Side 3 av 22 FørsteFørste 1234513 ... SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 858
    Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av 84mm Vis post
    Tyrkias president Abdullah Gül sier at jagerflyet som ble skutt ned fredag, kan ha krenket syrisk luftrom ved en feil.
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.T-W1chd1CSo
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10066184

- Tyrkia vil ta de nødvendige skritt for å gjengjelde at Syria skjøt ned et av våre militærfly, sa president Abdullah Gül lørdag, ifølge nyhetsbyrået AP.

Det var uklart om han mente militær gjengjeldelse, sanksjoner mot Syria eller diplomatisk press.

Et angrep på et natoland er et angrep på et natoland, så det her er interessant å følge med på

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det er en del ting rundt dette som bør avklares med kaldt hode. Få fakta på bordet. Kan alltids ta feil, men jeg holder virkelig ikke pusten for at dette vil få større konsekvenser for NATO.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    9
    Tyrkia har en hel mengde maktmidler å bruke mot syria før de trenger å bruke vold, føler meg 99% sikker på at de ikke vil gjøre noe sånt i denne omgang.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10066184

Tyrkias president understreket lørdag at landet vil gjengjelde at Syria skjøt ned et av deres militærfly fredag. Verdens ledere frykter en eskalering av konflikten.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av permac Vis post
    Et angrep på et natoland er et angrep på et natoland, så det her er interessant å følge med på
    Angrep? Krenkelse av luftrom i et land som står ovenfor potensiell militær intervensjon fra internasjonale aktører vil jeg si er en helt legitim grunn for nedskyting. Det tyrkiske militære flyet hadde tross alt ingenting i syrisk luftrom å gjøre, spesielt ikke ettersom Tyrkia tidligere har forsøkt å få NATO med på militær intervensjon i Syria etter det jeg har forstått. Og når det er så spent i Syria, så bør naboland være ekstra oppmerksom på f.eks. luftromsgrenser, da de vet at Syria er på beredskap. Men det er nå min mening da.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    8
    Alle parter er store i kjeften, men det ender nok opp som en fotnote i et regjeringsnotat. Fly skutt ned, case closed.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
    Angrep? Krenkelse av luftrom i et land som står ovenfor potensiell militær intervensjon fra internasjonale aktører vil jeg si er en helt legitim grunn for nedskyting.
    Tja. Jeg kjenner ikke til alle omstendighetene, men er i utgangspunktet ikke enig. Forsøk på avskjæring og varsling hadde vært noe annet. Syrias opptreden er nokså kritikkverdig mht. lover og regler for luftfart, men jeg skal som sagt ta ting med en liten klype salt inntil videre.

Fra CNN-lenken:

"You have to first send a caution, a warning," he said in the first detailed Turkish statement on the international incident. "If the warning doesn't work, you scramble your planes, you send a stronger signal, you force the plane to land. There wasn't enough time to do any of that in the time that our plane was in Syrian airspace."

"We have to question how it is that an unarmed, solo flight got this response from the Syrians," he said.

He said the fighter jet was in international airspace when it was fired upon.

It had strayed into Syrian territory in a "short, unintentional violation," but was notified by the Turkish side that it had crossed the line, and returned to international airspace, Davutoglu said.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Tyrkias visestatsminister hevder syriske styrker skjøt mot et redningsfly som søkte etter vrakrester fra flyet som ble skutt ned. Tyrkia vil straffe Syria.
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...y-6911133.html
    Flyet som skal ha blitt beskutt søkte etter vrakrester etter det tyriske flyet som syriske styrker skjøt ned tidligere, ifølge Arinc. Han opplyste ikke om flyet hadde blitt truffet.

Tja.. ser ut til at situasjonen eskalerer..
    The older i get, the better i was..

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7
    Enig med deg der Gnist, det skal sies. Men jeg forstår hvorfor Syria gjorde det, uten at det skal forsvares at de ikke ga en advarsel først.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    9
    Ok, skyting på nytt så snart etterpå er mildt sagt foruroligende, får en følelse av at ting kan spinne ut av kontroll, fort.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Det å følge opp nedskytningen med ny beskytning er omtrent å begå harakiri av syria sin president. Å eskalere galskapen til også å involvere naboland vil fremskynde at styresett må endres.

Undres på om det er noen som tenker sånn på generalsnivå i syria?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Kanskje det ikke er så mye kompetanse og fungerende chain-of-command igjen i de militære rekker? De ser et fly, de har noe å skyte på det med og skyter. As simple as that?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Noe av dette bærer gjerne litt relevanse, who knows;
    Why Arabs Lose Wars
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
    Enig med deg der Gnist, det skal sies. Men jeg forstår hvorfor Syria gjorde det, uten at det skal forsvares at de ikke ga en advarsel først.
    Jeg vil bare vente og se hva som kommer fram over tid.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Satis Bona :-p

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    http://online.wsj.com/article/SB1000...googlenews_wsj

U.S. intelligence indicates that a Turkish warplane shot down by Syrian forces was most likely hit by shore-based antiaircraft guns while it was inside Syrian airspace, American officials said, a finding in tune with Syria's account and at odds with Turkey.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24
    - Assad-venn og toppgeneral hoppet av

Skal ha flyktet til Tyrkia.

http://www.dagbladet.no/2012/07/05/n...ssad/22436560/
    admin

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9
    Noen som har en ide om hvorfor Russland ikke vill spille på lag med FN i syria?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Noen som har en ide om hvorfor Russland ikke vill spille på lag med FN i syria?
    Fordi Syria er deres eneste skikkelig allierte i Midt-Østen nå. Uten Syria så har ikke Russland noe aksjer der. Det ser kanskje ikke så viktig ut for oss, men for et land som ønsker å være en stormakt er dette kritisk.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    7
    http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8247107

Sjansen for at Assad lojale styrker vil ta i bruk kjemiske midler blir større jo lenger konflikten pågår. Kan dette være en årsak til at man ikke ser militær intervensjon som en mulighet, enda?

Libya hadde derimot destruert nesten hele lageret av WMD på tidspunktet intervensjonen mot Gaddafiregimet tok sted.
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Kan det tenkes at Russland avventer og ser hvilke fraksjoner som blir de sterkeste? Så kan de velge den grupperingen som "vinner" for å fremdeles ha et godt forhold og vennskapsland/havn i midtøsten?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
    Kan det tenkes at Russland avventer og ser hvilke fraksjoner som blir de sterkeste? Så kan de velge den grupperingen som "vinner" for å fremdeles ha et godt forhold og vennskapsland/havn i midtøsten?
    Neppe. Det knytter seg altfor mye usikkerhet til opposisjonen og den prosessen som kommer etter Assad er styrtet. For Russland må de enten backe Assad og hans regime, eller miste sin "special friend".

Russland har etter min mening sin minst dårlige mulighet nå i få et modifisert regime i Iran med mindre prestemakt, og skape sterkere relasjoner inn der gjennom våpensalg og energi.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Kan det virke som om Russland har innsett at de taper på relasjonen med Assad? Det gir de ikke akkurat et godt ansikt utad uansett hvem de hadde holdt med i denne konflikten.
    De har jo en havn de absolutt har behov for i Syria..

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9
    Russland har jo noen båter på tur til Syria, kan det tenkes de skal hente ut noe av landet før de slipper inn fremede soldater i landet, eller levere noe.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Vil ikke se på det som usannsynlig at de vil hente sakene sine..

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    6
    U.S. May Not Be Able to Stop Syria From Using Chemical Weapons.

Hours after the Syrian regime suffered its greatest setback in the yearlong civil war, the U.S. and U.K. defense chiefs feared that dictator Bashar Assad might use his stockpile of chemical weapons — the results of what may be the largest active chemical program on the planet. But because of the structure of Assad’s extensive chemical weapons effort, stopping him from using his weapons may not be possible, even if the U.S. military suddenly decided to openly intervene.

U.S. Defense Secretary Leon Panetta said Assad’s rule was “rapidly spinning out of control” after a suicide bomber in Damascus killed the defense minister and possibly other high-ranking security officials. But that raises questions about whether a desperate Assad would turn to his large stockpiles of sarin, VX and mustard gas in order to cling to power. Reportedly, Assad has begun moving his chemical weapons out of storage.
    http://www.wired.com/dangerroom/2012...l-weapons-use/
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Russland har jo noen båter på tur til Syria, kan det tenkes de skal hente ut noe av landet før de slipper inn fremede soldater i landet, eller levere noe.
    Tipper det mest kritiske er ute alt.
    admin

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    4
    Syria vil bruke kjemiske våpen kun ved invasjon fra utlandet.
    http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8254667

Tanker?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    7
    Tja, Syria har vel ikke tidligere gått ut direkte å sagt at de har kjemiske kapasiteter. Men sjansen er jo alltid til stede for at det kan bli brukt kjemiske våpen så lenge de eksisterer. Spekulasjoner fra min side men det som jeg mener er mest sannsynlig er at en lokal kommandant velger å bruke kjemiske våpen mot opprørsstyrken enten som terrorvåpen eller som siste utvei, uten at det foreligger en ordre som tillater bruken. Lojaliteten innad i det syriske forsvaret vet jeg ingenting om, så hvor stor sjansen er for at det skal skje kan jeg ikke spekulere i.

Men hvordan dette utsagnet påvirker viljen til en eventuell intervensjon er jeg mer usikker på. Slik jeg har forstått det så vil det kreves en betydelig innsats å sikre produksjonslinjene og lagrene av kjemiske våpen i Syria. Noe som kanskje vil bety at SF enheter ikke vil være nok for å sikre anleggene, slik man gjorde i Libya.
    Sist endret av cwo-kp4; 23-07-12 kl 14:13 Begrunnelse: Etterpåklokskapens felle

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    4
    Vestlig inngripen rykker nærmere: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10059290
    everybody is somebodys fool

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    6
    Vi bør holde oss langt unna....
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2012
    Pondusfaktor
    3
    Sennepsgass er noe drit.
    Tipper Israel bomber livskiten av Assad før wannabe kommunistene stemmer for en resolusjon.

Blir Syria vår neste misjon i 2014? Går vel heller mot UNMISS.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    7
    Så akkurat på en repotasje fra Aleppo og har kommet til den konklusjonen at de gutta der nede bør gå fra å rope "gud er stor" og fyre av RPGen til å se seg bakover og rope "skudd kommer!" i stedet

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    74
    Det vil overraske meg stort om det ikke allerede er store mengder vestlig SOF og e-personell på bakken i Syria. De støtter nok opprørerne både med våpen, trening og etterretning. Opprørerne tør nå utfordre Assad både i Damaskus og Aleppo, den nest største byen. As we speak er det store panserkolonner på vei mot Aleppo, som mange mener vil være et avgjørende slag.

http://www.aljazeera.com/indepth/fea...524869279.html
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    74
    Opprørerne ser ut til å tape i Aleppo: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...o-6953154.html

Litt kjenningstjeneste fra byen - den første ser ut til å være en T-72:

på Twitter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...a-6953671.html

Ikke lett å være Tyrkia når naboen er som den er.

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    4
    Kofi Annan gir opp Syria.
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10067471

- FN har mistet troen

Syria-ekspert Kai Kverme mener Annans tilbaketrekning indikerer at FN har mistet troen på sitt diplomatiske arbeid.

- Det tyder på at det blir vanskeligere å finne en politisk løsning. Når han gir seg, har ikke FN den type kontakt med regimet som trengs for å få til en diplomatisk løsning, sier Kverme, før han understreker:

- FNs arbeid i Syria er allerede et nederlag. Observatørene har ikke hatt en tydelig plan, og volden har eskalert samtidig som FN har vært til stede. Alt tyder på at konflikten uansett er langt unna en løsning, sier Kverme.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    6
    Obama authorizes secret U.S. support for Syrian rebels.

http://www.reuters.com/article/2012/...8701OK20120801
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    74
    Syrias statsminister hopper av: http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-19146380

Et klart signal om at Assads støtte er i ferd med å rakne innenfra. Jeg tror ikke noen åpen vestlig intervensjon er nødvendig for å styrte Assad, det store spørsmålet er hvem som tar makten når han må gå. Gjetter på at dette inntreffer før året er omme.

på Twitter

Side 3 av 22 FørsteFørste 1234513 ... SisteSiste

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.