Side 2 av 21 FørsteFørste 123412 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 811
    Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1854
    Liker (mottatt)
    531
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    454 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Men nå er vel ikke Debka akkurat kjent for å være troverdighetens høyborg... der vrøvles det mye. :-)
    http://www.debka.com/about/ For de ufaglærte.
    admin
    Milforum

Kryptert e-post mottak: milforum@protonmail.com

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Liker (gitt)
    19
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    4
    Karin Abraham ‏@karinabraham
    @akerhaug @milforum banalt kanskje, men slikt har vel amerikansk stempel på seg, ikke sant?

Filmen hu linker til viser til en del små introer med teknikker som jeg har sett anvendt i magpul og chris costa sine dvder.
    Den har også våpnet av type m40 i seg, vet ikke hva en skal tolke ut av det, en er vel kanskje ikke veeldig overrasket om det er B.O.B? http://www.youtube.com/user/fsahelp?feature=watch
    Mood prater forøvrig ut på nyhetene til TV2 i kveld.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Liker (gitt)
    117
    Liker (mottatt)
    281
    Nevnt
    94 innlegg
    Sitert
    261 innlegg
    PONDUS
    14
    Snakker dere om M4en når dere sier M40? Altså en S&W MP 15, som er en sivil rifle.
    Har det slått noen at fyren kansje ikke holder hus i Syria, men kansje i USA eller et annet land hvor det er lovlig å eie en del våpen? Han har også et Pmag i MP15en, og om jeg ikke tar feil, en US PALM forskjefte på AKen sin (i en av videoene som jeg tror handler om optikk). Nå er jeg ingen AK ekspert, men jeg tror den kun har enkeltskudd (og mangler "beavels" på glidekassen) som igjen da vil være en sivil variant.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Liker (gitt)
    19
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    PONDUS
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Snakker dere om M4en når dere sier M40? Altså en S&W MP 15, som er en sivil rifle.
    Har det slått noen at fyren kansje ikke holder hus i Syria, men kansje i USA eller et annet land hvor det er lovlig å eie en del våpen? Han har også et Pmag i MP15en, og om jeg ikke tar feil, en US PALM forskjefte på AKen sin (i en av videoene som jeg tror handler om optikk). Nå er jeg ingen AK ekspert, men jeg tror den kun har enkeltskudd (og mangler "beavels" på glidekassen) som igjen da vil være en sivil variant.
    Du ser han bruker en m40 her: http://www.youtube.com/watch?feature...KJkkPKiE#t=27s
    Mener ganske sikkert det er en m40 i bruk. Ja interessant at de har Pmags o.l

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Liker (gitt)
    5
    Liker (mottatt)
    18
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    9 innlegg
    PONDUS
    8
    Fokus: Borgerkrig i Syria.
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Liker (gitt)
    117
    Liker (mottatt)
    281
    Nevnt
    94 innlegg
    Sitert
    261 innlegg
    PONDUS
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av permac Vis post
    Du ser han bruker en m40 her: http://www.youtube.com/watch?feature...KJkkPKiE#t=27s
    Mener ganske sikkert det er en m40 i bruk. Ja interessant at de har Pmags o.l
    Kan det ikke være en Remington 700? I og med at de andre våpenene er sivile, så vil jeg sette mine penger på at det er en Remington 700 og ikke en militær M40.

Oversettelsen til Google for infoen til film:
    We are a group of Syrians Liberal educate our brothers and sisters on how to use arms to protect themselves from the regime and al-Asadi Hbihth and answer any queries in this regard. In addition to how to self-defense in the absence of weapons. Our goal is education, not only providing the weapon.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Liker (gitt)
    19
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    PONDUS
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Kan det ikke være en Remington 700? I og med at de andre våpenene er sivile, så vil jeg sette mine penger på at det er en Remington 700 og ikke en militær M40.

Oversettelsen til Google for infoen til film:
    Jo, det kan stemme, syntes bare jeg kjente den igjen fra Art of the Precision Rifle Legger meg flat.

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Liker (gitt)
    19
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    PONDUS
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland Vis post
    Fokus: Borgerkrig i Syria.
    Motatt.
    http://www.dagbladet.no/2012/06/07/n...yria/21975870/ FN-observatører beskutt i Syria
    Da de forsøkte å nærme seg områdene som ifølge aktivister har blitt utsatt for ny stor massakre.

http://www.dagbladet.no/2012/06/07/n...21972141/Assad nekter FN-observatører innreise
    Får ikke besøke Mazraat al-Qubeir. I går skal det ha blitt drept 86 mennesker i landsbyen.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Liker (gitt)
    404
    Liker (mottatt)
    78
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    66 innlegg
    PONDUS
    7
    FN-observatører beskutt, men hvilke konsekvenser kan det få? Pakning på eller verbal reprimande?
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Liker (gitt)
    19
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    PONDUS
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
    FN-observatører beskutt, men hvilke konsekvenser kan det få? Pakning på eller verbal reprimande?
    Sitter å tenker litt på dette selv, det som er litt "spesielt" her nå er jo at Russland,Kina og Iran er "best buds" med Syria og forsyner med penger eller liknende ting der. Mens vi i vesten sitter litt på kanten av stolen å vet ikke helt hva en skal gjøre nå, fordi den originale planen til Annan ikke fungerte slik de hadde forventet (personlig: mener jeg det ikke var en overraskelse.). Det er jo særs nær å bli borgerkrig der om det ikke allerede er det uten av vi liker å kalle det for det.

Spørsmålet nå er jo hvorvidt NATO og FN sitt sikkerhetsråd ønsker/bør/føler at det er riktig å gå inn å stoppe dette med fysisk makt/tilstedeværelse. Mener å ha lest at den arabiske liga(les: husker ikke navnet deres i farten.) vil at vesten skal blande seg inn å bidra slik at det vil bli satt en stopper for volden. Spørsmålet er kanskje også hva utfallet av en fysisk intervensjon vil bli også, noe som er veldig interessant.

Kulturen i Syria eller generelt i Midtøsten er at "Det holder ikke bare å spise eggeplomma og hvitta, en tar eggeskallet også" -> hjelper ikke bare å ta de som er i mot deg, men det er viktig å ta ut de som er etterkommere av dem igjen også. Noe sånt historielærern min sa til oss i en historietime på vgs. Han er forøvrig utdannet statsviter..

Ser for meg at FN-observatørene får muligheten til å bevæpne seg selv til selvforsvar, dernest dritten virkelig treffer vifta og starter å spre seg big time, så tror jeg nok vesten går inn med væpnede styrker. Men først og fremst verbal reprimande til ting spisser seg til enda litt til.

Skal ikke si at jeg har verdens beste peiling på det her, men det er litt synsing og absolutt en interessant debatt. Rett meg gjerne opp!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Liker (gitt)
    404
    Liker (mottatt)
    78
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    66 innlegg
    PONDUS
    7
    Tror nok trygt vi kan kalle det en borgerkrig; det er tross alt en fraksjon som har brutt ut i strid med sittende regime.

Veldig interessant det med Russland, Kina og Iran. Hva vil de oppnå om de foretar seg noe? Eller hva kan de oppnå ved å ikke foreta seg noe? Russland på sin side hadde nok tjent noen politiske poeng i vesten om de hadde kommet inn i Syria og fått en stopper for volden, enten politisk eller strategisk. Mot østen så kunne de også ha fått fremstått positivt hvis de hadde fått til noe slikt. Kina vil jeg tro kun hadde hatt geografisk interesse av å gå inn i Syria og ta kontroll over landet, dermed hadde de hatt en gylden mulighet til en slags FOB litt lenger vest enn de har pr i dag, samtidig så kunne de også ha posisjonert seg for å styrke/støtte Iran fra skumle vesten..
    Iran tror jeg kan vinne på at det er en så makaber konflikt i nabolandet at fokuset flyttes vekk fra de en stund, i allefall i offentlig presse. Skal noen gjøre militære anslag mot Iran, så vil de nok ha behov for en form for mediadekning og delvis støtte til sine handlinger for å gjennomføre de.

Den arabiske liga vil jo gjerne også posisjonere seg i midtøsten, men de virker litt sprikende innad for min del. Mange som er redd for å tråkke hverandre på tærne, vil jeg tro.

At FN/NATO går inn med det første tror jeg er veldig usannsynlig, med tanke på kommende valg i de forskjellige land.

Nei, det er et vepsebol det der..
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    524
    Liker (mottatt)
    260
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    243 innlegg
    PONDUS
    9
    Hva hvis Iran etablerer baser i Syria, da blir det fort litt varmere der nede.

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Liker (gitt)
    19
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    PONDUS
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Hva hvis Iran etablerer baser i Syria, da blir det fort litt varmere der nede.
    Det er både snickers og twist ja. Spennende utvikling hele saken, det er i skrivende stund møter hos FN sitt HQ i NYC hvor Annan briefer sikkerhetsrådet og spiser middag med de 5 faste landene i sikkerhetsrådet. Tiden fremover er interessant.

Kanskje den saken får sin ilddåp i luftrommet? http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.8184667 USAs nye megadrone
    http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8184637 Cameron: – Assad må isoleres.
    Tviler sterkt på at å isolere Assad vil ha no innvirkning igrunn, det er jo blitt prøvd i større og større grad til nå, uten at det merkes noe betraktelig nedgang i volden.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Liker (gitt)
    59
    Liker (mottatt)
    82
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    131 innlegg
    PONDUS
    0
    Jeg er blant de ganske mange på dette forumet, tror jeg, som har stor respekt for Robert Moods arbeid. Her er et intervju som bekrefter mannens integritet på en solid måte.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...n-6846481.html

Det begynner å bli mange paralleller til Balkan slik situasjonen utvikler seg.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    299
    Liker (mottatt)
    66
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    60 innlegg
    PONDUS
    7
    Setter pris på Moods arbeid.

Det hele er kanskje ekstra følsomt og lettantennelig mht. sekteriske spenninger som går utover landets grenser. Ting som den nåværende regjeringen i Syria kanskje kan utnytte. Noe å tenke på for de som roper etter militærmakt uten videre seremoni.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1854
    Liker (mottatt)
    531
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    454 innlegg
    PONDUS
    22
    Tror nok det er relativt stor kunnskap om hvem som er på bakken, funding m.v. tross uttalelser som sier det motsatte. Perception management i full gang.
    admin
    Milforum

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1083
    Liker (mottatt)
    2447
    Nevnt
    258 innlegg
    Sitert
    1216 innlegg
    PONDUS
    67
    Konflikten i Syria kan sette hele Midtøsten i brann. Intervju med Robert Mood i Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.T9SN3GthiK0

Artikkelen belyser tre spesielt urovekkende utviklingstrekk: at det nå oppstår nye konflikter langs sekteriske skillelinjer, at det er en strøm av krigere utenfra som skal støtte den ene eller andre siden, og at det nå også har blusset opp kamper i Libanon.

Som nevnt av andre her, er det nå svært mye som minner om situasjonen på Balkan på 90-tallet, med brutale miltisgrupper som løper makthavernes ærend, og mujahideen som vil fiske i opprørt vann.

Som sagt tidligere: det er ingen grunn til å tvile på at Assad og hans medløpere gjør seg skyldig i forbrytelser, men opprørerne har også en interesse av å gjøre situasjonen verre enn den er, muligens også ved å fabrikere angrep på sivile. Det foregår en kamp mot hearts and minds i Vestlig opinion (altså oss), for å skape et press på politikerne om å gripe inn med våpen i hånd.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Menig
    Ble medlem
    Oct 2010
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Det ser ut som opprørerene sto bak massakren i Houla.

According to the article’s sources, the massacre occurred after rebel forces attacked three army-controlled roadblocks outside of Houla. The roadblocks had been set up to protect nearby Alawi majority villages from attacks by Sunni militias. The rebel attacks provoked a call for reinforcements by the besieged army units. Syrian army and rebel forces are reported to have engaged in battle for some 90 minutes, during which time “dozens of soldiers and rebels” were killed.

“According to eyewitness accounts,” the FAZ report continues,

the massacre occurred during this time. Those killed were almost exclusively from families belonging to Houla’s Alawi and Shia minorities. Over 90% of Houla’s population are Sunnis. Several dozen members of a family were slaughtered, which had converted from Sunni to Shia Islam. Members of the Shomaliya, an Alawi family, were also killed, as was the family of a Sunni member of the Syrian parliament who is regarded as a collaborator. Immediately following the massacre, the perpetrators are supposed to have filmed their victims and then presented them as Sunni victims in videos posted on the internet.

The FAZ report echoes eyewitness accounts collected from refugees from the Houla region by members of the Monastery of St. James in Qara, Syria.
    http://www.faz.net/aktuell/politik/n...-11776496.html

http://www.nationalreview.com/corner...ohn-rosenthal#

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    72 innlegg
    Sitert
    436 innlegg
    PONDUS
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av IM Spartacus Vis post
    Det ser ut som opprørerene sto bak massakren i Houla.
    Ifølge dine kilder. Ofte lurt å vente litt med sånne påstander til UN kommer med noe.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    6
    Litt av en gjeng.

Syria's steroid-mad 'Ghost' killers who keep Assad in power by slaughtering women and children.

Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/arti...#ixzz1xU3HIj6A
    http://www.dailymail.co.uk/news/arti...-children.html
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Menig
    Ble medlem
    Oct 2010
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Ifølge dine kilder. Ofte lurt å vente litt med sånne påstander til UN kommer med noe.
    UN kom med noe umiddelbart etterpå. Der ble hele ansvaret lagt på skuldrene til regimet.

http://www.reuters.com/article/2012/...84O14Q20120527

Dette er en link til klosteret som er en av kildene: http://www.maryakub.org/Article_dern...vril_2012.html

Enten lyver moder Agnès-Mariam de la Croix fra St. James klosteret ellers så gjør Hillary Clinton det.

Edit. Denne artikkelen er fasinerende lesning med google translate eller fransk kunnskaper. Hvis UN kommer inn i området vil det være tømt for minoriteter som er offerene(iallfall i følge kildene), mens regimemotstanderene som utgjør majoriteten av befolkningen kan komme med sin side av saken uhindret.
    Sist endret av IM Spartacus; 11-06-12 kl 13:57

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Nå har ikke jeg lest gjennom alt her, og vet ikke om det er tatt opp før. Men for meg så ser det ut som media kun fokuserer på det siviles tap og ikke tap fra militære personell.
    Så også at det er stor fokus på at Syrias hær har avfyrt raketter og granater mot sivile bygg. Men her er det litt rart at de ikke tenker på at en fyr sikker har stått å skytter fra det taket 5 min før.
    Så for meg virker det litt som de siviles kan gjøre hva de vil, uten at de er de slemme. men Syrias her alltid er slemme.
    Dette er vel noe av samme situasjon som ISAF møtte på i Iraq og Afghanistan. Hvor opprørere gjemmer seg bak sivile. og skriker ut hvis man skytter tilbake og ved uhell skulle treffe noen sivile som de gjemte seg bak

Er det bare meg som har denne oppfatningen ?
    Sist endret av Tretopp; 11-06-12 kl 22:13 Begrunnelse: leif

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    72 innlegg
    Sitert
    436 innlegg
    PONDUS
    18
    Forferdelig vanskelig å vite Tretopp. Vi har vannvittig lite informasjon i det offentlige rom om hva som egentlig skjer på bakken - stort sett bare partsrapportering.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Liker (gitt)
    19
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    PONDUS
    4
    Bump. - Russland sender soldater til Syria
    http://www.dagbladet.no/2012/06/15/n.../usa/22130370/

Hva nå?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Liker (gitt)
    5
    Liker (mottatt)
    18
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    9 innlegg
    PONDUS
    8
    Ser i utgangspunktet ikke problemet med det. Så får vi se hva de gjør der..

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    403
    Liker (mottatt)
    74
    Nevnt
    19 innlegg
    Sitert
    133 innlegg
    PONDUS
    8
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.T9ufBis4-tc

Russland sender "forsvars-raketter" til Syria.

På tide å bygge opp et troverdig forsvar i Norge igjen kanskje?
    two to the heart, one to the mind...

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Liker (gitt)
    5
    Liker (mottatt)
    18
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    9 innlegg
    PONDUS
    8
    Men avisene bruker forsiden på foppal..

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Liker (gitt)
    19
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    PONDUS
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland Vis post
    Men avisene bruker forsiden på foppal..
    Du veit.. fotball> ting som burde informeres om..

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    299
    Liker (mottatt)
    66
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    60 innlegg
    PONDUS
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.T9ufBis4-tc

Russland sender "forsvars-raketter" til Syria.

På tide å bygge opp et troverdig forsvar i Norge igjen kanskje?
    Et troverdig forsvar (hva enn nå det er i sammenhengen) er nok kjekt å ha, men hvorfor trekker du inn det her?

Selv ser jeg ikke mye nytt innen russisk politikk på dette området, etter det jeg kjenner til fra før.

Noe mer utfyllende:

http://www.nytimes.com/2012/06/16/wo...-to-syria.html

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2011
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    4
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gnist Vis post
    Et troverdig forsvar (hva enn nå det er i sammenhengen) er nok kjekt å ha, men hvorfor trekker du inn det her?

Selv ser jeg ikke mye nytt innen russisk politikk på dette området, etter det jeg kjenner til fra før.

Noe mer utfyllende:

http://www.nytimes.com/2012/06/16/wo...-to-syria.html
    Der det er ulv er det best å forberede seg på at det kan bli ulvetider.
    everybody is somebodys fool

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    299
    Liker (mottatt)
    66
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    60 innlegg
    PONDUS
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av tiurleik Vis post
    Der det er ulv er det best å forberede seg på at det kan bli ulvetider.
    Vi er neppe uenige i det prinsippet jeg antar du fremfører, men det har vi diskutert i andre tråder.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2011
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    4
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    4
    Russernes handlemåte i Syria viser at det ikke akkurat er Moder Theresa som har makta i Russland. Det bør få konsekvenser også for oss. En naturlig kommentar fra Dobrodan synes jeg, selv om det ikke er det tråden handler om.
    everybody is somebodys fool

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Liker (gitt)
    19
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    PONDUS
    4
    FN innstiller observatøroppdrag i Syria
    Årsaken er den eskalerende volden i landet.

http://www.dagbladet.no/2012/06/16/n...orer/22137853/

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1854
    Liker (mottatt)
    531
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    454 innlegg
    PONDUS
    22
    The Obama administration did not deny claims Thursday that the CIA has taken on a greater role in responding to the Syrian uprising, following an article that said a handful of agents in Turkey are helping allies determine which opposition fighters should and should not receive arms.
    http://www.foxnews.com/politics/2012...an-opposition/
    admin
    Milforum

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    299
    Liker (mottatt)
    66
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    60 innlegg
    PONDUS
    7
    En flyger fra det syriske flyvåpenet har visstnok hoppet av til Jordan med en MiG-21.

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-18535330

The Russian-made fighter landed at the King Hussein Air Base in Mafraq, close to the Syrian border, officials said.

The Syrian state news agency Sana named the pilot as Col Hassan Mirei al-Hamadeh, and said his plane was near the southern border when contact was lost early on Thursday.

A Jordanian security source said the pilot had flown from al-Dumair military airport, north-east of Damascus.

A Jordanian official told the Associated Press news agency that the pilot's request for asylum had been given on "humanitarian grounds" as the colonel would be tortured or killed if he returned home.

A spokesman for the rebel Free Syrian Army, Ahmad Kassem, said the group had encouraged the pilot to defect, AP reported.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Liker (gitt)
    41
    Liker (mottatt)
    40
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    PONDUS
    9
    Tyrkisk jagerfly skal være skutt ned av Syria
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.T-ShYRd1CSo

Tyrkia er jo medlem av Nato, så dette kan jo bli interresant..
    The older i get, the better i was..

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Liker (gitt)
    249
    Liker (mottatt)
    184
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    134 innlegg
    PONDUS
    9
    Skal vel mye til før artikkel fem blir aktivert her all den tid det har flydd såpass på grensen at det kræsjer på syrisk side. Men det vil nok bli voldsomme reaksjoner på tyrkisk hold.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Liker (gitt)
    19
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    PONDUS
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Skal vel mye til før artikkel fem blir aktivert her all den tid det har flydd såpass på grensen at det kræsjer på syrisk side. Men det vil nok bli voldsomme reaksjoner på tyrkisk hold.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
    Vel, nå er det bekreftet at Syria skøyt ned det Tyrkiske flyet, da er det bare å vente å se hva de næreste dager bringer.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    299
    Liker (mottatt)
    66
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    60 innlegg
    PONDUS
    7
    http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-18562210

Mr Gul said it was routine for warplanes flying at high speed to cross borders for short distances.
    Later, the Syrian military said an "unidentified air target" had penetrated Syrian airspace from the west at 11:40 local time (08:40 GMT), travelling at very low altitude and at high speed.

It said that in line with the laws prevailing in such cases, Syrian air defences engaged the craft, and scored a direct hit about 1km (0.6 miles) from its coastline.
    Stiller meg inntil videre litt spørrende til begge parter, både mht. luftromskrenkelser og nedskytning uten mye om og men.

http://edition.cnn.com/2012/06/22/wo...html?hpt=hp_t2

Istanbul (CNN) -- A Turkish military jet was shot down by Syrian artillery Friday after the aircraft entered Syrian airspace, Syria's state television said.

The navies of both countries were cooperating in a search for the missing pilots, a Syrian military spokesman added.

An unidentified aircraft entered Syrian airspace shortly before noon Friday at a very low altitude and high speed, and anti-aircraft artillery shot it down a kilometer from land, the spokesman said.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Liker (gitt)
    41
    Liker (mottatt)
    40
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    PONDUS
    9
    Tyrkias president Abdullah Gül sier at jagerflyet som ble skutt ned fredag, kan ha krenket syrisk luftrom ved en feil.
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.T-W1chd1CSo
    The older i get, the better i was..

Side 2 av 21 FørsteFørste 123412 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier