Viser resultatene 1 til 23 av 23
    Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Pondusfaktor
    0

FSK Opptak 2013

Heisann! Noen som vet når det åpner for å søke FSK 2013?
    På Forsvarets sine sider så er det jo "søknadsfrist utløpt" for 2012 gutta !

Er det foressten liten sjangs for å bli innkalt til opptakene dems ?

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av LilleChris Vis post
    Heisann! Noen som vet når det åpner for å søke FSK 2013?
    På Forsvarets sine sider så er det jo "søknadsfrist utløpt" for 2012 gutta !

Er det foressten liten sjangs for å bli innkalt til opptakene dems ?
    Nå har jeg ikke vært på opptak eller søkt i hele tatt, men har bekjente som har vært der.

Er visst en god del som blir kalt inn, men det er høy frafallsrate de første dagene. Hvis det er fallskjermjeger du tenker på så tror jeg de tar inn så og si alle.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78
    Før du kan bli tatt opp på opptaket til FSK må du ha fullført førstegangstjeneste eller befalsutdannelse. Greit å sjekke at det er på plass først. Se for øvrig her: http://forsvaret.no/utdanning-karrie...alifisert.aspx
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Før du kan bli tatt opp på opptaket til FSK må du ha fullført førstegangstjeneste eller befalsutdannelse. Greit å sjekke at det er på plass først. Se for øvrig her: http://forsvaret.no/utdanning-karrie...alifisert.aspx

Vell jeg er ferdig med førstegangstjenesen, tenker bare når vaneligvis det åpner får å sende inn søknad, jeg dimmiterte i juni så rakk ikke forrige opptak men klar til neste.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stuffed Vis post
    Nå har jeg ikke vært på opptak eller søkt i hele tatt, men har bekjente som har vært der.

Er visst en god del som blir kalt inn, men det er høy frafallsrate de første dagene. Hvis det er fallskjermjeger du tenker på så tror jeg de tar inn så og si alle.
    At de tar inn alle som søker fallskjermjeger stemmer ikke. I år var det over 1000 søkere, mens rundt 400 ble kalt inn til fallskjermjegerrekrutten.

Menig
    Ble medlem
    May 2012
    Pondusfaktor
    0
    FSK som i Fallskjermjeger eller Forsvarets spesialkommando?
    Søknadene for fallskjermjeger opptak året 2012 varte fra 1.9.2011 - 1.4(?).2012.
    Idag er det første september så de burde nok åpne dørene for søkere i disse dager.
    Ettersom jeg har forstått skal "alle" som vil prøve seg som Fallskjermjeger i fgtj få muligheten til det. Det er mulig man må ha fått en viss poengsum på prøven man utla på sesjon og scoret bra på legesjekk. Samt plettfritt rulleblad etc.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Pondusfaktor
    0
    Takk for svar, jeg skal søke FSpesialkommando, SKAL gjennom opptaket uansett, det eneste som kan stoppe meg er døden.
    Håper bare de åpner for å søke snart, så jeg får sendt inn søknaden !
    Noen andre som skal søke ?

Menig
    Ble medlem
    May 2012
    Pondusfaktor
    0
    Ønsker deg lykke til. Stå på

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Pondusfaktor
    0
    Da er det åpent for å søke.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78
    Hmmm. Her står det søknadsfrist 1 mars: http://forsvaret.no/utdanning-karrie...sialjeger.aspx

Er det noe annet du tenker på?

på Twitter

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av LilleChris Vis post
    Takk for svar, jeg skal søke FSpesialkommando, SKAL gjennom opptaket uansett, det eneste som kan stoppe meg er døden.
    Håper bare de åpner for å søke snart, så jeg får sendt inn søknaden !
    Noen andre som skal søke ?
    Hei LilleChris,
    Bare et lite tips... det er bra du er motivert og det hele for dette, men jeg tror du kan ha godt av å ha et litt mer nøkternt syn på opptaket. Det er sjeldent smart å gå inn i noe slik som dette uten å ha, i det minste ihvertfall, en vag plan-B for hva en skal gjøre om en ikke består, noe det godt kan sies at er en reell sjanse for. Døden er ikke en god plan-B for å si det slik, og det er nok mange før deg som har slått seg i brystet og brust slik med fjærene som du gjør... bare for å ryke ut, eller trekke seg selv heller, på dag-2 av opptaket grunnet motivasjonsårsaker - dvs. har funnet ut at dette gidder dem ikke tre uker, pluss ett år, pluss fra seks-syv år og gjerne oppover med.
    Elite Som En Trensoldat

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Pondusfaktor
    0
    Hehe joklart !
    Er jo klar over at det er veldig vanelig å virke som en som har sett for mye tv å sier dette må jeg også gjøre det ser spennende ut, deretter gå på forumener og tro man er superman, men det er jo litt fleip i det hele også, plan B er ikke døden Har mine planer om ting ikke skal gå som det gjør, har jo såklart kjennskap til at det er fåtall som kommer inn og sikker 70% som er ute av opptakene etter 1 uke.
    Men jeg liker å tenke posetivt på det hele og ha troa på meg selv, har gode militære erfaringer fra tidligere tjeneste så har litt kjennskap til hvor mine egene grenser går.
    Skal bli spennende å prøve seg og om jeg skulle falle av så skal jeg ikke klage på motivasjonen og forbredelsene jeg har gjort/gjør til opptakene !

Menig
    Ble medlem
    Apr 2012
    Pondusfaktor
    0
    Det har åpnet nå !
    Gjelder både fallskjermjeger og spesialjeger opptakene.

http://www.fallskjermjeger.no/

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78
    Nei, kun fallskjermjegere til førstegangstjeneste.

på Twitter

Menig
    Ble medlem
    Apr 2012
    Pondusfaktor
    0
    Nei, kun fallskjermjegere til førstegangstjeneste.
    Er fullt klar over det...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78
    Sitat Opprinnelig skrevet av Shaddowz Vis post
    Er fullt klar over det...
    Fint. Men da er du enig om at det kan virke forvirrende på andre når du i innlegget over sier at det gjelder opptak til spesialjeger, når det ikke gjør det?

på Twitter

Menig
    Ble medlem
    Apr 2012
    Pondusfaktor
    0
    Fint. Men da er du enig om at det kan virke forvirrende på andre når du i innlegget over sier at det gjelder opptak til spesialjeger, når det ikke gjør det?
    På hjemmesiden deres står det at man nå kan søke til både Spesialjeger og Fallskjermjeger, sistnevnte, som du sa, kun for vernepliktige.. Søknadsskjemaene for begge 2 er lagt ut..

Menig
    Ble medlem
    Sep 2012
    Pondusfaktor
    0
    Artig lenke... Ville anta at ett av kravene for inntak er å klare å selvstendig klare å finne frem til tid og sted for opptak og deretter ta seg dit ved egen hjelp... (Spesielt når dette er info som er borkstavelig talt ett tastetrykk borte...)

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2012
    Pondusfaktor
    3
    Noen i Trondheim som vil være med og trene til opptak?

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Pondusfaktor
    0
    Er det en stor hindring å ikke være så tykk ? jeg har veldig god form men er 1,80cm og veier 66kg så har ikke mange kilo å drepe.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55
    De fleste som har vært på slike opptak o.l. (Marinejeger, fallskjermjeger, Krigsskolens stridskurs, fjernoppklaring etc.) sier at det er en fordel å spise seg opp før opptaket slik at man har noen kilo ekstra når man begynner. Veldig mye av aktiviteten er med et meget høyt fysisk nivå (energiforbruk) samtidig som man får lite mat og søvn. Men man må jo ikke være så tjukk at man ikke lett klarer kravene til pushups og hangups etc.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Rekrutt
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    0
    At du har litt ekstra å ta av er ingen hindring hverken for ett opptak til FSK eller noe som helst annen avdeling i Forsvaret. Hadde jeg vært deg så ville jeg slutta og fokusert på alle småting du trur kan stoppe deg, allerede før du har søkt.
    Spesialjegeropptaket er vanskelig ja, men det er det som kommer etterpå som virkelig setter deg på prøve. Det fysiske får alle til, du også men hele greia er om du virkelig vil det. Folk kan prate om proteinpulver, 2-3 økter i uka, hang-up og push-ups, det er egentlig bare å glemme. En enkel, elementær ting før du møter på opptaket er at du klarer minstekravene med god margin, både med tanke på styrke og løpetestene, da er du igang.
    Men jeg trur du burde gå mer inn i deg selv, tenke over om du virkelig vil leve i et lukka fellesskap. Mange sier at alle kan klare å bli marinejeger eller spesialjeger, og det er for så vidt sant om man ser bredt på det. Men det er den lille kjerne som faktisk vil det så intenst som klarer det.
    Jeg selv trente hardt mot det og hadde min lengste marsj på 50 km med 25 kg sekk på 14 timer. Du må ville det her av egne grunner, og du må tenke nøye gjennom det her. Du må være i god fysisk form, og du må takle å tåle smerte over veldig lange perioder. Hvis du velger utstyr med omhu, og du starter rolig og jobber deg oppover så er målet i siktet, helt klart. Men det går absolutt ikke på antall pushups du tar, det handler om så utrolig mye mer. Slutt å bekymre deg for alle små tulleting som om du kanskje er litt rund, jeg er heller ikke en topp rippa kar, men jeg veit hva jeg vil.
    Bestem deg for det idag, om du vil. Fordi du må ha vilje, og du må stå på hele veien. Det er ett fåtall som passer inn i denne tjenesten, men om du har lyst så må du for all del prøve! Bare gå gjennom deg mange ganger, forbered deg psykisk på fysiske utfordringer og ting du kanskje ikke syns er så ålreit. Og for all del, bestem deg for å ikke møte opp som en brødskalk på opptaket, og grunnen til at du ryker ut er fordi du blei møkklei av 15 pushups.

Lykke til!

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Pondusfaktor
    0
    Hmm... jeg vet ikke om det svaret var rettet mot meg?
    Såfall fokuserer jeg ikke på småting som kan forhindre meg.
    Jeg bruker forumet til hjelp, du kjenner ikke meg, mine instillinger, holdninger, forventninger, forbredelser og grunner.
    Jeg bruker ett forum som man kan bruke ett forum, nemlig spørre om tips i forhold til trening/ forbredelser.
    Å kombinerer fettøkning med Spesialjeger forbredelsestrening er ikke så lett for en som allerede har rask forbrenning.
    Jeg ønsker ikke å øke muskelmasse, men bare få på disse extra fett kiloene før opptak, hørt mye frem og tilbake om at man ryker med engang om man har lav fett prosent så det er greit å spørre om andre sine meninger og tanker rundt det temaet om å være tynn på opptak.
    Men ja, får bare få i meg litt extra.
    Dette går veien !

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter