Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk
Viser resultatene 1 til 34 av 34

Trd: Norske soldater tar ordre fra nordkoreanske instruktrer

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    86

Norske soldater tar ordre fra nordkoreanske instruktrer

"Se norske NATO-soldater ta ordre fra nordkoreanske instruktrer", skriver Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-6763411.html

Media ser ikke ut til reagere p dette, og fremstiller det hele som en morsom sak.

Er jeg den eneste som reagerer sterkt p at norske soldater blir brukt som sttte for en offisiell delegasjon fra en av verdens verste diktatur?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Om du er den eneste vet jeg ikke, men jeg tror det er fornuftig sette seg inn i Traavik sitt kunstprosjekt. Jeg oppfatter ham overhodet ikke som en nyttig idiot, men som en som virkelig har en gjennomtenkt holdning til det han gjr. Han leverer etter min mening p det beste kunstnere skal gjre - han stiller sprsml ved vre forutinntagelser og overfladiske holdninger. Han fremstr absolutt ikke som en nord-Korea propagandist.

At forsvaret stiller p dette synes jeg er drlig utnyttelse av utdanningstid.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    86
    Og hvilke holdninger er det han skal utfordre ved ha norsk 17-maifeiring i NK?
    I og med at arrangementet er godkjent av myndighetene er det vel rimelig anta at de kommer til bruke det som en propagandagevinst. Eller?

Sorry, jeg klarer virkelig ikke se hva hans 'kunstprosjekt' (som ogs omfatter rakett med kondom og hvitmalt stridsvogn) har bidra med for fjerne forutinntatthet.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Forutinntatthet bekjempes med mter mellom mennesker og kulturer. Traavik er med p skape slike mter. Noen ganger blir det plumpt som med kondomen og stridsvognen, men dette synes jeg er bra. Legger med lenken til de den Nordkoreanske trekkspillversonen av Take on Me. Den andre lenken er noe strekke seg mot for norske musikk-og kulturskoler:-)

http://www.youtube.com/watch?v=rBgMeunuviE

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=gSedE5sU3uc

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    86
    Sorry igjen, Sofakriger og Takkatt. Selv om vi n ser bort fra det vi kanskje kan vre enige om, nemlig at det ikke er god bruk av norske soldaters utdanningstid, nyaktig hvilke verdier er det dere tror kan oppns ved at det norske Forsvaret blir assosiert med regimet i Nord-Korea?

Vi kan jo lese litt mer om konseptet til Traavik her: http://dittoslo.no/kultur/rockens-ma...yang-1.5629329 "Et system som i Nord-Korea bestr nettopp fordi landet blir boikottet og opplever et ekstremt sterkt press utenfra. En ytre fiende kan brukes effektiv og avlede oppmerksomheten fra at ting ikke funker helt hjemme. Det er jo alltid toppen ha noen hate, sier Morten Traavik."

Hypotesen ser alts ut til vre at kulturell utveksling mellom Norge og Nord-Korea kan gjre koreanerne snillere (og kanskje til og med slutte med diktaturet sitt?).

I beste fall er dette en naiv forestilling, omtrent p linje med tro at en norsk teatertrupp sendt til nazi-Tyskland i 1939 ville gjort noen forskjell.

I verste fall benytter propagandaapparatet deres dette til fulle - de har tross alt samarbeidet med et NATO-land, og kan bruke det som et argument for opprettholde vanstyret sitt.

Eller hvilke konkrete, positive resultater tror dere dette kan fre til?

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Jeg tror du gjr noen grunnleggende feiltolkninger Rittmester.

Dette er ikke en Nord-Koreansk delegasjon p besk i Norge. Det er personer med spesialkompetanse som er invitert til styre et menneskelig billedspill, et kunstprosjekt. Selvflgelig kan det Nord-Koreanske propagandasystemet spille p det. Forhpentligvis gjr de det i stor grad, jo mer desto bedre, det er jo litt av poenget.

Nord-Korea er fortsatt i krig med Sr-Korea. Som de fleste vet er SK stttet av USA, det fremste landet i NATO. Propagandaapparatet i SK bruker mye tid p nre frykten for invasjon fra SK/USA. Slik sett er det aldeles utmerket om Nord-Korea sprer propaganda om positivt samarbeid med NATO til sine innbyggere.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post

I beste fall er dette en naiv forestilling, omtrent p linje med tro at en norsk teatertrupp sendt til nazi-Tyskland i 1939 ville gjort noen forskjell.
    En sak til; du m ikke kimse av kunstens og kulturens pvirkningskraft Rittmester. Husk hva en liten bok som Alexandr Solzjenitsyns En dag i Ivan Denisovijs liv, har betydd i Sojetunionen/Russland. Den handler om hans opplevelser i en Gulag leir. Et klassisk sitat derfra lyder noe snt: Den som er varm forstr ikke de som fryser. Det var hans betraktning om fangevokterne. Han forstod at de egentlig ikke hadde det s mye bedre enn fangene. Jeg husker det nok ikke ordrett, men avslutningen er noe slikt: Det hadde gtt en dag, ikke formrket av noe, en nesten lykkelig dag.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    5
    Satt selv der og viftet med de pixlene, kan ikke si det var det mest produktive vi kunne gjre uka og helga fr 5 dagers skimarsj.. Men m vel se det i et strre perspektiv

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    Forskjellige meninger om hvordan man skal behandle ondskapens imperier. Mange (og nesten flere i Norge enn noen andre steder) har trodd p "appeasement" og ettergivenhet, snakker vi nok med "de andre" vil de gi opp sine onde hensikter. Andre har sttt p konfrontasjonslinjen. I den kalde krigen var det de (inklusive klart flertallet av nordmenn) som hpet at kontakt og samtale etter hvert skulle gjre kommunismen i Sovjetimperiet langsomt, tir for tir, mer menneskelig, og at vi om hundre r kanskje ville vre mer p like fot og ikke se p dem som en trussel mer. USA, ledet av Ronald Reagen, startet fra begynnelsen av 1980-tallet en helt annen politikk, en konfrontasjon. Her er Ronald Reagens tale fra 1983 det som viste kursen:

Her var tanken en helt annen: Konfrontasjonen mellom Vesten og kommunismen var en kamp mellom det gode og det onde, Sovjetimperiet var Ondskapens imperium som mtte bekjempes. Mlet mtte vre at kommuniststyret mtte styrtes, ikke at det skulle bli over tirene (og kanskje til og med hundrerene) et mer menneskelig og ufarlig kommuniststyre. Historiens fasit er: Frie valg ble holdt i Polen i juni 1989, og Polen fikk "stblokkens" frste ikke-kommunistiske regjering fra 13. september 1989. Den 9. november 1989 falt Skammens mur, frie valg ble holdt i DDR 18. mars 1990, gjenforeningen av Tyskland fant sted 3. oktober 1990, Warszawapakten ble opplst 1. juli 1991 og 8. desember 1991 ble Sovjetunionen erklrt opplst.

Ingen hadde p forhnd forutsett at kommunistimperiet skulle falle som et korthus i lpet av 2 1/2 r. Men de fleste vil vel vre enige i at for verden som helhet (og spesielt de europeiske land som ufrivillig etter 1945 var del av det sovjetstyrte imperiet, Polen, st-Tyskland, de baltiske land, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Romania, Bulgaria) var dette enormt mye bedre enn det venstresiden (spesielt SV!) hadde drmt om, et fortsatt sosialistisk st-Europa med et etter hvert mer og mer menneskelig ansikt.

Om hvor viktig Reagans konfrantasjonslinje var for kommunismens fall, strides de lrde. Tilhengerne av Reagan vil si at den var helt vesentlig. USAs opprustning p 1980-tallet og samtidige oppbygging av mujahedin i Afghanistan frte til at Sovjetunionen mtte bruke s store ressurser p militret at det medfrte en fullstendig konomisk kollaps som igjen frte til kommunismens fall. Andre vil si at kollapsen nok ville skjedd uansett.

Overfrt til Nord-Korea: Skal vi si at Kim-regimet er et ondskapens regime som skal bekjempes med alle midler, der vi ikke er fornyde fr regimet har falt, eller skal vi si at vi ved snakke pent til dem kan hpe at de skal bli litt mindre harde etter hvert?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Verden er heldigvis fylt av atskillig flere nyanser enn Reagens politiske retorikk. For et lite land som Norge er nok posisjonen gitt: Vi har ingen sabler rasle med bortsett fra vr deltagelse i NATO koret. Heldigvis kan man si, hadde man ogs dialog med Sovjetunionen og stblokken gjennom politiske, kulturelle, kunstneriske og intellektuelle kanaler. Derfor hadde man ogs veletablerte og fungerende kanaler for pvirkning og informasjon. Personlig tror jeg begge sider dro nytte av det i 1989 og de frste rene etter murens og Sovjetunionens fall. Kanskje er denne kontakten en del av forskjellene mellom den arabiske vren og stblokkens kollaps.

Personlig tror jeg mer p at det var regimets ambivalens til fortsatt autoritrt styre som frte til Sovjetunionens fall. Det var Jeltsin som banet vei for Sovjetunionens opplsning, ikke Reagen. Kommunistpartiet ble vel til og med forbudt er periode i Russland. (eller var dette bare et forslag?)

Jeg har hatt kontakt med bde russere, polakker og sttyskere. Deres begeistring var nok mindre enn vr for si det slik. Srlig russerne gjennomgikk en forferdelig drlig periode under Jeltsin. Et vanlig utsagn var: Fr hadde vi penger, men lite kjpe. N finns alt kjpe, men vi har ingen penger. Den gjennomsnittlige levealderen gikk drastisk ned etter systemets kollaps. Den er vel p vei oppover igjen, men fortsatt er den gjennomsnittlige levealderen i Russland vesentlig lavere enn under sovjetsystemet.

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post

Overfrt til Nord-Korea: Skal vi si at Kim-regimet er et ondskapens regime som skal bekjempes med alle midler, der vi ikke er fornyde fr regimet har falt, eller skal vi si at vi ved snakke pent til dem kan hpe at de skal bli litt mindre harde etter hvert?
    Problemstillingen er mer sammensattsatt enn som s. Det handler ikke om snakke pent med dem. Regimet i Nord-Korea skal etter min oppfatning kritiseres i klare ordelag, men det skal ikke vre et hinder for dialog gjennom andre kanaler.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    86
    Nei, det var Gorbatsjov, ikke Jeltsin, som banet vei for Sovjetunionens fall, men begge var viktige for historiens forlp.

For vrig vil jeg heller sammenligne Nordkorea med nazi-Tyskland enn med Sovjetunionen. Etter Stalin hadde de ikke en like utpreget personkultus, slik nazistene hadde. En statsbrende frerskikkelse og ideologi er en farlig kombo, og det har vi i NK i dag.

Jeg mener fortsatt det er naivt tro kunstneriske eskapader kan bidra til noe som helst.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Jeg har hatt kontakt med bde russere, polakker og sttyskere. Deres begeistring var nok mindre enn vr for si det slik. Srlig russerne gjennomgikk en forferdelig drlig periode under Jeltsin.
    En ting er hvordan russerne fikk det (skyldtes kanskje mer vanstyre under Jeltsin enn det gamle regimets fall) p 90-tallet, en annen sak er hvordan de landene som hadde vrt okkupert i 44 r fikk det. Jeg var i Estland og Latvia f r etter Sovjetunionens fall, og der var det ikke mye tvil om at 45 rs ondskapsfull okkupasjon var endelig slutt (i hvert fall fra de som ikke tilhrte de okkupantene som hadde flyttet til Estland og srlig Latvia i lpet av de 44 rene og endret den etniske sammensetingen temmelig radikalt, for s vidt var det et element av etnisk rensing i det, i hvert fall ut fra synspunktet til mange (etniske) estere og latviere). Blant flere polakker jeg kjenner er det heller ikke mye nostalgi overfor det som de ser p som 44 rs sovjetisk okkupasjon og quisling-styre.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    Etter Stalin hadde de ikke en like utpreget personkultus, slik nazistene hadde.
    Ikke p langt nr som Stalin, men Bresjnev-regimet 1964-1982 hadde ogs visse tendenser, og var uansett ikke noe skryte av (dessuten er jeg vokst opp med Bresjnev som sjef p den andre siden, dvs. fra jeg var 7 til jeg var 25, s det er den tiden jeg forbinder med Sovjetunionen). De korte episodene med de overrige Andropov 1982-1984 og deretter Tsjernenko 1984-1985 ved rattet var jo bare parenteser. De var henholdsvis 70 og 73 r gamle da de ble generalsekretrer i kommunistpartiet, og begge dde etter under 2 r ved makten.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Nei, det var Gorbatsjov, ikke Jeltsin, som banet vei for Sovjetunionens fall, men begge var viktige for historiens forlp.

For vrig vil jeg heller sammenligne Nordkorea med nazi-Tyskland enn med Sovjetunionen. Etter Stalin hadde de ikke en like utpreget personkultus, slik nazistene hadde. En statsbrende frerskikkelse og ideologi er en farlig kombo, og det har vi i NK i dag.

Jeg mener fortsatt det er naivt tro kunstneriske eskapader kan bidra til noe som helst.
    Det er en vanlig feiltolkning. Man m skille mellom Warsavapaktens kollaps og Sovjetunionens opplsning. Mange vil nok hevde at Gorbatsjovs lederskap var en medvirkende rsak, men han kjempet uomtvistelig for unionens sammenholdning inn til det siste. Jeltsin kjempet for Russlands uavhengighet og vant. Og selvflgelig var Litauens selvstendighetserklring viktig.

Du m gjerne synes det er naivt, men du kunne kanskje peke p alternativ og historiske paralleller der man har vunnet fram uten dialog. sammenlikne med Nazi-Tyskland er absurd. Romania eller Albania er langt mer relevant.

I disse tider er Burma interessant. Ogs der skjer positiv utvikling etter lang tid med en kombinasjon av politisk kritikk og dialog. Det er kanskje ikke s kjent, men den burmesiske opposisjon har kringkastet radiosendinger fra Oslo i revis.

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    En ting er hvordan russerne fikk det (skyldtes kanskje mer vanstyre under Jeltsin enn det gamle regimets fall) p 90-tallet, en annen sak er hvordan de landene som hadde vrt okkupert i 44 r fikk det. Jeg var i Estland og Latvia f r etter Sovjetunionens fall, og der var det ikke mye tvil om at 45 rs ondskapsfull okkupasjon var endelig slutt (i hvert fall fra de som ikke tilhrte de okkupantene som hadde flyttet til Estland og srlig Latvia i lpet av de 44 rene og endret den etniske sammensetingen temmelig radikalt, for s vidt var det et element av etnisk rensing i det, i hvert fall ut fra synspunktet til mange (etniske) estere og latviere). Blant flere polakker jeg kjenner er det heller ikke mye nostalgi overfor det som de ser p som 44 rs sovjetisk okkupasjon og quisling-styre.
    Jeg er enig, det var russerne som led mest under overgangen, men ganske mange st-Tyskere savnet faktisk ogs sitt gamle DDR. Forklaringen som polakker, tsjekker og slovaker ofte gir, er at de er det tradisjonelle, siviliserte sentral Europa mens russerne jo gikk fra fydalsamfunn til kommunistisk diktatur. Kan vel ligge noe i det.

AGR416
    Guest
    Det er en vanlig feiltolkning.
    Da er det jaggu godt at vi har deg til gi oss fasiten.....

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11
    N-korea er som en hund, pisker du den s biter den. Men gir du den en god bit s kan den til slutt logre. Jeg tror mange kulturelle utvekslinger kan bidra til pne landet. Nord korea har kommet dit dem er i dag fordi vi har pisket hunden, men n er det en ny leder og han kan vi kansje myke opp. Med kultur kan vi forandre deres syn, vi kan kansje f NK til senke garden og starte en rolig tilnrming til resten av vrden uten blod. TTT og en nasjon som NK trenger masse tid hvis de velger komme nrmere oss, hunden m lre like oss.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    86
    Du m gjerne synes det er naivt, men du kunne kanskje peke p alternativ og historiske paralleller der man har vunnet fram uten dialog.
    Andre verdenskrig?

sammenlikne med Nazi-Tyskland er absurd.
    Fordi?

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Nord korea har kommet dit dem er i dag fordi vi har pisket hunden,(...)
    Nja, det er vel g litt langt gi oss skylden for dette?

Litt historikk: Etter andre verdenskrig ble Japansk-okkuperte Korea delt i to deler med en rett strek, den nordlige delen okkupert av Sovjetunionen og den srlige av USA. Alts en bra parallell til delingen av Tyskland etter krigen, selv om Vesttyskland ogs ble delt med Frankrike og Storbritannia. Nordkora angrep Srkorea i 1950 med Stalins sttte. Senere kom ogs kineserne med. Etter nesten ha blitt kastet p sjen (og nesten utlst en atomkrig) klarte USA og FN stabilisere situasjonen langs en ny grense, ikke veldig lang fra den gamle. Denne demarkasjonslinjen utgjr fortsatt 'frontlinjen' mellom de to landene, som formelt fortsatt er i krig.

Snn sett er jeg enig at vi kan sammenligne NK med noen av de andre gamle kommunistiske marionettregimene, f eks sttyskland. Forskjellen ligger i den enorme personkultusen og det kollektive paranoia som gjr at de bruker en vesentlig del av BNP p militrvesenet, og med atomvpen utgjr en reell trussel mot sine omgivelser. Uten Kinas sttte hadde de vel kollapset allerede, men s lenge Kina har interesse av holde regimet ved makten forblir de der, og kommer til klore seg fast til siste blodsdrpe.

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    51
    Det var lite Stalin-regimet var s nervst for som eksponere borgerne sine for utlandet. Etter ha brukt 30-ra p isolere seg selv stadig mer var masseeksponeringen av sovjetiske soldater for (st)Europa ved krigens slutt en kilde til store bekymringer - hundretusener av sovjetborgere fikk se at verden utenfor l langt foran Sovjetunionen i levestandard, konomisk utvikling og mer diffust - kulturell utvikling.

I resten av Stalintida (og forsvidt ut sovjetperioden, om enn i stadig mindre grad) var det reise til utlandet et privilegium for de f, de hyt utdannede og de antatt regimetro. Eksperter som kunne vre gode ambassadrer for diktaturet sitt - mye som et par nordkoreanske "menneskebilde"-instruktrer. De var spesielt plukket ut og som regel forberedt p hva de skulle f se og hvordan de skulle tolke det. Likevel viser det seg at mtet med et materielt overlegent utland skapte betydelig hodebry nr opplevelsen ikke lignet propagandabildet. (Det som er moderne kalle for "kognitiv dissonans" n for tiden.)

Jeg er ikke i tvil om at denne konstante opplevelsen av ikke n opp til eller vre konkurransedyktig med det kapitalistiske Vesten p omrder kommunistregimene selv definerte som viktige: konomisk vekst og en fornuftig levestandard, var med p undergrave troen p systemet. Hvis n bare en av disse nordkoreanske instruktrene blir gende lure p de tingene han har sett i Kirkenes: Hvorfor ser alle mette ut, hvorfor har de skikkelige klr, hvem eier alle bilene? (Og snskuterne ), s tror jeg det vil vre en av de vanndrpene som p sikt graver grunnmuren vekk fra under det nordkoreanske regimet. Ikke fram til en langsom menneskeliggjring, men fram til br kollaps, slik vi s i Sovjetunionen og det kommunistiske st-Europa.
    The electricity is always working and the food is pretty great.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Dialog er alltid bra - og nord-Korea er s langt unna resten av verden kulturelt at vi m finne arenaer hvor vi kan mtes. Jeg synes kunstneren driver utmerket PSYOPS.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    S sent som i juni 1987 deltok jeg p et stort internasjonalt symposium i astrofysikk i Balatonfred i Ungarn. Selv s nr jernteppets fall var det for de fleste russiske forskere umulig f tillatelse til beske Vest-Europa eller Amerika, og mtet ble lagt til Ungarn nettopp for at det skulle vre mulig for forskere fra vest og st mtes. F r fr fikk ikke mange av de sovjetiske forskerne en gang lov til reise ut av Sovjetunionen til f.eks. Polen eller Ungarn. Mange av dem hadde arbeidet p utviklingen av sovjetiske kjernefysiske vpen, og man skte begrense deres muligheter til lekke hemmeligheter til vesten mest mulig, stort sett ved forby dem reise til utlandet (p den annen side levde de jo i Sovjetunionen i samme verden som partitopper i kommunistpartiet, dvs. som en spesielt priviligert klasse med tilgang til alt det som vanlige russere ikke hadde tilgang til (og de regnet seg hyt hevet over de moralregler vanlige mennesker var forventet leve etter, "alle griser er like, men noen griser er liker enn andre"). Men selv i Ungarn i 1987 var det klart at det var KGB-agenter med p mtet som passet godt p. P den annen side var det med en amerikansk journalist som alltid svarte meget diffust nr man spurte hvilken avis han arbeidet for, og han viste klart at han var totalt uvitende om astrofysikk, han sa generlt ikke mye...

Vi kjrte bil til og gjennom Ungarn med vr eldste datter, da 1 r gammel. Det var en interessant opplevelse, bare to r fr jernteppets fall var det en del reformer, men samtidig mye av det gamle.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sammenlikningen med Nazi-Tyskland blir absurd fordi det er en helt annen strrelse Rittmester.
    Nasjonalsosialismen var en ideologi med stor attraksjonskraft i rene fr krigen. Liknende partier blomstret opp i de fleste europeiske land. Det var en dynamikk omkring dette systemet og landet det ble unnfanget i, som verden knapt har sett maken til verken fr eller senere. Under de 12 rene Hitler hadde makten ga det seg utslag i opprustning av infrastruktur, militrvesen, bevisst utryddelse, total krig og en elendighet uten sidestykke.
    Det Nord-Koreanske systemet har eksistert i mer enn 60 r. De har svrt begrenset sttte og enda mindre attraksjonskraft p omgivelsene. Personkulten dreier seg mye mer om den frste, eneste, sanne og dessuten avdde, lederen Kim Il-Sung, enn den sittende lederen.

I likhet med Hvlt har jeg ogs hatt gleden av ferdes i sblokken med bil og tog p midten av 80-tallet. En kort sagt uforglemmelig erfaring.
    Det var store forskjeller landene i mellom. Tsjekkoslovakia en liberalistisk oase sammenliknet med st-Tyskland. Til og med Russland var overraskende humrfylt og frimodig mot tristessen i DDR.
    Alle som kjrer mellom Kirkenes og Murmansk ser forvrig restene av de indre grensekontrollene de hadde. Titovka heter den og er fortsatt i bruk.

En liten historie er vel kanskje av interesse. I nattemrket og temmelig alene p motorveien, fikk vi ye p underlige lysglimt i horisonten mot nord mens vi nrmet oss Dresden. Vi var p vei opp p en lav s. I det vi passerte bakketoppen kom et mildt sagt imponerende flge til syne i motgende retning. Begge filene var fylt med stridsvogner, BMP, BTR, jeeper, ulike lastevogner og tankbiler. Vi brukte mellom 6 og 7 minutter p passere kolonnen i ca 100km/t. Tidsangivelsen er romslig siden det tok en stund fr vi kom p ta tiden. Mlingen var 5,48. Det er vel undig si at vi ikke flte oss srlig hye i hatten.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    For pense tilbake fra Sovjetunionens fall til nord-koreanske instruktrer p kulturutveksling: Er vel kanskje litt vel optimistisk forvente at dette kan bli en parallell til .
    Men morsomt leke med tanken.
    Og en dag eller 2 med absurd plakatvifting i sn'n kan jo ha en positiv effekt p lagnden til de vernepliktige for alt jeg vet??

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49
    Jeg har en veldig god ide, tror ikke det blir noe problem av dette.

Gi alle ansatte p et (la oss si) NAV kontor et teambuildings kurs med nynazister som instruktrer i marsjering med bombejakke, og innvde ansiktsuttrykk.
    Blir en fin avveksling for de som sitter p kontoret hele dagen.

Om noen blir sur p meg, kan jeg bare si: Kunst
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Jeg har en veldig god ide, tror ikke det blir noe problem av dette.

Gi alle ansatte p et (la oss si) NAV kontor et teambuildings kurs med nynazister som instruktrer i marsjering med bombejakke, og innvde ansiktsuttrykk.
    Blir en fin avveksling for de som sitter p kontoret hele dagen.

Om noen blir sur p meg, kan jeg bare si: Kunst
    Det var en aldeles lysende id KDO. Parallellen mellom norske soldater og arbeidslse fra NAV er jo like penlys som likestille Nord-Koreanske innstrukturer i menneskelig billedspill med nynazister. For ikke snakke om at kombinasjonen norske soldater/sr-korenske instruktrer har samme symbolladning som arbeidslse fra NAV/Nynazistiske instruktrer.
    Jeg tror kunstneren Traavik og personene i forsvaret som har godkjent opplegget, har en annen og bedre vurdering enn deg KDO. Det tror jeg ogs UD har. De har stttet Pikene p broen som str for arrangementet Barents Spektakel, i revis.

Personlig vil jeg karakterisere din parallell som historiels og fordummende.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    86
    Personlig vil jeg karakterisere innlegget til Kdo_Under som morsomt, og penlyst ment ironisk.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20
    Stttes
    Odd objects attract fire. You are odd.

AGR416
    Guest
    Du skjnner jo det Rittmester, Takkatt er litt bedre enn alle oss andre. Han tar aldri feil, det er de vi som gjr. Vi er ogs dumme, uten evne til lre. Han tar aldri innover seg kritiske meninger om hans innlegg, da det vitterlig er tydelig at han sitter p fasiten. Hans evner til resonnement er ufeilbare.

;-)

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49
    Det var en aldeles lysende id KDO. Parallellen mellom norske soldater og arbeidslse fra NAV er jo like penlys som likestille Nord-Koreanske innstrukturer i menneskelig billedspill med nynazister. For ikke snakke om at kombinasjonen norske soldater/sr-korenske instruktrer har samme symbolladning som arbeidslse fra NAV/Nynazistiske instruktrer.
    Jeg tror kunstneren Traavik og personene i forsvaret som har godkjent opplegget, har en annen og bedre vurdering enn deg KDO. Det tror jeg ogs UD har. De har stttet Pikene p broen som str for arrangementet Barents Spektakel, i revis.

Personlig vil jeg karakterisere din parallell som historiels og fordummende.
    N kjenner jeg til reglene for krangling p Internet.
    Men
    Jeg sa ansatte p NAV kontor(Som i folk som gjr en nyttig jobb for samfunnet, i en annen setting enn militre mannskaper).
    Jeg har kun nevnt Nord Korea, hva Sr Korea har med saken gjre aner jeg ikke.
    Jeg sammenligner Nynazister med det Nordkoreanske regimet (Menneskelig avskum i forskjellige settinger).
    Og jeg sammenligner poseringen til nassene med plakatveivingen til Nord-Koreanerne(De str begge for mye dritt men den biten er ikke s farlig isolert sett.)

Man kan jo ikke bli sint p leflingen med tyranni og ekstremisme, det er jo kunst.
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Personlig vil jeg karakterisere innlegget til Kdo_Under som morsomt, og penlyst ment ironisk.
    Selvflgelig, ironisk, og likefullt fordummende fordi det viser at han ikke forstr hva det handler om.

AGR416
    Guest
    Takkatt:

Hva med at du slutter vre s imponert over din egen fortreffelighet, og diskutere sak og ikke person.

Du fremstr faktisk som fryktelig arrogant, og lite villig til anerkjenne andre debattanter. Dette har du vist i samtlige debatter du har deltatt i.

Jeg skjnner ikke hva problemet ditt er, men poenget med debatter er fremstille forskjellige syn, ikke overbevise andre, eller seg selv, om egen intelektuell overlegenhet.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Nok.

Igjen er det bevist at ironi og satire fungerer drlig p internett. Dette m tydeligvis alle minnes p av og til.
    Forvrig reserverer vi i moderatorstaben oss aleneretten til korrigere brukere som ikke bidrar positivt - og definere hva dette er. Flere debattanter i denne trden bes ta et langt drag gjennom nesen og fortsette debatten on topic - uten personfokus.

Moderator
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Fortsatt litt p siden, men nr det gjelder ironi er det viktig huske at det er et forsterkende virkemiddel. Mange husker sikkert smund Olavson Vinje fra
    litteraturundervisningen p skolen. Han uttrykte en smule anger etter ha slaktet Bjrnssons Bondefortellinger med ironi, og beskrev det p denne mten: Eg var tvungen til ta fram den rifla kanona.

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Back on track:
    http://www.dagbladet.no/2012/02/26/n...ater/20406867/
    - Norske soldater blir misbrukt
    Morten Hglund (Frp) mener norske soldater brukes i propaganda for Nord-Korea
    N tar han saken opp i Stortinget, og krever en redegjrelse fra forsvarsminister Espen Barth Eide.

AGR416
    Guest
    Her er regimet vi skal "vinne over" med litt kultur:

http://www.youtube.com/watch?v=sknmWiih_4E&feature=

Lee Myung bak is the President of South Korea.

Kin Kawn jin is the Minister of National Defense of South korea.

Jung Seung jo is Chairman of the joint chiefs of staff of South Korea.

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •