Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Side 3 av 4 FrsteFrste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 130

Trd: Hren investerer 10 mrd i CV90 - Oppgradering og suppleringskjp

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Sitat Opprinnelig skrevet av schaly Vis post
    http://www.tu.no/industri/2014/12/01...ombekastervogn

Det er alts en norsk vogn som er sendt til Hgglunds for ombygging. Det inkluderer mer pansring og en fjernstyrt vpenstasjon p taket.

Looking very good.

Bare f dem nordover fortlpende egentlig.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    5
    Hva skjer med M113? Noe mulighet for at HV fr noen av de? "For tilfredstille panserskallene" Eller blir de skrota?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    15
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pedersen Vis post
    Hva skjer med M113? Noe mulighet for at HV fr noen av de? "For tilfredstille panserskallene" Eller blir de skrota?
    Det vil i s fall bli en veldig dyr tilfredsstillelse....
    while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise. ― Terry Pratchett, Thief of Time

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Som diskutert tidligere regner jeg med ingen er s fjerne at de overfres HV. Utdannings- og vedlikeholdskost ift reell vingstid er helt grisestor, s dermed veldig lite bang for bucks.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pedersen Vis post
    M113 A2, F3, F4 & F4.2 vognene blir dessverre leve videre i mange r til, spesiellt A2 ser man ikke ut til bli kvitt.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frost Vis post
    M113 A2, F3, F4 & F4.2 vognene blir dessverre leve videre i mange r til, spesiellt A2 ser man ikke ut til bli kvitt.
    Var ironisk ment ja blir fort snn.... Hper forsvaret ser at det er billigre og bruke samme platform "cv90" i steden for flere typer. Vedlikehold blir billigre.
    Mener ogs man burde bygd det nye Luftvrnet p cv90 i steden for m113.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75
    Jeg m faktisk si det er en ting jeg ser som et problem, og det er ildlederpanservogn. Ildledere fra artilleri/fly flger gjerne manverstyrker i fremste linje og regnes som aller hyest proioriterte ml ta ut for motstanderen. US Army har f.eks. satset p "kamuflere" sine ildlederpanservogner (M7 B-FiST) s de ligner mest mulig p en ordinr Bradley. Og tidligere laget de dem s de lignet mest mulig p M901 ITV, som var regnet som et mindre prioritert ml. Norge har nylig brukt ganske mye penger p lage en M113-variant som ildlederpanservogn (NM201F3) som faktisk stikker seg ut som en "sore thumb" dom engelskmennene sier, hvis den skal flge Leopard og CV90 i fremste linje, og attp til har mye drligere beskyttelse og sannsynligvis ogs drligere mobilitet enn dem.

Ellers er det flott se nye BK-panservogner i CV90-variant.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8
    BK vogna i media: http://www.tu.no/industri/2014/12/01...ombekastervogn

Eller som den betegnes: CV90 multivogn.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Menig
    Ble medlem
    May 2012
    Pondusfaktor
    0
    Med fare for avslre at jeg ikke har lest absolutt hele trden; er det noen som har noe intel p om der blir produsert ambulanser? Det var kommentert i siste artikkel om BK-vogna, men jeg har hrt at det norske forsvar bare har lov til ha x ant. kampvognchassis, og at det derfor ikke blei noe av.

Ser absolutt fordelen med tilsvarende lik mobilitet og pansring som de kampvognene sanitetstroppen skal sttte. Har opplevd mtte sitte av mitt personell for hente pasienter utenfor aksen p vinterfre. Der er ikke M113-vogna god nok.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    21
    Fra Forsvarslinjers FB side:

Dette er en meget god nyhet p mange vis: Et riktig produkt til en riktig oppgave i et riktig landforsvar. Men hva gjr vi vel med en fantastisk kapabel CV90-familie - beste mediumpanserfamilie i verden; skreddersydd for vre behov - nr vi ikke parallelt balanserer det finstemte samvirkesystemet med oppdatere stridsvognene og artilleriet og avdelingsluftvernet vrt? Ingen F35 eller Nansenklasse kan gjre jobbene til disse systemene. Og om ikke Hrens 'investeringsvindu' blir nyttet til fylle opp etterslepet p oppdatering av disse fundamentale landstridselementene - fr regningene for F35 kommer for fullt - blir vi sittende med et halvtomt skall av landmakt. Politisk vilje og faglig evne til se hvilken landstridsevne vi m ha i de omgivelser som n vokser opp rundt oss; og handle deretter, er ikke bare 'just another political issue'. Det er ddsens alvor.

https://www.facebook.com/Forsvarslinjer?ref=ts&fref=ts
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mrk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    21
    Sitat Opprinnelig skrevet av PSH Vis post
    Med fare for avslre at jeg ikke har lest absolutt hele trden; er det noen som har noe intel p om der blir produsert ambulanser? Det var kommentert i siste artikkel om BK-vogna, men jeg har hrt at det norske forsvar bare har lov til ha x ant. kampvognchassis, og at det derfor ikke blei noe av.
    Nei, ambulanser er et eget prosjekt. Upansrede sdan http://milforum.net/threads/63421-Pr...-til-Forsvaret
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75
    Det str jo i artikkelen at disse BK-vognene ogs skal kunne brukes som sanitetsvogner (men da m jo BK hives ut og man str uten BK), men jeg vet ikke hva slags situasjoner man ser for seg operere dem uten BK. Ellers ser det vel ut som om sanitetstroppene i TMBN og PBn fortsatt blir basert p pansret ambulanse NM200 og pansret hjelpeplass NM196.

Skille

En stor ting n er jo at PBn endelig fr tilbake pansret BK. S langt tilbake som i 1965 fikk Hren 28 stykk M106A1, pansret BK-vogn (M113-variant for 107 mm tung bombekaster M30). Disse var for 7 tropper, for det meste i stende styrker, noen ogs i mob-hren, jeg hadde gleden av vre mob-oppsatt i og p repvelser med en av de troppene p hele 80-tallet. P slutten av 80-tallet utgikk 107 mm TBK og samtidig ble M106 skiftet ut med M125, M113-variant spesiallaget for 81 mm BK. Jeg vet ikke hvor mange M125 som ble anskaffet den gangen (ca 1989/90), men jeg antok det var nesten samme antall som vi hadde hatt M106, og at de var ment for de tre panserbataljonene som da skulle vre i hren ( i de tre panserforsterkede brigadene, Brig S, Brig 12 og Brig N). Dvs jeg har sett to oppsetningsplaner fra den tiden, med enten 6 eller 8 BK pr panserbataljon. Men det skulle da alts vre enten 18 eller 24 stk M125 med 81 mm BK NM95.

Det jeg har sett i pne kilder tyder p at det n kun er ca 8 stk igjen, i bruk i TMBN. Men de har temmelig nylig blitt oppgradert.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75
    PS: n er det alts 16 stk CV90 BK-vogn som skal anskaffes, det passer jo bra med 8 til hver av TMBN og PBn. For pansret BK hadde det ikke vrt dumt oppgradere til 120 mm (amerikansk/israelsk M121 f.eks.), men for en s bitteliten hr Norge har er det vel for mye ha to forskjellige typer BK.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    5

Status p BK i Panserbataljonen

Hva er status p BK i PBN? Jeg skal inn til hsten, og kunne godt tenkt meg tjeneste i BK-tropp. Mangler PBn BK fullstendig, eller er det bare det at de er upansret?

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    21
    Hva fant du ut nr du gikk inn p Forsvaret.no?

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    7
    De har ikke ftt CV90, i alle fall. Kjrer antakeligvis 113-vogn, som fr.
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Hva fant du ut nr du gikk inn p Forsvaret.no?
    Jeg sjekket ikke forsvaret.no fordi de fr ikke hadde noe info om BK i panser, men n ser jeg at nettsidene deres har ftt en real make-over og mer info, som bekrefter at bataljonen har en BK-tropp.

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    En stor ting n er jo at PBn endelig fr tilbake pansret BK.
    Jeg tok utgangspunkt i Hvlt sitt innlegg som jeg tolket p to mter:
    1. PBn mangler BK-kapasitet men fr ved leveransene av de nye vognene tilbake den kapasiteten, pansret.
    2. PBn har upansret BK, men fr tilbake pansret BK nr de nye vognene kommer.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75
    PBn hadde i hvert fall for noen r siden BK basert p BV206, mens det bare var TMBN som hadde pansret BK (p M125). Mulig det er endret i dag.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2014
    Pondusfaktor
    0
    Tjenestegjorde i PBN Esk 6 som berger i 2010/2011, og BK brukte da BV206.
    Snakket med en kompis som ble igjen som grenader sommer 2013, og de hadde da gtt over til BK p M113 chassis, men ventet spent p nye vogner.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Det er faktisk ikke slik at det er ok legge ut info som du ikke kan vise til kilde p, selv om "alle p Setermoen el vet jo det". Dette er internett.

Pek til kilde.

Moderator.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mrk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    21
    http://www.nrk.no/ho/den-forste-vogn...ren-1.12226572

Den frste serievognen i CV90-oppgraderingen formelt overlevert Hren i dag, i lokalene til CHSnor i Moelv
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    S to av dem idag, sexye saker!

Sent from my iPad using Tapatalk
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11
    Hren fr cv 90 HV fr leie Avis, eg Trng kubikk med svartsjuk tabeltta

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10
    Pressemelding fra Forsvarets hjemmeside:
    http://forsvaret.no/aktuelt/overleve...erste-nye-cv90

RWS p SPV har nok flere fordeler, bl.a. kt ildkraft og bedre SA, men profilen p vogna blir ogs vesentlig hyere. Minner meg nesten litt om T-35, en multitrn-stridvogn som sovjeterne produserte i begrenset antall fr andre verdenskrig brt ut.

Forresten kan noen fortelle meg hva som er montert under kanonen, til hyre for lyskasteren? Er det et reservesikte?

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    3
    Tipper det er "barrel cam" eller noe i den duren. Da kan VF (og skytter) se nr kanonen har bring over eksponeringen slik at han kan stoppe med en gang han er i Alfa med absolutt minst mulig av vogna eksponert.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10
    Du har nok helt rett. Ser at CV90 i andre land er utstyrt med dette.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8
    Det er ikke bare mer, men ogs smartere pansring i de nye vognene. Den ekstra beskyttelsen og vrig nytt utstyr gjr at nye CV90 Mk III har kt ni tonn i vekt, fra 26 til 35 tonn, sammenlignet med dagens Mk I.

http://www.tu.no/industri/2015/02/27...rsk-panservogn
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    Noen som kjenner til hyden p de vognene med bde kanon og RWS? Grunnen til at jeg spr er ved transport p tungtransport (TT). Vet om noen steder der det er bare svidt det gr under bruer ol. i Troms-omrdet med dagens CV90. Tar vi i betrakning tendensen med holde store velser utenom de vanlige vingsstedene (eks. Bergen og Finnmark), ser jeg for meg situasjoner der dette kan bli problematisk.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10

Sv: Hren investerer 10 mrd i CV90 - Oppgradering og suppleringskjp

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    21

De to siste familiemedlemmene, stridsledelsesvognen og oppklaringsvognen, har nettopp rullet ut fra fabrikken.

CV90 - 6 meter hy mast gir CV90-styrken full oversikt over kampbildet - tu.no/industri

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2012
    Pondusfaktor
    4

Noen som vet hvorfor trnet p oppklaringsvognen har en litt annen form enn p stormpanser- og stridsledelsesvognen?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av henbruas Vis post
    Noen som vet hvorfor trnet p oppklaringsvognen har en litt annen form enn p stormpanser- og stridsledelsesvognen?
    Tilleggspansring. Vognene i Afghanistan ble ogs utstyrt med dette etter hvert.

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    29

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    21

Ref. innlegg #110.

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    29

Den sneik seg forbi Vingtaqsen

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Fra Forsvaret p Facebook i dag:

Over 100 kampvogner skal oppgraderes og 41 nye skal bygges. N testes de aller frste nye vognene, og leveringen til H...
    Posted by Forsvaret on 24. juni 2015

Alle fotos: Forsvaret
    Forsvarets nye kampvogner
    Link til artikkel

Forsvaret skal oppgradere kampvognen CV9030N, i tillegg skal det bygges fire spesialvogner. N testes de frste vognene av Forsvarets logistikkorganisasjon, fr de overleveres til Hren hsten 2015.

​​​I dag bruker Hrens bombekastersoldater og stormingenirer oppgraderte vogner av typen M113F4. Det blir det slutt p nr de nye oppgraderte vognene i CV90-familien tas i bruk.

​ For Hren er hele dette prosjektet en formidabel oppgradering, vi fr flere av vre kapasiteter som i dag er oppsatt p eldre kjrety over p moderne vogner med strre beskyttelse, forklarer Aleksander Jankov, talsmann i Hren.
    I alt skal 103 vogner av typen CV9030N oppgraderes og ytterligere 41 helt nye vogner bygges.

De frste vognene skal etter planen overleveres til Hren 2. september 2015. Deretter vil vognene overfres til Hren etter hvert som de er ferdig bygget og testet. Da er det Panserbataljonen som fr tte stormpanservogner og fem stridsledelsesvogner​
    De fem vogntypene

Stormpanservogn - 74 stk
    Dette er en oppgradert versjon av vognen som brukes i dag. Vognen fr nytt chassis med blant annet oppgradert pansring og gummibelter. Samtlige vogner fr ny motor for kompensere for kt vekt. Trnet vil oppgraderes med nytt termisk kamera, nytt maskingevr og rettesystem. Vognen utstyres ogs med Protector vpenstasjon som kan bre 12,7mm mitraljse eller 40mm granatkaster.

Stridsledelsesvogn - 15 stk
    Vil vre indentisk med stormpanservognen p utsiden, men p innsiden blir det gjort plass til tre plasser med systemer som gir mulighet til drive ledelse. Et skalt battle management system gir mulighet til flge med p andre enheter og planlegge manvrering ut fra et dynamisk stridsbilde.

Oppklaringsvogn - 21 stk
    Denne varianten har ogs trn, men har i tillegg en sensormast p hele seks meter. P toppen av masten sitter det en Vingtaqs II som bestr av elektrooptiske sensorer og en radar.

Multirollevogn - 16 stk
    Denne vognen kan brukes som bombekastervogn, sanitetsvogn eller til transport av personell eller materiell. Vognen har ikke trn, men er utstyrt med en Protector vpenstasjon.

Stormingenirvogn - 16 stkEn vogn som gir hrens stormingenirer kt beskyttelse, fremkommelighet og noen helt nye verkty. Vognen er trnls, men har ftt en gripearm for kunne jobbe med eksplosiver fra innsiden av vognen. Vognen kan ogs utstyres med mineplog eller mineruller. Disse brukes for rydde miner eller improviserte ladninger som er gravd ned. Vognen utstyres ogs med Protector vpenstasjon

Skolevogn - 2 stk
    Disse vognene skal brukes i utdanning av mannskapene som skal betjene vognen.

Flere bilder:

Alle variantene av den nye kampvognen CV9030N.

Stormingenirvognen er trnls, men har ftt en gripearm for kunne jobbe med eksplosiver fra innsiden av vognen.

Alle variantene av den nye kampvognen CV9030N.

Stormingenirvarianten av Hrens nye CV9030N kampvogner kan utstyres med minevalser. Disse brukes for rydde miner eller improviserte sprengladninger som er gravd ned.

Relatert artikkel fra 7.april 2015, Forsvaret.no

Link til artikkel

Foto: Forsvaret

Teknikerne bak supervognen

Nr Forsvarets nye kampvogner ruller inn, er det teknikernes jobb srge for at beltene gr rundt, at besetningen kan kommunisere og at vpnene virker.

Store deler av den teknologien vi fr arbeide med her, finnes ikke i tilsvarende jobber utenfor Forsvaret. Det gjr dette til en spennende og veldig morsom arbeidsplass, sier sambandstekniker Daniel Nordby.

N er han en av dem som venter i spenning p Forsvarets nye kampvogn:

− Jeg gleder meg virkelig til bryne meg p de nye utfordringene som kommer. For meg som sambandstekniker, er det enda mer elektronikk og flere nye lsninger jeg m lre meg. Det ser jeg frem til, sier han.

Ville ikke i tjeneste

For Daniel Nordby var frstegangstjenesten noe han egentlig ikke ville, men da innkallingen til Garden kom, bestemte han seg for gjre det beste ut av det. Med bakgrunn i IKT-linja p videregende skole og to r som lrling, var stillingen som sambandstekniker et naturlig valg.

Her fikk jeg tidlig et godt innblikk i hvilke arbeidsoppgaver en tekniker i Forsvaret har. At soldatene til enhver tid kan kommunisere godt seg imellom, er bare blitt viktigere, og jeg skjnte at dette var noe jeg nsket fortsette med, forteller Nordby.

Nye og smarte ​​lsninger
    Etter frstegangstjenesten dro Daniel p opptak hos Telemark bataljon p Rena. Deretter ble han ansatt som sambandstekniker p deltid i den helprofesjonelle kampavdelingen.

− Noe av det jeg liker veldig godt med jobbe i Forsvaret, er samholdet og at jobben vi gjr, blir verdsatt. kunne lse problemer og finne p nye og smarte lsninger til venner og kollegaer, er veldig givende. Samtidig vet jeg at jobben vi gjr, er viktig for Forsvaret, sier Nordby.

VPENTEK​NIKEREN
    I 2007 gikk Ola Sigurd Espse teknisk linje p befalsskolen og ble utdannet automatikkmekaniker. Etter to r p befalsskolen og ett r i praksis, startet han i fast jobb p teknisk verksted p Rena. Her jobber han daglig med flere av vpensystemene til Hren. Som automatikkmekaniker er han ettertraktet i det sivile arbeidslivet, men har ingen planer om slutte.

− Forsvaret er en variert og spennende arbeidsplass, og det kommer jevnlig inn nytt materiell jobbe med. Det liker jeg svrt godt, forteller Ola.

MEKAN​IKEREN
    Rolf Bryhn Hovland er kjretysmekaniker i Telemark bataljon. Her gjennomfrer han periodisk ettersyn i motoren til en eldre CV90 kampvogn. N ser han frem til jobbe p de nye vognene som kommer i r. Rolf to​k fagbrev og var to r som lrling p et sivilt bilverksted, fr han skte jobb i Forsvaret. Han stortrives i jobben som mekaniker.

Arbeidshverdagen kan variere fra delta p bergingsoperasjon, da for vogner som sitter fast p velser, til jobbe med vedlikehold p store kjretyer.

− Jeg vil heller skru p en kampvogn enn en Volvo, smiler Hovland.

Link:
    https://forsvaret.no/innsats/cv90

Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besk vr nettbutikk

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Foto: Forsvaret.no/FMS

Hren mottar kampvogn i verdensklasse

Media inviteres til utrullingen p Setermoen 2. september.
    2. september 2015 inviteres forsvarsledelsen og representanter fra forsvarsindustrien til vre med p utrulling av de frste nye kampvognene til Hren. Prosjekt 5436 ble godkjent av Stortingets i juni 2012, og innebrer en investering p om lag 10 milliarder kroner. Vognene skal erstatte CV90-vognene som ble tatt i bruk av Hren p 90-tallet. De nye vognene vil gi Hren et betydelig operativt lft og legge til rette for en moderne hr langt inn i fremtiden.

Ved hjelp av en begrenset nyanskaffelse av skrog blir det totale antallet som prosjektet skal levere 144 stk. Vognene blir basert p en kombinasjon av nye vogner, og oppgraderte og ombygde gamle vogner. I tillegg skal prosjektet ogs anskaffe tilleggsutstyr, med store bidrag fra norsk og svensk industri. Leveransene er planlagt avsluttet 2018/2019. Hovedleverandr i prosjektet er BAE Systems Hgglunds som har sin utviklings- og produksjonsbedrift i rnskjldsvik i Nord-Sverige.

– Forsvaret har modernisert sine maritime systemer og de nye kampflyene er i rute. Derfor er jeg stolt av at vi ogs kan tilfre Hren nye CV-90 gjennom et prosjekt som representerer den strste enkeltinvestering til Hren p mange tir, sier forsvarsministeren.

Les hele artikkelen p Forsvaret.no.
    Relaterte linker:
    Regjeringen (2014): Norge mottar kampvogner fra Sverige
    Nordlys: N er dette monsteret p vei til Troms
    Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besk vr nettbutikk

Menig
    Ble medlem
    Mar 2010
    Pondusfaktor
    0

Krkeredet p toppen av trnet med 12,7ern delegger noe som ser ut ha blitt en flott vogn. Vogna blir mer srbar uten at ildkraften kes vesentlig.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av knmodd Vis post
    Krkeredet p toppen av trnet med 12,7ern delegger noe som ser ut ha blitt en flott vogn. Vogna blir mer srbar uten at ildkraften kes vesentlig.

RWS kan utstyres med en 12,7mm mitraljse eller en 40mm AGK, i tillegg til et Javelin-panservernmissil.

SA (situational awareness) blir bedre siden VK (eller et medlem av stormlaget) kan bruke RWSen til observere med ogs om natten siden den har termisk kamera (stor fordel ift. de gamle CV90ene hvor kun skytter hadde dette). Man kan observere over hindre som bygninger, bakketopper osv. Det er ogs mindre risikabelt eksponere RWS siden den er ubemannet og et mindre ml enn trnet.

Ulempen er en strre profil p vogna, noe som gjr at den blir derfor lettere oppdage, i tillegg til at det kan by p en del utfordringer ift. passere under broer, garasjeporter osv.

Tydeligvis har man vurdert at fordelene med RWS utveier ulempene.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Flotte vogner. Blir morsomt samvirke med dem igjen.

Side 3 av 4 FrsteFrste 1234 SisteSiste

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •