Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 15 av 15

Tråd: Ørepropp-flopp

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17

Ørepropp-flopp

"Hørte ikke på soldatenes tilbakemeldinger "

"Disse øreproppene får soldater til å blø ut av øret. Likevel har Forsvaret kjøpt inn slike propper for 40 millioner kroner.

I 2007 kjøpte Forsvaret inn 3000 slike ørepropper, for en samlet sum på 40 millioner kroner. I fem år har proppene lagt ubrukte på lager, blant annet fordi de får soldatene til å blø ut av ørene."

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10101041

Til opplysning, kapteinløytnant Christoffer Eriksen i FLO Landkapasiteter , så er disse http://www.envirosafetyproducts.com/...-headsets.html i bruk i Afghanistan i dag, og er IKKE kun beregnet på skytebanen. De er også tatt i bruk hjemme, og passer til de sambandene vi vil de skal passe til. Enten så lyver du, eller så er du så ute av synk med de du skal betjene.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Man kan si mye rart om statlige innkjøp, men dette ser ut som det har fulgt den berømte statskjøp boka, vil brukerne ha dette produktet, kjøper vi noe annet... "vil brukerne ikke ha, da kjøper vi inn"!
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Nope.

Dette var et prosjekt ifm anskaffelsen av PFR, som skulle være erstatter for PRR. Tanken var god. Nacre QuietPro, altså HKOM. Husker ikke når brukertestene startet, men det er noen år tilbake i tid; 2005-2006'ish. Tilbakemeldingene var som sagt crap.

Etter tilbakemeldinger fra brukere ila 2009, tidlig 2010, så ble det hasteinkjøpt Peltor Comtac XP headset, single/dual comms til bruk i int ops. Hovedverneombudet for Hæren fikk i tillegg igjennom krav om at aktive hørselvern skulle inn i satsen til samtlige,på bakgrunn av hendelser i Afgh. Det var her ikke krav om noe kompatibilitet med samband. FLO iverksetter derfor innkjøp av denne modellen, svart farge:

http://www.peltor.com/peltor.com/com...8fb-08%20sv001

Det er nok denne Eriksen refererer til, når han snakker om til bruk på skytebanen. De er i ferd med å bli utlevert nå, vi fikk på nyåret.

HVS kjører et separat prosjekt på samband, hvor hørselvern integrert med samband er en del av det.

Min oppfatning er at FLO var noget raske på avtrekkeren, og handlet inne hørselvern uten å snakke med brukerne (Hær, Sjø, Luft, HV). Da kunne man nok ha samkjørt litt bedre.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17
    Ja, det er nok den Eriksen henviser til, men det er ikke den Bull snakker om. Nok en gang saksbehandlere utkledd som offiserer som driver med ting de ikke har snøring på...Det er lite som ligner på hasteinnkjøp nå (ja, jeg vet at det var ett hasteinnkjøp da), når de er i så utstrakt bruk som nå.

Hvorfor må alt kompliseres hele tiden? Lytt til brukerne, enkle løsninger som faktisk funker og er testet på beste måte i felt. Neida. Vi må ha ett prosjekt på det som helst strekker seg over fem til ti år....

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Enig i at Bull snakker om Comtac XP varianten ja, og ikke den svarte.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6
    Mener å ha lest et sted (som jeg ikke finner igjen) at Quietpro hadde laget en ny type plugg i nytt materiale som var mer levelig.
    Man kunne skille dårlig type (gammel) fra ny type på fargene på pluggene.
    Dette er en irriterende signatur

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    For at det skal funke uten å få svært irriterte øreganger, så må man ha formstøpte plugger. Det blir fort dyrt.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Nacre AS, senere kjøpt av Honywell, er jo et Trondheimsfirma og QuietPro er utviklet i Trondheim. Da må det jo være bra, og soldatene får slutte å klage (eventuelt få seg nye øreganger). Skikkelig norske saker, ikke utenlandsk skit.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Fikk formstøpte øreplugger via HMS-budsjett, husker ikke produsent i farta.
    Beyond is where I learn

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Det er en forskjell på formstøpte propper, som kun er det, og formstøpte propper som skal fungere sammen med aktivt hørselvern/samband.

QuietPro proppene er ganske fancy saker, med benmikrofon som sender lyd via vibrasjoner i kjevebenet. Er ikke snakk om å bare ta litt plastelina og støpe en propp og presse på.

Denne proppen skal være individuell, noe som blir ganske heftig ift gjennomtrekk av personell osv. mtp kostnader.

Alle med tjenestlig behov fikk tilbud om formstøpte propper til bruk på kjøretøy som har motordur i lav frekvens, som skader hørselen ved langtids eksponering.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Nacre AS, senere kjøpt av Honywell, er jo et Trondheimsfirma og QuietPro er utviklet i Trondheim. Da må det jo være bra, og soldatene får slutte å klage (eventuelt få seg nye øreganger). Skikkelig norske saker, ikke utenlandsk skit.
    Det er nok svaret.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Det er en forskjell på formstøpte propper, som kun er det, og formstøpte propper som skal fungere sammen med aktivt hørselvern/samband.

QuietPro proppene er ganske fancy saker, med benmikrofon som sender lyd via vibrasjoner i kjevebenet. Er ikke snakk om å bare ta litt plastelina og støpe en propp og presse på.

Denne proppen skal være individuell, noe som blir ganske heftig ift gjennomtrekk av personell osv. mtp kostnader.

Alle med tjenestlig behov fikk tilbud om formstøpte propper til bruk på kjøretøy som har motordur i lav frekvens, som skader hørselen ved langtids eksponering.
    This.

Skulle jeg ha kjørt gunruns på Route Irish til og fra BIAP, så hadde QuietPro vært shithot. Når jeg skal kjøre eskorter opp og ned aksen, til og fra fronten i timesvis, så er det ikke en god løsning. Når jeg leder troppen gjennom knedyp snø for å innta en høyde, så er det heller ikke bra. Hvorfor? Altfor mye faktorer som kan skjære seg. Kablinger som henger seg opp i kvist og kvas. Ørepropper som må passe akkurat, ellers funker ikke radioen. Da får jeg en alarmtone i øret som forteller meg at proppen ikke sitter riktig. Propper som er skitne, for hver gang jeg tar de ut, så må jeg rulle de sammen med de skitne fingrene mine og putte de i øret. Skitne propper funker ikke. Feedback pga fukt. Ta ut proppene og prøv igjen. etc etc.

Gratulerer til Gehenna. Han fikk formstøpte ørepropper

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Takk, takk det var da (SIC) så altfor meget
    Beyond is where I learn

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18
    Er det kun jeg som tenker se til musikkens verden og hyllevare?
    http://www.hantek.no/in-ear
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6
    Høres jævla rotete ut hvis det er så sensitivt som folk beskriver det.
    I en optimal verden så har jeg comtac dualcoms på rail på hodebøtten og et apeøre i stridsekken og et ekstra aktivt i vesten til man danker hjelm og kjører lue.
    Dette er en irriterende signatur

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •