Støtt Milforum på Vipps #587 879

Beholder man graden?

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Myrvold
    Trådstarter
    PENSJONIST
    • 2012
    • 3

    Beholder man graden?

    Sikkert blitt spurt om før her, men er overført hv og lurer på om korporalgraden jeg fikk i mp fortsatt henger med meg, hadde 6 mnd rekrutt og 6 mnds tjeneste.....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • hvlt
    OF-2 Kaptein
    Planoff. (S-5)


    Sponsor
    Veteran
    • 2006
    • 22443

    #2
    Korporal-grad under førstegangstjenesten var normalt midlertidig og gjaldt til dimmisjonsdato. Korporalgrad i HV vil være avhengig av om du der får tjenestestilling som i KOP er tillagt grad som korporal. Hvis du i HV blir satt opp som MP-soldat i MP-tropp tror jeg du vil ha grad som korp (i hvert f...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
    Moderator

    Kommentér

    • Bving1981
      Veteran
      RESERVEBEFAL
      • 2006
      • 2086

      #3
      Jeg beholdt min Korporal grad fra ftgtj. når jeg ble overført til HV. Hadde Nestlagfører kurs en gang i tiden i Mordor.
      Slapp å fylle ut ny sikkerhetsklarering også, men det måtte alle de menige.....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Dette er en irriterende signatur

      Kommentér

      • essal
        OR-6 Oversersjant
        Veteran

        • 2009
        • 8696

        #4
        Jeg beholdt ikke min, fordi det var en midlertidig grad....
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        - Don't confuse enthusiasm with capability

        Kommentér

        • hvlt
          OF-2 Kaptein
          Planoff. (S-5)


          Sponsor
          Veteran
          • 2006
          • 22443

          #5
          Man beholder (eller får) graden hvis man har en utdannelse i førstegangstjenesten eller senere som kvalifiserer en til tjenestestilling som i henhold til Krigsoppsetningsplan er tillagt grad som korporal, slik tjenestestilling er ledig og man virkelig får slik tjenestestilling.

          Det er bare de so...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
          Moderator

          Kommentér

          • hvlt
            OF-2 Kaptein
            Planoff. (S-5)


            Sponsor
            Veteran
            • 2006
            • 22443

            #6
            For å unngå misforståelse: Du beholder altså bare graden hvis du i HV blir plassert i MP-tropp som MP-soldat (det kan du eventuelt søke/anmode om). Hvis du havner i annen tjenestestilling (f.eks. i objektsikringstropp) har du ikke noen fortrinnrett til grad som korporal....
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
            Moderator

            Kommentér

            • ThorU
              RESERVEBEFAL
              • 2011
              • 127

              #7
              Lurer på noe av det samme, bare ikke HV... Jeg er grenader i hæren og er dermed visekorporal. Vil jeg beholde denne graden den dagen jeg slutter i forsvaret? Hva om jeg en gang i fremtiden tar HBS sitt korporalkurs og blir beskikket til korporal? Stiller saken seg evt. annerledes da?...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • Rittmester
                OF-2 Rittmester
                Pers.off. (S-1)


                Sponsor
                Veteran
                • 2006
                • 31354

                #8
                Hvor langvarig er dette korporalskurset, og hvordan skiller det seg fra GBK?...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
                Moderator

                Kommentér

                • isak
                  Veteran
                  RESERVEBEFAL
                  • 2005
                  • 10799

                  #9
                  Litt utenom feltet, men i "gamle" dager var visekorporal populært kalt fornærma menig og en grad en del styrte unna. Mange fikk et par kroner ekstra i dagpenger og vinkelen var som regel på den uniformen som var til "vask" ikke den man brukte. Om det var slik overalt vet jeg ikke men i Brig N var de...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

                  Kommentér

                  • Lille Arne
                    OR-8* Kommandérsersjant
                    Sjefssersjant

                    Veteran

                    • 2005
                    • 11734

                    #10
                    Korporalskurset som gikk nå varte vel i to uker? GBK varer tre-fire måneder, avhengig av forsvarsgren. Korporalskurset er et rent lederskapskurs, mens GBK også inneholder en fagkomponent?

                    Tanken tror jeg er at korporalskurs skal være første trinn en på en kursrekke som erstatter GBK slik det er i d...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    “overestimation of a foe leads to misallocation of resources or missed opportunities. Underestimation of a foe, as Russia is discovering, leads to catastrophe.” - Chris Dougherty
                    Administrator

                    Kommentér

                    • AGR416

                      #11
                      Korporalskurset som gikk nå var et pilotkurs, det første av sitt slag, hvor hensikten var å teste ut utdanningsplanen. Så vil de evaluere og revidere kursopplegget basert på tilbakemeldingene fra kurselevene for å forbedre fremtidige kurs.

                      Korporalskurset er ett tiltak ift nivåbasert kompetansehevi...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      Last edited by <i>Gjest</i>; DTG 271658 Sep 12, 16:58.

                      Kommentér

                      • Hauken
                        RESERVIST
                        • 2008
                        • 40

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Myrvold
                        Sikkert blitt spurt om før her, men er overført hv og lurer på om korporalgraden jeg fikk i mp fortsatt henger med meg, hadde 6 mnd rekrutt og 6 mnds tjeneste..
                        Alle MP-korp jeg kjenner som er overført til HV beholdte graden sin....
                        [/QUOTE]
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • hvlt
                          OF-2 Kaptein
                          Planoff. (S-5)


                          Sponsor
                          Veteran
                          • 2006
                          • 22443

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Hauken
                          Alle MP-korp jeg kjenner som er overført til HV beholdte graden sin.
                          Som sagt over, hvis de i HV også benyttes som HV-korporal/soldat. Hvis de av en eller annen grunn (f.eks. eget ønske, de fleste MP-tropper hører vel nå til I-styrken, noe som krever at man frivillig d...
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                          Moderator

                          Kommentér

                          Googleannonse

                          Collapse

                          Forumstruktur

                          Collapse

                          Working...