Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

General Bull-Hansen med høyaktuelle og klartenkte tanker, allerede i 1986 (beklager litt dårlig lyd). #FMR
Side 14 av 20 FørsteFørste ... 41213141516 ... SisteSiste
Viser resultatene 521 til 560 av 784

Tråd: Forsvarspolitikken ved et veiskille

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Sv: Forsvarspolitikken ved et veiskille

Sitat Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    En god analyse av utfordringer med norsk forsvarspolitikk av dagsavisen. Legg spesielt merke til fd sin kommentar nederst i artikkelen.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/k...elsen-1.941436
    Finfint svar det på slutten der.

«Jeg deler på ingen måte disse beskrivelsene. Den nye Langtidsplanen for Forsvaret innebærer et betydelig økonomisk løft for Forsvaret og svarer på de fleste av de bekymringene som reises. Vi kjenner oss heller ikke igjen i påstanden om manglende åpenhet i forsvarsdebatten. Denne regjeringen har aktivt lagt til rette for og bidratt til en debatt med en helt annen åpenhet om reell tilstand og utfordringer i Forsvaret enn den forrige regjeringen. Det har heller aldri vært en bredere offentlig debatt, eller så mange debattinnlegg og redaksjonell omtale om Forsvaret i mediene som vi har sett de siste årene.»

Det der er vel hva man kan kalle et skoleeksempel på å være blottet for selvinnsikt. De vet nok meget godt hvordan det står til, men det er jo nesten frekt hvordan de graver hodet ned i sanden og venter på at problemet skal forsvinne etter valghøsten.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Med en hær på brigadestørelse, hvorfor skal vi på død og liv drukne en kompanistridsgruppe på en så dyr måte.

Det blir jo billigere å bare skyte dem på land.
    Lo høyt

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    31

Tydelig at det er valg i år.

Dagens leder i VG.

Forsvaret i dag og i morgen
    For Senterpartiet er det Heimevernet som er kjernen i forsvaret av Norge. Det kan man i hvert fall få inntrykk av etter helgens landsmøte.

Senterpartiet har gjort forsvarspolitikk til en kampsak. I helgen ble tidligere partileder Liv Signe Navarsete lansert som en mulig forsvarsminister for Sp i en ny regjering. Partiet går inn i en dyp og opprivende debatt i den norske forsvarssektoren, der motsetningene får langs mange akser. Det er våpengren mot våpengren, lokaliseringsdebatter, personstrid og ulike syn på norsk sikkerhetspolitikk og grad av alliansetilknytning.

Forsvarsdebatten fikk næring av striden om den nye langtidsplanen for forsvaret, og foregår nå rundt den såkalte landmaktutredningen som skal beslutte hva slags hær Norge skal ha i fremtiden. Som alle forsvarsdebatter er den full av vikarierende motiver, underliggende agendaer og betydelig trykk fra lobbyister og særinteresser.
    http://www.vg.no/nyheter/meninger/fo...en/a/23960144/

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Og der kom 8 år!!!1111!!! ja. Hyggelig å se at vi har voksne og ansvarlige politikere rundt omkring i kongeriket, i alle former og farger.
    "You like it?" he said to Mort, in pretty much the same tone of voice people used when they said to St George, "You killed a what?" -- Mort tastes scrumble for the first time (Terry Pratchett, Mort)

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Bra intervju med Forsvarsministeren: – Det er grunn til optimisme.

Selv mener forsvarsministeren at hun og forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen har vært åpne om situasjonsbeskrivelsen helt siden de begge tiltrådte i 2013.
    Hvis vi ikke klarer å beskrive for folk hvorfor vi må bruke mye mer penger på forsvar, så tror jeg heller ikke at befolkninga vil synes det er greit at en regjering bruker så mye på forsvar som vi gjør.
    Tilstanden har vært like dårlig i åresvis, mener hun. Skylden ligger på 20 år med nedbygging, underfinansiering og lav prioritering av Forsvaret.

– Vi er også ærlige om situasjonen som en kontrast til det glansbildet som ble tegna i mange år. Problemet med å ikke snakke om de utfordringene vi har, er at det er den dagen du trenger Forsvaret du vil du oppdage at ting ikke fungerer, sier Eriksen Søreide. På tross av at Forsvaret får dårlige skussmål er hun positiv til framtiden.
    – Vi bygger stein på stein hele tida, men hvis vi ikke bygger grunnmuren så hjelper det ikke med alle slags fantastiske våpensystemer, fly og ubåter vi kjøper. Første prioritering er å få det vi har til å virke, sier hun.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Jeg skal være enig i at skylden ligger i de 20+ årene med nedbygging og omorganisering men jeg er fullstendig uenig i at det er grunn til optimisme, spesielt for Hæren. For å sitere Admiral Cunningham: "It will take three hundred years to build a new tradition". Vi har allerede kommet dithen at altfor mye i hæren er ødelagt og må bygges opp igjen fra scratch. I mellomtiden ser man dessverre klare tegn til at politikerne eller prosessene det legges opp til ikke klarer å fikse dette over natten. Man vurderer å legge ned Bn2, flytte "niern" til Rygge, legger seg flate for lokalpolitikere som tror det lokale HV er livsviktig for landforsvaret osv. Nå har ikke dette materialisert seg, enda, men bare det å diskutere slike alternativer viser at man ikke har forstått poenget med å bevare, bla. tradisjoner. Som høyrevelger er jeg dypt skuffet over ministrene K2D og Søreide som har fremstått som forsvarsvenner uten å få til noe som helst. Ministerene fra de andre partiene var bare innom departementet når de tapte stolleken i regjeringen. Siden Kosmo var det vel bare AGSE som hadde mer enn et par år i stolen.

F35 og nye ubåter vil jeg påstå mer har tvunget seg frem av egen tyngde/nødvendighet enn at det er politikere med reell forsvarsvilje som har kjempet det frem med nebb og klør. Resten har vært styrt avvikling.

Befalskolene i hæren er mer eller mindre utradert og med det årelange tradisjoner innenfor de forskjellige våpengrenene.
    HVU er i praksis redusert til lokale kuriositeter her og der.
    HV vet jeg ikke hva er lenger.
    ART som hadde et vanvittig bra arbeids og fagmiljø holdes nå kunstig i live. Noen få samsungvogner kommer ikke til å klare å gjenopprette det som en gang var.
    Artillery is the God of War

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    93

Jeg vil på det sterkeste anbefale å lese et meget godt innlegg av Kjell Grandhagen, Det er ikke penger nok til å etablere et relevant forsvar av Norges landterritorium: http://www.dagbladet.no/kultur/det-e...orium/68559398

Det er faktisk lenge siden jeg har slitt sånn med å finne noe jeg er uenig i i et avisinnlegg (bortsett fra de jeg har skrevet selv...).
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Den er veldig bra, men overskriften er litt misvisende i forhold til hva han skriver, sannsynligvis er den laget av avisen og ikke av ham selv. Hovedpunktet er at Landmaktutredningen, eller i hvert fall statusrapporten fra den, er basert helt på de økonomiske rammene fra Langtidsplanen for forsvarssektoren, som som kjent ikke hadde detaljer om hær og HV, men overlot det til Landmaktutredningen. For så vidt er LTP det som er vedtatt av Stortinget, og det Landmaktutrederne formelt har å holde seg til, men nå har partier som til sammen utgjør et stort flertall på Stortinget vedtatt i sine programmer at de vil øke forsvarsbevilgningene til 2% av BNP innen et tiår fra 2014. HVis dette skal bli en realitet, er rammene for landmakten mye større enn det landmaktutredningen har hatt som sin begrensning, og gir derfor mulighet til et betydelig mer slagkraftig landforsvar. Og det han sier er jo at innenfor slike rammer vil det være mulig å etablere et relevant forsvar av Norges landterritorium.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg vil på det sterkeste anbefale å lese et meget godt innlegg av Kjell Grandhagen, Det er ikke penger nok til å etablere et relevant forsvar av Norges landterritorium: http://www.dagbladet.no/kultur/det-e...orium/68559398

Det er faktisk lenge siden jeg har slitt sånn med å finne noe jeg er uenig i i et avisinnlegg (bortsett fra de jeg har skrevet selv...).
    Dette var et meget godt innlegg fra Grandhagen! Hvis de 4 partiene som går inn for 2 % målet gjør alvor av dette fra høstens budsjett (altså at man starter opptrappingen da) så har man mulighet til å få et ok forsvar etterhvert, men det krever at man tenker annerledes med tanke på LTPen og Landmaktutredningen.

Forøvrig interessant det han skriver om HV. Man må ikke henge seg opp i at HV skal forsvar hjembygda, man må forsvare nasjonen som system ikke nødvendigvis hver enkelt skogflekk. Også dette med hva som enkelt kan slås ut av langtrekkende missiler kontra hvor man må inn fysisk på målet er noe vi har diskutert her.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    31

En lang kommentar fra Kjetil Stormark hos aldrimer.no

Hvor ble den fagmilitære stemmen av?

https://www.aldrimer.no/hvor-ble-den...re-stemmen-av/

Hvis alt han skriver her stemmer så har vi et demokratisk problem.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

formålet syntes å være å angripe aldrimer.nos troverdighet.
    Haha

Haha

Haha

Som om Aldrimer ikke klarer å undergrave seg selv.

Det er mye problematisk med forsvaret og dets ledelse, mediet for å bøte på det er ikke et alarmistisk lekkasjenettsted med uklar agenda.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Jeg vil si at aldrimer sin troverdighet beror på leseren sin kunnskap om aldrimer og forsvare, for hvilken andre kritiske kilder er det i Norge med fokus på forsvare. Jeg klarer ikke altid å skille klinten fra hveten i aldrimer og jeg anser meg selv som relativt innterisert i forsvare men jeg er ingen målestokk.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Meget interessant intervju av generalløytnant (p) Dagfinn Danielsen, må leses i sin helhet og ikke bare overskriften: Tror Høyre kan tape valget på forsvarssaken.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    93

Brigader @ofauske hadde et godt blogginnlegg om spredning av gradert informasjon for en måned siden: http://ofauske.blogspot.no/2017/07/f...brudd.html?m=1

Det har blitt diskusjon om dette i etterkant, blant annet i Forsvarets forum.

Nå får Fauske ubetinget og sterk støtte fra tidligere sjef for E-tjenesten, generalløytnant Kjell Grandhagen:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Grandhagen
    Ole Asbjørn, jeg vil berømme deg for å ta tak i dette. Når Forsvaret lekker må vi prøve å finne ut hva som er galt. Men å lekke gradert informasjon blir uansett aldri akseptabelt, og det såret meg dypt nede i sjela at noen av mine nåværende og tidligere kolleger synes hensikten helliger middelet. Militært ansatte uten respekt for taushetsplikten bør velge et annet yrke.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fauske
    Takk general! Jeg har fått mange tilbakemeldinger på blogginnlegget, og det er dessverre ikke alle som er enig med deg. Jeg har min overbevisning som soldat/offiser, og det varmer at du er så direkte og tydelig om en sak som betyr så mye for meg.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Grandhagen
    Nok er nok. Jeg blir kraftig provosert både av kolleger som lekker og såkalte forsvarsvenner som spytter millioner inn i kvasinettsteder som lever for og av å lekke gradert informasjon.
    Jeg viet livet mitt til et forsvar med i alle fall noen standarder og noen absolutte grenser. Jeg synes synd på kolleger som enten aldri fikk den ballasten med seg eller har mistet den på veien. Mange av oss har sikkert gjort mye dumt på veien, men vi lekker ikke gradert informasjon for å fremme våre egne meninger!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Grandhagen må på milforum!

Shade!
    Død ved Kølle!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    93

Jeg likte spesielt den med kvasinettsteder. Man kan jo gjette hvem han sikter til (hint: det er ikke milforum).

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Jeg tipper han mente ikkemer.no

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Regjeringsplattformen for den nye Høyre/Fremskrittspartiet/Venstre-regjeringen er å finne her: Politisk plattform for en regjering utgått av Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre.

Forsvaret er behandlet på side 78 og 79. Jeg er litt skuffet over den for svake formuleringen:
    I tråd med enigheten fra NATO-toppmøtet i Cardiff har regjeringen som mål å øke forsvarsbudsjettene i retning av å nå toprosentmålet på sikt.
    Enigheten fra Cardiffmøtet var at toprosentmålet skal nås innen 2024. Trump la også vekt på det i pressekonferansen med Solberg. Det burde stått: "I tråd med enigheten fra NATO-toppmøtet i Cardiff vil regjeringen øke forsvarsbudsjettene slik at toprosentmålet er nådd i god tid før 2024."

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    93

Ja, dette var skuffende.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Jeg synes det er rart at vi ikke trener oftere i HV, 4-5 dager 2 av 3 år er ikke akkurat mye og langt fra nok. Det burde vel heller vært trent minst 2 ganger i året, årlig skytetrening med krav til bestått, som et minimum. Og lønn til samtlige burde være et minstekrav, slik det er nå så kan de snart skifte navn til Hobby-Vernet.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Fra innledningen:

Et tryggere Norge. Norge må rustes mot nye trusler mot samfunnssikkerheten. Arbeidet med IKT-sikkerhet må ha høy oppmerksomhet. Nærpolitireformen må gjennomføres, politiet må styrkes

ytterligere og sikres bedre utstyr. Forsvaret av Norge må være troverdig. Forsterkningene av Norges
    forsvarsevne gjennom langtidsplanen og landmaktproposisjonen må gjennomføres.
    Forsvarskapitelet er etter min mening stort sett fult av floskler, vi får se hvordan dette ser ut i praksis, særlig i statsbudsjettet.

Ellers noterer jeg meg at pelsdyrnæringen skal legges ned. Det er vel foreløpig det mest konkrete i dokumentet.
    "You like it?" he said to Mort, in pretty much the same tone of voice people used when they said to St George, "You killed a what?" -- Mort tastes scrumble for the first time (Terry Pratchett, Mort)

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

I tråd med enigheten fra NATO-toppmøtet i Cardiff har regjeringen som mål å øke forsvarsbudsjettene i retning av å nå toprosentmålet på sikt.

Å fyttirakkern, svadageneratoren brukt her burde bli forbudt brukt i politiske øyemed

Ad astra per aspera

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

I Fremskrittspartiets program 2017-2021 står det:
    NATOs mål om å benytte 2% av BNP på forsvar må nås så snart som mulig, og senest i 2024.
    I Høyres program 2017-2021 står det:
    Høyre slutter opp om beslutningene fra NATOs toppmøte i Wales i 2014, som fastsetter en målsetting for medlemslandene om gradvis å øke forsvarsbudsjettene opp mot 2 prosent-målet i løpet av et tiår. I tråd med dette vil Høyre også fortsette å bruke minimum 20 prosent av forsvarsbudsjettet på investeringer i Forsvaret.
    Venstre tror jeg ikke har noe om dette i programmet. Jeløya-erklæringen virker som en utvanning i forhold til både Høyres og Fr.P.s program. Unnskyldningen jeg nå har fått fra ledende folk i Høyre er at erklæringen kun gjelder frem til 2021, og at derfor ikke kunne skrive noe om mål som skulle oppnås etter 2021, eller ting som skulle gjøres etter 2021, men dette synes jeg høres ut som en tynn unnskyldning.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post

Venstre tror jeg ikke har noe om dette i programmet. Jeløya-erklæringen virker som en utvanning i forhold til både Høyres og Fr.P.s program. Unnskyldningen jeg nå har fått fra ledende folk i Høyre er at erklæringen kun gjelder frem til 2021, og at derfor ikke kunne skrive noe om mål som skulle oppnås etter 2021, eller ting som skulle gjøres etter 2021, men dette synes jeg høres ut som en tynn unnskyldning.
    @hvlt: Vil dette tilsi at Venstre ikke er et forsvarsvennlig part eller ikke har Forsvaret av Norge som et prioritert område?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Les programmet om forsvar i Venstres program og døm selv. Så vidt jeg kan se står det intet om størrelsen på forsvarsbudsjettet: https://www.venstre.no/tema/forsvare...svarspolitikk/

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Dette er vel det venstre selv sier om saken på sidene sine;
    https://www.venstre.no/tema/forsvare...svarspolitikk/

Edit; hvlt er som Lucky luke

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Hvis bare Venstre og Senterpartiet hadde byttet plass. Jeg tror ikke vi vill se et forsvar som når 2% målet tidligere en majoriteten av Europa, hvis det ikke blir en enda større vekst i trusselbilde

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Jeg tror det nå er åpenbart at Sp vil bruke dette for alt det er verdt, og prøve å fremstå som «forsvarspartiet».

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    93

Venstre hadde vel noe på slutten av valgkampen hvor de kom med at de hadde bevilget en større sum (husker ikke beløpet, men det er ikke så viktig) til HV og Hær. Så viste det seg at de hadde kuttet mer et annet sted, slik at det ikke var snakk om noen budsjettøkning. Dette sier meg at Forsvar ikke er den mest prioriterte saken for dem. Likevel skuffende at H og FrP lar seg presse til å lage uforpliktende erklæringer.

Og når det gjelder den unnskyldningen... Jeg vet ikke hva jeg skal si, men om man hadde et genuint ønske om å nå et slikt mål i 2024, kunne man vel ikke mene at det plutselig skulle kunne løses på budsjettet i 2022 og 2023? Det må jo finnes en plan for hvordan man realistisk skal få trappet opp bevilgningene hvert eneste år fremover, fra og med i år. Hvis man plutselig i 2021 skulle ombestemt seg, fikk man nå ta den kampen da.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Det skjer jo litt på teknologifronten og jeg synes det har skjedd en ganske hurtig utvikling de siste årene. Vi har for lite av alt så det vi anskaffer oss om det er en brigade eller båter så må det virke over alt for å løfte forsvare mest mulig. Det eneste vi har som kan støtte og virke over alt er F-35. Jeg tror nektelse våpen som kan lette trykket på f-35 ville kunne øke effekten vi har av flyene, så kunne jeg ønsket noe lignende som A-10 for å øke effekten av de nye overvåkingsflyene og avlaste F-35 enda mere i bakke støtte rollen.

Så ønsker jeg ei felles rekruttskole der soldatene ble selektert og fordelt, den kunne med fordel vert i området Gardermoen. HV skolen flyttes til Trøndelag og mottar alle framtidige HV soldater der etter 3 måneders rekruttjeneste for 9 måneders HV utdanning. Cyber vet jeg litt lite om, men jeg antar de ikke er helt tørr bak ørene enda, men de er en våpengrenen som trolig må ha en ganske hurtig omstillingsevne. Sjøforsvaret blir ikke stort nokk så det vi har for klare seg hvis vi får en styrket luftmakt. Det samme gjelder også hæren, den blir aldri stor og sterk nokk uten et sterkt luftforsvar, men den må bli stor nok slik st vi kan forsvare minst en general i Norge.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Felles rekruttskole for Hæren er noe sjefssersjanten jobber med. Facebookinnlegget hans 14. januar om Gardeskolens kompanisersjant, Hans Kristian Aase (Blant annet dekorert med krigsmedaljen for tapperhet i strid), kan tyde på at han er med i utviklingen av "Hærens Rekruttskole". På en nylig orientering drog HSM også frem Grensevaktens rekruttskole, hvor soldatene i stor grad bodde i telt i løpet av rekruttutdanningen, og hvilken god effekt dette hadde.
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    93

Det er flere ting som bekymrer meg på det politiske plan, f eks når ledere i seriøse aviser som Aftenposten drøfter den nye politiske plattformen på generell basis, og ikke nevner forsvar og sikkerhet med ett ord. Jeg kan gi mange eksempler på dette. Forsvar er bare noe for spesielt interesserte, ikke noe det politiske miljøet, media eller publikum bryr seg om i noen særlig grad.

Man kunne jo blitt optimistisk av følgende formulering i plattformen: "Statens viktigste oppgave er å sørge for innbyggernes trygghet og sikkerhet." Skulle man holdt tann for tunge kunne man da beskrevet en opptrappingsplan for å nå 2% i 2024, og garantert (i hvert fall innenfor inneværende regjeringsperiode) at bevilgningene i 2018, 2019, 2020 og 2021 på en troverdig måte ville nådd dette målet. Da ville første oppgave når man begynte å jobbe med statsbudsjettet være å bevilge denne summen, for deretter å ta den store debatten om det er helse, utdanning, samferdsel eller noe annet som skal prioriteres blant de øvrige departementene. Jeg sier altså ikke at man skal bruke halve statsbudsjettet til Forsvaret, men når man først har bestemt et nivå må man forplikte seg til å holde det over lang tid. (Og ja, jeg er klar over de politiske og budsjettmessige realitetene som motvirker dette idealet).

En annen ting er at en slik politisk plattform ikke drar med seg noen penger. Derfor blir jeg også bekymret når jeg leser dette:
    "Derfor vil regjeringen styrke Hæren og Heimevernet i nord, samt styrke den sjømilitære tilstedeværelsen og forsvaret av kysten. Regjeringen vil investere i fremtidsrettede, strategiske kapasiteter og etterretning for å sikre god situasjonsforståelse, suverenitetshevdelse og kontroll i nordområdene."
    Her har vi tre alternativer:
    1) Dette er noe som faktisk allerede oppfylles, fordi det ligger i langtidsplanen og er finansiert. Vel og bra, men da er det bare tomme ord som er unødvendig å ta med i en slik politisk plattform.
    2) Det er en nysatsning som planlegges finansiert. Fint og flott, men da må man faktisk huske på at disse pengene skal bevilges i tillegg til alt det andre som er forutsatt, og få det med enten i revidert budsjett nå, eller senest ved nytt statsbudsjett til høsten.
    3) Det er en satsning som må gjøres på bekostning av noe annet. Javel, da er det redelig å si hva man skal kutte ned på for å nå målet. "Økt sjømilitær tilstedeværelse => færre øvingsdøgn for HV," f eks.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Det er jo interessant i så måte å lese litt om hva USA tenker å gjøre i fremtiden:
    http://www.klassekampen.no/article/2...ICLE/180109973

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Forsvar og sikkerhetspolitikk er generelt svært mye høyere på agendaen i USA enn i Norge. Det ble gjort en god del gallupundersøkelser under valgkampen om hvilke saker folk anså som viktigere. Forsvar og sikkerhetspolitikk var kommet betydelig høyere enn for 4 år siden, men var allikevel langt under skole, helse og samferdsel. Det ser forresten ut som om trusselen fra Russland har fått svært mye større oppmerksomhet i Sverige enn i Norge (og også Danmark, der det heller ikke virker som om det er noen stor oppmerksomhet).

I presskonferansen etter samtalene mellom Solberg og Trump gikk hovedparten av det spesielt Trump sa på forsvar og sikkerhetspolitikk. Erna kom nærmest listende inn med andre ting, som handel (nå er nok hovedelementet i amerikansk handelsoverskudd mot Norge kjøpet av F-35). En slik vektlegging av forsvar og sikkerhetspolitikk i forbindelse mellom to land, i stedet for handel, undervising, forskning, kultur, virker nesten litt "fremmed" i et Norge som har glemt at verden er farlig.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Forsvar og sikkerhetspolitikk er generelt svært mye høyere på agendaen i USA enn i Norge. Det ble gjort en god del gallupundersøkelser under valgkampen om hvilke saker folk anså som viktigere. Forsvar og sikkerhetspolitikk var kommet betydelig høyere enn for 4 år siden, men var allikevel langt under skole, helse og samferdsel. Det ser forresten ut som om trusselen fra Russland har fått svært mye større oppmerksomhet i Sverige enn i Norge (og også Danmark, der det heller ikke virker som om det er noen stor oppmerksomhet).

I presskonferansen etter samtalene mellom Solberg og Trump gikk hovedparten av det spesielt Trump sa på forsvar og sikkerhetspolitikk. Erna kom nærmest listende inn med andre ting, som handel (nå er nok hovedelementet i amerikansk handelsoverskudd mot Norge kjøpet av F-35). En slik vektlegging av forsvar og sikkerhetspolitikk i forbindelse mellom to land, i stedet for handel, undervising, forskning, kultur, virker nesten litt "fremmed" i et Norge som har glemt at verden er farlig.

Danmark
    https://www.reuters.com/article/us-r...-idUSKBN1F42LT
    Denmark’s center-right minority government needs to persuade parliament to back a proposed 20-percent hike of the defense budget over a five-year period. Rasmussen said he expected a “very big majority” to do so.

USA
    Nå er det slik at nesten det eneste i det Amerikanske samfunnet som får tilstrekkelige midler er forsvaret.

Deres deployeringer i Europa er nesten like mye intern budsjettkamp mellom våpengrenene som det er avskrekkning mot Russland.

At forsvars og sikkerhetspolitikken i Norge er altfor lavt på agendaen er uten tvil begredelig. Kanskje man skulle skilt Forsvarspolitikken ut fra Utenrikspolitikken siden folk ikke bryr seg om den siste i det hele tatt?
    Død ved Kølle!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    93

Nils Holme har kommet med to blogginnlegg:

Forsvarspolitikken:

Del 1 - Valgprogram og måloppfyllelse
    En oppsummering ved årsskiftet og skiftet av forsvarsminister.
    http://www.tjodareik.no/kommentar/ko...algprogram.htm

Del 2 - Utfordringene
    Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen overtar mer realistiske planer enn forgjengerne, men tunge tak venter.
    http://www.tjodareik.no/kommentar/ko...ordringene.htm

Nils Holme har stor innsikt i de politiske og faglige prosessene innenfor forsvarssektoren, og bloggen hans anbefales.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    93

Fikk lyst til å ta med denne fra NATO-tråden også her:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Den blir kanskje litt på siden av tema men: https://warontherocks.com/2018/01/ma...ctive-defense/

"Hva skaper en pålitelig alliert, et nytt perspektiv på NATO, strategisk kultur og kollektivt forsvar"

Norge kommer ikke så gæærnt fra det
    Ja, Norge kommer ganske godt ut av det når det gjelder å stille opp for alliansen. Det er bra, og det sier noe om vår vilje. Vi må imidlertid også sørge for å ha evne til å stille opp både for oss selv og alliansen, og her er det 2%-målet kommer inn.

Jeg sier dette her fordi jeg regner med at noen i det politiske miljøet vil kunne bruke en slik rapport til å argumentere for at vi ikke trenger 2%, siden vi er så flinke.

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    6

Den forrige politiske plattformen (for H+FrP) hadde også ganske runde formuleringer om Forsvaret, så jeg har mine tvil om hvor mye Venstre har påvirket formuleringene om forsvar i Jeløya-plattformen. Nå er riktignok Sundvolden-plattformen fra 2013, dvs før man klubbet 2% målet, men tror det er tre parti som må ta på seg skylden for formuleringene fra Jeløya.
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    93

Morgenbladet har gått gjennom alle punktene i avtalen, og det er kanskje en trøst at de aller fleste er vage og uforpliktende, ikke bare de for Forsvaret. Alle punktene er kategorisert som henholdsvis «Uforpliktelser», Utredninger, Målsettinger eller Handlingsforpliktelser. De fleste som angår Forsvaret er "uforpliktelser". To er utredninger (digitalt grenseforsvar og Evenes/Andøya) og to er målsetninger (styrke Forsvaret og beholde allmenn verneplikt). Ingen av punktene er reelle handlingsforpliktelser.

Nå har for så vidt Morgenbladet gode forklaringer på hvorfor det er blitt slik - det er mange grupper som skal tilfredsstilles, og det er bedre å nevne et saksområde på en uforpliktende måte enn å enten komme med en konklusjon mange ikke er enige i, eller ikke nevne saken i det hele tatt.

Utslagene kan bli bisarre:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Morgenbladet
    Det kan gå riktig galt av sted, rent språklig, som der erklæringen slår fast at regjeringen vil «igangsette et arbeid for å vurdere hvordan helheten i det næringsrettede virkemiddelapparatet bør innrettes til beste for brukerne». Følg med i neste regjeringserklæring for å få vite om regjeringen også ønsker å fullføre dette arbeidet. Om åtte år får vi kanskje høre konklusjonen av disse vurderingene.
    https://morgenbladet.no/aktuelt/2018...e-konsekvenser
    https://morgenbladet.no/jeløya
    (Betalingsmur)

Side 14 av 20 FørsteFørste ... 41213141516 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

18 stk leser denne tråden nå (10 er registrert og 8 er gjester)

1. Chilinøtt,
  2. dobrodan,
  3. Eisenhower,
  4. habla,
  5. KåreL,
  6. leserbrukernavn,
  7. PF,
  8. Pinch,
  9. tego11,
  10. Voodoo

Lignende tråder

1. Eksamen: Forsvarspolitikken i Norge under den Kalde Krigen