Viser resultatene 1 til 18 av 18
  1. #1
    AGR416
    Guest

    Nivå 3 Sanitet - Videregående Førstehjelp. Retningslinjer og diskusjon

    I denne tråden kan vi diskutere Nivå 3 Videregående Førstehjelp, og stille spørsmål ved de forskjellige fagområdene dette kurset omfatter:

    Kurset innebefatter følgende:

    F-1 Kurs innledning
    F-1-2 Innledning Etikk og Holdningsarbeid
    F-2 Førstevurdering ved Traume
    F-3 Opptreden som førstemann på skadested
    F-4 Initial vurdering
    F-5 Vitale tegn
    F-6 Airways og Breathing / HLR
    F-7 Circulation og infusjonstjeneste
    F-8 Disability
    F-9 E, Expose/Exam/Environmental control, Bevegelsesapparatet
    F-10 E, Huden
    F-11 E, Sår og sårbehandling
    F-12 E, Temperaturrelaterte skader/tilstander
    F-13 E, Drukning og nærdrukning
    F-14 E, Forgiftninger, medikamenter, anafylaksi med mer
    F-15 Hygiene
    F-16 E, Medisinsk dokumentasjon
    F-17 Sykdomslære
    F-18 (del 1) Psykisk Førstehjelp
    F-18 (del 2) Psykiske stridsreaksjoner
    F-19 Død
    F-20 Folkerett
    F-21 TASS 1+2
    F-22 Klar Til Strid
    F-23 Øvelser (Skadebehandling 1 og 2)
    F-24 Teambuilding


    HOVEDMÅL FOR UNDERVISNINGEN
    Eleven skal selvstendig og i samarbeid med andre kunne utføre førstehjelp i henhold til "Førstevurdering ved Traumer", Grunnutdanning
    sanitetsfag, Nivå 3. Han/hun skal ha den nødvendige teoretiske bakgrunnsforståelse for å gjennomføre dette korrekt.

    F-1 Leksjonen skal legge et grunnlag for kurset ved å gi Eleven en
    forutsetning for å kunne se det i perspektiv og ved å starte bevisstgjørings-
    og modningsprosesser innenfor temaet etikk og holdninger.

    F-1-2 Leksjonen skal legge et grunnlag for å forstå verdier og etikk mtp arbeidet med
    pasienter, og vite hvilken betydning ens egne holdninger har for arbeidet.

    F-2 Motivere førstehjelperen til å lære seg metoden (FVT) og legge grunnlaget for
    den videre undervisningen i kurset.

    F-3 Eleven skal være istand til å opptre korrekt som førstemann på et skadested.

    F-4 Eleven skal forstå viktigheten av en Initial vurdering og benytte den i
    sammenheng med Førstevurdering ved Traumer. Han/hun skal skjønne
    hvorfor dette er av livsviktig betydning.

    F-5 Eleven skal kunne innhente og vurdere pasientens vitale tegn og benytte
    det som ledd i Førstevurdering ved Traumer.

    F-6 Eleven skal kunne utføre riktige prosedyrer for å sikre respirasjon.
    Eleven skal kunne beherske basal HLR med 1 og 2 hjelpere. Kunne
    prioritere Haster/ Kan vente, basert på pasientens respirasjon. Forstå
    tilstrekkelig anatomi og fysiologi til å utføre førstehjelpen.

    F-7 Eleven lærer seg teknikker for å opprettholde tilstrekkelig blodtrykk, slik at
    pasienten sikres oksygen til vitale organer. Skal kunne prioritere Haster/
    Kan vente, basert på pasientens sirkulasjon. Eleven skal forstå tilstrekkelig
    anatomi og fysiologi til å utføre førstehjelpen.

    F-8 Eleven skal kunne prioritere Haster/Kan vente, basert på pasientens
    bevissthetsnivå. Eleven skal kunne tiltak for trygg forflytning ved mistanke
    om hode-, nakke-, ryggskadet pasient. Forstå tilstrekkelig anatomi og
    fysiologi til å utføre førstehjelpen.

    F-9 Eleven skal kunne gjennomføre videre kartlegging av skader ved hjelp av
    total kroppsundersøkelse av pasienten, samt ved å innhente informasjon fra
    omgivelsene. Eleven skal vite når man ikke skal eksponere pasienten for
    omgivelsene (kulde, CBRN-miljø). Kunne prioritere i i Haster/Kan vente,
    basert på pasientens respirasjon, sirkulasjon og bevissthet.

    F-10 Eleven skal forstå hudens oppbygning og hovedoppgaver i grove trekk.
    Eleven skal vite at det er flere ytre faktorer som kan gi skade eller sykdom
    på hud.

    F-11 Eleven skal kunne gi råd om og utføre forebygging av sykdom / videre
    skade, som følge av skade på hudbarrieren. Eleven skal kunne gjøre
    en vurdering/observasjon av sår og sårtilheling og vite hva han/hun selv kan
    behandle og hva som skal behandles av personell med helsefaglig utdannelse.

    F-12 Eleven skal kunne utføre førstehjelp ved Temperaturrelaterte skader og forstå
    tilstrekkelig anatomi og fysiologi til å gjøre dette.

    F-13 Eleven vil få høre om viktige momenter ved drukning og nærdrukning.
    Eleven skal kunne prinsippene for førstehjelp ved drukning og nærdrukning.

    F-14 Eleven skal kunne utføre førstehjelp ved anafylaksi og forstå tilstrekkelig
    anatomi og fysiologi til å gjøre dette. Eleven skal kunne bruke
    medikamentene utlevert i sanitetutstyr sanitetselev.

    F-15 Eleven skal vite hvorfor hygiene er viktig i forebygging av sykdom, og hvilke
    teknikker som kan sikre forebygging.

    F-16 Eleven skal forstå viktigheten av medisinsk dokumentasjon og rapportering
    i alt arbeid med pasienter, og kunne teknikker for dette.

    F-17 Gir eleven en innføring i noen vanlige sykdommer som han/hun kan
    møte i sin tjeneste, og som vil medføre utfordringer for førstehjelperen. Forstå
    tilstrekkelig anatomi og fysiologi slik at sykdomslæren blir forståelig.

    F-18 (del 1) Eleven skal få en økt trygghet i møtet med mennesker som har det
    vanskelig. Kunne yte førstehjelp til mennesker som opplever
    ulykker/ kriser. Øke evne til mestring av egne reaksjoner som kan
    oppstå ved opplevelse av ulykker/kriser

    F-18 (del 2) Eleven skal kunne bidra til forebygging av psykiske stridsreaksjoner.
    Eleven skal kunne utføre førstehjelp til elever med psykiske reaksjoner
    i strid.

    F-19 Eleven skal kunne utøve førstehjelp nivå 3 til alvorlig sårede og døende.

    F-20 Eleven skal forstå hensikten med Krigens Folkerett, og kjenne til
    rettigheter og plikter i krig. Eleven skal kunne oppføre seg i henhold til
    Krigens Folkerett (International Humanitarian Law) i væpnede konflikter

    F-21 Eleven skal kunne gjøre de nødvendige vurderinger i forhold til transport av
    syke og sårede (TASS), samt improviserte teknikker og nødvendig
    samhandling for transport av syke og sårede.

    F-22 Eleven skal kjenne begrepet Klar til Strid og vite hva dette innebærer.

    F-23 Eleven skal kunne benytte Førstevurdering ved Traume i ukjente omgivelser.
    Kunne benytte all ervervet kunnskap i streben etter å holde pasienten i live.

    F-24 Eleven skal oppleve styrken/gleden av å jobbe sammen i gruppe, og
    komme tett innpå andre gruppemedlemmer.
    Sist endret av AGR416; 20-10-11 kl 20:32



  2. #2
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    242
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    7
    Kanon!

    Siden det ikke er hver dag jeg gjør dette, finnes det videoer av siste undersøkelsesdrill?

  3. #3
    Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    153
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    7
    Er det noen som har videoer av gode undersøkelsesdriller?

    Når avdekker/klipper man opp klær? Jeg har lært at man avdekker/klipper opp klær ved bryst og bukundersøkelsene alltid under A-B-C drillen. Føtter, armer tas om man finner skader (blod på hansker, bukse) under C. Er det noen retningslinjer på dette?

  4. #4
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2007
    Innlegg
    216
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6
    Dette med å klippe klær på bryst/Thorax er ganske normalt men tenk på omgivelsene er det 30blå ute så vent med slikt inntil du kan verne pasient for omgivelsene i en jerven duk eller kjøretøy . Om det er brudd osv i ben ankler så er nok klipping av resterende tøy litt overkill. Som alle andre tiltak så er det en mistanke årsak som berettiger tiltaket.

  5. #5
    Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Innlegg
    363
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    67
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    11 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    13

    Sv: Nivå 3 Sanitet - Videregående Førstehjelp. Retningslinjer og diskusjon

    Kurset er under revidering. Flere pilotkurs er gjennomført. Det er forventet nytt kurs i løpet av året.
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

  6. #6
    Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Innlegg
    40
    Liker (gitt)
    12
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0

    Sv: Nivå 3 Sanitet - Videregående Førstehjelp. Retningslinjer og diskusjon

    Hei, tenkte denne tråden var passende ettersom den omhandler sanitet nivå 3

    Skal inn i forsvaret om få måneder og er svært spent. Forberedelsene mot tjenesten er i rute, både mentalt og fysisk.

    Hvert fall; jeg har en viss "interesse" innenfor førstehjelp og kunne derfor sett for meg å forsøke å bli medic i laget. Derfor lurer jeg derfor på om det er noen formelle krav en må tilfredstille for å bli kurset i sanitet nivå 3, dvs programfag, førstehjelpskurs ol...
    I tillegg lurer jeg på om noen har tips til lenker, PDF'er eller liknende "lærebøker" til faget slik at jeg kan lære en ting eller to.

    Til slutt; jeg vet at det er tidlig å tenke på eventuelle stillinger i laget og at behovet styres av forsvaret, og det er viktigere ting å tenke på slik som forberedelser mot opptak, men en liten forberedelse på et emne som fatter interesse skader aldri. Har mange fridager mot sommeren som kan fylles med solid trening og litt lesning.

  7. #7
    Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    19.811
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    340
    Nevnt
    72 innlegg
    Sitert
    436 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    18

    Sv: Nivå 3 Sanitet - Videregående Førstehjelp. Retningslinjer og diskusjon

    Dette er gode forberedelser! Å vise interesse er et godt steg på veien mot rollen. Søk på forumet, så mener jeg det finnes en lenke til læreboken. I tillegg er selvfølgelig sivile førstehjelpskurs etc relevant.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

  8. #8
    Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    3.408
    Liker (gitt)
    106
    Liker (mottatt)
    636
    Nevnt
    101 innlegg
    Sitert
    372 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    18

    Sv: Nivå 3 Sanitet - Videregående Førstehjelp. Retningslinjer og diskusjon

    Det er ingen formelle krav for å kunne ta Nivå 3 kurs.

    Tror ikke boka ligger ute lengre.
    It's not about surviving, it's about winning.

  9. #9
    Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Innlegg
    11.354
    Liker (gitt)
    125
    Liker (mottatt)
    235
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    258 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    15

    Sv: Nivå 3 Sanitet - Videregående Førstehjelp. Retningslinjer og diskusjon

    Bli mental med best trening - Lars Bertrand Erikssen

  10. #10
    Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    3.408
    Liker (gitt)
    106
    Liker (mottatt)
    636
    Nevnt
    101 innlegg
    Sitert
    372 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    18

    Sv: Nivå 3 Sanitet - Videregående Førstehjelp. Retningslinjer og diskusjon

    Død link
    It's not about surviving, it's about winning.

  11. #11
    Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    16.390
    Liker (gitt)
    701
    Liker (mottatt)
    1627
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    759 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    52

    Sv: Nivå 3 Sanitet - Videregående Førstehjelp. Retningslinjer og diskusjon

    Utgave fra 2011 finnes på nett bl.a. her: https://www.yumpu.com/no/document/vi...este-forsvaret
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  12. #12
    Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Innlegg
    827
    Liker (gitt)
    741
    Liker (mottatt)
    395
    Nevnt
    50 innlegg
    Sitert
    131 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    16

    Sv: Nivå 3 Sanitet - Videregående Førstehjelp. Retningslinjer og diskusjon

    Man skal ikke kimse av god nivå 3 utdanning.

    Navn:		skuddskade_i_lar.jpg
Visninger:	444
Størrelse:	130,4 KB
    Hvem er flinkest til å behandle alvorlig skudd- og stikkskader? Vernepliktige sanitetssoldater med tre ukers førstehjelpskurs eller ambulansepersonell?

    Det var spørsmålet medisinstudent Sigurd Wisborg Blix ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, stilte seg før han satte i gang sin undersøkelse. Blix utførte undersøkelsen som en del av studiene.

    Selv er han utdannet ambulansearbeider sivilt og medic gjennom Forsvaret. Med dagens trusselbilde i bakhodet, som for eksempel terrorangrep og daglige ulykker, testet han ut kunnskapene til sanitetssoldater i førstegangstjeneste og vanlige ambulansearbeidere.
    http://forskning.no/2017/03/soldater...ke-universitet

  13. #13
    Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2015
    Innlegg
    98
    Liker (gitt)
    12
    Liker (mottatt)
    32
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    16 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    4

    Sv: Nivå 3 Sanitet - Videregående Førstehjelp. Retningslinjer og diskusjon

    Egen erfaring fra militære og sivile kurs støtter egentlig dette, forsvarspersonell, og særlig "ferske" medicer, gjør ofte ting etter en nokså fastsatt drill. Dette er jo slett ikke en ulempe, men fører til at man ofte låser seg til en bestemt rekkefølge og tiltaksliste. Ofte blir det også til at man "må" kjøre ferdig en hel march/abcde-drill før man starter evak.

    En sivil ambulansearbeider kan i større grad ta en kjapp sjekk, kaste pasienten i bilen, og ta sekundærundersøkelsen underveis til akuttmottak.

    Fordeler og ulemper med begge tilnærminger, gir drill trygghet, eller er det bedre å tenke litt og gi mer tilpasset behandling?

  14. #14
    Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Innlegg
    2.011
    Liker (gitt)
    386
    Liker (mottatt)
    397
    Nevnt
    48 innlegg
    Sitert
    346 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    14

    Sv: Nivå 3 Sanitet - Videregående Førstehjelp. Retningslinjer og diskusjon

    Etter hva jeg har forstått så drilles det en del på landets traumeavdelinger også. Er verdi i det å ikke måtte finne opp hjulet på nytt ved hvert skade tilfelle.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  15. #15
    Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Innlegg
    718
    Liker (gitt)
    71
    Liker (mottatt)
    58
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    43 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    7

    Sv: Nivå 3 Sanitet - Videregående Førstehjelp. Retningslinjer og diskusjon

    Verken gjennom utdanning eller mine ti år som ambulansearbeider (2003-2013) lærte jeg noen gang om stapping. Det var som om metoden ikke finnes. Ikke hørt snakk om det i miljøet heller. Men, det er vel et uttrykk for at skudd- og stikkskader er en forsvinnende liten del av av faget (jeg opplevde det aldri på mine ti år), og at fokuset derfor heller ikke er tilstede.

    Det var når jeg tjenestegjorde som operasjonssykepleier under Cold Response, og deltakende på krigskirurgikurs som en del av dette at jeg første gang kom bort i dette. Ellers er det personell i HV med militærmedisinsk kompetanse fra våpengrenene at jeg har møtt på andre som har vært borti i det - ikke i ambulansetjeneste. Men, tiden kan ha endret seg ettersom jeg ikke har jobbet i helsevesenet de siste fire årene...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

  16. #16
    Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Innlegg
    2.011
    Liker (gitt)
    386
    Liker (mottatt)
    397
    Nevnt
    48 innlegg
    Sitert
    346 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    14

    Sv: Nivå 3 Sanitet - Videregående Førstehjelp. Retningslinjer og diskusjon

    Oslo har ett generelt høyt antall med knivstikkinger målt opp mot resten av landet. http://www.aftenposten.no/meninger/d...ge-29322b.html

    De jeg kjenner som jobber på traume avdelingene sier torsdag til natt til søndag er høytid for knivstikkinger.

    Når det gjelder korrekt TTP for å håndtere slike skader overlater jeg denne debatten til dere som kan faget bedre den meg.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  17. #17
    Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Innlegg
    622
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    7

    Sv: Nivå 3 Sanitet - Videregående Førstehjelp. Retningslinjer og diskusjon

    Tror egentlig stapping har liten rolle i umiddelbar prehospital behandling. Ved stor blødning er det direkte kompresjon, eller turniké som gjelder. Stapping kan potensielt brukes på områder som ikke er tilgjengelig for turniké. Hvis det ikke blør noe særlig vil smertene være så store at det ikke vil være særlig gevinst i å stappe bare for å stappe. Ved langvarig feltbehandling blir det mer relevant, først og fremst ift. infeksjonsforebygging og for å redusere sivblødning, men adekvat smertebehandling må ligge i bunn.

    På sykehus er stapping (pakking) en viktig prosedyre for å håndtere store blødninger i buk og bekken, og utføres på ustabil pasient med mistanke om buk/bekkenskade. Pasienten er da i narkose.

  18. #18
    Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Innlegg
    1.909
    Liker (gitt)
    59
    Liker (mottatt)
    215
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    152 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    14

    Sv: Nivå 3 Sanitet - Videregående Førstehjelp. Retningslinjer og diskusjon

    At ein gdt trent medic kan stappe eit sår betre enn ein vanleg ambulansearbeidar forundrar meg ikkje i det heile. Store delar av opplæringa til ein medic er rett og slett å undersøke systematisk og pakke sår. Ein ambulansearbeidar har og opplæring i systematisk undersøking og stapping av sår, men det er ein veldig liten del av det heile. Er heilt einig i at det burde ha vore øvd på mykje meir, men det fell liksom litt vekk når ein skal øve på alt anna og. Ja, Oslo har mykje meir knivstikking enn resten av landet, men ikkje sikker på om dei treng stappe så mange av dei, hugs dei har kort veg til sjukehus. Ein brukar ikkje lang tid på å stappe eit sår når kirurgen står og ventar 10min vekke.
    I resten av landet er knivstikking sjeldan. Eg har hatt mange fleire kutt med vinkelslipar enn knivstikking.
    Poenget mitt er at ambulansearbeidaren har så veldig mange andre ting han må vere god på at når han møter nokon som er spesielt opptrent på eit lite felt vil han i dei fleste tilfelle tape. Kan ta eit anna eksempel der ambulansearbeidaren skal vere topp trent, brystsmerter og AHLR, når kommunelegen er med ut der står han ofte i bakgrunnen og lar ambulansearbeidaren gjere jobben, for der er legen i den same situasjonen som ambulansearbeidaren med medic og stapping.






Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier