General Bull-Hansen med høyaktuelle og klartenkte tanker, allerede i 1986 (beklager litt dårlig lyd). #FMR
Side 3 av 11 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 402
    Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8
    Det finnes mange HV-hus rundt om.

Det "nye HV" som ser ut til å seile opp, vil trolig ha kapasiteter man ikke har sett i HV på 30 år. Da blir det nok også et behov for et annet øvingsmønster, og mer samvirke.

Hvor hastverk man har, vil avhenge av forholdet til øst og hvordan det utvikler seg.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59
    En rekke HV-hus som i stor grad ble bygget på 50/60-tallet ved frivillig dugnadsinnsats fra HV-mannskaper og befal er av Forsvarsbygg (som "eier" alle Forvarets eiendommer, uansett hvordan de kom i Forsvarets eie) avhendet og solgt. Det var ikke HV som fikk pengene de ble solgt for...
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8
    nei...

Det er så trist atte...
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    På den andre siden, avhending av eiendom gjorde jo at man fikk råd til å kjøpe nyere utstyr som PBU type nyere enn Marshalhjelp og skarpskyttersatser.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    16
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tusseladd Vis post
    På den andre siden, avhending av eiendom gjorde jo at man fikk råd til å kjøpe nyere utstyr som PBU type nyere enn Marshalhjelp og skarpskyttersatser.
    Ikkje mykje utstyr og PBU for nokre gamle HV hus. Ei skam det som skjedde med desse HV husa.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    Tidligere nevnt i denne tråden, og nå også på HVs hjemmeside:
    Ny praksis for våpenlagring
    Generalinspektøren for Heimevernet (GIHV), Tor Rune Raabye, har på oppdrag fra forsvarsstaben utarbeidet et forslag til fremtidens lagring av våpen for 45 000 soldater i de 241 HV-områdene og 15 innsatsstyrkene i Heimevernet. De områdene som er ombevæpnet til HK416 har allerede tilgang til sikker lagring i garnison.

- Prosessen med desentralisert lagring er i gang, men det skal etableres et prosjekt i Forsvaret hvor det frigjøres økonomiske midler til oppsetting og vedlikehold av våpenlagrene, forteller oberstløytnant Ole Eilertsen i Heimevernsstabens logistikkavdeling.
    Akkurat dette argumentet er vel ikke så relevant:
    Ferdsel på åpen gate med militært våpen kan også skape frykt blant befolkningen,
    Man pakker vel ned rifla når man reiser til og fra øvelse i sivil? Har jo lest om enkelte utskudd som har veivet rundt med AG'en i sivile klær, men slik grov uforstand blir ikke eliminert av sentral lagring. Problemet med de som må skrive Taps- og skademelding på våpen fordi de har lagret det i en våt søppelsekk i et år blir dog eliminert.
    En av de viktige faktorene med en ny løsning for lagring av våpen, er at klartiden til Heimevernet blir kortere. Soldaten skal møte opp og få utdelt et funksjonelt våpen sammen med ammunisjon og trening kan iverksettes umiddelbart.
    Hvis et helt HV-område skal utkvittere våpen blir det vel noe ekstra køståing.

Jeg tipper hovedproblemet egentlig er at det ville vært for dyrt å kjøpe våpenskap til kreti og pleti.
    Steder hvor det ikke er mulighet for å opprette våpenlagre, vil våpen fortsatt lagres hjemme.
    Les: Våpen vil fortsatt lagres hjemme.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Fremtiden for Heimvernet?

Håper det fremdeles blir mulighet for å søke om utlevert våpen/tennstempel i forhold til NROF-skyting...
    Sist endret av onkel smerte; 30-10-14 kl 20:22 Begrunnelse: rettet skriveleif
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22
    Noen spørsmål jeg har lurt på siden vi leverte inn tennstempelet og beredskapsammunisjonen: I tilfelle reel mobilisering, er jeg et lovlig mål i bilen min på vei til oppsettingsstedet? Er det forskjell med og uten uniform? Er jeg krigsforbryter om jeg reiser til oppsettingsstedet ved mobilisering i sivilt for å skjerme meg mot FI? Dersom oppsettingsområdet er besatt av FI ved min ankomst, skal jeg returnere hjem, eller bekjempe FI med feltspaden?
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    I tilfelle reel mobilisering, er jeg et lovlig mål i bilen min på vei til oppsettingsstedet?
    Du er et lovlig mål så fort du står under kommando eller tar del i striden, og ikke overgir deg eller blir stridsudyktig.
    Er jeg krigsforbryter om jeg reiser til oppsettingsstedet ved mobilisering i sivilt for å skjerme meg mot FI?
    Nei, krigslist er tillatt. Men hvis du begynner å delta i striden i sivile klær, uten å prøve å ta på deg et slags kjennetegn, så er du vanligvis ikke å regne som lovlig stridende, og kan derfor ikke regne med å få rettigheter som krigsfange. Kun felles artikkel 3 av Genevekonvensjonene vil beskytte deg - det betyr at du f.eks. ikke skal torturereres, men Russland kan dømme deg til fengsel, straffarbeid eller døden så lenge det skjer etter en skikkelig rettssak og ved eksisterende lover. Dødsstraff i Russland er suspendert, men er fremdeles en del av lovverket og kan muligens gjeninnføres - kanskje kun for de russiske provinsene Norge, Sverige og Finnland.

Merk også at om du er på kontrakt (HV-I, eller annen frivilligkontrakt), så vil de russiske "turistene" muligens torturere og drepe deg summarisk, siden du er "frivillig" og derfor i deres øyne å regne nesten som en Waffen SS-soldat/Azov bataljon-soldat/etc. istedet for en vanlig vernepliktig. Uavhengig av om jeg skulle vært vernepliktig eller vervet, så ville jeg unngått å bli tatt til fange av en "turistavdeling" - ofte gjenkjennelig på høy "coolguy/airsoft-faktor" eller ridepisker og Kefirmelk-hatter og heller finne en avdeling bestående av "høflige grønne fredsbevarere" å overgi meg til.
    Dersom oppsettingsområdet er besatt av FI ved min ankomst, skal jeg returnere hjem, eller bekjempe FI med feltspaden?
    Hvis du ikke kan bruke feltspaden til f.eks. å velte et steinras over oppsetningsstedet, så skal du forsøke å slutte deg til andre norske avdelinger. Muligens er andre HV-folk i gang med å sette seg opp på alternativt sted med Dynamisk-våpen, samlervåpen (stenguns laget av A/S Rørlegger og sønn under forrige krig anbefales ikke) og jaktvåpen.
    Sist endret av Tusseladd; 30-10-14 kl 21:30

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22
    Men NÅR står man under kommando? Idet jeg er mobilisert eller ved oppmøte?

Vanskelig å delta i striden med kun feltspaden, så om jeg har uniformen i bagasjerommet så unngår man dødsstraff forutsatt at FI forholder seg til Genevekonvesjonene da. Og akkurat det er vel ikke en selvfølge.

Konklusjonen er vel at man får håpe at analytikerne har rett i at røykvarsleren utløses lenge før det brenner skikkelig på dass.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9
    Jeg tror ikke vi får noe forvarsel, husk at så lenge det er russerne som er FI så er de noen av de beste på planeten til krigslist.

Tenk at det blir litt mer spent osv, når vill vi mobilisere og hvilke politikere tør å si nå mobiliserer vi, det blir ww2 på nytt for den norske stat er vaksinert mot å ta kjappe avgjørelser hvis det er litt tvil. Håper jeg tar feil.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Men NÅR står man under kommando? Idet jeg er mobilisert eller ved oppmøte?
    Jeg vil si det gjelder fra du mottar ordre om mobilisering eller lyder plakaten på veggen.

Det er egentlig nok at du er del av de væpnede styrkene og er en del av kommandostrukturen - at du har med deg uniform og evt. legitimasjon skulle vel være nok bevis på at du tilhører en stridende part og derfor har rett til å bli behandlet som krigsfange. Men hvis du altså tar del i striden uten å bære et slags kjennetegn, som uniform eller felttegn, kan du risikere å bli dømt for en krigsforbrytelse med støtte i artikkel 37, i Genevekonvensjonens 1. tillegsprotokoll. Sædvane vil nok spille inn her også - det har generelt vært akseptert som krigslist å kamuflere seg som fienden eller sivil for å snike seg rundt og spionere, men at man må vise flagg før man tar til våpen. Beskyttelsestegn som Røde Kors osv. eller hvite flagg får aldri brukes til krigslist.

Den Tredje Genevekonvensjonen gir også spontant oppsatte militser rett på beskyttelse som krigsfange, når de ikke har rukket å skaffe seg uniformer eller klare kommandolinjer ennå - men de må bære våpen åpenlyst.

Jeg bør vel ta forbehold om at Krigsadvokaten eller ICRC kan være uenig i min tolkning.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    16
    Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Jeg tror ikke vi får noe forvarsel, husk at så lenge det er russerne som er FI så er de noen av de beste på planeten til krigslist.

Tenk at det blir litt mer spent osv, når vill vi mobilisere og hvilke politikere tør å si nå mobiliserer vi, det blir ww2 på nytt for den norske stat er vaksinert mot å ta kjappe avgjørelser hvis det er litt tvil. Håper jeg tar feil.
    Viss vi ikkje får noko forvarsel og er under eit angrep, då er alt mobiliseringsordren gitt. Plakaten på veggen er fortsatt norsk lov.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    I en situasjon der man blir overfalt som beskrevet, ville dere bevepnet dere med privat våpen på vei til oppmøtested? Jeg har en pistol i 9mm, av "tjenestepistoltype", vil jeg risikere noe om jeg bevepner meg med den på vei til oppmøtested? (så lenge jeg går i uniform?)

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Viss vi ikkje får noko forvarsel og er under eit angrep, då er alt mobiliseringsordren gitt. Plakaten på veggen er fortsatt norsk lov.
    Men plakaten på veggen gjelder "bare" befal og militære sjefer. Nå skal jeg riktignok gå kurs for å bli befal i områdestaben, men inntil videre er jeg bare menig. Dermed er jeg ikke mobilisert før "noen" gir beskjed.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9
    Jeg tror bare vi moboiliserer så seint at tiden til UTS blir veldig kort.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av mobilix Vis post
    I en situasjon der man blir overfalt som beskrevet, ville dere bevepnet dere med privat våpen på vei til oppmøtested? Jeg har en pistol i 9mm, av "tjenestepistoltype", vil jeg risikere noe om jeg bevepner meg med den på vei til oppmøtested? (så lenge jeg går i uniform?)
    http://hv.forsvaret.no/info/lover-re...folkerett.aspx

I jakten på svar på egne spørsmål fant jeg denne på HV sine internett sider. Såvidt jeg oppfatter så er det vel ikke ulovlig etter krigens folkerett å bruke privat våpen, om slikt initiativ blir tatt godt imot av militære sjefer vet jeg ikke. Det er vel dog slik at FI ikke trenger gjøre noen anstrengelser for å få deg til å overgi deg om du er bevæpnet og i uniform. De kan skyte deg straks de ser deg.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    Et sivilt våpen dekkes av den sivile våpenloven, men i krise eller krig vil vel denne settes tilside av kriselover eller nødverge. Det viktigste er vel å unngå å komme i misforståelser med politiet eller egne/allierte styrker på vei til oppsetningsstedet - så det er nok best å klarere slik "privat insj." med politiet og avdelingen hvis du har bevæpnet deg for egenbeskyttelse, slik at eventuelle kontrollposter under veis ikke blir skremt av å se pistolen/dynamiskrifla/Rambo-buen du har på deg.

Bruk også helst helmantlet ammunisjon (matchammunisjon), men hvis du kun har ekspanderende ammo så vil ikke det være noen krigsforbrytelse så lenge du prøver å få tak i helmantlet ved første anledning.

Når det gjelder sivile klær, fra dokumentet du lenket:
    Følgende handlinger er eksempler på svik når de utføres med det formål å drepe, skade eller ta motstanderen til fange:
    (...)
    - å fingere sivil, ikke-stridende status, for eksempel ved å utgi seg for å være en sivil person og være sivilt antrukket for å komme seg i posisjon før angrep, eller bruke sivile eller andre beskyttede kjøretøy, fly eller fartøy.
    (...)

Eksempelvis vil det altså være tillatt å late som om du er skadd eller kampudyktig hvis du ikke har til hensikt å drepe, skade eller ta til fange motparten.
    Altså er det greit å lure seg til oppsetningsstedet eller samle inn informasjon i sivil, eller fingere sykdom for å slippe unna, men du kan ikke bruke sivile klær under fremmarsjen til et angrep eller holde en velkomstparade for ru...fienden og bruke den som en felle.

Her er det en sædvaneforskjell mellom skip og andre transportmidler, for skip har lov å seile i posisjon for angrep under falskt flagg:
    For krigsskip er det til forskjell fra transportmidler på land og i luften tillatt å seile under falskt flagg for å forlede motparten til å tro at man ikke er et lovlig mål. Dersom det brukes falskt flagg, skal det riktige flagget heises før man går inn i kamphandlinger.
    Sist endret av Tusseladd; 31-10-14 kl 00:38

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    Jeg var visst unøyaktig når det gjelder fiendens uniformer - det er visst enda strengere regler mot å kle seg ut som fiende enn å kle seg ut som sivil, så det er ikke bare ulovlig å bruke fiendens uniformer i en operasjon for å drepe, skade eller ta til fange motstanderen - som jo som nevnt over er svik og en krigsforbrytelse - men det er også en regel mot "improper" bruk av fiendens symboler.

Synet på bruk av fiendens uniformer er litt uklart og variert mellom de ulike land: https://www.icrc.org/customary-ihl/e.../v1_rul_rule62 Norge har altså lagt seg på en streng linje der fiendens uniformer og kjøretøy ikke bare er forbudt å bruke i angrep på fienden men også for å "skjerme, begunstige, beskytte eller hindre militære operasjoner".
    Dette innebærer at bruk av motpartens uniformer etc. primært vil være tillatt i treningsøyemed utenfor stridssonen og for en krigsfange eller internert som bruker motpartens uniform for å kunne flykte fra fangenskap. For krigsskip er det egne regler som gir en viss mulighet til for eksempel å seile under falsk flagg.
    Hvis du da for eksempel ikler deg fiendens uniformer til å spionere eller snike deg rundt, eller lure fienden til å følge falske ordre, osv. er du ikke skyldig i svik så lenge du ikke bruker uniformen til å angripe eller ta til fange fienden, men hvis du blir tatt kan det å opptre i fiendens uniform gjøre at du blir behandlet som spion og mister retten til å bli behandlet som krigsfange. Og det vil også være refsbart/straffbart etter norske regler.

Det betyr også at en fiende som kler seg ut som fiendens soldat for å spionere eller gi falske ordre ikke nødvendigvis er skyldig i noen krigsforbrytelse, hvis det aktuelle landet ikke har sluttet seg til denne regelen. Kanskje er det mulig å gi samme refs for dette til en fiendtlig soldat som til en norsk soldat, etter likhetsprinsippet, men dette blir fort litt for inviklet for meg.

Norske soldater skal uansett ikke kle seg ut som fienden unntatt for å rømme fra fangenskap eller være markør, så får Krigsadvokaten og ICRC diskutere statusen til eventuelle russere som tas til fange i M04.
    Sist endret av Tusseladd; 31-10-14 kl 09:57

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59
    Dette hører vel egentlig til i en annen tråd. Men hvis, i krig, en fiendtlig soldat driver rekognosering i stridsområdet iført sivile klær eller i norsk uniform, og blir tatt til fange, er det liten tvil om at han vil bli stilt for norsk rett og siktet etter § 91 i Krigsartiklene i den militære straffelov. Det finnes kun en straff, livsvarig fengsel:

§ 91. Med Fængsel paa Livstid straffes den, der tjener Fienden som Spion. Er han fiendtlig Krigsmand eller Undersaat, kan han kun straffes for Spioneri, hvori han gribes, men ikke for tidligere Handlinger af lignende Art.

Som Spion betragtes alene den, der hemmelig eller under falske Paaskud samler eller søger at samle Oplysninger paa Krigsmagtens Operationsfelt eller noget i § 80 Nr. 2 nevnt militært sted i Hensigt at meddele dem til Fienden.
    § 80 Nr. 2 nevner følgende steder:
    Fæstningsverk, besat Plads, Pas eller anden Forsvarpost, Mineanlæg, Signalstation, Havn, Krigsskib, Fartøi, militært Verft eller Verksted, Tøihus, Magasin eller Forraad af Vaaben og Ammunition, Krigskasse eller andre Krigsfornødenheder, Jernbane, Vei, Bro, Telegraf, Telefon eller lignende Befordrings- eller Meddelelsesmiddel eller Vandledning eller Dæmning
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    En "fiendtlig Krigsmand" som dømmes til fengsel etter den paragrafen vil fremdeles være å regne som krigsfange etter artikkel 85 av den 3. Genevekonvensjonen. Problemet kan bli å finne ut om den tilfangetagne er soldat eller ikke. Og så kommer spørsmålet om hans bruk av norsk uniform er i strid med folkeretten eller ikke. Begge disse spørsmålene kan bli mat for advokater og propagandister.

For å konkludere digresjonen: Det er altså ikke i strid med folkeretten å reise til oppsetningsstedet eller samle informasjon i sivilt, men man får ikke kle seg ut som sivile eller fienden for å gjennomføre angrep eller gå i angrepsposisjon (egne regler finnes for sabotasjeoperasjoner på fiendebesatt område). Beskyttelsestegn som Røde Kors, FN, sivilforsvar osv. skal uansett aldri brukes til noe lureri.

Å ha med seg militær uniform og papirer vil nok styrke ens sak for å bli betraktet som krigsfange, da gitt at man blir tatt til fange av en fiende som følger konvensjonene og ikke bare henretter "spioner" eller "frivillige" på stedet.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    For å gå tilbake til det som ble lagt ut om våpenlagring - her har man vel enda en sak der Stortingets spesielle rolle vis-a-vis Heimevernet ikke har blitt helt fulgt opp?
    De områdene som er ombevæpnet til HK416 har allerede tilgang til sikker lagring i garnison.
    Sist dette ble tatt opp i Stortinget var man klare på at hovedregelen fortsatt skulle være oppbevaring av våpen hjemme. Formuleringen kan tyde på at HV har brukt omvæpning til HK416 til å "sniksentralisere" lagringen i strid med Stortingets føringer.

For å puste litt gjennom nesa igjen, så står det jo bare at de har "tilgang" til lagring i garnison - ikke at alle våpnene faktisk står i garnisonslagre. Hvordan våpnene faktisk er lagret er vel gradert. Og som nevnt i saken vil man fremdeles lagre hjemme der man ikke får opprettet lagre på oppsetningsstedet.

Vi får vel se hva Landsrådet i plenum og Stortinget synes om saken, og om pengene til bygg og anlegg kommer. Det kommer kanskje an på hva som blir dyrest: Å gi mannskapene låsebøyle for våpen, eller bygging, drift og vakthold av desentraliserte våpenlagre.

At HV-gubbs må stå i kø i noen minutter for å rekvittere et våpen i fredstid er vel en billig forsikring mot at et helt områdes våpenlager blir tatt ut, egentlig. Og ekstra-jobben med å dele ut tennstempler er en forsikring for at andre våpen enn Forsvarets blir benyttet under spontane familietragedier.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    5
    I mitt HV-område skjedde overgangen til sentralisert lagring av våpen for anslagsvis 8-10 år siden. Vi fikk tilbud om å oppbevare våpen sentralt, og samtlige leverte inn. Man måtte jo uansett stå i kø for å få tennstempel, så da kan man jo like godt stå i kø for å få ut et komplett våpen som man slipper å demontere! I tillegg slipper man risikoen med å oppbevare våpen hjemme.

Fjernet detaljer om rutiner vedrørende utlevering av våpen. 84mm Moderator

De siste øvelsene har vi ikke en gang hatt vårt "eget" våpen; vi har bare fått utdelt et tilfeldig våpen fra et lager.

Og når HK416 kommer for alvor, er det jo et spørsmål om det finnes våpen nok til alle? Jeg antar at overgangen til sentralt lagrede våpen som deles ut for anledningen fra en "våpen-pool", er begrunnet i at det allerede på AG3 ikke finnes nok fungerende våpen til alle.

Poenget mitt er: Det er ikke mye aktuelt med lagring av våpen hos den enkelte, hvis det ikke finnes nok våpen til alle. Og det er godt mulig at det er situasjonen.

Scener fra "Enemy at the Gates" sniker seg fram for det indre øyet..

Kan nevne at jeg er i F-styrken.
    Sist endret av 84mm; 31-10-14 kl 17:34 Begrunnelse: Trenger ikke detaljer om håndtering av våpenutleveringer..

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Scener fra Krim sniker seg fram for mitt indre øye...

I enkelte bystrøk i Norge skal det utrolig lite til for å hindre en effektiv mobilisering.

Man behøver kun å sette fyr på noen få kjøretøy på strategiske steder, så må man komme seg til oppmøtested med båt, helikopter eller til fots. Om man i tillegg skyter litt med skarpt, så kan man i praksis stanse hele mobiliseringen lenge nok til at man får ilandsatt robuste nok styrker til å ta kontrollen over området.

Har vi ikke fått våpen og ammunisjon ut til mannskapene da, så har vi i praksis mistet området til fi for godt.
    two to the heart, one to the mind...

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Bruk litt "tenk-trykk-tal" før posting av detaljer om sentral våpenlagring.
    What happens in the garage, stays in the garage

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    16
    Ser ein del fordelar med sentral lagring, spesielt sidan ein ikkje har eit fungerande våpen. Problemet er at intensjonen med HV på ein måte forsvinn. Når HV vart oppretta var det på grunn av erfaringar frå angrepet på Norge i april 1940. Då og var våpena lagra på eit sentralt lager, og tennstempela lagra på eit anna sentralt lager. For å unngå å bli overraska på same måte vart HV oppretta med våpen og amunisjon i heimen slik at ved eit angrep på Norge kunne desse sikre dei sentrale lagera i løpet av kort tid slik at resten av forsvaret kunne mobilisere. Kven skal no beskytte HV sine lager mens HV får utlevert sine våpen?

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    Kammerlås og våpenskap har man vel for lengst funnet ut at blir for dyrt å kjøpe inn, men hva med å levere ut tennstempler og beredskapsammunisjon igjen? Så kan halvparten av mannskapet ha med seg sluttstykke, og andre halvparten ha med seg sluttstykkebærer?

Murphy vil vel diktere at hvis bare halvparten av området stiller opp ved innkallelse, så vil du enten ha soldater med bare sluttstykker eller bare sluttstykkebærere.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Det var vell ingen dum idė? Hvis man innad i HV-laget har alle vitale deler men spredt rundt så vil man jo unngå at forsvarets våpen blir benyttet til selvdrap eller "drap i nære relasjoner"? Samtidig vil man kunne bli operativ selv om oppmøtestedet er tatt av fienden..

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8
    Vi kan jo bare bytte tennstempler med hverandre.?

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    Motsols og medsols tennstempler kanskje. Kan vi ikke bare bytte nære relasjoner med hverandre, hvis det blir for vanskelig?

Aller helst burde vi vel som nasjon innse at dette tiltaket med å levere inn tennstempler ikke hindrer noen partnerdrap, men bare sparer Forsvarets omdømme ved at drapene utføres med andre våpen - f.eks. jaktvåpen, kniv, slagvåpen osv.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av mobilix Vis post
    Det var vell ingen dum idė? Hvis man innad i HV-laget har alle vitale deler men spredt rundt så vil man jo unngå at forsvarets våpen blir benyttet til selvdrap eller "drap i nære relasjoner"? Samtidig vil man kunne bli operativ selv om oppmøtestedet er tatt av fienden..
    Nå har vel HV etterhvert litt strengere selektering av personell enn tilfellet var på 80- og 90-tallet.

Uansett, løsningen på problemet behøver ikke å være fryktelig komplisert. Bare å kjøpe inn et kompakt våpenskap per våpen, med plass til ammunisjon.

Jeg er ikke spesielt nervøs for drap/selvdrap, men heller tyveri og i hvem sine hender de ender opp.

Et greit våpenskap kjøpt i store kvanta bør ikke koste spesielt mye. Mitt våpenskap med plass til 4-5 rifler og en liten stabel pistoler kostet vel 990kr på tilbud hos G-Max for noen år siden. Og selv om skapet koster 3000kr, så er det en dråpe i havet ift hva et våpen med optikk koster.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av 84mm Vis post
    Bruk litt "tenk-trykk-tal" før posting av detaljer om sentral våpenlagring.
    Apropos sentral våpenlagring, så er det ikke hemmeligere enn at det står i avisen:
    http://www.itromso.no/nyheter/article10343864.ece

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9
    Forsvaret er så gjennomsiktig i dag at det er ikke lenge før seilings ruta til fregattene får likes.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    OK, dette må vel opp i Stortinget litt brennkvikt? Sist man diskuterte oppbevaring av personlig HV-våpen i Stortinget, var det jo et signal om at hovedregelen skulle være at personlig våpen fortsatt skulle oppbevares i egen bolig, dog med innlevert tennstempel for dem som ikke er aktive skyttere. Greit nok at man kan få unntak fra denne hovedregelen hvis man bor i studentkollektiv eller har andre enkelttilfeller der det er fornuftig med unntak, men at man bytter ut AG3 med HK416 skal da ikke være noen begrunnelse for å gå bort fra den ordningen som Stortinget har ønsket?

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tusseladd Vis post
    OK, dette må vel opp i Stortinget litt brennkvikt? Sist man diskuterte oppbevaring av personlig HV-våpen i Stortinget, var det jo et signal om at hovedregelen skulle være at personlig våpen fortsatt skulle oppbevares i egen bolig, dog med innlevert tennstempel for dem som ikke er aktive skyttere. Greit nok at man kan få unntak fra denne hovedregelen hvis man bor i studentkollektiv eller har andre enkelttilfeller der det er fornuftig med unntak, men at man bytter ut AG3 med HK416 skal da ikke være noen begrunnelse for å gå bort fra den ordningen som Stortinget har ønsket?
    En av argumentene jeg har hørt i forhold til omvæpning og lagring er at det er så hightech-optikk på 416 at det gjør våpenet veldig ettertraktet på det illegale markedet og man ønsker ikke å utfordre skjebnen....
    Om dette er et reellt argument eller om noen har spøkt med meg, har jeg ikke fått klarhet i, men hvis det er tilfelle, så gripes det etter halmstrå av personer som ikke har løftet blikket sitt opp fra skrivebordet og sett seg rundt på en del år...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
    En av argumentene jeg har hørt i forhold til omvæpning og lagring er at det er så hightech-optikk på 416 at det gjør våpenet veldig ettertraktet på det illegale markedet og man ønsker ikke å utfordre skjebnen....
    Om dette er et reellt argument eller om noen har spøkt med meg, har jeg ikke fått klarhet i, men hvis det er tilfelle, så gripes det etter halmstrå av personer som ikke har løftet blikket sitt opp fra skrivebordet og sett seg rundt på en del år...
    Hvem som helst kan bestille seg et aimpoint-sikte på nettet. Man trenger ikke en eneste tillatelse eller løyve for det. Så dette er reinspikka bull.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    16
    I HV lova står det at HV-soldaten pliktar å ha våpen og ammunisjon i heimen, han er og pliktig å vedlikehalde utstyr han har fått utlevert. I tillegg står det i foreskrift at ved ein situasjon der krig truar eller det er krig utan at soldaten er i teneste pliktar soldaten å ha våpen, ammunisjon og utstyr med seg til ei kvar tid og på sivil arbeidsplass.

Etter mi meining er det vi ser no med sentral lagring ei utholing av HV lova. Og skal det innførast bør det opp i Stortinget for ein gjennomgang først.

Ps. I HV lova står det og at soldaten pliktar å ta med og bruke sivilt antrekk og støvlar ved behov.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Hvem som helst kan bestille seg et aimpoint-sikte på nettet. Man trenger ikke en eneste tillatelse eller løyve for det. Så dette er reinspikka bull.
    My point exactly! Derfor jeg undres fælt over dette når det kommer fra folk litt oppe i systemet, men men..

Av dagens HV-soldater så vil jeg påstå at de er mer skikket til å ha våpen (ammo også, forsåvidt) hjemme enn hva som var tilfellet for 20 år siden. Folk har en mer solid holdning til lagring og bruk av våpen, samt at Forsvaret har bedre kontroll på de enn tidligere. Jeg klarer ikke å se de helt klare og tungtveiende årsakene til at man absolutt skal ha felleslagring av våpen.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    My point exactly! Derfor jeg undres fælt over dette når det kommer fra folk litt oppe i systemet, men men..
    Er det noe nytt - enten det er snakk om Forsvaret eller ellers - at folk høyt oppe i næringskjeden ikke har snøring på nittigritty-detaljer på grasrot-nivået? Ikke at alle oppover nødvendigvis alltid skal kunne alt, men problemet oppstår når slike folk skal begynne å bestemme og skrive en masse papirer på egenhånd uten å få innspill fra fagekspertisen først - dette da ikke helt sjeldent gjerne i kombinasjon med et usunt markeringsbehov. Da ender man gjerne med ganske så idiotiske og intetsigende regler og føringer...
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Av dagens HV-soldater så vil jeg påstå at de er mer skikket til å ha våpen (ammo også, forsåvidt) hjemme enn hva som var tilfellet for 20 år siden. Folk har en mer solid holdning til lagring og bruk av våpen, samt at Forsvaret har bedre kontroll på de enn tidligere. Jeg klarer ikke å se de helt klare og tungtveiende årsakene til at man absolutt skal ha felleslagring av våpen.
    Seleksjonen av en del av personellet er bedre, og de er tilstrekkelig skikket. I all den tid mange sitter som eiere av diverse våpensamlinger til sport og jakt, kan jeg ikke helt se hva som egentlig er problemet.

Tilpasset MILFORUM søk

Side 3 av 11 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter