Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

General Bull-Hansen med høyaktuelle og klartenkte tanker, allerede i 1986 (beklager litt dårlig lyd). #FMR
Side 3 av 5 FørsteFørste 12345 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 184

Tråd: Kampluftvern for fremtiden

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sv: Kampluftvern for fremtiden

Om man er smart så blir samme koblingen brukt og da kan man, enkelt ta avfyringsrampen av og på.

Om verden har kommet så langt at kontrollsystemene inne i vogna kan benyttes på kryss er vel heller usannsynlig, selv om det er teknisk mulig.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Hm...her kunne man faktisk brukt MLRS vognene hvis man bestemmer seg for å ikke satse på slikt lenger.
    Artillery is the God of War

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Hm...her kunne man faktisk brukt MLRS vognene hvis man bestemmer seg for å ikke satse på slikt lenger.
    Vi har 12 MLRS vogner og sikkert reservedeler for 1000 M113, og Bjerkvik bygger dem.

Sier seg selv at det da blir M113.
    Død ved Kølle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    La du ikke merke til ministerens uttalelse: Luftvern med Lang, middels og kort rekkevidde?
    Men hva det betyr er i det blå, fordi man ikke har klarlagt alt helt enda.

Noen brukte Patriot fra Tyskland om de kjøper vårt kampluftvern? de driver visst å kjører kampluftvernprosess i dag for å erstatte kjøretøymonterte Stingere.

Innføring av ESSM Blk II på vanlige Nasams, gir 80 km rekkevidde, vi er inne i begge systemene ganske tungt så det er mulig.

Eller skal vi ha noe for enda kortere hold enn IRIS-T?
    noe som ligner på Cuda, men da må man sette disse på kjøretøyer som er nærmere fienden.
    Død ved Kølle!

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    ....

Smådroner kan en CV90 klare.

Videre finnes det jammere for salg.
    Saktegående smådroner som dukker opp med øvelser mv. kan man vel klare med enklere midler enn det - det er vel mer vilje/tillatelse (ROE) det står på, enn evne?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2010
    Pondusfaktor
    4

Ganske sikker på indre Troms. Under/sidelagt Artilleribataljonen.
    Det er naturlig at de er det, da de må operere i tilnærmet samme teig og har en del lignende systemer.

Om ikke for lenge blir det teknisk mulig å integrere luftvern og artilleri, med identiske radarer og 155mm som kan engasjere luftmål.
    Ikke sikkert det er lurt, men det er mulig.
    Blir vel en egen battaljon så man kan få en ekstra battaljonsstab

Landmaktsstudien kommer vel med svarene der.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Saktegående mådroner som dukker opp med øvelser mv. kan man vel klare med enklere midler enn det - det er vel mer vilje/tillatelse det står på, enn evne?
    De fleste sivile dronene kan man jamme ned med noe slikt.

Mot milspec droner må man kanskje bruke en form for laser for å koke innholdet, så de detter ned.

Utover det har jo dagens CV90 fått 12.7, usikker på om softwaren er beregnet på luftmål men, enkle quadcoptere bør den klare.

På sikt burde man kanskje se på en våpenstasjon med laser, rettet jammer og en 7.62/12.7 Chaingun for å bekjempe alle små mål det er lite økonomisk å bruke andre midler mot.
    Død ved Kølle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Vi har 12 MLRS vogner og sikkert reservedeler for 1000 M113, og Bjerkvik bygger dem.

Sier seg selv at det da blir M113.
    Greit nok det men jeg tviler på at vi har så mye reservedeler til de nyeste variantene, spesielt slitedeler.

M270 er en vesentlig bedre plattform for mannskapet og har allerede opplegg for å stive av understellet før skyting. I tillegg er det plenty med power i generatoren på 300kVA.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Sitat Opprinnelig skrevet av SatDan Vis post
    Blir vel en egen battaljon så man kan få en ekstra battaljonsstab

Landmaktsstudien kommer vel med svarene der.
    Sannsynligvis, ja. I gamle dager var brigadens luftvern et eget batteri, separat fra artilleribataljonen. (Flere detaljer om gammel organisering her: https://milforum.net/showthread.php/...=1#post1152401 )
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Var der ikke en LLV-bn i Heggelia før? Da jeg jobbet i ART var den eneste knytningen felles inspektør

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Ganske sikker på indre Troms. Under/sidelagt Artilleribataljonen.
    Det er naturlig at de er det, da de må operere i tilnærmet samme teig og har en del lignende systemer.

Om ikke for lenge blir det teknisk mulig å integrere luftvern og artilleri, med identiske radarer og 155mm som kan engasjere luftmål.
    Ikke sikkert det er lurt, men det er mulig.
    Hva er likt egentlig? Sist jeg hadde noe med LLV å gjøre var det tildels store forskjeller. Det eneste jeg kan tenke meg som er likt må være fellesressurser slik som Scania, Samband osv.

Radar kunne kanskje vært noe men da må man enten distribuere radar-rådata i felt eller ha ett KO som ildleder både luft og landmål. Tror det blir litt knølete i praksis.

155mm FLAK....vi kan jo spørre kapteinen må Yamato hvor bra 18" luftmålsgranatene fungerte

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Hva er likt egentlig? Sist jeg hadde noe med LLV å gjøre var det tildels store forskjeller. Det eneste jeg kan tenke meg som er likt må være fellesressurser slik som Scania, Samband osv.

Radar kunne kanskje vært noe men da må man enten distribuere radar-rådata i felt eller ha ett KO som ildleder både luft og landmål. Tror det blir litt knølete i praksis.

155mm FLAK....vi kan jo spørre kapteinen må Yamato hvor bra 18" luftmålsgranatene fungerte
    Kanskje bedre hvis man kunne overført måldata til CV90 for nærforsvar med kanon.

Det stemmer med Heggelia. Husker ikke org, men det kan sikkert @hvlt finne.
    Som jeg husker det, pleide de å følge bn. Blanding av Rb70 og 20mm i riktig gamle dager.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Var der ikke en LLV-bn i Heggelia før? Da jeg jobbet i ART var den eneste knytningen felles inspektør
    LVbn/6.divisjon, ja - det var vel den største bataljonen av alle i antall pax, etter mobilisering (det ble en stund vurdert å kalle den et regiment) - men til daglig var den ganske liten.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Kanskje bedre hvis man kunne overført måldata til CV90 for nærforsvar med kanon.

.... .
    Skuddtakten på den kanonen (30 mm) er generelt for lav til å være effektivt luftvern, men mot noen typer mål vil det kunne fungere, om det finnes egnet ammo.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

....

Det stemmer med Heggelia. Husker ikke org, men det kan sikkert @hvlt finne.
    Som jeg husker det, pleide de å følge bn. Blanding av Rb70 og 20mm i riktig gamle dager.
    Husker ikke sikkert om 20 mm ble utfaset før, under eller etter opprettelsen av LVbn/6.divisjon - men mener det var like etter.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Det var for øvrig aldri (i den aktuelle sammenhengen) noe som ble kalt LLV. Betegnelsen ble endret fra LLA (Lett Luftvern Artilleri) til LV (LuftVern) etter hvert som RB-70 ble innfaset.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Radaren til NASAMS er en utvikling fra Artilleriradar, Nyeste artilleriradar kan også se andre ting, sannsynligvis blir det samme radar når AESA og Software har blitt demokratisert. Dette kommer sikkert etter at F-35 har spredt seg i verden.
    Det er også bra å la fagmiljøet på radar holde til i nærheten av hverandre.

Teoretisk sett er det da mulig at konsollene i M113A4 kan re-taskes da det stort sett er Software som styrer dette. Videre er det mulig å dele sensorinformasjon mellom ulike radarer til flere KO.

Videre er det kanskje viktigste at man deler teig, for at de få luftforsvarsressursene våra skal virke etter hensikt må de dekke manøver, for at artilleriet skal operere trygt under støtte til manøver* må disse under LV paraplyen.
    Da er det naturlig at det ikke er mange hundre meterne mellom LV og K9, forpleining og forsyning kan da skje med de samme resursene til en viss grad.

Hvor setter man grensen mellom en ting som flyr gjennom luften? Artillerirakett som motoren har brent ut, Kryssermissil, Flybombe?
    Eller er det å definere hva man kan skyte ned? Teoretisk kan en IRIS-T skyte ned en innkommende artillerigranat, men det blir kanskje ikke så lurt å disponere resurser på det.

Tyskerne har prøvd om Donar kunne brukes til C-RAM(Det funket men, var litt dyrt), da er det ikke spesielt vanskelig å skyte ned droner som har 2 minutters reaksjonstid fra varsling til kursendring.
    Hovedutfordringen er at dette ikke passer til artilleriets doktrine og modus, men det kan endre seg om man ser at de dronene som oppdager din skytestilling må holde seg unna fordi du skyter dem ned.

Hele poenget med luftvern er ikke å skyte ned noe som helst men, at fienden må operere som om du kommer til å skyte dem ned.

*I motsetning til Interdict
    Død ved Kølle!

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Jeg var RBS 70 skytter i LVBn 99-00.
    Heggelia/6. divisjon.

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Nå får Hærene endelig kampluftvern igjen både på M113 og HMMWV med IRIS-T og AMRAAM.

https://www.tu.no/artikler/for-forst...tangrep/376156
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Gratulerer, @Din_Laban! Du er herved vinner av milforums pris "Den gylne kaffekopp", for trøtteste milforumist. Ikke bare er er akkurat den artikkelen fra TU postet tidligere på denne tråden, men de siste 30 innleggene eller så har vært rundt dette temaet...

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Takk for prisen. Det setter jeg stor pris på. Hærens luftvern har tross alt ikke eksistert siden 2004 og trenger all den oppmerksomhet den kan få.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Har tenkt litt mer over innlegget til kdo_under rundt radar, hhv for LV og Arthur. Må si jeg liker forslaget med å ha en standardisert vogn for formålet. Hvis LLA (I stand corrected @Niko) kommer nærmere FA denne gangen (les Setermoen) er det ikke noe i veien for å la Luftvern og FA dele ressurser og bygge opp nye metoder.

Hvorvidt det er praktisk mulig å la radaren jobbe med kontrabeskytning samtidig som den scanner (like bra) etter fly vites ikke. Samtidig er det nettopp slikt phased array radarer er gode på.

Utfordringen tror jeg blir mer å operere robuste datanettverk i felt slik at dataene kan distribueres. Radaren må nok holde seg mobil og flytte ofte noe som kanskje utelukker et vedheng av både FA og LV personell pga vognens størrelse. I tillegg må vognens plassering styres av høyere enhet og der kan LV og FA ha helt forskjellige behov.

Til syvende og sist må nok begge våpnene ha sine egne radarer men det bør være fullt mulig å augmentere hverandre (sensor fusion), når nettverkene tillater det.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Jeg stiller et stort spørsmålstegn ved det lave antallet våpenbærere som antydes i de org skissene jeg har sett. Selv om det muligens (noen har vel "regnet" på det) er tilstrekkelig til en brigade i utgangspunktet, så vil det antakelig gjøre systemet for sårbart overfor både tekniske problemer og tap påført av fienden, samt at det ikke finnes kapasitet til å beskytte andre objekter.

Uansett har jeg problemer med å se hvordan kun to SHORAD tropper går opp med 3 kampbataljoner, Artbn og bakre område - men man tenker kanskje ikke slik?

Et sted må man imidlertid starte, for å starte oppbygging av kompetanse etc, og litt er i denne sammenheng veldig mye bedre enn ingenting.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Skuddtakten på den kanonen (30 mm) er generelt for lav til å være effektivt luftvern, men mot noen typer mål vil det kunne fungere, om det finnes egnet ammo.
    Den er en Chain gun og kan reguleres etter måltype, tror det er 600 per min mot luftmål.

Det var orginalt en luftmålskapasitet I CV90, hvor beholdt dette er vet jeg ikke.
    Men jeg har sett bilder fra manøver hvor 30mm er I en slik elevasjon at det bare gjelder luftmål.
    Død ved Kølle!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Litt historikk om luftvern i Hæren (stort sett fra "Hæren etter annen verdenskrig"):

Før midten av 1970-tallet hadde hver brigade et luftvernartilleribatteri med 18 stk. Bofors 40 mm L/60. Det var tre tropper, hver med 6 kanoner. Mannskapsoppsetningen besto av 40 befal og 263 korporaler/menige.

20 mm lett luftvernkanon NM45 ble innført fra 1972 og erstattet 40 mm. KOP fra 1975 ga fire tropper, hver med 6 kanoner, 24 til sammen. Mannskapsoppsetningen i lett luftvernartilleribatteri besto av 46 befal og 169 korporaler/menige. Det var ikke noen radar, de hadde OP rundt i brigaden som brukte øynene til å se etter fly, samt at de fikk forhåndsvarsel fra Luftforsvarets K&V. NM45 ble innført samtidig som Raufoss utviklet multipurpose-ammunisjon i 20 mm (for 12,7 mm kom senere) som gjorde effekten av 20 mm mye større.

På 1980-tallet kom RB-70. Leveransen av RB-70 til de 6 høyest prioriterte brigadene ble avsluttet i 1986 (de første levert i 1979), de øvrige 7 fikk RB 70 i årene 1987-1990. Batteriet hadde da tre raketttropper, hver med 6 utskytningsenheter, og 2 kanontropper, hver med 6 NM45 20 mm kanoner (senere slått sammen til én kanontropp). I tillegg ble det opprettet 2 luftvernbataljoner på divisjonsnivå, én i Nord-Norge og én i Sør-Norge, hver med 24 RB 70-utskytningsenheter. Opprinnelig var luftvernbatteriene med RB 70 oppsatt med en tung versjon av svensk GIRAFFE radar montert på lastevogn. Disse ble funnet for lite mobile, og i 1984 inngikk Forsvaret en kontrakt om utvikling av en lettere versjon montert på BV-206, disse ble levert fra 1989. Med dataoverførings- og ildledningssystem utviklet i samarbeid mellom FFI og industrien ble hele systemet markedsført under navnet NALLADS (Norwegian Advanced Low-Level Air Defence System).

Jeg har ikke historikk for videre utvikling i perioden 1990-2004, men som kjent ble den siste luftvernavdeling i Hæren lagt ned i 2004, og etter det har Hæren vært "sitting ducks" i kamp mot enhver fiende som har moderne kampfly- og/eller kamphelikopterkapasitet. Men det var jo på den tiden man hadde bestemt at Norge aldri igjen ville bli angrepet av en militært avansert fiende. Hullet på 13 år vil jo si at kompetansen på luftvern i Hæren har blitt spredd for alle vinder, den må bygges opp fra grunnen igjen, forhåpentlig med hjelp fra Luftforsvaret.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Jeg stiller et stort spørsmålstegn ved det lave antallet våpenbærere som antydes i de org skissene jeg har sett. Selv om det muligens (noen har vel "regnet" på det) er tilstrekkelig til en brigade i utgangspunktet, så vil det antakelig gjøre systemet for sårbart overfor både tekniske problemer og tap påført av fienden, samt at det ikke finnes kapasitet til å beskytte andre objekter.

Uansett har jeg problemer med å se hvordan kun to SHORAD tropper går opp med 3 kampbataljoner, Artbn og bakre område - men man tenker kanskje ikke slik?

Et sted må man imidlertid starte, for å starte oppbygging av kompetanse etc, og litt er i denne sammenheng veldig mye bedre enn ingenting.
    Enig i alle tre avsnittene.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    2

RE: dette med luftmålskapasitet på CV90 trente TMBN på dette (kilde: Hæren på facebook) i vinterhalvåret 2015 en gang. Visstnok var dette første gang på lenge, men det tyder jo på at kapasiteten er der i en eller annen grad enda.
    - Ulf

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Noen som har kontroll på hvor NM45 havnet, etter utfasing på bakken, og NM 135.

Vet Hellas har store mengder, der?
    Død ved Kølle!

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Den er en Chain gun og kan reguleres etter måltype, tror det er 600 per min mot luftmål.

Det var orginalt en luftmålskapasitet I CV90, hvor beholdt dette er vet jeg ikke.
    Men jeg har sett bilder fra manøver hvor 30mm er I en slik elevasjon at det bare gjelder luftmål.
    600 per min stemmer ikke med den info jeg finner, der står det 100/200 (for Bushmaster II Mk.44)?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Jeg aner ikke. Selve kanonen, Rheinmetall Rh-202 (MK 20-DM5) er produsert i et meget stort antall for en rekke forskjellige monteringer i mange forskjellige land. Den var våpenet på Marder SPV og Luchs pansret rekogonseringskjøretøy, har vært brukt i en rekke forskjellige skipsmonteringer på marinefartøyer etc. Fra 1972 innførte den vesttyske hæren den i en tauet tvillinglavett som deres standard lette luftvernartilleri (Zwillingsflak). Denne ble funnet å være for tung og lite mobil i Norge, og Kongsberg utviklet i samarbeid med Rheinmetall en lettere enkellavett for Hæren i Norge, det er det som er NM45.

Her er en tysk Zwillingsflak:

Her er den mindre norske NM45:

Navn:		2uxv5zk.jpg
Visninger:	283
Størrelse:	251,7 KB

De mest moderne kystartillerifortene hadde på 80/90-tallet Rh-202 i fjernstyrt tårnmontering.

Men hva som har skjedd med det store antallet norske Rh-202, både de som var montert som NM45 og andre, aner jeg ikke. Solgt eller spiker?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

I følge denne hjemmesiden har Rheinmetall produsert 6630 Rh-202 maskinkanoner, bare et mindretall av dem for Norge selvfølgelig.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    31

Noen som har kontroll på hvor NM45 havnet, etter utfasing på bakken, og NM 135.

Vet Hellas har store mengder, der?
    NM135 ble faset ut ved levering av CV90.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Jeg tror spørsmålet egentlig var hvor de fysisk ble av. Afrikansk krigsherre, spiker, eller en mellomting?

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Hullet på 13 år vil jo si at kompetansen på luftvern i Hæren har blitt spredd for alle vinder, den må bygges opp fra grunnen igjen, forhåpentlig med hjelp fra Luftforsvaret.
    Jeg kan garantere deg at Luftforsvaret ikke kommer til å la Hæren drive med noe greier som kan skyte ned fly på egenhånd.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg tror spørsmålet egentlig var hvor de fysisk ble av. Afrikansk krigsherre, spiker, eller en mellomting?

Jeg er usikker på om i hvert fall noen av de hadde en kort "karriere" på mobstatus i PVbn/Brig 6 før de ble faset helt ut (den hadde opprinnelig M113 i sine Stormesk, muligens hele tiden)? Dette var på den tiden da Brig 6/6.divisjon var panserbrigade.

Hvor de ble av til slutt vet jeg ingenting om.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

600 per min stemmer ikke med den info jeg finner, der står det 100/200 (for Bushmaster II Mk.44)?
    Rask Googling tilsier at du har rett.
    Død ved Kølle!

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Rask Googling tilsier at du har rett.
    Sjekket flere kilder - det høyeste tallet som dukket opp var 250 rpm, og det var for Mk. 46, som jeg forsto er en "Navy" versjon.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av kornmo Vis post
    Vet man hvilken bataljon kampluftvernet blir lagt under?(Vil selv gjette art. bn) Eller om den skal stå som et selvstendig batteri?
    Samt hvor den skal plasseres? Skal det samlokaliseres med det øvrige luftvernmiljøet i Norge, dvs. Trøndelag, eller blir det indre Troms.
    Offisersutdanningen til kampluftvernet "driftes" av Luftforsvaret (for Krigsskolen), på samme måte som hærens logistikkoffiserer fullt og helt utdannes hos Sjøkrigsskolen.

3 år på Luftkrigsskolen med påfølgende TCO-kurs hos LvaBn på Ørlandet, ca. 8 mnd. TCO er det høyeste operatørnivået man kan utdannes til (stillinger som TCO bekles som regel kun av offiserer eller erfarent befal), og kurset stiller store krav til simultankapasitet og teoretisk læring.

Rimelig å anta at man også vil sende operatører som skal ha lavere sertifiseringer til Ørland, da Luftverntaktisk skole allerede har instruktørkapasitet, læringsmateriell og simulatorer. Det vil også gi forståelse på tvers av avdelingene, noe som er viktig all den tid det virker som om de skal operere i det samme nettverket.

https://forsvaret.no/karriere/utdann...n/kampluftvern

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Jeg hadde forventet lengre tid før vi fikk et kampluftvern, er dette et hastekjøp eller har det vært planlagt lenge?
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Side 3 av 5 FørsteFørste 12345 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Fremtiden for Heimvernet?
    By Mentalist in forum Langtidsplan for Forsvaret. Struktur for vår militære organisasjon
    Svar: 436
    Nyeste innlegg: 01-07-18, 21:42
  2. Fgtj som VAB lege i fremtiden, ny turnusordning?
    By etellerannet in forum Mannskapsmessa
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 26-03-12, 01:52
  3. SHV, en kapasitet for fremtiden?
    By lukman in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 20-12-10, 11:31
  4. Har jeg brukbar kompetanse til intops i fremtiden?
    By E_S in forum Forsvarets deltakelse i Internasjonale operasjoner - INTOPS
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 27-09-06, 22:32
  5. Langtur en gang i fremtiden
    By Mixus in forum Tips før opptak
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 15-03-06, 09:41

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine