General Bull-Hansen med høyaktuelle og klartenkte tanker, allerede i 1986 (beklager litt dårlig lyd). #FMR
Side 2 av 10 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 395
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    58
    Liker (mottatt)
    80
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    89 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6
    Fordi Hæren ER alt for liten, ser man på det "nye" HV. HV har hatt bla. hatt BK før. PV kan bli nye oppgaver. Å dra sammen større formasjoner av HV er en diskusjon et annet sted enn her. Det kan hende at HV kan stå overfor oppgaver som å sinke Fi for at Hæren i det hele tatt skal klare å stable seg på beina, og da er det noen kapasiteter som vil gjøre jobben enklere. Det kan hende HV også får i oppgave å sikre flanker og samvirke med Hæren. Her nord snakker vi ikke om HV-taxier og bare stå rett opp og ned og sikre objekter. Her er samvirket med Hæren av stor betydning. Hæren trenger oss, og den nye Hæren vil heller ikke stå klar om fem år. Det er det "noen" som plutselig har skjønt. Men denne formen for jobb har jeg uansett øvd på i årevis, med nettopp den intensjonen.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    502
    Liker (mottatt)
    253
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    237 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    8
    HV kan bli ganske mye bedre, men da må det politisk vilje til. Mange offiserer kommer fra hæren så avstanden mellom HV og hæren trenger ikke å være så stor.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    395
    Liker (mottatt)
    73
    Nevnt
    19 innlegg
    Sitert
    133 innlegg
    PONDUS
    8
    Det kan være fornuftig å huske at HV i stor grad består av tidligere Hær/Sjø/Luft-personell, ofte med spesialist-utdanning innenfor mange forskjellige kapasiteter, som har blitt "dummet ned" til å bli Gunnar geværmann.

Det burde ikke være fryktelig vanskelig å få noen av disse opp på et grunnleggende nivå igjen...
    two to the heart, one to the mind...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    58
    Liker (mottatt)
    80
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    89 innlegg
    PONDUS
    6
    Det man først og fremst trenger er flere dager i felt, og skikkelige programmer i en liknende form man hadde for REP-avdelinger i MOB-Hæren før, dvs. at det er fornuftige fastlagte programmer der det er dagsedler med hva som gjennomgås, og som det ikke er opp til det "lokale" befalet å bestemme.

En tanke jeg har hatt i noen år, er at hvis vi hadde fått til et skikkelig instruktørkorps ved distriktet (rettelse: distriktene) -helst med avdelingsbefal, (eller sersjantkorps) så hadde de kunnet stå for mye av programmet, og styrt det faglige ut utviklingen. Jeg sier ikke at befalet til de ulike avdelingene mangler kompetanse, men det vil i vesentlig grad vært lettere å styre treningen dersom det var befal som til daglig hadde dette til oppgave. Og i tillegg, vil man kunne unngått en del lokale varianter av hvordan gjøre ting.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    136
    Liker (mottatt)
    479
    Nevnt
    56 innlegg
    Sitert
    306 innlegg
    PONDUS
    17
    Er det du sier Din_Laban egentlig at man isteden for å ha en mobiliserings-hær skal ha oppgradert HV? Det blir jo en ganske uventet svar på den tidligere diskusjonen om sammenslåing av hæren og HV.

Med dagens oppgaver til HV ser jeg ikke helt at BK er det største behovet. RFK gir oss stort sett den ildkraften vi trenger, og den er normalt mer presis. Dermed er den mer brukbar, i og med at dagens oppgaver tilsier at HV skal kjempe tett på sivilbefolkningen. Dersom oppgavene blir mer reserve-hær så har man selvsagt helt andre behov.

Jeg er mer bekymret for kommando, kontroll og logistikk. HV-distriktene er ikke rigget til å håndtere full mobilisering av hele HV. I situasjon der HV trenger BK og PV (utover RFK) er nok fravær av kommandonivå mellom områdene og distriktene et vel så prekært behov.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    395
    Liker (mottatt)
    73
    Nevnt
    19 innlegg
    Sitert
    133 innlegg
    PONDUS
    8
    Jeg er en sterk tilhenger av at HV burde bruke treningstiden sin mest mulig effektivt. Det gjør man ikke ved at rustne HV-befal skal komme opp med leksjoner som du synes å huske noe om.

Da behøver man som Din_Laban sier, et skikkelig instruktørkorps.

SAmtidig ønsker jeg mer spesialisering innad i HV, slik at man kan ha en egen BK-tropp, kanskje til og med en TOW-tropp, noe som ikke burde koste så fryktelig mye, med mindre forsvaret har destruert alt gammelt materiell (ville ikke forbauset meg, og tidligere tiders beslutningstagere burde fått seg en sigg og bind for øynene mens de ventet på sin videre skjebne... )

At du Aquila mener at RFK gir HV all den ildkraften de trenger, beviser at du ikke helt har forstått hva slags kapasiteter BK har sammenlignet med RFK.
    two to the heart, one to the mind...

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    51
    Liker (mottatt)
    179
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    141 innlegg
    PONDUS
    11
    Mykje av det som blir skreve her er sikkert bra. Men opp i alt dette må ein hugse på at HV ikkje berre er grønnkledde infanteristar. HV har og ein blå del, desse som har båt og lika stor fart. Oppgåvene gitt frå FOH er veldig like, omtrent identiske. Men ein løyse ikkje oppgåvene på same måte på sjøen som på land. I dag er desse ein del av distrikta og blir styrt av den same leiinga som styre land HV. Ein kan ikkje legge store planar for HV utan å ta med SHV.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    129
    Liker (mottatt)
    843
    Nevnt
    135 innlegg
    Sitert
    223 innlegg
    PONDUS
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    Jeg tror du kan legge fra deg den fortellingen om M19 med det samme, den er i de rette instanser analysert og gjort rede for. Ny opplæring gitt. Problemet har vært at noen våpen har vært slengt ut uten at noen har hatt god kjennskap til disse, forvekslet dem osv. Det skjer nok ikke igjen med det første. Skal man plukke på Hæren, har jeg vært med på nok, altså sett nok til å lure på hvor en del befal fikk vettet sitt fra. F.eks. klikk med P80 på Mauken, for så å stå og lure litt før vedkommende titter inn i pipemunningen..! Det er én historie jeg personlig har observert. Nok om det.
    Du trenger ikke komme her med sånn der butthurt "jamen noen i Hæren har også vært teite en gang" anekdoter, og ihvertfall ikke prøve å sidestille det at noen kikket ned i pipen på et ladd våpen en gang på Mauken med å smelle av en skarp M19, ved et uhell, på en tosidig øvelse, i et sivilt hyttefelt; Alle vet at fuckups skjer fra tid til annen, men noen fuckups er altså så mye større enn andre at de ikke bør ties ihjel, men snarere minnes på om gang på gang på gang sånn at folk er steinklar på hva konsekvensen kan være/bli dersom man driver med ting man helt åpenbart ikke har opplæring eller systemforståelse for å kunne drive med.
    Jeg får ta deg på ordet om at lærdom har blitt gjort og tiltak iverksatt som følge av den der jordas megafuckup, selv om jeg vet med meg selv personlig at min tillit til den vedkommende avdeling som gjorde dette mildt sagt vært tynnslitt til evig tid framover dersom det var jeg som tilfeldigvis bevegde meg i nedslagsfeltet til de der stålkuler.

Du skjønner, jeg vet faktisk en ting og to hva som skjedde. Jeg har også den nødvendige faglige ekspertisen i forhold til nettopp dette for å kunne ha en noenlunde forståelse for- og et par kvalifiserte tanker om hva som har gått feil, og hvor mange steder opp igjennom kommandokjeden ting har sviktet for at noen har klart å fyre av en skarp M19... ved et uhell, på en tosidig øvelse, i et sivilt hyttefelt... da selv om jeg ikke var fysisk tilstede selv.
    Jeg bruker bruker ihvertfall hendelsen som eksempel på hvordan ikke å gjøre ting når jeg driver og gir opplæring og underviser på systemet. Ikke for å bevisst drite ut HV (selv om jeg må innrømme at det gjerne flires litt i forsamlingene), men for å få folk til å skjønne alvorligheten av å ha rett opplæring og forståelse før dem en gang rører sprengstoff og tennere; Noe jeg ser gang på gang at folk tar altfor lett på når det kommer til spesielt M19/M100 - også utenfor HV ja.

Så derfor sier jeg igjen; PI-tropper til HV? Ja gjerne det, det hadde faktisk vært akkurat det HV skulle kunne trenge, og det mener jeg... Men, hvis ikke HV da evner å levere en god nok og standardisert opplæring og vedlikeholdstrening til sine pionèrtropper - men nok en gang havner på en sånn der ad-hoc "godt nok, hurtig"-løsning, ja da er det jaggu meg bare å drite i det heller.
    Det tar mer enn en helgesamling eller et femdagerskurs for å lære folk opp til å drive med det helt basale innenfor dette faget, for ikke å snakke om å ha en god forståelse for det hele altså...
    Sist endret av MMB; 26-10-14 kl 23:35
    Elite Som En Trensoldat

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    502
    Liker (mottatt)
    253
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    237 innlegg
    PONDUS
    8
    Jawaline har jeg aldri prøvd, men tror brukerterskelen ikke er så stor. Det finnes simulator for jawaline, kan jawaline tropper være en løsning for å stoppe panser?

Poenget er at simulator trening på våpen med lav brukerterskelen kan gjøre en stor forskjell. Hvis noen områder ble satt opp med en jawaline tropp, 12,7 tropp, bk tropp, RFK tropp og SAN tropp for å støtte I og URS områdene så er oddsen litt bedre i oppholdene strid.

Når det gjelder bedre kvalitet på instruktører så tror jeg på en løsning der hvert distrikt setter i hop en gruppe med befal til instruktør/markør styrke, i dag gjør vi det innen for TIM. Jeg hadde lett begynt på heltid i HV hvis sjansen hadde byddseg for å jobbe som instruktør og markør. Kostnadene med en slik gruppe i distriktene ville nokk gjort et solid innhogg i budsjette men den hadde nok økt kvaliteten på øvelsene.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    3
    Man taver noen ingeniørsoldater med relevant fagtjeneste som ikke har vært alt for mange år uten grønn tjeneste, samt sivile bergsprengere og maskinførere med en del yrkeserfaring, og kanskje noen dykkere, sender dem på to-ukers intensivkurs på Ingeniørskolen ved Hærens Våpenskole, med en fagplan som gir så mye HV-tilpasset stridseffekt innen kommunikasjonsødeleggelser og "Counter Mobility" som tiden tillater at kan gis på en sikker måte. Sjø- og Luft-pionerene får tilpasset opplæring - kanskje på et annet sted - på sperring og ødeleggelse av indre skipsleder, havneanlegg og flyplasser. Diskusjonen dreide naturlig inn på eksplosiver, men man kan lage mye bøll med diverse maskiner og utstyr også.

Heimevernsloven gir anledning til å kreve 14 dagers kurs av vernepliktige spesialister hvert 3. år - selv om det jo er best at dette er frivillige mannskaper. Kanskje er det noen som kunne tenke seg å melde seg frivillig til slike kurs for områdestrukturen selv om de ikke nødvendigvis vil binde seg til I-styrken - eller så kan HV finne ut at pionerlag er en I-styrke-greie.

Fredstids-planlegging og forberedende arbeider for kommunikasjonsødeleggelser utføres sammen med ekspertise og tyngre utstyr fra de andre forsvarsgrenene. Men aktiveringen av planene må kunne gjøres med egne mannskaper og utstyr som er forhåndslagret eller skaffes fra lokale entreprenører.

Når det gjelder å oppdage IED'er og minelegging (på sjø og land) utført av fremmed makt i vår teig høres det ut som en HV-oppgave, men å faktisk rydde slike høres ikke ut som noe HV trenger å ha organisk. Da gir man oppgaven til Forsvarets eksplosivryddere, Politiets bombegruppe, Hærens ingeniørvåpen og Sjøforsvarets minejaktfartøyer.

Høres dette ut som en god plan?

SKILLE

En markør- og instruktørstyrke som er mer eller mindre fast ansatt høres ut som en god idé. Var ikke HV-016 brukt mye nettopp som slike instruktører før de ble avskaffet? Men man må ikke glemme at hvis hele HV skal settes opp samtidig så må man fremdeles kunne gjøre det på en god måte med egne ressurser. Da kan disse instruktørene reise rundt og som inspektører og rådgivere, eller settes inn i striden selv.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    502
    Liker (mottatt)
    253
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    237 innlegg
    PONDUS
    8
    Det fine med markører som er i et område og reiser litt rundt er hva de fører med tilbake til sitt område. Hadde det vært bærekraftig økonomisk sån at det er levelig uten annen jobb kunne det blitt bedre.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    578
    Liker (mottatt)
    1480
    Nevnt
    232 innlegg
    Sitert
    701 innlegg
    PONDUS
    49
    Jeg er helt enig i at et større antall stadig tjenestegjørende instruktører i HV-distriktet som ble brukt på HV-områdenes trening ville gjort en enorm forskjell. Men det er jo det med pengene da.

Men, som jeg har gjort før her på forumet: Jeg må trekke fram hvordan det er i de amerikanske reservestyrkene, enten det er National Guard, Naval Reserve, Army Reserve, Air Force Reserve eller U.S. Marine Corps Forces Reserve (min tremenning var inntil for 6 år siden kommandør i Naval Reserve, så jeg kjenner systemet en god del gjennom ham (han ble innkalt fra det sivile som sjef for Military Sealift Command Expeditionary Port Unit 104 for å være sjef for Military Sealift Command Office Kuwait og dermed amerikansk militær havnesjef i Kuwait havn i ett år 2007-2008).

For det første: Minimum treningsmengde i alle reservestyrker har "til alle tider" vært en helgetrening hver måned og en sammenhengende 2-ukers trening i året. Det blir en del mer enn HVs I-styrke har. Helgetreningene er temmelig desentralisert så mannskapene ikke skal måtte reise langt.

For det andre: Alle avdelinger (ned til kompanistørrelse) har en stadig tjenestegjørende instructor-inspector stab (offiserer og "other ranks") som er instruktører under treningene og utfører dag-til dag administrasjon av avdelingen, personal, økonomi, logistikk, samt treningsplanlegging. Samtidig er regelen at avdelingssjefer skal være reserveoffiserer, Instructor-inspector-staben inngår gjerne i OPL/K, men aldri som avdelingssjefer, gjerne som NK, eller som stabsoffiserer. Dette gjør at reserveoffiserene først og fremst kan få trening i å lede avdelingene sine operativt og ikke bruke all sin tid og energi på å adme.

For det tredje: Det kreves akkurat samme utdannelse på hvert nivå for å være reserveoffiser i de amerikanske reservestyrkene som for å være offiser i de stående styrker. Men det er lagt opp et stort antall muligheter til å ta utdannelse (f.eks. Hærens stabsskole) på deltid, ved fjernundervisning etc.

Her er et bilde av min tremenning til høyre i det han 9. februar 2007 overtok kommando over MSCO Kuwait fra kommandør Steven DeLong (også han var reserveoffiser):

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    136
    Liker (mottatt)
    479
    Nevnt
    56 innlegg
    Sitert
    306 innlegg
    PONDUS
    17
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    At du Aquila mener at RFK gir HV all den ildkraften de trenger, beviser at du ikke helt har forstått hva slags kapasiteter BK har sammenlignet med RFK.
    Det er bare å innrømme at hoveddelen av min kjennskap til krumbaneild er fra større skyts. Og forøvrig er nok RFK også undervurdert.

Poenget var at de fleste oppdrag HV per i dag skal settes til ikke krever BK. FI er typisk av lags størrelse, enten det er et Spetnaz-lag eller en terrorcelle. På hva skal man skyte med BK som ikke RFK kan nå av dagens forventede oppdrag? Områdene er i liten grad trenet til å operere sammen, det er stort sett troppen (noen ganger med underlagte) som er den taktiske formasjonen.

Dersom HV skal få oppgaver UTOVER O&K og objektsikring så kan man godt diskutere ytterligere ildkraft som f.eks. BK. Men også da er det andre ting som er mer prekært, som f.eks. kommando på tvers av flere områder.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    578
    Liker (mottatt)
    1480
    Nevnt
    232 innlegg
    Sitert
    701 innlegg
    PONDUS
    49
    Helt enig.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1051
    Liker (mottatt)
    2358
    Nevnt
    251 innlegg
    Sitert
    1176 innlegg
    PONDUS
    65
    Samme her. Som Aquila påpeker, må man se på hva som er den potensielle fienden, og utruste seg deretter. Av samme grunn faller forslaget om å utruste HV med TOW. Har fienden stridsvogner til disposisjon, benytter man primært jagerfly eller egne stridsvogner for å bekjempe.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    502
    Liker (mottatt)
    253
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    237 innlegg
    PONDUS
    8
    Flott med fly så lenge som vi har luftherredømme og stridsvogner er det ikke mange av. Ingen vill invadere uten en meget god plan og jeg tror vi blir delt i to eller tre. Med all mulighet til å bekjempe panser på få plasser blir oddsen dårlig for resten, jeg mener den første tiden er avgjørende for å begrense tapt areal som kan være mye tyngre å få tilbake bare uker etter start.

Vi har oppsetningstid og det har de allierte også, vi vet russerne er mester i overraskelse. Det er tiden fra start til hjelp er effektiv som bekymrer. Ledelse der flere områder sammarbeider blir spennende.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Liker (gitt)
    21
    Liker (mottatt)
    17
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    17 innlegg
    PONDUS
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Samme her. Som Aquila påpeker, må man se på hva som er den potensielle fienden, og utruste seg deretter. Av samme grunn faller forslaget om å utruste HV med TOW. Har fienden stridsvogner til disposisjon, benytter man primært jagerfly eller egne stridsvogner for å bekjempe.
    Jeg vil si at en potensiell panserfienden til HV er BMD vogner med påfølgende "familie" i fallskjerm. BMD vognene sliter veldig i møte med en RFK sist jeg sjekket så trur Aquila har rett ved at RFK holder. Man må også huske at HV soldatene må få opplæring i for eks TOW og BK hvis det skal brukes. Opplæring og bruk av TOW og BK koster penger hvis det utstyret skal kunne brukes bedre en RFK.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    58
    Liker (mottatt)
    80
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    89 innlegg
    PONDUS
    6
    Husk: russernes mest verdifulle flåtebaser mm. ligger på Kola. De har i et eventuelt scenario et behov for å sikre området. Det gjør at, vi ikke uten vider kan forvente at russerne i tilfelle rottefelle blir å stå på andre siden av grensa for å "shake hands" med oss. Ting og tang er ikke ulikt det det var for noen år tilbake. Det vet våre høye herrer.

Det er ut fra dét scenarioet ting vil endres. Vi kan sikkert drive å late som at det er terror trusler og IS som er landets største problem akkurat nå (og de er jo også det) -men ting har endret seg så kjapt på kontinentet her at man på ny må se i kortene hva som finnes, hvordan man kan løse det bet mulig. Vi har ikke mye av noe for øyeblikket. Da må man ta tak i det man har. Og, Hæren er for liten...

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Liker (gitt)
    119
    Liker (mottatt)
    37
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    48 innlegg
    PONDUS
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Men også da er det andre ting som er mer prekært, som f.eks. kommando på tvers av flere områder.
    Bør man innføre avsnittene i HV igjen? Evnt. kalle det bataljoner, og omdøpe områdene til kompani?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Liker (gitt)
    21
    Liker (mottatt)
    17
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    17 innlegg
    PONDUS
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    Husk: russernes mest verdifulle flåtebaser mm. ligger på Kola. De har i et eventuelt scenario et behov for å sikre området. Det gjør at, vi ikke uten vider kan forvente at russerne i tilfelle rottefelle blir å stå på andre siden av grensa for å "shake hands" med oss. Ting og tang er ikke ulikt det det var for noen år tilbake. Det vet våre høye herrer.

Det er ut fra dét scenarioet ting vil endres. Vi kan sikkert drive å late som at det er terror trusler og IS som er landets største problem akkurat nå (og de er jo også det) -men ting har endret seg så kjapt på kontinentet her at man på ny må se i kortene hva som finnes, hvordan man kan løse det bet mulig. Vi har ikke mye av noe for øyeblikket. Da må man ta tak i det man har. Og, Hæren er for liten...
    Ja at vi blir en uskyldig tredjepart i forhold til en NATOland vs Russland med påfølgende russisk behov for å sikre basene på Kola ved og opprette buffer vil vi miste mye. Men blir ikke hæren styrket så kan det være mulig og diskutere om HV bør brukes og utrustes til tyngre oppgaver å da få en mer lik rolle som nationalgarden i USA. Helt enig at terror har fått for mye oppmerksomhet alt for lenge,

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    58
    Liker (mottatt)
    80
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    89 innlegg
    PONDUS
    6
    Det vil komme endringer. Noen for Hæren, som nok vil øke størrelsen, og også for HV som "igjen" må tilpasses oppgaven. Distrikter tror jeg ikke vi vil se igjen. Kp, Bn... mulig. Nye oppsetninger er sannsynlige, med pioner, Bk og muligens PV. Hærens problem er at den er liten og ikke kan dekke over et stort område. HVs problem er at den mangler trening, og en del kapasiteter. Løsningen kan fort bli en form for tilnærming. Og økt samvirke.

Jagerflyenes betydning har akkurat økt, og det samme gjelder nok ubåtene..!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Liker (gitt)
    396
    Liker (mottatt)
    78
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    66 innlegg
    PONDUS
    7
    Man må forøvrig også huske at det er lettere å få en RFK inn i en Opel Astra fra AVIS enn det er å få plass til TOW eller BK...

Forøvrig litt fascinerende å se engasjementet i debatten. Det er nok sant som nevnt i tidligere innlegg her at antiterror har fått for mye oppmerksomhet, men det er jo det befolkningen kjenner til av reell trussel og dermed den trusselen våre politikere kan argumentere for i sin politikk.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    3
    Antiterror må jo ikke glemmes - det kan være høyaktuelt også i en hybridkonflikt med Russland, hvis opptrappingen blir mer langvarig. Bruk av irregulære styrker og femtekollonister, angrep på kritisk infrastruktur, cyberangrep, demonstrasjoner som blir angrepet med våpen, osv. HV sin kompetanse - eller ønskede kompetanse i alle fall - har vel vært mest i overgangen mellom fred og krig; det at man nå fokuserer mer på full krig må ikke gjøre at man kaster det man skulle være god på i de uklare situasjonene der fienden ikke alltid er lett å skjeldne fra venner eller uvenner som ikke er fiender.

Kjøper argumentene mot BK i HV, men bør ikke HV ha f.eks. Javelin eller annen troverdig PV enten organisk eller tilknyttet fra Hæren/Kystjegere i hele landet? Sjøheimevernet, Sjøforsvaret og E-tjenesten kan sikkert gjøre mye for å hindre at f.eks. et liberisk Ro-Ro skip i "uskyldig gjennomfart" kommer i "havsnød" å må sette på land en del russiske turister i deres fredstraktorer - og hvis dette skjer er det jo en større styrke enn det HV skal kunne hanskes med. Men for å hjelpe til med å binde både slike "svart svane"-scenarioer og den mer typiske sovjetiske gjennombruddskrigen der man helst omgår sterke forsvarspunkter og kjører inn i det bakre området, så trengs det vel noe panservern som sammen med komm.ød. kan sinke fienden nok til at jagerfly, hærstyrker og missiler fra sjøforsvaret kan komme på plass?
    Sist endret av Tusseladd; 28-10-14 kl 00:58

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    136
    Liker (mottatt)
    479
    Nevnt
    56 innlegg
    Sitert
    306 innlegg
    PONDUS
    17
    Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Bør man innføre avsnittene i HV igjen? Evnt. kalle det bataljoner, og omdøpe områdene til kompani?
    Jeg mener det er behov for et avsnittsnivå, om man kaller det avsnitt, bataljoner eller fylking er uvesentlig for meg. Først og fremst fordi logistikken og kommandolinjene vil bli uhåndterlige dersom alle HV-områder i Norge er mobilisert samtidig. Men også fordi mot fiender større enn lag er behov for koordinering av mer enn to-tre tropper.

Et avsnittsnivå er nesten nødvendig hvis man skal inkorporere våpen som ikke hører hjemme på område/kompani-nivå. Avsnittsnivå åpner for en større spesialisering da ikke alle områder på samme måte skal ha en selvstendig oppgave.

Siden vi var inne på BK her, så om HV skulle få mer reserve-hær ansvar, så ville man da ha en BK-tropp i avsnittet. Uten avnittsnivået er det vanskelig å håndtere bruken av BK og andre støttevåpen på en god måte. På denne måten kan en BK-tropp støtte flere objekter i et område, mens dagens organisering gjør at BK eventuelt måtte deles ut til det enkelte objekt eller O&K-område. Støtte til et tilgrensende objekt får da en vanskelig kommandogang.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1051
    Liker (mottatt)
    2358
    Nevnt
    251 innlegg
    Sitert
    1176 innlegg
    PONDUS
    65
    Det er ikke forsvarlig å forsøke å samtrene et kompani, langt mindre en bataljon, med bare 3-5 dagers trening (nesten) hvert år. Dette treningsnivået gir rom for å utføre statiske og forhåndsplanlagte oppdrag i en lags- eller troppsramme, og knapt det (og en absolutt betingelse burde være at alle soldater har ett års førstegangstjeneste bak seg i ikke alt for fjern fortid, og i relevante stillinger). Selv HV-I kan bare med godvilje sies å oppfylle de kravene hvlt skisserte til en avdeling i den amerikanske hærreserven eller nasjonalgarden.

Når vi beveger oss over troppsnivå blir det straks mye større krav til K2, logistikk og generell samtrening. Det er ikke bare å sende en BK- eller TOW-tropp ut på måfå; den må være i tilknytning til eget infanteri for sikring og for å ta målene som bekjempes, OP'er som finner målene, et kommandoapparat som prioriterer og koordinerer, logistikk for etterforsyning og vedlikehold, etc etc. Så må vi stikke fingeren i jorden - Hæren har 3-4 kampbataljoner som alle (unntatt HMKG) er krympet til omtrent halve størrelsen av en gammeldags infanteribataljon (som vi en gang hadde ca 60 av), og har noen dedikerte reserver som kanskje til nød kan brukes til å fylle opp hullene. Dersom det gis penger til reserver, ville jeg mye heller hatt noen ekstra hærbataljoner med godt treningsnivå.

For øvrig, og som nevnt før, HV og Hæren burde slås sammen for å få mest mulig effekt ut av pengene. Det hindrer ikke at vi kan ha en hel del objektsikringstropper som viderefører arven fra HV, men la oss for all del ikke lage en kompleks parallell organisasjon til Hæren.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    578
    Liker (mottatt)
    1480
    Nevnt
    232 innlegg
    Sitert
    701 innlegg
    PONDUS
    49
    Etter å ha hørt folk med god erfaring fra Hæren og fra HV-distriktsstaber og i HV-staben (husk at de aller fleste [alle?] offiserene i HV-distriktsstabene og i HV-staben er yrkesoffiserer i forsvarsgrenene, for de fleste Hæren, som bare er en kortere tid i HV) er jeg mot en organisatorisk sammenslåing av Hæren og HV. Det er det overhodet intet å tjene på, hverken økonomisk eller operativt. Jeg ville anbefale en prat med f.eks. oblt. Nils Arne Skaret, nå i HVST, før det ditriktssjef i HV-05, men før det i Hæren (bl.a. stabssjef Østerdal Garnison og sjef for den 1. norske PRT Mey). Hæren og HV er svært forskjellige organisajoner som skal ha forskjellige roller. Historikk er svært forskjellig, med den nære tilknytningen av HV til det sivile samfunn med rådsstrukturen. Men da er det også viktig å ikke blande rollene, og HV må ikke prøve å bli en "hær light".

Hæren løser alle oppgaver innen warfighting, dvs. det inkluderer å slå fienden. Heimevernet driver enkle defensive oppdrag knyttet til styrkebeskyttelse, situasjonskontroll (overvåking og kontroll) og objektsikring, det skal sørge for at samfunnet fungerer også under krise og krig. Heimevernet har en desentralisert organisasjon med en lokal forankring. Heimevernet nytter HV-loven som hjemmel for å kalle inn mannskaper og på den måten har vi et meget billig system. Dagens volum gjør at HV skaper en forankring av Forsvaret i befolkningen. Dette betyr selvfølgelig ikke at ikke HV og Hæren kan samarbeide og også lære av hverandre.

Men et HV som kan fungere i krig kan også drive objektsikring mot terror og hjelpe det sivile samfunn under katastrofer. Hvis derimot det er de to siste oppgaver som kun vektlegges, vil man ikke klare det hardeste.

Som Jesus sa i følge Matteus: "Så gi keiseren hva keiserens er, og Gud hva Guds er." Som vi kan omskrive til: "Så gi Hæren hva Hærens er, og Heimevernet hva Heimevernets er".

HV bør først og fremst konsentrere seg om operasjoner opp til tropps størrelse, med hovedvekt på objektsikring og på overvåking & kontroll, men også med innsats- og utrykningsstyrker som kan binde og bekjempe meget små fiendtlige styrker i det bakre område. HV-avdelinger (både objektsikrings- og O&K-tropper med støtte fra pionerer) må også kunne sinke en mer organisert (og også pansret) fiende ved kommunikasjonsødelegelser og mindre bakhold, men virkelig organiserte større forsvarsstillinger som skal holde over tid, for ikke å snakke om større offensive operasjoner, bør man overlate til Hæren.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1051
    Liker (mottatt)
    2358
    Nevnt
    251 innlegg
    Sitert
    1176 innlegg
    PONDUS
    65
    Intuisjonen min sa meg at det burde være mulig å få til økonomiske innsparinger, men det kan utmerket godt være du har rett. I så fall stiller jeg meg 100% bak det øvrige - spesielt dette med at man ikke må prøve å bli en Hær light.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    578
    Liker (mottatt)
    1480
    Nevnt
    232 innlegg
    Sitert
    701 innlegg
    PONDUS
    49
    Når HV-avsnittene blir dratt fram igjen: hvis man skal ha et HV som skal kunne virke i et "full-krig-scenario" kan man vanskelig klare seg uten. De kapasitetene man hadde på avsnitt-nivå med en skikkelig stab som kunne drive stabsarbeid, samt kapasitetene i stabstropp, sambandstropp, trentropp, MP-tropp, sanitetstropp, jegertropp, pionertropp og ABC-verntropp (samt en utrykningsstyrke-tropp som organisasjonsmessig sto under et av HV-områdene, men ble kommandomessig underlagt avsnittsjefen) for en avdeling på 4-8 "geværområder" er vanskelige å bruke nå når alle slike kapasiteter er på distriktsnivå og skal serve mange flere områder. I den tidligere krigsorganisasjonen til HV var det HV-avsnittene som egentlig var de høyeste enhetene. De ville kommandomessig være direkte underlagt det territorielle regiment (tidligere Forsvarsdistrikt i Sør-Norge, Landforsvar i Nord-Norge), mens HV-distriktssjefen inngikk i regimentsstaben (FDI-staben) som HV-sjef. I HV-avsnitt Oslo Sentrum (HV-023) hadde vi ca. 1500 mann i 5 "geværområder" samt stabsområdet, med ansvar nettopp for Oslo Sentrum.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    58
    Liker (mottatt)
    80
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    89 innlegg
    PONDUS
    6
    Jeg ser heller for meg 2 ukers øvelser hvert andre år i HV, eller eventuelt 3 uker rep hvert 3. Da kan mye samkjøres. Så kan man ha en liten "kort oppsetningsøvelse" hvert år på 2-3 dager. Da må man også ha dagsplanen klar, instruktører som er forberedt og behersker det de skal instruere i. Derfor har jeg helst sett for meg en fast instruktørstab i hvert distrikt som har som oppgave å kurse, støtte og veilede både befal og mannskap.

Kan man få til det, kan kompani og bataljon med ulike våpen og funksjoner kunne bli en realitet igjen så fremt det er politisk vilje. Noen enheter vil selvsagt være rettet mot objektsikring og OK, men det ligger et potensiale i mye mannskaper som kan utnyttes ettersom noen av dem er langt over snittet interessert i det de gjør, eller kanskje også jobber med noe av det.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    502
    Liker (mottatt)
    253
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    237 innlegg
    PONDUS
    8
    Skyting tar en del tid på områdeøvelsen og jeg fikk noe av det mest geniale ideen mens jeg kjørte hjem fra jobb i dag. Hva hvis vi kunne hatt noen kvelder iløpet av året der vi hadde skytingen med et og et lag, sanitet og samband. Så hvis områdeøvelsen var på høsten så hadde vi allerede fått inn noe av momentene før øvelsen og kunne drevet 4 dager med samhandling i lag, tropp og område. Vi hadde fått mer trening til en liten kost og mindre slitasje på økonomien til den enkelte soldat siden det hadde blidt flere øvningsdager.

Lagene hadde blidt bedre kjent med hverandre og befalet har lettere mestret oppgavene, NROF kunne også blidt dratt inn som en ressurs på noen leksjoner

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    578
    Liker (mottatt)
    1480
    Nevnt
    232 innlegg
    Sitert
    701 innlegg
    PONDUS
    49
    Dette er noe som har blitt foreslått en rekke ganger. God ide, jeg vet ikke hvorfor det aldri har blitt til noe (penger?).

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Liker (gitt)
    5
    Liker (mottatt)
    18
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    PONDUS
    8
    Skytedager, kalt kiosker, har blitt praktisert i enkelte I-styrker. Men da som tillegg til ordinær tjeneste.
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    136
    Liker (mottatt)
    479
    Nevnt
    56 innlegg
    Sitert
    306 innlegg
    PONDUS
    17
    I følge foredraget til GIHV så: "Stortinget tar høyde for inntil 6 dager årlig tjenesteplikt for mannskaper og 9 dager årlig tjenesteplikt for befal."

5 dagers øvelse + 1 dag i forkant til skyting hadde vært ganske god utnytting. Jeg antar at de fleste HV-distrikt har antallet tilgjengelige skytebaner som en begrensende faktor på hvor raskt man kommer gjennom rulleringstjenesten før man kan starte øvelse på operasjoner. Jeg har hvertfall opplevd det som at man har kastet inn så mange poster i rulleringstjenesten som man trenger for å få alle gjennom skytingen.

Et opplegg kan være halvparten av lagene i en tropp per dag med NK-tropp eller troppssjef. Det er vel også lettere å få tak i gode instruktører ved et slikt opplegg.

Til syvende og sist handler det vel om å finne et opplegg for å få mest mulig utav de treningsdøgnene man har til disposisjon.

Prøver å tenke gjennom mulige motforestillinger mot et slikt opplegg. I farten klarer jeg bare tenke på naboer til skytebanen som kan mislike flere dager med skyting, særskilt om det er snakk om natt-skyting.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    3
    Slike kvelder til øving på enkeltmannsferdigheter i laget hadde vært flott. Skytebaner er vant til at man skyter etter arbeidstid - å skyte på natta blir vel sjelden aktuelt, og folk skal gjerne sendes hjem til egen seng for å slippe nattillegg, diettpenger, fyringsvakt osv. For dem som ikke har grunnleggende befalsutdanning kan man vel ikke engang gjøre dette på eget initiativ, selv dem beskikket til befal av HV, siden man ikke får bli fullt NROF-medlem uten GBU? Leste her på milforum om at HV-I-soldater får være med på NROF-skyting nå (?)

Det andre forslaget om tre uker hvert tredje år, eller to uker hvert andre, tror jeg blir for sjelden, og også vanskelig å få en så lang periode borte til å gå opp med jobb og familie. Rep-øvelsene i mob-hæren var kanskje tre uker, men det inkluderte jo å settes opp, transporteres til øvingsområdet, og demobiliseres etterpå. En fire-femdagers øvelse i året pluss noen helger til enkeltmannsferdigheter og kursing høres mer overkommelig ut, når man nå uansett bor i nærheten og har alt utstyret sitt.

Semi-skille

Et ytterligere argument mot å slå sammen HV med Hæren er jo at HV ikke bare er Landheimevernet. Landheimevernet har vel egentlig mer til felles med Sjøheimevernet og Luftheimevernet enn med de andre forsvarsgrenene.

Avdelinger fra andre forsvarsgrener kan jo organiseres sammen med HV etter oppdrag, og tilsvarende innen HV. Hvis man f.eks. mener at det ikke er hensiktsmessig p.g.a. nødvendig treningsnivå at HV har PV selv, så kan man utdanne flere enheter i Hæren og fordele dem til HV-distrikter eller hæravdelinger etter behov. Omvendt så kan HV-avdelinger brukes som reserveinfanteri og flankesikring av Hæren, så lenge man er klar over deres egenart.

US Army holder visstnok et 80-timers kurs i bruk av Javelin der hver deltaker blir sertifisert som både bruker og instruktør. Det skulle altså være overkommelig å trene opp Javelin-skyttere til innsatstropper og utrykningstropper hvis man først tar seg råd til å f.eks. kjøpe inn en slik launcher til hver tropp men det blir en stor investering. "90 utskytningsenheter, 526 missiler, treningssystemer, reservedeler og vedlikehold" kostet ca. 600 millioner norske kroner i 2003.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    529
    Liker (mottatt)
    847
    Nevnt
    75 innlegg
    Sitert
    415 innlegg
    PONDUS
    36
    Kvelds- og helgesamlinger er i utstrakt bruk av det helfrivillige Heimevernet i Sverige og Danmark. Både det at HV er plikt og at det er dyrt/arbeidsmiljømessig uforsvarlig å la fast tjenestegjørende i HV ha 25 helger og 200 kvelder på jobb i løpet av et år er nok litt showstopper for dette i Norge. Jeg vet ikke om det er mulig med dagens sikkerhets- og sertifiseringsregime å arranger noe tellende skytetrening i HV uten fast tjenestegjørende personell involvert?

HV-befal har kunnet bli fullverdige medlemmer av NROF siden (lenge?) før jeg meldte meg inn i 1996, og HV-I mannskaper har vært velkomne på skytinger I hvert fall siden 2007 i vårt lokallag. Landsmøtet vedtok i år å åpne for fullverdig medlemsskap for HV-I soldater.
    The man who does not read has no advantage over the man who cannot read

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    578
    Liker (mottatt)
    1480
    Nevnt
    232 innlegg
    Sitert
    701 innlegg
    PONDUS
    49
    Jeg har aldri hørt om at HV-befal ikke skulle kunne være fullverdige medlemmer av NROF? I hvert fall har HV-befal vært fullverdige medlemmer av NROF de siste 20 årene. Hvis det må være stadig tjenestegjørende til stede på skytetrening, må det være temmelig nytt. Før (for 10 år siden og mer) var eneste krav at leder på skytetreningen skulle være offiser, men det holdt da med en HV-fenrik. I HV-området vårt hadde vi temmelig jevnlig frivillige befalsskytesamlinger (altså hvor befalet skjøt, ikke ble skutt....) i bl.a. inneskytebanen i Gardeleiren, hvor vi også inviterte f.eks. korporaler eller andre som vi var interesserte i å oppmuntre til å ta kurs.

Skille

En modell med tre ukers øvelser f.eks. hvert 3. år er ikke noe for HV! Jeg har vært på noen av dem, og en av hovedgrunnene for lang øvelse var jo å ha feltøvelse av 4-7 dagers varighet fortrinnsvis i brigadeforband (eller i hvert fall bataljonsforband). Det er i stor grad trening for offiserene oppover i systemet og noe mindre effektiv trening av tropp, lag og enkeltmann. Før brigadeøvelsen var det også normalt en 2-dagers bataljonsøvelse omkring leiren med hovedformål å få samband og forsyningstjeneste på bataljonsnivået til å fungere (men der man i stor grad kunne drive leksjoner og drill ellers). Det ble også en god del tid til utleveringer, transport til og fra feltøvelse, puss og innlevering.

Erfaringen er også at mange flere søker fritak på grunn av krav fra jobb og studier ved en (sjelden) 3-ukers trening enn fra en (oftere) 1 ukes trening. Studenter mister lett hele semesteret med obliger etc. hvis de må være borte tre uker, mange arbeidsplasser kan få store problemer med nøkkelpersonell borte i tre uker. Ofte søkte 50% fritak, hvorav kanskje halvparten fikk det. Det førte til enten mange vakanser eller at mange måtte hoppe inn i tjenestestillinger de ikke var utdannet til. Man ser forresten at de amerikanske reservestyrkene i stor grad bygger på helgeøvelser (en helg i måneden). For HV, i hvert fall hvis man skal konsentrere seg om operasjoner på lags- og troppsnivå (noe jeg mener man bør) er årlig trening av ca. en ukes lengde det beste, gjerne supplert med (kanskje frivillige) kvelds- og helgesamlinger, gjerne med skyting.
    Sist endret av hvlt; 30-10-14 kl 13:22

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    3
    Beklager at jeg har misforstått om NROF-medlemsskap, dere har selvsagt helt rett. Noe lignende opplegg for den gemene hop av menige og korporaler hadde nok blitt populært, selv om man skulle betalt for sin egen ammo.
    Sist endret av Tusseladd; 30-10-14 kl 13:16

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    71 innlegg
    Sitert
    433 innlegg
    PONDUS
    18
    Problemet med kveld er reisekost og -adm, samt overtid fast ansatte selvsagt. Husk at ikke alle bor få kilometer fra oppsetningssted/skytebane. Da blir ferger/kilometer og spesielt oppgjør av dette en vesentlig kost ift tjenestetillegg.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Liker (gitt)
    396
    Liker (mottatt)
    78
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    66 innlegg
    PONDUS
    7
    jeg skulle ønske det kunne vært et frivillig opplegg for HV, der man har noen enkeltpersoner (befal) som sier seg villige til å være skytebaneledere slik at mannskap kan møte opp på frivillig basis noen ganger i året for å få skytetrening. System for utlån av tennstempel og utdeling av ammunisjon kan kanskje fungere på samme måte som NROF praktiserer det?
    Man burde også ha tilgang på MB, sanitetsutstyr, båre osv som seg hør og bør...
    Det burde ikke koste skjorta og det finnes nok mange frivillge som vil ha skytetrening.
    Ulempen er nok at man ikke får tatt med alle, men man får nok med de engasjerte som i sin tur igjen kan bidra når alle mannskapene er samlet. Cowboyskyting er også et moment, men det tror jeg skal kunne la seg løse.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    502
    Liker (mottatt)
    253
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    237 innlegg
    PONDUS
    8
    Som jeg sa til en LT i sommer da vi var ferdig med en trenings kveld på skytebanen og tusla til bilen: vi skulle bare hatt et ordentlig HV hus. Et som hadde mulighet til lagring av materiell, Kontorer, treningsenter og som en engelsk klubb. Så kunne vi skapt et miljø som har vært inkluderende åpent for HV personell og NROF.

Lagring av materiell til de områdene som sokner til byen. Siden det meste er container løsninger så kunne plassen på siden blidt brukt til innendørs pistolbane om vinteren for NROF.

Treningsenteret en plass der ivrige soldater å befal blir stor og sterk, I og HVU soldatene burde være et fast inventar.

Kontorene er tenkt til de i områdene som faktisk planlegger.

Klubben en sosial plass for møter og seminar.

Når vi diskuterte et slikt flerbruk hus over en kaffe kop og snus etter skyting så var det en veldig god ide, for huset kunne ligge 50m til siden for 100 og 200m banen som vi bruker på områdeøvelsene, Det er 10 min fra byen så sentralt nok. Så hvis vi skapte nok aktivitet slik at vi fikk 25 aktive fra hvert område (3)+I, HVU og NROF så ville økonomien i prosjektet blidt go.

Side 2 av 10 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

3 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 3 er gjester)

Lignende tråder

1. Kampluftvern for fremtiden
    By Bratwurst in forum Langtidsplan for Forsvaret. Struktur for vår militære organisasjon
    Svar: 174
    Nyeste innlegg: 16-02-17, 15:39
  2. Heimvernet
    By blinchen in forum Felles opptak og seleksjon
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 10-03-11, 22:11
  3. SHV, en kapasitet for fremtiden?
    By lukman in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 20-12-10, 11:31
  4. Har jeg brukbar kompetanse til intops i fremtiden?
    By E_S in forum Forsvarets deltakelse i Internasjonale operasjoner - INTOPS
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 27-09-06, 22:32
  5. Langtur en gang i fremtiden
    By Mixus in forum Tips før opptak
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 15-03-06, 09:41
Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier