militært Norgesmesterskap? Da kan vi heller droppe Mil NM og heller bruker midlene til sårt trengt trening?

Den andre oppfordringen går til Trine Jørgensen, Bernt Brovold og skyttertinget om å tenke nytt og ut av boksen. Mil NM øvelsene slik de foreligger er «uinteressante» og ikke relevante for Forsvaret. Derfor bør mesterskapet revideres slik at de blir mer aktuelle for hele forsvaret. Se eksempelvis til Sverige og Finland som har IPSC relatert Militære skyte mesterskap, hvor man har relevante øvelser og stiller med full grunn utrustning . Dette er mye mer relevante øvelser for et Militært mesterskap, som forholdsvis enkelt kan innføres i dagens Mil NM.

Man trenger ikke «droppe» alle øvelser slik de i dag foreligger, men gjøre dem mer relevant. Skal militær idrett fortsatt være en prioritet, bør man også søke å holde den relevant for Forsvaret og ikke bare være «hovedsponsor» til LS hvert år!
    Kanskje LS kan vokse til noe enda større med å f.eks. invitere andre skytesporter til å være med - og bli et stort nasjonalt mesterskap for flere skytegrener?
    Vedkommende som skrev dette gjorde det meget bra på stevnet, så dette er ikke bitterhet fra en som ikke fikk det til.

Her er en annen interessant sak som dukket opp i diskusjonen som fulgte etter innlegget:

HVST har utgitt en SO (stående ordre) som nekter distriktene å stille med mer enn 3 i hver klasse (AG-3 og HK)

--------

Internasjonalt satser Norge på 4 disipliner innen militær idrett, rifle og pistol er to av dem. Heimevernet har en fast ansatt major som kun jobber med skyting som fagfelt, herunder riflelandslaget. Hvorfor ikke også ivareta pistol?

FSJ gir hvert år oppdrag til Sjef Luftforsvaret om å arrangere pistol-NM, hvert år siden 2011 har Luftforsvaret unnlatt å arrangere dette.

Kan man slå disse skyte-arrangement sammen, eller slå militært NM i pistol sammen med sivilt NM (lik LS løsningen for rifle)?
    Så jo, det er store relevansproblemer med Mil NM slik det arrangeres via DFS. Videre er det laber deltagelse fra Forsvaret som helhet.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

Kan skyte inn med en observasjon om LS og militær skyting i DFS; de aller fleste som stiller i uniform på LS er enten gamle HV-karer, eller folk med "kontorjobb" i hæren. Hvor er geværmann 3 fra TMBN, eller skarpskytter-LF fra 2.BN?

I tillegg kan man ta debatten om HK kontra AG3 kontra sauer. Er det rettferdig at jeg kan skyte LS med HK, når det store flertallet av skyttere ikke har mulighet til dette? Særlig for stang og felthurtig er jo dette dypt urettferdig, ikke nødvendigvis på grunn av at et våpen kan være bedre enn et annet, men på grunn av at ikke alle har tilgang på alle våpen.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    15

Ref. HV sitt bidrag til LS så mener jeg at det ville vært helt ok hvis det ikke gikk av døgn til årlig trening. Problemet er at en sier at dette er nå distrikt/område X sin årlige trening, og det er for faen ikke trening. Det er 0 relevans i forhold til hva HV soldater skal kunne og MÅ trene på.

Ellers er jeg enig med AGR sin kompis. Jeg kjenner flere kompetente skyttere, men ikke en eneste av dem har noen gang uttrykt noen interesse for LS.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    20

Jeg har vært HV-soldat på tvungen dugnad for LS. Det var fullstendig bortkastet for meg som soldat, for laget, for troppen og så godt som for området. (Noen i staben fikk vel øvet på organisering, men ellers stuselig.) Moralen i området falt fra topp til bunn på ei uke. Det var midt i ferien for de fleste. Selv måtte jeg trygle barnehagen om å få lov å dele ferien til guttungen i 2+2 uker fremfor pålagte 3 uker sammenhengende.

Såvidt jeg skjønner kasserer arrangerende skytterlag inn en god slump penger. Sikkert mange lag/organisasjoner som kunne gjort jobben på dugnad mot et vederlag.

Slik det er i dag så bruker Staten verneplikten til å tvinge HV-soldater til "dugnad" for småpenger, mange taper sågar penger kontra vanlig jobb. Jobben som gjøres krever ikke at det er soldater eller at det er en militær organisasjon bak. Da får heller Forsvaret være sponsor med kroner og øre, så får man få inn dugnadsfolk på vanlig måte.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

var selv på landskytterstevnet for 2.bn i 2010. Vi sendte 2 mann pr tropp, og ingen fra stabstillinger. Vet ikke om det fortsatt gjøres.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Jeg hadde et styreverv i et lokalt skytterlag og gjorde meg en del erfaringer. Skytterlaget var stor motstander av at det kom folk fra forsvare da det ble mye ødelagte skiver. Når det var stevner så var det et ork å arrangere militær klasse osv. Jeg tror en revisjon fra forsvare når det gjelder skyting utenom tjeneste er modent for revisjon.

Jeg tror NROF kan ha en rolle i framtiden når det gjelder skyting utenfor tjeneste og jeg håper at det kan gjelde alle i grønt ikke bare befal.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Det du skriver der er egentlig ganske sjokkerende da Forsvaret er noe av det som holder liv i DFS... Med ødelagte skiver mener du at forsvars personell skjøt mer som førte til at skive materiellet ble "utskutt" eller at en bommet og ødela sensorer på digitale skiver?

Heldigvis er min lokale klubb på Losby meget velkommen, og har åpne "fri trening/innskyting's" dager og regulert skyte trening.

Blitt tatt godt imot i rollen som både forsvars personell og som jeger (Storvilt oppskyting); selv om treningsutbytte på 416 begrenser deg til sjekking av treffpunkt og kontroll av "hold" på lengre avstander ut til og med 400 meter.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Jeg er en av dem som har uttalt meg skeptisk til DFS. Jeg sier ikke at det ikke kan finnes noe som er militært relevant i aktivitetene, jeg stiller bare et spørsmål med kost-/nytteforholdet.

Den direkte støtten fra FD til DFS er på ca 30 mill årlig. I tillegg kommer verdien av støtte til arrangementer etc. Gitt et begrenset budsjett, er dette den beste måten å anvende det på?

Så har vi det også jeg reagerer sterkt på: dersom HV-soldater som i utgangspunktet har et treningsnivå langt under det nødvendige (3-5 dager 2 av 3 år) skal måtte bruke vesentlige deler av denne tiden på å hjelpe til ved sivile arrangementer MÅ det gå ut over vår militære beredskap.

(For ordens skyld, det er ikke det at jeg har noe spesielt imot DFS som sådan. For å ta opp arven etter min farfar, som blant annet var skytterprins, var jeg en ganske habil juniorskytter i DFS. På en av samlingene der ble jeg rekruttert til HVU, hvor det viste seg at ungdomslederen var en fenrik som hadde gått BSK oppklaring, og resten er historie... Som fenrik ved stående avdeling på Skjold ble også troppen min og meg avgitt til å støtte landsskytterstevnet i Øverbygd. Det var et greit avbrekk fra det daglige, men ikke voldsomt relevant militært, muligens bortsett fra for meg selv, som fikk litt trening i å organisere.)

på Twitter

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    en bommet og ødela sensorer på digitale skiver?
    Det er i hvert fall den offisielle grunnen til at jeg har blitt sendt bort på de gammeldagse pappskivene på to DFS-baner som militær.

Muligheten til å trene basics nær sagt overalt i landet, særlig for reservister som får sørgelig lite skytetrening gjør DFS fortsatt relevant for HV i hvert fall. DFS-trening er bedre enn ingen trening. Det forutsetter da selvfølgelig at forsvaret greier å stille med våpen og ammunisjon til seriøst interesserte.

NROF (i lokallag med fungerende tilbud til skyttere) og DSSN gir mer relevant trening skyteteknisk, men de finnes langt færre steder.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Det du skriver der er egentlig ganske sjokkerende da Forsvaret er noe av det som holder liv i DFS... Med ødelagte skiver mener du at forsvars personell skjøt mer som førte til at skive materiellet ble "utskutt" eller at en bommet og ødela sensorer på digitale skiver?
    Før var det mange flere i HV som også var DFS skyttere, men etterhvert som antall soldater er redusert i HV og Hær så har soldaten blidt mindre representert i DFS miljøene. Jeg tror når DFS ble startet at det var mye mer relevant for soldaten en det er i dag, så med tiden har sporten og soldaten tatt litt forskjellige retninger og det har i dag blidt en litt større avstand mellom DFS og Soldaten noe som kan skape friksjon.

Det jeg opplevde som det største problemet i skytterlaget jeg var er ødelagt skivemateriel (sensorer).
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Pondusfaktor
    6

Ødelagt skivemateriell og sensorer - pga at folket møter uten innskutt våpen eller pga at de er så dårlige til å skyte at det går utover banemateriellet?
    "Excellence leads to not being Force-choked"

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    4

Mulig inntrykket kommer fra baner der HV-områder har hatt skytetrening? Da er det ofte våpen som ikke er innskutt, kombinert med ikke imponerende skyting.
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Ja.

Edit: det var til @kilopapa sitt spørsmål. Jeg har fått begge forklaringene, og på den ene banen (Løvenskiold), ble vi bare sendt på papp for å skyte inn og fikk skyte på elektronikken etterpå.

Tatt i betraktning at da jeg hentet ut 416 lå treffpunkt nede i beinet på reinsfiguren på 30 meter så er det forståelig.
    Sist endret av Lille Arne; 07-08-17 kl 18:32 Begrunnelse: Avklaring

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Pondusfaktor
    6

Kanskje litt off topic i forhold til DFS, men å skyte inn på papp før du skyter på elektronisk er jo en no-brainer. Hvis det er slik at mange soldater er så dårlige til å skyte at de ikke klarer å holde seg på skiva, så er det jo bekymringsverdig...
    "Excellence leads to not being Force-choked"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Word! Det burde virkelig bekymre noen.

på Twitter

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter