Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 113
    Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    3
    Dersom Norge blir med, blir det snakk om offiserer på høyt nivå.
    http://www.dagbladet.no/2013/01/21/n...erie/25374258/

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Liker (gitt)
    109
    Liker (mottatt)
    216
    Nevnt
    69 innlegg
    Sitert
    245 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    15

Re: Mali

Hva er egentlig poenget ditt? At vi kun skal sende kompanistridsgrupper hver gang det er snakk om oppdrag?

At det eneste som "teller" er TIC og hakk i skjeftet?
    Bli mental med best trening - Lars Bertrand Erikssen

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    49
    Liker (mottatt)
    105
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    89 innlegg
    PONDUS
    9
    Kan prøve å sende en bataljonstridsgruppe?
    meh

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    198
    Liker (mottatt)
    1197
    Nevnt
    104 innlegg
    Sitert
    246 innlegg
    PONDUS
    39
    Skjønner heller ikke helt poenget. Som nevnt har det ikke akkurat manglet på oppdrag for Hæren de siste årene. For det andre - det jeg så langt vet om forespørselen og den langsiktige planen er det som står i den artikkelen. Er det noen som har noe mer ugradert, så er det bare å komme med det. Men det er vel de oppgavene vi etter forespørselen skal løse som dikterer hva vi sender ut, ikke den enkelte soldats lyst til å reise ut. Jeg antar at et viktig mål i Afrika må være å få afrikanske styrker til å fungere så godt som mulig på egen hånd, uten at jeg mener å vite nøyaktig hvor skoen trykker. Da kan vel offiserer som mentorer ha en større og mer langsiktig effekt enn en ren stridsgruppe - og oppdraget Norge evt skal løse skal løses som del av en gruppe, så å påta seg et mindre oppdrag av den typen er vel ikke ute av verden. Jeg tviler på at det er antall soldater som er problemet, og jeg ser vel også for meg at man i enda større grad ønsker at afrikanske problemer først og fremst blir løst av afrikanske land - med vestlig støtte i ryggen. Ikke med vestlige styrker som skal inn, "rydde opp", og så overlate ting til afrikanerne igjen, vi vet hva som skjer da.
    Sist endret av Bestefar; 21-01-13 kl 23:52
    Beidh a lá leo

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    3
    Det å tro at norsk befal skal kunne fungere som mentorer og på noen måte kunne eventuelt forbedre stridskapasitetene til styrker fra det ene eller det andre afrikanske landet er i min mening helt feilaktig.
    Det vil bli en stor risiko for at de skulle gå akkurat som med de mange u-hjelp prosjektene Norge har drevet med i flere tiår i Afrika. Når man ser dem så vet man ikke helt om man skal gråte eller le. Det blir helt døfødt.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    94
    Liker (mottatt)
    579
    Nevnt
    96 innlegg
    Sitert
    366 innlegg
    PONDUS
    17
    Kanskje du vil utdype den påstanden? Hva mener du er grunnen til at norske styrker ikke vil kunne fungere som mentorer?

Synes du tidvis er nokså rask til å kritisere norske styrker, uten at du etter sigende har noe særlig erfaring med dem.
    Sist endret av AGR416; 22-01-13 kl 07:50

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    626
    Liker (mottatt)
    1525
    Nevnt
    243 innlegg
    Sitert
    714 innlegg
    PONDUS
    50
    Interessant kronikk i Aftenposten i dag fra en av få nordmenn som virkelig kjenner Nord-Mali:

Militæret stopper ikke opprøret i Mali.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Liker (gitt)
    109
    Liker (mottatt)
    216
    Nevnt
    69 innlegg
    Sitert
    245 innlegg
    PONDUS
    15
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Interessant kronikk i Aftenposten i dag fra en av få nordmenn som virkelig kjenner Nord-Mali:

Militæret stopper ikke opprøret i Mali.
    Back on track. Meget bra hvlt. Og en bra kronikk. I lys av enkeltes meninger av at HRS'en er A og O i enhver deployering, vil jeg belyse følgende tekst fra kronikken: "Nord-Mali er en diger ørken uten veier. Fienden er uoversiktlig, og de mange grupperingene skifter til stadighet allianser. " Hvis vi nå ender opp med å sende HRS etter mønster av det vi gjorde i Afghanistan, så vil jeg bare si lykke til....

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    3
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Kanskje du vil utdype den påstanden? Hva mener du er grunnen til at norske styrker ikke vil kunne fungere som mentorer?

Synes du tidvis er nokså rask til å kritisere norske styrker, uten at du etter sigende har noe særlig erfaring med dem.
    Jeg vet ikke om det er internet, eller om det er den norske kulturen som er som den er, men helt ærlig finnes det ingen grenser? Finnes det overhodet ingen begrensninger for hva vi kan gjøre?
    Er vi verdensmestre i alt?

For noe dager siden så var det mennesker her på dette forumet som innbilte seg at Norske spesialstyrker kunne ha noe å gjøre i Algerie. Joda de kunne i allefall fungere som rådigivere sies det!!! Skal norske spesialstyrker gi råd til folk som har slåss med islamister i over en mannsalder? Joda vi så jævlig gode teknisk? OK muligens, men da er det jo meget uheldig at vi ikke trente vårt eget politi, fordi den dagen for ca 18 måneder siden da alt gikk feil, den dagen da ingenting fungerte så hadde det vært hendig å ha folk i verdensklasse på plass. Det hadde vært praktisk å en båt som ikke lekker som en sil og ende bedre med en motor som fungerte (grunnmurene for å gjøre en skikkelig jobb var ikke på plass).
    Skulle vi i en krisesituasjon gi råd til mennesker som i flere tiår har jobbet med helt andre metoder? Som overhodet ikke ser noen grunn til å ta råd fra oss? På et sted vi overhodet ikke har noen erfaring med? Skal vi gi råd i en krisesituasjon til folk som vi ikke engang på grunn av språkproblemer kan snakke med?

Nå ser det ut som at noen har funnet ut at det ser politisk bra ut at Norge skal kunne delta i opersjoner i Mali. OK hvorfor ikke? Og det kan selvfølgelig studeres nærmere. Jeg kan tenke meg mange jobber Norge kan gjøre i den sammenheng.
    Men at vi skal være «mentorer» for afrikanske styrker er nok en gang en ønsketanke tatt rett ut av løse luften uten noen som helst grenser for hvor fantastisk vi inbiller oss at vi er. Det norske forsvar har ingen erfaring med deres arbeidsmetoder, ingen erfaring med deres utstyr, Ingen erfaring med kulturen (spesielt stamme og arbeids kulturen) og kan ikke språket. Det blir da selvfølgelig ikke aktuelt med opplæring, ja bortsett fra om vi skulle begynne alt på nytt igjen og etter et par tiår kunne bruke det norske forsvar’s berømte ørken krigførings metoder? Nok en gang inbiller vi oss (helt naturlig) at vi kan gi råd til mennesker som overhodet ikke føler at de har behov for råd.

Det er overhodet ingen tvil om at det finnes massevis av både meget kompetente og meget bra mennesker i det Norske forsvar, men la det norske forsvar gjøre det som de har kompetenser til og la oss slutte å drømme om at vi kan gjøre hva som helst, hvor som helst.

PS: Jeg er overhodet ikke kritisk til det norske forsvar, tvert imot. Jeg er kritisk til tullprat.
    Sist endret av Max; 22-01-13 kl 10:22

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    94
    Liker (mottatt)
    579
    Nevnt
    96 innlegg
    Sitert
    366 innlegg
    PONDUS
    17
    Vi kan godt ta en diskusjon om krigføring vs strategi i ørken i en annen tråd (vet ikke om du sikter til Afghanistan).

Poenget mitt er at du kommer med en uttalelse uten noe substans. Du sier at det er døfødt å stille et bidrag.

Nå utdyper du det, og sier at dette er et symptom på norsk mentalitet; "vi er best i alt". Kan det tenkes at idemyldringen et et resultat av et ønske om å bidra, om å ønske å påvirke terrorisme uansett hvir det dukket opp?

Du sier videre at vi ikke har forståelse for kultur, samfunnsdynamikk, stammekultur, språk etc. Skal det alltid være et argument for å ikke gjøre noe?

Jeg sier ikke at det et riktig eller feil at vi skal bidra. Det jeg sier er at et bidrag kan være fornuftig hvis vi har noe å bidra med. Hva det vil kunne være er noe som må avklares på høyere nivå en fotsoldatens. Din vurdering er ikke fasiten.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Liker (gitt)
    403
    Liker (mottatt)
    78
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    66 innlegg
    PONDUS
    7
    Mitt inntrykk er at norske styrker er veldig flinke til å tilpasse seg de oppgaver som er gitt, og jeg er litt enig med Max her om at stamme og arbeidskulturen er noe helt annet enn de fleste av oss nordmenn er vante med, og jeg tror det vil bli en av de største utfordringene i forhold til mentorering.

En annen utfordring blir jo å finne en gylden middelvei og samtidig bygge den kompetansen som gjør at Norge kan være med og bidra der det ønskes.
    I Mali så er det, slik jeg tolker medias fremstilling av konflikten, en abnormt vanskelig konflikt å løse. Det fremstår som veldig vanskelig å vite hvordan konflikten utarter seg videre; vil islamistene trekke seg tilbake i små celler og operere ut fra det? vil de krige på samme måte som i Afghanistan? Vil de ha annen tilgang på våpensystemer stjelt fra lagre i Libya enn i Afghanistan? Hvor i alle dager befinner de seg?

Mange spørsmål, men jeg for min del sliter med å se svar på de fleste av de. (igjen, basert på media sin dekning).

Noen aviser omtaler Mali som et slags fristed for terrorister osv, er det påvist treningsleire i dette landet for AQ, Taliban eller lignende? Hvis det er det, så blir det jo straks mer interessant, syns jeg.
    Sist endret av onkel smerte; 22-01-13 kl 11:18 Begrunnelse: Manglet en setning
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1082
    Liker (mottatt)
    2442
    Nevnt
    258 innlegg
    Sitert
    1215 innlegg
    PONDUS
    67
    Diskusjonen om den generelle kompetansen i det norske Forsvaret, og hvorvidt (og i så fall, i hvilken grad) det er hensiktsmessig å drive veiledning og mentorering i land med fremmede kulturer, geografi og klima, synes jeg er svært interessant. Imidlertid bør den tas i en egen tråd, og jeg ser gjerne at en av debattantene oppretter en slik.

De foregående innleggene dreier seg også om Mali, og får stå slik de er, men heretter bør vi holde oss til temaet, som er nasjonen Mali, dens maktstrukturer og problemer.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    556
    Liker (mottatt)
    881
    Nevnt
    76 innlegg
    Sitert
    425 innlegg
    PONDUS
    36
    Her er en til kronikk, ved seniorforsker Morten Bøås på FAFO. I tillegg til en gjennomgang av de ulike fraksjonene som er involvert, er han også såvidt inne på Frankrikes motivasjon for å intervenere.

http://www.nrk.no/ytring/hoyt-spill-om-mali-1.10874980

Jeg tror forresten ikke alltid man bør se Mali helt isolert fra nabolandene. Selv om det tydeligvis er minst to konkurrerende separatistbevegelser, en sekulær og en islamistisk, som ønsker seg et selvstendig Nord-Mali involvert (MNLA og Ansar Dine), så har AQIM og MOJWA en transnasjonal agenda. (Terroristene som slo til i Algerie tilhørte jo en utbrytergruppe fra AQIM.)

Jeg er ingen fan av uttrykket "naturlige grenser", men i området Mauretania-Mali-Algerie-Niger-Tchad-Libya er det i hvert fall ingen. Hvor god kontroll har f.eks. den nye Libyske staten (som først og fremst er forankret i den østlige kystprovinsen Kyrenaika) på de sørlige ørkenområdene sine? Hevder ikke Algerie at terroristene i In Amenas kom fra Libya?
    The man who does not read has no advantage over the man who cannot read

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    5
    Liker (mottatt)
    26
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    61 innlegg
    PONDUS
    6
    Litt OT men er glad jeg ikke noensinne ligger ann til å tjenestegjøre i Afrika. Verdens rumpehull..
    Livet begynte der, og i mine øyner så kan det se ut som det er der man kan se begynnelsen på slutten også.

Trist men sant.
    Dette er en irriterende signatur

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    198
    Liker (mottatt)
    1197
    Nevnt
    104 innlegg
    Sitert
    246 innlegg
    PONDUS
    39
    Litt av en reaksjon. Norge får slik jeg bedømmer det en henvendelse om å bidra i et oppdrag som tydeligvis skal inkludere mentorer, og dette er linket til en "Norge er best"-kultur? "Noen i Norge har fått det for seg at det er politisk bra å delta i Mali"? Si meg, sitter du med inntrykket av at det er Norge som er initiativtager til et vestlig bidrag og opplæringsmodell her? Da får du i så fall vise hvor du har det inntrykket fra. Ut fra det jeg kan se er det som skjer i stedet at Norge sitter utenfor og venter på å høre hva det er EU bestemmer seg for mtp hvordan bidraget skal se ut. Hintene fra EU nå ser ut til å gå i retning av opplæring, og det vi har meldt inn er såvidt jeg kan se at vi er interessert i å jobbe sammen med de øvrige nordiske landene - hva oppdraget faktisk skal bestå i har man ikke diktert noe om. Så hvordan i alle dager kan disse signalene fra EU om en opplæringsstyrke til Mali skyldes norsk selvgodhet, når de kommer fra en prosess Norge ikke engang deltar i?

Man (i betydningen Vesten i sin helhet) kan selvsagt velge å avstå fra innsats i det hele tatt, og satse på at man klarer å løse problemet selv. Kanskje hadde det gått, men det har ikke sett kjempelyst ut til nå. Dersom man velger å gjøre noe, får man presentere de alternativene som finnes. Er det noe som er helt sikkert så er det at å mate inn rene stridsstyrker i den tro at man kan fjerne problemet, og så trekke seg ut ikke kommer til å fungere. Hjelp til styrkene som allerede er i området virker ihvertfall for meg som en bedre løsning. At kulturforskjeller skal umuliggjøre dette kjøper jeg ikke i det hele tatt - det er en vesentlig forskjell på "umulig" og "vanskelig". At noe er vanskelig umuliggjør ikke fremgang - og fravær av enkle løsninger utelukker heller ikke vanskelige. Det er heller ikke snakk om å overta det overordnede ansvaret for opplæring av de afrikanske styrkene, slik jeg nesten får inntrykk av når jeg leser kritikken. Det er uansett ikke Norge og AGSE som har formulert ideen om opplæringsbidrag, det er det EU som er i ferd med å gjøre, og blir Norge med er det etter alt å dømme i form av en ganske liten andel av de instruktørene de kommer til å sende.

Det er forøvrig, uten å overdrive, en viss forskjell mellom afghansk og vestlig kultur også, uten at det dermed har umuliggjort mentorering. Jeg føler meg forholdsvis sikker på hvordan norsk kompetanse til opplæring av afghanske styrker hadde blitt bedømt her om en lignende tråd ble startet i tiden før OMLT ble aktuelt.
    Sist endret av Bestefar; 22-01-13 kl 20:08
    Beidh a lá leo

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    94
    Liker (mottatt)
    579
    Nevnt
    96 innlegg
    Sitert
    366 innlegg
    PONDUS
    17
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10113034

Norske offiserer kan bli sendt for å lære opp soldater i krigsherjede Mali.

- Det vurderes om vi skal bidra med et begrenset antall offiserer i Mali. Det er ikke aktuelt at de skal delta i noen militære operasjoner, men i opplæring på områder hvor våre offiserer har noe å bidra med. Dette er noe vi vil vurdere og å komme tilbake til, sier statsministeren til VG.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Liker (gitt)
    109
    Liker (mottatt)
    216
    Nevnt
    69 innlegg
    Sitert
    245 innlegg
    PONDUS
    15

Franske og maliske styrker tok mandag kontroll over alle de største tettbebyggelsene nord i Mali.

http://touch.vg.no/article.php?tab=n...artid=10113215
    Bli mental med best trening - Lars Bertrand Erikssen

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Liker (gitt)
    249
    Liker (mottatt)
    184
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    134 innlegg
    PONDUS
    9

Vive la France!

Ok, hva nå da?

Skrevet etter beste evne på Tapatalk

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Liker (gitt)
    163
    Liker (mottatt)
    370
    Nevnt
    70 innlegg
    Sitert
    626 innlegg
    PONDUS
    13
    Journalister er ikke så glade over at de blir nektet adgang til Nord-Mali.
    Det samme mener flere humanitære hjelpeorganisasjoner!
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...n-7104364.html
    "Det er vel omtrent som om det hadde stått i den norske grunnloven: Det bør være et heimevern".
    -F. Aarebrot.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    3
    Journalistene får nok vente litt til alt er under full kontrol. Etterpå kan det organiseres reiser for dem i de berørte områdene.
    Det er sikkert et litt annet konsept fra det man kan være vant med, men slik er det i situvasjoner som denne.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    28
    Liker (mottatt)
    51
    Nevnt
    69 innlegg
    Sitert
    121 innlegg
    PONDUS
    10
    Timbouctou er "tatt" av franskmennene, og ekstremistene rakk gjøre mye skade før styrkene ankom.

Mitt spørsmål er nå - hvor langt NORD vil franskmennene og maliske styrker gå ? Timbouctou er ikke spesiellt >"inne i" det tradisjonellt hjemlige området til touaregenes alliertes (eller touaregenes) ønskede land. Det ligger lengre NORD, sågar inn i SØNDRE områder av Algerie og ØSTRE områder av West-Sahara og Mauretania.

Går franskmennene opp til linjaltrukne grenser til disse landene for å forfølge ekstremistene, eller vil de "nøye seg" med å gå fra Timbouctou til Gao? Skal de følge etter touareg og ekstremister bør de vel reise raka vegen NORD til el Djouf, et område som går langt inn i Mauretania. Likeså videre NORD for det området, til grensa mellom Mauretania og Algerie.

Går de "bare" til Gao burde de da med letthet kunne følge eldgamle akser mot Kidal via Adrar des Iforhas til Tessalit, ikke langt unna den algirske grensebyen Bordj Moktar.

Problemet ligger vel i at vegaksene mellom Timbouctou til Gao går langs elven Niger, og "fra" (fra'ish) Gao til Tessalit/Bordj Moktar tradisjonellt ikke er der verken touareg eller islamistene gjerne oppholder seg eller ferdes.
    Trekk strek nordover fra Tombouctou i det "tomme" hjørnet av kartet og man kommer til de strøk touareg vil ha løsrevet fra Mail, Algerie og Mauretania.
    Du finner både Araouane og Taoudenni NORD for Timbouctou men hva mer av vegakser finner man ?

Noen timers kos med Google Earth kan gi litt inntrykk av bakkeplan for området. Men man sitter igjen med lite info om menneskene som bor og ferdes i området touareg vil ha som sitt land.

Skulle det ikke være naturlig å finne ekstremistene der, når bysentra ellers i Mali er oppklart og inntatt ?

Spennende områder og fascinnerende folk. Det ble nevnt at ekstremistene hadde ødelagt islamistiske tekster fra middelalderen i Timbouctou. Dette området er stappfullt (relativt sett) av tilsvarende bibiliotek fra samme området og flere av islams "hovedpersoner" kommer fra Nord-Afrika. Flere av byene er på "to do"-lista til "ekte" islamske troende.
    Det er altså ikke bare Meccda, Damaskus, Akaba, Bagdad og Yerouchalem som holder mål for en rettroende, det er langt flere byer enn som så.

Skal se om jeg ikke finner noe matnyttig på både touaregenes opprør og deres sammenblanding med islamistene, isf kommer det ut her.

EDIT

Franskmennene skal til Kidal, melder NRKs morgensending. Kidal ligger langs én av to vegakser mellom byene Anefis og Aguelhok, hvor vegaksen via Kidal er den lengste. Den går inn i fjellområdet Adrar des Iforhas.
    Touareg Iforhas har siden 1960-tallet holdt franskmenne for deres ord om egen stat i området, og har generellt sett "harassed" veifarende mellom byene i regionen - uten at det har noe med dagens konflikt å gjøre, landeveisrøvere har eksistert siden før slavekaravanene startet for mange hundre år siden.

Iforhasområdet har jf turoperatør, Saharareisende og forfatter Chriss Scott (Sahara Overland, Trailblazer books, s. 590, Initiaries - Mali) vært en "neo-autonomous region for the Iforhas Touareg".

Samme kilde viser til at da saltgruvene ved Taoudenni i det øde hjørnet av Nordre Mali ble lagt ned sluttet man ha normal ferdsel på vegaksen mellom Timbouctou og Taoudenni. Dette innebærer også avtakende trafikk til Araouane 300+ km NORD for Timbouctou.
    Og dermed er det "fritt fram" for både stammebaserte landeveisrøvere og andre "interessenter" å anholde reisende i områdene for å robbe dem for det man kan.

Skulle man kjørt i området selv, så kjør i flokk - er man fler kjøretøy enn opprørere, landeveisrøvere e.l så kan det tenkes man ikke blir gjort anslag mot.

www.sahara-overland.com for noe om kilden jeg refererte til.
    Man finner også mye om regionene på forumet her - http://www.horizonsunlimited.com/hub...-travel-forum/
    Sist endret av Gehenna; 29-01-13 kl 08:23 Begrunnelse: Stedsangivelse for franskmennes framrykking
    Beyond is where I learn

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    3
    Jeg skulle tro at dette problemet ikke er så mye et spørsmål om kvadrat kilometer men heller om integriteten og troverdigheten til Mali’s styresmakter.
    Mali er et enormt land og det er ikke med et par battaljoner man kan kontrolere dette området hvor eventuelle små grupper av islamister har mange fordeler og kan gjemme seg i årevis.

Så fort Mali’s styresmakter får en tilsynelatende kontrol over landets byer og tettsteder mens islamistene ikke lengere kan fritt opererer som strukturerte enheter så kommer nok Frankrike (sammen med resten av verden) til å anse jobben for gjort.

Det er selvfølgelig en midlertidig «patch» og selv om islamistene overhodet ikke har opphørt å eksistere og selv om Mali’s etniske problemer er langt fra løst, så vil en retur til det tidligere status quo bli ansett som en suksess.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    28
    Liker (mottatt)
    51
    Nevnt
    69 innlegg
    Sitert
    121 innlegg
    PONDUS
    10
    De maliske styrendes makt utenfor hovedakser og større byer i Mali har vel vært fraværende siden touareg startet sitt opprør på '90tallet.
    Beyond is where I learn

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    3
    Akkurat og en retur til denne situasjonen vil nok bli ansett som en suksess.

Uansett ekstrem islamisme (det kommer sikkert litt ann på hvordan man definerer det) et noe moderne demokratiske krefter ikke kan utslette og vi kan bare håpe at det kan holdes på et nivå hvor det kan kontroleres.

Det finnes selvfølgelig også sekulære Touareg grupper som vi ha mere selvstyre, men jeg tror ikke de er en del av dagens problematikk.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    626
    Liker (mottatt)
    1525
    Nevnt
    243 innlegg
    Sitert
    714 innlegg
    PONDUS
    50
    Her er to filmer om Timbuktu og tuaregene som er laget av forskere ved Universitetet i Oslo, dette kan ha interesse for å forstå konflikten: Timbuktu-filmene.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    8
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    6
    Jeg for min del er skeptisk til å sende tropper til Mali. Franske styrkers track record i Afrika siden 1960, mht. til overgrep mot sivile etc., er ikke bare lysende så vidt jeg vet. De har en tendens til å behandle de gamle koloniene sine i området som sin egen bakgård.
    Og når svenskene sendte en gjeng fra SSG til Kongo, så ble det kontroverser i etterkant i forbindelse med at en eller annen fransk oberst som svenskene samarbeidet med hadde utsatt en lokal 12 årig gutt som var blitt tatt innenfor leirgjerdet for ganske grov mishandling, foran øynene tilstedeværende svensker. Der i blant daværende sjef for SSG.
    Dvs. om vi bidrar, så bør vi være j..lig nøye på at fransosene ikke trekker oss med ned i dritten.

Moderator/Årets milforumist 2016

Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    328
    Liker (mottatt)
    492
    Nevnt
    95 innlegg
    Sitert
    259 innlegg
    PONDUS
    22

Mali

http://m.aljazeera.com/story/20131139522812326

Tror dette er en grei oversikt.
    Minsk, det nye Utopia

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    28
    Liker (mottatt)
    51
    Nevnt
    69 innlegg
    Sitert
    121 innlegg
    PONDUS
    10
    Jf NRKs morgensendinger idag har det vært trefninger inne i GAO by, nord i Mali.

Opprørere har videre de siste dagene gjennomført to selvmordsbombinger, før trefningene som varte i flere timer i flere bydeler av GAO.

NRK konkluderte på sitt vis at det spøker for Bamakos kontroll over GAO om ikke de får kontroll over denne byen. Vel, Bamakoregimet har da vel ikke akkurat hatt den luksusen å kunne kontrollere perifere deler av landet så der håper jeg journalist endrer ordlyden til neste sending.
    Beyond is where I learn

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    3
    Kanskje for et begrenset publikum (på Fransk) men her er lenken til en utmerket liten bok som ganske godt forklarer den aktuelle situasjonen i Mali mens den også går inn i de historiske bakgrunnene.

http://www.cdef.terre.defense.gouv.f...touaregues.pdf

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Liker (gitt)
    41
    Liker (mottatt)
    40
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    PONDUS
    9
    Regjeringen har besluttet at Norge ikke skal bidra med militære styrker til EUs opplæring av den maliske hæren.
    Flere utenlandske nyhetsbyråer meldte at Norge skulle bidra til styrken, men utenriksminister Espen Barth Eide (Ap) understreket at Norge ennå ikke hadde forpliktet seg til å bidra.

Mandag kom beslutningen om at Norge likevel ikke vil bidra.
    Vg.no
    The older i get, the better i was..

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    3
    Malis regjering mangler legitimitet, og landets sikkerhetsstyrker står for alvorlige menneskerettighetsbrudd. Det er klokt av Norge å ikke bidra med militære kapasiteter i en borgerkrig med etniske skillelinjer, sier Snorre Valen, utenrikspolitisk talsperson i SV.

Han er fornøyd med at regjeringen er enig om å gi 30 millioner kroner til FNs fond for Mali.
    http://www.dagbladet.no/2013/02/11/n...mali/25703420/

Så SV har ingen problemer med å sende penger til en regjering som "mangler legitimitet", og hvor "landets sikkerhetsstyrker står for alvorlige menneskerettighetsbrudd"?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Liker (gitt)
    163
    Liker (mottatt)
    370
    Nevnt
    70 innlegg
    Sitert
    626 innlegg
    PONDUS
    13
    Tja, i hvert fall ingen problemer med å gi penger til FN....
    "Det er vel omtrent som om det hadde stått i den norske grunnloven: Det bør være et heimevern".
    -F. Aarebrot.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    3
    Ser i avisa at sverige skal sende 15 millitær instruktører. Har ikke svenskene hvert i kamp i afrika før? Hvilken konflikt var det at svenske og franske styrker samarbeida i afrika sist?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Liker (gitt)
    249
    Liker (mottatt)
    184
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    134 innlegg
    PONDUS
    9

Svenskene var aktive som bare det de, jagerflyskvadron og greier.

Skrevet etter beste evne på Tapatalk

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1082
    Liker (mottatt)
    2442
    Nevnt
    258 innlegg
    Sitert
    1215 innlegg
    PONDUS
    67

Mali

Mannen bak operasjonen mot oljeanlegget i Algerie drept i Mali: http://www.adressa.no/nyheter/utenri...cle7189827.ece
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    853
    Liker (mottatt)
    496
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    515 innlegg
    PONDUS
    19
    Karma.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    626
    Liker (mottatt)
    1525
    Nevnt
    243 innlegg
    Sitert
    714 innlegg
    PONDUS
    50

Mali

Hvor er "liker"-knappen?

Moderator/Årets milforumist 2016

Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    328
    Liker (mottatt)
    492
    Nevnt
    95 innlegg
    Sitert
    259 innlegg
    PONDUS
    22

Mali

Sitat Opprinnelig skrevet av jcvold Vis post
    Ser i avisa at sverige skal sende 15 millitær instruktører. Har ikke svenskene hvert i kamp i afrika før? Hvilken konflikt var det at svenske og franske styrker samarbeida i afrika sist?
    http://www.militart.nu/artiklar/kongo.pdf

En grei oversikt over svensk innsatts i afrika i modern tid. Som kuriosa kan nevnes at i Kongo ble den "gamle gode" metoden med "gå på marsch" benyttet på linje, med bajonett, og firefoldige hurrarop.
    Minsk, det nye Utopia

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    853
    Liker (mottatt)
    496
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    515 innlegg
    PONDUS
    19
    http://krigeren.dk/dansk-fly-og-officerer-til-mali/

Dansk fly og officerer til Mali.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    853
    Liker (mottatt)
    496
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    515 innlegg
    PONDUS
    19
    French forces have killed 19 Islamist fighters during security operations in Mali's northern region of Timbuktu, a senior French officer in the West African nation said on Tuesday.

http://uk.reuters.com/article/2013/1...9B911520131210

Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier