Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

General Bull-Hansen med høyaktuelle og klartenkte tanker, allerede i 1986 (beklager litt dårlig lyd). #FMR
Side 20 av 20 FørsteFørste ... 10181920
Viser resultatene 761 til 771 av 771

Tråd: Forsvarspolitikken ved et veiskille

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

Sv: Forsvarspolitikken ved et veiskille

Finmark er 48615 kvaderatkilometer.Det er areal,ikke lengde.43 miler er 69 kilometer,ca den avstanden de fleste har til nærmeste nabo i Finmark.
    En kvaderatkilometer er en firkant som er 1000x1000 meter,og det er plass til 48615 slike i Finmark.
    When in doubt,empty your magazine.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Arealet av en sirkel med radius på 69 km er forresten ca 15000 km^2.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2018
    Pondusfaktor
    1

Vell takk for briefingen. Ser ut for at jeg ikke har tenkt riktig. Og beklager at jeg har har skrevet feil med km avstand. En liten hjerne feil der.
    Don't get to busy so you don't have time to lead...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11

Sitat Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
    Finmark er 48615 kvaderatkilometer.Det er areal,ikke lengde.43 miler er 69 kilometer,ca den avstanden de fleste har til nærmeste nabo i Finmark.
    En kvaderatkilometer er en firkant som er 1000x1000 meter,og det er plass til 48615 slike i Finmark.
    Takk, som dyslektiker med saftig dyskalkuli attåt ble ting nå lesbart. Goodshit.

Skille

Bor du så nært naboen som sju mil, er det vel på tide å flytte litt lengre unna..?
    Beyond is where I learn

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    8

For å følge opp @mailman og hans utgreing av arealet i Finnmark så vil jeg rette fokuset mot distanser og for å sette ting litt i perspektiv.
    Oslo - Værnes: 525km (langs Rv3 og E6)
    Værnes - Setermoen: 960km (E6)
    Setermoen - Alta: 414km (her er det bare en vei - E6)
    Alta - Kirkenes: 568km (E6)/518km (Rv92&E6)

For alle praktiske formål vil det si at om man kommer fra Værnes/Trondheimsfjorden så er man halvveis til Kirkenes ved passering av Hærens garnisoner i Indre Troms. Det er langt. Nord Norge er på godt militært språk det man kaller fette svært og avstandene er store. Du snakker 10-15 timer på vei med normal hastighet og stopp underveis fra Indre Troms til Garnisonen i Porsanger, og det er på sommeren.

Videre så nevnes artilleri her i tråden. Jeg går utifra at du har sjekket wikien på 2S19 @Yngling utfra de avstandene du nevner. Basebleed med en maksimal rekkevidde på 40km, og RAP med 63km, her er det noen momenter som du må ta med i beregningen. Tommelfingerregel på artilleri er å operere med en praktisk rekkevidde på 2/3 av maks rekkevidde på bakgrunn av både slitasje på skyts så vel som presisjon, så allerede her kan man moderere fra 45 til 30km og 63 til isj 40km på henholdsvis BB og RAP (artikkelen omtaler 29km og 36km som jeg da vil si er praktisk rekkevidde). Videre så er ikke dette ammunisjonstyper man har særlig mye av, særlig RAP er dyr ammunisjon og i den grad man har det tilgjengelig så er det forbeholdt klare fete mål, ikke generell områdebeskytning. Artilleriammunisjon er helt ufattelig logistikkkrevende som St. Barbera-fetisjistene (les: artilleristene) på forumet kan skrive under på. Artilleriammunisjon er stort, bulky og tungt... og man trenger mye av det.

Så kommer man inn på rakettartilleri. Rakettartilleri er enda mer logistikkevende enn rørartilleri, noe vel @88charlie kan si noe mer om. For BM-21 Grad (122mm MLR) så har man maksimalrekkevidder opp mot 40km, altså er ligger den i samme spekteret som 2S19. Nå har det seg slik at Russland også har rakettartillerisystemer med lengre rekkevidder BM-27 (220mm) og BM-30 (300mm) så har disse større ildkraft, men desto større logistisk utfordring. For å ta BM-30 som eksempel, 9M528 (HE-Frag) raketten med rekkevidde opp til 90km veier 815kg per stykk, en ildskur vil da veie 9780kg per launcher. Det krever mye logistikk!

SKILLE
    Diesen uttaler seg som privatperson og til dels som FFI forsker. @Yngling, for å bli utnevnt til Forsvarssjef (som er en politisk utnevnelse for alle praktiske formål) må man som person være "politisk spiselig". Jeg anbefaller deg å lese boken: "Fredsnasjonen Norge", før du genierklærer Sverre Diesen. Den gir en grei kontekst til den tiden som Diesen var Forsvarssjef og de prosessene som foregikk politisk, militærstrategisk og ned på operasjonelt nivå.

Jeg har selv møtt Diesen flere ganger (vel og merke etter han gikk av som forsvarssjef) og diskutert noen av temaene som løftes her i tråden. Han er for all del en klok og kunnskapsrik mann som har en lang militær karriere, men han har også hatt og sågar har en klar agenda som er vel så politisk som den er militær. Hans konsept som baserer seg på utstrakt bruk av JISTAR (Joint Intelligence, Surveilliance, Target Acquisition, and Reconnaissance), SOF og bekjempning på det strategiske dypet, er ett av flere strategiske forsvarskonsepter som er blitt sett på gjennom flere forsvarsstudier og sist gjennom Forsvarssjefens Faglige Utvalg og Landmaktsstudien. Og at en Oberstløytnant er uenig med en tidligere Forsvarssjef og nå pensjonert General, som er en deltager i den offentlige forsvarsdebatten er på ingen måte problematisk... men heller et klart sunnhetstegn blant offiserstanden.
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2018
    Pondusfaktor
    1

Sitat Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    For å følge opp @mailman og hans utgreing av arealet i Finnmark så vil jeg rette fokuset mot distanser og for å sette ting litt i perspektiv.
    Oslo - Værnes: 525km (langs Rv3 og E6)
    Værnes - Setermoen: 960km (E6)
    Setermoen - Alta: 414km (her er det bare en vei - E6)
    Alta - Kirkenes: 568km (E6)/518km (Rv92&E6)

For alle praktiske formål vil det si at om man kommer fra Værnes/Trondheimsfjorden så er man halvveis til Kirkenes ved passering av Hærens garnisoner i Indre Troms. Det er langt. Nord Norge er på godt militært språk det man kaller fette svært og avstandene er store. Du snakker 10-15 timer på vei med normal hastighet og stopp underveis fra Indre Troms til Garnisonen i Porsanger, og det er på sommeren.

Videre så nevnes artilleri her i tråden. Jeg går utifra at du har sjekket wikien på 2S19 @Yngling utfra de avstandene du nevner. Basebleed med en maksimal rekkevidde på 40km, og RAP med 63km, her er det noen momenter som du må ta med i beregningen. Tommelfingerregel på artilleri er å operere med en praktisk rekkevidde på 2/3 av maks rekkevidde på bakgrunn av både slitasje på skyts så vel som presisjon, så allerede her kan man moderere fra 45 til 30km og 63 til isj 40km på henholdsvis BB og RAP (artikkelen omtaler 29km og 36km som jeg da vil si er praktisk rekkevidde). Videre så er ikke dette ammunisjonstyper man har særlig mye av, særlig RAP er dyr ammunisjon og i den grad man har det tilgjengelig så er det forbeholdt klare fete mål, ikke generell områdebeskytning. Artilleriammunisjon er helt ufattelig logistikkkrevende som St. Barbera-fetisjistene (les: artilleristene) på forumet kan skrive under på. Artilleriammunisjon er stort, bulky og tungt... og man trenger mye av det.

Så kommer man inn på rakettartilleri. Rakettartilleri er enda mer logistikkevende enn rørartilleri, noe vel @88charlie kan si noe mer om. For BM-21 Grad (122mm MLR) så har man maksimalrekkevidder opp mot 40km, altså er ligger den i samme spekteret som 2S19. Nå har det seg slik at Russland også har rakettartillerisystemer med lengre rekkevidder BM-27 (220mm) og BM-30 (300mm) så har disse større ildkraft, men desto større logistisk utfordring. For å ta BM-30 som eksempel, 9M528 (HE-Frag) raketten med rekkevidde opp til 90km veier 815kg per stykk, en ildskur vil da veie 9780kg per launcher. Det krever mye logistikk!

SKILLE
    Diesen uttaler seg som privatperson og til dels som FFI forsker. @Yngling, for å bli utnevnt til Forsvarssjef (som er en politisk utnevnelse for alle praktiske formål) må man som person være "politisk spiselig". Jeg anbefaller deg å lese boken: "Fredsnasjonen Norge", før du genierklærer Sverre Diesen. Den gir en grei kontekst til den tiden som Diesen var Forsvarssjef og de prosessene som foregikk politisk, militærstrategisk og ned på operasjonelt nivå.

Jeg har selv møtt Diesen flere ganger (vel og merke etter han gikk av som forsvarssjef) og diskutert noen av temaene som løftes her i tråden. Han er for all del en klok og kunnskapsrik mann som har en lang militær karriere, men han har også hatt og sågar har en klar agenda som er vel så politisk som den er militær. Hans konsept som baserer seg på utstrakt bruk av JISTAR (Joint Intelligence, Surveilliance, Target Acquisition, and Reconnaissance), SOF og bekjempning på det strategiske dypet, er ett av flere strategiske forsvarskonsepter som er blitt sett på gjennom flere forsvarsstudier og sist gjennom Forsvarssjefens Faglige Utvalg og Landmaktsstudien. Og at en Oberstløytnant er uenig med en tidligere Forsvarssjef og nå pensjonert General, som er en deltager i den offentlige forsvarsdebatten er på ingen måte problematisk... men heller et klart sunnhetstegn blant offiserstanden.
    Bra feedback. Jeg er inneforstått at alt er politisk. Jeg er også bekjent bra hvordan Forsvar biten fungere. Forsvarsjef er bare en politisk karakter. Men igjen synes jeg bare at det politiske har blitt vell mye og det gjentar seg vel ofte. Jeg står veldig for at Forsvare skal utale seg kjelden. Men når de først utale seg så skal det være i en kvalitet at det de sier er riktig og kikkelig. Når jeg har følt med Diesen i mangen år tilbake. Så har jeg sett at han snakker bra og riktig for Forsvare. Derfor gir jeg han en karakter A. Han har gjort en meget god job og fortjener å bli bedre respektert og ikke brukes til tull og unødige ting som igjentar seg hele tiden.

For den andre biten og den opp oppsummering du gir. Så gir det en forståelse at det ikke blir noe stort angrep i Finnmark. Og jeg har hele tiden sakt selv at det vill bli vanskelig å fulle på med logistikk viss de skulle prøve å holde Finnmark.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    8

@Yngling, Sverre Diesen er respektert både innad og utenfor Forsvaret, men han var også i sin tid kontroversiell som forsvarssjef.Et helt sentralt poeng er at gjennom å være en deltager i den offentlige debatten så setter Sverre Diesen seg åpen til også å motta svar og respons på sine egne utsagn. Som det så fint sies i dagsavisen:

I en eldre bygning ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) på Kjeller sitter Sverre Diesen og forsker på morgendagens kriger og hvordan de vil arte seg. Den tidligere forsvarssjefen er også svært aktiv i forsvarsdebatten. Han ligger stadig i ordkrig med sine meningsmotstandere i avisspaltene. Hardest skyts retter han mot dem som mener at Norge må ha en stor hær og et sterkere Heimevern.
    https://www.dagsavisen.no/innenriks/...eten-1.1161975

At det i denne sammenhengen kommer et svar i den offentlige forsvarsdebatten fra en av de fremste offiserene i Norge, ObLt Pål Berglund (tidl Sj PBN, nå utnevnt til forsvarsattache i Frankrike om jeg ikke husker helt feil) er fullstendig uproblematisk.

Skille

Militære operasjon knytter seg til tre grunnleggende aktiviteter:
    1. Ramme - Den aktive påvirkningen på en motstander.
    2. Manøver - Flytting og posisjonering av egne styrker relativt til motstanderen.
    3. Skjerme - Beskytte egne styrker og virksomhet fra motstanderens påvirkning.

Fra de tre grunnleggende aktivitetene så er det tre distinkte konsept:
    1. Manøverkonsept: tar primært utgangspunkt i aktivitetene manøver og ramme. Man søker å tilegne seg, og opprettholde momentum i egen operasjon, gå i strid med motstanderen i den hensikt å tvinge motstanderen til å være reaktiv, ikke proaktiv.
    2. Posisjonskonsept: tar primært utgangspunkt i aktivitetene manøver og skjerming. Manøvrere og posisjonere styrker på en slik måte at motsanderen til en hver tid må reagere, uten at man søker å ramme motstanderen direkte.
    3. Utvekslingskonsept: Tar primært utgangspunkt i aktivitetene Ramme og Skjerming ved å søke å påvirke en motstander med høy presisjon på lang avstand for å opprettholde beskyttelse på egne styrker. Dette er konseptet som Sverre Diesen er en stor forkjemper for.

Videre så har Diesens visjon for organiseringen av landmakten gjennom både FMR (Forsvarssjefens Fagmilitære Råd) og Landmaktsstudien blitt testet i simulator og resultatene der tilsier at en manøverfokusert Landmakt hvor hovedtyngden av styrker er organisert i en Brigaderamme er det som er mest hensiktsmessig sett i lyset av det fellesoperative forsvaret av Norge, ikke det massive fokuset på bekjempning på det strategiske dypet gjennom langttrekkende presisjonsild og ISTAR enheter som Diesen ser for seg.
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2018
    Pondusfaktor
    1

Sitat Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    @Yngling, Sverre Diesen er respektert både innad og utenfor Forsvaret, men han var også i sin tid kontroversiell som forsvarssjef.Et helt sentralt poeng er at gjennom å være en deltager i den offentlige debatten så setter Sverre Diesen seg åpen til også å motta svar og respons på sine egne utsagn. Som det så fint sies i dagsavisen:

https://www.dagsavisen.no/innenriks/...eten-1.1161975

At det i denne sammenhengen kommer et svar i den offentlige forsvarsdebatten fra en av de fremste offiserene i Norge, ObLt Pål Berglund (tidl Sj PBN, nå utnevnt til forsvarsattache i Frankrike om jeg ikke husker helt feil) er fullstendig uproblematisk.

Skille

Militære operasjon knytter seg til tre grunnleggende aktiviteter:
    1. Ramme - Den aktive påvirkningen på en motstander.
    2. Manøver - Flytting og posisjonering av egne styrker relativt til motstanderen.
    3. Skjerme - Beskytte egne styrker og virksomhet fra motstanderens påvirkning.

Fra de tre grunnleggende aktivitetene så er det tre distinkte konsept:
    1. Manøverkonsept: tar primært utgangspunkt i aktivitetene manøver og ramme. Man søker å tilegne seg, og opprettholde momentum i egen operasjon, gå i strid med motstanderen i den hensikt å tvinge motstanderen til å være reaktiv, ikke proaktiv.
    2. Posisjonskonsept: tar primært utgangspunkt i aktivitetene manøver og skjerming. Manøvrere og posisjonere styrker på en slik måte at motsanderen til en hver tid må reagere, uten at man søker å ramme motstanderen direkte.
    3. Utvekslingskonsept: Tar primært utgangspunkt i aktivitetene Ramme og Skjerming ved å søke å påvirke en motstander med høy presisjon på lang avstand for å opprettholde beskyttelse på egne styrker. Dette er konseptet som Sverre Diesen er en stor forkjemper for.

Videre så har Diesens visjon for organiseringen av landmakten gjennom både FMR (Forsvarssjefens Fagmilitære Råd) og Landmaktsstudien blitt testet i simulator og resultatene der tilsier at en manøverfokusert Landmakt hvor hovedtyngden av styrker er organisert i en Brigaderamme er det som er mest hensiktsmessig sett i lyset av det fellesoperative forsvaret av Norge, ikke det massive fokuset på bekjempning på det strategiske dypet gjennom langttrekkende presisjonsild og ISTAR enheter som Diesen ser for seg.
    Du skriver veldig bra. Og godt forstått.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

https://www.nettavisen.no/nyheter/ut...423512569.html

Dette går nok ikke så bra. EU stiller seg lagelig for hogg.
    Sist endret av dobrodan; 10-07-18 kl 12:23 Begrunnelse: feilsitering
    two to the heart, one to the mind...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    31

Leserinnlegg av Sverre Diesen i Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/kultur/det-...nsker/70004530
    Svolten og tyst, samband fyst

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Leserinnlegg av Sverre Diesen i Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/kultur/det-...nsker/70004530
    Hakk i platen

Igjen så marmer han om rammen og at man må få mest mulig for pengene innenfor det som er, og i praksis blir, tilgjengelig. Dette har han gnagd på siden FS2000 men det han aldri ser ut til å forstå er at sånn prat er livsfarlig når politikerne hører på. De har, for alle praktiske formål i alle fall, null innsikt i forsvar, men blir rent forvaltningsteknisk «våt i musa» når det blir påstått at man får «mye forsvar for pengene».

Diesen tar ikke feil men det blir feil uansett, selv om han skriver mye bra. Bla det om hylekor som får viljen sin men som i praksis må hente midlene fra den eksisterende rammen. Slikt er er vanlig over hele linjen i Norsk politikk men det betyr ikke at grensjefene skal slutte å rope ut sannheten.
    Artillery is the God of War

Side 20 av 20 FørsteFørste ... 10181920
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

2 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 2 er gjester)

Lignende tråder

1. Eksamen: Forsvarspolitikken i Norge under den Kalde Krigen
    By jegerkitty90 in forum Mannskapsmessa
    Svar: 25
    Nyeste innlegg: 27-06-18, 14:01
  2. Arbeiderpartiet lar SV bestemme i forsvarspolitikken
    By tranceman in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 05-08-09, 14:14

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder