Side 50 av 50 FørsteFørste ... 40484950
Viser resultatene 1.961 til 1.998 av 1998
    Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    14

Sv: Generell nyhetstråd om Politiet

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Er det bare jeg som er skuffet over at politiet lot nynazistene marsjere i går?
    Jeg skjønner selvsagt at man må gjøre en helhetsvurdering, og i dette tilfellet fant at situasjonen kunne eskalere dersom man prøvde å gripe inn mot den ulovlige demonstrasjonen. Likevel, det er noe prinsipielt med ikke å vike når pøbler truer med vold for å få viljen sin, spesielt nynazistiske pøbler.
    Eg er skuffa og. Eg kan forstå politiet sin begrunnelse, det ville ha blitt meir bråk. Men samtidig er den etter mi meinig feil. I Norge er det ikkje lov til å demonstrere utan politi løyve. Kristiansand er og såpass sentralt at det ikkje burde tatt lange tida å skaffe nok politifolk til å ta hand om demonstrantane. Og politiet viste at dei var på veg til ein eller annan plass.

Noko anna er om dei burde fått lov til å demonstrere i første omgang. I utgangspunktet meina eg at det skal mykje til for å ikkje få lov til å demonstrere, vi lar jo både ekstreme muslimar og venstreradikale få demonstrere. Samtidig har eg litt problem med å sjå at det skal vere lov å komme med slike hatytringar i det offentlege rom.

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

Synes faktisk det er tilnærmet skandaløst. Her har man altså valgt å gjøre det som er enkelt, heller enn det som er riktig. Man tillater altså et lovbrudd til fordel for en ekstremistgruppering, heller enn å ta de nødvendige steg for å håndtere det på den riktige måten, om det så betyr at man behøver forsterkninger. Skulle likt å se Forsvaret ta et tilsvarende valg i en skarp operasjon, det hadde blitt ramaskrik av dimensjoner.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    54

Det hadde neppe skjedd mens Carl Mentz Rynning-Tønnesen var politimester i Kristiansand.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    76

Nå skal det sies at demonstrantene, så vidt jeg kunne se, gikk gjennom gatene uten å rope slagord, men under disse nazi-flaggene sine. Det kan godt være at vi er i en juridisk gråsone ved at den politiske ytringen deres ikke er ulovlig, slik at Politiet ikke bare kan stoppe dem på grunn av det. Da må det heller være med hjemmel i at demonstrasjonen og eventuelle motdemonstrasjoner kan medføre ordensforstyrrelser, noe som da ikke skjedde i går.

Prinsipielt er det riktig at Politiet ikke skal foreta noen vurderinger av det politiske innholdet i demonstrantenes budskap, så lenge det er innenfor norsk lov, selv om vi ikke liker det. Noen med juridisk kompetanse som har lyst til å utbrodere?
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    14

No hadde vel desse nazistane søkt om å få lov til å demonstrere. Noko som gjere demonstrasjonen ulovlig.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    10

Hvor tror dere disse forsterkningene skulle kommet fra? I en allerede bunnskrapt organisasjon, midt i sommerferien, der det som var å skaffe av forsterkninger i sør-østlandsområdet allerede befant seg i Fredrikstad. Det er ikke bare å ringe til nabodistriktet og kreve at de sender det de har av mannskaper for å forsterke. Hvem betaler? Hvem betaler eventuell overtid?

Dette er en ren prioritering. Her har man en motstander som i utgangspunktet ikke gjør annet enn å vase rundt med flaggene sine, men som samtidig har vist gjentatt evne og sågar vilje til å ty til vold og hærverk om de blir møtt med makt fra politiet. Skal en da underlegen politistyrke gripe inn på disse og risikere at situasjonen eskalerer, eller skal man prioritere å la de fullføre tullet sitt all den tid folk snur ryggen til?

Si at politiet hadde grepet inn, og demonstrantene hadde begynt å kaste stein og bengalske lys. Hvem hadde fått skylda? Jeg tror ikke media hadde fokusert på at et underbemannet politi tok opp kampen mot det onde til tross for at de var åpenbart underlegne.

Når det gjelder sammenligning av politiet i denne situasjonen og forsvaret i en skarp situasjon så er jo den sammenligningen helt håpløs. Ville forsvaret gjennomført en operasjon med lav sjanse for å bli vellykket og stor fare for egne tap der målet ikke var kritisk? Uten å ha sittet i en posisjon til å bestemme sånt i forsvaret er jeg ganske sikker på at man ikke ville ha gjennomført.

Når det er sagt, jeg er ikke helt enig i at sånne demoer bør få gjennomføres uten videre, blant annet fordi de forfekter et syn som bør være unntatt ytringsfrihetens vide beskyttelse, men samtidig må man se rammene rundt som en viktig faktor for hvorfor denne ble gjennomført på denne måten uten videre inngripen.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

Generell nyhetstråd om Politiet

Det har da vært flere episoder dokumentert blant annet i Afghanistan hvor man har gått inn i særdeles risikofylte AO med en hensikt, hvor den enkle løsningen hadde vært å latt være, men hvor man gjorde det man anså for å være det riktige, og dermed unnlot å vike for FI. Så sammenligningen er ikke så helt på jordet.

Å påstå at folk snur ryggen til blir jo direkte misvisende, det ble meldt om to konfrontasjoner, i tillegg til trusler mot enkeltpersoner fra demonstrantene. Dette på toppen av det faktum at demonstrasjonen var ulovlig. Det sagt, så kan jeg godt forstå at man ikke ønsker å eskalere situasjonen opp mot et høyere antall demonstranter, men problemet fra min side er signaleffekten man ønsker å gi. Hva med neste gang det blir demonstrasjoner, men med hardere hånd? Skal man da fortsatt tolerere det fordi man er undertalling?
    Det gir jo en betydelig signaleffekt at man rett og slett ikke håndhever loven fordi vedkommende gruppering har vidt gjentatt evne til å ty til vold og hærverk i tidligere konfrontasjoner mot politiet. Da kan vi jo like gjerne la være å håndheve lovverket okkesom, politiet møter situasjoner oftere enn vi tror hvor de er undertallige.

Som sagt, jeg kan forstå at man ikke ønsker å eskalere mot en overtallig fiende, og jeg har full respekt for den avgjørelsen. Men jeg forventer isåfall at det blir fredagsmøtemat for distriktsledelsen, for å forstå hvorfor man ikke kunne forutse demonstrasjonen og dens størrelse (miljøet er ikke ukjent, og demonstrasjoner koordineres gjerne via kanaler politiet burde være i stand til å fange opp), dernest vurdere hvorfor man ikke kunne mobilisere ekstra ressurser for en ekstraordinær situasjon, og hvorvidt man kunne stoppe det i forkant med de ressurser man hadde for hånd. Enklere sagt enn gjort for en forumkriger, men det er et ansvar politiet har når man ikke har tatt tak i et delvis ordensproblem som viser seg å være ulovlig, og hvor borgerne åpenlyst reagerer.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    76

Nå er jeg som sagt ikke jurist, men John Christian Elden er, og han sa noe sånt som at den ikke er ulovlig såfremt ikke Politiet eksplisitt har sagt at den er det, og noe om at det ikke er et lovbrudd å demonstrere selv om man ikke har søkt om tillatelse. Det hadde vært interessant om noen kunne redegjort for de juridiske sidene rundt dette.

Nå skal jeg være ytterst forsiktig med å fremstå som en besserwisser overfor folk som kan mye mer om politiarbeid enn jeg kan, men jeg registrerte at det ble foretatt ID-sjekk av samtlige som deltok. Hadde det ikke da vært mulig for en politileder å stille seg opp med høyttaler, og kunngjøre at demonstrasjonen var forbudt? Så kunne man latt dem som fortsatt ønsket det demonstrere uten å konfrontere dem og lage bråk der og da, men heller fått dem arrestert en og en i etterkant?

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Tyver rygga en stjålet Audi inn i våpenbutikk og stjal et ukjent antall våpen:
    Noen timer etter at innbruddsmeldingen, har politiet fortsatt ikke oversikt over hva slags våpen som skal være stjålet.

– Ukjent antall og type våpen er stjålet, opplyser operasjonsleder i Øst politidistrikt, Bjørn Christian Willersrud, på Twitter.

For å ta seg inn i våpenforretningen, har tyvene benyttet en stjålet bil. Det er snakk om en mørkeblå Audi med kjennemerkene BE 11954.
    Dette var jo slik bla. Tveita-gjengen holdt på på 90' og begynnelsen av 00'-tallet, frem til NOKAS-ranet. Kommer de seg unna her, så er det vel bare å vente på neste ran av en bank eller postfilial...

Hele saken i rb.no:
    https://www.rb.no/nyheter/dal/ost-po.../s/5-43-552566

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    7

Tysk politimann reddet av hjelmen.
    http://www.dagbladet.no/nyheter/poli...hjelm/68551480
    When in doubt,empty your magazine.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Uten å kjenne noe til saken, så må det jo være betenkelig at noen omtrent kan skaffe seg våpen, slik som det som ble brukt her, nesten på 1-2-3...
    Vi vil ikke ha noen skulpturpark i skauen!

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Angående demonstrasjonen i Kristiansand, her er et svar fra en som har peiling på rettsvitenskap:
    http://www.dagbladet.no/kultur/derfo...trere/68551627

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Politifolk blir beordret til å hjelpe til under sykkel-VM:

POD tvinga gjennom ein maksimal kompensasjon på 2000 kroner for tapt turnustillegg.

Bolstad meiner dette markerer eit skifte i forholdet mellom Politidirektoratet og politifolk.

– Det er ein ny trend at ein kynisk og rått nærast utnyttar styringsretten. Det er etter vår vurdering uklokt. Motivasjonen daler når ein beordrar folk mot sin vilje.
    Egen kommentar/mening: Helt hårreisende! Gå tre år på PHS for å være banevakt for en gjeng overbetalte idrettsunger på spinkle sykler med kondomdrakt er regelrett missbruk av offentlige ressurser. Forsøker de å fylle opp resten av de manglende plassene via HV og det rammer undertegnede tar jeg heller kakebu av reint prinsipp.

Hele saken:

https://www.nrk.no/hordaland/_-polit...tta-1.13624516

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    76

OT, men HV brukes allerede i dag på landsskytterstevnet, som bare er marginalt mer relevant for forsvaret, og på diverse skiarrangement. Og nei, jeg mener ikke det er fornuftig bruk hverken av politi eller soldater.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    54

"Hjelpe til" er vel ikke helt riktig uttrykk. De skal sørge for orden og sikkerhet under avviklingen av Sykkel-VM, både for deltagerne, publikum og for folk flest, og det å sørge for orden og sikkerhet er da en av politiets viktigste hovedoppgaver, kanskje den viktigste. De er ikke der for hjelpe syklistene med å skifte hjul. I henhold til Politiloven er politiets første oppgave å "beskytte person, eiendom og fellesgoder og verne om all lovlig virksomhet, opprettholde den offentlige orden og sikkerhet og enten alene eller sammen med andre myndigheter verne mot alt som truer den alminnelige tryggheten i samfunnet".

Det er regnet med opp til en halv million besøkende til Bergen under sykkel-NM, og det er helt klart et potensielt ordens- og sikkerhetsproblem, større enn Vest Politidistrikt kan klare alene. Vi har i Norge et nasjonalt politi, der POD selvfølgelig har full rett for å forsterke et politidistrikt som trenger forsterkninger for å klare en utfordring med personell fra andre politidistrikter.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    14

Sjølvsagt må politiet kunne beordrast til slik teneste ved behov. Like sjølvsagt er at dei skal ha godt betalt for ei slik beordring. Slik eg forstår det så er det vel der ueinigheita er størst.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Jeg finner det fortsatt helt uakseptabelt at offentlig ansatte folk skal beordres til å bidra til sykkel-VM i Bergen, da dette VM dreier seg om to ting: 1. Vise fram syklister, og 2. vise fram Bergen og omegn. Til nød kunne jeg gått med på at det var akseptabelt, dersom lagene som deltar i sykkel-VM selv betalte fra egen lomme det det koster å arrangere dette tullet. Det er tross alt de som sitter igjen med største pengesekken, og så kan sikkert hotellene og utestedene se litt økt omsetting, men i mitt hode er det ikke dette vi har politi for å bidra til.

At de stenger av hele området de dagene kondomfantastene skal sykle rundt, og med det i beste fall gjør det vanskelig å komme til og fra jobb er en ting, en annen ting er alle butikkene som må stenge ned disse dagene fordi traseen tilfeldigvis går forbi deres butikk.

Jeg har selv vært løypevakt bla. for Iron Man Haugesund, og vet godt at dette er krevende og i utgangspunktet heller er en jobb for de med blålys og mer autoritet enn oss med en t-skjorte med logo til arrangementet.

Så i sum, så finner jeg hele opplegget økonomisk på trynet, og ingen snakker om alternativkostnaden av å hente inn politifolk fra landet rundt som løypevakter mm. Hvem tjener på dette? Jo sirkuset som arrangerer sykkel-VM, de stikker av med hele gevinsten og så sitter de som bidro til at det lar seg gjøre med smuler, ei t-skjorte og kanskje ei drikkeflaske igjen.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    8

Er det bedre en at Hæren gjør dette? For eksempel under Artic Race of Norway.

Opprett egen tråd om håpløse støttefunksjoner som Politiet og Forsvaret blir satt til, det blir av skiva fra temaet om du er enig eller ikke.
    (Dersom noen virkelig skal nevnes, så kommer HMKG fort på banen med alle bidragene de har, men igjen så er dette en del av grunnlaget for å beholde avdelingen)

Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Vil ha borgervern på Værøy: - Politiet gir faen

Arne Mathisen har anmeldt politimesteren i Nordland for at politiet ikke rykket ut på innbrudd. På Værøy finnes det ikke politi. Nå krever justisministeren at de er til stede fra neste uke.

http://www.dagbladet.no/nyheter/vil-...-faen/68559069

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    10

Samtidig krever de at det er politi på fastlandet. Også der er bemanningen kritisk. Lykke til.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    54

Han vil altså at Værøy med 744 innbyggere og Røst med 535 innbyggere begge skal ha eget politi? Da bør vel Utsira med 201 innbyggere også ha det? Nå har faktisk Værøy og Røst et lensmannskontor sammen (under Nordland politidistrikt). Nå er målet å få 2 politi pr 1000 innbyggere totalt i Norge innen 2000, så det går an med 1 politi på hver øy, men da blir det ikke særlig sosialt arbeidsmiljø...

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    10

Politikerne har faktisk bestemt at Værøy skal ha egen styrke, uten ekstra bevilling. Samtidig er det politimesteren som får pes når ressursene ikke strekker til.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    54

Hvordan er det med Træna, den er jo like isolert? Jeg ser Nordland politidistrikt har Lurøy og Træna lensmannskontor, hvor kontoret er plassert på Lurøy, det er da et godt stykke med båt ut til Træna derfra. Og det bor folk på masse øyer uten landforbindelse i Norge, spesielt i Nordland. Hva er nedre grense for innbyggertall før man skal ha en polititjenesteperson boende på øya? Myken er kanskje i minste laget?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Vi får sette opp mobile lensmannsavdelinger på NH90 altså. Burde løse alle problemer.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    14

Jobbar ca 50% i ein øy kommune med ca 900 fastbuande, men det er om sommaren og mange helgar opp i mot det 4 dobbel som oppholder seg i kommunen. Der er det heller ikkje nokon fast politi. Men politiet er der relativt ofte, har kontroller og er tilstade. I tillegg bur det ein politimann der som pendlar på jobb. Har i grunn inntrykk av at innbyggarane er fornøgd.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    Er det bedre en at Hæren gjør dette? For eksempel under Artic Race of Norway.

Opprett egen tråd om håpløse støttefunksjoner som Politiet og Forsvaret blir satt til, det blir av skiva fra temaet om du er enig eller ikke.
    (Dersom noen virkelig skal nevnes, så kommer HMKG fort på banen med alle bidragene de har, men igjen så er dette en del av grunnlaget for å beholde avdelingen)

HMKG har da ikke så voldsomt mye av slike bidrag, bortsett fra Musikk & Drill troppen?

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    8

Et arrangement er for eksempel Holmenkollstafetten.

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Noen politipatruljer i Oslo er fortsatt bevæpnet hver dag:

https://www.aftenposten.no/norge/i/w...e-er-permanent

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    54

Innlegg om Forsvarets støtte til Det frivillige skyttervesen er flyttet til denne tråden: Det frivillige skyttervesen.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    14

En klargjøring av regler for å avholde demonstrasjoner:
    https://www.politi.no/aktuelt-tall-o...monstrasjoner/

Politiet skal legge til rette for å ivareta ytringsfriheten, og terskelen for å forby demonstrasjoner er meget høy. Selv om en markering ikke er forhåndsmeldt, skal det foreligge grunner som frykt for alvorlige ordensforstyrrelser, at formålet er lovstridig, det oppfordres til vold, sjikane, hindring av lovlig ferdsel etc., for at politiet kan stanse markeringen.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    42

Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    Politiet skal legge til rette for å ivareta ytringsfriheten, og terskelen for å forby demonstrasjoner er meget høy. Selv om en markering ikke er forhåndsmeldt, skal det foreligge grunner som frykt for alvorlige ordensforstyrrelser, at formålet er lovstridig, det oppfordres til vold, sjikane, hindring av lovlig ferdsel etc., for at politiet kan stanse markeringen.
    Alt det understrekede rammer vel naziene i Kristiansand?

Jeg skjønner at man ville unngå et masseslagsmål man risikerte å tape midt i byen, likevel tror jeg det strider mot de flestes "alminnelige rettsoppfatning" at ikke denne demonstrasjonen ble oppløst og lederne pågrepet på stedet.
    Disiplin er å gjøre ting skikkelig selv om ingen ser på.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    10

Verken "invitasjonen" eller det direkte budskapet oppfordret til vold eller sjikane som sådan. Budskapet var "stopp homolobbyen" og demonstrasjonen forløp rolig og greit for seg. Man trenger ikke være en god forsvarsadvokat for å føre en god sak på at de mener gjennom politisk spill og tilhørighet til politiske partier med andre verdier enn det som er typisk norsk. KRF er vel som sådan et parti som ikke har samme syn på homofile som det det norske samfunnet forøvrig har. I så fall har de nylig endret dette.

At noen subjektivt føler at slagordet "Stopp homolobbyen", fremsatt av nazister med en heller brokete historie - spesielt rettet mot de som er "annerledes" i samfunnet - er en indirekte oppfordring til både vold og sjikanering er juridisk sett mottakers problem i slike tilfeller.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    76

Interessant diskusjon. Det rykker til også hos meg når jeg får høre at nazister får marsjere uhindret, men jeg skjønner de juridiske poengene. Men, må bare spørre - er det helt greit å marsjere under flagg som tilhører en organisasjon som i hvert fall i andre sammenhenger har forherliget vold?

Man kan jo trekke en parallell - la oss si at en islamist som tidligere har oppfordret til steining av homofile (uten å bli tiltalt eller straffet) arrangerer et opptog gjennom Oslo, og alle deltakerne bærer svarte drakter og svarte jihadistiske kampflagg ("IS-flagg"), men uten å komme med direkte ulovlige ytringer under marsjen, er det like greit?

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

§ 100.

Ytringsfridom skal det vere.

Ingen kan haldast rettsleg ansvarleg for å ha motteke eller komme med opplysningar, idear eller bodskapar om det ikkje let seg forsvare halde opp imot den grunngjevinga ytringsfridommen har i sanningssøking, demokrati og den frie meiningsdanninga til individet. Det rettslege ansvaret skal vere fastsett i lov.

Alle har rett til å ytre seg frimodig om statsstyringa og kva anna emne som helst. Det kan berre setjast slike klårt definerte grenser for denne retten der særleg tungtvegande omsyn gjer det forsvarleg halde opp imot grunngjevingane for ytringsfridommen.

Førehandssensur og andre førebyggjande åtgjerder kan ikkje nyttast om det ikkje trengst for å verne born og unge mot skadeleg påverknad frå levande bilete. Brevsensur kan ikkje setjast i verk anna enn i anstaltar.

Alle har rett til innsyn i dokumenta til staten og kommunane og til å følgje forhandlingane i rettsmøte og folkevalde organ. Det kan i lov setjast grenser for denne retten av omsyn til personvern og av andre tungtvegande grunnar.

Dei statlege styresmaktene skal leggje til rette for eit ope og opplyst offentleg ordskifte.
    0 Endra med grunnlovsvedtak 30 sep 2004 kunngjort med res. 29 okt 2004 nr. 1402, 2 feb 2006 kunngjort med res. 3 mars 2006 nr. 271, 27 mai 2010 kunngjort med res. 18 juni 2010 nr. 825, 6 mai 2014 kunngjort med res. 9 mai 2014 nr. 613, vedtak 27 mai 2014 kunngjort med res. 20 juni 2014 nr. 778.
    https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17-nn

Min egen utheving. I mitt hode er det like ille/helt nedsnødd med islamister som med nynazister, men personlig så reagerer jeg jo litt på at når førstnevnte løper rundt med langt skjegg og kjortel og roper død over Norge etc., så er den unisone holdninga i media at dette bare er uskyldige guttestreker, men straks nynazistene kommer med sine flagg så er det Mefisto him self og en kan ikke få sagt hvor ille dette fenomenet er og en kappes om å fortelle om hvor forferdelige, umenneskelige, historieløse og komplett tilbakestående meningene til sistnevnte er.

Det er tross alt ikke så lenge siden en gjeng islamister kjørte rundt med IS-flagg på Grønland i Oslo og la ut video av seg selv på youtube akkompagnert av islamistiske krigsnynninger, uten at nevneverdig mange følte en stor trang til å ta kjempeavstand fra deres holdinger, slik veldig mange (spesielt fra venstresiden) tydeligvis hadde et stort behov for under marsjen i Kristiansand inkludert de som skulle stoppe demonstrasjonen og som så ble provosert over at de ikke fikk lov til det.

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    4

Hvem/hva mener de med homolobbyen? Homofile, det politiske establishment, eller alle som ikke er enige med dem?
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Godt spørsmål.

Det ligger vel i samme gate som "det kulturmarxistiske jødeveldet".

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Og i andre nyheter, ungdomlig pågangsmot finner vi fortsatt i dette landet:
    https://www.an.no/politi/tyveri/nyhe...s/s/5-4-565428
    Tenåringene stjal semitrailer i går - i natt stjal de en buss

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Alt det understrekede rammer vel naziene i Kristiansand?

Jeg skjønner at man ville unngå et masseslagsmål man risikerte å tape midt i byen, likevel tror jeg det strider mot de flestes "alminnelige rettsoppfatning" at ikke denne demonstrasjonen ble oppløst og lederne pågrepet på stedet.
    Som @Rabagast alt har påpekt, gikk demonstrasjonen rolig for seg, og ble ikke vurdert som noe ordensproblem. I forkant ble 18 personer pågrepet, blant annet på grenseovergangene ved Ørje og i Østfold. Alle demonstrantene ble ID-sjekket.

Det kan være hensiktsmessig å få flest mulig av disse personene ut i lyset. All informasjon er nyttig, og kan føre til eksponering av personer som ikke er så synlige.

Selv om det høyreekstreme miljøet er i vekst, er det fortsatt preget av uorganiserte, løst tilknyttede nettverk som er spredt over hele landet. Blant de rundt 70 som demonstrerte i Kristiansand var majoriteten svensker og finner. Parolen "Knus homolobbyen" ga meg assosiasjoner til utsagn islamisten Mohyeldeen Mohammad ga til Klassekampen. Han mente det var fullt fortjent at homofile ble stenet til døde.

Selv om en ikke skal undervurdere de høyreekstreme, er det per i dag de ekstreme islamistene som er den største trusselen. Majoriteten av disse personene har kriminalitetshistorikk, også voldshistorikk. Miljøene forherliger vold, og ser ingen betenkeligheter med å knytte til seg personer med slik bakgrunn. Disse personene har vist at de har en lav terskel for både voldsbruk og annen kriminalitet, og de har kontakter i det kriminelle miljøet som kan bistå med våpen.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Side 50 av 50 FørsteFørste ... 40484950

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.

Annonsør
Student 2017

Støttemuligheter