Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 57

Tråd: Ledelse

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2011
    Pondusfaktor
    4

Ledelse

Det mangler et åpenbart emne i "Analyserommet" - nemlig LEDELSE. I erkjennelsen av at ledelse og utøvelse av lederskap er helt avgjørende for at en avdeling skal løse oppdraget, er det etter mitt syn alt for lite diskusjon om lederskap og ledere. Jeg starter diskusjonen med dagens artikkel i Adresseavisen:

http://ofauske.blogspot.no/2013/02/l...-fortjent.html
    http://ofauske.blogspot.com

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6
    Absolutt et svært lesverdig innlegg. Kan man litt kort og flåsete oppsummere det slik at det ligger implisitt i en god leder å ikke (primært) være ute etter å klatre på karrierestigen?
    Would you, Quintus? Would I?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Veldig bra innlegg, er dette noe som gjelder all ledelse eller spesielt i offentlig sektor?
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Noen av de bedre lederne jeg har jobbet under har man opprinnelig vært nødt til å utøve betydelig press på for å få dem til å godta opprykk til lederposisjoner, de har ikke hatt noe ønske om å gi slipp på sin daglige fordypning i sitt fag. Noen av de dårligere lederne har svært villig tatt imot opprykkstilbudet de fikk for å ha prestert godt i sin lavere stilling. Jeg ønsker å tro at mange dårlige ledere ikke er dårlige folk som sådan, de er egentlig gode folk i for høy stilling.

Selvfølgelig, unntaksvis opplever man at dårlige ledere har blitt forfremmet etter å ha prestert dårlig i sin lavere stilling, enten for å få dem bort fra en veldig synlig funksjon (ie. kontaktflate mot eksterne) eller fordi de "fortjener" det pga ansiennitet. Sistnevnte forekommer stadig i offentlig sektor, men forhåpentlig sjelden i privat.
    meh

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Det er jo en rimelig kjent sak at ikke alle fagfolk er gode ledere, og ikke alle ledere er gode fagfolk.
    Forfremmelser kan som sagt skje på basis av skamløs selvpromotering, eller det jeg kaller smitteeffekten. Smitteeffekten er når to gode kompiser jobber seg oppover, hvor den ene er en god leder og forfremmet på det grunnlaget, mens den andre blir forfremmet som følge av antagelsen av at han i kraft av å være kompis med en god leder også er en god leder.
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    God forskjell på ledelse og lederskap, ja.
    Beyond is where I learn

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92
    Godt innlegg, og et argument for å innføre 360-graders evaluering av ledere, dvs at det ikke skal holde å smiske oppover; man blir evaluert av sine likemenn og sine undergitte.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    360 er et meget bra verktøy. Interessant å observere "frykten" den fremskaffer hos enkelte når de blir en del av en ny ledergruppe.

Også interessant å observere de som ikke tar inn over seg tilbakemeldingene i 360 (primært fra underordnede og sidestilte) og ikke kan skjønne hvorfor de kommer dårlig ut ved neste 360.

Hos oss er en slik holdning relativt lite karrierefremmende.
    Si Volas - Morieris

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2011
    Pondusfaktor
    4
    Gode kommentarer her. 360 er et godt "verktøy" om det brukes - og om det brukes riktig. Det blir brukt i Forsvaret også, men såvidt jeg vet i liten grad ved lederutvelgelse til høyere posisjoner. Slik jeg opplever det, er problemet som artikkelen beskriver mer utbredt i andre deler av samfunnet enn i Forsvaret. Men selvsagt finnes det "dysfunksjonelle" ledere også hos oss.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    http://blogg.bt.no/preik/2012/11/04/...-inkompetanse/

Fant igjen et innlegg av Siri Lill Mannes som jeg syntes var interessant.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    4
    Veien opp til en lederjobb krever i virkeligheten så lang tid i utdanning og spesielt erfaring at både menesker og systemet prøver å ta snarveier, da ligger ofte katastrofen på lur.
    Ledere er ikke noe man skaper i en form, men noe som er delvis medfødt men først og fremst noe som finner sin naturlige vei ved erfaring.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post

Bra!
    "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    I og med at jeg såpass gammel at jeg snart går ut på dato i Forsvaret, så var jeg på Karriereskiftkurs uken som var. Kurset er ment for å gi oss som ikke har noe forhold til det sivile liv litt info om hvordan ting fungerer; CV skriving, markedskommunikasjon etc. Det var og en meget interessant metode som ble brukt for å identifisere egenskaper, ferdigheter, motivatorer, preferanse, teamroller osv.

Testen vi brukte, som sikkert flere har hørt om, heter JTI (Jungiansk Typeindeks):

http://jungtype.com/index.htm
    http://www.optimas.no/jti_jung.htm
    http://www.nlsh.no/getfile.php/NLSH_...er_modul_2.pdf

Her er en test man kan ta online:

http://www.humanmetrics.com/cgi-win/jtypes2.asp

Resultatet var ganske bekreftende, for min del.

Jeg fikk altså resultatet ESTJ:

http://www.jungtype.com/estj.htm

Jeg føler det som står beskrevet i linken, pluss i den litteraturen jeg fikk stemmer ganske bra med hvordan jeg oppfatter meg selv, samt hvordan andre oppfatter meg. Disse "personlighetstrekkene" påvirker nok meg i stor grad når jeg er i en lederfunksjon, både positivt og negativt. Et eksempel er at jeg er veldig direkte. Noen setter pris på det, og føler at de vet hvor de har meg. Andre opplever det nok som negativt, og kan tolke min kommunikasjon personlig, selv om jeg aldri mener det slik. Det er et punkt jeg prøver å forbedre meg på, og som må gå seg til etterhvert som man blir kjent med folk og lærer hvordan de reagerer.

I den litteraturen og rapporten hver enkelt fikk ut, så stod det også "En bønn for typen". Min lyder som følger:

ESTJ
    Gud, hjelp meg til å ikke styre alt, men hvis du har bruk for hjelp, så bare spør

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Karriereskift, ja.
    Med din bakgrunn, går jeg ut fra at politiet er med i vurderingene.

Må tilstå at jeg lo godt av den siste setningen i innlegget ditt, AGR.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Ledelse

Den dysfunksjonelle leder kommer i mange versjoner og i ulike situasjoner. Lederen som egentligen ikke ønsket å være leder, og som driver virksomheten med copy paste metoden eller karriære psykopaten som skal forandre "alt" er to helt ulike dyr.

En velfungerende organisasjon med positiv kultur og gode resultater, er noe annet enn en dysfunksjonel organisasjon med negativ kultur.

Min grunnholdning er at det er ønsket om å prioritere oppgaven fremfor seg selv og et ønske om å være "et godt menneske" som er det viktigeste uansett om man har rollen som slave eller keiser.
    Minsk, det nye Utopia

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11
    Prøvde alt jeg kunne å være den perfekte lederen, men jeg falt igjenom, så ble jeg meg selv og folk likte meg bedre og resultatene ble bedre, jeg forstår det ikke. Så nå sier jeg det rett ut, jeg er ei enkel sjel med et enkelt hode så snakk direkte slik at jeg forstår.

Det er voksne menn jeg jobber med i et grovt miljø så komunikasjonen er enkel og direkte med bekreftelse på forstått begge veier. vanlig folkeskikk og respekt er grunnlaget for en god dag. Aldri prat nedsettene om noen eller sette noen i et dårlig lys foran andre, gjør noen en dårlig jobb ta det face to face uten noe dikke dikk.

Skal jeg ha noe gjort fort og bra, så delegerer jeg det bort. De fleste vokser med ansvar, de som ikke gjør det får ikke ansvar.

Kan jobben din, gå som et godt eksempel. Der lederen gir faen gir i hvertfall dem du leder katten i hvor det går.

Inkluder i avgjørelser dem det gjelder så godt som mulig, det er lov å ombestemme seg hvis det er til det bedre, for lederen har ikke patent på vettet. Dette er noen av de kjørereglene jeg har i det daglige som jeg prøver å være bevist på og det virker, men jeg har et stort forbedrings potensial men jeg klarer ikke å huske alt hele tiden men prøver uten å stresse, stress synes jeg er et tegn på en leder som ikke burde være leder. Stress passer på Discovery program fra USA ikke i jobben som leder.

Jeg jobbet i England for BP og stresset som en demon i to dager, så kom prosjektlederen til meg og dro meg inn i et rom, så satte han seg på en stol framfor meg og sa jeg kunne få løpe så mye jeg bare ville her inne, jeg sto som et spørsmålstegn og lurte på hva han ville mens jeg så på klokka, var meget stresset. Så med rolig stemme sa han at ingen av hannes ledere fikk stresse eller løpe i ring. Alle hannes ledere hadde stålkontroll og det fikk man absolutt ikke ved å løpe som en idiot. Jeg fikk ikke flere sjanser kun en ellers bar det hjem med første fly. Han viste meg et eksempel på hvordan jeg skulle planlegge og ba meg følge det, han sjekket meg tre ganger i løpet av skifte at jeg ikke stresset og hadde kontroll. Det var vanskelig meget vanskelig å ha 15 engelskmenn med progress som fulgte en plan jeg syntes var tøff, men jeg lerte mye av en streng prosjektleder som holdte meg til de grader i ørene til jeg lyktes. Vi har senere jobbet i lag på flere prosjekter og jeg tenkte stakkars jævel da han tok en fersk supervicer inn på bakromet, for jeg viste akkurat hva som ble sagt og gjort der inne, han ble også rolig etterhvert.

Ellers må jeg si at den beste lederen jeg har møtt noen gang er KP sjefen jeg hadde i KOSOVO i 5 i KP A.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2011
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post

Et veldig bra blogginnlegg. Jeg skrev et innlegg i Adresseavisen med dette blogginnlegget som inspirasjon:

http://ofauske.blogspot.no/2012/11/i...ke-alreit.html

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2011
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Det er et punkt jeg prøver å forbedre meg på, og som må gå seg til etterhvert som man blir kjent med folk og lærer hvordan de reagerer.
    En helt avgjørende "egenskap" er nettopp å være klar over hvordan man virker på andre. Bra innlegg! :-)

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2011
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    Min grunnholdning er at det er ønsket om å prioritere oppgaven fremfor seg selv og et ønske om å være "et godt menneske" som er det viktigeste uansett om man har rollen som slave eller keiser.
    Veldig bra sagt!

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2011
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Prøvde alt jeg kunne å være den perfekte lederen, men jeg falt igjenom, så ble jeg meg selv og folk likte meg bedre og resultatene ble bedre, jeg forstår det ikke. Så nå sier jeg det rett ut, jeg er ei enkel sjel med et enkelt hode så snakk direkte slik at jeg forstår.
    Mange gode poenger i innlegget ditt, men jeg likte innledningen best. Ledelse er ALLTID personlig. Prøver man å være en annen enn den man er (altså prøver å spille en rolle), så blir man "avslørt" med en gang. Alle vet at alle mennesker har både sterke og svake sider - ingen er perfekte på alle områder. Prøver man å spille en rolle, vil man fort kunne fremstå som uærlig og/eller falsk. Dessuten kan andre bli usikker på deg, fordi de ikke helt vet hvor de har deg. Det kan vært krevende, men det er alltid best å være ærlig - også når det gjelder deg selv.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2011
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av krikkert Vis post
    Absolutt et svært lesverdig innlegg. Kan man litt kort og flåsete oppsummere det slik at det ligger implisitt i en god leder å ikke (primært) være ute etter å klatre på karrierestigen?
    Ja, det kan man. Jeg mener at skal man være en god leder, så må man gå inn for oppgaven der man er og ta vare på dem man leder. Dersom man som leder er mer opptatt av å gjøre karriere enn å gjøre en god jobb, så er det vanskelig (umulig?) å være en god leder.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22
    Som industriarbeider er det som oftest slik at intet nytt, er godt nytt, når det kommer til tilbakemeldinger fra overordnede.

Er sjelden vare å få positive tilbakemeldinger fra ledere dessverre.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18
    Dette er muligens underforstått fra trådstarters side, men jeg velger nå å spørre uansett:
    Er ledelse et helhetlig begrep, dvs et begrep som kan gjøres universalt? Eller er ledelse en sekkebetegnelse på flere typer funksjoner vi treffer ute i f.eks arbeidslivet?

Eller for å si det veldig pent; innehar ledelse universale kvaliteter, eller er det partikulære elementer som må treffe i tid og rom for at det skal være en god leder?
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    21
    Sitat Opprinnelig skrevet av ofauske Vis post
    Mange gode poenger i innlegget ditt, men jeg likte innledningen best. Ledelse er ALLTID personlig. Prøver man å være en annen enn den man er (altså prøver å spille en rolle), så blir man "avslørt" med en gang. Alle vet at alle mennesker har både sterke og svake sider - ingen er perfekte på alle områder. Prøver man å spille en rolle, vil man fort kunne fremstå som uærlig og/eller falsk. Dessuten kan andre bli usikker på deg, fordi de ikke helt vet hvor de har deg. Det kan vært krevende, men det er alltid best å være ærlig - også når det gjelder deg selv.
    Se heeeer ja. Og dette er vel også det jeg alltid har slitt med selv når jeg har forsøkt div lederposisjoner.

Dog jeg prøver å kommunisere med undersåttene så godt jeg kan, hater selv når ledere ikke gidder, makter, klarer eller hverken har guts til å gi simpel info i ny og ne.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2011
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Dette er muligens underforstått fra trådstarters side, men jeg velger nå å spørre uansett:
    Er ledelse et helhetlig begrep, dvs et begrep som kan gjøres universalt? Eller er ledelse en sekkebetegnelse på flere typer funksjoner vi treffer ute i f.eks arbeidslivet?

Eller for å si det veldig pent; innehar ledelse universale kvaliteter, eller er det partikulære elementer som må treffe i tid og rom for at det skal være en god leder?
    Du stiller spørsmål som det er vanskelig å svare kort på, men jeg skal forsøke: Det er universelle elementer i lederskap, og jeg beskriver noen av dem i artikkelen. Samtidig er det avgjørende at en leder forstår og forholder seg til den virksomheten og de målsettingene virksomheten har, - herunder har god kunnskap om virksomheten. Jeg mener med andre ord at Ledelse ikke er en egen profesjon som eksisterer uten nødvendig kunnskap. Samtidig kan man ikke automatisk si at den med mest/best kunnskap vil vil være den beste lederen. Ledelse/lederskap dreier seg mye om å få fram det beste i de som jobber i virksomheten. Med andre ord: Det "gamle" ordtaket gjelder fullt ut: "Løs oppdraget - og ta vare på dine kvinner og menn".

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0
    Godt innlegg dette ofauske, og glimrende initiativ å starte en tråd om ledelse.

Min erfaring er at man som leder må legge igjen sitt ego hjemme og fokusere på å støtte sine medarbeidere i det arbeid de utfører. Det å kunne samhandle med mennesker blir alfa og omega. Men lett er det ikke... :-)

Her er en ledelseblogg jeg har hatt mye nytte av:

http://lederskap.wordpress.com/

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    4
    Lederskap er et tema som er så vidt og utstrekkende at det er noe som nesten risikabelt å begynne å legge ut om på et forum. Enkeltmenneskers erfaring og bakgunner er så forskjellig, og de behovene de da føler i et slikt ofte ømtåelig tema gjør at det kan meget fort oppstå meget store kløfter i mellom hverandres realiteter.

Lederskap eller mangelen på sådan er i min mening et av de største problemene som man kan finne innenfor firmaer og organisasjoner i det moderne samfunn. Vi har prosedyrer og prosesser som løser de aller fleste komplekse eller mindre komplekse problemer og bortsett fra innenfor meget banebrytende industrier så finnes det stort sett en ferdigfordøyet løsning på det meste. På den andre siden så finnes ingen A4 løsning som løser alle problemer innenfor lederskap. Joda vi har massevis av godtmenende og gjennomtenkte prosesser som tar i betraktning de fleste situasjonene og som fungerer med det vi kaller vanlige mennesker. Dessverre så er de fleste lederne ikke vanlige mennesker (ikke ta dette for bokstavelig) og vi har med noe så uhyre kompleks som menneskesinnet å gjøre. Vi har med menneskers overlevelses instinkter å gjøre, vi har med menneskers stress og skrekk for å ikke klare å leve opp til idialistiske og alt for høyt satte mål å gjøre. Når en industriel pumpe ikke leverer nok trykk, så har vi et manometer som tydelig sier ifra og det er ofte helt enkelt å finne pakningen som lekker eller hva annet som er feil. Men når en leder ikke holder så har vi ikke et manometer eller manometeret gir feilaktige avlesninger og med en slik forsinkelse at det er allerede alt for sent. Siden vi ikke har klart å finne opp et manometer som leser raskt og riktig så blir det dessverre ofte en prøv og feil situvasjon hvor det er de som ligger under som tar støyten. Slik er det i den virkelige verden og for øyeblikket så finnes det ingen rask løsning på dette.

Ut ifra min egene lille erfaring, så finnes det uten at de er på noen måte feilfrie, to meget viktige ting som en leder må være innehaver av: Erfaring og Kunnskap!!!

Ikke missforstå, man kan utmerket godt a meget sterke kunnskaper og lang erfaring mens man fortsatt er en elendig leder. Det er hvordan man bruker eller ikke bruker den som blir avgjørende, men det er ganske klart at uten erfaring og solide kunnskaper så har ikke lederen større sjanser enn en Filipinsk drag queen i Mekka.

Det er en lang yrkeserfaring med mennesker som gir ledere en liten muighet for å forstå noe så kompleks som menneskesinnet. Det er ikke noe som kan læres over et par år fra en bok og det tar ofte nesten en mannsalder før man begynner å forstå hva mennesker tenker, mener, og fremfor alt trenger for å arbeide på en korrekt måte. Det er når du har nok erfaring til å føle hvor skoen trykker (fordi du har allerede opplevd dette selv mange ganger) før noen åpner kjeften og at du trenger bare å veksle noen få settniger for å både ha forstått problemet og funnet en løsning at du kan begynne å kalle deg selv leder.

Ikke glem at det er ikke med de store problemene at ledere ofte kjører seg selv i grøfta, det er med alle de tusenvis av små dagligdagse problemene hvor en lang rekke av små (ofte forstått som uviktige) feilvurdringer kjører lederen i en situasjon hvor han blir en total alien i systemet.

Uten meget sterke kunnskaper kan man ikke lede. Selfølgelig først og fremst menneskekunnskaper men disse er ofte linket til den allerede omtalte og meget trengte erfaringen. Men man trenger også tekniske kunnskaper for å kunne forstå andre menneskers arbeids problemer, og hvis man ikke også behersker jobbene til de man har ansvaret for så blir det fort komplisert. Det er ikke et krav og det er selvsakt ikke alltid mulig at ledere skulle alltid tidligere ha selv hold de jobbene de idag er ansvarlig for, men det er ingen tvil om at dette hjelper enormt.
    Uten kunnskaper blir lederen fort utmanøvrert (slik et menneskesinnet) og siden han ikke kan (og derfor ikke vil) implisere seg vil han fort bli nødt til å ta avstand. Det er begynnelsen på en ond sirkel. Det er mer behagelig å ta avstand, man innbiller seg at man kan stole på kompetente mennesker og før man vet ordet av det så er man i 30000 fot og har totalt mistet bakkekontakten.

På den andre siden er det sikkert like viktig å gi mennesker pusterom og ingenting er verre enn en sjef som fordi han kan alt gjør alt. Vi er da tilbake til behovet for erfaring og at lederen ikke glemmer de dager da han var selv lededt (selvfølgelig av en totalt idiot)

Just my five cents.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Ganske fine betraktninger om ledelse fra Per Høiby, (First House og tidligere forsvaret):

http://www.aftenposten.no/jobb/Komma...g-7134086.html

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Det kan høres ut som om han har lest en bok jeg har satt stor pris på, "Sådan leder du medarbejdere, der er klogere end dig selv: Mulighedsledelse i udviklingsorganisationer" av Ole Steen Andersen og Søren Barlebo Rasmussen.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Ledelse er et tema som omhandler undertemaer, med forskjellige aspekter:

-Overordnet ledelse
    -Situasjonsbestemt ledelse

Alle "ledere" vil utføre lederskap innenfor disse to temaene, men hvordan lederskapet blir utført er veldig avhengig av hva slags type organisasjon/bedrift etc.

Videre så synes jeg personlig at "leder" er et ullent begrep, vanskelig å kvantifisere. Hva gjør en leder til en leder? Er det utdannelse, erfaring, personlige egenskaper som bestemmer om man er det? Er man en leder fordi stillingsbeskrivelsen sier det, altså at man har et lederansvar? Er det resultater eller omdømme som sier noe om lederegenskapene til en "leder"?

Det ble nevnt 360 tilbakemelding. Dette skal jo være en del av medarbeidersamtalen, at en undergitt (kollega) kort skal fortelle hvordan han oppfatter sjefen. Jeg mener dog et slikt regime kan være like så ødeleggende for en organisasjon som den dysfunksjonelle lederen som kun har fokus på videre karriere, hvis undergittes tilbakemeldinger skal være tellende for egen tjenesteuttalelse/attest. Ledelse handler såklart om personlige relasjoner, og at man motiverer folk til å jobbe mot et felles mål. Hvis det derimot blir et regime hvor sjefens vurdering av en selv blir påvirket av sine kollegers/undergittes tilbakemeldinger, så blir det fort til at mange velger "den populære sjefen" fremtoningen. Det er ikke nødvendigvis så bra for resultatene eller kulturen på arbeidsplassen.

Et eks på dette, som i mine øyne er feil, er sammenblanding av kollega og kompis. Mange unge ledere havner på kompis-siden, ikke på kollega-siden. Forskjellen i lederskap er kanskje ikke veldig stor, men forskjellen i oppfatning kan påvirke dynamikken i en organisasjon.

Jeg har vel kun hatt en sjef som virkelig var en naturlig god leder, og det var kompanisjefen jeg hadde for omtrent 6 år tilbake. Han var en fyr som gjorde at du ville prestere, gjorde at du ville gjøre en god jobb, nettopp fordi han hadde egenskapene og evnene til å motivere og lede på en måte som viste at han hadde fokuset nedover, og ikke oppover.

Sist vil jeg ta tak i en kommentar fra artikkelen det ble linket til:

I Forsvaret er ordregiving som lederprinsipp nødvendig på de nederste nivåene for å få systemet til å fungere.
    Dette er en av mine kjepphester når det kommer til lederskap. Det er IKKE lederskap å gi en ordre, det klarer enhver person å gjøre. Lederskapet er å støtte, veilede, kontrollere og følge opp de føringene som du har gitt og sørge for at oppdraget/oppgaven blir løst på best mulig måte uten å gjøre det selv.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Det er en vesentlig forskjell i å være sjef kontra det å lede.
    What happens in the garage, stays in the garage

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92
    Om ledelse - perspektivet til en amerikansk offiser : http://www.warcouncil.org/blog/2014/...in-afghanistan

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92
    En til, om yngre amerikanske offiserer som tar bladet fra munnen. Er vi like flinke til dette i Norge?
    https://medium.com/the-bridge/63d1546b8692

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17
    PIKSIB
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Sv: Ledelse

Denne er postet i en annen tråd, men jeg tillater meg å ta den her også: http://www.nrk.no/ytring/ledervisjon...on_-1.12879930 .

Professor i Biologi, Kristian Gundersen, tar her for seg visjoner ved offentlige etater, spesielt UiO, som han mener blir alt for ulne og upresise. Hjertens enig med ham.

Mitt innspill her ville vært å la alle sivile etater og bedrifter erstatte sine luftige visjoner med sjefens intensjon, slik den er kjent for oss i ordreform - hensikt, målsetninger og sluttilstand. Dersom disse er formulert tydelig nok, har man faktisk noe å styre etter, som en visjon ikke gir.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Helt klart alt for mange luftige visjoner ute i det private. Nøkkelen for suksess er at visjonen er konkret og målbar (målbar er viktig, eller hvordan skal en ellers vite når målet er nådd?) OG at de målene blir realisert som konkrete delmål og tiltak/handlinger som beveger organisasjonen i riktig retning.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Ett bra eksempel på en meget konkret og målbar visjon som helt klart forteller de ansatte hva de skal prioritere i deres beslutninger er Patagonia.

"Patagonia’s Mission Statement
    Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis."

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Helt klart alt for mange luftige visjoner ute i det private. Nøkkelen for suksess er at visjonen er konkret og målbar (målbar er viktig, eller hvordan skal en ellers vite når målet er nådd?) OG at de målene blir realisert som konkrete delmål og tiltak/handlinger som beveger organisasjonen i riktig retning.

Visjon er vel i mange lærebøker noe som er i nivået ovenfor mål. Skal da være "umulig" å nå.
    Minsk, det nye Utopia

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Det er helt korrekt at visjonen skal mane ut i målsetting. Enkelt fortalt er visjonen solen i horisonten og målene/delmål er veien som tar en dit. Viktigst er at det må koke ut i konkrete og målbare punkter og ikke høytsvevende vis vas.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Men altså, siden vi tross alt er på et militært forum, så eksisterer ikke visjon som en del av målhierarkiet. Innenfor rammen av en operasjonsordre (som selvsagt kan være bare en del av planene på et høyere nivå) er sjefens intensjon det styrende, og den kan altså dekomponeres i hensikt, målsetning(er) og sluttilstand. Alle sjefer to hakk ned skal kjenne til denne, og kunne bruke den til å styre etter selv når de detaljerte operasjonsplanene har gått til helvete, som de vil. Disse består som kjent av mål (ofte, men ikke alltid geografisk bestemt) og delmål, oppdrag til underavdelinger og mye annet lurt.

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •