Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 20 av 20

Tråd: Lynx helikopter

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2012
    Pondusfaktor
    4

Lynx helikopter

Lurer på når lynx helikopterene ble avskaffet? Har boken norges hemmelige krigere fra 2007 og der er det bilder av lynx, så på tv for ikke lenge siden at de var byttet ut med noe slags bell greier... Vil tro noen her har peil. Og JA jeg vet at hva som er lynx, bare for å si det.
    Sist endret av Jørgen 280396; 21-03-12 kl 15:53

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2012
    Pondusfaktor
    4
    Bell 412SP ble tatt i bruk i Forsvaret for første gang i 1989.
    Tekniske data:
    http://forsvaret.no/om-forsvaret/uts...Bell412SP.aspx

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7
    Trolljegern: Det er stor forskjell på Bell 412SP og Agusta Westland Lynx.

Jørgen: Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med spørsmålet ditt, men erstatteren for Lynx er NH-90: http://www.nhindustries.com/site/en/ref/home.html

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    74
    Lynx og Bell 412 har to helt forskjellige bruksområder. Lynx er maritimt helikopter som operer fra Kystvaktens fartøyer, Bell 412 er taktisk transporthelikopter, først og fremst til støtte for Hæren.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2012
    Pondusfaktor
    4
    Er klar over forskjellen på Lynx og Bell 412SP, ville bare forklare hvorfor han hadde sett et Bell-helikopter.

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55
    Lynx er ikke byttet ut enda, det er minst ett helikopter som deltar på Cold Response: http://forsvaret.no/aktuelt/ovelser/...erasjoner.aspx

Lynx har først og fremst vært knyttet til Kystvakten, mens Bell-helikopteren har drevet taktisk transport. Det skal byttes ut med NH90 så snart råd er, ettersom lynxene er blitt veldig gamle.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2012
    Pondusfaktor
    4
    Ok, men dette med cold response? Hvorfor kom meldingene fra SJØfartsverket når flyet krasjet i fjellet? Og hvor/ hva lynx brukes til nå vet jeg ikke da, men det var nå i alle fall i luftforsvaret når min far var inne der. Takk for gode svar. EDIT: la merke til hvor de var benyttet ;D
    Sist endret av Jørgen 280396; 21-03-12 kl 17:11

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jørgen 280396 Vis post
    Ok, men dette med cold response? Hvorfor kom meldingene fra SJØfartsverket når flyet krasjet i fjellet?
    Ser ut som den svenske sjø- og flyredningssentralen er organisert under Sjøfartsverket.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jørgen 280396 Vis post
    Ok, men dette med cold response? Hvorfor kom meldingene fra SJØfartsverket når flyet krasjet i fjellet? Og hvor/ hva lynx brukes til nå vet jeg ikke da, men det var nå i alle fall i luftforsvaret når min far var inne der. Takk for gode svar. EDIT: la merke til hvor de var benyttet ;D
    Jørgen, det er riktig at det er Luftforsvaret som står som operatør for alle norske luftenheter, men i Norge har Lynx operert som en del av kystvakten (på samme måte som våre Orion overvåkningsfly stort sett driver med kystvaktvirksomhet selv om de er en potent våpenplattform). Vi har seks gamle helikopter av typen nå, og det er vel ikke stort mer enn hva som trengs for at vi skal kunne være operative med tre-fire helikopter for Nordkapp-klassen og KV Svalbard.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2012
    Pondusfaktor
    4
    Ok, var inne på forsvaret sine sider og så, fant da ikke lynx helikopterene men det er sikkert fordi det ikke er såmange av de.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Er nok et vanskelig felt å skrive om fordi anskaffelsesprosjektet har sklidd sånn ut.

Eksempel:
    http://forsvaret.no/om-forsvaret/org...kvadroner.aspx
    337 skvadron
    337 skvadronen holder til på Bardufoss og har i oppgave å støtte Kystvaktens Lynx-helikoptre, som er Kystvaktens øyne i luften. Med radar om bord i helikopteret kan de effektivt rekognosere større havområder og identifisere fartøyer. Skvadronen opererer fra Nordsjøen i sør til Svalbard og Barentshavet i nord.

I løpet av 2010 vil 337 skvadronen motta åtte av de nye NH-90 helikoptrene.

NH-90 betyr økt kapasitet for 337 skvadron ettersom helikoptret har lengre rekkevidde, bedre lastkapasitet, fart og radarutstyr
    *stønn*

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Jørgen, det er riktig at det er Luftforsvaret som står som operatør for alle norske luftenheter, men i Norge har Lynx operert som en del av kystvakten (på samme måte som våre Orion overvåkningsfly stort sett driver med kystvaktvirksomhet selv om de er en potent våpenplattform).
    Westland Mk86 Lynx og Lockheed P3B-N Orion opereres av Luftforsvaret for Kystvakten (de er alle påført det internasjonale KV-emblemet), tilsvarende som man opererer Westand Mk44 Sea King redningshelikoptere for Justisdepartementet. P3C Orion benyttes primært som MPA i ASW-rollen (vi har 2 P3B og 4 P3C).
    Orion flyr primært for Kystvaktskvadron Nord, mens man i sør leier inn sivile fly (normalt i samrabeid med Statens Forurensingstilsyn).

Vi har seks gamle helikopter av typen nå, og det er vel ikke stort mer enn hva som trengs for at vi skal kunne være operative med tre-fire helikopter for Nordkapp-klassen og KV Svalbard.
    Det ble opprinnelig anskaffet 6 helikoptere. Ett av disse havarerte i 1988, og ble (delvis) erstattet av en ny maskin i 1990 (det havarerte skroget benyttes for opplæring på LTS Kjevik). Ett helikopter ble satt på bakken i 2010 etter å ha brukt opp skrogets tilgjengelige flytimer. De øvrige maskinene har også et høyt antall timer, så det er på tide at NH90 blir innfaset (programmet er som kjent flere år forsinket). Norge har pd kun mottatt en NH90, som for tiden benyttes til operativ testing & evaluering på Bardufoss.

Det anskaffes i alt 14 NH90 - 8 til Kystvakten, og 6 til Kysteskadren (fregatthelikoptere).
    If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Finfin supplering og presisering.

Mener du at p3c ikke flyr for kystvakten i det hele, eller er det noe de gjør som en sekundær rolle?

Vi hadde jo en tragisk ulykke her nede hvor kystvaktflyet havarerte under pilotøving med tap av tre liv.
    Sist endret av Navytimes; 24-03-12 kl 10:51

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Mener du at p3c ikke flyr for kystvakten i det hele, eller er det noe de gjør som en sekundær rolle?
    Jeg er ikke så vel bevandret i luftforsvarets rutiner at jeg skal si noe skråsikkert om dette, men rent logisk vil jeg da tro at de alltid har et visst fokus på "KV-rollen" på patruljer (man trener jo ikke anti-ubåt krigføring kontinuerlig på et 10-timers tokt). ASW er jo uansett primæroppgaven og årsaken til at flyene er anskaffet, men det vil jo være naturlig at man også dekker KV-rollen med P3C ut fra et rent logistikkhensyn.
    Det er verre andre veien, da P3B så vidt jeg vet er noenlunde ribbet for en del av den teknisk utrustningen man har i P3C (det er bla. satt inn en del passasjerseter slik at flyene kan benyttes for ferging av personell).

Om jeg ikke husker feil, var det vel en P3B som ble benyttet i det nylig avsluttede "antipiratoppdarget" utenfor Somalia.

Vi hadde jo en tragisk ulykke her nede hvor kystvaktflyet havarerte under pilotøving med tap av tre liv.
    Jepp. Sivil maskin, men det var et rent treningsoppdrag i regi av operatøren.

Ellers ser jeg at man har begynt å diskutere avhending av Lynx (maskinene utfases suksessivt, og de to siste vil bli satt på bakken høsten 2013). De kan ikke selges siden de er levetidsforlenget, så de ender vel opp som "gateguard" på Bardufoss og ellers som verdifulle øvingsobjekter på relevante skoler.
    If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av Trolljegern Vis post
    Bell 412SP ble tatt i bruk i Forsvaret for første gang i 1989.
    Tekniske data:
    http://forsvaret.no/om-forsvaret/uts...Bell412SP.aspx
    De første kom i 1987 og det/de aller første ble satt sammen på Sola. Husker at et gikk i bakken på Bardufoss like ved hercken jeg satt i. Mener det var da jeg skulle hjem på juleperm i 87. Helikopteret hadde tatt av, men mistet plutselig all løft og gikk rett i bakken....gikk bra med folka etter det jeg husker. det var bare noen få meter oppe i lufta da det skjedde.
    Sist endret av MGhøyre; 30-03-12 kl 17:50

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Lynx var og er vel fortsatt et ganske sprekt helikoter, selv om jeg av en eller annen grunn har det for meg at helikopteret ikke har svart helt opp til forventningene fra norsk hold. + at man ikke har vært helt fornøyd med Westland som leverandør i relasjon til Lynx.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    74
    Så vidt jeg har hørt har man, sammenlignet med amerikanske fly og helikoptre (Bell-Textron, Lockheed Martin etc.), i alle år hatt store problemer med levering av reservedeler til både Sea King og Lynx.

Det skulle være interessant å høre hvordan dette er med forskjellige sivile helikoptre levert av de leverandører som nå er aktuelle for redningshelikoptre.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2012
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Det skulle være interessant å høre hvordan dette er med forskjellige sivile helikoptre levert av de leverandører som nå er aktuelle for redningshelikoptre.
    Skal de også byttes ut? (seaking)?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    74
    Ja, se annen tråd om det her på forumet.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2012
    Pondusfaktor
    4
    Ok, mente å ha hørt noe om at det for flere år siden.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •