Støtt Milforum på Vipps #587 879

22. Juli Rettssaken

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Bestefar
    OF-2 Rittmester

    Veteran
    • 2005
    • 11070

    #91
    Ok. Mine innlegg er ikke ment som personlig kritikk, så om det virker sånn beklager jeg det - det er ikke hensikten, bare så det er sagt.

    Begrepsavklaring: Det engelske begrepet "law" er ikke det samme som det norske begrepet "lov". "Law" tilsvarer nærmest "rett". Den praktiske betydningen av dette...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Last edited by Bestefar; DTG 272322 Apr 12, 23:22.
    Beidh a lá leo
    Moderator

    Kommentér

    • 9echo
      OF-1 Løytnant
      Sponsor
      Veteran
      • 2011
      • 1619

      #92
      Langt ifra, vi diskuterer sak, og jeg er glad for den kritikken som kan hjelpe meg. Det er vel tross alt derfor vi diskuterer, er det ikke?

      Men jeg er enig i at domstolsskapt rett er helt utelukket på det strafferettslige området. Men stare decisis-doktrinen og presedens er ikke utelukket på stra...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Moderator

      Kommentér

      • Takkatt
        • 2007
        • 1873

        #93
        Nå er du langt ute på viddene 9echo. Det var det jeg mistenkte med Safarilands innlegg også.

        Norsk rett kommer aldri til å finne noen utilregnelig på bakgrunn av politisk oppfatning.

        Stangelands poeng, mitt og en hel del andres, er at ABB forstår hva han har gjort, han fortsetter å argumentere...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • Takkatt
          • 2007
          • 1873

          #94
          Opprinnelig skrevet av Bestefar
          Problemet med å snakke om denne saken som presedens for tolkning er at man ikke har påpekt hvilket begrep i hvilken bestemmelse det er som skal tolkes (utover at det er tilregnelig-spm som skal drøftes). Det går et grunnleggende skille mellom bruk av rettspraksis som verktø...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • 9echo
            OF-1 Løytnant
            Sponsor
            Veteran
            • 2011
            • 1619

            #95
            Langt ute på viddene? Forklar hva som er langt ute på viddene istedenfor å påberope deg fasit. Jeg har iallefall kommet med faglige begrunnelser, og de er ikke langt ute på viddene, de er høyst relevante. Jeg har iallefall vist til både begreper og doktriner beskrevet i faglitteratur og hypotetiske ...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Moderator

            Kommentér

            • Bestefar
              OF-2 Rittmester

              Veteran
              • 2005
              • 11070

              #96
              Opprinnelig skrevet av Takkatt
              Nja, nåvel, her snakker vi ikke om målbare fakta, men vurderingsspørsmål. Presedensen vil i så fall gjelde for en tolkning sykdom i forhold til anvendelse av straff kontra behandling. Det er også varierende praksis fra land til land. Ser man historisk på det så har den vært fl...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Beidh a lá leo
              Moderator

              Kommentér

              • Takkatt
                • 2007
                • 1873

                #97
                9echo, ABB er under tiltale på overføring til psykisk helsevern. Påtalemyndigheten prosederer altså på at Breivik er utilregnelig.

                Videre er han tiltalt etter §147 for terror, §148 Den som volder ildebrann, sprengning etc
                Og §233 Overlagt drap særdeles skjerpende omstendigheter.

                Han er ikke t...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • 9echo
                  OF-1 Løytnant
                  Sponsor
                  Veteran
                  • 2011
                  • 1619

                  #98
                  Si meg, hvilke innlegg er det du har lest? Prøv igjen, for det er iallefall ikke mine.

                  Jeg har ikke hevdet han er tiltalt for sitt politiske ståsted.

                  Din mening er at politisk ståsted ikke er et symptom på psykisk sykdom. Det er jeg helt enig i. Derfor må man spørre seg hvorvidt de første sakk...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Last edited by 9echo; DTG 281854 Apr 12, 18:54.
                  Moderator

                  Kommentér

                  • lukman

                    Veteran
                    RESERVEBEFAL
                    • 2005
                    • 6251

                    #99


                    Dette er en 30 min lang...
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Minsk, det nye Utopia

                    Kommentér

                    • Herr Brun
                      Veteran
                      RESERVEBEFAL
                      • 2008
                      • 7337

                      Takkatt: hva du mener er jo ganske så irrelevant, all den tid åsakssammenheng mellom lidelsen og handlingen ikke er nødvendig. At man ikke visste hva man gjorde og at det var galt er ikke nødvendig.

                      DN har en særdeles god artikkel om dette i dag....
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      --

                      Kommentér

                      • tiurleik
                        Veteran
                        RESERVEBEFAL
                        • 2011
                        • 1222

                        Et par små komentarer til Lukman: Det kan jo være at Breivik løy/spøkte da han påsto at han hadde 0,5 % sjanse til å bli konge.
                        For det andre: Hvem kunne tro at den østerikske korporalen Adolf Hitler skulle bli enehersker i et samlet Tyskland?...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Død over ulven!

                        Kommentér

                        • lukman

                          Veteran
                          RESERVEBEFAL
                          • 2005
                          • 6251

                          @tiurlek

                          1. Breivik har hele tiden vært klar på at han vil bli dømt som tilregnelig. Virker det trolig at en tilregnelig mann som vil bli dømt som vil bli dømt som tilregnelig forteler en masse løgner til de sakskyndige, som disse kommer å vurdere som vrangforestillinger? Hvis han løyet til noen sa...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Minsk, det nye Utopia

                          Kommentér

                          • Tusseladd
                            OF(D) Kadett
                            Årets milforumist 2023

                            Milforum GOU
                            Veteran
                            • 2011
                            • 10165

                            Det kan være at Breivik ville være tilregnelig, men dette hadde han ikke instruert forsvarerne på - han virket likegyldig på dette og påberopte seg nødverge eller nødrett, før han skiftet mening og instruerte forsvarerne til å jobbe for tilregnelighet. Kanske han så det som selvsagt at de to første...
                            [/QUOTE]
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Last edited by Tusseladd; DTG 290434 Apr 12, 04:34.

                            Kommentér

                            • lukman

                              Veteran
                              RESERVEBEFAL
                              • 2005
                              • 6251

                              Opprinnelig skrevet av Tusseladd

                              Det er ikke tvil om at han er psykisk syk, med diverse personlighetsforstyrrelser og vrangforestillinger, men det trenger ikke automatisk å bety at han var psykotisk og utilregnelig.
                              Hvis noen har vrangforestillinger begrenser seg antal diagnose alternativ betrak...
                              [/QUOTE]
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Minsk, det nye Utopia

                              Kommentér

                              • tiurleik
                                Veteran
                                RESERVEBEFAL
                                • 2011
                                • 1222

                                Opprinnelig skrevet av lukman
                                @tiurlek

                                1. Breivik har hele tiden vært klar på at han vil bli dømt som tilregnelig. Virker det trolig at en tilregnelig mann som vil bli dømt som vil bli dømt som tilregnelig forteler en masse løgner til de sakskyndige, som disse kommer å vurdere som vrangforestillinger? Hv...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                Død over ulven!

                                Kommentér

                                • Sofakriger
                                  OR-7 Stabssersjant


                                  Sponsor
                                  Veteran

                                  • 2005
                                  • 24427

                                  Opprinnelig skrevet av tiurleik
                                  Hvis ABB nå skulle vise seg å bli en stor inspirasjonskilde for andre som har lyst til å begå ugjerninger, så er det virkelig synd at han ikke ble skutt under pågripelsen.
                                  Dette skjønte jeg ikke. Mener du at han får bruke rettssaken som en arena for å spre meningene...
                                  [/QUOTE]
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                  Kommentér

                                  • tiurleik
                                    Veteran
                                    RESERVEBEFAL
                                    • 2011
                                    • 1222

                                    Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                                    Dette skjønte jeg ikke. Mener du at han får bruke rettssaken som en arena for å spre meningene sine og gjennom det inspirere andre?

                                    Sjansen er vel mye høyere for at han hadde fått en mytisk heltestatus i enkelte miljøer hvis vi ikke hadde hatt en rettsak.
                                    N...
                                    [/QUOTE]
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    Død over ulven!

                                    Kommentér

                                    • Tusseladd
                                      OF(D) Kadett
                                      Årets milforumist 2023

                                      Milforum GOU
                                      Veteran
                                      • 2011
                                      • 10165

                                      Av ideologiske grunner er det bra at han får snakke mest mulig fritt, siden han kommer med så mange selvmotsigelser, feil og rent tullball, og det blir mer av det jo mer han snakker. Hvis han hadde dødd, hadde man kanskje trodd mer på det han hadde skrevet? Dette må dog være subsidiært til å redde l...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                      Kommentér

                                      • Mike20
                                        HV-korporal
                                        Veteran


                                        TJUTT: Litt over norm
                                        • 2009
                                        • 1471

                                        Opprinnelig skrevet av tiurleik
                                        Hvis ABB nå skulle vise seg å bli en stor inspirasjonskilde for andre som har lyst til å begå ugjerninger, så er det virkelig synd at han ikke ble skutt under pågripelsen.
                                        Etter kva eg har høyrt såg mannskapa frå Delta og Nordre Buskerud pd korkje døde eller såra...
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • tiurleik
                                          Veteran
                                          RESERVEBEFAL
                                          • 2011
                                          • 1222

                                          Jeg mener heller ikke at Delta skulle henretta ham. Jeg bare konstaterer at hadde han gjort noen mistenklige bevegelser med våpenet, så hadde han blitt skutt. Det hadde kanskje vært en fordel....
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          Død over ulven!

                                          Kommentér

                                          • Tusseladd
                                            OF(D) Kadett
                                            Årets milforumist 2023

                                            Milforum GOU
                                            Veteran
                                            • 2011
                                            • 10165

                                            Nei, så lenge det ikke hadde hindret flere døde, så hadde det ikke vært bra at han døde. Hvis han hadde vært en slags Joker-geni som klarte å manipulere ellers fredelige folk til vanvidd og kriminalitet med sine ytringer, så hadde det vært fint om han hadde fått seg drept, men i virkeligheten er han...
                                            [/QUOTE]
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            Last edited by Tusseladd; DTG 291355 Apr 12, 13:55.

                                            Kommentér

                                            • Mike20
                                              HV-korporal
                                              Veteran


                                              TJUTT: Litt over norm
                                              • 2009
                                              • 1471

                                              Opprinnelig skrevet av Tusseladd
                                              Under rettssaken har det jo blitt veldig tydelig at Breivik tolker sinnsstemninger og hensikter hos andre mildt sagt noe dårligere enn folk flest, så jet vet ikke om vi kan tro på det. Han sier jo for eksempel at han tror de første psykiaterene ble så imponerte over hans for...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                              Kommentér

                                              • lukman

                                                Veteran
                                                RESERVEBEFAL
                                                • 2005
                                                • 6251

                                                Han mener at kompendiet han har skrevet har en slik kvalitet at en som leser det automatisk vil radikaliseres.
                                                Fra den første rapporten. Hensikten med terrordådet var å få folk å lese kompendiet, som vist nok skal ha en helt spesiel invirkning på leseren, automatisk radikalisering....
                                                [/QUOTE]
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                Minsk, det nye Utopia

                                                Kommentér

                                                • Mike20
                                                  HV-korporal
                                                  Veteran


                                                  TJUTT: Litt over norm
                                                  • 2009
                                                  • 1471

                                                  Opprinnelig skrevet av Takkatt
                                                  Hvis dette resonnementet ikke er ulogisk burde vi kanskje hatt noen moderne eksempel på at fredelig, ønsket og nødvendig innvandring har ledet til borgerkrig. Har vi det?
                                                  Når du spør på denne måten så ber du meg om å framføre høgreekstremt tankegods og høgreekstremi...
                                                  [/QUOTE]
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  • Krokodille
                                                    PENSJONIST
                                                    • 2012
                                                    • 138

                                                    ABB snakker mye om knights templar. Har vært i england i nesten en uke og var da innom mange film/spill butikker der, og plutselig dumpet jeg borti en film med et navn som virket altfor kjent noen som vet om ABB satt og så på denne?
                                                    Click image for larger version

Name:	knight templar.jpg
Views:	1
Size:	22,8 KB
ID:	864119...
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                    Kommentér

                                                    • Trolljegern
                                                      PENSJONIST
                                                      • 2012
                                                      • 185

                                                      Så vidt jeg vet har filmen Arn-Tempelridderen, intet å gjøre med ABB og hans fantasier. Jeg likte filmen, og den glorifiserer på ingen måte tempelriddere eller høyreekstreme idealer. Hvorvidt han har sett den vet jeg ikke.


                                                      [u...
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                      Last edited by Trolljegern; DTG 302020 Apr 12, 20:20.

                                                      Kommentér

                                                      • Krokodille
                                                        PENSJONIST
                                                        • 2012
                                                        • 138

                                                        ABB var bare det første jeg tenkte på da jeg så filmen.
                                                        PS. Jeg aner ingenting om hvordan filmen er, bortsett fra det jeg har lest for jeg har ikke sett filmen....
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                        Kommentér

                                                        • Takkatt
                                                          • 2007
                                                          • 1873

                                                          Opprinnelig skrevet av Mike20
                                                          Når du spør på denne måten så ber du meg om å framføre høgreekstremt tankegods og høgreekstremistar sitt syn på verda.
                                                          Etter kva eg har skjøna meiner svært mange av dei at dagens innvandrings- og integreringspolitikk i mange europeiske land kjem til å føre til borgarkrig. Gru...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                          Kommentér

                                                          • Mike20
                                                            HV-korporal
                                                            Veteran


                                                            TJUTT: Litt over norm
                                                            • 2009
                                                            • 1471

                                                            Opprinnelig skrevet av Takkatt
                                                            Derfor spør jeg igjen: Hvilke moderne eksempel kan du vise til der fredelig, ønsket og nødvendig innvandring har ført til borgerkrig.
                                                            Eg refererer berre til kva mange høgreekstreme synest å meine. Dei har ikkje så mange døme å vise til, men verkar overtydde om at de...
                                                            [/QUOTE]
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                            Kommentér

                                                            • Takkatt
                                                              • 2007
                                                              • 1873

                                                              Opprinnelig skrevet av Mike20
                                                              Eg refererer berre til kva mange høgreekstreme synest å meine. Dei har ikkje så mange døme å vise til, men verkar overtydde om at den dagen muslimane utgjer ein høg andel i eit europeisk land, så kjem det til å bryte ut borgarkrig, eller muslimane berre tek makta.



                                                              Breiv...
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                              Kommentér

                                                              Googleannonse

                                                              Collapse

                                                              Forumstruktur

                                                              Collapse

                                                              Working...