Støtt Milforum på Vipps #587 879

Fremtiden for Heimvernet?

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • hvlt
    OF-2 Kaptein
    Planoff. (S-5)

    Sponsor
    Veteran
    • 2006
    • 22401

    Sv: Fremtiden for Heimvernet?

    Etter at jeg hadde min siste rep kom Hugin BK-system for bruk både i OP, KO og muligens også med terminal på våpen. Men jeg regner med at KO-betjeningen fremdeles måtte trene på manuell backup. Det måtte i hvert fall på 70-tallet koassene i Feltartilleriet etter at de fikk Odin.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
    Moderator

    Kommentér

    • Niko
      OR-5+ Sersjant 1.klasse
      Sponsor
      Veteran
      • 2014
      • 1737

      Sv: Fremtiden for Heimvernet?

      Opprinnelig skrevet av hvlt
      Etter at jeg hadde min siste rep kom Hugin BK-system for bruk både i OP, KO og muligens også med terminal på våpen. Men jeg regner med at KO-betjeningen fremdeles måtte trene på manuell backup. Det måtte i hvert fall på 70-tallet koassene i Feltartilleriet etter at de fikk Odin.
      Absolutt - frem til en gang på 1980-tallet, etter min tid som KOoff i FA (1983/84), men ikke lenge etter. Da ble reserve-utstyret en for tiden avansert kalkulator, men i min tid ble målebordet alltid satt opp etter alle kunstens regler etter stillingsinnrykk. Det dreide seg imidlertid ikke om fettstifter, men om skarpe H5 blyanter.

      Alternativ 3 var at KOoff plottet 3. kanons posisjon med 6-sifret rute (om den ikke var kjent, som ved "snøggstilling"), og bruk av skytetabell. Dette fikk jeg faktisk øvd på som KOoff under skarpskyting, og det fungerte det og. Innskyting etter målnettmetoden var selvfølgelig nødvendig, men "komputeren" var hodet til KOoff og skytetabellen. Morro var det!

      Kommentér

      • Rittmester
        OF-2 Rittmester
        Pers.off. (S-1)


        Sponsor
        Veteran
        • 2006
        • 31293

        Sv: Fremtiden for Heimvernet?

        Jeg blir stadig imponert over sjefen for Heimevernets evne til å formidle informasjon på sosiale media - både på generell basis og når han må balansere mellom den skepsis han åpenbart har til en del av de politiske beslutningene som er fattet, samtidig som han forholder seg lojal til disse. Her fra FB:
        Opprinnelig skrevet av Sjef HV
        I dag har jeg vært i Bergen og på Håkonsvern.
        Hensikten var å få alle ansatte i Sjøheimevernets Utdannings- og kompetansesenter (SHVUKS) i tale. SHV og SHVUKSen skal som kjent nedlegges etter at Stortinget nå har tatt sin beslutning.
        Jeg orienterte meget kort om de formelle beslutningene og konsekvensene både administrativt i form av en tidslinjal, men ikke minst operativt.
        Siden jeg nå er på vei til å bli taktisk sjef for HV med ansvar for å løse våre oppdrag i krise og krig var det viktig å være åpen på at jeg er vel kjent med de negative følgeeffektene av en nedleggelse.
        Det ble en fyldig, profesjonell og meget åpen spørsmål/svar og diskusjonsrunde. Jeg svarte ærlig på de spørsmål jeg fikk og reflekterte over en rekke tilhørende temaer som best egner seg i et slikt lukket fora, og med Chatham House rules.
        Jeg konstaterer at sjef og de ansatte ved SHVUKSen tilnærmer seg nedleggelsen meget profesjonelt, men stiller klare og kritiske spørsmål om konsekvensene virkelig er forstått av de involverte beslutningsaktørene.
        Temaer som dyp og bred kystkunnskap, totalforsvar i betydningen sivilmilitær lokalt og regionalt samarbeid i kystsonen, kontroll med tusenvis av årlige skipsanløp, etc var blant forholdene som ble tatt frem. Alt koblet til krise og krigsaspektet.
        Dette ville nå forsvinne ved nedleggelsen 1 august 2017.
        Det ble også diskutert de mulige begrensede løsningene som kan finnes for å sikre at noen av de kapasitetene SHV har i dag kan utnyttes i det gjenværende landbaserte HV.
        Opprinnelig skrevet av Noen André
        Sjef HV skriver at det ble stilt "klare og kritiske spørsmål om konsekvensene virkelig er forstått av de involverte beslutningsaktørene."
        Hva var Sjef HV sitt svar på de spørsmålene? Har du inntrykk av at konsekvensene VIRKELIG er forstått?
        Opprinnelig skrevet av Sjef HV
        Jeg konstaterer at beslutningen er tatt. Da legger jeg til grunn at risikoen er forstått og akseptert. Slik fungerer som kjent demokratiet.
        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
        Moderator

        Kommentér

        • 4312
          OR-5+ Sersjant 1.klasse
          Veteran
          • 2012
          • 3323

          Sv: Fremtiden for Heimvernet?

          Sjef HV er sterk og klar og levner ingen tvil, egentlig en ganske grei måte å kommunisere på som sjef.
          Trenger bare litt flaks, så går det godt

          Kommentér

          • Navytimes
            OR-5+ Senior kvartermester
            Veteran
            • 2008
            • 2874

            Sv: Fremtiden for Heimvernet?

            Aldri mer 9. april. Jeg nevner det for en venn.

            Kommentér

            • Signal_m
              OF-1 Løytnant
              Veteran
              • 2016
              • 1518

              Sv: Fremtiden for Heimvernet?

              Opprinnelig skrevet av Rittmester
              Jeg konstaterer at beslutningen er tatt. Da legger jeg til grunn at risikoen er forstått og akseptert. Slik fungerer som kjent demokratiet

              Herlig snert i den der
              Aldri mer 13
              Moderator

              Kommentér

              • aquila
                OF-2 Rittmester
                E-off. (S-2)

                Sponsor
                Veteran
                • 2008
                • 4198

                Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                To nyheter om Fremtidens Heimevern på Facebook i dag:
                Beret til alle
                Beret til alle i Heimevernet er under produksjon. Dette er et tiltak for å ha et enhetlig hodeplagg i HV. Frem til nå har heimevernssoldater brukt hodeplagg fra både Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret.

                Nye radioer
                Områdestrukturen i HV skal få nye radioer. Arbeidet med grunnlaget for anskaffelsen gjennomføres i 2017. Selve anskaffelsesprosessen starter i 2018, og de første radioene er planlagt på plass i 2019.
                Spesielt radio er viktig og etterlengtet.
                TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!
                Moderator

                Kommentér

                • Ulfhednar
                  Veteran
                  RESERVEBEFAL
                  • 2015
                  • 98

                  Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                  Som sambandsmann fra Hæren i forholdsvis nylig tid som kom inn i HV og nærmest fikk hjerteinfarkt når jeg ble møtt med PRC-77 av alle ting, må jeg si at det ikke er langt unna at tårene triller etter nyheten om anskaffelse av nye radioer.

                  Dagens gladnyhet!

                  /EDIT: Flyttet et komma
                  - Ulf

                  Kommentér

                  • essal
                    OR-6 Oversersjant
                    Veteran
                    • 2009
                    • 8692

                    Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                    Hvilket samband er det snakk om? LFR? Sivile greier?

                    Og det derre beret dritet... Jeg kan ikke skjønne at Sjef HV gidder å bruke ett forbanna øre på noe så unyttig. For prisen av 30000 bereter så kan en sikkert få noe annet nyttig, som f.eks. et par tusen nye hjelmer.
                    - Don't confuse enthusiasm with capability

                    Kommentér

                    • Signal_m
                      OF-1 Løytnant
                      Veteran
                      • 2016
                      • 1518

                      Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                      Blir spennende å se hva de finner på..

                      Med den øvingshyppigheten vi har i områdene bør ny radio være omtrent like infanterisikker som 77en er (jeg tipper MRR med de nye panelene (som sikkert ikke er spes. nye lenger) ville blitt krøll hvis/når noen uten erfaring fra førstegangstjenesten måtte borti en gang eller to annenhvert år..)
                      Aldri mer 13
                      Moderator

                      Kommentér

                      • aquila
                        OF-2 Rittmester
                        E-off. (S-2)

                        Sponsor
                        Veteran
                        • 2008
                        • 4198

                        Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                        Jeg tipper ukryptert samband fortsetter. Kryptering er for dyrt og for komplisert for HV å håndtere som områdesamband. Det stiller krav til lagring etc som man ikke uten videre har.


                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!
                        Moderator

                        Kommentér

                        • hvlt
                          OF-2 Kaptein
                          Planoff. (S-5)

                          Sponsor
                          Veteran
                          • 2006
                          • 22401

                          Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                          Jeg aner jo ikke hvordan det har blitt gjort de siste 12 årene etter at avsnittene ble nedlagt (for da sluttet jeg i HV). Men før det ble f.eks. PACE brukt på avsnittnettet, men ikke på områdenettet. Og SOI (og dermed subtraktortavle og autentiseringstavle) skulle kun fordeles med en pr område, til bruk på avsnittnettet, og skulle ikke brukes internt i området. Der brukte man på områdenettet et ark med radiodiagram på den ene siden og på side to (som het "side to") gjerne avtalte kodeord for f. eks. origokode og andre ting, dessuten telefonnumre, frekvenser etc som var nyttig å ha. På samme måte er det vel kanskje tvilsomt å fordele kryptonøkler til MRR til bruk på samband internt i et HV-område?
                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                          Moderator

                          Kommentér

                          • Pinch
                            Veteran
                            RESERVEBEFAL
                            • 2009
                            • 2829

                            Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                            Brukerene ser aldring Nøklene til LFR/MRR; de lastes opp av sambandsfolk som er autorisert til å sette krypto.


                            Sent from my iPhone using Tapatalk

                            Kommentér

                            • 88charlie
                              OR-7* Stabssersjant
                              Mestersersjant plan
                              Veteran
                              • 2014
                              • 4646

                              Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                              Opprinnelig skrevet av Ulfhednar
                              Som sambandsmann fra Hæren i forholdsvis nylig tid som kom inn i HV og nærmest fikk hjerteinfarkt når jeg ble møtt med PRC-77 av alle ting, må jeg si at det ikke er langt unna at tårene triller etter nyheten om anskaffelse av nye radioer.

                              Dagens gladnyhet!

                              /EDIT: Flyttet et komma
                              Er ikke helt enig.

                              Antar -77'ene fortsatt fungerer brillefint.

                              Sist jeg var innom det lokale området var samband noe sambandstroppen drev med og LFR var noe man ventet på. ICOM/Olamotor fantes det noen få sett av.

                              Jeg argumenterte sterkt for å skoge tak i alt av radiosett som burde finnes i systemet og få disse ut blandt lagene og områdefunksjonene. -77 er mer enn godt nok til å begynne å trene samband, noe jeg mener er essensielt for HV. Det ble ventetjeneste som vanlig.

                              Ekspedisjonsforeskrifter, det å snakke tydelig og forståelig, kunne transitere meldinger og bistå ved sb-sjekk.
                              Meldingstjeneste er en kunst. Trene på å få informasjon fra felten inn til KO og ev. oppover.
                              Generelle VHF-kunnskaper som aldri går av mote, slik som antenneteori, sende-effekt, terreng osv.
                              Få disse kunnskapene ut til soldatene og ikke bare befalet.

                              Hvilket radiosett som til enhver tid er tilgjengelig er egentlig mindre viktig. Skulle en situasjon oppstå så kan det godt tenkes at de fleste HV-områdene vil befinne seg utenfor FI EK-kapasitet/(ev. prioritet) og -77 er da mer enn godt nok til å drive et område som leter etter sabotører (av f.eks. mobilmaster) og tilsvarende.
                              Artillery is the God of War

                              Kommentér

                              • Rittmester
                                OF-2 Rittmester
                                Pers.off. (S-1)


                                Sponsor
                                Veteran
                                • 2006
                                • 31293

                                Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                Enig med 88charlie:. Kryptert samband er fint og flott, men det aller meste en vanlig militær avdeling driver med er enten ugradert/uviktig, gradert kun innenfor et lite tidsvindu eller utenfor kapasiteten/prioriteten til fi EK, dersom man opprettholder god radiodisiplin kombinerte med enkle, forhåndsavtalte koder. Og dette må det trenes på.
                                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
                                Moderator

                                Kommentér

                                • mobilix
                                  HV-korporal
                                  Veteran

                                  TJUTT: Norm
                                  • 2007
                                  • 88

                                  Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                  Evt. kunne man gått for en billigløsning med et egetutviklet scramblerkort til icom/tilsvarende. Ikke kryptert, men samtidig ikke noe som sabotører kan avlytte med en tilfeldig vhf scanner.

                                  Kommentér

                                  • 88charlie
                                    OR-7* Stabssersjant
                                    Mestersersjant plan
                                    Veteran
                                    • 2014
                                    • 4646

                                    Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                    Opprinnelig skrevet av mobilix
                                    Evt. kunne man gått for en billigløsning med et egetutviklet scramblerkort til icom/tilsvarende. Ikke kryptert, men samtidig ikke noe som sabotører kan avlytte med en tilfeldig vhf scanner.
                                    Det var vel slik MRR begynte på 70-tallet en gang

                                    Fra spøk til side. Man kommer langt med å være disiplinert og ved å ha en sambandssjef som er "på" og gir ut gode sambandsordrer (SOI på infanterisk) som inneholder kodeord for objekter, meldelinjer, akser egentlig altmulig rart som er aktuelt å holde begrenset.

                                    En scrambler må kjøpes inn og forsvare seg selv utifra et kost/nytte perspektiv. Så må den garantert behandles som kryptoutstyr og da er man kommet så langt at det er like greit å gå "all in".
                                    Artillery is the God of War

                                    Kommentér

                                    • aquila
                                      OF-2 Rittmester
                                      E-off. (S-2)

                                      Sponsor
                                      Veteran
                                      • 2008
                                      • 4198

                                      Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                      Jeg er enig i at kryptert samband ikke er topp prioritet på lavt nivå. Der kommer man langt med god sambandsdisiplin, SOI etc. Dette er i alle fall i de områdene jeg har sett sånn halvveis på plass i det minste. Men man trenger likevel nye radioer, 77 er ikke akkurat moderne utstyr lengre. Man kan få bedre rekkevidde, lavere vekt, lengre batterilevetid, mindre fysisk størrelse etc for en ganske OK pris i dag. Bare noe så enkelt som en indikator på hvor mye batteri du har igjen hadde hatt stor verdi. Men kanskje spesielt størrelse og vekt må ned.


                                      Sent from my iPad using Tapatalk
                                      TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!
                                      Moderator

                                      Kommentér

                                      • Kdo_Under
                                        OR-7 Stabssersjant

                                        Veteran
                                        • 2007
                                        • 11510

                                        Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                        Sivil moderne HF på Troppsnivå hadde gjort susen, mindre behov for releer, vanskeligere å peile for sivilt peileutstyr.

                                        Restene av 77 på lagsnivå, kjøpe håndholdt ICOM/Moto om det blir krisetider.

                                        Moderne HF krever mindre tuning og har mer praktiske antenner.
                                        Død ved Kølle!
                                        Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                        Kommentér

                                        • Lille Arne
                                          OR-8* Kommandérsersjant
                                          Sjefssersjant

                                          Veteran
                                          • 2005
                                          • 11713

                                          Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                          Da har du også rekkevidde til å fortsette å levere info etter at man er rullet over? Kapasitet til å sende data, ikke bare voice?

                                          Du skulle ikke ha noen lenker/produktark på slik moderne, sivil HF?
                                          “overestimation of a foe leads to misallocation of resources or missed opportunities. Underestimation of a foe, as Russia is discovering, leads to catastrophe.” - Chris Dougherty
                                          Administrator

                                          Kommentér

                                          • Kdo_Under
                                            OR-7 Stabssersjant

                                            Veteran
                                            • 2007
                                            • 11510

                                            Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                            Icom,Global,Land Mobile,Marine,Aviation,Amateur,Receivers,Satellite,LTE,WLAN,IP,Digital,Analog,Radio,Network,D-STAR


                                            Noe av utfordringen med disse er Batterier, da de som regel er beregnet på båter, til gjengjeld er de solide og tåler saltvann.

                                            I de mest fjerntliggende delene av Australia og New Zealand har de internett over HF så tekst er sikkert en mulighet, det drar med seg kostnader og kompleksitet.
                                            Jeg surfet en del på dette da jeg skrev en bloggpost om dette i fjor, jeg tror det finnes dongler til PC som kan sende HF signaler med tekst og hele pakka. men igjen trening.

                                            Videre finnes det Androidstyrte HF med integrert tekst men, det er også et kostnadsspørsmål.


                                            Dette er semiproff for politi.
                                            Der finnes tekst, epost og hele kostebinderiet.
                                            Død ved Kølle!
                                            Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                            Kommentér

                                            • aquila
                                              OF-2 Rittmester
                                              E-off. (S-2)

                                              Sponsor
                                              Veteran
                                              • 2008
                                              • 4198

                                              Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                              Opprinnelig skrevet av Kdo_Under
                                              Sivil moderne HF på Troppsnivå hadde gjort susen, mindre behov for releer, vanskeligere å peile for sivilt peileutstyr.

                                              Restene av 77 på lagsnivå, kjøpe håndholdt ICOM/Moto om det blir krisetider.

                                              Moderne HF krever mindre tuning og har mer praktiske antenner.
                                              Når du skriver "troppsnivå" mener du da områdenett? Altså mellom troppene og området?

                                              Spesielt nå som HV blir mindre, og dermed mer spredd er nok behovet for mer langtrekkende områdenett helt klart tilstede. Mens det nok skal litt mer til for at lagene i en tropp ikke er innenfor VHF rekkevidde av hverandre. Dog må kanskje OK-områdene og UTR-områdene med OK-tropp ha noe ekstra til et områdenett for lag som skal operere litt utenfor.
                                              TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!
                                              Moderator

                                              Kommentér

                                              • Kdo_Under
                                                OR-7 Stabssersjant

                                                Veteran
                                                • 2007
                                                • 11510

                                                Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                                Opprinnelig skrevet av aquila
                                                Når du skriver "troppsnivå" mener du da områdenett? Altså mellom troppene og området?

                                                Spesielt nå som HV blir mindre, og dermed mer spredd er nok behovet for mer langtrekkende områdenett helt klart tilstede. Mens det nok skal litt mer til for at lagene i en tropp ikke er innenfor VHF rekkevidde av hverandre. Dog må kanskje OK-områdene og UTR-områdene med OK-tropp ha noe ekstra til et områdenett for lag som skal operere litt utenfor.
                                                Troppsko i alle Troppetyper(Ideelt, to sett per KO.) og på lagsnivå for I-styrke Jeger/restene av KYP.

                                                Lagsnivå burde, slik jeg ser det bruke 1077, inntil batterilagrene er oppbrukt, så kan man vurdere fremtidig handling etter det.
                                                Vekten er en positiv ting i fredstid, soldatene fyller sekken med Snickers, 2 liters termos og annet fjas. Med en 1077 i sekken lærer man å prioritere.
                                                Død ved Kølle!
                                                Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                                Kommentér

                                                • Eeo
                                                  OF-1 Løytnant
                                                  Veteran
                                                  • 2008
                                                  • 2735

                                                  Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                                  Opprinnelig skrevet av Lille Arne
                                                  Da har du også rekkevidde til å fortsette å levere info etter at man er rullet over? Kapasitet til å sende data, ikke bare voice?

                                                  Du skulle ikke ha noen lenker/produktark på slik moderne, sivil HF?
                                                  Harris tilbyr disse luringene: https://www.harris.com/solution/harr...l-radio-system

                                                  Moderator

                                                  Kommentér

                                                  • Kdo_Under
                                                    OR-7 Stabssersjant

                                                    Veteran
                                                    • 2007
                                                    • 11510

                                                    Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                                    Ingen ting hadde gledet meg mer enn noe slikt men, det er snakk om prioriteringer av penger.

                                                    Sivile HF kan man sende med soldaten hjem om sjef skulle føle behov for det. Subtraktorkoder kan også deles ut så lenge man har kontroll på hvem som har disse.
                                                    Død ved Kølle!
                                                    Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                                    Kommentér

                                                    • Signal_m
                                                      OF-1 Løytnant
                                                      Veteran
                                                      • 2016
                                                      • 1518

                                                      Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                                      Finnes det alternativer til GP900 på lagsnivå, gjerne noe som kan kommunisere med 77 synes jeg personlig skoen trykker mer der enn mellom tropp-område. 77 funker i Ko, men er håpløst i lagskjøretøy og på ev. fotoppsatt. Rekkevidde er vanskelig å få til uten antenne på kjøretøy (som er umulig på leiebiler). Skal lag i dag kommunisere internt, samt opp til tropp kan det være de må ha to typer samband og det finnes det vel hverken penger til, eller nok treningstid til å mestre.

                                                      Er billig nok til at alle som trenger får, enkelt nok til at alle mestrer og med god nok rekkevidde til at alle får nytte av for mye å be om? (Innad i tropp)
                                                      Aldri mer 13
                                                      Moderator

                                                      Kommentér

                                                      • gringo
                                                        OR-6 Oversersjant
                                                        Veteran
                                                        • 2006
                                                        • 1299

                                                        Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                                        Digitale radioer med krypteringsfunksjon har blitt så billige nå at det ville være dumt å utelatte dette. Her er et eksempel: http://www.ebay.com/itm/RT8-DMR-Digi...MAAOSw~oFXOTHi

                                                        Radioen har en kryptering som angivelig tilsvarer 128 bits AES-kryptering, radioen er kinesisk (kinesisk bakdør?), så det er neppe noe for forsvaret, men er et eksempel på hvor rimelig og utbrett teknikken har blitt
                                                        Si vis pacem, para bellum

                                                        Kommentér

                                                        • hvlt
                                                          OF-2 Kaptein
                                                          Planoff. (S-5)

                                                          Sponsor
                                                          Veteran
                                                          • 2006
                                                          • 22401

                                                          Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                                          Man skal være forsiktig med "lure egne løsninger" for HV. Jeg syntes ikke det var slik en stor suksess da man (er det noen som bruker den ennå?) hadde VHF-6/AM på områdenettet i stort sett alle HV-distrikter i Sør-Norge utenom HV-02. Joda, grei radio med betydelig lengre rekkevidde enn AN/PRC-77 og PRC1077, og med fordelen at man ved stasjonær bruk kunne sette kontrakten i nærmeste 240V støpsel, men den var en sær-ting for HV som ikke kunne kommunisere med noe annet, f.eks. med Hærens radioer.
                                                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                          Moderator

                                                          Kommentér

                                                          • Kdo_Under
                                                            OR-7 Stabssersjant

                                                            Veteran
                                                            • 2007
                                                            • 11510

                                                            Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                                            Opprinnelig skrevet av hvlt
                                                            Man skal være forsiktig med "lure egne løsninger" for HV. Jeg syntes ikke det var slik en stor suksess da man (er det noen som bruker den ennå?) hadde VHF-6/AM på områdenettet i stort sett alle HV-distrikter i Sør-Norge utenom HV-02. Joda, grei radio med betydelig lengre rekkevidde enn AN/PRC-77 og PRC1077, og med fordelen at man ved stasjonær bruk kunne sette kontrakten i nærmeste 240V støpsel, men den var en sær-ting for HV som ikke kunne kommunisere med noe annet, f.eks. med Hærens radioer.
                                                            Om det hadde funnets midler til å kjøpe LFR og Harris HF(Slik hæren har) til hele HV så hadde det vært veldig fint.

                                                            De pengene finnes ikke, da må man aller helst(IMO) finne noe fra det sivile som fungerer, og som gir mest for pengene.
                                                            Død ved Kølle!
                                                            Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                                            Kommentér

                                                            • magskor
                                                              OR-7 Flotiljemester
                                                              Veteran
                                                              • 2005
                                                              • 3588

                                                              Sv: Fremtiden for Heimvernet?

                                                              Opprinnelig skrevet av hvlt
                                                              Jeg aner jo ikke hvordan det har blitt gjort de siste 12 årene etter at avsnittene ble nedlagt (for da sluttet jeg i HV). Men før det ble f.eks. PACE brukt på avsnittnettet, men ikke på områdenettet. Og SOI (og dermed subtraktortavle og autentiseringstavle) skulle kun fordeles med en pr område, til bruk på avsnittnettet, og skulle ikke brukes internt i området. Der brukte man på områdenettet et ark med radiodiagram på den ene siden og på side to (som het "side to") gjerne avtalte kodeord for f. eks. origokode og andre ting, dessuten telefonnumre, frekvenser etc som var nyttig å ha. På samme måte er det vel kanskje tvilsomt å fordele kryptonøkler til MRR til bruk på samband internt i et HV-område?
                                                              I SHV brukte ein PACE på område nivå tidlegare.

                                                              Kommentér

                                                              Googleannonse

                                                              Collapse

                                                              Forumstruktur

                                                              Collapse

                                                              Working...