Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 184

Tråd: Fransk Spillutvikler trenger forsvarets hjelp

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Fransk Spillutvikler trenger forsvarets hjelp

hey, fikk nylig en forespørsel fra spillutvikler eugen om jeg kunne hjelpe med å oversette/lage noen linjer til det nye spillet deres Wargame Airlandbattle, som handler om en Warzawapaktinvasjon av skandinavia satt i tidsrommet 1975-1985, det norske forsvaret er med og trenger sine egne replikker.

Har selv vært infanterist i 2.bn så jeg takket ja til å skrive noen.. det er derimot snakk om en god del replikker her fra enhetstyper jeg har null erfaring med. Så jeg lurte på om jeg kunne få rekruttere folk herfra.

Noen husker kanskje de horrible norske replikkene fra World in conflict. Dette har de lyst til å unngå. Er dere intressert ta kontakt med meg via epost så sender jeg dere filen som gir en oversikt over det de trenger .

rsf_orcbuster@yahoo.no

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mørk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    21
    Stemning! Sendt deg en mail.

Kan melde at je gjømmer meg under navnet Grautbakken på W:AB-forumet, gleder meg helt sinnsjukt til det kommer ut!
    Sist endret av Eisenhower; 22-04-13 kl 15:50
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    takk for all hjelpen hittil folkens skriv dere opp her for å få navnet deres i spillet som lagfører/VK/pilot

http://www.wargame-ee.com/forum/view...p?f=91&t=21713

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7
    Dette er nok en av utgivelsene i år jeg gleder meg mest til. Har et lite håp om noen trønderske stemmer i spillet også.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    Ja de har i det minste en med trønderbart (storminfanteri som eugen insisterte på å kalle stormere). Trønderbrigaden er også bekreftet til å være med I spillet.

første video med norske enheter her

http://www.youtube.com/watch?v=c62ro...ature=youtu.be

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    første rene gameplayklipp med norske enheter

http://www.youtube.com/watch?v=Zk4otJnrwHw

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18
    Nå vet ikke jeg om det er tilfellet her, men ut fra disse videoene ser det ut til å være mye micro managment?
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    Er ikke klikk-fortest-for-å.vinne spill. Handler for det meste om posisjonering og riktig bruk av de 800+ enhetene litt micro er det når du skal sette av infanteri og kalle inn fly, men ellers er det ganske enkelt å lære seg, om enn vanskelig å mestre fult ut.
    Sist endret av orcbuster; 24-04-13 kl 12:29

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7
    Som jeg husker det fra forgjengeren, var det meget viktig å ha speidere til å oppklare områder før man rykket inn i dem. Skjul og dekning var jo vitalt for så og si alt av styrker der. En ekstra moro vri på spillet var jo at man måtte etterforsyne både, stridsvogner, helikoptre, krumbane og infanteri med drivstoff og ammunisjon.

Mener at Pre-order med beta skulle ha release idag på steam.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    21
    Preorder var planlagt til mandag, deretter i dag, og nå utsatt til "iløpet av uka". Så vi får sjå
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18
    Vi får vel bare håpe at dialogene blir bedre enn denne greia her:
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    hvis tullingene borte på opptakstudioet hører på oss og følger våre anvisninger så skal det gå bra. Har fått god hjelp og føler att dette blir bra (hvis de hører på oss som sagt)

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    http://imageshack.us/a/img534/9920/norwegianx.jpg

her er oversikt over norske enheter i betaen

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7
    Stusser litt over at NM116 er plassert under recon, skulle heller tro at den ville bli plassert under vehicle som noe AT-tjafs.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    Vi trenger recon mer enn vi trenger units

Oh btw vet dere at dere kan spille nå?

http://store.steampowered.com/app/222750/

25% rabatt hvis dere eier W:EE

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Hva er W:EE?
    What happens in the garage, stays in the garage

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    21
    Forløperen, Wargame: European Escalation. Fantastisk undervurdert spill

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    har spilt en del av betaen nå. Norge sitt deck er brutalt, men morsomt. Mye infanteri og veldig bra close air support. På åpen mark duger ikke de relativt utdaterte stridsvognene våre mot de mer avanserte T-64 T-72B og T80U (sistnevnte er ett direkte grusomt beist) man er nødt til å bruke de to NM142ene (beste landbaserte panservernrakett I betaen) så effektivt som mulig. Skjerm med de billige stridsvognene og la rakettene gjøre jobben.

I nærkamp i skog og by er Stormere med RFK brutalt effektive. Med en del NM135 til å backe seg opp har ikke Ivans kjøretøy noe dem skulle ha sagt. Og har de ikke luftvern så kall inn en F-16 med MK84 eller F-104 med klasebomber.

Nå må jeg gå og legge meg

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Klasebomber er vel ikke helt politisk korrekt vel?
    What happens in the garage, stays in the garage

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92
    Nei, det er mye bedre med cargoammunisjon.

For øvrig tyder kjøretøyene (Leo 1 og M48) på at scenariet er 80-talls, og da var slike våpen kosher.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Norge hadde ikke F-104 og F-16 operative samtidig. F-104 ble tatt ut av tjeneste samtidig som F-16 kom i tjeneste 1980-1981. Derimot ble en god del F-5 beholdt. Av de to F-104 skvadronene var den ene spesialisert i luftforsvarsrollen og den andre i antiskiprollen. Bombing av landmål ville nok bli gjort med F-5 og ikke med F-104. Ellers hadde Norge Rockeye clusterbomber i hvert fall fra tidlig 80-tall, kanskje litt før.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Norge hadde ikke F-104 og F-16 operative samtidig. F-104 ble tatt ut av tjeneste samtidig som F-16 kom i tjeneste 1980-1981. Derimot ble en god del F-5 beholdt. Av de to F-104 skvadronene var den ene spesialisert i luftforsvarsrollen og den andre i antiskiprollen. Bombing av landmål ville nok bli gjort med F-5 og ikke med F-104. Ellers hadde Norge Rockeye clusterbomber i hvert fall fra tidlig 80-tall, kanskje litt før.

riktig, men deckene inkluderer alle enheter som var i tjeneste mellom 1975-85 i fullversjonen er det i tillegg funksjoner som gir deg flere poeng til l å velge/gir enheter elitestatus i decket hvis du begrenser deg til enhetstyper (motorisert/mekanisert/panser/Militia) og tidsperioder (1975 decks kan f'eks bare bruke enheter som var i bruk i 1975)

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6
    Da har man gått til innkjøp av LAB, i stor grad på bakgrunn av denne tråden. Jeg var alltid litt smånysgjerrig på European Escalation, men det ble aldri noe kjøp. For en som er helt fersk ift. Wargame, og ikke så utrolig dreven på RTS sjangeren generelt, suger det litt at det ikke går an (så vidt jeg kan se) å spille betaen mot en AI (som f.eks. er mulig i CoH 2 betaen), for å komme opp i et passelig ferdighetsnivå før man blir grusebanka av mer erfarne spillere på nett.

Det funket å spille helt alene, uten noen motstandere dog. Så langt har jeg lært at man trenger en KO-vogn for å sikre territorier, og at kjøretøyer ikke har uendelig med F-34 og ammunisjon. Det går sakte, men sikkert fremover... Forøvrig er det konge med et strategispill hvor man kan spille med norske styrker, håper den muligheten også er tilstede i SP delen av spillet.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av OstiasMoscas Vis post
    Da har man gått til innkjøp av LAB, i stor grad på bakgrunn av denne tråden. Jeg var alltid litt smånysgjerrig på European Escalation, men det ble aldri noe kjøp. For en som er helt fersk ift. Wargame, og ikke så utrolig dreven på RTS sjangeren generelt, suger det litt at det ikke går an (så vidt jeg kan se) å spille betaen mot en AI (som f.eks. er mulig i CoH 2 betaen), for å komme opp i et passelig ferdighetsnivå før man blir grusebanka av mer erfarne spillere på nett.

Det funket å spille helt alene, uten noen motstandere dog. Så langt har jeg lært at man trenger en KO-vogn for å sikre territorier, og at kjøretøyer ikke har uendelig med F-34 og ammunisjon. Det går sakte, men sikkert fremover... Forøvrig er det konge med et strategispill hvor man kan spille med norske styrker, håper den muligheten også er tilstede i SP delen av spillet.
    Singleplayerdelen omhandler en sovietisk invasjon med norge som senterpunkt. Campaignen vil være total-war style, med ett kart over skandinavia der man tar kontroll over en mengde diverse kampgrupper fra de forskjellige nasjonene. Utviklerne spurte meg etter info til 3 spesifikke enheter fra norge: Brigade Nord, brigade 12 og brigaden i sør-norge.

litt mer info her:

http://www.wargame-ab.com/?rub=campaign
    Sist endret av orcbuster; 28-04-13 kl 13:28

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7
    Mulighet for å spille som BRIG 12 i campaign, dette spillet er meget oppegående!

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6
    Takk for info!

Et lite pirk, som kanskje kan videreformidles, er at det ser ut som det står Norvegian Battlegroup, og ikke Norwegian. Med mindre jeg ikke ser helt feil.
    Sist endret av OstiasMoscas; 28-04-13 kl 15:02

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92
    Hvis spillet foregår i 1981, så var alle de tre brigadene nokså likt organiserte som infanteribrigader. Dvs tre infanteribataljoner, middelstung FA-bataljon, ingeniørkompani, oppklaringseskadron og diverse støtteavdelinger. Av panser hadde brigaden kun PV-eskadron med (så vidt jeg husker) 9 NM116 (mulig det var en tropp NM142 rakettpanserjager også). Stridsvogner fantes kun på høyere nivå, selv om det kanskje er greit å anta at det vil være tilgjengelig en stridsvogneskadron pr brigade, og at i hvert fall Brig N og Brig 12 vil ha Leo disponible. I hver stridsvogneskadron ville det være tre stridsvognstropper og en stormtropp, totalt 13 Leo 1 og 4 NM135.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    spillet foregår sommeren 1985.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

OK, da er det såvidt før vi fikk panserbataljoner, så det vil fortsatt bare være noen spredte stridsvogneskadroner.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Digresjon 1: En prøvesammensatt panserbataljon ble satt opp på Østlandet høsten 1985 for å teste opplegget, og deltok som oransje styrke i felttjenesteøvelsen Elg 85. Så det stemmer helt at det ikke fantes noen operativ panserbataljon før minst året etterpå (det ble satt opp tre, i de tre "panserforsterkede brigader", Brig N, Brig 12 og Brig S. Den i Brig N var (for det meste) stående, mens de to øvrige var mob-bataljoner.

Digresjon 2: Brig S hadde så vidt jeg husker i 1985 en lett feltartilleribataljon (fra AR 2), ikke en middelstung. De fikk senere en selvdreven middelstung. Jeg deltok på Elg 85 i Brig S, som der var blå styrke. Som vanlig, siden brigadene var lokalt rekrutterte og det ville påføre lokalt næringsliv problemer hvis en hel brigade var på repøvelse, ble to av infanteribataljonene i Brig S byttet ut med infanteribataljoner som egentlig tilhørte andre brigader. Så på øvelse Elg 85 gikk min bataljon Bn 3/IR 3, som egentlig inngikk i Brig 3, inn som en av bataljonene i Brig S (der jeg tror alle infanteribataljonene egentlig kom fra IR 4, muligens en fra IR 5). Det gjorde vi også under øvelse Brave Guy i 1982, men ikke på repøvelsen i 1988. Men jeg er ganske sikker på at artilleribataljonen da var oppsatt med tauet 105 mm skyts.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    nå får vi og snart se marinejegere i UH-1B, blir ikke mer badass enn det.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    Nå er deck customization patchen kommet ut med alle enhetene I spillet, I rillgegg til de allerede postet har vi også fått noen nye greier:

Stormere og geværmenn blir kjørt inn i SISU. NM113 NM135 og M621 lastebil.

Ny NM150 rakettpanserjager med TOW

Marinejegere med UH-1B

Leo 1NO som ett billigere alternativ til Leo 1A1NO

M48A1 som ett billigere alternativ til M48A5

M24 chaffe som ett billigere alternativ til NM116

Land Rover Kommandoplassvogn

NM106 tung 106mm bombekaster

NM109 selvdrevet artillerikanon.

Første runde med de nye deckene endte I seier. 4vs4 total destruction. Storminfanteri tok byen I midten og holdt den mot sovietiske og polske panser og infanteri. Rakettpanserjagere og bombekastere støttet svensk angrep på venstre side, presset motstander tilbake, men luftangrep tok ut både bombekastere og raketter.

Fullt norsk panserangrep (ca 30 Leo og M48) på høyre flanke brøt gjennom og knuste fiendens kommandoplassvogner, seieren gikk så til oss.
    Sist endret av orcbuster; 30-04-13 kl 17:54

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Sitat Opprinnelig skrevet av orcbuster Vis post
    Nå er deck customization patchen kommet ut med alle enhetene I spillet, I rillgegg til de allerede postet har vi også fått noen nye greier:

Stormere og geværmenn blir kjørt inn i SISU. NM113 NM135 og M621 lastebil.

Ny NM150 rakettpanserjager med TOW

Marinejegere med UH-1B

Leo 1NO som ett billigere alternativ til Leo 1A1NO

M48A1 som ett billigere alternativ til M48A5

M24 chaffe som ett billigere alternativ til NM116

Land Rover Kommandoplassvogn

NM106 tung 106mm bombekaster

NM109 selvdrevet artillerikanon.
    Noen småting: Jeg har aldri hørt om rakettpanserjager NM150, bare NM142.

Det har ikke værrt noen tung bombekaster NM106, vogna het M106 (M106A1 for å være nøyaktig, men uten N)

Det har heller ikke vært noen artilleriskyts NM109. Vi har hatt artilleriskyts M109G (levert 1969-1972), som ble sterkt oppgradert til M109A3GN i perioden 1986-1990 (rekkevidde 30 km). Et antall av disse er igjen oppgradert til M109A3GNM fra 2006. Men altså, i 1985 hadde Norge kun den opprinnelige versjonen M109G med rekkevidde på 18 km.

Øvrig artilleri Hæren hadde i 1985 var tauet lett feltartilleri 105 mm M101 (rekkevidde 11 km, denne hadde vi MANGE av) og tauet middelstungt feltartilleri M114 (rekkevidde 15 km). En del av de siste ble ombygget til M114/39 1988-1990, men det var altså etter 1985 (de fikk samme kanon som M109A3GN med rekkevidde 30 km, dette var en kanon som var utviklet for FH70). Oppgraderingen av disse ble gjort av et nederlandsk firma, RDM Technology, og det var noen alvorlige feil ved dem som siden ble rettet av verkstedet til FFI.
    Sist endret av hvlt; 30-04-13 kl 18:08

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    skal si ifra til utviklerne, evt kan du sende epost til matthieu@eugensystems.com. De liker å være nøye på akkurat dette.

Tror de gav oss M113 wogna med standard TOW siden de ikke kunne putte noen BV varianter i spillet. spillmotoren takler ikke tauede eller leddkjøretøy

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    ok så da fikk de fikset NM150 til NM113 RAKPV det før jeg i det hele tatt fikk sagt ifra. Hvis du kunne gi de litt info om M109GN så hadde det blitt satt meget stor pris på. Enheter som ble introdusert rett etter 1985 (som NM142) blir veldig ofte tatt med i spillet som en nasjonal prototype.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    38
    Ble SISU på 80-tallet brukt noen andre steder i Forsvaret enn i Libanon? Eventuelt, fantes SISU i det hele tatt i Forsvaret på 80-tallet? Mener dette var noe som ble innfaset ifbm Bosniaoppdraget først på 90-tallet... men akkurat her er ikke jeg så altfor stø på ting.

EDIT: Leaset ikke Norge VAB av franskmennene i riktig gamle dager, for bruk utenlands?
    Sist endret av MMB; 30-04-13 kl 23:57
    Elite Som En Trensoldat

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sisu kom inn til Bosnia ja, basert på erfaringene fra Libanon. Lurer på om ikke de første var ambulanser på feltsykehuset, raskt fulgt av ingeniør. Så kom det vogner til eskortekompaniet som ble tilført Norlogbn. Vi kjøpte også 10 XA186 rett fra fabrikk i 96.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    38
    Skjønner dette med variasjon i enhetene, og dette spill høres ut som et ambisiøst og bra prosjekt, men hvis utviklerne higer etter realisme og det å være historisk korrekt framfor å bare være enda en mainstream RTS for massene, så bør dem gå fullt inn for dette IMHO.
    Det blir liksom litt pussig om man på ene siden skal være helt anale (hvilket er helt OK i mitt hode dersom det er realisme man sikter etter) på detaljer slik som om en vogn heter ABC Mk1 framfor ABC Mk2 med den ene typen bestykning framfor den andre, mens ganske så opplagte unøyaktigheter, slik som norske SISU i kampavdelinger på 80-tallet, passerer nåløyet.

IMHO bør man ta et standpunkt og så være tro mot dette.
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    standpunktet deres er som sagt å godta visse typer enheter(dette gjelder alle inkluderte nasjoner) som er litt utenfor tidslinjen som najsonale prototyper som bare er ekslusivt tilgjengelig for disse nasjonene og ikke blandede kampgrupper. Dette gjelder blandt annet canadiske ADATS, svenske CV9040/Strv103C, sovietiske KA50/BMPT (80tallsversjonen ikke den moderne BMPT varianten) amerikanske F-15E osv. De prøver å være så nøyaktige som de kan med alt annet.

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •