Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 3 av 55 FørsteFørste 123451353 ... SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 2193

Tråd: Generell nyhetstråd om Politiet

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7
    Hehe... Uniformert politi trenger vel forøvrig ikke å legitimere seg uoppfordret for å utøve politimyndighet.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Mike, du har fått så gode svar fra samtlige her, at det egentlig er overflødig med noen kommentar fra meg.

Sparkene kom for å få ham ut av balanse, og slag på arm for å få kontroll på armene - noe du sikkert forstår grunnen til.
    Vi må bruke den makt som er nødvendig i en slik situasjon.

Som du ser zaitzev bemerker, så stoppet maktbruk straks de hadde fått kontroll.
    Det hadde vært noe helt annet dersom dette hadde fortsatt etter at den antatte voldtektsmannen hadde overgitt seg.

Det er gjerningspersonene som i stor grad avgjør hvor mye makt som må brukes for at man skal kunne gjenopprette ro og orden.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Har for øvrig lyst til å kommentere at dette skal etterforskes av Spesialenheten.

I fjor (i likhet med foregående år) ble 96 prosent av anmeldelsene henlagt. Ikke så rart når en masse saker av denne type havner der.

Spesialenheten har sin funksjon, ingen tvil om dèt, men de burde bruke tid på annet enn dette.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0
    Aeliana: Spurde deg litt tidlegare om kor vanleg det er at politiet må kome med "korrigerande" spark og slag, eller kva ein skal kalle det, mot gjenstridige personar som ligg på bakken. Du har så langt ikkje svara på det.
    Sist endret av Mike20; 22-02-13 kl 13:44

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Jo, jeg har i grunnen svart på det.

Politiet bruker kun den makt som er nødvendig for å få kontroll, og jeg - og andre - har svart deg på hva som sannsynligvis skjedde i denne saken. Du har også fått link til de involverte politimennenes forklaring.
    Hvis gjerningspersonen setter seg opp mot politiet, er politiet i sin fulle rett til å bruke dette som et lempelig middel for å kontroll på personen. Et korrigerende "spark" er langt mer lempelig enn feks bruk av teleskopbatong eller pepperspray.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    9
    Til noe litt annet.
    Syntes det er litt rart at Politihøgskolen først nå har begynt å benytte seg av treningssimulator, med tanke på at dette har vært godt brukt i forsvaret noen år.

http://www.phs.no/om-phs/nyheter/nye...ssimulatorene/

I tillegg finner jeg det litt merkelig at de ikke tar potensialet helt ut, og plasserer simulatoren på en skytebane, så man faktisk får avfyrt våpenet i de situasjonene man vurderer det til at det er løsningen.

I Garden benyttes det treningssimulator av samme sort, men med videooverføring slik at det er skuespillere som spiller med deg på lerretet. Slik kan man eskalere eller deeskalere situasjonen underveis, og skuespilleren legger seg ned som skutt om det blir utfallet. Mye mer realistisk. Og det er jo det denne simulatoren skal gi, mer realisme og praktisk trening.
    "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18
    mobil.aftenposten.no/nyheter/iriks/Nye-politistillinger-kan-fore-til-oppsigelser-7128833.html

Det som blir riv ruskende galt i mine øyne er at hele Norge nå tror at politidistriktene har fått 273 stillinger. Det har vi ikke. Dette er å holde hele befolkningen for narr. De midlene som skulle gå til disse stillingene blir trukket tilbake på andre poster i budsjettet, sier han.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    Jo, jeg har i grunnen svart på det.
    Du sa dette var ei heilt ordinær pågriping. Då eg spurde kor ofte du opplever, eller høyrer om at kollegaer må sparke og slå gjerningsmenn som ligg på bakken for å få kontroll på dei, vart du utydeleg og lite konkret i svaret ditt. Men det er greit. Me treng ikkje gå vidare på den.

Etter å ha lese alle innlegga om denne saka på denne tråden (dei fleste argumenterer for at pågripinga var ok), og etter å ha høyrt politifolkas eiga forklaring, har eg latt meg påverke såpass mykje at eg har kome til at eg også synest denne pågripinga var ok, slik det utvikla seg. Skulle gjerne ha høyrt gjerningsmannens versjon, men det får passere at ikkje har høyrt den.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av Xylia Vis post
    Til noe litt annet.
    Syntes det er litt rart at Politihøgskolen først nå har begynt å benytte seg av treningssimulator, med tanke på at dette har vært godt brukt i forsvaret noen år.

http://www.phs.no/om-phs/nyheter/nye...ssimulatorene/

I tillegg finner jeg det litt merkelig at de ikke tar potensialet helt ut, og plasserer simulatoren på en skytebane, så man faktisk får avfyrt våpenet i de situasjonene man vurderer det til at det er løsningen.

I Garden benyttes det treningssimulator av samme sort, men med videooverføring slik at det er skuespillere som spiller med deg på lerretet. Slik kan man eskalere eller deeskalere situasjonen underveis, og skuespilleren legger seg ned som skutt om det blir utfallet. Mye mer realistisk. Og det er jo det denne simulatoren skal gi, mer realisme og praktisk trening.
    Politihøgskolen har brukt simulator (maken til de på Rena) siden 1998. De ble kjøpt inn samtidig som Forsvaret kjøpte sine. Politihøgskolen har nå gått til anskaffelse av en ny simulator som er langt bedre og mer avansert enn den de har brukt de siste 15 årene. Det er også laget nye scenarier som i langt større grad er tilpasset norske forhold enn de som ble brukt tidligere. Så dette er ikke noe nytt, bare en forbedring av undervisningen.

En av fordelene med simulator med trykkluft er at du kan øve stressituasjoner uten fare for noen av de som er til stede. Erfaringer fra USA og Storbrittania viser også at politielever som begynte å trene på en simulator med laservåpen i stor grad blir bedre skyttere enn de som bare trener med skarpe våpen.

Nå ble jeg kastet ut av Forsvaret pga. for høy alder da den treningssimulatoren du snakker om ble introdusert, så jeg har ikke prøvd den selv. Men slik jeg har forstått det benyttes den hovedsakelig å trene VKP. Et kamera filmer en markør/instruktør som befinner seg et annet sted. En prosjektor overfører dette til en skjerm. Så kan soldatene snakke og skyte på instruktøren uten at noen blir skadet.

Konseptet med treningssimulatorene til Politihøgskolen og Rena er noe ganske annet. Du har mulighet til å trene mot forhåndsinnnspilte sekvenser. Hvis du så innslaget på NRK for et par uker siden om simulatoren i Stavern, så så du at "skurken" falt når han ble truffet. Hadde de bommet ville han bare ha fortsatt angrepet. Slike treningssimulatorer er også et godt redskap for instruktører som kan analysere elevenes våpenføring, kontroll på avtrekker osv. Du kan konstruere veldig avanserte skytebaner eller du kan ta del i meget avanserte "videospill".
    Sist endret av pioff; 24-02-13 kl 22:08
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    9
    Jaggu, takk for informativt innlegg!
    "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92
    Tre irrelevante innlegg flyttet til dertil egnet tråd.

Mod.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mike20 Vis post
    Du sa dette var ei heilt ordinær pågriping. Då eg spurde kor ofte du opplever, eller høyrer om at kollegaer må sparke og slå gjerningsmenn som ligg på bakken for å få kontroll på dei, vart du utydeleg og lite konkret i svaret ditt. Men det er greit. Me treng ikkje gå vidare på den.

Etter å ha lese alle innlegga om denne saka på denne tråden (dei fleste argumenterer for at pågripinga var ok), og etter å ha høyrt politifolkas eiga forklaring, har eg latt meg påverke såpass mykje at eg har kome til at eg også synest denne pågripinga var ok, slik det utvikla seg. Skulle gjerne ha høyrt gjerningsmannens versjon, men det får passere at ikkje har høyrt den.
    Jeg uttalte meg om saken, og hvis jeg ikke ønsker å dele min egne (og i hvert fall ikke andres) personlige erfaringer, får du respektere dèt.

Tror ikke du skal bekymre deg så mye for hvordan voldtektsmannen har det, han blir nok tatt godt vare på.

Jeg er mer bekymret for hvordan det går med offeret, og hvordan fremtiden hennes vil bli.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0
    Jeg uttalte meg om saken,.....
    Du hevda dette var ei heilt ordinær pågriping. I dette ligg det vel implisitt ei samanlikning med andre pågripingar.

...og hvis jeg ikke ønsker å dele min egne (og i hvert fall ikke andres) personlige erfaringer, får du respektere dèt.
    Dersom du ikkje ønskte å deile dine erfaringar så kunne du vel ha sagt det da, i staden for å svare med det eg oppfattar som utydelege og generelle vendingar på eit konkret spørsmål. Har forsåvidt respekt for at du ikkje vil deile eigne erfaringar.

Tror ikke du skal bekymre deg så mye for hvordan voldtektsmannen har det, han blir nok tatt godt vare på.
    Gjerningspersonen er, etter kva eg skjønar, mistenkt eller sikta for ei overfallsvaldtekt, som er ei svært alvorleg kriminell handling.
    Er ikkje særleg uroa for korleis han har det nå. Men står fast på at det kunne vore interessant og høyrt hans versjon av pågripinga, all den tid me har høyrt dei som pågreip han sin versjon.

Jeg er mer bekymret for hvordan det går med offeret, og hvordan fremtiden hennes vil bli.
    Deiler denne uroa. Ei valdtekt kan øydeleggje livet til den som vert utsett for det. Eg håpar ho blir teke godt hand om.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Xylia Vis post
    De har vel benyttet seg av simulator tildigere også? Det nye er vel at det er nye innspillinger spesielt for norske forhold (tidligere har de brukt amerikanske opptak).

Når begynte de med dette?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
    De har vel benyttet seg av simulator tildigere også? Det nye er vel at det er nye innspillinger spesielt for norske forhold (tidligere har de brukt amerikanske opptak).

Når begynte de med dette?
    Se innlegg fra pioff på forrige side.

Vet ikke når Garden tok dette i bruk. Før 2009 iallefall. Simulator er også i bruk på Rena.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Mike, jeg har fortalt deg flere ganger at det aldri ser pent ut når folk setter seg til motverge, lignende pågripelser som denne skjer ofte. Viser til de andre innleggene mine, orker ikke å gjenta dette til det kjedsommelige.

Du stilte et personlig spørsmål, og jeg valgte å svare mer generelt, regnet med at du tok det hintet.
    Men nå har du fått beskjed i klartekst, og vi behøver ikke å kverne noe mer på dette.

Jeg har for øvrig ingenting imot å være mer personlig hvis jeg ser det har en hensikt, og jeg velger det selv.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Angrep politimann ved utested - dømt til tre års fengsel

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10101015

Mannen som sparket og slo ned en sivil politimann i Oslo i fjor, må sone tre år i fengsel, og betale 180.000 kroner i oppreising
    I mine øyne en hårreisende lav straff.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22
    Enig med du.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Ja, det er jo ikke lenge til han er ute i gata igjen.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    8
    Latterlig.
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    http://www.utrop.no/Nyheter/Innenriks/24720

Den flerkulturelle avisen Utrop skriver om PODs fjerning av riksvåpenet fra politiets biler, og tar samtidig opp spørsmålet om når riksvåpenet vil fjernes fra uniformene.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...a-7151758.html

Europol har identifisert 3.600 organiserte kriminelle aktive grupper i Europa.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    4
    Stadig større risiko å være "moonshiner". Større vekt må legges på kamuflasje heretter.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-7152691.html
    everybody is somebodys fool

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    http://www.politiforum.no/id/5074

Ruled by numbers

MMB trakk assosiasjoner til The Wire tidligere i tråden, da det var snakk om måltall/statistikk. I Politiforums marsutgave sto ovennevnte artikkel på trykk.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    6
    * FomP *

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Generell nyhetstråd om Politiet

Nuvel, nå viser kanskje ikke artikkelen alle sider av saken.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    3
    Sitat Opprinnelig skrevet av njetnjet Vis post
    Nuvel, nå viser kanskje ikke artikkelen alle sider av saken.
    Lyst og utdype ?

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cardking Vis post
    Lyst og utdype ?
    Vel, han "tok opp eksamen ved første anledning og besto". Så hvorfor fikk han ikke jobb da, hvis han har så gode referanser?

Og stemmer det at de som ansetter arrestforvarere eller grensekontrollører er så redde for at det skal brukes som en "inngangsport til politiet" at de ikke ansetter kvalifisert personell?

Noe her skurrer.

På den annen side ville jeg ikke vært overrasket hvis det var slike problemer. Men det finnes da andre som har vært ute av politiyrket i noen år og så kommet tilbake, gjør det ikke? Hvis det er en reell problemstilling, dette her, burde det ikke vært langt flere i samme situasjon?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Vet om flere som fikk jobb selv om skytetesten var gått ut på dato, de måtte ta ny test på det nye stedet. Så det høres litt rart ut. Men når det er mange søkere på en stilling så er det kanskje ikke så rart at de som har alt iorden blir foretrukket. Vet jo om flere steder hvor det er 100-200 søkere på en ledig stilling så kanskje det er andre faktorer enn skytetesten som spiller inn?
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    6
    Nå er det vel slik at skytetesten varer i ett år, mens du har mulighet til å ta opp fag som ikke ble bestått hvertfall ila første halvår. Så han har nok hatt flere muligheter til å ta opp fag før godkjenningen gikk ut.
    * FomP *

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...n-3153331.html

Helse Vest vurderer å nedlegge den psykiatriske ambulansen, som en konsekvens av at Helse Stavanger må spare 44,6 mill. i 2013.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    http://www.politiforum.no/id/5081

27 personer har søkt på stillingen som avdelingsdirektør for politiberedskap og krisehåndtering i POD, blant dem Anders Snortheimsmoen, sjef Beredskapstroppen.

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    6
    Helse Vest vurderer å nedlegge den psykiatriske ambulansen, som en konsekvens av at Helse Stavanger må spare 44,6 mill. i 2013.
    Psykebilen består.
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    ^^ - En god nyhet!

De skaffer seg viktig erfaring som kommer til nytte ved vurdering av et slikt tilbud også andre steder.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    http://helsedirektoratet.no/publikas...ykisk-syke.pdf

En klargjøring av ansvars- og oppgavefordeling mellom helsetjeneste og politiet i forhold til personer med psykiske lidelser.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    8
    Tverrnasjonal samtrening for Beredskapstroppene
    http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10993828
    Denne uken trente de nordiske beredskapstroppene sammen i vestfold, hvor blant annet et scenario med terrorister og victim born IED ombord på en passasjerferje.
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22
    Bra!
    Odd objects attract fire. You are odd.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Re: Generell nyhetstråd om Politiet

Sitat Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    Tverrnasjonal samtrening for Beredskapstroppene
    http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10993828
    Denne uken trente de nordiske beredskapstroppene sammen i vestfold, hvor blant annet et scenario med terrorister og victim born IED ombord på en passasjerferje.
    Dette lurte jeg faktisk litt på. Skal kongeriket holde seg med to styrker som kan ta tilbake et kapret skip? Dette virker jo veldig likt det fsk viser frem til sjøs..
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Dette lurte jeg faktisk litt på. Skal kongeriket holde seg med to styrker som kan ta tilbake et kapret skip? Dette virker jo veldig likt det fsk viser frem til sjøs..
    Nå blir dette bare synsing fra min side, men skal ikke BT være primærinnsatsmidlet i det sivile kontraterrorarbeidet (i en normal situasjon) og så be om støtte ihht bistandsinstruksen fra FSK/HJK dersom egne ressurser ikke strekker til. FSK/HJK vil da i en slik situasjon være underlagt Politiet og Innsatsleder/Operasjonleder/SjBT, tiltross for at samtreningen mellom de to enhetene er høy og det sannsynligvis bli satt opp et felles ledelseselement.

Men ja, dette er veldig likt det både FSK og også MJK har vist frem tidligere.

Edit: Jeg presiserer
    Mente at BT vil være det primære innsatsmidlet i en kontraterroroperasjon i en "normalsituasjon"
    Sist endret av cwo-kp4; 21-04-13 kl 13:29 Begrunnelse: Presisering
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Med den logikken der så kan vi legge ned KJK og eller BOR, da de trener på bording....

Nå er det fremdeles slik at kontra-terror i Norge er politiets oppgave først og fremst. FSK har vel hatt sitt fokus mot ojleinstallasjonene på Norsk sokkel etter at de fikk/tok oppdraget.

Her fra wikipedia til opplysning:

Styrken ble vedtatt opprettet i 1981 som et tillegg til politiets beredskapstropp «Delta» på grunn av den økende faren for terrorhandlinger mot norske interesser, spesielt oljeplattformene i Nordsjøen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Forsvarets_spesialkommando

og her fra forsvaret.no:

I fredstid støtter avdelingen politiet med terrorbekjempelse ved eksempelvis olje- og gassinstallasjoner til havs, fartøy i norske farvann og installasjoner på land.

Så da bør de begge kanskje trene på det samme? Eller?
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Side 3 av 55 FørsteFørste 123451353 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

2 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 2 er gjester)

Lignende tråder

1. NATO - nyhetstråd
    By milforum-news in forum Fokus: NATO - nyheter og analyser av alliansen
    Svar: 132
    Nyeste innlegg: 12-07-18, 22:30
  2. Romfart - nyhetstråd
    By SlakaBall in forum Romfart, terrorisme og andre konfliktområder
    Svar: 222
    Nyeste innlegg: 11-07-18, 07:54
  3. Generell nyhetstråd om AMK, brann og redning
    By yamaha in forum Politiet, Brann, Redning, Sivilforsvaret
    Svar: 98
    Nyeste innlegg: 28-02-18, 15:58
  4. Ubåter: Nyhetstråd
    By admin in forum Norske Forsvarets materiellanskaffelser
    Svar: 27
    Nyeste innlegg: 10-12-15, 19:43
  5. Generell bevæpning av politiet (vote!)
    By soppe in forum Mannskapsmessa
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: 21-03-05, 19:57

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •