Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 92

Tråd: Indre blødninger

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Hvordan er erfaringen med selvbruk av turnike? Man skulle tro at en person som nettopp har blitt skutt, er kraftig psykisk sjokkert, har store smerter etc., og selvfølgelig kanskje på vei til å få sirkulatorisk sjokk vil ha svært store problemer med å sette en turnike riktig på seg selv og stramme den tilstrekkelig til at den er effektiv. Men jeg leser stadig om selvbruk. Er det virkelig realistisk, har man erfaring med at mange med livstruende blødninger i ekstremiteter virkelig klarer å sette en korrekt plassert og strammet turnike på seg selv?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17
    Jeg regner med at prisippene i TCCC er basert på lang og bred erfaring. CUF, som den første fasen, tilsier at den skadde skal prøve å sette tourniquet på seg selv, eller at andre " instruerer" den skadde til å gjøre det, slik at man ikke eksponeres og får fler skadde. Derfor øves dette på. Og ja, det funker så lenge den skadde er bevisst, og skadene ikke er for omfattende, samt at tourniqueten blir satt i tide.

Jeg har fulgt med på TCCC lenge, og ble veldig glad da Forsvaret bestemte seg for å innføre prinsippene.

At to- tre gubbs stuper på den skadde umiddelbart, vil bare føre til større tap. CUF!

Anbefaler å lese her:

http://www.naemt.org/education/PHTLS/TCCC.aspx
    Sist endret av jaffar; 12-01-12 kl 17:53
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

AGR416
    Guest
    Om det finnes pasienter som har klart å sette på en turnike og fullstendig stanset blødningen vet jeg ikke.

Her er derimot en artikkel om en Ranger Medic fra 3/75, som nettopp ble kåret til USASOC Medic of the Year:

http://www.soc.mil/UNS/Releases/2012/Jan/120109-04.html

During the battalion’s last combat rotation, the assault force was moving to capture a high value target, when one of the Rangers triggered an improvised explosive device resulting in a below the knee amputation.

The wounded Ranger immediately placed a tourniquet around his left leg, and his squad leader placed one around his right leg; quick and effective actions that are a testament to Sevilla’s superior medical training to the Rangers.

The squad moved the wounded Ranger to a safer environment inside a building and Sevilla placed a second tourniquet to more effectively control the hemorrhaging.
    Selv om det er naturlig å tro at man vil bli satt ut psykisk og fysisk (smerter) av skader, så er det for mange faktorer som spiller inn til at man konkludere med noe som helst. Adrenalin, mind-set, individuell fysiologi etc.

Dette eksempelet viser det jeg tror er realiteten mtp bruk av turnike på seg selv, at man klarer å stanse blødningen nok til at den ikke lenger er livstruende der og da, og gir resten av laget litt ekstra tid til å nedkjempe trusselen og flytte deg i dekning før de utbedrer og oppnår fullstendig kontroll på blødningen.

Forøvrig enda en Ranger som behandlet seg selv, MOH mottaker Leroy Petry:

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...dal-Honor.html

He lost his right hand while throwing away an enemy grenade endangering two fellow soldiers.
    Now Army Ranger Leroy Petry’s incredible act of bravery that happened after he had been shot in both legs in May 2008 has been rewarded with a Medal of Honor by President Obama today.
    The heroic act, which he performed before applying a tourniquet to his own arm, has seen him become the second living soldier to win the military's highest decoration for actions in Afghanistan.
    Nok en historie:

http://www.espritdecorps.ca/index.ph...nnel&Itemid=96

The driver of the Canadian armoured vehicle, Master Cpl. Paul Franklin, had his legs shattered in the blast. Despite the severity of his own wounds, Master Cpl. Franklin, an experienced medic, applied his own tourniquets and began administering first aid to Cpl. Bailey and Pte. William Salikin.
    Sist endret av AGR416; 12-01-12 kl 18:03

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2010
    Pondusfaktor
    5
    AGR: det siste året jeg var inne var det "bare" (mulig det var noen som hadde gjort som meg) jeg som hadde turnike, og det var noe jeg hadde lurt unna en, tidligere når jeg hadde muligheten.

Jeg er veldig for bruk av "fabrik lagd" turniket og veldig glad i trykpunkt vis ikke det er behov for turniket, men skulle jeg av en eller annen grunn ikke ha en turniket for honden og av en eller annen grund ikke kunne bruke trykk punkt ville jeg valgt å prøve en inprovisert turniket

AGR416
    Guest
    Har du lest noen av artiklene? Leste du innlegget til smolf?

Hvorfor prøve en improvisert turnike, når sjansen for å lykkes er mye større med trykkpunkt og bandasjering?

Jeg vet ikke hvor du jobbet, eller når du sluttet, men jeg har siden 2008 kurset folk på turnike i Hæren.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2010
    Pondusfaktor
    5
    Luft, sjø og hvbs. Alle jeg har tjenestegjort med har jo opplæring, men ikke utlevert

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Improvisert turniket SKAL ikke brukes. Er et tiltak som kan gjøre stor skadde å drepe pasienten.
    Minsk, det nye Utopia

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    Improvisert turniket SKAL ikke brukes. Er et tiltak som kan gjøre stor skadde å drepe pasienten.
    AGR/Lukman: Jobber i et operativt yrke. Vi har ikke utlevert tourniquet (ikke spør!) - og ut fra trening kan mine kolleger (som ikke er like bevisste på førstehjelp, og ikke har skaffet skikkelig tourniquet på eget insj, dessverre) finne på å sette improvisert tourniquet på skadde.

Med hvilken tyngde/kilde/argumentasjon kan jeg fraråde bruk av improvisert tourniquet?

En slik god kilde/argumentasjon kan jeg jo igjen også ovenfor sjef argumentere for innkjøp av tourniqueter til alle.
    Insa.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17
    Her er litt
    http://mobile.emsworld.com/article/1...ap-tourniquets

Og her
    http://www.sciencedirect.com/science...08127511600321

Det frarådes å bruke improviserte, for de stopper ikke blødning effektivt og påføre ofte unødig smerte
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Litt gammel tråd, men bumper den for å si noe om improvisert turnike, og hvorfor dette ikke er lurt.

Med en improvisert turnike så er risikoen stor for at man kun får stengt av venøs tilbakestrømning og ikke arteriell tilstrømning. Dette kalles en venøs turnike, og er i prinsippet det samme som en stase som brukes når man tar blodprøver eller skal sette PVK. Resultatet er at blødningen vil tilta, slik at blodtapet blir større samtidig som man kan får compartment syndrome pga økt trykk i armen/benet, distalt for blødningen. Da har man 2 mulige komplikasjoner 1)hypovolemi som følge av blødningen 2)nerveskader på vevet pga for dårlig oksygenering.

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Med en improvisert turnike så er risikoen stor for at man kun får stengt av venøs tilbakestrømning og ikke arteriell tilstrømning.
    Og hva er grunnen til det? At man ikke får klemt det hardt nok på? Risikerer man det samme med en godkjent turniké?
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Årsaken er at man ikke får strammet hardt nok ja. Hvis man har anledning under et Nivå 3 kurs til å drive stikketrening, samt at sykepleier/lege er tilstede, så burde man kjøre skarp påsetting av turnike; sette oransje PVK i en vene nær albuegropa, fjerne staseslangen og trekke ut mandrengen. Det vil blø ganske greit. Når man holder på å sette turnikeen vil man merke at blødningen vil tilta. På dette tidspunktet har man kun stanset venøs tilbakestrømning. Det kommer dog fortsatt blod fra arteriene.

De turnikeer som er anbefalt er konstruert slik at de skal kunne strammes godt nok, men disse kan selvfølgelig settes på feil eller ikke strammes godt nok.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20
    Årsaken er at man ikke får strammet hardt nok ja. Hvis man har anledning under et Nivå 3 kurs til å drive stikketrening, samt at sykepleier/lege er tilstede, så burde man kjøre skarp påsetting av turnike; sette oransje PVK i en vene nær albuegropa, fjerne staseslangen og trekke ut mandrengen. Det vil blø ganske greit. Når man holder på å sette turnikeen vil man merke at blødningen vil tilta. På dette tidspunktet har man kun stanset venøs tilbakestrømning. Det kommer dog fortsatt blod fra arteriene.

De turnikeer som er anbefalt er konstruert slik at de skal kunne strammes godt nok, men disse kan selvfølgelig settes på feil eller ikke strammes godt nok.
    Er einig i at det beste å bruke er ein turnique som er produsert for formålet, men samtidig er det ikkje feil å bruke ein improvisert turnique viss ein ikkje har med seg noko anna. Det som då er viktig er at ein brukar materiale som er sterkt nok og ikkje elastisk. For eksempel trekanttørkle kan bli ein glimrande turnique, det same kan eit belte. Men eit elastisk bind fungera ikkje i det heile.
    Når det gjeld å sette på turnique for å teste er det ein enkel måte der ein slepp å søle med blod. Ein finn pulsen på handleddet, strammar turniquen på overarm til pulsen er heilt vekke pluss ein omdreiing. Då har ein stansa den atrielle blødinga. Viss ein ikkje strammar godt nok vil ein sjå at blodårane på hand/underarm vil bli store. Då har ein berre stansa den venøse tilbakestrømininga.
    Denne måten kan ein og bruke på for, men det er vanskelegare å ha kontroll på pulsen i ankel, men då kan ein bruke ein dopler viss ein har tilgang til noko slikt.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Risikoen er særdeles mye høyere for at noe går galt hvis man bruker improviserte turnikeer, re kun oppnår venøs turnike. Et belte ville jeg vært svært var med å bruke.

De fleste som har omkommet pga blødninger i ekstremiteter har dødd pga feil påsatt turnike eller turnike som ikke har vært effektiv, f.eks trekanttørkle.

Vedr trening på stans av blødninger og bruk av turnike, min erfaring er at det krever litt mer for å stanse en faktisk blødning. Hensikten med å gjøre det med PVK var for at man skal se hvordan blødningen tiltar ved veneturnike.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20
    Risikoen er særdeles mye høyere for at noe går galt hvis man bruker improviserte turnikeer, re kun oppnår venøs turnike. Et belte ville jeg vært svært var med å bruke.

De fleste som har omkommet pga blødninger i ekstremiteter har dødd pga feil påsatt turnike eller turnike som ikke har vært effektiv, f.eks trekanttørkle.

Vedr trening på stans av blødninger og bruk av turnike, min erfaring er at det krever litt mer for å stanse en faktisk blødning. Hensikten med å gjøre det med PVK var for at man skal se hvordan blødningen tiltar ved veneturnike.
    Er heilt einig i at risikoen for feil er større med ein improvisert turique, men dessverre er det ikkje alle som går med ein godkjent turique i lomma. Dermed er det enda viktigare at ein lærer korleis ein skal legge ein turinque og kva krav ein må stille til bruk av desse.
    Kan legge til at i Boston er det blitt sagt at mange liv vart redde med bruk av turinique.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    5
    Hvis man har en godkjent turniquet, bruker man selvfølgelig den. Jeg klarer ikke helt å se logikken bak å unngå å bruke en improvisert turniquet hvis man ikke har noen bedre alternativer. Jeg spurte en kollega om dette i sommer (jobber i ambulansetjenesten), hva som vil være alternativet ved en traumecase med store pågående blødninger som det drilles på i Forsvaret. Forslaget som kom var at da improviserer man. (og kjører FORT..) Både plasttuber fra sug, og overtrykksmansjett hadde visstnok blitt brukt i nøden med relativt stor suksess.

Alt vil være bedre enn at pasienten blør ut. Tror også at det vil være lettere for trenet personell å bruke/bedømme en improvisert turniquet enn "mannen i gata" som har sett bruk av beltet på film.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Trykkpunkt eller direkte trykk i såret, for deretter å forbinde, er i mitt hode mye bedre enn å stramme til og satse på en eller annen løsning som i verste fall kan drepe pasienten.

Husk at TQ i TCCC/militær førstehjelp er tiltenkt brukt ved store pågående blødninger fordi man ofte ikke har tid eller anledning til å gjøre andre ting. Fordelen med en TQ er jo klart at man kan bruke begge armene til å gjøre andre ting. Ved stapping skal man f.eks alltid ha en hånd nedi såret som utøver trykk.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20
    Trykkpunkt eller direkte trykk i såret, for deretter å forbinde, er i mitt hode mye bedre enn å stramme til og satse på en eller annen løsning som i verste fall kan drepe pasienten.

Husk at TQ i TCCC/militær førstehjelp er tiltenkt brukt ved store pågående blødninger fordi man ofte ikke har tid eller anledning til å gjøre andre ting. Fordelen med en TQ er jo klart at man kan bruke begge armene til å gjøre andre ting. Ved stapping skal man f.eks alltid ha en hånd nedi såret som utøver trykk.
    Ved stor pågåande blødning er det ikkje store forskjellar på militær og sivil setting. Den største forskjellen er at i sivil setting er det sjeldan at nokon skyte på deg. Ein slik pasient er regna som kritisk og då har ein ikkje tid til å stappe såret.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Skaden er ikke forskjellig nei, men situasjonen er som du sier forskjellig ved at man i en sivil setting stort sett vil kunne behandle pasienten uten fare for seg selv eller pasientens liv som følge av ytre faktorer.

At pasienten er kritisk er helt rett, men man kan godt bruke trykkpunkt og/eller direkte press i såret for å stanse/behandle blødningen. Hva gjør du hvis du har en axiliiær blødning eller en blødning i lysken som du ikke kan bruke TQ på? De er fortsatt komprimerbare blødninger, bare ikke med turnike.

Trykkpunkt/direkte press brukes dessuten frem til man har fått satt på TQ. Fordelen med å få satt på en effektiv turnike er som sagt at man kan gjøre andre ting, som å skyte, trekke pas i dekning, behandle pas etc.

Eller så kan PHTLS tillate TQ og/eller hemostatiske bandasjer som Combat Gauze.

Hvorfor vil man ikke pakke såret prehospitalt sivilt? Jeg vet at det er mye "load-and-go" med ambulanse, men jeg ville prioritert å stabiliser pas før jeg flytter han, det inkluderer å ha kontroll på evt blødninger.
    Sist endret av AGR416; 05-05-13 kl 14:26

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20
    Har ein ei blødning der ein ikkje får brukt turique så har ein ikkje noko val, då må ein bruke trykkpunkt eller fingrar i såret. Noko som vil føre til at ein ikkje kan gjere andre ting som skulle ha vore gjort.

Ein pasient med ei stor pågåande blødning vil som regel når ambulansen kjem fram vere i ein slik tilstand at det hastar med å få han til sjukehus. Og protokoll seie at har du ein kritisk pasient skal ein vere under transport før det har gått 10 minutt. Dette må sjølvsagt vurderast ut i frå køyretid til sjukehus.

Når det gjeld stapping så kjem det og an på såret. Eit stort sår i låret for eksempel vil sluke mykje bandasjemateriell og ta mykje tid. I ein vanleg sivil ambulanse er det begrensa med bandasjemateriell dessverre. Og det å stappe eit sår under transport er heller ikkje noko enkel sak.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Snakker vi nå om hva ambulansen skal gjøre, eller hva en sivilist skal gjøre? Tror det er greit å avklare dette før vi fortsetter.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20
    Har nok ein tendens til å tenke ambulanse, for det er den situasjonen eg mest sannsynleg vil finne meg i.
    Ein sivilist har enda mindre å hjelpe seg med, men må sjølvsagt gjere det han kan for å få stabilisert blødninga. Og får ein sivilist vil det å putte fingrane i såret eller legge eit trykkpunkt viss han veit kvar det er vere det beste. Og i dei aller fleste tilfelle IKKJE starte transport.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Hva er retningslinjene til sivil ambulanse i Norge på bruk av TQ? No go fortsatt, antar jeg....?

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20
    Hva er retningslinjene til sivil ambulanse i Norge på bruk av TQ? No go fortsatt, antar jeg....?
    Ein lære på PHTLS kurs å bruke turique, men dessverre ikkje korleis ein skal bruke den. Ellers varierar det dessverre frå helseforetak til helseforetak. Helse Bergen har fått turique i bilen, eg som jobbar i eit anna foretak har min utleverte frå HV i vesten min. Dei siste åra har dette med turique blitt diskutert ein del og nokre har fortsatt motforestillingar mot den, men det i mitt helseforetak ikkje sagt at den ikkje skal brukast, heller motsatt. Har blitt fleire gangar blitt bedt om å demonstrere korleis den skal leggast.

Dessverre er det ofte i sivil samanheng enkelt å ta vekk noko, men vanskeleg å innføre noko. Men ein må tross alt sjå på den forskinga som skjer, og dessverre er krig bra for utvikling av førstehjelp.
    Sist endret av magskor; 05-05-13 kl 15:57 Begrunnelse: La til siste avsnitt.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    5
    TQ er ikke nevnt i Helse Fonnas MOM i alle fall. Der er det direkte trykk, evt. arteriepinsett som gjelder. Har ikke TQ i bilen. Stapping er alltids en mulighet, men som magskor nevnte er det neppe nok stappemateriell i bilen til å gjøre det skikkelig. Det vil forøvring skjeldent være aktuelt med tanke på tid. For et såpass alvorlig traume vil det være mer hensiktsmessig å komme til sykehus raskest mulig, gjerne med helikopter om bilturen blir lang. Har ikke hørt noen motforestillinger mot tourniquet i seg selv, men noe skepsis med tanke på hvor ofte det er aktuelt. Det kan gå lang tid mellom hver gang tourniquet er aktuelt, og dermed er det kanskje noe skepsis mot å gå til innkjøp og trening på bruk av det.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Det er klart, penetrerende traume (prosjektilet, splinter etc) er mye mer hyppig i en mil setting enn i en sivil setting.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20
    Sitat Opprinnelig skrevet av Eiriks Vis post
    TQ er ikke nevnt i Helse Fonnas MOM i alle fall. Der er det direkte trykk, evt. arteriepinsett som gjelder. Har ikke TQ i bilen. Stapping er alltids en mulighet, men som magskor nevnte er det neppe nok stappemateriell i bilen til å gjøre det skikkelig. Det vil forøvring skjeldent være aktuelt med tanke på tid. For et såpass alvorlig traume vil det være mer hensiktsmessig å komme til sykehus raskest mulig, gjerne med helikopter om bilturen blir lang. Har ikke hørt noen motforestillinger mot tourniquet i seg selv, men noe skepsis med tanke på hvor ofte det er aktuelt. Det kan gå lang tid mellom hver gang tourniquet er aktuelt, og dermed er det kanskje noe skepsis mot å gå til innkjøp og trening på bruk av det.
    Står heller ikkje noko i Helse Førde sin MOM, men det kan ha litt med at den er begynt å bli gammal.

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Arterieklype er ikke det litt gammeldags? er vel ikke akkurat lett å få til det?

hørte dessuten her om dagen at luftambulansen har kjøpt inn turnike så det er nok på god vei inn i helseetaten. noen som vet mer om det?

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    5
    Alderen er vel ikke så relevant bare det funker. Personlig tviler jeg sterkt på at det vil være noe særlig effektivt, ettersom det virker svært vanskelig å bruke. Har aldri prøvd å bruke det selv, og kommer nok heller til å gå for alternative løsninger om det skulle være nødvendig. Ellers pleier vel luftambulansen generelt å være litt i forkant av helseforetakene. Kan godt være de er utrustet med det. Skulle i alle fall tro det har blitt vurdert etter 22/7.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Arterieklemme er bare å legge på hylla med en gang. Hvis man ikke vet hva man holder på med, og ikke har lokalisert blødningen, så risikerer man bare å gjøre vondt verre.

Med det mener jeg at man hindrer kroppens mekanismer i å jobbe skikkelig, ved at man risikerer å fjerne det første koagelet, som er det beste. Dette er viktig å huske også ifm undersøkelsesdrillen jeg beskrev i TCCC tråden, under punktet handling.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    En bra artikkel vedrørende TQ bruk:

http://www.ap-services.dk/Files/Bill...lin%202010.pdf
    It's not about surviving, it's about winning.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Bra link Agr!
    What happens in the garage, stays in the garage

Menig
    Ble medlem
    Feb 2016
    Pondusfaktor
    0

Sv: Indre blødninger

Anbefaler ikke tournique. Ved indre blødninger er det tre ting man må være obs på. Ene er hypovolemisk sjokk, som AGR416 skriver om. Det andre er 'handling'. Behandle pasienten med forsiktighet. Gjerne stabilisere bruddet på en måte for å forhindre at pasienten beveger mye på skadestedet. Ikke undervurder smerte hos en pasient. Tredje er hypotermi.
    Anbefaler alltid å ringe medisinsk nødtelefon uavhengig om du velger å kjøre pasienten selv til sykehuset

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Medic_nor Vis post
    Anbefaler ikke tournique. Ved indre blødninger er det tre ting man må være obs på. Ene er hypovolemisk sjokk, som AGR416 skriver om. Det andre er 'handling'. Behandle pasienten med forsiktighet. Gjerne stabilisere bruddet på en måte for å forhindre at pasienten beveger mye på skadestedet. Ikke undervurder smerte hos en pasient. Tredje er hypotermi.
    Anbefaler alltid å ringe medisinsk nødtelefon uavhengig om du velger å kjøre pasienten selv til sykehuset
    Hva er konteksten bak din kommentar om å ikke anbefale turnike? Tenker du da på indre blødninger i låret?
    It's not about surviving, it's about winning.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2016
    Pondusfaktor
    0

Beklager, er ny på forumet. Fikk visst ikke til å "quote" riktig.
    Var et svar på første post, altså 'prohunter' angående eventuelt femurbrudd. Indreblødning i låret.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Prohunter Vis post
    Har tenkt litt på dette med indre blødninger, er jo svært lite å få gjort her. Det jeg grublet litt på er eks man er oppe i en trafikkulykke og symptomene man finner er at en pasient har etter stor sannsynlighet indre blødninger i låret eks etter en stor kraft mot låret med påfølgende lårbensbrudd. Dette kan jo blø svært mye og haster å få inn til sykehus. Pasienten viser også tegn til sirkulasjonssvikt. Hva da med å sette en tourniquet på låret for å prøve å hindre videre blødning. Et motargument jeg ser er at man ikke vet hvor blødningen i låret er og setter da tourniuet under selve blødningen og at man derav kan få mer blødning?

Noen synspunkt på dette?

Noen som tar utfordringen å lage en ny case snart?
    Anbefaler ikke tournique. Ved indre blødninger er det tre ting man må være obs på. Ene er hypovolemisk sjokk, som AGR416 skriver om. Det andre er 'handling'. Behandle pasienten med forsiktighet. Gjerne stabilisere bruddet på en måte for å forhindre at pasienten beveger mye på skadestedet. Ikke undervurder smerte hos en pasient. Tredje er hypotermi.*

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Anbefaler ikke tournique. Ved indre blødninger er det tre ting man må være obs på. Ene er hypovolemisk sjokk, som AGR416 skriver om. Det andre er 'handling'. Behandle pasienten med forsiktighet. Gjerne stabilisere bruddet på en måte for å forhindre at pasienten beveger mye på skadestedet. Ikke undervurder smerte hos en pasient. Tredje er hypotermi.*
    Anbefaler ikkje å køyre pasienten sjølv til sjukehus. Då skal ambulansen vere veldig langt vekke. Mange plassar i dag har ambulansane medikament som kan vere med å bremse ei indre blødning.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Anbefaler ikkje å køyre pasienten sjølv til sjukehus. Då skal ambulansen vere veldig langt vekke. Mange plassar i dag har ambulansane medikament som kan vere med å bremse ei indre blødning.
    Anbefaler utgangspunktet ikke å kjøre selv til sykehuset jeg heller. Men det er flere faktorer som spiller inn. Blant annet om personen som tar den avgjørelsen har medisinsk utdanning eller erfaring.
    Anbefaler alltid å ringe medisinsk rådgivning på 113. Har opplevd å komme pasienten i møte med ambulanse. Feks ved fødsel.
    Vet ikke hva ambulansen har i andre deler av landet. Men Oslo/Akershus har ikke medikamenter for å aktiv stoppe en blødning .. regner med du tenker på cyklokapron (TXA)?

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Anbefaler utgangspunktet ikke å kjøre selv til sykehuset jeg heller. Men det er flere faktorer som spiller inn. Blant annet om personen som tar den avgjørelsen har medisinsk utdanning eller erfaring.
    Anbefaler alltid å ringe medisinsk rådgivning på 113. Har opplevd å komme pasienten i møte med ambulanse. Feks ved fødsel.
    Vet ikke hva ambulansen har i andre deler av landet. Men Oslo/Akershus har ikke medikamenter for å aktiv stoppe en blødning .. regner med du tenker på cyklokapron (TXA)?
    Ja, eg meina TXA. Problemet med å køyre inn sjølv med ein dårleg pasient er mange, ikkje minst sikkerheita til pasient, sjåfør og dei rundt.

Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •