General Bull-Hansen med høyaktuelle og klartenkte tanker, allerede i 1986 (beklager litt dårlig lyd). #FMR
Side 10 av 10 FørsteFørste ... 8910
Viser resultatene 361 til 393 av 393
    Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    542
    Liker (mottatt)
    1347
    Nevnt
    212 innlegg
    Sitert
    673 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    44

Sv: Fremtiden for Heimvernet?

Etter at jeg hadde min siste rep kom Hugin BK-system for bruk både i OP, KO og muligens også med terminal på våpen. Men jeg regner med at KO-betjeningen fremdeles måtte trene på manuell backup. Det måtte i hvert fall på 70-tallet koassene i Feltartilleriet etter at de fikk Odin.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Liker (gitt)
    689
    Liker (mottatt)
    89
    Nevnt
    19 innlegg
    Sitert
    119 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Etter at jeg hadde min siste rep kom Hugin BK-system for bruk både i OP, KO og muligens også med terminal på våpen. Men jeg regner med at KO-betjeningen fremdeles måtte trene på manuell backup. Det måtte i hvert fall på 70-tallet koassene i Feltartilleriet etter at de fikk Odin.
    Absolutt - frem til en gang på 1980-tallet, etter min tid som KOoff i FA (1983/84), men ikke lenge etter. Da ble reserve-utstyret en for tiden avansert kalkulator, men i min tid ble målebordet alltid satt opp etter alle kunstens regler etter stillingsinnrykk. Det dreide seg imidlertid ikke om fettstifter, men om skarpe H5 blyanter.

Alternativ 3 var at KOoff plottet 3. kanons posisjon med 6-sifret rute (om den ikke var kjent, som ved "snøggstilling"), og bruk av skytetabell. Dette fikk jeg faktisk øvd på som KOoff under skarpskyting, og det fungerte det og. Innskyting etter målnettmetoden var selvfølgelig nødvendig, men "komputeren" var hodet til KOoff og skytetabellen. Morro var det!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    991
    Liker (mottatt)
    2220
    Nevnt
    229 innlegg
    Sitert
    1092 innlegg
    PONDUS
    61

Jeg blir stadig imponert over sjefen for Heimevernets evne til å formidle informasjon på sosiale media - både på generell basis og når han må balansere mellom den skepsis han åpenbart har til en del av de politiske beslutningene som er fattet, samtidig som han forholder seg lojal til disse. Her fra FB:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sjef HV
    I dag har jeg vært i Bergen og på Håkonsvern.
    Hensikten var å få alle ansatte i Sjøheimevernets Utdannings- og kompetansesenter (SHVUKS) i tale. SHV og SHVUKSen skal som kjent nedlegges etter at Stortinget nå har tatt sin beslutning.
    Jeg orienterte meget kort om de formelle beslutningene og konsekvensene både administrativt i form av en tidslinjal, men ikke minst operativt.
    Siden jeg nå er på vei til å bli taktisk sjef for HV med ansvar for å løse våre oppdrag i krise og krig var det viktig å være åpen på at jeg er vel kjent med de negative følgeeffektene av en nedleggelse.
    Det ble en fyldig, profesjonell og meget åpen spørsmål/svar og diskusjonsrunde. Jeg svarte ærlig på de spørsmål jeg fikk og reflekterte over en rekke tilhørende temaer som best egner seg i et slikt lukket fora, og med Chatham House rules.
    Jeg konstaterer at sjef og de ansatte ved SHVUKSen tilnærmer seg nedleggelsen meget profesjonelt, men stiller klare og kritiske spørsmål om konsekvensene virkelig er forstått av de involverte beslutningsaktørene.
    Temaer som dyp og bred kystkunnskap, totalforsvar i betydningen sivilmilitær lokalt og regionalt samarbeid i kystsonen, kontroll med tusenvis av årlige skipsanløp, etc var blant forholdene som ble tatt frem. Alt koblet til krise og krigsaspektet.
    Dette ville nå forsvinne ved nedleggelsen 1 august 2017.
    Det ble også diskutert de mulige begrensede løsningene som kan finnes for å sikre at noen av de kapasitetene SHV har i dag kan utnyttes i det gjenværende landbaserte HV.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Noen André
    Sjef HV skriver at det ble stilt "klare og kritiske spørsmål om konsekvensene virkelig er forstått av de involverte beslutningsaktørene."
    Hva var Sjef HV sitt svar på de spørsmålene? Har du inntrykk av at konsekvensene VIRKELIG er forstått?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sjef HV
    Jeg konstaterer at beslutningen er tatt. Da legger jeg til grunn at risikoen er forstått og akseptert. Slik fungerer som kjent demokratiet.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    479
    Liker (mottatt)
    234
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    227 innlegg
    PONDUS
    7

Sjef HV er sterk og klar og levner ingen tvil, egentlig en ganske grei måte å kommunisere på som sjef.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Liker (gitt)
    241
    Liker (mottatt)
    182
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    133 innlegg
    PONDUS
    9

Aldri mer 9. april. Jeg nevner det for en venn.

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Liker (gitt)
    19
    Liker (mottatt)
    19
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    26 innlegg
    PONDUS
    1

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg konstaterer at beslutningen er tatt. Da legger jeg til grunn at risikoen er forstått og akseptert. Slik fungerer som kjent demokratiet

Herlig snert i den der

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    132
    Liker (mottatt)
    463
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    297 innlegg
    PONDUS
    17

To nyheter om Fremtidens Heimevern på Facebook i dag:
    Beret til alle
    Beret til alle i Heimevernet er under produksjon. Dette er et tiltak for å ha et enhetlig hodeplagg i HV. Frem til nå har heimevernssoldater brukt hodeplagg fra både Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret.

Nye radioer
    Områdestrukturen i HV skal få nye radioer. Arbeidet med grunnlaget for anskaffelsen gjennomføres i 2017. Selve anskaffelsesprosessen starter i 2018, og de første radioene er planlagt på plass i 2019.
    Spesielt radio er viktig og etterlengtet.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Menig
    Ble medlem
    Oct 2015
    Liker (gitt)
    57
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    4 innlegg
    PONDUS
    0

Som sambandsmann fra Hæren i forholdsvis nylig tid som kom inn i HV og nærmest fikk hjerteinfarkt når jeg ble møtt med PRC-77 av alle ting, må jeg si at det ikke er langt unna at tårene triller etter nyheten om anskaffelse av nye radioer.

Dagens gladnyhet!

/EDIT: Flyttet et komma
    - Ulf

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Liker (gitt)
    107
    Liker (mottatt)
    261
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    241 innlegg
    PONDUS
    14

Hvilket samband er det snakk om? LFR? Sivile greier?

Og det derre beret dritet... Jeg kan ikke skjønne at Sjef HV gidder å bruke ett forbanna øre på noe så unyttig. For prisen av 30000 bereter så kan en sikkert få noe annet nyttig, som f.eks. et par tusen nye hjelmer.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Liker (gitt)
    19
    Liker (mottatt)
    19
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    26 innlegg
    PONDUS
    1

Blir spennende å se hva de finner på..

Med den øvingshyppigheten vi har i områdene bør ny radio være omtrent like infanterisikker som 77en er (jeg tipper MRR med de nye panelene (som sikkert ikke er spes. nye lenger) ville blitt krøll hvis/når noen uten erfaring fra førstegangstjenesten måtte borti en gang eller to annenhvert år..)

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    132
    Liker (mottatt)
    463
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    297 innlegg
    PONDUS
    17

Jeg tipper ukryptert samband fortsetter. Kryptering er for dyrt og for komplisert for HV å håndtere som områdesamband. Det stiller krav til lagring etc som man ikke uten videre har.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    542
    Liker (mottatt)
    1347
    Nevnt
    212 innlegg
    Sitert
    673 innlegg
    PONDUS
    44

Jeg aner jo ikke hvordan det har blitt gjort de siste 12 årene etter at avsnittene ble nedlagt (for da sluttet jeg i HV). Men før det ble f.eks. PACE brukt på avsnittnettet, men ikke på områdenettet. Og SOI (og dermed subtraktortavle og autentiseringstavle) skulle kun fordeles med en pr område, til bruk på avsnittnettet, og skulle ikke brukes internt i området. Der brukte man på områdenettet et ark med radiodiagram på den ene siden og på side to (som het "side to") gjerne avtalte kodeord for f. eks. origokode og andre ting, dessuten telefonnumre, frekvenser etc som var nyttig å ha. På samme måte er det vel kanskje tvilsomt å fordele kryptonøkler til MRR til bruk på samband internt i et HV-område?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Liker (gitt)
    296
    Liker (mottatt)
    340
    Nevnt
    39 innlegg
    Sitert
    302 innlegg
    PONDUS
    12

Brukerene ser aldring Nøklene til LFR/MRR; de lastes opp av sambandsfolk som er autorisert til å sette krypto.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    715
    Liker (mottatt)
    335
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    442 innlegg
    PONDUS
    13

Sitat Opprinnelig skrevet av Ulfhednar Vis post
    Som sambandsmann fra Hæren i forholdsvis nylig tid som kom inn i HV og nærmest fikk hjerteinfarkt når jeg ble møtt med PRC-77 av alle ting, må jeg si at det ikke er langt unna at tårene triller etter nyheten om anskaffelse av nye radioer.

Dagens gladnyhet!

/EDIT: Flyttet et komma
    Er ikke helt enig.

Antar -77'ene fortsatt fungerer brillefint.

Sist jeg var innom det lokale området var samband noe sambandstroppen drev med og LFR var noe man ventet på. ICOM/Olamotor fantes det noen få sett av.

Jeg argumenterte sterkt for å skoge tak i alt av radiosett som burde finnes i systemet og få disse ut blandt lagene og områdefunksjonene. -77 er mer enn godt nok til å begynne å trene samband, noe jeg mener er essensielt for HV. Det ble ventetjeneste som vanlig.

Ekspedisjonsforeskrifter, det å snakke tydelig og forståelig, kunne transitere meldinger og bistå ved sb-sjekk.
    Meldingstjeneste er en kunst. Trene på å få informasjon fra felten inn til KO og ev. oppover.
    Generelle VHF-kunnskaper som aldri går av mote, slik som antenneteori, sende-effekt, terreng osv.
    Få disse kunnskapene ut til soldatene og ikke bare befalet.

Hvilket radiosett som til enhver tid er tilgjengelig er egentlig mindre viktig. Skulle en situasjon oppstå så kan det godt tenkes at de fleste HV-områdene vil befinne seg utenfor FI EK-kapasitet/(ev. prioritet) og -77 er da mer enn godt nok til å drive et område som leter etter sabotører (av f.eks. mobilmaster) og tilsvarende.
    Artillery is the God of War

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    991
    Liker (mottatt)
    2220
    Nevnt
    229 innlegg
    Sitert
    1092 innlegg
    PONDUS
    61

Enig med @88charlie. Kryptert samband er fint og flott, men det aller meste en vanlig militær avdeling driver med er enten ugradert/uviktig, gradert kun innenfor et lite tidsvindu eller utenfor kapasiteten/prioriteten til fi EK, dersom man opprettholder god radiodisiplin kombinerte med enkle, forhåndsavtalte koder. Og dette må det trenes på.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2007
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    6 innlegg
    PONDUS
    5

Evt. kunne man gått for en billigløsning med et egetutviklet scramblerkort til icom/tilsvarende. Ikke kryptert, men samtidig ikke noe som sabotører kan avlytte med en tilfeldig vhf scanner.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    715
    Liker (mottatt)
    335
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    442 innlegg
    PONDUS
    13

Sitat Opprinnelig skrevet av mobilix Vis post
    Evt. kunne man gått for en billigløsning med et egetutviklet scramblerkort til icom/tilsvarende. Ikke kryptert, men samtidig ikke noe som sabotører kan avlytte med en tilfeldig vhf scanner.
    Det var vel slik MRR begynte på 70-tallet en gang

Fra spøk til side. Man kommer langt med å være disiplinert og ved å ha en sambandssjef som er "på" og gir ut gode sambandsordrer (SOI på infanterisk) som inneholder kodeord for objekter, meldelinjer, akser egentlig altmulig rart som er aktuelt å holde begrenset.

En scrambler må kjøpes inn og forsvare seg selv utifra et kost/nytte perspektiv. Så må den garantert behandles som kryptoutstyr og da er man kommet så langt at det er like greit å gå "all in".

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    132
    Liker (mottatt)
    463
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    297 innlegg
    PONDUS
    17

Jeg er enig i at kryptert samband ikke er topp prioritet på lavt nivå. Der kommer man langt med god sambandsdisiplin, SOI etc. Dette er i alle fall i de områdene jeg har sett sånn halvveis på plass i det minste. Men man trenger likevel nye radioer, 77 er ikke akkurat moderne utstyr lengre. Man kan få bedre rekkevidde, lavere vekt, lengre batterilevetid, mindre fysisk størrelse etc for en ganske OK pris i dag. Bare noe så enkelt som en indikator på hvor mye batteri du har igjen hadde hatt stor verdi. Men kanskje spesielt størrelse og vekt må ned.

Sent from my iPad using Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Nevnt
    82 innlegg
    Sitert
    439 innlegg
    PONDUS
    30

Sivil moderne HF på Troppsnivå hadde gjort susen, mindre behov for releer, vanskeligere å peile for sivilt peileutstyr.

Restene av 77 på lagsnivå, kjøpe håndholdt ICOM/Moto om det blir krisetider.

Moderne HF krever mindre tuning og har mer praktiske antenner.
    Død ved Kølle!

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    472
    Liker (mottatt)
    791
    Nevnt
    65 innlegg
    Sitert
    394 innlegg
    PONDUS
    32

Da har du også rekkevidde til å fortsette å levere info etter at man er rullet over? Kapasitet til å sende data, ikke bare voice?

Du skulle ikke ha noen lenker/produktark på slik moderne, sivil HF?
    The man who does not read has no advantage over the man who cannot read

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Nevnt
    82 innlegg
    Sitert
    439 innlegg
    PONDUS
    30

https://www.icom.co.jp/world/product...hf/ic-m700pro/

Noe av utfordringen med disse er Batterier, da de som regel er beregnet på båter, til gjengjeld er de solide og tåler saltvann.

I de mest fjerntliggende delene av Australia og New Zealand har de internett over HF så tekst er sikkert en mulighet, det drar med seg kostnader og kompleksitet.
    Jeg surfet en del på dette da jeg skrev en bloggpost om dette i fjor, jeg tror det finnes dongler til PC som kan sende HF signaler med tekst og hele pakka. men igjen trening.

Videre finnes det Androidstyrte HF med integrert tekst men, det er også et kostnadsspørsmål.

http://www.barrettcommunications.com...90manpack.html
    Dette er semiproff for politi.
    Der finnes tekst, epost og hele kostebinderiet.
    Død ved Kølle!

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    132
    Liker (mottatt)
    463
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    297 innlegg
    PONDUS
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Sivil moderne HF på Troppsnivå hadde gjort susen, mindre behov for releer, vanskeligere å peile for sivilt peileutstyr.

Restene av 77 på lagsnivå, kjøpe håndholdt ICOM/Moto om det blir krisetider.

Moderne HF krever mindre tuning og har mer praktiske antenner.
    Når du skriver "troppsnivå" mener du da områdenett? Altså mellom troppene og området?

Spesielt nå som HV blir mindre, og dermed mer spredd er nok behovet for mer langtrekkende områdenett helt klart tilstede. Mens det nok skal litt mer til for at lagene i en tropp ikke er innenfor VHF rekkevidde av hverandre. Dog må kanskje OK-områdene og UTR-områdene med OK-tropp ha noe ekstra til et områdenett for lag som skal operere litt utenfor.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Nevnt
    82 innlegg
    Sitert
    439 innlegg
    PONDUS
    30

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Når du skriver "troppsnivå" mener du da områdenett? Altså mellom troppene og området?

Spesielt nå som HV blir mindre, og dermed mer spredd er nok behovet for mer langtrekkende områdenett helt klart tilstede. Mens det nok skal litt mer til for at lagene i en tropp ikke er innenfor VHF rekkevidde av hverandre. Dog må kanskje OK-områdene og UTR-områdene med OK-tropp ha noe ekstra til et områdenett for lag som skal operere litt utenfor.
    Troppsko i alle Troppetyper(Ideelt, to sett per KO.) og på lagsnivå for I-styrke Jeger/restene av KYP.

Lagsnivå burde, slik jeg ser det bruke 1077, inntil batterilagrene er oppbrukt, så kan man vurdere fremtidig handling etter det.
    Vekten er en positiv ting i fredstid, soldatene fyller sekken med Snickers, 2 liters termos og annet fjas. Med en 1077 i sekken lærer man å prioritere.
    Død ved Kølle!

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Liker (gitt)
    35
    Liker (mottatt)
    43
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    31 innlegg
    PONDUS
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Da har du også rekkevidde til å fortsette å levere info etter at man er rullet over? Kapasitet til å sende data, ikke bare voice?

Du skulle ikke ha noen lenker/produktark på slik moderne, sivil HF?
    Harris tilbyr disse luringene: https://www.harris.com/solution/harr...l-radio-system

https://www.harris.com/solution/harr...-manpack-radio

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Nevnt
    82 innlegg
    Sitert
    439 innlegg
    PONDUS
    30

Ingen ting hadde gledet meg mer enn noe slikt men, det er snakk om prioriteringer av penger.

Sivile HF kan man sende med soldaten hjem om sjef skulle føle behov for det. Subtraktorkoder kan også deles ut så lenge man har kontroll på hvem som har disse.
    Død ved Kølle!

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Liker (gitt)
    19
    Liker (mottatt)
    19
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    26 innlegg
    PONDUS
    1

Finnes det alternativer til GP900 på lagsnivå, gjerne noe som kan kommunisere med 77 synes jeg personlig skoen trykker mer der enn mellom tropp-område. 77 funker i Ko, men er håpløst i lagskjøretøy og på ev. fotoppsatt. Rekkevidde er vanskelig å få til uten antenne på kjøretøy (som er umulig på leiebiler). Skal lag i dag kommunisere internt, samt opp til tropp kan det være de må ha to typer samband og det finnes det vel hverken penger til, eller nok treningstid til å mestre.

Er billig nok til at alle som trenger får, enkelt nok til at alle mestrer og med god nok rekkevidde til at alle får nytte av for mye å be om? (Innad i tropp)

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Liker (gitt)
    29
    Liker (mottatt)
    46
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    25 innlegg
    PONDUS
    7

Digitale radioer med krypteringsfunksjon har blitt så billige nå at det ville være dumt å utelatte dette. Her er et eksempel: http://www.ebay.com/itm/RT8-DMR-Digi...MAAOSw~oFXOTHi

Radioen har en kryptering som angivelig tilsvarer 128 bits AES-kryptering, radioen er kinesisk (kinesisk bakdør?), så det er neppe noe for forsvaret, men er et eksempel på hvor rimelig og utbrett teknikken har blitt
    Si vis pacem, para bellum

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    542
    Liker (mottatt)
    1347
    Nevnt
    212 innlegg
    Sitert
    673 innlegg
    PONDUS
    44

Man skal være forsiktig med "lure egne løsninger" for HV. Jeg syntes ikke det var slik en stor suksess da man (er det noen som bruker den ennå?) hadde VHF-6/AM på områdenettet i stort sett alle HV-distrikter i Sør-Norge utenom HV-02. Joda, grei radio med betydelig lengre rekkevidde enn AN/PRC-77 og PRC1077, og med fordelen at man ved stasjonær bruk kunne sette kontrakten i nærmeste 240V støpsel, men den var en sær-ting for HV som ikke kunne kommunisere med noe annet, f.eks. med Hærens radioer.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Nevnt
    82 innlegg
    Sitert
    439 innlegg
    PONDUS
    30

Man skal være forsiktig med "lure egne løsninger" for HV. Jeg syntes ikke det var slik en stor suksess da man (er det noen som bruker den ennå?) hadde VHF-6/AM på områdenettet i stort sett alle HV-distrikter i Sør-Norge utenom HV-02. Joda, grei radio med betydelig lengre rekkevidde enn AN/PRC-77 og PRC1077, og med fordelen at man ved stasjonær bruk kunne sette kontrakten i nærmeste 240V støpsel, men den var en sær-ting for HV som ikke kunne kommunisere med noe annet, f.eks. med Hærens radioer.
    Om det hadde funnets midler til å kjøpe LFR og Harris HF(Slik hæren har) til hele HV så hadde det vært veldig fint.

De pengene finnes ikke, da må man aller helst(IMO) finne noe fra det sivile som fungerer, og som gir mest for pengene.
    Død ved Kølle!

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    46
    Liker (mottatt)
    164
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    133 innlegg
    PONDUS
    11

Jeg aner jo ikke hvordan det har blitt gjort de siste 12 årene etter at avsnittene ble nedlagt (for da sluttet jeg i HV). Men før det ble f.eks. PACE brukt på avsnittnettet, men ikke på områdenettet. Og SOI (og dermed subtraktortavle og autentiseringstavle) skulle kun fordeles med en pr område, til bruk på avsnittnettet, og skulle ikke brukes internt i området. Der brukte man på områdenettet et ark med radiodiagram på den ene siden og på side to (som het "side to") gjerne avtalte kodeord for f. eks. origokode og andre ting, dessuten telefonnumre, frekvenser etc som var nyttig å ha. På samme måte er det vel kanskje tvilsomt å fordele kryptonøkler til MRR til bruk på samband internt i et HV-område?
    I SHV brukte ein PACE på område nivå tidlegare.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    715
    Liker (mottatt)
    335
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    442 innlegg
    PONDUS
    13

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Om det hadde funnets midler til å kjøpe LFR og Harris HF(Slik hæren har) til hele HV så hadde det vært veldig fint.

De pengene finnes ikke, da må man aller helst(IMO) finne noe fra det sivile som fungerer, og som gir mest for pengene.
    Og bruke overskudd fra Hæren inntil videre. Såvidt meg bekjent har det ikke blitt sprengt noen hydrogenbomber i nærheten av sambandsdepotene så da burde vi ha ca like mange fungerende -77 som før. Muligens noen antenner og apeører i manko da..

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Nevnt
    82 innlegg
    Sitert
    439 innlegg
    PONDUS
    30

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Og bruke overskudd fra Hæren inntil videre. Såvidt meg bekjent har det ikke blitt sprengt noen hydrogenbomber i nærheten av sambandsdepotene så da burde vi ha ca like mange fungerende -77 som før. Muligens noen antenner og apeører i manko da..
    Spørsmålet er egentlig batteriene, som sikkert koster like mye som en ny ukryptert VHF, det er når de tar slutt man må revurdere.
    Hæren har ikke overskudd det ligger hos FLO/Forsvarsmateriell
    Død ved Kølle!

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    715
    Liker (mottatt)
    335
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    442 innlegg
    PONDUS
    13

Godt poeng. (Er vant til kjøretøy...)

Bruk og kast pga batteri er faktisk state of the art

Side 10 av 10 FørsteFørste ... 8910

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Kampluftvern for fremtiden
    By Bratwurst in forum Langtidsplan for Forsvaret. Struktur for vår militære organisasjon
    Svar: 174
    Nyeste innlegg: 16-02-17, 15:39
  2. Heimvernet
    By blinchen in forum Felles opptak og seleksjon
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 10-03-11, 22:11
  3. SHV, en kapasitet for fremtiden?
    By lukman in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 20-12-10, 11:31
  4. Har jeg brukbar kompetanse til intops i fremtiden?
    By E_S in forum Forsvarets deltakelse i Internasjonale operasjoner - INTOPS
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 27-09-06, 22:32
  5. Langtur en gang i fremtiden
    By Mixus in forum Tips før opptak
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 15-03-06, 09:41
Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.

Antall sideoppslag siden oppstart:
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier