Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 2 av 55 FørsteFørste 12341252 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 2193

Tråd: Generell nyhetstråd om Politiet

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92
    Saken sier ganske mye om våpenkultur, forhåpentligvis begrenset til den tjenestemann dette gjelder. Enhver som virkelig er vant til å bruke våpen vil rent instinktivt ha sitt personlige våpen hos seg alltid, eller ha kontroll på det med å vite at det er nedlåst, ikke bare tro.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Saken sier ganske mye om våpenkultur, forhåpentligvis begrenset til den tjenestemann dette gjelder. Enhver som virkelig er vant til å bruke våpen vil rent instinktivt ha sitt personlige våpen hos seg alltid, eller ha kontroll på det med å vite at det er nedlåst, ikke bare tro.
    Enig. Det finnes ikke unnskyldning, og bra at saken kom i fokus.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0
    Dramatisk pågriping i Bodø i helga. Det kan sjå ut som ein politimann sparkar ein person som skal pågripast. Personen ligg på bakken når dette skjer.

http://www.vgtv.no/#!/video/61428/he...r-politimannen

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10100633

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Huff og huff... Nå ble jeg skikkelig lei meg...

Der vedkommende kommer fra, hadde han nok ikke sluppet så billig unna.
    two to the heart, one to the mind...

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post

Den er for enkel, dobrodan. Du kjem raskt ut på tynn is dersom du legg deg på eit slikt argumentasjonsnivå.

Meiner du politiet skal operere med ulike standardar for arrestasjonsteknikk avhengig av kor i landet folk kjem frå, eller om dei kjem frå utlandet? Og kva veit vel du om korvidt denne personen er født og oppvaksen i Noreg eller ikkje?

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Jeg er ikke sikker på om jeg klarer å sile ut sarkasmen i innlegget ditt, men behandling av arrestanter skal alltid skje så skånsomt som mulig, uavhengi av hvordan det er i "hjemlandet" til den personen. Nå skal ikke jeg dømme de politifolka, det får noen andre at seg av, men generelt så hører ikke slag og spark til i en arrestasjon. Hendelser der politiet går for langt er med på å svekke tilliten, noe som i det lange løp er helt ødeleggende for politiet. Holdninger som "han fortjente litt eksta pryl" hører ikke hjemme i politietaten.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mike20 Vis post
    Den er for enkel, dobrodan. Du kjem raskt ut på tynn is dersom du legg deg på eit slikt argumentasjonsnivå.

Meiner du politiet skal operere med ulike standardar for arrestasjonsteknikk avhengig av kor i landet folk kjem frå, eller om dei kjem frå utlandet? Og kva veit vel du om korvidt denne personen er født og oppvaksen i Noreg eller ikkje?
    Spar deg for rasismepisset.

Hadde han vært "helnorsk", så hadde han fortjent samme behandlingen. Jeg skiller ikke på "rase".

Dessuten, når han ikke klarer å oppføre seg under arrestasjonen, så fortjener han hvert eneste slag og spark, og enda litt til.

Faktum er at den norske stat ikke har virkemidler mot kriminelle som er i nærheten av å påføre den lidelse de klarer å påføre offeret.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0

Hadde han vært "helnorsk", så hadde han fortjent samme behandlingen. Jeg skiller ikke på "rase".

Dessuten, når han ikke klarer å oppføre seg under arrestasjonen, så fortjener han hvert eneste slag og spark, og enda litt til.

Faktum er at den norske stat ikke har virkemidler mot kriminelle som er i nærheten av å påføre den lidelse de klarer å påføre offeret.
    Synest berre det blir så ulurt å seie at "der vedkommende kommer fra, hadde han nok ikke sluppet så billig unna" når du mest sannsynleg ikkje veit noko om bakgrunnen hans og kor han har vakse opp.

Eg skal ikkje dømme denne politimannen, men eg ser nå at han som skal pågripast ligg på bakken når han, slik det ser ut, blir sparka av politiet.

Ellers går du vel litt i surr når det gjeld maktinstansar. Det er vel ikkje politiet si oppgåve å straffe han her eller andre personar. Det er rettssystemet og domstolane som skal gjere det.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7
    Dramatisk pågriping i Bodø i helga. Det kan sjå ut som ein politimann sparkar ein person som skal pågripast. Personen ligg på bakken når dette skjer.

http://www.vgtv.no/#!/video/61428/he...r-politimannen

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10100633
    Klarer ikke helt å la denne ligge, for nå kommer det garantert ett ras av artikler i media hvor politimannen blir hengt ut som en voldsmann og at han skulle tatt i den mistenkte med silkehansker... Skjønner at sivile mennesker kan reagere litt men jeg håper virkelig politiet selv tør å stå på sitt. Anbefaler dere å se videoen 2 ganger før dere kommenterer.

Situasjonen slik jeg ser det er det 2 politimenn med hund på stedet og en mistenkt som motsetter seg arrestasjon. Personen er mistenkt for ett særdeles grovt lovbrudd(subjektivt), og den ene politimannen må kontrollere bikkja som mer enn gjerne vil ta mann og få kongen sin. Den mistenkte kunne her gjort det særdeles enkelt ved å la politiet sette håndjern på seg, og politiet kunne med letthet om de virkelig bare ville gi mannen pryl ha "latt bikkja ta han litt".

Slik jeg ser det bruker den ene politimannen som er "fristilt" akkurat nok makt til å få personen under kontroll og medgjørlig. Skal ikke påstå jeg er noen ekspert i fysikk eller noe, men jeg tror hverken slagene eller sparkene vi ser i videoen vil legge igjen merker hos vedkommende annet enn at han kansje tenkte seg om en ekstra gang i basketaket.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11
    Bra jeg ikke er politi, hadde slått mye hardere og lengre. Men de som er politi har et regelverk å følge, jeg skal ikke dømme.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Princo Vis post
    Klarer ikke helt å la denne ligge, for nå kommer det garantert ett ras av artikler i media hvor politimannen blir hengt ut som en voldsmann og at han skulle tatt i den mistenkte med silkehansker...
    Trur du kan ha rett i at dette kan bli ei mediesak. Ser at NTB har laga sak på denne hendinga, som andre nettaviser igjen refererer. Men eg synest så langt at mediedekninga framstår som rimeleg balansert.

Sitat Opprinnelig skrevet av Princo Vis post
    Situasjonen slik jeg ser det er det 2 politimenn med hund på stedet og en mistenkt som motsetter seg arrestasjon. Personen er mistenkt for ett særdeles grovt lovbrudd(subjektivt), og den ene politimannen må kontrollere bikkja som mer enn gjerne vil ta mann og få kongen sin. Den mistenkte kunne her gjort det særdeles enkelt ved å la politiet sette håndjern på seg, og politiet kunne med letthet om de virkelig bare ville gi mannen pryl ha "latt bikkja ta han litt".
    Ifølgje vitna som filma dette observerte dei at politihunden jaga og tok gjerningsmannen før politibetjentane kom for å pågripe ham. Dette skjedde før vitna byrja å filme. Dermed kan det verke som politifolka lot "bikkja ta han litt". I tillegg sparka, og kanskje også slo, politiet han som låg på bakken i etterkant av at bikkja hadde teke han.
    Det høyrer også med til historia at politijuristen i Salten politidistrikt seier at gjerningsmannen gjekk til angrep mot politihunden og politiet.

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Bra jeg ikke er politi, hadde slått mye hardere og lengre.
    Med ei slik haldning og oppførsel hadde du vel mest sannsynleg neppe vore politimann særleg lenge.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Si meg, hva i all verden forventer du når du skriver at han ikke hadde sluppet så billig ut fra "der vedkommende kommer fra"?

At "faktum er" at den norske stat ikke har virkemidler som påfører kriminelle like mye lidelse som de påfører ofrene klarer jeg ikke helt se at er relevant noe sted som helst, sånn i tillegg til at det strengt tatt ikke er riktig. Er det sånn at den eneste filosofi er øye for øye, tann for tann?
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Det kan se litt brutalt ut når politiet håndterer en person som setter seg til motverge, men når man velger å ikke adlyde pålegg fra politiet, må man regne med at man kan bli utsatt for håndfast behandling inntil politiet får full kontroll på personen.

Det virker på meg som at en del mennesker har en dårlig utviklet realitetsoppfatning, og dette forsterkes av enkelte sensasjonshungrige journalister, som jeg rett og slett mistenker for å ha lite å drive med.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    Det kan se litt brutalt ut når politiet håndterer en person som setter seg til motverge, men når man velger å ikke adlyde pålegg fra politiet, må man regne med at man kan bli utsatt for håndfast behandling inntil politiet får full kontroll på personen.
    Håndfast og håndfast. Her snakkar ein vel meir om slag og spark mot ein person som ligg nede. Pål Lagestad har undervist i arrestasjonsteknikk ved PHS i Bodø i tolv år og er medforfatter av ei bok om temaet som er pensum for politistudentane her i landet.
    Han seier dette ikkje har noko med arrestasjonsteknikk å gjere. Når det er sagt vil eg ikkje vere med på å dømme denne politibetjenten, i form av å fastslå at det han gjorde var galt. Eg tek berre saka opp til debatt.

Det virker på meg som at en del mennesker har en dårlig utviklet realitetsoppfatning....
    Verkar som du klandrar vitna som filma dette, fordi dei synest det såg altfor brutalt ut.

Ellers synest eg Herr Brun har eit par gode poeng.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun Vis post
    Si meg, hva i all verden forventer du når du skriver at han ikke hadde sluppet så billig ut fra "der vedkommende kommer fra"?

At "faktum er" at den norske stat ikke har virkemidler som påfører kriminelle like mye lidelse som de påfører ofrene klarer jeg ikke helt se at er relevant noe sted som helst, sånn i tillegg til at det strengt tatt ikke er riktig. Er det sånn at den eneste filosofi er øye for øye, tann for tann?
    At jeg har en annen filosofi enn dere "fariseere" er ganske klart.

Faktum er at vedkommende ikke er fra Norge, og hadde han prøvd et lignende sprell hvor han kommer i fra, er sjansene store for at han kunne endt sine dager med et brennende bildekk rundt halsen.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7

Det virker på meg som at en del mennesker har en dårlig utviklet realitetsoppfatning, og dette forsterkes av enkelte sensasjonshungrige journalister, som jeg rett og slett mistenker for å ha lite å drive med.
    Meget enig. Jeg kan jo legge til at slik jeg leste saken så oppstod det et basketak da politiet skulle pågripe mistenkte, og for å få kontroll på vedkommende (på med håndjerna) måtte de få henda hans på ryggen, og det er jo da naturlig å anta at politiet ikke hadde ransaket vedkommende og dermed ikke kontroll på om han hadde kniv eller annet stikkvåpen på seg. Når fyren da nekter å høre på politiet synes jeg det er helt greit at de bruker den makta som må til, slik at de har kontroll på fyren og er sikker på at han ikke forsøker å fiske frem en kniv eller annet våpen for å komme seg unna pågripelsen.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    8
    Å dømme noen etter en kort videosekvens tatt ut av en større sammenheng er sjelden lurt. Jeg skal heller ikke dra store konklusjoner i andre retningen på samme grunnlaget men kommentere det jeg ser ut av filmen.

Etter mitt syn er dette en litt rotete pågripelse av en som setter seg til motvege. Det er ikke lett å følge PHS sin mal når kunden ikke gjør som han skal og du i tillegg legger til en politihund som henger litt ivrig i en kroppsdel. Dårlig utgangspunkt gir dårlig teknikk men gj.mannen blir lagt i bakken på magen ethvert og påsatt håndjern like vel.

Gutta får jobben gjort allikevel uten for mye maktbruk etter mitt syn. Det er ingen forseelses sak han prøver å slippe unna men en voldtekt. Han er sikkert villig til å prøve det meste for å komme unna. Han gir heller ingen tegn til å gi seg før han ligger på bakken med henda på ryggen. Slag i skulder/rygg er helt greit for å få fram en arm som kan holde et stikkvåpen. Legg merke til at etter at armen er fremme og håndjern er på så er alt over. Da har de kontroll og roen senker seg.
    It's not the critic who counts....

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Jeg klarer ikke å se det kritikkverdige i denne videoen, men jeg klarer heller ikke å se denne volden det snakkes om..
    Vi kan vel alle enes om at dersom målet hadde vært å straffe vedkommende hadde det gått veldig klart frem av slagene, det hadde ikke vært små "følg med og gjør som du får beskjed om"-slag.

Det jeg reagerer på er avisens opphausing av saken, selv om de fleste oppegående mennesker ser ut til å enes om dette ikke er et problem. Slike som ser politivold i enhver pågripelse har jeg gitt opp for lenge siden..
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    At jeg har en annen filosofi enn dere "fariseere" er ganske klart.

Faktum er at vedkommende ikke er fra Norge, og hadde han prøvd et lignende sprell hvor han kommer i fra, er sjansene store for at han kunne endt sine dager med et brennende bildekk rundt halsen.
    Du er glad i faktum da. Jeg er temmelig glad jeg ikke deler filosofi med trangsynte rasister som deg (for å holde det på ditt nivå). Du vet at det finnes land i afrika hvor man ikke nødvendigvis ender sine dager med et brennende bildekk rundt halsen?

Og ikke minst: At andre gjør ting på en uakseptabel måte er på ingen måte noen akseptabel grunn til at vi skal gjøre det. Du må gjerne være tilhenger av hardere straffer, og for den saks skyld også både dødsstraff og politivold, men når argumentet er "de gjør det jo sånn der h*n kommer fra" så klarer jeg ikke ta deg helt seriøst.

(Jeg er ikke nødvendigvis enig eller uenig i at dette er kritikkverdig politivold)
    Sist endret av Herr Brun; 19-02-13 kl 09:08
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun Vis post
    Du er glad i faktum da. Jeg er temmelig glad jeg ikke deler filosofi med trangsynte rasister som deg (for å holde det på ditt nivå). Du vet at det finnes land i afrika hvor man ikke nødvendigvis ender sine dager med et brennende bildekk rundt halsen?

Og ikke minst: At andre gjør ting på en uakseptabel måte er på ingen måte noen akseptabel grunn til at vi skal gjøre det. Du må gjerne være tilhenger av hardere straffer, og for den saks skyld også både dødsstraff og politivold, men når argumentet er "de gjør det jo sånn der h*n kommer fra" så klarer jeg ikke ta deg helt seriøst.

(Jeg er ikke nødvendigvis enig eller uenig i at dette er kritikkverdig politivold)
    Takk for det kjære Globale Moderator...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    38
    Det er ikke til å stikke under en stol at hadde dette skjedd på gaten i Lagos, Nairobi, Mogadishu, mer eller mindre universelt i Pakistan/Afghanistan-området, en township i Sør-Afrika, Port Moresby i Papua New Guinea eller i Vietnam et sted, og gaten hadde fersket vedkommende og ikke politiet, så hadde dette fort kunne ført til grisejuling fram til politiet ankom stedet, om dem i det hele tatt hadde giddet å komme, eller i verste fall en lynsjing på særs skittent vis.
    Sånn er det altså, på tross av at enkelte folk gjerne ønsker å tro det beste om menneskeheten og det å tilegne den norske rettspraksis sin fortreffelighet alle andre land i verden. Realiteter kalles det...

Forøvrig ser jeg ikke helt koblingen dobrodan sitt innlegg og rasistiske holdninger fra han sin side, om en skal følge definisjonen av hva rasisme faktisk er. Trolig ett av verdens mest misforståtte og feilbrukte ord det der...
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18
    Men for å spissformulere helt, skal rettstaten Norge følge sine egne regler, eller skal vi først ha identitetssjekk av en person som skal pågripes før vi bestemmer metoden politiet skal bruke til å pågripe noen på?

"Beklager, du er i fra USA, det vil si at du summarisk henrettes fordi dere har dødsstraff..."
    "Beklager, du er i fra Sør-Afrika, det vil si at vi banker deg opp slik at du blir lam resten av livet, fordi det gjør dere nede i townshipenene..."

Forøvrig er han vel bare mistenkt enn så lenge.

Nå skal det sies at jeg har forståelse for at en pågripelse kan se brutal ut, men samtidig gjelder det å huske at det er offentligheten som gjennom å ansvarliggjøre politikerene som bestemmer utviklingen. Blir det nok ramaskrik om en sak(kombinert med uheldige uttalelser fra politi osv), kan det hende politikerene ser seg nødt til å gjøre noe, type politiet får ikke lov til å pågripe noen før de er minst 10 personer per person som skal pågripes. Så husk at all pr ikke nødvendigvis er god pr.
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Polititjenestemennenes oppførsel vurderes av Spesialenheten. Bare ut fra videoen er det umulig å si om dette var fornuftig maktbruk i forhold til arrestasjonen eller ikke. Jeg synes litt for mange her alltid skal forsvare enhver polititjenestemann uansett hva de har gjort. Det finnes tvilsomme personer overalt, også i Politiet, og det er godt vi har Spesialenheten som kan gjennomgå slike saker. La oss vente på Spesialenhetens kjennelse før vi enten sier at disse var de mest heltemodige og flotte personer verden har sett, eller at de var forferdelige umennesker. Mest sannsynlig finner Spesialenheten at de ikke brukte mer makt enn nødvendig, men la oss ikke ta hverken det eller det motsatte på forskudd.

I Norge (i motsetning til på Balkan for noen år siden) er ingen i Norge skyldig før han er dømt, og ingen skal straffes uten etter dom i domstolen. Det er ikke "dobro" å banke opp en mistenkt voldetktsforbryter i Norge.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    38
    Oppfatter du meg slik at jeg støtter en slik praksis du skisserer yamaha? Isåfall gjorde jeg en dårlig jobb med å gjøre meg forstått.
    Jeg prøvde bare å trå støttende til hos dobrodan, som slik jeg ser det får dette eminente og IMHO nokså oppbrukte rasismekortet kastet etter seg fordi han sier hvordan ting faktisk er enkelte steder ute i verden, lik det eller ei. Det at man får dabb av politiet i f.eks. Hviterussland for nasking betyr ikke at nevnte hviterusser i Norge burde få samme behandling ved en pågripelse - han bør derimot se på det som et privilegium at han får såpass OK behandling av politiet her i Norge når han nå skal pågripes for en såpass stygg sak.

Denne saken er IMHO som så mye annet storm i et vannglass. Det kunne gått verre; Politiet kunne ha lagt seg oppå vedkommende slik at han ikke fikk puste og så døde, en pågripelse som ser mye mindre dramatisk ut enn et par slag og spark for å få kontroll på vedkommende, så hadde vi fått nye fem år med sånn "RETTFERDIGHET FOR OBIORA!!!"-gnåling fra partiet Rødt og SV.
    Elite Som En Trensoldat

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Jeg synes litt for mange her alltid skal forsvare enhver polititjenestemann uansett hva de har gjort. Det finnes tvilsomme personer overalt, også i Politiet,
    Joda, men er man ikke uskyldig inntil det motsatte er bevist? Altså i dette tilfellet polititjenestemennene? Du sier jo det selv, så hva er hensikten med å komme med denne påstanden?

Alt stemmer ikke overens med den rosenrøde idyllen som visse deler av samfunnet prøver iherdig å tre over hodene på folk. Prinsipper og idealer er fint på papiret, men fungerer ikke i praksis. Feel-good tiltak går dessverre alltid foran realiteter.

Idealister og prinsipp-mennesker sitter sikkert og ser videoen og tenker at det må da gå an å løse situasjonen uten å bruke makt, uten bruke vold. Joda, hvis alle borgere hadde hørt på politiet når de ga et pålegg så hadde det gått fint. Realiteten er derimot den at ikke alle mennesker gjør det, dessverre. Noen må faktisk bli gruset skikkelig for å komme under kontroll. Nå havnet denne pågripelsen på video, og mediene lager stor sak ut av ingenting. Det der kvalifiserer ikke til en grusing en gang. Personlig så mener jeg at slag og spark ser uproft ut i en pågripelsessituasjon, men det tilsvarer ikke at politimannen slo og sparket fordi han skulle straffe fyren.

Og som MMB sier, hva om politiet hadde fått full kontroll med en gang ved å bruke mageleie, men så døde fyren fordi han ikke fikk puste? Hadde sikkert sett "roligere" ut, men med verre konsekvenser for alle involverte.

Hvis dette får konsekvenser for polititjenestemennene så fremstår det for meg mer som et feel-good tiltak for å berolige massene eller roe ned hysteriet, enn at man innser at realitetene er sånn. Det ser bra ut for idealistene, men hjelper ikke på situasjonen.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post

Forøvrig er han vel bare mistenkt enn så lenge.
    Når en blir pågrepet har man status som siktet - med alle de rettigheter det medfører.

Det er mange gode poenger i debatten over, og slik jeg ser det så er det viktig, uavhengi av denne hendelsen, at politifolk er i stand til å utføre den makten som er nødvendig, forholdsmessig og står til situasjonens alvor. Gjennomgående så er arrestasjons ferdighetene til politifolk litt for lav. Dette har med at de ikke trener på det ofte nok når de har gått ut av skolen. Dårlige ferdigheter i AT, vil igjen føre til usikkerhet rundt pågripelser og kan medføre at en polititjenesteperson må gå "hardere" inn for å få kontroll. Det er opptil den enkelte tjenesteperson å selv vurdere sine ferdigheter. De færreste arrestasjoner ser silkemyke ut, og å følge boka vil ikke alltid være mulig. Men å ha dårlige ferdigheter i AT vil ikke akuratt forbedre situasjonen. "jobben" til politiet er i mange tilfeller å pågripe, og nettopp derfor har det blitt utvilklet godkjennte teknikker som skal benyttes for å minimere faren for skader.

I en arrestasjon så er det flere faktorer som er med på å påvirke resultatet, dette kan være;
    -At ferdighetene til polititjenestepersonen
    -Stressnivået
    -Dagsformen
    -Fysisk forutsettning
    osv

Poenget er, det er mange faktorer som spiller inn

Når det gjelder denne saken så er det opptil andre å vurdere maktbruken, som tidligere skrevet, vi ser bare en kort liten film i et langt hendelsesforløp.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    http://www.rb.no/naringsliv/article6511972.ece

I Politidirektoratets disponeringsskriv for 2013 kommer det fram at det er satt av 350 nye stillinger i politiet fra sommeren av. I tillegg er det satt av midler til 202 stillinger for dem som ble ferdig utdannet i fjor.
    ...
    Til sammen er det satt av nesten 243 millioner kroner ekstra til de nye stillingene.
    I tillegg så kan jeg jo legge til følgende interresante regnestykke:
    Det er satt av til sammen 243 MNOK til 552 nye stillinger, hvilket vil si at hver stilling har en prislapp på ca 440.000.

I følge norad.no så fikk Brasil, som altså har råd til å arrangere OL i 2016, den hyggelige summen 406.6 MNOK i bistand fra AS Norge. Bruker vi summen over så skulle dette da tilsvare 923 nye politistillinger. Forstå den den som vil.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    .
    Jeg prøvde bare å trå støttende til hos dobrodan, som slik jeg ser det får dette eminente og IMHO nokså oppbrukte rasismekortet kastet etter seg fordi han sier hvordan ting faktisk er enkelte steder ute i verden, lik det eller ei.
    Dobrodan kunne ikkje vete om vedkomande var født og oppvaksen i Noreg eller ikkje. Derfor vart kommentaren hans ekstra feil. Det er uansett ikkje slik at politiet skal behandle deg annleis ved pågripingar ut frå kor i landet, eller utlandet, du kjem frå.
    Eg synest kommentaren frå dobrodan var ulurt sagt, men eg oppfatta den ikkje som rasisme. Det var han sjølv som kom trekkande med rasisme i sitt svarinnlegg.

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Joda, men er man ikke uskyldig inntil det motsatte er bevist? Altså i dette tilfellet polititjenestemennene? Du sier jo det selv, så hva er hensikten med å komme med denne påstanden?
    Synest hvlt her har eit poeng. Ein ser slag og spark på videoen. Og det må kunne gå an å vere littegrann kritisk til politiets strategi og handlemåte i nokre pågripingssituasjonar, sjølv om ein i denne konkrete situasjonen kanskje ikkje hadde så mange andre val enn å sparke, ettersom pågripinga nå eingong gjekk føre seg på det viset me såg.

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Og som MMB sier, hva om politiet hadde fått full kontroll med en gang ved å bruke mageleie, men så døde fyren fordi han ikke fikk puste? Hadde sikkert sett "roligere" ut, men med verre konsekvenser for alle involverte.
    Mageleie skal ein vel vere forsiktig med å bruke, og i alle fall ikkje lenge om gongen, sidan det tidlegare har oppstått svært så uheldige situasjonar ved bruk av det, for å seie det forsiktig.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Neida, Mike, jeg klandrer ikke noen vitner, selv om jeg antar mange har forståelse for hvor frustrerende det kan være å ha tilskuere hengende rundt seg og filme (vi vet jo hvorfor det ofte filmes), mens du - alt annet enn elegant og stilfullt - slåss med en fyr som ikke har planer om å gi seg med det første. Og han får gjerne økte krefter gjennom støtten han opplever fra publikum som filmer.

En konsekvens av all denne sensasjonslysten, og behovet for å finne feil hos politiet i kampens hete, som man så deretter betales godt av media for å publisere, kan bli at man oppnår et politikorps som blir handlingslammet. Mange erfarne politifolk har opplevd at politistudenter og nyutdannede ofte kan nøle og være usikre, de kan vente uforholdsmessig lenge før de griper inn. Redsel for å gjøre feil, som så gjør seg gjeldende i mangel på handlekraft er ikke heldig.

Vi kan stille oss spørsmålet: Er det bedre at konsekvensen av den omtalte hendelsen blir at vi får en politimann i Bodø til å tenke at "det er ikke verdt det, - neste gang lar jeg han løpe"?

Kanskje kunne man rettet fokuset på at Bodøpolitiet var raskt på pletten og pågrep den antatte voldtektsmannen etter elleve minutter, til tross for at han valgte å sette seg kraftig til motverge.
    Kanskje kunne man rettet fokuset på hvor få politifolk man har til rådighet. Vi ser at den ene stort sett blir alene om pågripelsen, siden kollega må holde tjenestehunden unna. Da er det jammen lett for at ikke alt blir seende "flott og fint ut", slik det kan gjøre når man i rolige former trener sammen med kolleger. Politifolk jobber ute i gata, tar seg av mennesker som truer andres og eget liv og helse, de sitter ikke på et kontor, slik forsker Pål Lagestad gjør. Lagestad snakker om håndleddsbend, det ser kanskje penere ut, men kan gi meget sterke smerter, og brudd.

Han som ble pågrepet gikk til angrep på politifolkene (og hund). Tjenestemennene hadde ingen oversikt over hva han kunne være i besittelse av med henblikk på stikkvåpen osv. Man kan aldri utelukke at disse personene bærer kniv eller andre våpen, slike sjanser kan ikke politiet ta. Situasjonen roet seg raskt når politiet fikk kontroll, og såvidt jeg vet, ble ingen skadet. Det hele tok svært kort tid.

Politiet kunne brukt hunden. Jeg har god kjennskap til Rottweilere, og vet hvilken skade de kan forårsake.
    Pepperspray kunne vært benyttet, den gir stort ubehag, og kan gi meget store følger for gjerningsmannen dersom han har allergier. Og tjenestemannen kunne blitt eksponert for den selv.
    Teleskopbatong ville kunne gitt større skade, ble heller ikke brukt.

En helt ordinær pågripelse.
    Etter min mening kunne våre ledere i slike tilfeller vært mer synlig i media.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Igjen, veldig enig i det Aeliana skriver. Journalister forstår seg dessverre heller på skrivebordseksperter fremfor de som har operativ erfaring. Jeg ser akkurat det samme når det kommer til læreryrket som til politiet, de som sier de har peiling og som sitter i godstolen med konjakken og analyserer situasjonene fra alle vinkler, de blir hørt.

Det som er synd i sånne debatter som dette er at synserne får lov til å ta all plass der de bruker alle sine akademiske triks (kilder, artikler, statistikk, forskningsrapporter and you name it), uten å en gang ta inn over seg at de som først sto ovenfor situasjonen, var de som måtte takle den der og da (samtidig som det koker i huet om hvilke konsekvenser det kan få dersom en IKKE får kontroll på vedkommende), ikke etterpå ved skrivebordet når de hadde ei uke til å tenke seg om, ta hensyn til hva alle andre måtte mene osv.

Jeg har selv jobbet som utrykkingsvekter i Oslo, og kan lett skrive under på at ingen situasjon du kommer opp i på jobb er lik det du trodde du var forberedt på. Det er kanskje på tide å sende synserne, lederne og forskerene inn i en skarp situasjon, feks. masseslagsmål på 7-11 Brugata mellom 5 forskjellige etnisiteter, før de får lov til å synse og mene høyt og lavt om voldsbruk, arrestasjonsteknikk og etiske rettningslinjer?

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0
    Aeliana: Synest du til ein stor grad argumenterer godt og grundig for synspunkta dine. Men det slår meg at det innimellom blir noko ubalansert.

Neida, Mike, jeg klandrer ikke noen vitner, selv om jeg antar mange har forståelse for hvor frustrerende det kan være å ha tilskuere hengende rundt seg og filme (vi vet jo hvorfor det ofte filmes), mens du - alt annet enn elegant og stilfullt - slåss med en fyr som ikke har planer om å gi seg med det første. Og han får gjerne økte krefter gjennom støtten han opplever fra publikum som filmer.
    At publikum filmar politiaksjonar på offentlege stader er vel noko ein må rekne med når ein eingong har valt det yrket du har.
    Det er heller ikkje slik at videoar av denne typen alltid går i disfavør av politiet. I dette tilfellet me her diskuterar har den aktuelle polititenestemannen fått sterk støtte fra fleire hald. Vedkomande er ikkje teke ut av teneste. Og sjølv om Spesialeininga ser på saka, skal det vel mykje til før dei finn noko særleg kritikkverdig.

Det finst vel og dei politifolka som blir bryske og vil nekte publikum å filme, sjølv om dei vel ikke har noko hjemmel for det.

En konsekvens av all denne sensasjonslysten, og behovet for å finne feil hos politiet i kampens hete, som man så deretter betales godt av media for å publisere, kan bli at man oppnår et politikorps som blir handlingslammet.
    Fleire media har vore svært aktive med å vidareformidle politiets misnøye med manglande ressursar til offentlegheiten. Tippar media på mange måtar er til nytte for politiet. Derfor synest eg du svarmålar ein deil her.

Vi kan stille oss spørsmålet: Er det bedre at konsekvensen av den omtalte hendelsen blir at vi får en politimann i Bodø til å tenke at "det er ikke verdt det, - neste gang lar jeg han løpe"?
    I mange situasjonar ventar, etter kva eg har skjøna, politiet på forsterkingar før dei går til pågriping. Eg veit ikkje om dei skulle ha gjort det i dette tilfellet, kanskje skulle dei ikkje det. Men det var vel uansett ei patrulje til like i nærleiken, dersom eg ikkje har misforstått.

En helt ordinær pågripelse.
    Nå blir det litt personleg, men sidan du hevdar dette var ei heilt ordinær pågriping, må eg nesten stille følgjande spørsmål:

Kor ofte opplever du at du sjølv eller kollegaer må sparke og slå ein person som ligg på bakken, for å få kontroll på vedkomande?

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av holmiz Vis post
    Jeg har selv jobbet som utrykkingsvekter i Oslo, og kan lett skrive under på at ingen situasjon du kommer opp i på jobb er lik det du trodde du var forberedt på. Det er kanskje på tide å sende synserne, lederne og forskerene inn i en skarp situasjon, feks. masseslagsmål på 7-11 Brugata mellom 5 forskjellige etnisiteter, før de får lov til å synse og mene høyt og lavt om voldsbruk, arrestasjonsteknikk og etiske rettningslinjer?
    Eit masseslagsmål mellom fem ulike etnisitetar på 7-Eleven i Brugata på Grønland i Oslo ville eg ikkje tru var ein jobb som ein utrykningsvektar hamla opp med åleine.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    8
    Mike 20: i en ideell verden hadde alt gått greit og alle som skulle pågripes hadde gitt seg uten kamp når et optimalt antall polititjenestemenn dukket opp på best mulig tidspunkt.

Du vet også at det ikke er slik det fungerer. Pågripelser av vrangvillige kunder er ikke uvanlig og da kan det se brutalt ut for utenforstående. Et visst maktbruk er nødvendig for å ha kontroll. Teknikk og utførelse er ikke nødvendigvis den beste men det blir gjort innenfor det som er akseptabelt. Legg merke til at når man har kontroll på begge armer så er alt over og begge tjenestemenn er rolige.

Nå er det spesialenheten som skal vurdere hele saken og de vil sikkert konkludere etterhvert. Hvorvidt politiet skal trene mer på AT blir sikkert et moment og der er jeg helt enig med de som sier at det brukes for lite tid på dette.
    It's not the critic who counts....

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Eit masseslagsmål mellom fem ulike etnisitetar på 7-Eleven i Brugata på Grønland i Oslo ville eg ikkje tru var ein jobb som ein utrykningsvektar hamla opp med åleine.
    Du er det beste eksempelet på det jeg sier over, at du "ikkje vil tru" og deg om det, jeg var der helt aleine iført vekteruniform, det var ikke du.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av holmiz Vis post
    Du er det beste eksempelet på det jeg sier over, at du "ikkje vil tru" og deg om det, jeg var der helt aleine iført vekteruniform, det var ikke du.
    Eg skjønar du var der åleine som vektar, men er ikkje eit masseslagsmål ei politioppgåve?
    Mi erfaring er at publikum varslar politiet ved masseslagsmål. Så langt det er mogleg har eg inntrykk av at dei prioriterar å kome med fleire patruljer. Når kamphanene høyrer sirener hender det og at dei flyktar for alle vindar.

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    21
    Eg skjønar du var der åleine som vektar, men er ikkje eit masseslagsmål ei politioppgåve?
    Mi erfaring er at publikum varslar politiet ved masseslagsmål. Så langt det er mogleg har eg inntrykk av at dei prioriterar å kome med fleire patruljer. Når kamphanene høyrer sirener hender det og at dei flyktar for alle vindar.
    Nå har jeg selv en slektning som er vekter i samme by som holmiz bor og han har vært det siden 2005. Og det han allerede sa dengang var at vektere får mer og mer oppgaver som var tiltenkt politiet, blant annet "holde orden" i gatene til politiet kommer om nødvendig. Bare til info.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10100928

Nå har politimennene selv uttalt seg til media, og slik de så det, så fikla gjerningsmannen etter noe i lomma. Som polititmann så kan ingen ta fra deg din subjektive opplevelse av en situasjon, og hvis politimannen fryktet at det skulle komme et våpen opp av lomma til gjerningsmann så vil jeg påstå at slag og spark er godt innafor. Slag og spark skal som utgangspunkt kun komme i en nødverge/selvforsvars situasjon. Våpen = Nødverge.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Det viste seg vel å være en politikvinne, dette her?

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    7
    Det kan sjå ut som ein politimann sparkar ein person som skal pågripast. Personen ligg på bakken når dette skjer.
    To momenter du ikke nevner:

1. Sparket kommer når personen ligger på rygg og altså utgjør en direkte fare. Det ser heller ikke særlig hardt ut, og er åpenbart ikke ukontrollert.

2. Slagene (tre stykker mot armen/skulderen, som forøvrig er dekket av vinterklær) kommer når personen nekter å legge hånden på ryggen, og det er dermed stor fare for at han kan få tak i et våpen el.l. En direkte fare.

I tillegg sparka, og kanskje også slo, politiet han som låg på bakken i etterkant av at bikkja hadde teke han.
    Sparket og slagene er beskrevet over. Når du sier at "politiet sparket og slo" så fremstår det som at de mister besinnelsen og gir ham bank. I realiteten bruker de spark og slag som et direkte middel for å sikre personen.

Håndfast og håndfast. Her snakkar ein vel meir om slag og spark mot ein person som ligg nede. Pål Lagestad har undervist i arrestasjonsteknikk ved PHS i Bodø i tolv år og er medforfatter av ei bok om temaet som er pensum for politistudentane her i landet.
    Han seier dette ikkje har noko med arrestasjonsteknikk å gjere. Når det er sagt vil eg ikkje vere med på å dømme denne politibetjenten, i form av å fastslå at det han gjorde var galt. Eg tek berre saka opp til debatt.
    Igjen gjentar du bare dette med spark og slag uten å nevne hva det er snakk om. Se øverst.

Er Lagestad altså en av disse som er medansvarlige for at det står så dårlig til med arrestasjonsteknikken blant politistudenter i Norge? Har han noen gang arrestert noen som har motsatt seg det kraftig, og som kan utgjøre en direkte fare mot ham selv? Kom han med forslag om alternative metoder enn de som ble brukt av polititjenestemannen i denne saken?

Verkar som du klandrar vitna som filma dette, fordi dei synest det såg altfor brutalt ut.
    Arrestasjoner av personer som motsetter seg vil da alltid se brutalt ut for sensitive sivilister?

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article6512280.ece

Kan virke som om noen tror det er et terrorangrep i Norge til enhver tid, siden politiet prioriterer noe annet enn å bekjempe terrorister med sitt eneste politihelikopter hver dag.

Litt festlig at personen som er så "fornærmet" av å få besøk av politihelikoper, reagerte på at tjenestepersonene ikke legitimerte seg. Syntes forøverig at et helikopeter til titals millioner med skriften POLITI er legitimasjon i seg selv.

Side 2 av 55 FørsteFørste 12341252 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

2 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 2 er gjester)

Lignende tråder

1. NATO - nyhetstråd
    By milforum-news in forum Fokus: NATO - nyheter og analyser av alliansen
    Svar: 132
    Nyeste innlegg: 12-07-18, 22:30
  2. Romfart - nyhetstråd
    By SlakaBall in forum Romfart, terrorisme og andre konfliktområder
    Svar: 222
    Nyeste innlegg: 11-07-18, 07:54
  3. Generell nyhetstråd om AMK, brann og redning
    By yamaha in forum Politiet, Brann, Redning, Sivilforsvaret
    Svar: 98
    Nyeste innlegg: 28-02-18, 15:58
  4. Ubåter: Nyhetstråd
    By admin in forum Norske Forsvarets materiellanskaffelser
    Svar: 27
    Nyeste innlegg: 10-12-15, 19:43
  5. Generell bevæpning av politiet (vote!)
    By soppe in forum Mannskapsmessa
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: 21-03-05, 19:57

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •