Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 91
    Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Liker (gitt)
    9
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    7 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0

Førstevurdering ved traume - Undersøkelsesdrill

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Vil du bruke tid på å behandle et toraxproblem, før du har stoppet en evt pågående blødning benet? Respirasjonen kan man fikse etterpå, har ikke noe for seg å sikre respirasjon hvis man ikke har noe blod til å sirkulere oksygenet.
    For å være enda mer spesifikk angående selve bloodsweepen på M (I et scenario hvor man vet det har vert skuddveksling eller lignende)

Hva jeg ville gjort:

1. Ta bloodsweep på armer og ben, utenpå klær. Dersom man finner stor pågående blødning, stopper man den og setter tourniquet på.

2. Ta en KJAPP "homeboy-hug" og slenge på en seal dersom det er inngang/utgangsår, som tar maks 5 sek. Ingen BEHANDLING av thorax, men altså slenge på en seal.

Poenget med M er å AVDEKKE livstruende hastende skader og STOPPE dem, ikke BEHANDLE.

Sent from my iPhone using Tapatalk

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    86
    Liker (mottatt)
    538
    Nevnt
    91 innlegg
    Sitert
    352 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    16

Sv: Førstevurdering ved traume - Undersøkelsesdrill

Hull i thorax er ikke pågående stor blødning....med mindre du har skader på hjertet, aorta; asc. eller desc., lungearterier eller sup/inf vena cava, som alle er på innsiden.

Chest seal vil ikke gjøre noe for å påvirke disse blødningene. Og det tar ikke 5 sekunder å sette på et chest seal, selv om jeg skjønner at du mener det ikke tar lang tid.

M er MASSIVE BLEEDING, ikke livstruende SKADER generelt.
    It's not about surviving, it's about winning.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    3 innlegg
    PONDUS
    0

Som sagt: Jeg er nybegynner på forumet og hvis jeg gnager i overkant på denne detaljen så er det helt OK å gi meg beskjed så skal jeg slutte.
    Men jeg tenker slik: Drillen bør avspeile prioritering av tiltak. Og prioritering av tiltak bør avspeile konsekvens av å overse en skade/tilstand OG vår mulighet til å behandle den.

Hvis det er en åpenbar pågående vesentlig ekstremitetsblødning så vil plassering av en TQ kunne redde liv. Hvis "assessment" av det kan gjøres med en visuell inspeksjon (se etter pulserende blødning, blodansamling elle blodgjennomtukne klær) så kan den delen av drillen avsluttes ila få sekunder. En manuell "blood sweep" VIL ta lenger tid og dermed forsinke frigjøring/åpning av luftvei og avlasting av trykkpneumothorax. Ville ikke det logiske ha vært å gjøre en skikkelig manuell blood sweep under "C" i stedet for "M"? Eller er det sannsynlig at en visuell vurdering av hva som er "store pågående blødninger" vil feile så ofte at man MÅ gjøre en "blood sweep" initialt for å forhindre pasienten dør av okkulte blødninger som ikke er åpenbart synlige?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    976
    Liker (mottatt)
    2201
    Nevnt
    226 innlegg
    Sitert
    1079 innlegg
    PONDUS
    61

Sitat Opprinnelig skrevet av forskern Vis post
    Som sagt: Jeg er nybegynner på forumet og hvis jeg gnager i overkant på denne detaljen så er det helt OK å gi meg beskjed så skal jeg slutte.
    Så lenge man bidrar med konstruktive spørsmål og svar er det helt OK å fortsette på detaljnivå, som her.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Liker (gitt)
    9
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    7 innlegg
    PONDUS
    0

Hull i thorax er ikke pågående stor blødning....med mindre du har skader på hjertet, aorta; asc. eller desc., lungearterier eller sup/inf vena cava, som alle er på innsiden.

Chest seal vil ikke gjøre noe for å påvirke disse blødningene. Og det tar ikke 5 sekunder å sette på et chest seal, selv om jeg skjønner at du mener det ikke tar lang tid.

M er MASSIVE BLEEDING, ikke livstruende SKADER generelt.
    Man skal ikke ta Massive Bleeding helt bokstavlig. Det er litt som ikke handler om store pågående blødninger som inngår i M.

M:
    1. Er det sikkert å gå inn i sitiasjonen?
    2. Prioriter pasienter, har du bare en?
    3. Gå mot pasienten mens du ser etter livstruende skader.
    4. Fjern våpen, mens du setter trykk på eventuelle store pågående blødninger.
    5. Sett tourniquet på disse.
    6. Foreta bloodsweep for å avdekke andre store pågående blødninger.
    7.(det er her uenigheten vår spiller seg ut) Ta en kjapp homeboy-hug, sleng på en
    seal.
    8. Gjør deg opp en formening om bevissthetsnivået til pasienten
    (dette gjør man hele tiden mens man foretar M)

Tidsperspektivet er at dette skjer på ca 1min, som er helt gjennomførbart om du kjenner kitet ditt godt.

Det er alltid store diskusjoner rundt akkurat dette. Hadde vert interessant å høre flere synspunkter rundt dette.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    46
    Liker (mottatt)
    160
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    133 innlegg
    PONDUS
    11

For meg virkar det som du gløyme noko. Homeboy hug kjem i alle fall ikkje før på R. Ikkje noko hjelp i å lappe i hop torax viss pasienten ligg der og ikkje får puste på grunn av ein stengt luftveg.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Liker (gitt)
    9
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    7 innlegg
    PONDUS
    0

Jeg kan gå med på at man ikke skal sjekke overkroppen på M (selv om jeg mener man iallefall bør ha det i bakhodet)

Men å gjennomføre en blood sweep på ekstremiteter er et MUST på M

Man ser at blood sweep er et "critical point" ifølge denne drillen.
    Det betyr at om man ikke gjennomfører denne - stryker man på gjennomføringen, noe som i mitt hode tilsier at de som har laget kurset mener det er viktig.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    86
    Liker (mottatt)
    538
    Nevnt
    91 innlegg
    Sitert
    352 innlegg
    PONDUS
    16

@forskern:

Du har helt rett i din observasjon om at man behandler SYNLIGE pågående blødninger først. Eks: Hvis jeg kommer til en pas hvor jeg ser at han har en amputasjon rett over kneet, så vil jeg stanse den blødningen først med TQ.

Deretter vil jeg gjennomføre en "blood sweep" for å prøve å avdekke andre blødninger i ekstremiteter.

Denne fysiske sjekken er viktig, da man ikke alltid har forutsetninger på plass for å SE en blødning.

Når det gjelder airway-problematikk, så er det klart at man må ha en patent luftvei, men igjen, oksygen inn spiller liten rolle hvis blodet ligger på bakken. En trykkpneumothorax vil som regel ta lang tid å utvikle, vi snakker ikke minutter, men opp mot timer.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    86
    Liker (mottatt)
    538
    Nevnt
    91 innlegg
    Sitert
    352 innlegg
    PONDUS
    16

@Sword1704:

1. Jeg er godt kjent med kravene som stilles under utdanningen ved ISTC - har tatt kurset selv (ble beste elev i mitt kull).

2. Det er helt riktig at det er en del PARALLELLE prosesser som skjer under M, herunder blant annet sikkerhet. Derimot er det kun Massive Bleeding som skal stanses her. Ikke noe annet. Ser ikke at det står noe om "homeboy hug" på skjemaet ditt.

3. AVPU avdekker man raskt (det samme med A, da en skrikende/snakkende pasient MÅ puste).

4. I hvilken setting tar det 1 minutt å sette på chest seal foran og bak, på en pasient som har på seg fullt kit, i tillegg til at du kanskje må gjøre det liggende bak skjul og dekning, fordi det fortsatt er stridigheter som kan innvirke på deg? Ikke tenk kurssetting hvor man ofte har pas uten kit på.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Liker (gitt)
    9
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    7 innlegg
    PONDUS
    0

@Sword1704:

1. Jeg er godt kjent med kravene som stilles under utdanningen ved ISTC - har tatt kurset selv (ble beste elev i mitt kull).

2. Det er helt riktig at det er en del PARALLELLE prosesser som skjer under M, herunder blant annet sikkerhet. Derimot er det kun Massive Bleeding som skal stanses her. Ikke noe annet. Ser ikke at det står noe om "homeboy hug" på skjemaet ditt.

3. AVPU avdekker man raskt (det samme med A, da en skrikende/snakkende pasient MÅ puste).

4. I hvilken setting tar det 1 minutt å sette på chest seal foran og bak, på en pasient som har på seg fullt kit, i tillegg til at du kanskje må gjøre det liggende bak skjul og dekning, fordi det fortsatt er stridigheter som kan innvirke på deg? Ikke tenk kurssetting hvor man ofte har pas uten kit på.
    1. Gratulerer

2. Enig, selv om noen instruktører mener det kan vurderes, støtter jeg at du har gjort deg opp den formeningen.

3. Enig

4. Train as you fight, pasienter bør alltid være fullt oppkit'et ved trening.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    86
    Liker (mottatt)
    538
    Nevnt
    91 innlegg
    Sitert
    352 innlegg
    PONDUS
    16

Ref nr 2.

Hva er det medisinske rasjonale bak å gjøre en R inngripen under M, før A?

Hva sier instruktørene som du refererer til?

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Liker (gitt)
    9
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    7 innlegg
    PONDUS
    0

Ref nr 2.

Hva er det medisinske rasjonale bak å gjøre en R inngripen under M, før A?

Hva sier instruktørene som du refererer til?
    I og med at jeg nå selv begynte å tvile, måtte jeg finne fram en gammel minnepinne, med hjelmkamera-filmer fra kurset på ISTC, som vi elevene fikk bruke i læringssammenheng.

Her ser jeg at vi - i situasjoner hvor pasienten er tydelig "Alert" - både "klipser" av plate-carrieren, og tar en kjapp sweep på ryggen og brystet, og sjekker hanskene for blod. De medisinske årsakene til dette er vel at det kan være store pågående blødninger også på overkroppen, som man skal stoppe ASAP.

Jeg sier ikke at dette er fasiten, men det var iallefall det vi lærte på akkurat det kurset. Og noe jeg tok med meg videre. Som jeg skrev i mitt første innlegg mitt i denne tråden, det varierer fra kurs til kurs og instruktør til instruktør.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    86
    Liker (mottatt)
    538
    Nevnt
    91 innlegg
    Sitert
    352 innlegg
    PONDUS
    16

De medisinske årsakene til dette er vel at det kan være store pågående blødninger også på overkroppen, som man skal stoppe ASAP.
    Og hvordan mener de at man kan gjøre det? Ref mitt innlegg over.

Man stapper ikke i bryst eller abdomen (visse unntak). Man kan ikke bruke TQ. Chest Seal forhindrer bare at luft blir dratt inn i brysthulen via sår som er 2/3 av lumen på trachea.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Liker (gitt)
    46
    Liker (mottatt)
    114
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    83 innlegg
    PONDUS
    9

Nå er ikke dette direkte overførbart, men samtidig vil jeg si at det er sammenlignbart:
    For politiets del er blood sweet så enkelt som å dra hendene raskt over ekstremiteter og kjenne etter blod/hull utenpå klær, samt inn under lettvest(om man har) men fortsatt utenpå undertøy på overkropp. I praksis betyr det at yttertøy må åpnes men ikke tas av, og vest må løsnes på sånn at man kommer under med en eller begge hender. Hvis det ikke er blod noe sted gjøres hele BB(M) unna på godt under minuttet.

Har noen veldig mye tøy på seg, eks. boblejakke e.l. må man vurdere om man må inn i ermet et stykke/dra ut armen for å få sjekket godt nok.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Liker (gitt)
    9
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    7 innlegg
    PONDUS
    0

Og hvordan mener de at man kan gjøre det? Ref mitt innlegg over.

Man stapper ikke i bryst eller abdomen (visse unntak). Man kan ikke bruke TQ. Chest Seal forhindrer bare at luft blir dratt inn i brysthulen via sår som er 2/3 av lumen på trachea.
    Personlig, ville jeg prioritert bort å behandle blødninger i thorax/abdomen-område, før jeg kom til C. Men jeg ville likevel gjennomført blood-sweepen over overkroppen for å avdekke blod og hull. Jeg tror egentlig vi er ganske enige når det kommer til stykket.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    86
    Liker (mottatt)
    538
    Nevnt
    91 innlegg
    Sitert
    352 innlegg
    PONDUS
    16

Du må gjerne mene at det "begynner å skli ut i useriøsitet".

Poenget er at dette er en undersøkelsesdrill som skal nyttes under strid, og da er det viktig at det er krystallklart hva man skal gjøre.

Ikke instruktør X sa det, og instruktør Y sa noe annet.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Liker (gitt)
    9
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    7 innlegg
    PONDUS
    0

Du må gjerne mene at det "begynner å skli ut i useriøsitet".

Poenget er at dette er en undersøkelsesdrill som skal nyttes under strid, og da er det viktig at det er krystallklart hva man skal gjøre.

Ikke instruktør X sa det, og instruktør Y sa noe annet.
    Helt enig. Dette må være krystallklart. Hvis du velger å ikke ta bloodsweep på overkroppen i din drill, støtter jeg deg 100%. Dersom noen andre velger å gjøre det, støtter jeg de også.
    De som skal reise i strid, må selv være krystallklar på hvordan de skal gjennomføre drillen, og kommet til enighet om detaljene, med resten av enheten sin.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    86
    Liker (mottatt)
    538
    Nevnt
    91 innlegg
    Sitert
    352 innlegg
    PONDUS
    16

Jeg er fortsatt uenig i å bruke tid på å sjekke overkroppen under blood sweep, da man ikke kan kontrollere store pågående blødninger der.

Eventuelle store blødninger i overkroppen vil blø inne i bukhulen og toraks, og det får man som medic ikke gjort stort med.

Man må gjøre de riktige tingene til rett tid, utifra kompetanse og tilgjengelig materiell.

Jeg er ikke ute etter å "ta deg", men jeg stiller kritiske spørsmål og forventer at inngripener kan forsvares medisinsk sett.
    I mine øyne så kan ikke påsetting av chest seal på overkroppen under M forsvares.

Det kan ikke være opp til hver medic å bestemme dette.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Liker (gitt)
    9
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    7 innlegg
    PONDUS
    0

Jeg er fortsatt uenig i å bruke tid på å sjekke overkroppen under blood sweep, da man ikke kan kontrollere store pågående blødninger der.

Eventuelle store blødninger i overkroppen vil blø inne i bukhulen og toraks, og det får man som medic ikke gjort stort med.

Man må gjøre de riktige tingene til rett tid, utifra kompetanse og tilgjengelig materiell.

Jeg er ikke ute etter å "ta deg", men jeg stiller kritiske spørsmål og forventer at inngripener kan forsvares medisinsk sett.
    I mine øyne så kan ikke påsetting av chest seal på overkroppen under M det.
    Det du sier virker fornuftig. Det kommer mye godt ut av slike diskusjoner, kun slik man kan bli bedre. Da kan vi vel si oss enige i at en grundig blood-sweep på ekstremiteter gjennomføres på M, men at det ikke er nødvendig å sjekke overkroppen før man kommer til "R"?

Samtidig tenker jeg at det må være en grunn til at noen (med god medisinsk erfaring) velger å lære bort denne "homeboy-hug-light" på M?

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Liker (gitt)
    9
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    7 innlegg
    PONDUS
    0

Det kan ikke være opp til hver medic å bestemme dette.
    Sett deg inn i denne situasjonen:

Du har god erfaring innen medic-faget.

Du blir sendt på et nytt kurs, hvor alle instruktørene, (som virker å være erfarne innen sitt fagfelt) er enige om at du skal sjekke overkroppen kjapt på M, og har en noenlunde fornuftig forklaring på dette.

Velger du å gjøre som de sier ILA kurset, og ha varianten deres i bakhodet til du kommer hjem, selv om du ikke er helt enig. Og kanskje ta den opp til diskusjon med enheten din når du kommer hjem ?

Eller ville du valgt å gjøre noe annet i denne situasjonen?

Menig
    Ble medlem
    May 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    10
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    4 innlegg
    PONDUS
    0

MARCH ON ble utarbeidet som en endring av ABCDE etter at man hadde sett på "Preventable deaths" fra de siste kriger.
    I artikkelen her:
    http://jamanetwork.com/journals/jama..._1350_1358.pdf
    og i intromaterialet til TCCC, beskrives "extremity hemorrhage exsanguination" som en tre hovedårsaker til forebyggbare dødsfall, sammen med ufri luftvei og trykkpneumothorax. Derfor er stor pågående blødning prioritert opp i algoritmen, "M".
    I drillen er noe av beskrivelsen forsvunnet, "ekstremitets-delen ".
    Store blødninger i thorax, abdomen, er ikke blant de store dødsårsakene som enkelt kan forebygges med innsats fra medic. Derfor ikke noe man bruker tid på før A og R (luftvei og trykkpneumothorax).
    Blood sweep er vel begrunnet med varierende forhold for å se blødning (eks. mørke), og uniformer som holder på blod.
    At instruktører insjer på egne varianter er en uting, og no-go de steder jeg har vært med å holde kurs.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    3 innlegg
    PONDUS
    0

Tusen takk til dere som har ført debatten videre. Jeg har lært MYE og konkluderer for egen del med at blood sweep som del av "M" gjøres på ekstremiteter og utenpå klærne.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    86
    Liker (mottatt)
    538
    Nevnt
    91 innlegg
    Sitert
    352 innlegg
    PONDUS
    16

Sitat Opprinnelig skrevet av Sword1704 Vis post
    Sett deg inn i denne situasjonen:

Du har god erfaring innen medic-faget.

Du blir sendt på et nytt kurs, hvor alle instruktørene, (som virker å være erfarne innen sitt fagfelt) er enige om at du skal sjekke overkroppen kjapt på M, og har en noenlunde fornuftig forklaring på dette.

Velger du å gjøre som de sier ILA kurset, og ha varianten deres i bakhodet til du kommer hjem, selv om du ikke er helt enig. Og kanskje ta den opp til diskusjon med enheten din når du kommer hjem ?

Eller ville du valgt å gjøre noe annet i denne situasjonen?

Hadde jeg hatt samme kompetanse som jeg har nå, så ville jeg stilt akkurat samme spørsmål.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    58
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    10 innlegg
    PONDUS
    10

Beklager at jeg ikke har vært tilgjengelig tidligere. Men dere ser ut til å ha funnet svaret. I hvert fall så godt som.

Som jeg har nevnt i andre tråder så kommer jeg tilbake med mer konkret innenfor nivåene når kurspakkene og instruktørkursene er ferdig spikret i de ulike Forsvarsgrenene. Men ting tar enda lengre tid enn forventet (jeg hadde forventet at det tok tid...).

Det er gode synspunkt her, og jeg oppfordrer til videre refleksjon rundt drillen. Alle nasjoner har gjort sine vurderinger på sine sanitetsdriller.
    Sørg for at dere skiller mellom hva dere lærer på kurs utenfor Norge og utenfor Forsvarets regi. Der vil det være store variasjoner.

Det er FSAN sin intensjon om at drillen i seg selv skal være lik for alle grenene, med forskjeller kun innenfor nivåene (1-6).

Hæren har publisert sitt nye nivå 2, som de som har tilgang til FOBID kan søke på og se leksjoner og også den nye folderen/heftet. Det er noen feil der, men bloodsweeps er noe beskrevet der.

Bloodsweeps skal i norsk modell gjennomføres utenpå klær for raskest mulig oppdage store livstruende eksterne blødninger.
    Man sweeper over hals på pasienten (ser deretter på hendene sine etter blod). Sweeper over armene til pasienten (ta godt grep fra helt oppi armhulen), ser på hendene sine etter blod. Sweeper over beina ta godt tak helt opp i lysken), se på hendene etter blod.
    Finner man blod må man vurdere om man gjør direkte trykk på stedet (krever at man har oversikt over blødningen) eller gjør andre tiltak (som trykkpunkt eller TQ). Selve sweepsene skal gjøres raskt, og med trening bør ikke selve sweeps ta mer enn 10 sekunder totalt. TQ bør kunne settes på på 30 sekunder.
    Man har diskutert i fagmiljøet i saniteten hvor mye man skal undersøke på M, og det ovenfor er fasiten. Å sjekke under kroppen, sjekke thoraks eller andre deler er ikke anbefalt under M.

Politihøgskolen jobber opp mot en standardisert sanitetsutdanning. Der vil også dette bli implementert, sannsynligvis med støtte fra fagmiljøet i Forsvaret.

ISTC er under stadig utvikling. Det som læres der er ikke nødvendigvis "godkjent" i Forsvaret. Selv om de har norske instruktører, så er ikke de pålagt å følge norske prosedyrer og bestemmelser. Så kursene der tas som faglig påfyll.
    Men hvis dere vil vite de siste endringene der, så kan jeg sikkert holde dere oppdatert der også.

Håpet er å få laget video av drillen, som vil være tilgjengelig på nett. I det minste en bedre beskrivelse av håndgrepene i drillen. Og instruktørkurs. Dette vil forhåpentligvis gjøre undervisning og oppfriskning mer enhetlig. Og ikke minst lettere for fagmyndigheten til å få innspill på hvordan gjøre det enda bedre.
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    86
    Liker (mottatt)
    538
    Nevnt
    91 innlegg
    Sitert
    352 innlegg
    PONDUS
    16

Legger inn sjekklisten fra innlegg #3, som jeg lagde for 5 år siden:

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    86
    Liker (mottatt)
    538
    Nevnt
    91 innlegg
    Sitert
    352 innlegg
    PONDUS
    16

Her er ny sjekkliste for Nivå 2:

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    10
    Liker (mottatt)
    6
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    5 innlegg
    PONDUS
    4

Hva står OSAT for?
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    86
    Liker (mottatt)
    538
    Nevnt
    91 innlegg
    Sitert
    352 innlegg
    PONDUS
    16

OSAT
    O – Oversikt
    S – Sikkerhet
    A – Akutte tiltak
    T – Tilbakemelding

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    58
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    10 innlegg
    PONDUS
    10

Ikke riktig sjekkliste.... Den skal være datert 04.02.16....

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    3 innlegg
    PONDUS
    0

Kan noen av dere forklare hva "homeboy hug" er? Har prøvd å Google,men fant det ikke.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    58
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    10 innlegg
    PONDUS
    10

Jepp
    Homeboy-hug: Se for deg hvordan mannfolk gir en god kompis en skikkelig klem. Ene armen over skulderen på kompisen og andre armen rundt livet, men skrått oppover slik at henden nærmest møtes. På en klem så slår man hverandre mer på ryggen. Man kan nærmest si at hendene føres diagonalt over ryggen til hendene møtes. Men på undersøkelsen gjør man dette med pasienten liggende på bakken, og man stryker langs ryggen for å finne skader. Når man tar frem hendene igjen, så sjekker man dem for å se om det er kommet blod på dem. Og så gjentar man prosessen i den motsatte diagonalen. Hensikten da den ble "oppfunnet" var å kunne undersøke pasientens rygg og samtidig holde seg selv lavt for å ikke eksponere seg for mye. Teknikken er vanskelig å gjennomføre på tunge og store pasienter og er mindre skånsom for pasienter med ryggskader. Teknikken tillater heller ikke visuell inspeksjon av ryggen, og finner man blod på hansken, må man uansett få snudd pasienten for å finne skaden og behandle den.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    58
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    10 innlegg
    PONDUS
    10

Nå har jeg kun de nye drillkortene lastet inn på iPad'en, på iBooks...., noen som kan forklare meg hvordan jeg kan få lagt dem inn her på milforum? Når jeg forsøker å legge inn fil, så kommer det kun opp mulighet for å legge inn fra bildene mine på paden....

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    86
    Liker (mottatt)
    538
    Nevnt
    91 innlegg
    Sitert
    352 innlegg
    PONDUS
    16

Sitat Opprinnelig skrevet av carebear Vis post
    Ikke riktig sjekkliste.... Den skal være datert 04.02.16....
    Den er klippet ut av Nivå 2 leseheftet som ligger på FISB

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    58
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    10 innlegg
    PONDUS
    10

Den er klippet ut av Nivå 2 leseheftet som ligger på FISB
    Det er fortsatt ikke riktig versjon.
    Det er HVS Sanitet som har lagt dette ut på FisBasis, ikke FSAN. Heftet og powerpointleksjonene er lagt ut av HVS Sanitet/Hæren, og er tilstrekkelig for at man kan begynne undervisning i Hæren. Men det ble gjort endringer både på prosedyrer og sjekklisten, samt at det ble meldt inn anbefalinger på rettelser, som ikke har kommet med på den versjonen som ligger nå på FisB.
    Skulle gjerne lagt ut den riktige versjonen av sjekklistene, men som sagt, jeg får det ikke til med min iPad....

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    976
    Liker (mottatt)
    2201
    Nevnt
    226 innlegg
    Sitert
    1079 innlegg
    PONDUS
    61

Jeg vet heller ikke hvordan man får bilder fra iBooks inn her, men dersom kvaliteten blir bra nok kan du jo ta screenshot og legge ut bildene?

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    58
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    10 innlegg
    PONDUS
    10

Hmmm, jeg var ukjent med den teknikken også, men google hjalp meg
    Skal vi se da...
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder     

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    58
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    10 innlegg
    PONDUS
    10

Jepp, ser ut til at det fungerte tilfredsstillende
    Gi meg gjerne noen tilbakemeldinger på det.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    976
    Liker (mottatt)
    2201
    Nevnt
    226 innlegg
    Sitert
    1079 innlegg
    PONDUS
    61

Det ble litt smått. Kunne du gått inn i bildene og redigert/beskåret dem før du lastet dem opp?

på Twitter

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    86
    Liker (mottatt)
    538
    Nevnt
    91 innlegg
    Sitert
    352 innlegg
    PONDUS
    16

De er vel fra Nivå 3?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    976
    Liker (mottatt)
    2201
    Nevnt
    226 innlegg
    Sitert
    1079 innlegg
    PONDUS
    61

Hvilken editor bruker du, Tapatalk eller vanlig web (Safari i ditt tilfelle)? Hvis du går inn i teksten der du vil ha bildet og bare trykker ikonet for insert image blir det penest resultat. Nå har du fått bildene som vedlegg, hvilket ikke blir like pent. Hvis du har lyst til å prøve på nytt med litt redigering først kan jeg etterpå gå inn og rydde opp i de forrige innleggene dine.

på Twitter

Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

2 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 2 er gjester)

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.

Antall sideoppslag siden oppstart:
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier