Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

General Bull-Hansen med høyaktuelle og klartenkte tanker, allerede i 1986 (beklager litt dårlig lyd). #FMR
Side 11 av 11 FørsteFørste ... 91011
Viser resultatene 401 til 437 av 437

Tråd: Fremtiden for Heimvernet?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Sv: Fremtiden for Heimvernet?

Det er ikke hver dag jeg fremhever det russiske forsvaret som forbilledlig, men i innlegget til @Lille Arneen annen tråd ser vi hvilken treningsmengde som trengs for å beholde gode reservister, og at det ikke er urimelig at de får god lønn. Noen innlegg lenger opp i denne tråden beskriver @aquila dagens situasjon i HV.

Jeg vil fortsatt hevde at gode reservestyrker, herunder HV, må ha en helt annen mengde og kvalitet på treningen enn det som ser ut til å være akseptert i dag, eller er beskrevet i Heimevernsloven. Og at personellet får lønn, slik at dette ikke bare blir noe for spesielt interesserte.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Blir spennende og se på torsdag og fredag om det her på berget finnes vilje og evne til å gjøre HV relevante, eller om vi fortsetter i den samme gamle tralten.

Jeg tviler på at de helt store forandringene kommer
    Ad astra per aspera

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Fra tråden "Sjef HVs Foredrag i Oslo Militære Samfund (OMS)":

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Alliert mottak = Objektsikring.
    I sikkerhetslovens §17 finner vi:
    Hvert enkelt departement utpeker skjermingsverdige objekter innen sitt myndighetsområde. Objekteier plikter overfor departementet å foreslå hvilke objekter som er skjermingsverdige. Utvelgelse av skjermingsverdig objekt skal skje på grunnlag av en skadevurdering, hvor det innenfor lovens formål særlig tas hensyn til objektets:

a) betydning for sikkerhetspolitisk krisehåndtering og forsvar av riket,
    b) betydning for kritiske funksjoner for det sivile samfunn,
    c) symbolverdi, og
    d) mulighet for å utgjøre en fare for miljøet eller befolkningens liv og helse.
    Tradisjonelt har HV hatt både samfunnsinstitusjoner, infrastruktur, kraftstasjoner og annet blant sine objekter. Jeg vet ikke hvilke vurderinger som gjøres i dag, men vil bli svært overrasket om HV ikke har mange andre oppgaver enn de som angår alliert mottak. Så det kan være betimelig, som @Signal_m gjør i samme tråd, å spørre seg om de andre oppgavene går på bekostning av det som vil være viktigst i en større konflikt - å sikre allierte forsterkningsmuligheter.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Fremtiden for Heimvernet?

Altså, alliert mottak er ikke nøyaktig det samme som objektsikring, men en må gjerne holde vitale objekter for å kunne ta i mot personell og materiell.
    I foredraget sier Sjef HV nettopp at HV skal sikre alliert mottak under Trident Juncture, så jeg antar at Sjef HV velger å bruke den korte treningstiden på reelle oppdrag og ikke noe som tilsvarer opp-ned rappellering...

Hva som er viktigst av et eller annet objekt eller en bøtte med US Marines tror jeg ikke en skal diskutere så mye.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Nothing is particularly hard if you divide it into small jobs (Henry Ford)
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Ser nå at jeg svarte litt feil på hva @Rittmester spør om, men det enkle svaret er; Er det noen militær avdeling som har nok tid til å trene på alt en skal kunne? Svaret er nei, selv om en skulle ha 365 dager til rådighet. Nå er det heldigvis veldig mye som kan gjøres med helt grunnleggende ferdigheter, spesielt på enkeltmann og lagsnivå, som passer inn i store deler av hva HV skal brukes til, kan brukes til og ikke bør brukes til. Ergo, så er det Sjef HV snakker om, å trene helt grunnleggende stridsdriller, god tidsbruk enten en skal drive med A, B eller Å.

HV har ikke nok personell eller materiell til å kunne løse alle sine oppgaver samtidig (fritt etter egen mening), så det må foreligge en prioritet på hva som er viktig etter hvordan situasjonen er. Selv ved full mobilisering av 40000 mann, så vil det ikke være mer enn 3636 personer (om de fordeles likt) per distrikt. La oss si at hvert distrikt har 10 objekter som passer inn i definisjonen, så er ikke det mer enn 363 personer per objekt. Nå er virkeligheten litt annerledes, men jeg tror ikke du sitter igjen med noen ledige gubbs for å si det slikt.

Så, for å runde av for denne gang, HV må trene effektivt og trene på ting som gir merverdi på en rekke oppgaver de skal kunne løse. Helt enkelt så er det basic EMF relatert til SD 1-5, SD 1-5 på lagsnivå og om en skulle være så psycho hot så kan en trene SD 1-5 på troppsnivå. Alt annet (med unntak av sanitet som burde legges i SD 1-5) er og blir på lik linje med opp-ned rappellering.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

FFV har liggende ute en demo av utprøving og demo av nytt konsept i forbindelse med baseforsvaret av Ørlandet. Konseptet bygger på erfaringen fra beskyttelse av baser i Afganistan og består av en sammenkopling av allerede kjente sensorer som bla selvkjørende biler og droner, og våpenplatformer som RWS. Dette ser ut som om slike konsepter kan bli objektsikring 2.0..

https://www.ffi.no/no/Aktuelle-tema/...eforsvar.aspx/

Dette må få betydning for Heimevernet også. Imidlertid blir konseptet for avansert til å styres og håndteres av HV-personell, men ser for meg HV kan integreres inn i allerede etablert organisasjon/struktur som opererer sånn ved behov for mer "kjøtt på beina".
    Si vis pacem, para bellum

Menig
    Ble medlem
    Oct 2017
    Pondusfaktor
    0

Da er noe bestemt... uten så mye konkret informasjon ennå...

https://forsvaret.no/hv/aktuelt/anta...hv-distriktene

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

https://www.nrk.no/rogaland/--hv-red...net-1.14062409

32 av 35 områdesjefer i HV-08 i Rogaland og Agder fikk onsdag tilsendt oppsigelser. Antall soldater skal ned fra 6300 til 4239.
    33 % reduksjon. Sukk.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Sitat Opprinnelig skrevet av opshunter Vis post
    Har vært klar over innstillingen en stund. Ser at det nå også i media skrives rett ut at det har den konsekvens at HV-08 ikke kan beskytte alt det samfunnet nok forventer. Til og med ikke alle militære objekter.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Heimevernet kommer til å avskrive seg selv på sikt, all den tid vi ikke blir brukt til noe operativt. Litt som å ha en veteranbil stående i garasjen, fin å se på og kjekt å snakke om, men kan ikke brukes til en pøkk om det smeller.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2017
    Pondusfaktor
    0

Det er jo ikke helt uventet... gammel artikkel fra januar 2017...

https://hnytt.no/2017/01/19/frykter-...g-heimevernet/

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Joda, helt i tråd med forventet (og fryktet) resultat.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av opshunter Vis post
    Vil det si at 3 områdesjefer får 1413 mann per område? :-)

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Ved innføring av «kvalitetsreformen» i 2005 ble i hvert fall hos oss alle områdesjefer oppsagt, og så måtte man søke stilling på ny når det var bestemt hvilke områder som skulle videreføres.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Ved innføring av «kvalitetsreformen» i 2005 ble i hvert fall hos oss alle områdesjefer oppsagt, og så måtte man søke stilling på ny når det var bestemt hvilke områder som skulle videreføres.
    Har en mistanke om at det er det samme som skjer nå. Skal jeg gjette så er stabsområdet og sambandsområdet blant de som ikke er oppsagt, da de i mindre grad enn de øvrige er tilsvarende stillinger som de andre.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2018
    Pondusfaktor
    1

Sånn jeg ser det. HV vil spille enskuelig fremtid en nøkkel rolle for Forsvaret. Er det noe Operative Kommando og høyere ledelse er avhengig av. Er at HV må besitte med meget god utmark forståelse for region og bydeler. Viss en kommandør eller bataljonssjef skal kunne ta en god besluttning. F eks. tactics mobilisering av forsvar enheter. Så er kunnskapen til stede når det trenges en man som kan bidra med god utmark forståelse. Det er ingen i Oprative Kommando som kan besitte på den type kunnskap over hele linja.

Den andre grunnen som jeg er veldig villig til å bruke 2% av forsvarsbudsjettet til HV. HV spiller også en god rolle når det snakkes varmt om Forsvaret. De gir god reklame for rekruttering. De snakker altid bra og korekt politisk i det sivile liv. Du har også veteraner som har lang erfaring som også er veldig stridsdyktig. For meg er dette 3 gode grunner til å bruke 2% av forsvarsbudsjette. De vill altid spille god rolle for ledelesen.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Sjef HV går inn for at flere skal avtjene 6 måneders førstegangstjeneste og bli overført til HV: https://forsvaretsforum.no/6-12-eller-16

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Hårek Elvenes, forsvarspolitisk talsperson i Høyre tviler på om kortere førstegangstjeneste er veien å gå.
    – Det bør i så fall vurderes nøye, sier han.
    – Erfaringen er at vi trenger lenger tid for å få soldatene utlært på systemene som de skal bruke. Kortere førstegangstjeneste må ikke på bekostning av den utdanningen soldatene får.
    – Tanken er mer differensiert førstegangstjeneste for blant annet å dekke Heimevernets behov for flere soldater?
    – Det er behovet til den stående hærstrukturen som må være styrende for hvor mange soldater vi kaller inn. Jeg er tvilende til om kortere førstegangstjeneste er løsningen.

Så hyggelig at Elvenes plutselig bryr seg om behovet til den stående hærstrukturen, særlig nå som forsvaret kanskje ikke skal få definere dette behovet lenger.
    Sist endret av Signal_m; 29-06-18 kl 10:05 Begrunnelse: Mislykket forsøk på å fikse fontstr
    Ad astra per aspera

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Dette er ikke bra av Hårek Elvenes. For det første må man se Forsvaret i helhet, så selv om det bare var stående styrker man var opptatt av, burde det ikke kun vært den ene forsvarsgrenen Hæren som var styrende. For det andre har Forsvaret flere reservister (de fleste i HV) enn man har stående, herunder både fast ansatte og førstegangstjenestegjørende. Det er sikkert noen som vil argumentere for at man ikke trenger reservister i det hele tatt, men det er en annen debatt. Så lenge vi har det, må disse også være en del av det styrende grunnlaget for hvor mange som kalles inn, og hvor lenge de skal tjenestegjøre.

Som allerede uttrykt i andre sammenhenger tror jeg det kan fungere aldeles bra med seks måneders førstegangstjeneste for HV, så lenge den består av en grunnleggende del som alle får, og en del som er rettet inn spesifikt mot de oppgavene en HV-soldat skal kunne løse.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

Nå er det ikke akkurat som om den ordningen aldri har vært prøvet ut heller,og det fungerte nå tydeligvis for HV da.
    Det er ikke all verdens av kompliserte systemer man skal kunne operere i HV.
    When in doubt,empty your magazine.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Det blir ok hv-soldater av 6 måneders førstegangstjeneste, i alle fall om alternativet er presteassistent fra sjøforsvaret. MEN, det blir ikke spesialister av det, og om for mange har denne bakgrunnen blir det få som kan løfte disse. For de blir litt uferdige soldater, mange av dem vil trenge ekstra oppfølging for å kunne gjøre jobben. Så skeptisk til at dette skal dekke for stor del av HV sitt behov, men et supplement er ok og som nevnt mye bedre enn for mange fra sjøforsvaret.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Hvorfor i alle dager skal en ha 6 mnd når en kan ha 12? Eller 9? De vil være vernepliktige til pensjonsalderen uansett, men ha adskillig høyere nivå jo lengre de har sin grunnutdanning.

Hvis en har så forbanna stort behov for nytt blod, kan en ikke bare kjøre de gjennom Lotte kursene om det er nok? Da er vi plutselig nede i 3 uker eller noe slikt.

De «godt nok» og «trenbar» holdningene i HV er faenmeg det som kommer til å rase hele huset den dagen HV prøves.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Hvis det er et økonomisk perspektiv på forslaget så kan jo 6mnd tjeneste være aktuelt dersom msn trenger en størresoldatmasse innenfor eksisterende rammebevilgning. Hva man får ut av de siste mnd i sjø/luft som assistent for et eller annet etter rekruttskole og evt. fagutdanning kan diskuteres. Kanskje bedre å ha to soldater til prisen av en, og gi dem 6mnd infanteriutdanning.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Jeg er av den mening at tre måneder er tilstrekkelig for den generelle massen (forutsatt "ekte" generell verneplikt)

Da har disse kjennskap til grunnleggende ferdigheter som strid på lags og troppsnivå, skyting med personlig våpen og lagsvåpen, sambands, bivuakk, sanitet og stridsmessig opptreden i felt.
    Da klarer de sannsynligvis å huske mesteparten til repetisjonsøvelser på f.eks en helg hvert år (utenom vanlig arbeidstid, slik at de ikke har noe å klage over)
    Og de vil være godt nok trente til å kunne fungere som reservister/objektsikring (som selvfølgelig blir videreutdannet om en truende situasjon skulle oppstå) eller bli brukt for deres sivile kompetanse i militær setting. De vil uansett være godt nok utdannet til at en fiende ikke kan ignorere de.

Utfra disse tre månedene burde egnet personell bli tilbudt mulighet til videre militær karriere , der de kan velge å verve seg for 3 måneder for spesialisering på våpen og utstyr, og 3 ytterligere måneder tjeneste for deltakelse i innsatsstyrker (med 5-års-kontrakter med mulighet for forlengelse, og overføring til reserven ved utløp)

Eller de kan når som helst velge å verve seg til tjeneste i 24 mnd innen alle forsvarsgrener, med mulighet for OR-stigen, med 5 års-kontrakt med mulighet for forlengelse i innsatsstyrker etter endt tjeneste, og overføring til reserven ved utløp)
    Om de ønsker å bli offiserer kan de verve seg for minst 48 mnd for kursing og tjeneste (avhengig av tjeneste). Og selvfølgelig ha muligheten til å fornye kontrakten om de skulle anses som skikket og behovet er der.
    two to the heart, one to the mind...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Mange gode forslag, men mitt store ankepunkt på tiden vi har soldatene. I HV så har 6 måneder vert det som er brukt noe som jeg synes er litt rart, for om du bruker 3 -6-9 måneders tjeneste så har du allerede ødelagt det året for soldaten med henblikk på utdanning og slikt. Jeg foreslår at forsvare følger skole året av hensyn til soldaten der det er mulig også for HV. Med å følge skoleåret så får også befalet forutsigbarhet i sitt liv. På ni måneder så får soldaten en brukbar lett infanteriutdanning, for vi må ikke glemme at tiden soldatene var på rep har sunket og det da stiller strengere krav til grunnutdanning, ikke bare pensum men også tiden på øvelse/drill. Dagens ungdom er mer stillesittende og trenger lengre tid på trening for å unngå skader og det vill øke utdanningstiden på soldaten. Med tre ekstra måneder så skapes det kanskje rom nok til at nye våpensystem, samband eller annet skummelt vanskelig system ha en mulighet til suksess i HV. For å nevne noen systemer som kunne ha løftet HV mye så nevner jeg 12.7 miter, BK, Jawaline, spregningskurs, C1 og andre kurs som kunne løftet organisasjonen.

Droner kommer også til HV om det heter DJ Phantom eller noe annet blir spekulasjoner, men de kommer og da kreves det mer av HV. Skal HV bestå så må de følge med i tiden og ha et nært forhold til hæren og hva den holder på med. I dag produserer hæren for få soldater slik at det er for få soldater i HV med hærbakgrunn.

Nå synser jeg kjempe mye, men tanken tror jeg kan være bra om ikke litt idealistisk. HV er egentlig billig pr.hode men det skaper i dag ikke noe stor stridseffekt kontra andre løsninger pr.hode slik som i hæren, men i hæren er det for få hoder til å bli bra. Hvis vi bruker HV og gir de litt mer slagkraft og utdanning slik jeg skrev over og økte antallet til mellom 80-100k så tror jeg hæren hadde fått rom nok til å virke mye bedre hvis den får slike ting som stridsvogner og luftvern. Jeg tipper da HV koster ca 3-4 milliarder i året og virker overalt. En større militær organisasjon med vernepliktige vill også hjelpe på rekrutteringen til andre deler av forsvare. Hæren burde være så profesjonell som mulig da det er den som er knyttneven og skal bekjempe FI i inn og utland og det igjen stiller da krav til HV både i størrelse og kvalitet.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Hvorfor i alle dager skal en ha 6 mnd når en kan ha 12? Eller 9? De vil være vernepliktige til pensjonsalderen uansett, men ha adskillig høyere nivå jo lengre de har sin grunnutdanning.

Hvis en har så forbanna stort behov for nytt blod, kan en ikke bare kjøre de gjennom Lotte kursene om det er nok? Da er vi plutselig nede i 3 uker eller noe slikt.

De «godt nok» og «trenbar» holdningene i HV er faenmeg det som kommer til å rase hele huset den dagen HV prøves.
    Det er nok ingen som er uenig i akkurat det,men dessverre vil nok økonomi bli gjeldene føring her som alle andre steder :-(
    En møtes på midten løsning kan være som nevnt,6mnd grunnutdanning for alle,og ytterlige 3 mnd for de som skal til innsats eller som kan tenke seg spesialiststillinger som samband,sanitet,lastevognsjåfør(siv ilt c-kurs),lagfører o.l.
    When in doubt,empty your magazine.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

6 mnd er nok ikke valgt fordi Kristoffersen eller noen andre ikke tror 9,12 eller for den del 24 mnd ville gitt bedre soldater. Men fordi det ikke finnes penger til noe mer. Det er nå en gang slik at oppdraget hans er å gjøre det beste ut at midlene tildelt.

Det er mulig 9 mnd hadde passet ungdommen bedre, men forslaget er ikke fremmet for ungdommens del. 6 mnd går penere opp i årets 12 mnd.

HV vil nok også i fremtiden ta de den kan få med fgtj fra Hæren, dette er ikke en erstatning for disse. Men et tillegg, som trengs fordi så latterlig få er innom Hæren at den geografiske spredningen ikke blir god nok. HVs struktur kunne vært fyllt opp i morgen. Men det er ikke HV02 (der folk flest bor) som trenger påfyll. Behovet er på Ørlandet, Evenes og andre grissgrendte strøk.

Hva dette fancy utstyret som stadig nevnes er skjønner jeg ikke. Ikke har vi i særlig grad dyrt og avansert i dag, ikke kommer vi til å ha råd til det i morgen.
    Ad astra per aspera

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    31

Det er en faktor til som med dagens lovverk påvirker ønsket om kortere førstegangstjeneste.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2016-08-12-77

Lov om verneplikt og tjeneste i Forsvaret m.m. (forsvarsloven)
    § 18.Tjenestens lengde

Vernepliktige kan bli pålagt inntil 19 måneders ordinær tjeneste. Stortinget bestemmer hvor lang førstegangstjenesten, den årlige heimevernstjenesten, repetisjonstjenesten og offisers-, befals- og spesialistopplæringen skal være.

Den ekstraordinære tjenesten kan vare inntil seks måneder hver gang. Beredskapstjeneste ved styrkeoppbygging etter § 17 tredje ledd bokstav e kan vare mer enn seks måneder når situasjonen krever det.

Den ekstraordinære tjenesten skal fordeles mellom de tjenestepliktige for i størst mulig grad å unngå at de samme innkalles til ekstraordinær tjeneste flere ganger.

Kongen kan gi forskrift om hvordan ordinær tjenestetid skal beregnes og godskrives.
    Når tjenestetiden totalt ikke kan være mer en 19 mnd og førstegangstjenesten stjeler 12 mnd så får HV kortere tid til å trene personellet når de overtas fra Difene.
    Svolten og tyst, samband fyst

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Det er da ikke noe problem..
    En har 210 døgn igjen, og en øvelse varer ikke mer enn 7 døgn/året, så kan en holde på i 30 år, da er en vel omtrent 49 år- altså over aldersgrensen.

Det eneste problemet her er dem som får en verdifull spesialistutdanning på 18 måneder som ikke kommer til HV.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    31

Det blir et problem fordi Hæren i LMU ønsker 16 mnd førstegangstjeneste.
    Svolten og tyst, samband fyst

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Jajaja, det er selvsagt et helt sinnsykt stort problem for HV om hele Hæren går til 16 mnd, men det er ikke et argument for at HV skal ha 6 mnd grunnutdanning.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Jeg forstår ikke hva som er vrient med å forstå 6 mnd. HV skal stille x antall soldater. HV får bare Y antall kroner. Økonomien trumfer faget når valg skal gjøres. Man kan være så uenig man bare vil, men det får folk ta med sin lokale høyrepolitikker.

Spørsmålet er ikke hva som gir et mest mulig slagkraftig HV eller hvor udugelig «Overvektige Ole» er til å drive ild og bevegelse. Men hvordan «Overvektige Ole» blir best mulig med tilgjengelige midler.
    Ad astra per aspera

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

Hjelper ikke å snakke med sin lokale Høyrepolitiker, de får ingen gehør sentralt likevel. Bare spør @hvlt.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Spørsmålet er ikke hva som gir et mest mulig slagkraftig HV eller hvor udugelig «Overvektige Ole» er til å drive ild og bevegelse. Men hvordan «Overvektige Ole» blir best mulig med tilgjengelige midler.
    Nå er det mulig at "overvektig Ole" kan gjøre andre nyttige ting enn å være operativ med ild og bevegelse.
    Vi hadde et par i min avdeling og de var det beste vi kunne ha i Ops'en. Dyktige på IT og Sb og ikke minst hode på rett plass.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Jepp, overvektige Aquila gjør nytte for seg i områdestaben. Ild og bevegelse var jeg bedre egnet til tidligere, ja faktisk var jeg ikke så verst på slikt frem til jeg ble feit (kneskade og problemer med blodtrykket). Men jeg har relevant utdanning og erfaring fra det sivile, samt interesse for det militære som gjør at jeg nå får gode tilbakemeldinger på min tjeneste i områdestaben.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Du har selvsagt helt rett @schaly la oss kalle eksemplet mitt «Sivile Sindre», poenget var at det er begrenset med penger tilgjengelig for å gjøre han grønn. For pengene tilgjengelig er 6 mnd målrettet trening kanskje bedre enn feks 12/16/24 mnd ombord på en båt. Det er altså ikke et spørsmål om noen kan bli en bedre soldat på det dobbelte av tiden.

Hæren plukker heller ikke folk etter geografisk opphav, og velger folk som statistisk har det med å forlate fødested på en forblåste øy (la oss kalle øya Evenes). Dermed har HV et problem når de skal finne X antall soldater på/rundt Evenes til å forsvare eventuelle objekter der (objektene har det med å ikke ligge sentralt østafjells)

Dette er utfordringen. Smartere folk enn meg har lansert løsningen med 6 mnd fgtj hvor HV selv selekterer hvem de vil ha. Nå er det opp til politikerne å vrake forslaget til fordel for noe med langt dårligere effekt.
    Ad astra per aspera

Side 11 av 11 FørsteFørste ... 91011
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Kampluftvern for fremtiden
    By Bratwurst in forum Langtidsplan for Forsvaret. Struktur for vår militære organisasjon
    Svar: 183
    Nyeste innlegg: 26-05-18, 15:52
  2. Heimvernet
    By blinchen in forum Rekruttering og Opptak til tjeneste i Forsvaret
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 10-03-11, 22:11
  3. SHV, en kapasitet for fremtiden?
    By lukman in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 20-12-10, 11:31
  4. Har jeg brukbar kompetanse til intops i fremtiden?
    By E_S in forum Forsvarets deltakelse i Internasjonale operasjoner - INTOPS
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 27-09-06, 22:32
  5. Langtur en gang i fremtiden
    By Mixus in forum Tips før opptak
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 15-03-06, 09:41

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine