Støtt Milforum på Vipps #587 879

Forsvarssjefens militærfaglige råd 2011

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • magskor
    OR-7 Flotiljemester

    • 2005
    • 3588

    Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Som et apropos til denne debatten, kan vi i Jane's Defence Weekly 10 juli i år lese om en omstrukturering av reservene i UK. De har erkjent at Territorial Army (TA) har vært underfinansiert og -bemannet (til tross for at den med sin størrelse på 36,500 soldater var mindre e...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • 4312
      OR-5+ Sersjant 1.klasse

      • 2012
      • 3324

      Jeg tror ikke det er veien å gå siden områdestrukturen er billig i drift og kan få evne til oppbemanning. Jeg tror at med en slik modell som du viser til ikke vil bli bra er for at det er så få soldater i utgangspunktet i Norge. At forsvaret skal bli så lite å spist som mulig vill jeg sammenligne me...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Trenger bare litt flaks, så går det godt

      Kommentér

      • Rittmester
        Trådstarter
        OF-2 Rittmester
        Pers.off. (S-1)


        Sponsor
        • 2006
        • 31523

        Billig og billig. Driftsbudsjettet til HV er nok lavere enn andre deler av Forsvaret, men hver gang man skal anskaffe noe utstyr til enkeltmann må man kjøpe 42000 eksemplarer, noe det fort blir penger av. Lagskjøretøy skal anskaffes, og om vi forutsetter ca 10000 slike til en pris av 500 000, kommer...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
        Moderator

        Kommentér

        • MGhøyre
          RESERVEBEFAL
          • 2010
          • 4927

          Resten av Forsvaret har blitt mindre og mer proffesjonelt. Hvorfor ikke gjøre det samme i HV? Man burde beholdt HV-I inkl. 016, styrket E og lagt ned resten. Det er jo stort sett bare romantikk igjen av HV alikevel. Gjør som i UK....
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Følg på, jeg er like bak!

          Kommentér

          • AGR416
            OR-6 Oversersjant


            • 2013
            • 3685

            Nevermind......
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            It's not about surviving, it's about winning.

            Kommentér

            • 4312
              OR-5+ Sersjant 1.klasse

              • 2012
              • 3324

              Hva med å kutte kriks og befalsuttdanning i Norge å heller leie skole plasser i UK eller andre aktuelle plasser, jeg tror vi kan spare mye hvis vi legger mer om til bedriftsøkonomi i Forsvaret. Leasing av stridsvogner og artilleri er også en mulighet. Leie av samband fra Telenor. Sjøfolk fra Asia.

              ...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Trenger bare litt flaks, så går det godt

              Kommentér

              • MGhøyre
                RESERVEBEFAL
                • 2010
                • 4927

                Opprinnelig skrevet av 4312
                Hva med å kutte kriks og befalsuttdanning i Norge å heller leie skole plasser i UK eller andre aktuelle plasser, jeg tror vi kan spare mye hvis vi legger mer om til bedriftsøkonomi i Forsvaret. Leasing av stridsvogner og artilleri er også en mulighet. Leie av samband fra Telenor....
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Følg på, jeg er like bak!

                Kommentér

                • Rittmester
                  Trådstarter
                  OF-2 Rittmester
                  Pers.off. (S-1)


                  Sponsor
                  • 2006
                  • 31523

                  Veldig enig. Noen mener visst at man bygger forsvarsvilje ved å tvinge flest mulig til å være med på meningsløse øvelser. Jeg tør minne om at det mest forsvarsvennlige landet i Europa er nettopp UK, hvor all militærtjeneste er frivillig....
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
                  Moderator

                  Kommentér

                  • hvlt
                    OF-2 Kaptein
                    Planoff. (S-5)


                    Sponsor
                    • 2006
                    • 22539

                    Etter å bl.a. ha hørt et par foredrag av Nils Arne Skaret, nå kommunikasjonssjef i HV-staben, tidligere distriktssjef i HV-05, men også med lang fartstid i Hæren, bl.a. som sjef for PRT I, vil jeg advare mot å blande sammen HV og hærreserve. Hæren og HV har to forskjellige oppdrag, og er, og bør vær...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Last edited by hvlt; DTG 311057 Jul 13, 10:57. Begrunnelse: Språklig
                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                    Moderator

                    Kommentér

                    • hvlt
                      OF-2 Kaptein
                      Planoff. (S-5)


                      Sponsor
                      • 2006
                      • 22539

                      Når det gjelder organisering av reservestyrker, spesielt på hærsiden (jeg holder meg da til tropper som skal kunne delta i fullskala krig, som manøveravdelinger, taktiske eller administrative støtteavdelinger, jeg holder dermed vårt nåværende HV utenfor), er det en god del forskjellige tenkelige mod...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                      Moderator

                      Kommentér

                      • Rittmester
                        Trådstarter
                        OF-2 Rittmester
                        Pers.off. (S-1)


                        Sponsor
                        • 2006
                        • 31523

                        Enig i at den amerikanske modellen kan ha mye for seg, men det er ett stort hinder: de norske befalsorganisasjonene. De slåss med nebb og klør for at deres medlemmer skal få god lønn og gode avansementsmuligheter. Hvis en reservist, som ikke er medlem av noen befalsorganisasjon (og jeg regner NROF k...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
                        Moderator

                        Kommentér

                        • yamaha
                          OR-6 Skvadronmester

                          • 2010
                          • 20869

                          Den største utfordringen, uansett model. er vel å overbevise politikerene om at modelen både må finansieres over tid, og at den må få tid til å settes i verk før man begynner og fikle med den....
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          There is a curse. They say: may you live in interesting times.

                          Kommentér

                          • 4312
                            OR-5+ Sersjant 1.klasse

                            • 2012
                            • 3324

                            Hva hvis tele og data ble stoppet eller redusert til 20% av et virus i Norge i morgen, det kan kanskje skje. da nytter det ikke med bare noen få mennesker til å møte det sjokket samfunnet ville fått. Poenget mitt er at å dimensjonere for smått og spist er for risikabelt etter mitt syn.

                            Når det gje...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Trenger bare litt flaks, så går det godt

                            Kommentér

                            Googleannonse

                            Collapse

                            Forumstruktur

                            Collapse

                            Working...