Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 22 av 22 FørsteFørste ... 12202122
Viser resultatene 841 til 864 av 864

Tråd: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

Franskmennene gikk nylig for Ford Pickuper

https://www.armyrecognition.com/dece..._10912161.html
    Ubique quo fas et gloria ducunt

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av quattrokim Vis post
    VW pickupen som ble solgt på 90 tallet var en rebadged Toyota. Dagens Amarok er ren VW, produsert i Tyskland og har ingenting til felles med Hilux.

Sent fra min SM-A510F via Tapatalk
    Det var flåsete formulert av meg, jeg husker det ble nevnt en del om dette da Amaroken var ny om at de hadde kjøpt deler av designet fra Toyota, men ikke på samme måte som tidligere 4x4
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Franskmennene gikk nylig for Ford Pickuper

https://www.armyrecognition.com/dece..._10912161.html
    Disse er nesten som en Milspec å regne etter ferdigstillelse.

De har også en LC rebadga som er endret mindre.
    Død ved Kølle!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Det er godt mulig at andre merker/modeller var med i anbudet, men det var kun disse som ble testet.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Da jeg kjørte gjennom USA i sommer så jeg at en utrolig stor andel av vanlige bilister har store pickuper, enten Ford F-150 eller Ram 1500. Jeg tror faktisk jeg så at Ford 150 var den mest solgte bilen i USA for tiden. Slike har overhodet ikke vært inne i bildet? Men nå er jo amerikanske biler i dag gjerne drittbiler da.
    F150 nyeste gen veier 3.1 Tonn uten last så den er nok utenfor spesifikasjon på vekt.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    F150 nyeste gen veier 3.1 Tonn uten last så den er nok utenfor spesifikasjon på vekt.
    USA er en annen verden. I Oklahoma, Texas og Kansas f.eks. er det bilen de fleste husmødre bruker når de kjører til Wall Mart for å kjøpe dagens middag eller for å kjøre barna i barnehaven. Vi har blitt pingler her i Europa..... Det vanlige førerkortet i de fleste amerikanske stater (jeg har ikke sjekket alle) er Class C, som gir tillatelse til å kjøre bil med totalvekt opp til 26.000 lb (11.793 kg), tilhenger må ikke veie mer enn 10.000 lb (4.535 kg). I hvert fall i Kansas kan i tillegg ethvert landbruksredskap uansett vekt kjøres på dette førerkortet. I mange stater gir det ikke tillatelse til å kjøre buss med mer enn 15 passasjerer, inklusive fører. Da jeg for mange år siden tok et amerikansk førerkort gikk prøven ut på å kjøre en liten bil med automatgir rundet kvartalet og så lukeparkere den. Da fikk jeg førerkort med slik 26.000 lb vektgrense (og lov til å kjøre med manuelt gir)....
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

lurer på hva den ville kostet oss?
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    USA er en annen verden. I Oklahoma, Texas og Kansas f.eks. er det bilen de fleste husmødre bruker når de kjører til Wall Mart for å kjøpe dagens middag eller for å kjøre barna i barnehaven. Vi har blitt pingler her i Europa..... Det vanlige førerkortet i de fleste amerikanske stater (jeg har ikke sjekket alle) er Class C, som gir tillatelse til å kjøre bil med totalvekt opp til 26.000 lb (11.793 kg), tilhenger må ikke veie mer enn 10.000 lb (4.535 kg). I hvert fall i Kansas kan i tillegg ethvert landbruksredskap uansett vekt kjøres på dette førerkortet. I mange stater gir det ikke tillatelse til å kjøre buss med mer enn 15 passasjerer, inklusive fører. Da jeg for mange år siden tok et amerikansk førerkort gikk prøven ut på å kjøre en liten bil med automatgir rundet kvartalet og så lukeparkere den. Da fikk jeg førerkort med slik 26.000 lb vektgrense (og lov til å kjøre med manuelt gir)....
    Jeg vet ikke hvordan det er å kjøre bil der borte, hvordan veiene er, hvor mange skadde de har i trafikken hvert år og hvor flinke de er til å kjøre bil. Men vi her oppe i gokk vet jo best om hvordan verden burde være så sjansen for at jeg kan gå i butikken og kunne kjøpe en F150 eller 250 er utopi på en industriarbeider lønn. Jeg tror at amerikanske pickuper slik som F150 ikke har dårligere kvalitet en noen annen bil som de kan sammenlignes med.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Jeg vet ikke hvordan det er å kjøre bil der borte, hvordan veiene er, hvor mange skadde de har i trafikken hvert år og hvor flinke de er til å kjøre bil. Men vi her oppe i gokk vet jo best om hvordan verden burde være så sjansen for at jeg kan gå i butikken og kunne kjøpe en F150 eller 250 er utopi på en industriarbeider lønn. Jeg tror at amerikanske pickuper slik som F150 ikke har dårligere kvalitet en noen annen bil som de kan sammenlignes med.
    Vi vet nok ikke alt her oppe, men jeg ser ærlig talt ikke behovet for 3,1 tonn amerikansk stål for å forflytte en gjennomsnittsfamilie fra A til B (hverken her eller i junaiten). Om det er et valg du og alle andre selv bør få ta kan man kanskje argumentere både for og i mot?
    Ad astra per aspera

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Hvis jeg har lyst på noe så har jeg bare lyst på det og det trenger ingen fornuftig forklaring eller gode argumenter. Men hvis økonomi, fysikk og miljøvern er argumenter så blir det absolutt ingen F150 på meg, men jeg har fortsatt lyst på en. Det er liksom ikke like tøft å komme på en stor NATO øvelse med den minste tanksen og den minste kanonen. Den norske forvaltningen av bil og vei er sikkert bra og tilpasset området vi bor i så jeg klager ikke vill ,bare ha.

Autonome kjøretøy er ikke så langt fram i tid og de kan komme ganske fort kanskje så tidlig som 5 år at de når level 4-5 (5 er uten ratt og pedaler) Hvordan nye biler er om 5 år blir en gjettelek når det er så store tekniske gjennombrudd på styrings elektronikk, sensor og radarer. Dette vill påvirke forsvaret i en eller annen grad og vi kan få utfordringer som er utenfor min fantasi i dag. VF er soldaten med uber appen

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Vi vet nok ikke alt her oppe, men jeg ser ærlig talt ikke behovet for 3,1 tonn amerikansk stål for å forflytte en gjennomsnittsfamilie fra A til B (hverken her eller i junaiten). Om det er et valg du og alle andre selv bør få ta kan man kanskje argumentere både for og i mot?
    Neida, og jeg argumenterer ikke for at vi skulle hatt det som i USA, jeg mente det humoristisk da jeg skrev at vi er pingler. Selv har jeg aldri hatt bil med tillatt totalvekt over 2300 kg tror jeg, og har aldri hatt bruk for noe større. En amerikansk familie ute i vesten har gjerne en diger sak til mannen og en tilsvarende til kona, og gjerne et eldre vrak av noe slikt til hvert barn over 16 år som de kjører til skolen i. Det er jo ikke noe rart at USA er nr. 2 i verden i CO2-utslipp, like etter Kina som har over 4 ganger så mange innbyggere.

Jeg ser at Canada har stort sett samme regler som i Norge, jeg fant mitt forlengst utgåtte Ontario-førerkort, og på det står det (kanadierne er metriske): "Any motor vehicle or combination of motor vehicles up to 11.000 kg registered gross weight or gross vehicle weight, provided the towed vehicles are not over 4600 kg gross vehicle weight. Includes a bus while not carrying passengers, an ambulance while not providing an ambulance service, but not a motorcycle." For å få det (de godtok ikke norsk førerkort hvis man skulle bo mer enn 1 år i landet) måtte jeg kjøre en runde rundt kvartalet i den minste og billigste leiebilen jeg fant, med biltilsynmannen som passasjer. Så det var jo betraktelig tyngre enn de 7500 kg man før kunne kjøre på norsk klasse 1 førerkort og som man nå kan kjøre på C1. Jeg aner ikke om det er mange flere ulykker på grunn av kjøring av temmelig tunge kjøretøy uten spesialopplæring i USA og Canada, men det skulle ikke forundre meg.

Men jeg ser nå at Ford F-150 som selges i Norge har tillatt totalvekt på 3200 kg (lenke), så den er faktisk lovlig på B-førerkort.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Handler denne tråden om amerikanske førerkortregler, klimagassutslipp, norske avgifter eller noe helt annet?
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Kan du ikke bare si vi må holde oss til temaet

Store diseldyr skal også ha suppe så hvis HV hadde 500 F150 så ville det kostet litt å drifte kanskje så mye som det dobbelte av det de får med en liten pickup og vi må regne med at snart så må også forsvare kjøpe en eller annen form for co2 kvote. Førerkort klasse er jo en viktig del i det å velge et kjøretøy og med lavere avgifter så hadde vi fått flere kjøretøy.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Kan du ikke bare si vi må holde oss til temaet

Store diseldyr skal også ha suppe så hvis HV hadde 500 F150 så ville det kostet litt å drifte kanskje så mye som det dobbelte av det de får med en liten pickup og vi må regne med at snart så må også forsvare kjøpe en eller annen form for co2 kvote. Førerkort klasse er jo en viktig del i det å velge et kjøretøy og med lavere avgifter så hadde vi fått flere kjøretøy.
    Det minner jo sterkt om Molbo-land at statlige virksomheter må betale avgifter til Staten, men hvis ikke så hadde det jo blitt mindre penger a leke seg med i sandkassa til diverse politikere, noen med internasjonale ambisjoner - og man hadde ikke hatt like "fine" tall å bløffe med innen NATO når det gjelder hva Norge bruker på Forsvaret.

Det er en kunstig måte for å få budsjettene til å se større ut enn de reelt er.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Bare sånn ref Ford diskusjonen så er

- F350 i bruk hos irske SOF: https://commons.m.wikimedia.org/wiki...109830420).jpg
    (Og Ford Ranger brukes forøvrig i de vanlige styrkene sammen med bla Nissan

- F150 i bruk hos det britiske politiet i ulike varianter (litt mindre relevant i dette tilfellet)
    http://www.dailymail.co.uk/news/arti...nyl-seats.html
    http://www.dailymail.co.uk/news/arti...-officers.html
    As you wish.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Canada har MILVERADO for hjemmebruk.

http://www.military-today.com/trucks..._silverado.htm
    Død ved Kølle!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Handler denne tråden om amerikanske førerkortregler, klimagassutslipp, norske avgifter eller noe helt annet?
    Det ville jo egentlig være relevant å diskutere slikt FØR vi fikk 4 alternativer, og ikke etter..

Og husk da, vi ville ikke fått noen F150 eller big guy small dick truck fra USA hvis vi hadde slumpet på førerkortklassene, avgifter og sånn- vi hadde fått en 8 seters kassebil. Så vi burde vel egentlig være fornøyd med alternativene som er.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Det ville jo egentlig være relevant å diskutere slikt FØR vi fikk 4 alternativer, og ikke etter..

Og husk da, vi ville ikke fått noen F150 eller big guy small dick truck fra USA hvis vi hadde slumpet på førerkortklassene, avgifter og sånn- vi hadde fått en 8 seters kassebil. Så vi burde vel egentlig være fornøyd med alternativene som er.
    Sannhet
    Død ved Kølle!

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Noken som har Sitrap på denne?

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Sitrap fra HVSKS

Prosjekt 5044 "Feltvogner til Heimevernet".
    Kontraktsforhandlinger pågår. FMA og HV planlegger med kontraktsignering i slutten av august. Filmen viser brukertester som ble gjennomført i nov/des 2017. Innsatsstyrke Derby fra HV-02 støttet FMA og HV med gjennomføringen.

Video fra testing av kjøretøy

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Har de stridslys?

Menig
    Ble medlem
    Jul 2012
    Pondusfaktor
    0

Om ikke disse har vil jeg da tro, og håpe, at de endelige som blir levert har det. Har de klart å "bestille" biler med ramme for radio bør de ha klart å få med stridlys tenker nå jeg. Men man vet aldri

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    9

En vet aldri... En kan jo minnes om denne lille floken https://www.tu.no/artikler/forsvaret...22-tonn/231505 så vidt det er meg bekjent så er man ikke kommet noe lengre mot utvidet disp enda
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av Chilinøtt Vis post
    Om ikke disse har vil jeg da tro, og håpe, at de endelige som blir levert har det. Har de klart å "bestille" biler med ramme for radio bør de ha klart å få med stridlys tenker nå jeg. Men man vet aldri
    Det var ikke spesifisert i anbudet.

Side 22 av 22 FørsteFørste ... 12202122
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. De rødgrønne raserer Heimevernet!
    By Donkster in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 151
    Nyeste innlegg: 21-10-10, 12:50
  2. Sykepleier og heimevernet innsatsstyrken
    By sororvik in forum Sanitet/førstehjelp i militær tjeneste i Forsvaret
    Svar: 66
    Nyeste innlegg: 09-06-09, 20:52
  3. Hundefører i Heimevernet
    By line76 in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 7