Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk
Viser resultatene 1 til 30 av 30

Trd: Alfa Jeger stvel

Menig
    Ble medlem
    Oct 2010
    Pondusfaktor
    0

Alfa Jeger stvel

Jeg nsker kjpe Alfa jeger stvler fr CR2012. Er disse "godkjente" vintersko eller er det kun M-77 som gjelder?? HV innsats har visst(eller hadde nrmere bestemt) en Gore-tex stvel som ikke ble tillatt p vintervelser...

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

AGR416
    Guest
    Gore Tex stvler er aldri en god id om vinteren.

M-77 og fotposer, forsterket med sle av liggeunderlag i fotposen er gull.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    17
    Vet at noen fikk ut en Crispi modell som ikke fungerer optimalt i kulde. M-77 + fotposer er testet og godkjent av tusentalls av soldater...

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19
    Problemet med Goretex er at om du frst blir fuktig p innsiden av skoen, s vil den aldri trke fr lenge etter at du har kommet hjem.
    Vt sko = Kald fot = Problemer.

HV skoen var fra Scarpa.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Gore Tex stvler er aldri en god id om vinteren.

M-77 og fotposer, forsterket med sle av liggeunderlag i fotposen er gull.
    Jepp, M03 er prvd og funnet (veldig) ikke i orden vinterstid.

Sttter AGRs forslag her. Finnes ikke noe bedre til vintertjeneste. Sammen med M75-bukse og hvitkamo p beina.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2010
    Pondusfaktor
    4
    alfa jegerstvelen, er ikke anbefalt brukt om vinteren av forsvarets vinterskole! n er vel det meste nevnt tidligere, og virker ikke som at noen er uenige i at er det kaldt ute: m/77(kan bruke dobbel utlevert sle, det funker veldig bra, men ung for allt i verden sole-sler) og fotposer (med litt liggeunderlag)

det med liggeunderlag er enkelt, du tar feltstvelen din p liggeunderlaget, drar tusj rundt skoen, skjr ut og stapp ned i fotposen. de fleste avdelinger som har en log.off som har vrt ute i kaldt vr fr burde ikke ha noe problem med f tatt ut et liggeunderlag eller tre s alle fr

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5
    Sprs veldig hvordan vret blir da, blir det mildt srpefre ville jeg gtt for jegerstvelen.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Det er jeg ikke enig i. Som flere har sagt, s er det svrt unskelig med vte goretex p vinteren. Du blir i praksis ikke trr fr du kan trke skoene uten bruke dem. Det tar ogs temmelig lang tid f dem trre. P den andre siden er Alfas goretex mye varmere enn M-77. Det er min erfaring i alle fall.
    Om man skal vre ute over lang tid synes jeg valget gir seg selv: M-77 eller andre stvler uten goretex.

AGR416
    Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av panserskalle Vis post
    Sprs veldig hvordan vret blir da, blir det mildt srpefre ville jeg gtt for jegerstvelen.
    Fotposer funker bra. Blir du vt p fttene med kun M-77 -> drlig vurdering ift vr. Blir du vt p fttene med fotposer p -> drlig KTS.

Til tross for at alle forfekter fortreffeligheten til Gore-Tex, ogs klr, s er det et produkt som passer til et veldig snevert klima. Typisk blt hst dag.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    0
    Jeg bruker Alfa Jegerstvel flere ganger i uka om vinteren p vidda ifm med jaktturer, holder bra p varmen p dagsturer for en stkkjeger som nesten alltid er p marsj:-) Men skal jeg vre ute flere dager s er det M-77 med fotposer (m dobbel liggeunderlagssle) som foretrekkes, og i felt s hender det vell at skallene brukes inni fotposene.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    17
    Til tross for at alle forfekter fortreffeligheten til Gore-Tex, ogs klr, s er det et produkt som passer til et veldig snevert klima. Typisk blt hst dag.
    Alts en typisk Norsk vr/sommer/hst dag

Men ja, membran er veldig bra nr det brukes korrekt, og i riktig setting; ved feilbruk kan det vre noe realt hrk..

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2010
    Pondusfaktor
    4
    personlig liker jeg ikke bruke de p sommeren da de fort kan bli for varme... men p vr/hst er gode, s vil si de har et litt snevert bruksomrde. jeg hadde personlig ikek gtt til innkjp av dem, da de nok ikke er s billige, er du i forsvaret og fr dem utlevert bruk de nr det passer vis ikke, kjp noe annet (vis noen skulle se meg g med dem er det fordi jeg har mine fra tia i forsvaret)

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    5
    I lpet av rekrutten p GSV, s har vi nesten kun brukt Lundhags skisko med kartanker og neversler, i tillegg til gamasjer utenp. Jegerstvler har ihvertfall vrt helt no-go.

Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    0
    Noen som vet om det er butikker i Oslo som frer Alfa Jegerstvler?

Vet at Magasinet hadde tidligere, men de har den modellen ikke lenger..

/ZT

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Jeg trekker opp denne trden igjen, i hp om f noen gode rd.

Jeg har selv et par M77 som jeg har ftt utlevert fra HV, som jeg er veldig godt fornyde med. De funka brillefint i daglig tjeneste som vekter og p bla. en to ukers kanotur for nevne noe, selv om skinnet ble spass bltt mot slutten av kanoturen (etter et par ufrivelige badeturer) at jeg trkka skikkelig over. Etter mange timer med vurdering av ulike sko, s fant jeg det riktig teste ut Alfa Jeger, og fikk et par i posten for ca 3/4 r siden for 3k. Tanken var at denne stvelen skulle vre stiv nok til mine delagte ankler (spilt basket i mange r), men jeg opplever den fortsatt som for stiv selv etter mange runder med innging.

Senest i dag hadde jeg stvlene (Jeger) p meg p en tur i nromrdet, og beina stivna totalt (bde fremsia p leggen og under foten) etter 30 minutter i oppoverbakke, i samme lypa som M77'ene fr til vre en bedagelig sndagstur. Jeg er n litt bekymret for hva jeg skal velge av fotty til sommerens tur (1-3 uker i fjellet), g inn Jeger, eller kjpe ekstra sttte til M77?

Andre tips?

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4
    Min erfaring er at "Alfa Bever Grip +" er en fin mellomting mellom M77 og Alfa Bever Pro Grip som er utlevert i forsvaret.
    Billigere er den vel og, om jeg ikke tar helt feil.

AGR416
    Guest
    Er ambisjonen kunne nytte samme stvel til bde fritid og HV?

Definer fjelltur; er det snakk om lende hvor hvert enkelt steg risikerer komplisert ankelbrudd, eller helt ok terreng, men at du bare nsker godt fotty?

Grunnen til at jeg spr er at det finnes sykt mange alternativer der ute, hvis kravet ikke er svart ifm bruk i forsvaret, og lettere utgaver hvis det ikke er snakk om bratt lende med rullestein og det som verre er.

Vet ikke hvor du holder hus, men XXL i Sandvika har et srdeles godt utvalg av stvler, typ Merrel, Garmont, Scarpa osv. Vil anbefale disse lenge fr splesko fra Alfa.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    0
    Er det noen sko fra Lundhags dere ville anbefalt over M77?
    Id rather shut my mouth and be looked upon as stupid, than open it and remove all doupt.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Luffar fra Lundhags er aprobert stvel, og "noen" brukte dem istedet for M-77 ved rtusenskiftet - sivilt s er de vel brune i fargen og skaftet er hyere en MILSPEC-varianten.

Men de skal vre tyngre enn M-77, da.
    Beyond is where I learn

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Er ambisjonen kunne nytte samme stvel til bde fritid og HV?

Definer fjelltur; er det snakk om lende hvor hvert enkelt steg risikerer komplisert ankelbrudd, eller helt ok terreng, men at du bare nsker godt fotty?

Grunnen til at jeg spr er at det finnes sykt mange alternativer der ute, hvis kravet ikke er svart ifm bruk i forsvaret, og lettere utgaver hvis det ikke er snakk om bratt lende med rullestein og det som verre er.

Vet ikke hvor du holder hus, men XXL i Sandvika har et srdeles godt utvalg av stvler, typ Merrel, Garmont, Scarpa osv. Vil anbefale disse lenge fr splesko fra Alfa.
    Takker for svar!
    Med fjelltur tenker jeg i frste omgang p Hardangervidda, men har ogs planer om beske Etne-fjellene. Stort sett hyggelig terreng, men bla. veien opp og ned fra vidda gr via kranglete terreng og steinryser.

Jeg har ikke et veldig stort behov for kunne bruke samme stvel den ene uka i ret jeg er i HV. Jeg liker forsvidt M77'ene veldig godt bde i hyde og passform, men som nevnt s har 20 r som basketspiller tret noe p anklene, og sttten i M77 kunne vrt bedre.

S det viktigste er at det er gode sko, med god sttte og at de holder fttene trre (i best mulig grad, de fleste sko lekker jo fr eller seinere). Gjerne samme hyde som M77.

Menig
    Ble medlem
    May 2012
    Pondusfaktor
    0
    Hvis man skal ha ekstra vekt i sekken opptil 40 kg, og bruker M77 feltstvel, s kjenner man det i akillesen og i ftter og alt. Det er ikke akkurat en fornylse bruke dem da. Har puttet i dempende sler, men de fungerte ikke s bra nr jeg hoppet fra 3 meter i hinderlypa. S jeg vurderer kjpe meg et nytt par feltstvler. Noen tips? Har kikka litt p Adidas GSG9.2 og noen Crispi stvler(og selvflgelig Alfa jegerstvel) Er det noen til en rimelig pris?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Litt p siden, men jeg har n endelig ftt gtt inn mine Alfa Jeger Panzer-sko. De er tunge, stive og tar lenger tid g inn (min mening) enn andre stvler, men gir god sttte til ankelen. S langt s har de holdt vannet ute, men testturene mine er ikke s mye skryte av, de begrenser seg til turer av 2-3 timers varighet vtt terreng (vestlandet, her er turstiene det vi kaller "myr" p stlandet). Der jeg tidligere ble vt med M77 etter kort tid i myrlendt terreng, s har de holdt s langt.

Men som sagt, de er jvla tunge og stive. Om de er verdt 3k+ kroner tr jeg ikke en gang uttale meg om, men etter at de er inngtt s har de funka til mitt bruk.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna Vis post
    Luffar fra Lundhags er aprobert stvel, og "noen" brukte dem istedet for M-77 ved rtusenskiftet - sivilt s er de vel brune i fargen og skaftet er hyere en MILSPEC-varianten.

Men de skal vre tyngre enn M-77, da.
    Hadde noen i den retningen ja. De var ypperlige i myrlende/hstvr. Foretrakk M77 nr det ble kaldere.

AGR416
    Guest
    Skal jeg vre dristig i mine uttalelser, s har vel ingen utleverte stvler i Forsvaret vrt spes bra

For mine ftter ihvertfall

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4
    Skal jeg vre dristig i mine uttalelser, s har vel ingen utleverte stvler i Forsvaret vrt spes bra

For mine ftter ihvertfall
    Som allround stvel synes jeg M77 var helt ok. Selvsagt finnes det nok de som er bedre til spesifikk bruk, men jeg synes de var gode nok. Til mine ftter har de funket godt. Kan telle antall gnagsr p en hnd

Hadde et par en gang der lret var mykt som flyel
    Sist endret av MGhyre; 14-09-12 kl 18:23

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    69
    M66 med anklets var under en del forhold bedre, spesielt den stivere slen syntes jeg var bra i steinete lende. Men de ble forferdelig glatte p sn og is nr slen var litt slitt. Stvlene fr M66, enhetsstvelen, var fra en annen tid og noe rl (beksmstvel med lrsle).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    M66 med anklets var under en del forhold bedre, spesielt den stivere slen syntes jeg var bra i steinete lende. Men de ble forferdelig glatte p sn og is nr slen var litt slitt. Stvlene fr M66, enhetsstvelen, var fra en annen tid og noe rl (beksmstvel med lrsle).
    He he....prvd begge. M66 jeg hadde fikk jeg gnagsr av, stive som stl. Brukte dem minimalt og aldri i tjeneste, men hadde dem utlevert.. Enhetsstvlene var jeg borti i FGTJ (gikk vi p ski i dem?)

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    69
    I min frstegangstjeneste i 1976/77 hadde vi utlevert gamle enhetsstvler som vinter/skistvler. Til det var de faktisk bra. Men jeg syntes synd p de som hadde dem som eneste stvel sommer og vinter p 50- og 60-tallet.

M66 har jeg likt s godt at jeg har brukt dem som mine standard vintersko inntil for et par r siden (da jeg hadde slitt ut mitt aller siste par). Jeg har brukt M66 som fjellstvel i alle r og. Til det er ikke M77 brukbare synes jeg.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    I min frstegangstjeneste i 1976/77 hadde vi utlevert gamle enhetsstvler som vinter/skistvler. Til det var de faktisk bra. Men jeg syntes synd p de som hadde dem som eneste stvel sommer og vinter p 50- og 60-tallet.

M66 har jeg likt s godt at jeg har brukt dem som mine standard vintersko inntil for et par r siden (da jeg hadde slitt ut mitt aller siste par). Jeg har brukt M66 som fjellstvel i alle r og. Til det er ikke M77 brukbare synes jeg.
    Fikk ut noen i HV med anklets, regner jo med det var M66, men som sagt var det harde og fle. Brukte dem p sisvil pistolskyting litt, men det var alt tror jeg. Aner ikke hvorfor vi fikk dem, men vi fikk sikkert en standard sats, samt en "utvidet" sats

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4
    Har noen ALFA Gore Tex n, stive og gode. Passer fint til jakt og annet bruk her i vte vest. Men for tunge/stive till urbant bruk, da hadde jeg foretrukket M77 (eller noe fancy lett noe).

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •