Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 92

Tråd: Indre blødninger

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Indre blødninger

Har tenkt litt på dette med indre blødninger, er jo svært lite å få gjort her. Det jeg grublet litt på er eks man er oppe i en trafikkulykke og symptomene man finner er at en pasient har etter stor sannsynlighet indre blødninger i låret eks etter en stor kraft mot låret med påfølgende lårbensbrudd. Dette kan jo blø svært mye og haster å få inn til sykehus. Pasienten viser også tegn til sirkulasjonssvikt. Hva da med å sette en tourniquet på låret for å prøve å hindre videre blødning. Et motargument jeg ser er at man ikke vet hvor blødningen i låret er og setter da tourniuet under selve blødningen og at man derav kan få mer blødning?

Noen synspunkt på dette?

Noen som tar utfordringen å lage en ny case snart?

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

AGR416
    Guest
    Vil ikke fungere med turnike.

For å ta det konkrete eksempelet ditt, så vil man ikke, som du sier, vite hor man blør. I tillegg kan man forverre bruddet og evt skader på vev og kar ved å feste på en turnike. En turnike skal sitte meget hardt på, skjer ofte at folk prøver å ta av turnikeen eller besvimer pga smerten. Med den kraften så kan man flytte på benpipene inne i benet, og skjære over muskler og kar. Man hkan, vis benet ikke er knukket tvers av, bidra til det.

Det viktigste er å notere ned, overvåke pasienten og se etter tegn til sikrulasjonssvikt og vente på ambulanse:

-Kald, klam, blek hud
    -Hurtig puls
    -Hurtig pust
    -Dårlig kapillærfylning > 4 sek
    -Nedsatt bevissthet

-Stabilisere bruddet for å lindre smertene til pasienten.

Hvis man velger å kjøre selv så bør man ha stålkontroll på veivalg, og helst også trafikkbildet. Som sivil har man ikke blålys, og ergo ingen evne til å påvirke trafikken.

Det er sikkert en kynisk fremstilling, men hvis en pasient har indre blødninger så er det og svært lite en ambulanse kan gjøre. Pas må ha kirurgisk behandling.
    Sist endret av AGR416; 03-01-12 kl 15:31

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19
    Som AGR416 skriv så vil ikkje ein turnique fungere ved ei indre blødning. Den beste behandlinga er hurtig transport til sjukehus, og då med ambulanse. Og det er fleire grunnar til at eg skriv med ambulanse.

1. Sjåføren er opplært og trent til å køyre hurtig.
    2. Ambulansen har hjelpemidlar som er med på å få trafikken til å vike noko som gjere det enklare å køyre hurtig.
    3. Ambulansen kan ikkje behandle den indre blødninga, men kan behandle blant anna sirkulasjonsvikt.

AGR416
    Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Som AGR416 skriv så vil ikkje ein turnique fungere ved ei indre blødning. Den beste behandlinga er hurtig transport til sjukehus, og då med ambulanse. Og det er fleire grunnar til at eg skriv med ambulanse.

1. Sjåføren er opplært og trent til å køyre hurtig.
    2. Ambulansen har hjelpemidlar som er med på å få trafikken til å vike noko som gjere det enklare å køyre hurtig.
    3. Ambulansen kan ikkje behandle den indre blødninga, men kan behandle blant anna sirkulasjonsvikt.
    Jeg er helt enig, og jeg mente ikke å si at ambulanse var ubrukelig.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Jeg er helt enig, og jeg mente ikke å si at ambulanse var ubrukelig.
    Det skjønte eg, ville berre presisere nokre av grunnane til at ein bør vente på ein ambulanse.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Akkurat når det gjelder det med egentransport kontra vente på ambulanse ved indre blødninger har jeg spørsmål:

Jeg har hørt noen ganger at i hvert fall i store byer som Oslo anbefaler enkelte at ved f.eks. skudd- og stikkskader i mage og bryst putter man den skadde i nærmeste kjøretøy og gir full fart til traumemottak på sykehus (i Oslo, akuttmottaket på Ullevål) i stedet for å vente på ambulanse. Bakgrunnen skulle være at det viktige her er å komme fortest mulig på traumemottaket, og det vil ofte være raskere å gi "bånn gass" med en bil som er på stedet enn å vente et kvarter eller så på at en ambulanse skal finne fram til der man er. Jeg ser jo raskt motargumentene, først og fremst at folk flest ikke er skolert for utrykningskjøring, at ambulansen lettere kommer fram ved trafikkork etc. Vi så jo også nylig at selv taxisjåfører kjørte meget alvorlig skadde til Oslo Legevakt i stedet for til Ullevål, neo som ikke er særlig lurt. Et alternativ er selvfølgelig også å kjøre i vei mot sykehuset og be 113 sende ambulanse som kan møte en på veien (men da må man jo kjenes igjen). Kan dette være en ide der det er meget lang vei til sykehus?

Hva sier ambulansefolket? Bør man uansett vente til ambulansen ankommer, eller er det i noen tilfelle (spesielt gjennomtrengende skader i buk/bryst) lurt å kjøre den skadde i vei mot nærmeste sykehus med traumemottak så fort man kan?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Akkurat når det gjelder det med egentransport kontra vente på ambulanse ved indre blødninger har jeg spørsmål:

Jeg har hørt noen ganger at i hvert fall i store byer som Oslo anbefaler enkelte at ved f.eks. skudd- og stikkskader i mage og bryst putter man den skadde i nærmeste kjøretøy og gir full fart til traumemottak på sykehus (i Oslo, akuttmottaket på Ullevål) i stedet for å vente på ambulanse. Bakgrunnen skulle være at det viktige her er å komme fortest mulig på traumemottaket, og det vil ofte være raskere å gi "bånn gass" med en bil som er på stedet enn å vente et kvarter eller så på at en ambulanse skal finne fram til der man er. Jeg ser jo raskt motargumentene, først og fremst at folk flest ikke er skolert for utrykningskjøring, at ambulansen lettere kommer fram ved trafikkork etc. Vi så jo også nylig at selv taxisjåfører kjørte meget alvorlig skadde til Oslo Legevakt i stedet for til Ullevål, neo som ikke er særlig lurt. Et alternativ er selvfølgelig også å kjøre i vei mot sykehuset og be 113 sende ambulanse som kan møte en på veien (men da må man jo kjenes igjen). Kan dette være en ide der det er meget lang vei til sykehus?

Hva sier ambulansefolket? Bør man uansett vente til ambulansen ankommer, eller er det i noen tilfelle (spesielt gjennomtrengende skader i buk/bryst) lurt å kjøre den skadde i vei mot nærmeste sykehus med traumemottak så fort man kan?
    Generelt vil eg sei vent, men noko fasit svar er det nok ikkje. Det kan vere tilfelle det er det best å køyre mot sjukehus sjølv, men problemet er å vite når. For det første det er slett ikkje sikkert at ambulansen som er nærmast er mellom deg og sjukehuset. Han kan like gjerne vere i motsatt retning. Ein annan ting er at når du forlet adressa du er på og begir deg ut på vegen blir du vanskelegare å finne. Det er mykje lettare å finne ei adresse enn ein bil som er i bevegelse, og kanskje til og med tar ei anna rute enn det som er beregna.
    Eit anna poeng er at det slett ikkje sikkert at det sjukehuset som er fysisk nærmast er i stand til å ta seg av den skaden som du kjem med, det kan vere at pasienten skal ein heilt annan stad, og då er feil sjukehus direkte å kaste vekk tida til pasienten.
    Og så når kjem på rett sjukehus, men sidan du ikkje får kommunisere på skikkeleg måte så er akuttmottak ikkje klar til å ta i mot pasienten når du kjem, det ville dei ha vore viss han hadde komme i ein ambulanse.
    Og så må ein ikkje gløyme at behandlinga startar i ambulansen. Har til og med vore med på at pasienten har vore ferdig behandla når han blir levert på sjukehus, alt som gjenstår er overvåking for å hindre tilbakefall.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7
    ... kjørte meget alvorlig skadde til Oslo Legevakt i stedet for til Ullevål, neo som ikke er særlig lurt. ...
    Spesielt "ikke lurt" når man i utgangspunktet er nærmere Akuttmottaket på Ullevål enn man er Oslo Legevakt.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    5
    Når det gjelder sirkulasjonssvikt (og alle andre skader av litt størrelse) er det vel også viktig å forebygge hypotermi. Dette er jo spesielt aktuelt i den årstiden vi er inne i nå, men noe vi må tenke på hele året. Har selv vært markør som fastklemt i en bil i 0 grader og vind, og selv om det var en ganske kort øvelse og jeg var godt kledd og ikke minst uskadd, ble det ganske fort kalt. Luftambulansen fokuserte en del på dette da jeg var på TAS 3 for et par måneder siden.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19
    Hvis en har tilgang på (mobil)telefon, så ringer en til AMK og hører hva de synes du skal gjøre.

Og har ikke du, eller pasient, eller andre i området telefon, så får du ikke ringt etter ambulanse uansett så da er det et ikke-spørsmål om en skal eller ikke skal transportere selv.

AGR416
    Guest
    Forebygging av hypotermi er veldig viktig ja. Men, det er viktig å understreke at det er viktig uansett årstid. Man kan bli nedkjølt selv om det er 30 grader i skyggen.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2010
    Pondusfaktor
    4
    det lureste er nok som essal sier, ring AMK (113) de som sitter der, vet en del om skader og hva du burde gjøre, hvor langt det er til nærmeste ambulanse/riktig sykehus og ofte litt om veibildet

det er jo også mulig at det kan være en ide å kjøre mot ambulansen, men da vil det nok være lurt å la amk styre det

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Vi så jo også nylig at selv taxisjåfører kjørte meget alvorlig skadde til Oslo Legevakt i stedet for til Ullevål, neo som ikke er særlig lurt
    Ikke så veldig lurt nei. Men jeg husker noen historier fra fatter som kjørte taxi i Oslo på tidlig og midten av 70 tallet. Dette var på tiden med bensin rasjonering og da ble gjerne drosjene brukt som ambulanser ved behov. Han hadde i tillegg egen lampe som varslet nød, så en evt politieskorte kunne gis når han ble observert.

Sparer forsåvidt noe tid da han opplevde ved 2 tilfeller at passasjeren fikk illebefinende mens de satt i bilen. Lite vits å flytte over i annet kjøretøy da.

Men vente på ambulanse/helikopter ved indre blødninger er nok anbefalt.
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Hvis det er fare for at den skadde er i ferd med å blø i hjel av en indre blødning i benet, er valget for min del enkelt. Da snører du en turnike.

Selv om benet skulle bli så skadet at det i verste fall må amputeres, vil du i hvert fall ha reddet livet til vedkommende.

AGR416
    Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    Hvis det er fare for at den skadde er i ferd med å blø i hjel av en indre blødning i benet, er valget for min del enkelt. Da snører du en turnike.

Selv om benet skulle bli så skadet at det i verste fall må amputeres, vil du i hvert fall ha reddet livet til vedkommende.
    Vil ikke funke, og du kan i verste fall forårsake en større blødning.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Hvorfor ikke, dette trenger jeg en god forklaring på

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    En turnike vil ikke stoppe blødning fra benmarg.
    What happens in the garage, stays in the garage

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Sitat Opprinnelig skrevet av 84mm Vis post
    En turnike vil ikke stoppe blødning fra benmarg.
    Men hvor stor blødning kan det være snakk om (fra benmarg)? Det må jo være en blødning som kan være livstruende for at du skal legge turnike.

AGR416
    Guest
    Hvorfor ikke, dette trenger jeg en god forklaring på
    Ok.

Hva er indikasjonen din på at han blør i låret?

Fungere er kanskje ikke rett begrep, men som 84mm sier så er det ikke mulig å stoppe blødninger fra benmarg.

Det er ikke en behandlingsmetode som er påkrevd, og som sagt over, hva gjør at du vil sette den på?
    Sist endret av AGR416; 05-01-12 kl 21:45

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Generelt vil eg sei vent, men noko fasit svar er det nok ikkje. Det kan vere tilfelle det er det best å køyre mot sjukehus sjølv, men problemet er å vite når. For det første det er slett ikkje sikkert at ambulansen som er nærmast er mellom deg og sjukehuset. Han kan like gjerne vere i motsatt retning. Ein annan ting er at når du forlet adressa du er på og begir deg ut på vegen blir du vanskelegare å finne. Det er mykje lettare å finne ei adresse enn ein bil som er i bevegelse, og kanskje til og med tar ei anna rute enn det som er beregna.
    Eit anna poeng er at det slett ikkje sikkert at det sjukehuset som er fysisk nærmast er i stand til å ta seg av den skaden som du kjem med, det kan vere at pasienten skal ein heilt annan stad, og då er feil sjukehus direkte å kaste vekk tida til pasienten.
    Og så når kjem på rett sjukehus, men sidan du ikkje får kommunisere på skikkeleg måte så er akuttmottak ikkje klar til å ta i mot pasienten når du kjem, det ville dei ha vore viss han hadde komme i ein ambulanse.
    Og så må ein ikkje gløyme at behandlinga startar i ambulansen. Har til og med vore med på at pasienten har vore ferdig behandla når han blir levert på sjukehus, alt som gjenstår er overvåking for å hindre tilbakefall.
    Er du knivstukket/skutt i vital del av kroppen, er i Oslo, kjenner veien til Ullevål; Kjør i vei. Forutsetningen er seff at du er sikker på at situasjonen for skadet person er potensielt livstruende, og at du kan raskeste vei. Ta med en som kan holde skadet person, og kommunisere med 113. Er en person på vei inn i en alvorlig sirkulasjonssvikt, så kan ikke dette behandles i en ambulanse, Da er det kvalifisert kirurgi som gjelder. Og i Oslo finner du det på Ullevål.

Noe kanskje mange ikke er klar over, som bør være et tankekors for ymse personell, er at traumeberedskapen på Ullevål står i fare for å bli vesentlig dårligere med endringer i tjenesteplaner etc på Ullevål vs Rikshospitalet. En dyktig kirurg på RH som bare har arbeidet med elektive (selv om det er kompliserte kasus) pasienter blir ikke en god traumekirurg uten videre. Jeg håper man ikke endrer slik at nevrokirurgi -og thoraxkirurgiens bidrag blir dårligere (slik det kan bli om enkelte planer/ønsker igangsettes). En thoraxkirurg er f eks ikke nødvendigvis kompetent til avansert traumekirurgi bare fordi han opererer hjerter (og lunger). En thoraxkirurg i traumearbeid blir dyktig med erfaring i dette arbeidet. Derfor må HELE traumemiljøet være samlet til HELE miljøet kan flyttes samlet. Dette berører faktisk et viktig tilbud til mer enn halvparten av Norges befolkning. På Ullevå har man også reddet liv på traumatisert pasient fra Barentshavet (ble noen flyturer, og saved by the bell!). Siste avsnitt ikke relevant for tema, så se bort i fra det om du vil (les det som en bekymringsmelding/frustrasjonsmelding). Eller tenk politisk, og si at OUS prosessen er no dritt!!

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Her kan dere lese om ei som ble reddet av en erfaren thoraxkirurg med traumekompetanse: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10074578

Det er for øvrig et bilde fra dette i 2004 der hun ligger livløs på gata med en ambulansesjåfør som forsøker å legge perifer venekanyle på hennes, som er blitt mye brukt i undervisning ift load and go eller stay and play. Bildet av henne livløs på gata m amb sjåf har da et rødt kryss over seg. Når situasjonen er kritisk sirkulasjonsmessig: Kjør til sykehuset så fort som fææn!!

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

Hugsar eg ikkje feil så er det i eit lår plass til opp til 2 liter blod. Så ei blødning i låret vil stanse eller bli sterkt redusert før den er livstruande. Ei indre blødning i eit lår er heller ikkje ei sprut blødning der ein blør veldig fort ut.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19
    Sitat Opprinnelig skrevet av SOP2000 Vis post
    Her kan dere lese om ei som ble reddet av en erfaren thoraxkirurg med traumekompetanse: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10074578

Det er for øvrig et bilde fra dette i 2004 der hun ligger livløs på gata med en ambulansesjåfør som forsøker å legge perifer venekanyle på hennes, som er blitt mye brukt i undervisning ift load and go eller stay and play. Bildet av henne livløs på gata m amb sjåf har da et rødt kryss over seg. Når situasjonen er kritisk sirkulasjonsmessig: Kjør til sykehuset så fort som fææn!!
    Det kjem litt an på kvar i landet du er. Det er mange plassar i landet der det er så lang transport til sjukehus at ein må gjere noko før ein kjem fram. Men ein legg då vanlegvis inn venekanyle under fart og ikkje i ei perifer åre.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Sitat Opprinnelig skrevet av SOP2000 Vis post
    Noe kanskje mange ikke er klar over, som bør være et tankekors for ymse personell, er at traumeberedskapen på Ullevål står i fare for å bli vesentlig dårligere med endringer i tjenesteplaner etc på Ullevål vs Rikshospitalet. En dyktig kirurg på RH som bare har arbeidet med elektive (selv om det er kompliserte kasus) pasienter blir ikke en god traumekirurg uten videre. Jeg håper man ikke endrer slik at nevrokirurgi -og thoraxkirurgiens bidrag blir dårligere (slik det kan bli om enkelte planer/ønsker igangsettes).
    Takk, min nabo som er overlege i anestesiologi på Rikshospitalet bruker anledningen hver gang jeg snakker med ham til å rase ut en halvtimes tid om hvor elendig traumebehandlingen på Østlandet nå er på vei til å bli, etter at den inntil nå har vært i verdenstoppen. Det han fortalte høres jo helt vilt ut! Det er jo nettopp multitraumer som ofte foregår, og han forteller at de nå vil flytte nevrokirurgiekspertisen til Rikshospitalet, slik at man vel nå må kutte pasienten i to hvis man samtidig skal behandle alvorlig hodeskade og alvorlig skade i buken på pasienten....
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

AGR416
    Guest
    Kan vi ta traumebehandlingstilbudet på Østlandet i en annen tråd?

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Ok.

Hva er indikasjonen din på at han blør i låret?

Fungere er kanskje ikke rett begrep, men som 84mm sier så er det ikke mulig å stoppe blødninger fra benmarg.

Det er ikke en behandlingsmetode som er påkrevd, og som sagt over, hva gjør at du vil sette den på?
    Indre blødning i låret står i eksempelet til Prohunter, det var det jeg forholdt meg til.

Det jeg hadde i tankene var et tilfelle der benpiper punkterer blodårer i f.eks. låret og slik forårsaker indre blødning. Ser imidlertid kommentaren til magskor, om at blødningen (muligens?) vil stoppe av seg selv før den blir livstruende.

AGR416
    Guest
    Jeg vet at indre blødning i låret ble brukt som eksempel. Spørsmålet mitt er hva tilsier at du ville valgt å sette en turnike på beinet? Hva er indikatorene på indre blødning i benet?

Hvis en pas ikke har noen synlige skader, men utviser tegn på sirk svikt, skal man sette turnike på begge beina for å være sikker?

Hvordan ser du om en benpipe har kuttet store kar inne i benet?

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Dette blir veldig hypotetisk, og slike vurderinger blir jo tatt på stedet (jeg er ingen ekspert på dette). Men hvis den skadde er i livsfare, og benet viser indikasjoner på indre blødning ved f.eks. å være hovent/blått osv., så vil en turnike kunne avhjelpe der og da. Det vil jo være bedre å risikere å miste et ben, enn å miste livet.

Jeg ser det magskor skriver, og antar han har peiling når han skriver at en slik indre blødning vil kunne stanse av seg selv.

AGR416
    Guest
    Hva om benet er hovent og misfarget pga traumet/slaget, men ikke en indre blødning, men det er et skråbrudd av femur. Når du setter på turnikeen, så flytter du på femur sånn at du kapper over femoralis. Da er pasienten så godt som død.....

Primus non nocere

Jeg skjønner intensjonen din, den er dessverre ikke helt korrekt.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Nei, det blir veldig synsing, men det verste er vel unnfallenhet. Du har sikkert bedre peiling enn meg på akkurat dette (ikke unnfallenhet, altså ).
    Hvis det ikke foreligger noen indikasjoner på at benet er hovent, blålig, i en rar stilling, gir den skadde smerte osv., så snører jeg selvsagt ikke turnike. Turnike er siste utvei, - for å berge liv. Snører du ikke turnike, vil jo blodet etterhvert stige oppover i kroppen når benet er "fullt".

Har ikke rukket å studere så mye på dette her (og har ikke vært borte i akkurat det i praksis), men så at en lege uttalte at store, indre blødninger er vanlige ved brudd i låret og at den skadde kan blø i hjel som følge av dette.

AGR416
    Guest
    Misfarging pga en indre blødning er som regel et sent tegn, med mindre det er et blåmerke. Smerter er et tidlig tegn, sammen med hardhet (spesielt i abdomen hvor peritoneum blir steinhard når den kommer i kontakt med en ikke-steril væske).

Hvor fort f.eks et lår vil bli hardt vet jeg ikke. Videre så kan lårbeinet (femur) blø ganske kraftig isolert sett, da det har en god blodforsyning. Denne blødningen får man ikke stanset med en turnike!

Blodet kan heller ikke sive opp i kroppen når låret er fullt, ihvertfall ikke forbi peritoneum i pelvis.

Det er ikke for å være kranglete at jeg diskuterer, men for å fremme mest mulig riktig behandling.

-----------------------------------------------------------------------------

Man har en pas som klager på smerter i store deler av kroppen etter et fall fra høyde. Når du palperer høyre lår viser pas tendenser til store smerter. Låret fremstår som noe hovent, og pas vil ikke røre benet grunnet smerten. Etterhvert begynner pas å endre bevissthetsnivå, og grunnet manglende funn av synlige sår mistenker du indre blødning. Låret hans har vært meget vondt, så det kan være der. Du velger da å sette på en turnike, gjerne høyt oppe på låret, og strammer til. Det du ikke visst var at han faktisk hadde et brudd i femur, et tverrbrudd uten forkortning. I det du strammet til så flyttet du på benpipene inne i beinet, og den nederste benpipen gled inn mot kroppen og kappet over femoralis. Da har du plutselig en pulsåreblødning samt blødning fra knokkelen.

Hadde du derimot spjelket benet, (ja det er usikre bruddtegn, men er man i tvil så er man ikke i tvil, da er det brudd), varslet 113 og overvåket pasienten så ville du kanskje unngått denne problematikken.

Nå vet jeg at lårbeinsbrudd ofte medfører forkortning av beinet, men presenterer et worst case scenario hvor det du mener er riktig førstehjelp faktisk er skadelig for pasienten.

Mange er for eksempel fryktelig IV happy, fordi de har lært å stikke, men de er ikke klar over at man kan drepe pasienten ved å ikke overvåke puls og blodtrykk når man gir væske. For mye intravenøs væske, og pasienten kan dø.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Prohunter Vis post
    Har tenkt litt på dette med indre blødninger, er jo svært lite å få gjort her. Det jeg grublet litt på er eks man er oppe i en trafikkulykke og symptomene man finner er at en pasient har etter stor sannsynlighet indre blødninger i låret eks etter en stor kraft mot låret med påfølgende lårbensbrudd. Dette kan jo blø svært mye og haster å få inn til sykehus. Pasienten viser også tegn til sirkulasjonssvikt. Hva da med å sette en tourniquet på låret for å prøve å hindre videre blødning. Et motargument jeg ser er at man ikke vet hvor blødningen i låret er og setter da tourniuet under selve blødningen og at man derav kan få mer blødning?

Noen synspunkt på dette?

Noen som tar utfordringen å lage en ny case snart?
    Den korte svaret er at det ved et lukket brudd ikke vil være indiksjon for turnike. Det man kan gjøre for at minske blodtaper er først og fremst og få bruddet i liktig stilling, og få på strekk. Dette kan gjøres ved å dra beinet i lengdrettningen til ambulanse kommer. Turnike vil kunne være aktuellt for åpne skadder, men da må man ha en turnike som er dokumentert. En improvisert turnike vil kunne risikere å øke blodtapet.

Dette er det praktiske svaret.

Generelt sett vil en god turnike også stanse blødning fra et brudd, så lenge som den klarer å komprimere de kar som forsynner den aktuelle knokkelen med blod.

En isolert lukket brudd av lårbeinet vil vanligvis ikke gi sirkulatorisk kollaps, så går pasienten i sjokk må man vurdere andre skader.
    Minsk, det nye Utopia

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    OK, da får en vurdere turnike kun ved åpne skader, og ikke i et tilfelle som i dette eksempelet.

Interessant tråd.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    Turnike vil kunne være aktuellt for åpne skadder, men da må man ha en turnike som er dokumentert. En improvisert turnike vil kunne risikere å øke blodtapet.

.
    Hvorfor?

AGR416
    Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av td Vis post
    Hvorfor?
    http://www.tacmedsolutions.com/blog/?p=125

Kort fortalt så kan en improvisert turnike være skadelig for pasienten, og føre til at pas dør.
    Sist endret av AGR416; 12-01-12 kl 12:03

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Ok, mulig jeg er enkel(det er vel strengt tatt ikke mulig, men tilfelle), men jeg leser det som at en Turnike er ok så lenge den stopper blødningen og er satt rett?

Improvisert med trekanttørkle og teltplugg/pinne har jeg til og med lært på nivå 3.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2010
    Pondusfaktor
    4
    ehm.. AGR, det som står i artikelen sier jo egentlig bare at det vanskelig og ingen garanti for at en inprovisert turnike vil virke, ikke at det er farlig i seg selv (også er den skrivi av et firma som lever av og selve turnikeer).

For meg er det å ha turnike som en del av uniformen min, en selvfølge (og forstår ikke avdelinger som ikke deler det ut som pbu)! og jeg har med en vis jeg gjør noe som gir grund til å tro at noe kansje kan forekomme, men jeg går ikke med en i til daglig i det sivile. Og da ville jeg nok prøvd å bruke en som var inprovisert

AGR416
    Guest
    En improvisert turnike er vanskelig få til å sitte skikkelig, og det er ikke alltid den stopper blødninger i dyptliggende arterier. Denne falske tryggheten kan være farlig for pasienten.

Videre tror jeg folk har lite innsikt i hvor vanskelig det faktisk er å stanse en blødning med turnike under feltforhold. Ofte kan det ta to eller tre turnikeer, fabrikkproduserte sådan, før blødningen stanser tilstrekkelig.

Hva så om artikkelen er skrevet av et firma som selger turnikeer? Historien er uansett veldig gyldig.....og ikke minst sann.

Videre så var den tidlige skepsisen til turnikeer basert på to faktorer:

-Turnikeer som ble brukt prehospitalt var improviserte, og funket dårlig
    -Kunnskap om riktig bruk av turnike var mangelvare på den tiden

Resultatet var at mange pasienter som fikk påsatt turnike prehospitalt, f.eks under Desert Storm, døde. Konlusjonen var at turnike ikke funket.

Etter GWOT, så finnes det masse empiri på at fabrikkproduserte turnikeer som er designet for formålet har økt overlevelsesraten blant pasienter med blødninger i ekstremiteter.

@ThemOne:

Alle i Forsvaret får utlevert turnike, så jeg ser ikke problemet.

Du må gjerne prøve en improvisert turnike, jeg vil anbefale trykkpunkt.
    Sist endret av AGR416; 12-01-12 kl 15:54

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2009
    Pondusfaktor
    5
    Der remmer du den lige på AGR416...:-)

Hvis jeg sad et sted uden CAT (Den type TQ Jeg er vandt til at bruge) Så ville jeg vælge og pakke/standse blødningen med bandagering, ( Gilbert beskriver så fint i sin bog,http://www.traumacare.no/Publications/Books.aspx)

Da effekten af og improviser bandageringsmatriale er meget bedrer end improvisering af TQ...(Her snakker vi om åbne sår)

AGR416
    Guest
    Her er en god artikkel om bruken av turnike opp igjennom historien:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2151059/

The control of hemorrhage in the civilian setting is less fraught with serious risk to the first responder and therefore is much more able to follow the traditional stepwise approach recommended by most authorities. The advice of Rich and Spencer, which includes packing of the wound with associated arterial hemorrhage, direct pressure and pressure dressings [39] is probably the best approach when sufficient manpower and safe circumstances to allow intervention by trained and skilled providers. Outside of situations necessitating expedient evacuation of casualties, the use of a tourniquet will be necessary only infrequently but should be considered in any case where hemorrhage is ongoing and life threatening. This approach is similar to that recommended by Aucar and Hirshberg, [58] as well as that recommended by the Advanced Trauma Life Support manuals [59,60], as well as the US Army Survival Manual [61] which is widely distributed to the general public through a civilian publisher.

However, the safest approach in the case of the marginally trained and inexperienced person with basic first aid training is probably to rely upon simple direct pressure or basic forms of pressure dressing. This is due to a lack of evidence that such persons can effectively recognize the need for a tourniquet and properly apply such a device- especially given the likely need to improvise under such circumstances. [9,62] This last point is illustrated by a case of femoral artery transection by broadhead arrow as the result of a deer hunting accident to which the author responded as an emergency medical technician. The victim's nephew had attempted to place a tourniquet made from the victim's belt prior to going for help. The patient was deceased due to blood loss at the time of the arrival of the author and his coworkers. It was determined that the bystander had improperly placed tourniquet distal to the injury and with insufficient force to be of any utility even if it were in a proper position.
    En annen artikkel:

The most commonly used tourniquet
    was the Combat Application Tourniquet (CAT) at 49%
    of 428 uses (Table 5). For the tourniquets used for more than
    one patient, the CAT was the second most effective tourniquet
    at 79%. The most effective was the Emergency Medical
    Tourniquet (EMT, 92%). Decreasing effectiveness rates corresponded
    with tourniquet width as the EMT is widest, the
    CAT second widest, the Special Operations Forces Tactical
    Tourniquet (SOFTT) third, and the others as a whole were
    least wide. Although the EMT tourniquet was the most effective,
    it is not designed for prehospital medic use and is
    only available at higher levels of care.

Improvised tourniquets were ineffective 67% of the time (10 of 15 limbs, 15 patients,
    16 tourniquets) with 10 morbidities (6 amputation injuries, 3
    fasciotomies, 1 palsy), and seven limbs continued to bleed.
    The wider improvised tourniquets (cravats and windlass type,
    especially when two were used side by side) were effective in
    42% (3 of 7) of limbs, whereas the narrower ones (strings, i.v.
    tubing) were effective in 25% (2 of 8) of limbs.
    http://www.tourniquets.org/pdf/Kragh%202008.pdf

Side 1 av 3 123 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •