Viser resultatene 1 til 14 av 14
    Banned
    Ble medlem
    Jul 2011
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0

Brennpunkt: Byen som kunne offres

En av NRKs mest kontroversielle reportasjer noensinne, sier noen. Se tekst under videobildet. Andre mener dette er et friskt pust med ærlig rapportering av en sak som har blitt svært ensidig fremstillt. Jeg er usikker på hva jeg skal mene om saken.Tanker og synspunkter?

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/731975/

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    701
    Liker (mottatt)
    1626
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    759 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    52
    Les meget grundig dette (lenke).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    701
    Liker (mottatt)
    1626
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    759 innlegg
    PONDUS
    52
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2011
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Takk for linkene. Jeg oppfatter et av de mest sentrale problemstillingene her som et spørsmål om det eksisterte en eksplisitt plan om å utrydde befolkningen i Sebrenica eller ikke. Kritikere av dokumentaren hevder at den søker å unnskylde serberne på grunnlag av grusomheter utført av muslimer i nærliggende landsbyer, noe som skulle forklare folkemordet som en hevnaksjon. Er det kjent hvilke bevis som er fremsatt for å dokumentere at en slik plan eksisterte, og er dette tilgjengelig på nett?

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    634
    Liker (mottatt)
    980
    Nevnt
    88 innlegg
    Sitert
    473 innlegg
    PONDUS
    39
    Tjah, du kan for eksempel begynne med den 73 sider lange tiltalebeslutningen til ICTY mot Radovan Karadzic: http://www.icty.org/x/cases/karadzic...ent_091019.pdf

Nå er det opptil påtalesiden å føre bevis for dette i saken som pågår nå. Men de tar selvfølgelig ikke tiltalen ut av tomme lufta.

Det finnes et overveldende bevismateriale for at de bosniske serbernes krigsmål helt siden før krigen brøt ut i 1992 var å okkupere mest mulig av Serbia og Hercegovina og rense det for ikke-serbere. Måten Srebrenica-massakren ble gjennomført på, relativt velorganisert, på flere steder og over flere dager utelukker egentlig at det var en slags spontan og ukontrollert hevnaksjon. Srebrenica var heller ikke den første byen som ble renset etter samme mønster.

Raidene mot de serbiske landsbyene rundt Srebrenica har vært kjent siden krigen enda pågikk for alle som giddet å følge med. De kan selvfølgelig ikke rettferdiggjøre en overlagt massakre på ubevæpnede sivile og avvæpnede soldater.

Det kanskje snodigste i dokumentaren synes jeg er at de lar Hakija Meholjic mer eller mindre uimotsagt komme med en såpass fantasifull konspirasjonsteori som han gjør. Bittelitt research på Hakija viser at han kan ha mange grunner til å være bitter på Sarajevo, helt fra han ble forbigått av unge Naser Oric som sjef for forsvaret av Srebrenica. Det å ha vært ansvarlig og involvert i noe såpass håpløst som forsvaret av en isolert enklave som Sarajevo bare i liten grad var i stand til å støtte og forsyne kan antagelig gjøre noen og enhver bitter og lage grobunn for konspirasjonsteorier.
    The good briefer is the one who imparts the most information in the fewest words.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1158
    Liker (mottatt)
    2647
    Nevnt
    273 innlegg
    Sitert
    1317 innlegg
    PONDUS
    72
    Sitat Opprinnelig skrevet av JanKristian Vis post
    Andre mener dette er et friskt pust med ærlig rapportering av en sak som har blitt svært ensidig fremstillt.
    Hvem?
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    634
    Liker (mottatt)
    980
    Nevnt
    88 innlegg
    Sitert
    473 innlegg
    PONDUS
    39
    Når du er ferdig med å lese anklagen mot Karadzic kan du lese den rettskraftige dommen mot Biljana Plavsic: http://www.icty.org/x/cases/plavsic/...-tj030227e.pdf

Da Srebrenica-massakren skjedde gikk den inn i et mønster som var etablert mer enn tre år tidligere.
    The good briefer is the one who imparts the most information in the fewest words.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    28
    Liker (mottatt)
    51
    Nevnt
    70 innlegg
    Sitert
    121 innlegg
    PONDUS
    10
    Så kan man jo ta hele "det tiåret" og hva vi gjorde, herfrta :

http://brage.bibsys.no/fhs/bitstream...nfo0300%20.pdf

Enjoy!
    Beyond is where I learn

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1158
    Liker (mottatt)
    2647
    Nevnt
    273 innlegg
    Sitert
    1317 innlegg
    PONDUS
    72
    JanKristian: Ditt åpningsinnlegg i denne tråden kan oppfattes på to måter, og jeg skal la tvilen falle deg til gode, og anta at du spør ut fra en genuin interesse om å få vite hva sannheten er i denne saken.

Hvis jeg ikke hadde gjort det, kunne jeg valgt å tolke den på den andre måten: Som en bevisst meningspåvirkning under falsk flagg, et kjent demagogisk grep. En person som f eks ønsker å så hat, kan vise frem et dokument eller en video av hatefull natur, og si, "Se hva jeg fant! Men, 'Jeg er usikker på hva jeg skal mene om saken. Tanker og synspunkter?'". Hvis han lykkes med dette grepet får han mottakerne til å endre mening, f eks i retning av hat mot en folkegruppe. Møtes han med kritikk kan han si, "Jammen, det var jo bare et spørsmål!"

Dette er farlig, fordi det er slett ikke alle diskusjonsforum som har en så stor ekspertise på disse spørsmålene som milforum. Postet på andre forum, hvor det ikke eksisterer motforestillinger, kan demagogen oppnå å overbevise intetanende mottakere om at hans synspunkter er de rette. Enda verre, postet på forum hvor det allerede eksisterer kimer til hat mot grupper som f eks muslimer, virker slike innlegg som bensin på bålet. I ditt andre innlegg på denne tråden forsøker du å legge bevisbyrden på den annen part, noe som et mindre kritisk publikum kunne tatt for god fisk.

For øvrig er alle seriøse forskere og lovanvendere enige om at massakren på 8000 bosniaker i Srebrenica var et nøye planlagt folkemord, som på ingen måte var proposjonal i forhold til eventuelle krigsforbrytelser andre bosniaker måtte ha begått andre steder.
    Sist endret av Rittmester; 12-09-12 kl 10:23 Begrunnelse: Presisering

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    701
    Liker (mottatt)
    1626
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    759 innlegg
    PONDUS
    52
    Her (lenke) er det mye interessant lesestoff.

On 12 October 1991, Karadzic had a lengthy discussion with Gojko Djogo. During the conversation, Karadzic repeated five times that the Muslims will disappear in case of war. Let me quote him partially: "They do not understand that there would be bloodshed and that the Muslim people would be exterminated. The deprived Muslims, who do not know where he (Izetbegovic) is leading, to what he is leading the Muslims, would disappear" or "They will disappear, that people will disappear from the face of the Earth"

On 13 October 1991, Karadzic speaks with Momcilo Mandic : "In just a couple of days, Sarajevo will be gone and there will be five hundred thousand dead, in one month Muslims will be annihilated in Bosnia and Herzegovina".

On 15 October 1991, Karadzic forecasts extermination of the Muslims in case of war in Bosnia. In a conversation with Miodrag Davidovic and Luka Karadzic, Radovan Karadzic says: "In the first place no one of their leadership would stay alive, in three, four hours they'd all be killed. They wouldn't have a chance to survive at all".

On the same day, in his famous televised speech in the Bosnian Assembly, -a public speech-, Karadzic says once again: "This is the road that you want Bosnia and Herzegovina to take, the same highway of hell and suffering that Slovenia and Croatia went through. Don't think you won't take Bosnia and Herzegovina to hell and Muslim people in possible extinction."

Banned
    Ble medlem
    Nov 2007
    Liker (gitt)
    61
    Liker (mottatt)
    94
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    141 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    JanKristian: Ditt åpningsinnlegg i denne tråden kan oppfattes på to måter, og jeg skal la tvilen falle deg til gode, og anta at du spør ut fra en genuin interesse om å få vite hva sannheten er i denne saken.

Hvis jeg ikke hadde gjort det, kunne jeg valgt å tolke den på den andre måten: Som en bevisst meningspåvirkning under falsk flagg, et kjent demagogisk grep. En person som f eks ønsker å så hat, kan vise frem et dokument eller en video av hatefull natur, og si, "Se hva jeg fant! Men, 'Jeg er usikker på hva jeg skal mene om saken. Tanker og synspunkter?'". Hvis han lykkes med dette grepet får han mottakerne til å endre mening, f eks i retning av hat mot en folkegruppe. Møtes han med kritikk kan han si, "Jammen, det var jo bare et spørsmål!"

Dette er farlig, fordi det er slett ikke alle diskusjonsforum som har en så stor ekspertise på disse spørsmålene som milforum. Postet på andre forum, hvor det ikke eksisterer motforestillinger, kan demagogen oppnå å overbevise intetanende mottakere om at hans synspunkter er de rette. Enda verre, postet på forum hvor det allerede eksisterer kimer til hat mot grupper som f eks muslimer, virker slike innlegg som bensin på bålet. I ditt andre innlegg på denne tråden forsøker du å legge bevisbyrden på den annen part, noe som et mindre kritisk publikum kunne tatt for god fisk.

For øvrig er alle seriøse forskere og lovanvendere enige om at massakren på 8000 bosniaker i Srebrenica var et nøye planlagt folkemord, som på ingen måte var proposjonal i forhold til eventuelle krigsforbrytelser andre bosniaker måtte ha begått andre steder.
    I blant kan man bli rent oppløftet av gode innlegg. Svært bra Rittmester!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    701
    Liker (mottatt)
    1626
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    759 innlegg
    PONDUS
    52
    En annen dom som er verdt å lese er livstidsdommen mot Milan Lukić og dommen på 30 års fengsel mot hans fetter Sredoje Lukić: Lenke.

De ledet den mest forferdelige utryddelse av muslimer i og omkring Višegrad helt i starten av krigen i Bosnia, sommeren 1992.

I massakrene i Pionirska-gaten 14/6-1992 og i Bikavac 27/6-1992 ble til sammen ca. 130 muslimske kvinner, barn og gamle sperret inne i to hus som så ble brent ned slik at alle omkom. Vitenebeskrivelsene som refereres i dommen er nærmest vonde å lese. I alt det tørre rettsspråket sier dommeren følgende, som jeg tror må bli stående (side 239):
    In the all too long, sad and wretched history of man’s inhumanity to man, the Pionirska street and Bikavac fires must rank high. At the close of the 20th century, a century marked by war and bloodshed on a colossal scale, these horrific events remain imprinted on the memory for the viciousness of the incendiary attack, for the obvious premeditation and calculation that defined it, for the sheer callousness, monstrosity and brutality of herding, trapping and locking the victims in the two houses, thereby rendering them helpless in the ensuing inferno and for the degree of pain and suffering inflicted on the victims as they were burnt alive.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1158
    Liker (mottatt)
    2647
    Nevnt
    273 innlegg
    Sitert
    1317 innlegg
    PONDUS
    72
    JanKristian, sånn apropos noe helt annet: har du noen kommentarer til dette?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post

Og når vi er inne på statistikk (du nevner i en annen tråd 20000 terrorangrep utført av muslimer): Kvalifiserer ovennevnte massaker i Srebrenica som 8000 terrorangrep utført av serbisk-ortodokse kristne mot muslimer, eller benytter vi en annen definisjon da?

på Twitter

Banned
    Ble medlem
    Jul 2011
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Jeg spør ut fra en genuin interesse. Jeg ville tro at det mest fornuftige var å regne alle aksjoner og raid som enkelte hendelser. Da ville man til eksempel kunne si at ett raid på en landsby med bare sivile ville være ett terrorangrep, med x anntall drepte og sårede. Å si at det var 8000 terrorangrep blir for snevert, da betydningen av massakre impliserer massedrap. Jeg er naturligvis enig i at religiøst motiverte angrep og drap av sivile er terrorangrep, så jeg ville benytte den samme definisjonen der.

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier